B 35 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning
om dansk styrkebidrag til NATO€™s rotationsordning til
overvågning og afvisningsberedskab i islandsk luftrum som led
i NATO€™s integrerede luftforsvar.
Fremsat den 6. november 2008 af
udenrigsministeren (Per Stig Møller)
Forslag til folketingsbeslutning
om dansk styrkebidrag til NATO's rotationsordning
til overvågning og afvisningsberedskab i islandsk luftrum som
led i NATO's integrerede luftforsvar
Folketinget meddeler sit samtykke til, at
danske militære styrker stilles til rådighed for NATO's
rotationsordning til overvågning og afvisningsberedskab i
islandsk luftrum som led i NATO's integrerede luftforsvar.
Bemærkninger til
beslutningsforslaget
I. NATO's integrerede luftforsvar dækker alle
medlemslande. Suverænitetshåndhævelse i
luftrummet udføres i fredstid som et element i den
kollektive forsvarsforpligtigelse. Det er som udgangspunkt den
øverstkommanderende for de allierede styrker i Europa,
Supreme Allied Commander Europe (SACEUR), der har ansvaret for
suverænitetshåndhævelse over NATO's
europæiske luftrum og beskyttelse af allierede og deres
styrker mod luftangreb gennem et luftovervågnings- og
kontrolsystem.
II. Island besidder ikke kapacitet til selv at kunne
forestå suverænitetshåndhævelsen i
nationalt luftrum. USA varetog frem til tilbagetrækningen fra
Keflavik basen i september 2006 denne opgave for Island. Som
konsekvens af den amerikanske tilbagetrækning traf Det
Nordatlantiske Råd den 27. juli 2007 beslutning om at
foretage suverænitetshåndhævelse i islandsk
luftrum gennem overvågning og periodevis afvisningsberedskab.
På den baggrund har USA og Frankrig hidtil stillet
styrkebidrag til løsning af NATO's
suverænitetshåndhævelse i islandsk luftrum.
III. Det danske styrkebidrag vil bestå af fire F-16
kampfly. Herudover vil der blive udsendt personel og udstyr til
støtte for driften af kampflyene. Bidraget vil omfatte i alt
ca. 50 personer. Det danske styrkebidrag forventes at skulle
løse opgaven foreløbig i en periode på ca. tre
uger i 1. kvartal 2009. I det følgende kvartal i 2009
forventes det, at et bidrag fra en anden NATO-allieret vil
løfte opgaven som led i rotationsordningen. Bidraget
forventes at operere fra Keflaviks internationale lufthavn.
IV. Styrkebidraget skal anvendes til håndhævelse
af suveræniteten i islandsk luftrum, herunder afvisning af
eventuelle krænkelser af Islands territoriale integritet.
F-16 flyene vil udover retten til selvforsvar have mandat til at
håndhæve suveræniteten i luftrummet over Island i
henhold til gældende NATO procedurer. Bidraget vil
således kunne anvende magt til at løse de
pålagte opgaver. Styrkebidraget vil operativt være
under kommando af NATO gennem NATO's luftoperationscentral, -
Combined Air Operations Centre (CAOC) 1 - der er beliggende i
Finderup.
V. Forsvarets Efterretningstjeneste har afgivet
følgende trusselsvurdering: "der vurderes ikke at foreligge
nogen militær trussel mod det danske styrkebidrag under
udstationeringen."
VI. Regeringen lægger vægt på, at når
NATO's koncept for suverænitetshåndhævelsen af
luftrummet indeholder krav om rådighed over kampfly,
gælder dette koncept også for Island. Dermed har
allierede - herunder Danmark - en forpligtigelse i relation til
opgaveløsningen i Island. Det er samtidig regeringens
opfattelse, at et dansk bidrag til NATO's håndhævelse
af suveræniteten i islandsk luftrum som led i NATO's
integrerede luftforsvar ligger i naturlig forlængelse af
Danmarks bidrag til NATO's
suverænitetshåndhævelse af de baltiske landes
luftrum. Endvidere er et dansk bidrag i tråd med det
eksisterende samarbejde mellem Danmark og Island relateret til
sikkerhed, forsvar og civilbeskyttelse.
VII. Danmarks støtte til afvisningsforanstaltningerne i
islandsk luftrum indebærer mulighed for, at det danske
styrkebidrag vil kunne komme i en situation, hvor det kunne blive
nødvendigt at anvende magt i forbindelse med
håndhævelsen af Islands territoriale integritet. Der
kan i denne forbindelse blive tale om anvendelse af magt af en
karakter, der falder inden for Grundlovens § 19,
stk. 2. Folketinget anmodes derfor om at meddele sit samtykke
til, at danske militære styrker, som beskrevet i
beslutningsforslaget, stilles til rådighed for NATO's
håndhævelse af suveræniteten i islandsk
luftrum.
Regeringen vil løbende vurdere det danske bidrags
sammensætning med henblik på at sikre en effektiv
opgaveløsning. Såfremt det skulle vise sig
hensigtsmæssigt at justere bidraget væsentligt,
foretage en senere genudsendelse af det danske bidrag til NATO's
rotationsordning til overvågning og afvisningsberedskab i
islandsk luftrum, eller såfremt der skulle ske en
væsentlig ændring i opgavernes karakter, vil regeringen
rådføre sig med Det Udenrigspolitiske Nævn herom
eller om nødvendigt på ny forelægge sagen for
Folketinget.
VIII. Udsendelsen af bidraget i 1. kvartal 2009 vurderes at
ville medføre merudgifter på ca. 2 mio. kr.
Merudgifterne afholdes inden for den ramme, der er afsat på
Forslag til Finanslov for finansåret 2009 til forsvarets
internationale operationer på § 35.11.26.10.
(Merudgifter forbundet med forsvarets internationale operationer),
subsidiært under § 12. (Forsvarsministeriet).
Udsendelse af bidraget med de for 2009 nu planlagte bidrag og en
videreførelse af de øvrige igangværende danske
internationale militære indsatser forventes at indebære
et merforbrug på ca. 70 mio. kr., inkl. NRF-reserven på
26 mio. kr. i 2009, i forhold til den økonomiske ramme, der
er afsat på Forslag til Finansloven for finansåret 2009
til forsvarets internationale operationer på
§ 35.11.26.10. Udgifterne hertil vil i givet fald blive
afholdt af forsvaret over § 12.
(Forsvarsministeriet).