B 29 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning
om at indføre et byrde- og reguleringsstop for
erhvervslivet.
Fremsat den 31. oktober 2008 af
Colette L. Brix (DF), Pia Adelsteen (DF),
Kristian Thulesen Dahl (DF),
Mikkel Dencker (DF), Pia Kjærsgaard (DF),
Tina Petersen (DF) og Peter Skaarup (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om at indføre et byrde- og reguleringsstop
for erhvervslivet
Folketinget pålægger regeringen inden udgangen af
indeværende kalenderår at fremsætte lovfor-slag,
der indebærer, at der fremover kun kan indføres ny
regulering, som medfører administrative byrder og
indberetninger på erhvervsområdet, hvis tidligere love,
bekendtgørelser m.v. på området samtidig
fjernes, således at den samlede administrative belastning som
minimum forbliver uændret.
Bemærkninger til forslaget
Formålet med indeværende beslutningsforslag er at
sikre bedre vilkår for erhvervslivet og at forstærke
indsatsen for at reducere de administrative byrder. Forslaget
indebærer, at der indføres et egentligt byrde- og
reguleringsstop for erhvervslivet, således at der fremover
kun kan indføres ny regulering, som medfører
administrative byrder og indberetninger på
erhvervsområdet, hvis tidligere love, bekendtgørelser
m.v. på området samtidig fjernes. Reguleringsstoppet
skal suppleres med et egentligt byrdestop, hvorefter der som
udgangspunkt ikke må pålægges erhvervslivet nye
administrative byrder.
Antallet af nye love og bekendtgørelser har ligget
på omkring 1.000 om året op gennem 1990'erne
(Jyllands-Posten den 25. august 2008: »‰n ny regel i
Danmark hver femte time«). I 2007 steg antallet af love og
bekendtgørelser dog markant til rekordniveau. Der blev
indført en ny regel i Danmark hver femte time eller i alt
1.854 nye love og regler i 2007, og Danmark overgår nu
Sverige, når det drejer sig om politisk regulering af
samfundet. Der er ingen, der betvivler, at det er nødvendigt
med en vis regulering i samfundet. Men den stadig stigende
regulering af samfundet udgør en trussel mod det
demokratiske samfund, idet den politiske og den økonomiske
frihed dermed indsnævres. For megen regulering gør det
sværere at starte og drive virksomhed. Alt for mange af
virksomhedernes ressourcer spildes som følge af den
omfattende regulering, som begrænser virksomhedernes
vækstmuligheder.
Erhvervs- og Selskabsstyrelsen har opgjort de administrative
byrder for virksomhederne til omkring 28 mia. kr. om året.
Samtidig går det forholdsvis langsomt med at nå
målsætningen om at reducere erhvervslivets
administrative byrder med 25 pct. inden 2010.
Historik
I maj 2002 fremlagde regeringen vækststrategien
»Vækst med vilje«. Formålet var at styrke
vækstbetingelserne i Danmark. Et af indsatsområderne
var at mindske de administrative omkostninger, der er forbundet med
at opstarte og drive en virksomhed i Danmark.
Undersøgelserne viste dengang, at danske virksomheder havde
nogle af de laveste administrative omkostninger blandt
OECD-landene: »OECD-data viser, at de administrative byrder -
herunder de direkte omkostninger - ved etablering af en ny
virksomhed i Danmark er blandt de laveste i OECD. Alligevel peger
mange danske virksomheder på, at de administrative forhold
besværliggør etablering og drift af en virksomhed.
Administrative forhold står i vejen for, at virksomheden kan
fokusere kræfterne på produktion og drift.«
(»Vækst med vilje«, 2002).
I vækststrategien konstaterede regeringen: »Danske
virksomheder bruger dagligt meget tid på at udfylde
blanketter, opgørelser og statistikker til offentlige
myndigheder. Tal fra EU-kommissionen viser, at Danmark er et af de
lande i Europa, hvor flest virksomheder mener, at de administrative
byrder har stor betydning for deres effektivitet og dermed evne til
at skabe vækst. Der ligger derfor en stor udfordring i at
sikre gode regler for borgere og virksomheder i Danmark.«
(Ibid.). Regeringen opsatte en målsætning om at
reducere erhvervslivets administrative byrder med 25 pct. i
2010.
AMVAB-målingerne
Virksomhedernes administrative byrder måles i dag med de
såkaldte AMVAB-målinger. AMVAB står for
Aktivitetsbaseret Måling af Virksomhedernes Administrative
Byrder. AMVAB er en metode, der gennem kortlægning af private
danske virksomheders tidsforbrug måler erhvervslivets
administrative omkostninger ved at efterleve erhvervsrettede love
og regler (www.amvab.dk).
AMVAB-målingerne benyttes på nuværende
tidspunkt af 22 EU-lande, USA, Canada, New Zealand, Australien og
Tyrkiet samt Europa-Kommissionen og OECD. De fleste lande benytter
AMVAB-metoden til at måle administrative omkostninger
på en række udvalgte områder. Syv lande benytter
metoden til at måle de samlede administrative omkostninger
som følge af erhvervsrettede love og regler. Disse er:
Danmark, Holland, Norge, Storbritannien, Sverige, Tjekkiet og
Østrig. (Økonomi- og Erhvervsministeriet,
»Redegørelse af 21. maj 2008 om erhvervslivet og
reguleringen 2006/2007«).
Ifølge den seneste redegørelse vedrørende
AMVAB-målingerne fra Økonomi- og Erhvervsministeriet
ligger Danmark ganske klart i front, når virksomhedernes
samlede administrative omkostninger beregnes som pct. af BNP.
Danske virksomheders administrative byrder udgør
således tilsammen et beløb, der svarer til 1,9 pct. af
Danmarks BNP. For de resterende seks landes vedkommende ligger
dette tal mellem 2,5 og 3,3 pct. af BNP. (Ibid.). Disse
undersøgelser siger dog ikke noget om, hvordan
virksomhederne oplever de administrative byrder.
Det er ikke kun ved benyttelse af AMVAB-metoden, Danmark
klarer sig flot i international sammenhæng. En
undersøgelse fra Verdensbanken fra januar 2008 viser
ligeledes, at Danmark ligger nummer et blandt EU-landene og nummer
fem på verdensplan - kun overgået af Singapore, New
Zealand, USA og Hong Kong (ibid.).
Siden 2001 er det lykkedes at reducere virksomhedernes
administrative omkostninger med 10,1 pct. I 2001 udgjorde de
administrative omkostninger 30.932 mio. kr. Beløbet var i
2007 faldet med 3.130 mio. kr. til 27.802 mio. kr. Der er dog
stadig tale om et svimlende højt beløb og et stort
forbrug af erhvervslivets ressourcer, som i stedet kunne benyttes
til at skabe vækst, velstand og velfærd for hele
landet.
Erhvervslivets oplevelse af
byrderne
Der er stadig langt til at nå målsætningen
om en reduktion på 25 pct. inden 2010. I en artikel i
Børsen den 12. august 2008 giver daværende
økonomi- og erhvervsminister Bendt Bendtsen dog udtryk for,
at målet på 25 pct. nås i 2010. Som nævnt
havde Danmark tilsyneladende i 2001 nogle af de laveste
administrative byrder i Europa, og det er siden blevet endnu bedre.
Dengang havde danske virksomheder dog en helt anden opfattelse. Det
fremgår således af »Vækst med vilje«:
»Danske virksomheder overgås kun af de tyske med hensyn
til, hvor begrænsende de mener de administrative byrder er
for deres evne til at yde mere og skabe vækst.«
(»Vækst med vilje«, 2002).
Spørgsmålet er så, om erhvervslivet har oplevet
den lettelse, som AMVAB-målingerne viser.
De seneste undersøgelser viser, at erhvervslivet ikke
har mærket meget til reduktionen i de administrative byrder
de seneste år. En Greensundersøgelse foretaget mellem
den 21. maj og den 13. juni 2008 viser, at især mindre og
mellemstore virksomheder føler sig tynget af administrative
byrder. 594 virksomheder deltog i undersøgelsen. På
spørgsmålet: »Er mængden af administrative
byrder under den nuværende borgerlige regering siden 2001
blevet større eller mindre?« svarede 41 pct. af de
adspurgte virksomheder, at mængden er blevet større,
og 45 pct. svarede, at den var uændret. Blot 6 pct. mente, at
der var tale om en reduktion. 8 pct. svarede »ved
ikke«. På spørgsmålet: »Er
mængden af administrative byrder i løbet af det
seneste år blevet større eller mindre?« svarede
42 pct. »større«. Halvdelen af de adspurgte
svarede »uændret«, og blot 3 pct. svarede, at
mængden var blevet mindre. 5 pct. svarede »ved
ikke«. (»Mindre virksomheder tynges af
bøvl«, Børsen den 12. august 2008). Resultatet
er bemærkelsesværdigt. Af de adspurgte virksomheder er
der meget få, der har oplevet den reduktion i de
administrative byrder, som AMVAB-målingerne udtrykker.
Næsten 9 ud af 10 virksomheder mener ikke, at der er sket
forbedringer, eller mener, at det ligefrem er blevet værre
med mængden af administrative byrder.
Fjernelse af administrative byder,
som kan mærkes
Der skal derfor satses på at fjerne administrative
byrder, som også opleves som byrder. AMVAB-målingerne,
der måler tidsforbruget, siger ikke nødvendigvis noget
om oplevelsen af byrderne. At mange virksomheder ikke oplever, at
der er sket fremskridt, skyldes bl.a., at der til stadighed
foreslås nye administrative byrder på trods af den
erklærede reduceringsindsats. For nylig har det f.eks.
været foreslået, at virksomhederne
skal afrapportere CSR- og klimaforhold i deres årsrapporter,
hvilket senere også kan blive stillet som krav til
mindre og mellemstore virksomheder.
Desuden er mange af de lettelser, der er gennemført,
fiktive. F.eks. er det kun få virksomheder, der har fravalgt
revisionspligt og udarbejdelse af kapitalforklaring, årlig
momsafstemning etc. Men i AMVAB-målingerne tages lettelser
for alle virksomheder med, selv om virksomhederne bruger reglerne
og ikke betragter dem som en særskilt byrde. Ud af
reduktionen på 3.130 mio. kr. i de administrative byrder
målt med AMVAB-metoden skønnes således ca. 1.500
mio. kr. at stamme fra fiktive lettelser som følge af, at
virksomhederne alligevel ønsker at bruge de
pågældende regler. Derfor er det nødvendigt at
udvikle en ny målemetode, som tager udgangspunkt i de
oplevede administrative byrder.
Nogle administrative byrder opleves mere tunge end andre. Det
gælder f.eks. indberetninger til offentlige myndigheder, hvor
talmaterialet ikke kan bruges til andet. Omvendt vil byrder, hvor
det tilhørende arbejde f.eks. kan bruges til
regnskabsudarbejdelsen, opleves mindre byrdefulde. Digitale og
elektroniske indberetningsmuligheder fylder måske ikke
så meget, når lettelserne måles i tid, men
oplevelsen kan fylde mere, hvis disse f.eks. også
kan lette bogføring og registrering m.v.
Forslagsstillerne lægger med indeværende forslag
op til, at der indføres et byrde- og reguleringsstop, som
skal virke efter nogenlunde samme principper som det succesfulde
skattestop. Når erhvervslivet pålægges en ny
regulering, skal en anden gammel lov eller bestemmelse om
regulering afskaffes. Dette beslutningsforslag har flere fordele og
skal hjælpe regeringen til at nå sit mål om at
reducere de administrative byrder. Kan en
byrdepålæggelse ikke forhindres, f.eks. på grund
af EU-regulering, skal byrden suppleres med en administrativ
lettelse af mindst samme størrelsesorden.
Princippet bør implementeres således, at hvert
enkelt ministerium skal overholde byrde- og reguleringsstoppet
internt. Dermed sikrer man, at særlig byrde- og
reguleringstunge ministerier løbende begrænser
reguleringen. Det er desuden vigtigt, at der måles både
på de oplevede byrder og ud fra AMVAB-metoden.
Desuden sikrer indeværende forslag, at der fremover -
også efter at målsætningen om 25 pct.s
byrdereduktion er nået - vil være samme
opmærksomhed på afskaffelse af gamle love og
bestemmelser med administrativ regulering, som der vil være
på at indføre ny regulering.
Skriftlig fremsættelse
Colette L. Brix
(DF):
Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig
herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at
indføre et byrde- og reguleringsstop for erhvervslivet.
(Beslutningsforslag nr. B 29).
Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der
ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige
behandling.