B 28 Forslag til folketingsbeslutning om bedre retsbeskyttelse af ejendomsfunktionærer m.fl.

Udvalg: Retsudvalget
Samling: 2008-09
Status: Bortfaldet

Beslutningsforslag som fremsat

Fremsat: 31-10-2008

Fremsat: 31-10-2008

Beslutningsforslag som fremsat

20081_b28_som_fremsat (html)

B 28 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning om bedre retsbeskyttelse af ejendomsfunktionærer m.fl.

Fremsat den 31. oktober 2008 af Karen Hækkerup (S), Morten Bødskov (S) og Anne-Marie Meldgaard (S)

Forslag til folketingsbeslutning

om bedre retsbeskyttelse af ejendomsfunktionærer m.fl.

Folketinget opfordrer regeringen til at igangsætte et udvalgsarbejde med henblik på en ændring af afgrænsningen af personkredsen, der er omfattet af straffelovens §§ 119 og 121 om bl.a. vold mod personer, som handler i offentlig tjeneste eller hverv. Udvalgsarbejdet skal herunder specifikt vurdere, om ejendomsfunktionærer skal beskyttes af straffelovens §§ 119 og 121.


Bemærkninger til forslaget

Beslutningsforslaget er en uændret genfremsættelse af beslutningsforslag nr. B 120, folketingsåret 2006-07 (se Folketingstidende 2006-07, forhandlingerne side 6746 og tillæg A side 6834 og 6836).


For Socialdemokratiet er det af afgørende betydning, at de personer, som det påhviler at handle i medfør af offentlig tjeneste eller hverv, nyder en særlig beskyttelse.


Socialdemokratiet bakker derfor fuldt og helt op bag den særlige beskyttelse, der er indeholdt i straffelovens §§ 119 og 121. Bestemmelsernes ordlyd fremgår af bilag til nærværende forslag.


En gennemgang af praksis viser imidlertid, at der er behov for en revision af den personkreds, der nyder den særlige beskyttelse efter de to omhandlede straffelovsbestemmelser.


Bestemmelserne finder efter gældende ret anvendelse, såfremt der handles til opfyldelse af offentligretlige opgaver. I lyset af udviklingen i samfundet er der efter Socialdemokratiets opfattelse behov for en revision af, hvad der i henhold til straffelovens § 119 og § 121 skal opfattes som offentligretlige opgaver.


Socialdemokratiet finder specifikt, at ejendomsfunktionærer i den almene boligsektor skal nyde beskyttelse efter § 119 og § 121, da de varetager en række boligsociale opgaver af væsentlig samfundsmæssig betydning. Under det foreslåede udvalgsarbejde skal det endvidere overvejes, om også andre persongrupper skal omfattes af § 119 og § 121.


En undersøgelse fra Lejerbo i København viser, at der er massive problemer med trusler mod ejendomsfunktionærer. Ved en spørgeskemaundersøgelse, som blev sendt til 73 personer, svarede 43 på spørgeskemaet. Af de 43 personer svarede 24, at de mindst én gang havde været udsat for alvorlige trusler. Omfanget af trusler genkendes fra flere andre boligorganisationer. Der henvises i øvrigt til Lejerbos henvendelse af 27. oktober 2006 til Folketingets Retsudvalg, jf. REU alm. del - bilag 80.


Arbejdstilsynet har udpeget ejendomsfunktionærer og pedeller som en af ti nye særlig farlige jobgrupper. Jobgruppen er bl.a. udpeget på baggrund af væsentlige arbejdsmiljøproblemer, herunder psykisk belastning på grund af voldsrisiko.


Mange beboere i den almene boligsektor har sociale problemer. Efter de gældende regler kan kommunerne generelt henvise beboere til 25 pct. af boligerne og efter aftale med en boligforening helt op til 100 pct. af foreningens boliger. Det betyder, at der mange steder i den almene boligsektor er en overrepræsentation af socialt belastede beboere i forhold til andre steder. Det fremgår således af undersøgelsen »Stigende ulighed i Danmark« fra 2006, der er udarbejdet af AE-rådet og Boligselskabernes Landsforening, at hvor beskæftigelsesfrekvensen blandt 25-59-årige siden 1981 generelt har ligget omkring 80 pct., er den for beboerne i den almene boligsektor faldet til 59 pct. Undersøgelsen viser også, at andelen af indvandrere i alderen 25-59 år, som bor i den almene boligsektor, er steget fra 2 pct. i 1981 til over 19 pct. i 2004.


Beboersammensætningen i den almene boligsektor stiller store krav til ejendomsfunktionærernes arbejde. Det er ejendomsfunktionærerne, der i det daglige arbejde har kontakten med beboerne i den almene boligsektor, og som i den forbindelse udfører opgaver for kommunerne.


I Københavns Kommune anmoder man f.eks. varmemestre om at indgå i den boligsociale kontaktpersonordning. Denne ordning understreger, at ejendomsfunktionærerne i stigende grad optræder som spydspidser i forbindelse med løsning af en række boligsociale opgaver. Den almene sektor løser en række meget væsentlige boligsociale opgaver, hvorfor det ikke er rimeligt, at ejendomsfunktionærerne ikke har den samme beskyttelse som offentligt ansatte.


Efter retspraksis er ud over politiet og fogeden f.eks. folkeskolelærere, tog- og buspersonale, personer på kommunekontorer, fængselsbetjente og parkeringsvagter omfattet af den særlige beskyttelse, der er indeholdt i straffelovens § 119 og § 121.


Beskyttelsen omfatter imidlertid som nævnt ikke de omkring 5.000 ejendomsfunktionærer, der arbejder i den almene boligsektor i Danmark, hvilket Socialdemokratiet ønsker at ændre.


Socialdemokratiet ser med stor alvor på de mange trusler og det generelt dårlige arbejdsmiljø, der præger området. Socialdemokratiet mener, at der ved revisionen af § 119 og § 121 skal skabes en bedre sammenhæng mellem de opgaver, der pålægges f.eks. ejendomsfunktionærer i den almene boligsektor, og den beskyttelse, der ydes de ansatte, der skal løse opgaverne.


Justitsministeren har, jf. Boligen nr. 2, 2007, meddelt Lejerbo, at ministeren ikke ser nogen grund til at hæve strafferammen for vold og trusler mod ejendomsfunktionærer, med henvisning til, at vold og trusler om vold i forvejen er strafbart. Efter Socialdemokratiets opfattelse er der imidlertid ikke tale om, at strafferammen skal hæves, men om, at ejendomsfunktionærerne på linje med en række andre personer, som varetager væsentlige samfundsmæssige opgaver, bør være beskyttet af den særlige beskyttelse i straffelovens § 119 og § 121. Det er dette spørgsmål, et udvalgsarbejde efter beslutningsforslaget skal undersøge nærmere.



Bilag 1

Straffeloven §§ 119 og 121


§ 119. Den, som med vold eller trussel om vold overfalder nogen, hvem det påhviler at handle i medfør af offentlig tjeneste eller hverv, under udførelsen af tjenesten eller hvervet eller i anledning af samme, eller som på lige måde søger at hindre en sådan person i at foretage en lovlig tjenestehandling eller at tvinge ham til at foretage en tjenestehandling, straffes med bøde eller fængsel indtil 8 år.


Stk. 2. På samme måde straffes den, som, uden at forholdet falder ind under stk. 1, fremsætter trusler om vold, om frihedsberøvelse eller om sigtelse for strafbart eller ærerørigt forhold mod nogen, der af det offentlige er tillagt domsmyndighed eller myndighed til at træffe afgørelse vedrørende retsforhold eller vedrørende håndhævelse af statens straffemyndighed, i anledning af udførelsen af tjenesten eller hvervet, eller som på lige måde søger at hindre en sådan person i at foretage en lovlig tjenestehandling eller at tvinge ham til at foretage en tjenestehandling.


Stk. 3. Lægger nogen ellers de nævnte personer hindringer i vejen for udførelsen af deres tjeneste eller hverv, straffes han med bøde eller fængsel indtil 6 måneder.


§ 121. Den, som med hån, skældsord eller anden fornærmelig tiltale overfalder nogen af de i § 119 nævnte personer under udførelsen af hans tjeneste eller hverv eller i anledning af samme, straffes med bøde eller fængsel indtil 6 måneder.


Skriftlig fremsættelse

Karen Hækkerup (S):

Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig herved at fremsætte:


Forslag til folketingsbeslutning om bedre retsbeskyttelse af ejendomsfunktionærer m.fl.

(Beslutningsforslag nr. B 28).

Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige behandling.