B 24 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning
om styrkelse af det danske bidrag til den internationale
sikkerhedsstyrke (ISAF) i Afghanistan.
Fremsat den 30. oktober 2008 af
udenrigsministeren (Per Stig Møller)
Forslag til folketingsbeslutning
om styrkelse af det danske bidrag til den
internationale sikkerhedsstyrke (ISAF) i Afghanistan
Folketinget meddeler sit samtykke til en styrkelse af det
danske bidrag til den internationale sikkerhedsstyrke (ISAF) i
Afghanistan
Bemærkninger til forslaget
I. Det overordnede formål med den danske indsats i
Afghanistan er at bidrage til national, regional og global
sikkerhed ved at forhindre, at landet igen bliver et fristed for
terrorister. Samtidig skal den danske indsats bidrage til
fremvæksten af et stabilt og mere udviklet Afghanistan, som
kan tage vare på egen sikkerhed, fortsætte en
demokratisk udvikling og fremme respekten for menneskerettigheder.
Dette fordrer en fuldt integreret politisk, militær og civil
dansk indsats. Engagementet bidrager til en international indsats
på grundlag af resolutioner fra FN's Sikkerhedsråd og
er et vigtigt led i dansk udenrigs- og sikkerhedspolitik. Indsatsen
er tillige i overensstemmelse med Danmarks udviklingspolitiske
målsætninger. Afghanistan ventes i årene fremover
fortsat at være præget af ustabilitet, og dermed
udgør situationen i Afghanistan fortsat en potentiel trussel
mod international fred og sikkerhed.
Danmark har valgt at fokusere sin indsats på sikkerhed,
kapacitetsopbygning af afghanske sikkerhedsstyrker, statsopbygning,
uddannelse og forbedring af levevilkår. Kvinders vilkår
og rettigheder og bekæmpelse af narkotikaøkonomien
indgår som tværgående hensyn. De konkrete
målsætninger for alle dele af den danske indsats
fremgår af strategien, »Den danske indsats i
Afghanistan 2008-2012«, fremlagt i juni 2008.
II. FN's Sikkerhedsråd bemyndigede efter invitation fra
den daværende afghanske overgangsregering ved resolution 1386
af 20. december 2001 og resolution 1510 af 13. oktober 2003
oprettelsen af en international sikkerhedsstyrke (ISAF) til at
bistå den afghanske overgangsregering med opretholdelse af
sikkerheden i Kabul og andre områder af Afghanistan. Mandatet
for ISAF er senest blevet forlænget frem til d. 13. oktober
2009 ved sikkerhedsrådsresolution 1833 af 22. september
2008.
Det internationale samfund har gennem resolutionerne i FN's
Sikkerhedsråd og Afghanistan Compact - der er den overordnede
ramme for samarbejdet mellem Afghanistan og det internationale
samfund - forpligtet sig til at hjælpe den afghanske regering
med at skabe og bevare sikkerhed og udstrække sin
myndighedsudøvelse til hele landet, fremme fred og
stabilitet i regionen og globalt samt bidrage til at forbedre
levevilkårene for den afghanske befolkning. Samtidig
slår FN's resolutioner, Afghanistan Compact og den afghanske
regerings udviklingsstrategier fast, at forudsætningen for de
ønskede fremskridt i Afghanistan er en politisk,
militær og civil indsats, der er sammenhængende
på alle niveauer, og hvor afghansk ejerskab er et
nøgleprincip.
NATO overtog d. 11. august 2003 kommandoen over ISAF og
spiller en central rolle i selve sikkerheds- og
stabiliseringsindsatsen. Indsatsen finder sted i fem faser:
1)
Forberedelsesfasen (gennemført).
2) Geografisk
udvidelse af ISAF's operationsområde til hele Afghanistan
(gennemført).
3) Stabilisering af
provinserne (igangværende).
4) Overdragelse af
det sikkerhedsmæssige ansvar til de afghanske myndigheder
(påbegyndt).
5) Hjemtagning af
ISAF-styrkerne.
Den NATO-ledede ISAF-styrke har således siden oktober
2006 bistået den afghanske regering med at varetage
sikkerheden i hele Afghanistan. Styrken skal sikre udbredelsen af
den afghanske centralregerings myndighed til hele Afghanistan,
understøtte sikkerhedssektor-reformarbejdet, herunder
afvæbning og demobilisering af væbnede grupper med
henblik på at reintegrere dem i det afghanske samfund, og
bistå med at skabe sikre omgivelser, som kan bane vejen for
genopbygningsindsatsen. For at skabe forudsætninger for
overdragelse af det sikkerhedsmæssige ansvar til de afghanske
myndigheder er ISAF endvidere i stigende grad engageret i
kapacitetsopbygning og træning af afghanske
sikkerhedsstyrker, herunder i særdeleshed den afghanske
hær. Denne del af indsatsen sker under ISAF-kontrol, men
inden for rammerne af den amerikansk ledede Combined Security
Transition Command - Afghanistan (CSTC-A), der varetager
planlægning, tilrettelæggelse, finansiering,
gennemførelse og evaluering af kapacitetsopbygningen af de
afghanske sikkerhedsstyrker. Med henblik på bedst mulig
sammenhæng i tilgangen gennemføres indsatsen i ISAF i
samvirke med nationale, regionale og lokale politiske,
militære og religiøse ledere samt i koordination med
andre internationale aktører i Afghanistan, herunder FN og
EU.
III. Danmark har gennem en årrække aktivt
støttet den internationale indsats for at sikre stabile
forhold i Afghanistan, bl.a. gennem bidrag til ISAF's
militære indsats i landet. Som led heri besluttede
Folketinget med vedtagelsen den 1. juni 2007 af B 161 at styrke det
danske bidrag til ISAF, og herunder fokusere indsatsen i det
sydlige Afghanistan ved at øge den militære indsats
til at omfatte en bataljonskampgruppe indsat i Helmand-provinsen.
Med Folketingets vedtagelse d. 23. oktober 2007 af B 6 og
vedtagelsen den 10. juni 2008 af B 140 blev det besluttet
yderligere at bidrage med hhv. en kampvognsdeling og et
midlertidigt helikopterdetachement.
Det fremgår af strategien, »Den danske indsats i
Afghanistan 2008-2012«, at Danmark i perioden 2008-2012 vil
styrke sin indsats i Afghanistan, og at det er målet gradvist
at ændre balancen i retning af større civil indsats og
en mere tilbagetrukken militær rolle. Det indebærer i
første del af perioden en midlertidig forøgelse af
antallet af udsendte styrker, herunder til at varetage specifikke
funktioner i forbindelse med den internationale sikkerhedsindsats
under ISAF. Den overordnede målsætning med den
militære indsats er, at Danmark i løbet af
strategiperioden bidrager til at skabe forudsætninger for at
udbrede de afghanske myndigheders autoritet i Helmand-provinsen.
Det er målet at gøre de afghanske sikkerhedsstyrker
parate til at gennemføre operationer på brigadeniveau
og håndhæve den afghanske regerings myndighed i de
vigtigste dele af provinsen og her understøtte civil
afghansk myndighedsudøvelse. Efterhånden som disse
målsætninger nås, skal den danske militære
indsats reduceres.
Opbygning af kapacitet i Afghanistan indgår centralt i
den internationale og den danske militære indsats.
Sideløbende med en robust militær indsats i det
sydlige Afghanistan vil Danmark bidrage til opbygningen af de
afghanske sikkerhedsstyrker. Målsætninger for
opbygningen af de afghanske sikkerhedsstyrker i Helmand-provinsen
vil blive udarbejdet i samarbejde med bl.a. Storbritannien.
Målsætningerne vil fremgå af de årlige
danske Helmand-planer. Hensigten er, at den danske militære
indsats i stigende grad fokuseres på træning og
uddannelse. Samtidig øges omfanget af udsendte danske
politifolk med henblik på at styrke træningen af det
afghanske politi inden for rammerne af EU's politimission
(EUPOL).
På udviklingsområdet indebærer den styrkede
danske indsats en fordobling af bistanden til Afghanistan i
perioden 2008-2012. Således øges bistanden i 2008 til
300 mio. kr. og i perioden 2009 til 2012 til 400 mio. kr.
årligt. Hertil kommer støtte gennem danske NGOer og
ekstraordinære humanitære bidrag, såfremt
situationen tilsiger dette. Også på
bistandsområdet vil kapacitetsopbygning indgå på
alle niveauer af den offentlige administration og i civilsamfundet
for at sikre et afghansk ejerskab for udvikling.
IV. Grundelementet i det militære danske styrkebidrag i
Helmand-provinsen vil fortsat være en bataljonskampgruppe,
der sammensættes fleksibelt af relevante kapaciteter fra
forsvaret med støtte fra blandt andet hjemmeværnet
samt evt. Beredskabsstyrelsen (redningsberedskabet). Herudover vil
der fortsat kunne være udsendt enkeltpersoner og mindre
bidrag til ISAF's kommandostruktur, Provincial Reconstruction Teams
(PRTs), drift af lufthavne, samt andre dele af ISAF. Personel fra
Beredskabsstyrelsen (redningsberedskabet) og hjemmeværnet vil
i muligt omfang kunne anvendes til at bistå med
kapacitetsopbygning inden for deres respektive områder,
f.eks. i form af henholdsvis rådgivning om
beredskabsplanlægning for samfundets civile myndigheder og
rådgivning om opbygning af lokalforsvarsstyrker.
De danske styrker i det sydlige Afghanistan vil fortsat skulle
gennemføre sikkerheds- og stabiliseringsoperationer under
den britisk ledede Task Force Helmand og i henhold til
operationsplanen for ISAF, ligesom opgaverne fortsat vil kunne
variere fra varetagelse af sikringsopgaver til egentlige
kamphandlinger i form af selvstændig indsættelse eller
som led i mere omfattende og bredspektrede sikkerhedsoperationer. I
overensstemmelse med strategien for den danske indsats i
Afghanistan og Task Force Helmands prioriteringer vil hovedfokus
for det danske styrkebidrag være følgende:
- Bidrage til at
stabilisere Helmand-provinsen tilstrækkeligt til at
langsigtet genopbygning og udvikling kan gennemføres. Et
element i denne opgave vil bestå i at bidrage til at skabe
sikkerhedsmæssige forudsætninger for vellykket
gennemførelse af de kommende præsident- og provinsvalg
i 2009 samt parlaments- og distriktsvalg i 2010.
- Bidrage til at
den afghanske hær selvstændigt kan gennemføre
operationer og håndhæve den afghanske regerings
myndighed i hele Helmand-provinsen, herunder i stigende grad
tilstræbe et "afghansk ansigt" på operationerne.
- I stigende grad
bidrage til kapacitetsopbygning af den afghanske hærs enheder
i Helmand-provinsen og deltage i opbygningen af de
nødvendige afghanske strukturer til opretholdelse af
sikkerhed i provinsen, herunder overtage ansvaret for et
garnisons-OMLT (Operational Mentor and Liaison Team) primo
2009.
- Tilvejebringe
beskyttelsen af civilrådgivere udsendt af Udenrigsministeriet
for at sikre bevægelsesfriheden og dermed understøtte
genopbygnings- og udviklingsindsatsen. Omfanget af
beskyttelsesopgaverne forventes forøget i takt med den
forventede gradvise styrkelse af genopbygnings- og
udviklingsaktiviteterne. Det bemærkes, at beskyttelsen af
civilrådgivere som hidtil - hvor det er muligt og
hensigtsmæssigt - vil kunne ske gennem anvendelse af private
firmaer under fuld iagttagelse af Danmarks internationale
forpligtigelser samt af andre ISAF-enheder.
- Løbende
gennemføre mindre civile genopbygningsprojekter i
områder hvor civile organisationer ikke kan arbejde med
henblik på at skabe hurtige og synlige resultater og dermed
øge den lokale befolknings opbakning til ISAF og til den
afghanske regering - og samtidig lægge grunden for den
langsigtede genopbygning og udvikling.
Med baggrund i udviklingen i området og i
overensstemmelse med det internationale og afghanske samfunds
målsætninger samt strategien for den danske indsats
revurderes målsætningerne løbende. Dette sker i
tæt dialog med de øvrige nationer i PRT Lashkar Gah,
hvor Task Force Helmand udgør det militære ben,
herunder i særdeleshed Storbritannien.
Der er en tæt sammenhæng mellem
oprørsgrupperinger og narkokarteller. I Afghanistan Compact
fremhæves narkotikaøkonomien som en særlig
udfordring, der skal imødegås med både
sikkerhedsmæssige, politiske og udviklingsmæssige
tiltag. Det danske styrkebidrag vil inden for rammerne af NATOs
operationsplan for ISAF fortsat kunne bidrage til
gennemførelsen af tiltag rettet mod
narkotikaøkonomien. Disse tiltag omfatter bl.a. udveksling
af informationer og logistisk støtte til de afghanske
myndigheder, og der vil desuden - indtil den afghanske
egenkapacitet til narkotikabekæmpelse er tilstrækkelig
- kunne blive tale om en indsats mod f.eks.
narkotikaforarbejdningsfaciliteter, transporter og
distributionsled.
Løsningen af den NATO-ledede styrkes overordnede opgave
i Afghanistan indebærer varierende operative opgaver og
terræn og er underlagt skiftende betingelser. Forholdene
udvikler sig således løbende, bl.a. i lyset af
sikkerhedssituationen og oprørsstyrkernes jævnligt
skiftende operationsmønstre samt i takt med implementeringen
af operationsplanen for ISAF. De skiftende betingelser
medfører, at der hurtigt kan opstå behov for at
gennemføre situationsbestemte tilpasninger eller
forstærkninger af de danske indsatser. Enhederne i den danske
kampgruppe var oprindeligt planlagt placeret i én lokalitet,
men er på grund af situationen i området nu placeret i
flere geografisk adskilte lokaliteter. Dette medfører et
øget behov for eskorte- og sikringskapacitet og dermed
behov for et øget styrketal, såfremt kampgruppens
operative effekt ikke skal reduceres. Hertil kommer, at der i
forbindelse med styrkerotationer kan være behov for at veksle
mellem kampunderafdelinger af forskellige typer og omfang. Henset
til at enhederne er organiseret forskelligt, samt at visse af
enhederne løbende er tilført nyt materiel, vil skift
af enheder kunne betyde udsving i styrketallet. Hensynet til den
nødvendige operationssikkerhed, selvbeskyttelse,
handlefrihed, ændringer i operationsmønstret og
behovet for at understøtte den civile indsats fordrer
øget fleksibilitet i sammensætningen og omfanget af
det danske styrkebidrag.
Der vil endvidere kunne blive tale om periodisk udsendelse af
specialoperationsstyrker i en mere overordnet ISAF-ramme med
henblik på varetagelse af opgaver inden for operationsplanen
for ISAF. Regeringen vil forud for en eventuel faktisk udsendelse
af et specialoperationsstyrkebidrag i en mere overordnet ISAF-ramme
rådføre sig med Det Udenrigspolitiske
Nævn.
Samlet betyder ovenstående, at der for at skabe
øget fleksibilitet til løbende at kunne
sammensætte bidraget på den mest hensigtsmæssige
måde i forhold til den danske Afghanistan-strategi samt
opgaverne i området vil være et behov for at justere
styrketallet for det generelle styrkebidrag fra de nuværende
ca. 665 til ca. 750.
V. I tillæg til dette generelle styrkebidrag kan der
blive tale om midlertidige udsendelser af de nedenfor beskrevne fem
former for yderligere kapaciteter:
Med Folketingets vedtagelse d. 10. juni 2008 af B 140 blev det
besluttet at udsende et observationshelikopterdetachement til det
danske styrkebidrag indledningsvis i en periode på 4-5
måneder med mulighed for eventuel senere genudsendelse. Da
regeringen lægger afgørende vægt på, at
det danske styrkebidrag i Afghanistan udrustes således, at
operationssikkerheden, handlefriheden og egenbeskyttelsen
tilgodeses, vil en sådan genudsendelse af
observationshelikopterdetachementet kunne komme på tale,
såfremt dette måtte vurderes muligt og
nødvendigt. I beslutningsgrundlaget forud for en eventuel
genudsendelse vil indgå en evaluering af erfaringerne fra den
første udsendelse af
observationshelikopterdetachementet.
Der er i det sydlige Afghanistan et stort behov for
transportfly og transporthelikoptere med henblik på transport
af militært og civilt personel, materiel og udrustning.
Sådanne kapaciteter øger handlefriheden, herunder
mulighederne for logistisk at understøtte operationerne, og
personelsikkerheden. Danmark vil ikke pt. kunne levere bidrag
på disse områder, men det forventes, at der
midlertidigt vil kunne stilles bidrag i form af et
transportflydetachement og et transporthelikopterdetachement fra
henholdsvis medio 2009 og medio 2011.
I perioden august-oktober 2009 forventer regeringen endvidere
at udsende personel til at bemande felthospitalet i Camp Bastion i
Helmand, hvor også danske styrker er indkvarteret. Dette
personel omfatter primært læger, sygeplejersker og
andet sundhedsfagligt personel. En genudsendelse af tilsvarende
varighed og med samme antal udsendte vil eventuelt kunne komme
på tale på et senere tidspunkt. Felthospitalets
primære opgave er at behandle personel tilknyttet ISAF,
herunder de danske soldater i Helmand. I det omfang det er muligt,
behandler hospitalet tillige afghanere.
Danmark har lejlighedsvist udsendt personel til udbygning og
vedligeholdelse af NATO's kommunikationsforbindelser mellem
Afghanistan og Europa. Personellet kommer fra det danske
DCM-kompagni (Deployable CIS Module Company), som indgår i en
multinational signalbataljon i NATO's faste struktur. Det er
forventningen, at NATO med mellemrum, og under hensyn til
byrdedelingen mellem nationerne, også fremover vil anmode om
at få stillet personel fra det danske DCM-kompagni til
rådighed for indsatsen i Afghanistan.
De midlertidige kapaciteter - som personelmæssigt
varierer fra ca. 40 til ca. 100 personer - forventes ikke alle
udsendt på samme tid. Regeringen vil forud for eventuel
faktisk udsendelse af de anførte yderligere kapaciteter
rådføre sig med Det Udenrigspolitiske Nævn
herom.
Skulle der opstå en situation, hvor en konkret trussel
mod danske styrker eller civilt personel gør det
påkrævet at træffe særlige
foranstaltninger, vil der yderligere ekstraordinært kunne
udsendes et mindre bidrag på op til 40 personer i form af
specialister, herunder egentlige specialoperationsstyrker.
VI. Det øgede danske bidrag til ISAF vil fortsat blive
koncentreret i det sydlige Afghanistan. Der kan imidlertid
også blive tale om opgaver i andre dele af ISAF's
operationsområde. Deltagelsen i ISAF er forbundet med risiko.
Forsvarets Efterretningstjeneste har afgivet følgende
trusselsvurdering for Afghanistan: »FE vurderer, at truslen
fra angreb og terrorhandlinger mod danske mål er høj.
Hvis de danske styrker i RC (S) og RC (W) får til opgave
målrettet at bekæmpe narkotikaforarbejdnings- og
distributionsled, vurderer FE, at truslen mod de danske styrker fra
militære angreb fortsat og uændret vil være
høj. Truslen fra miner og ueksploderet ammunition varierer
lokalt fra lav til høj. Truslen for beskydning af
luftfartøjer i Afghanistan varierer fra lav til høj
afhængig af flyvehøjde og område. Fly og
helikoptere, der flyver i Afghanistan, risikerer at blive beskudt
fra jorden med missiler, luftværn, raketter og
håndvåben. Den primære del af beskydningerne
finder sted med lette håndvåben. Disse forekommer
typisk i forbindelse med landmilitære operationer, hvor
helikoptere i støttefunktioner opererer i lav højde
og med lav hastighed. FE vurderer, at truslen for kidnapninger er
høj. FE vurderer, at truslen fra organiseret kriminalitet er
lav i de områder, hvor danske styrker opererer. FE vurderer,
at truslen fra spionage er høj, og at truslen fra sabotage
er lav i hele Afghanistan. Truslen fra undergravende virksomhed mod
danske enheder vurderes at være middel i hele Afghanistan.
Truslen fra civile uroligheder er lav.«
VII. Den samlede internationale militære
tilstedeværelse i Afghanistan finder sted på grundlag
af en invitation fra den afghanske regering samt FN's
sikkerhedsrådsresolution 1386 af 20. december 2001,
resolution 1510 af 13. oktober 2003 og resolution 1833 af 22.
september 2008.
FN's Sikkerhedsråd har i henhold til FN-pagtens kapitel
VII bemyndiget ISAF til at anvende alle nødvendige midler
med henblik på at opfylde sine opgaver. FN's
Sikkerhedsråd har herved bemyndiget ISAF, herunder det danske
bidrag, til at anvende magt til at gennemføre de af
Sikkerhedsrådet pålagte opgaver. ISAF er således
udstyret med et robust mandat.
Det danske bidrag til ISAF vil - som alle øvrige
styrker - være undergivet folkeretten, herunder den
humanitære folkeret.
Forsvarets personel vil under udsendelsen være omfattet
af forsvarets særlige erstatnings- og
godtgørelsesordning. For så vidt angår status
for forsvarets personel under udsendelsen, er dette fastlagt ved
notevekslingen mellem NATO og Afghanistan af 5. september 2004 og
22. november 2004. Den danske stat har ligeledes indgået en
statusaftale med Afghanistan ved noteveksling af 3. februar 2004 og
28. marts 2006. Begge statusaftaler fastlægger, at den
militærtekniske aftale, som blev indgået mellem ISAF og
Afghanistan den 4. januar 2002, finder anvendelse for
personellet.
VIII. Da det danske militære bidrag vil indgå i en
indsats, hvor der kan blive tale om anvendelse af militære
magtmidler, forelægges sagen for Folketinget under henvisning
til Grundlovens § 19, stk. 2.
Regeringen foreslår, at Folketinget meddeler sit
samtykke til, at danske militære styrker fortsat stilles til
rådighed for ISAF i Afghanistan med op til ca. 750 personer,
samt at der inden for dette styrkeloft periodisk vil kunne udsendes
et specialoperationsstyrkebidrag i en mere overordnet ISAF-ramme.
Regeringen foreslår endvidere, at Folketinget meddeler sit
samtykke til, at der om nødvendigt herudover kan foretages
midlertidig udsendelse af et observationshelikopterdetachement; et
transporthelikopterdetachement; et transportflydetachement; et
personelbidrag til bemanding af et felthospital samt et
personelbidrag fra DCM-kompagniet. Regeringen vil forud for en
eventuel faktisk udsendelse af de anførte periodiske og
midlertidige kapaciteter rådføre sig med Det
Udenrigspolitiske Nævn.
Endelig foreslår regeringen, at Folketinget meddeler sit
samtykke til, at der om nødvendigt yderligere
ekstraordinært kan udsendes op til 40 specialister, herunder
egentlige specialoperationsstyrker, såfremt der skulle
opstå en situation, hvor en konkret trussel mod danske
styrker eller civilt personel gør det påkrævet
at træffe særlige sikkerhedsmæssige
foranstaltninger.
Regeringen vil løbende vurdere det danske bidrags
sammensætning med henblik på at sikre en effektiv
opgaveløsning og den bedst opnåelige sikkerhed for
styrkebidraget. Såfremt det skulle vise sig
hensigtsmæssigt at justere det militære bidrag
væsentligt, eller såfremt der i øvrigt skulle
ske en væsentlig ændring i opgavernes karakter eller
det folkeretlige grundlag for ISAF's tilstedeværelse, vil
regeringen rådføre sig med Det Udenrigspolitiske
Nævn herom eller om nødvendigt på ny
forelægge sagen for Folketinget.
IX. Nettomerudgifterne forbundet med de danske militære
styrker ved den internationale sikkerhedsstyrke ISAF i Afghanistan,
inklusiv udsendelse af et observationshelikopterdetachement til det
danske styrkebidrag samt beskyttelse af civilrådgivere,
beløber sig for 2008 til i alt ca. 650 mio. kr. For 2009
forventes nettomerudgifterne at beløbe sig til i alt ca. 745
mio. kr. Udgifterne afholdes inden for den ramme, der er afsat
på finanslov for finansårene 2008 og 2009 til
forsvarets internationale operationer på § 35.11.26.10
og for 2009, subsidiært under § 12 Forsvarsministeriet.
Vedtagelse af nærværende beslutningsforslag med de for
2009 nu planlagte bidrag og en videreførelse af de
øvrige igangværende danske internationale
militære indsatser forventes at indebære et merforbrug
på ca. 70 mio. kr. - inkl. NRF-reserven på 26 mio. kr.
i 2009 - i forhold til den økonomiske ramme, der er afsat
på finansloven for 2009 til forsvarets internationale
operationer på § 35.11.26.10. Udgifterne hertil vil i
givet fald blive afholdt af forsvaret over § 12
Forsvarsministeriet. Udgifterne til eventuel udsendelse af de
anførte periodiske og midlertidige kapaciteter afholdes
inden for den aftalte økonomiske ramme. For 2008 og 2009 jf.
endvidere ovenstående.