B 200 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning
om sikring mod forældelse af erstatning til ofre for
sundhedsskadelige påvirkninger.
Fremsat den 14. maj 2009 af Lone
Møller (S), Thomas Adelskov (S) og Torben Hansen
(S)
Forslag til folketingsbeslutning
om sikring mod forældelse af erstatning til
ofre for sundhedsskadeligepåvirkninger
Folketinget pålægger regeringen at fremsætte
lovforslag, der senest den 1. januar 2010 får den virkning,
at erstatnings- og godtgørelseskrav for følger af
sundhedsskadelige påvirkninger ikke kan forældes, inden
skaden har manifesteret sig hos den skadelidte.
Bemærkninger til forslaget
Efter de tidligere gældende
forældelsesregler forældes en sag om erstatning for
personskade som udgangspunkt senest 20 år efter
ophøret af den sundhedsskadelige påvirkning. I 1989
afgjorde Højesteret i den såkaldte Eternitsag, at
reglerne i sådanne sager skulle forstås sådan, at
forældelsesfristen kunne suspenderes, så den
først gjaldt fra det tidspunkt, hvor man blev syg som
følge af påvirkningen. Derved fik de skadelidte
erstatning, selvom personskaden først viste sig, mere end 20
år efter at den sundhedsskadelige påvirkning var
ophørt.Med vedtagelsen af lov nr. 522 af 6. juni 2007 om
forældelse af fordringer indførtes der i § 3,
stk. 3, nr. 1, en absolut forældelsesfrist på 30
år i sager om erstatning og ansvar i anledning af
personskader. 30-års-fristen løber fra den skadelige
påvirknings ophør. Af bemærkningerne til
lovforslaget fremgår det, at den absolutte 30-årige
forældelsesfrist ikke vil kunne suspenderes i noget
tilfælde.
Forslagsstillerne finder det meget uhensigtsmæssigt, at
mange uvidende ofre for nogle af de mest alvorlige
erhvervssygdomme, f.eks. cancer, ikke længere kan få
erstatning og godtgørelse, fordi deres krav vil være
forældede, inden sygdommen overhovedet er brudt ud.
En konsekvens af de nugældende forældelsesregler
vil være, at der stilles krav om flere særordninger om
kompensation til ofre for sundhedsskadelige påvirkninger
svarende til den allerede etablerede ordning i den såkaldte
Grindstedsag. Denne kompensationsordning er finansieret over
finansloven for 2009 med 20 mio. kr. og finansloven for 2010 med 5
mio. kr.
Forslagsstillerne ønsker en retstilstand, hvor de
skadelidtes krav på erstatning og godtgørelse for
følgerne af sundhedsskadelige påvirkninger ikke
forældes, inden følgerne af påvirkningen har
vist sig, og hvor de skadelidte heller ikke er afhængige af,
om der etableres en særordning netop for deres område.
Det vil samtidig sikre, at erstatninger og godtgørelse for
fremtidige sygdomsramte ikke fremover skal finansieres over
finansloven, men af skadevolder eller de forsikringsselskaber, som
har modtaget præmie for afdækning af risikoen.
Der findes erhvervsbetingede sygdomme, hvis følger
først viser sig efter perioder på mere end 30
år. Som et eksempel kan nævnes malignt mesotheliom
(lungehindecancer). Malignt mesotheliom er en dødelig
sygdom, som typisk skyldes indånding af asbestfibre, og som
sjældent bryder ud, før 25-35 år efter at
påvirkningen med asbest er ophørt. En latenstid
på op mod 40-45 år er ikke usædvanlig.
Malignt mesotheliom er optaget på
erhvervssygdomsfortegnelsen og vil normalt kunne udløse en
erstatning, hvis ikke kravet er forældet. Det vil det
imidlertid være efter den nugældende
forældelseslov. Sygdommen rammer ca. 100 personer i Danmark
om året (P. Grandjean, Ugeskrift for Læger 2004;
166(26):2597). De senest offentliggjorte tal fra Cancerregisteret
er fra 2006, hvor der blev registreret 106 tilfælde af
malignt mesotheliom i Danmark. Denne patientgruppe er med de nye
forældelsesregler blevet frataget deres hidtidige ret til
erstatning.
I relation til netop den lidelse er det væsentligt at
bemærke, at asbest blev anvendt til produktion i Danmark frem
til 1988, og at det så sent som i 2006 kom frem, at ansatte
hos DSB helt frem til 2005 havde været udsat for asbest i
forbindelse med anvendelsen af de såkaldte
andengenerations-S-tog, som indvendigt var isoleret med asbest.
Denne sygdom må således også i en
årrække fremover forventes at fremkomme med en
hyppighed som hidtil.
Gennemføres en lovgivning, som sikrer, at
forældelse ikke kan indtræde før en følge
af en skadelig påvirkning har vist sig, sikres de i forvejen
svagt stillede ofre en kompensationsmulighed, ligesom de ansvarlige
for det skadelige miljø, og ikke statskassen, bliver
belastet med udgiften.
Skriftlig fremsættelse
Lone Møller
(S):
Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig
herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
sikring mod forældelse af erstatning til ofre for
sundhedsskadeligepåvirkninger.
(Beslutningsforslag nr. B 200).
Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der
ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige
behandling.