B 183 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning
om en skærpet indsats mod mobning i folkeskolen.
Fremsat den 16. april 2009 af
Pernille Vigsø Bagge (SF),
Ole Sohn (SF) og Nanna Westerby (SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om en skærpet indsats mod mobning i
folkeskolen
Folketinget pålægger regeringen i
indeværende samling at tage initiativ til at
skærpe indsatsen mod mobning i folkeskolen ved at
- skærpe lov
om elevers og studerendes undervisningsmiljø, så det
bl.a. bliver lovpligtigt for alle skoler at udarbejde
antimobbestrategier,
- forpligte
skolerne til at udarbejde tydelige adfærdsregler og
værdigrundlag for opførsel både på
elevsiden og på medarbejdersiden,
- prioritere
øget forebyggelse og styrke samarbejdet mellem
forældrene og skolen og
- udforme
sanktionsmuligheder til skoler, som ikke gør
tilstrækkeligt for at bekæmpe mobning.
Bemærkninger til forslaget
Alt for mange børn oplever at blive mobbet i skolen.
Mobning rammer et bredt udsnit af danske skoleelever, men de
socialt udsatte børn er særlig i farezonen. Samtidig
er der kommet stadig flere sager om chikane af lærere og
andre medarbejdere. Det er meget alarmerende og kalder på
politisk handling nu. Alle i det danske uddannelsessystem har krav
på, at vi tager mobning og chikane alvorligt og foretager de
nødvendige politiske opstramninger i lovgivningen.
Forslagsstillerne mener også, at der i højere grad
skal sættes ind med forebyggelse og øget
forældreinddragelse samt indførelse af brugbare
sanktionsmuligheder, hvis skolerne ikke lever op til kravene i
lovgivningen.
Omfanget af mobning i danske folkeskoler er for stort. Det
viser nye undersøgelser fra bl.a. Dansk Center for
Undervisningsmiljø (DCUM) og Danmarks Pædagogiske
Universitet (DPU). Deraf konkluderer forslagsstillerne, at hverken
undervisningsmiljøloven fra 2001, trivselserklæringen
fra 2004 eller Undervisningsministeriets egen kampagne,
»Sammen mod mobning«, fra 2007 har været
tilstrækkelige tiltag for at mindske problemet med mobning i
danske folkeskoler. DCUM dokumenterede senest i december 2008, at i
en 2-måneders-periode havde cirka hver sjette elev
været udsat for mobning fra klassekammeraterne, og at cirka
hver syvende elev oplevede at blive mobbet af andre elever på
skolen. Desuden svarede 16 pct. af eleverne, at de blev mobbet af
en lærer. Problemet med mobning er således en fast
bestanddel af mange elevers dagligdag. Forslagsstillerne finder det
helt uacceptabelt, at mange elever oplever en hverdag i skolen
præget af mobning.
Derfor vil Socialistisk Folkeparti have styrket indsatsen mod
mobning på flere områder.
Skærpelse af lov om elevers og studerendes
undervisningsmiljø
DCUM har i december 2008 ligeledes offentliggjort en rapport
om kvalitetsvurdering af grundskolernes undervisningsmiljø,
der dokumenterer, at kun 39 pct. af grundskolerne har
gennemført alle fire lovpligtige faser i deres
undervisningsmiljøvurderinger. Forslagsstillerne finder det
meget problematisk, at så få skoler opfylder kravene i
undervisningsmiljøloven fra 2001, ikke mindst set i lyset
af, at mobning fortsat er et markant problem i de danske
skoler.
Følgelig er det forslagsstillernes opfattelse, at
kravene i undervisningsmiljøloven må skærpes for
at markere, at indsatsen med bekæmpelse af mobning er
særdeles vigtig og skal prioriteres langt højere, end
tilfældet er i dag.
Socialistisk Folkeparti finder det centralt at eksplicitere,
at arbejdet med at forhindre mobning er væsentligt. Det
kræver derfor et selvstændigt afsnit i
undervisningsmiljøloven for at slå fast, at mobning er
uacceptabelt, og at alle elever, studerende, lærere og andre
deltagere i offentlig eller privat undervisning har ret til et
undervisningsmiljø uden mobning og chikane.
Forslagsstillerne finder det endvidere vigtigt, at det bliver
lovpligtigt for alle skoler at udarbejde anti-mobbestrategier frem
for de mere uforpligtende undervisningsmiljøvurderinger.
Manglende opfyldelse af dette krav skal medføre konsekvente
sanktioner.
Adfærdsregler og værdigrundlag
Mobning er et tegn på et dårligt psykisk
læringsmiljø. Det handler om negative sociale
relationer og normer samt manglende forståelse for
fællesskabets spilleregler. Skolerne skal forpligtes til
aktivt at forhindre og forebygge mobning samt dårlig trivsel.
Ved at diskutere omgangstone, social adfærd og retningslinjer
kan skolerne forebygge problemer med mobning.
Mange elever oplever en hverdag i skolen præget af
mobning. DPU-forskningsprojektet eXbus (Exploring Bullying in
School) dokumenterer, at en stor andel af de danske børn,
sammenlignet med børn i andre nordiske lande, oplever
systematisk chikane i form af mobning i folkeskolen. Mobning
betyder, at de udsatte elever mistrives, har dårligt
selvværd og manglende tillid til voksne og andre mennesker.
Endvidere er mobning karakteriseret ved at være et socialt
fænomen, som kun kan løses i fællesskab.
For at styrke det sociale og psykiske
undervisningsmiljø på danske folkeskoler ser
Socialistisk Folkeparti det derfor som centralt, at skolerne
forpligtes til at udarbejde tydelige adfærdsregler og
værdigrundlag for opførsel både på
elevsiden og på medarbejdersiden. For at sikre stærkest
mulig forankring og succes med dette arbejde skal skolerne
udarbejde adfærdsregler og værdigrundlag i samarbejde
med elevrådene, forældrene, skolebestyrelserne og
lærergrupperne.
Forældreinddragelse og samarbejde
Det førnævnte eXbus-projekt fokuserer især
på de voksnes rolle i forbindelse med mobning. Voksnes
synlighed er også afgørende i forbindelse med
bekæmpelse af mobning. Senest har en undersøgelse fra
Roskilde Universitetscenter udarbejdet i forbindelse med Mary
Fondens og Red Barnets antimobbeprogram bl.a. dokumenteret dette
(2009).
Et øget fokus på skole-hjem-samarbejde i danske
folkeskoler er derfor en vigtig platform, der skal udbygges for at
inddrage forældrene i skolens antimobbestrategier. Derudover
kan skolebestyrelsen formidle information om forældrenes
rolle og ansvar, samtidig med at forældrene inddrages i
skolens arbejde med social trivsel mod mobning.
Endvidere finder forslagsstillerne det væsentligt, at
hver folkeskole råder over mindst én fastansat
lærer, der har kompetencer inden for antimobningsstrategier,
for at sikre faglig indsigt i mobning som socialt fænomen.
Det er derfor også afgørende, at lærere med
ønsker herom sikres mulighed for efteruddannelse i arbejdet
med antimobningsstrategier m.m.
Bedre sanktionsmuligheder
Forslagsstillerne finder det problematisk, at
undervisningsmiljøloven fra 2001 ikke indeholder
sanktionsmuligheder, hvis en skoleledelse ikke lever op til sit
ansvar for at sikre et ordentligt socialt miljø såvel
for den enkelte elev som for fællesskabet
Såvel undervisningsmiljøloven som
trivselserklæringen er båret af gode hensigter og
målsætninger, men en undersøgelse fra 2006,
AMOK, AntiMObbeKonsulenterne, dokumenterer, at tre ud af fire
skoler ikke består et kvalitetstjek med hensyn til
udarbejdelse af handleplaner mod mobning, idet disse skolers
handleplaner vurderedes at være stærkt mangelfulde og i
mange tilfælde rene alibier for skolens mangelfulde indsats
mod mobning (2006). I 2008 konstaterede AMOK tilsvarende i en
analyse af 50 skoler, at hver anden handleplan mod mobning var
ubrugelig på grund af utilstrækkeligt arbejde med
forebyggelse, famlende interventionsplaner og manglende
ledelsesengagement i antimobbearbejdet.
Forslagsstillerne finder det følgelig
nødvendigt, for det første at der indføres
brugbare sanktioner for at sikre, at arbejdet med
antimobningsstrategier m.m. rent faktisk gøres på
samtlige skoler, og for det andet at de skoler, som undlader at
prioritere det nødvendige arbejde med at sikre et ordentlig
socialt miljø for alle elever, skal mærke klare
konsekvenser, eksempelvis at blive listet på kommunens
hjemmeside under skoler, der ikke prioriterer en aktiv indsats mod
mobning.
Desuden bør DCUM kunne give et pålæg,
f.eks. på linje med de påbud, Arbejdstilsynet udsteder
til arbejdspladser, til de skoler, der ikke lever op til kravene om
antimobbestrategier, generel forebyggelse og fokus på
trivsel.
Stigningen i antallet af lærere, der oplever
mobning/chikane fra elever, er også en kraftig indikator for,
at bekæmpelse af mobning og sikring af gode
adfærdsregler er centralt for skolernes
læringsmiljø.
Forslagsstillerne er af den opfattelse, at der tilsvarende
skal indtræde klare sanktioner, når elever medvirker
til mobning og chikane af lærere.
Skriftlig fremsættelse
Pernille Vigsø
Bagge (SF):
Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig
herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om en
skærpet indsats mod mobning i folkeskolen.
(Beslutningsforslag nr. B 183).
Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der
ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige
behandling.