B 180 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning
om en samlet indsats mod tvangsægteskaber og
æreskriminalitet.
Fremsat den 14. april 2009 af
Morten Østergaard (RV),
Bente Dahl (RV), Marianne Jelved (RV),
Margrethe Vestager (RV), Yildiz Akdogan (S),
Henrik Dam Kristensen (S),
-zlem Sara Cekic (SF), Meta Fuglsang (SF),
Line Barfod (EL) og
Johanne Schmidt Nielsen (EL).
Forslag til folketingsbeslutning
om en samlet indsats mod tvangsægteskaber
og æreskriminalitet
Folketinget pålægger regeringen i
indeværende folketingssamling at fremsætte de
nødvendige lovforslag og foretage de fornødne
administrative ændringer, der sikrer en samlet og koordineret
indsats mod tvangsægteskaber og æreskriminalitet.
Indsatsen kan indeholde følgende elementer:
1. En
samlet indsats til beskyttelse mod tvangsægteskaber og
æreskriminalitet
- Et nationalt
kriseberedskab for generationskonflikter, som bl.a. kan fungere som
et socialt rejsehold for æreskriminalitet.
- Nationale
retningslinier og kurser for alle offentlige myndigheder, som
kommer i kontakt med tvangsægteskaber, æreskriminalitet
og generationskonflikter.
2. Kun
én chance-reglen - pligten til at handle
- Myndighederne
forpligtes til at udføre en risikovurdering, når de
bliver opmærksomme på et potentielt offer for
æreskriminalitet (kun én chance-reglen). Dette skal
ske, både når det potentielle offer selv gør
opmærksom på sin situation, og når flere af
hinanden uafhængige tredjeparter gør myndighederne
opmærksomme på situationen.
- Hvis en
risikovurdering siger, at der er overhængende fare for et
eller flere menneskers ve og vel, forpligtes myndighederne til at
udarbejde en handlingsplan, også selv om det potentielle
offer er myndigt og ikke selv har bedt om hjælp.
- Det nationale
kriseberedskab får ansvar for at følge op på
sagen, således at der skabes vished for, at det potentielle
offer er i kontakt med relevant assistance.
3. Et
nationalt mæglerteam
- Når den
unge ikke er i overhængende fare, kan indsatsen ofte med
fordel basere sig på mægling og konfliktløsning
inden for familien. Et nationalt mæglerteam med erfarne
eksperter skal kunne rykke ud og bistå lokale myndigheder med
opgaven.
4. Indførelse af en særlig
beskyttelsesordre mod tvangsægteskaber
Beskyttelsesordren kan indeholde:
- Et polititilhold,
som udstedes mod en nærmere afgrænset gruppe, f.eks.
familiemedlemmer, som politiet på baggrund af
risikovurderingen har begrundet mistanke om kunne medvirke til et
tvangsægteskab eller anden personfarlig
æreskriminalitet.
- I særlige
tilfælde, hvor der er bestyrket mistanke om, at offeret vil
blive tvunget til at rejse til hjemlandet, kan ofrets pas deponeres
hos politiet i en afgrænset periode. Indgrebets karakter
gør, at der i forbindelse med deponering af pas vil
kræves dommerkendelse, før eller senest 24 timer efter
at beskyttelsesordren er udstedt.
- Udlændinge,
som er involveret i sagen, kan nægtes indrejse i en
nærmere afgrænset periode. Også dette indgreb vil
være betinget af en dommerkendelse.
- En anbefaling til
formodede ofre om at undergå en lægelig
undersøgelse med henblik på at samle beviser m.m. til
en eventuel kommende retssag.
5. En
styrket oplysningsindsats
- Både de
unge og deres familier mødes med massiv oplysning om
både rettigheder og hjælpeforanstaltninger.
6. En
styrket videnopsamling
- Der oprettes et
nationalt videncenter for æreskriminalitet og
tvangsægteskaber.
- Indsatsen mod
tvangsægteskaber og æreskriminalitet registreres med
henblik på at sikre bedre viden.
- Et internationalt
forskningsprojekt iværksættes for at tilvejebringe
viden om, hvilke redskaber der er de mest effektive i indsatsen mod
æresrelateret vold.
- En årlig
konference, hvor ny viden og nye erfaringer - nationalt og
internationalt - udveksles.
7. En
styrket international indsats
- Danske
myndigheder indleder et tæt samarbejde med myndigheder i de
lande, hvor tvangsægteskaber er mest udbredt.
- Samtidig skal
Danmark indgå i et tæt samarbejde med de andre EU-lande
i bekæmpelse af tvangsægteskaber blandt unge i
Europa.
Bemærkninger til forslaget
Forslagsstillerne er stærkt optaget af at forebygge,
bekæmpe og i yderste konsekvens straffe
tvangsægteskaber og anden æreskriminalitet. Ligeledes
er vi optaget af, at de unge, som fanges i såkaldte
generationskonflikter, har adgang til kvalificeret rådgivning
og konkret hjælp i deres ulykkelige situation.
En række sager i de seneste år har demonstreret,
at de relevante myndigheder ikke i tilstrækkelig grad er i
stand til at håndtere denne type af konflikter,
desværre også i enkelte tilfælde med meget
tragiske konsekvenser.
Den eksisterende udlændingepolitik er baseret på
en antagelse om, at man alene ved hjælp af
udlændingeregler kan hindre tvangsægteskaber og
hjælpe unge, som føler sig presset til at indgå
i arrangerede ægteskaber. Tvangsægteskaber standser
imidlertid ikke, blot fordi det ulykkelige par hindres i at
få familiesammenføring i Danmark.
I dag er der et stort antal danske ofre for
tvangsægteskaber på krisecentrene i Malmø. Det
er urimeligt over for de danske borgere, som med rette havde
forventet hjælp og støtte i Danmark. Men det er
også urimeligt over for vores nabo, Sverige, som nu skal
rydde op i vores problemer.
Vi ved meget lidt om, hvor mange tvangsægteskaber der
finder sted i Danmark. I England, hvor man skelner klart mellem
arrangerede ægteskaber og tvangsægteskaber, og hvor man
har en meget omfattende politik mod tvangsægteskaber,
registreres der - ifølge den britiske regerings
særlige enhed vedrørende tvangsægteskaber -
mellem 300 og 400 tvangsægteskabssager hvert år. Bag
langt størstedelen af tvangsægteskaberne står
indiske og pakistanske familier. Størstedelen af ofrene er
kvinder, men i ca. 15 pct. af tilfældene er ofrene unge
mænd. Det er anerkendt, at der er et skyggetal, hvor sager
ikke bliver rapporteret. Jo bedre hjælp ofrene kan forvente,
des flere vil turde bede om hjælp. Jo flere der er
opmærksomme på problemstillingerne, des flere kan gribe
ind i rette tid. Derfor vil en effektiv politik også
føre til en større indsigt i problemets omfang.
Siden rigspolitiet for 2 år siden begyndte at registrere
æresrelateret vold, har man registreret 350 ofre. Dertil
kommer alle dem, der ikke tør anmelde deres egen
familie.Tallene viser med al ønskelig tydelighed, at der er
behov for handling nu. Det er uacceptabelt, at ofrene lades i
stikken, og at forældre, der begår den mest alvorlige
forbrydelse mod deres børn, går ustraffede rundt
mellem os.
Forslagsstillerne mener, at Danmark efter engelsk forbillede
bør udvikle en samlet indsats til beskyttelse mod
tvangsægteskaber og æreskriminalitet. I England har man
indført »Forced Marriage (Civil Protection) Act
2007«, som trådte i kraft i 2008, og som er en samlet
og multifacetteret indsats mod tvangsægteskaber. Indsatsen
medfører både lovændringer med nye typer af
polititilhold, en samlet tilgang til og forståelse af
tvangsægteskabsproblematikken og konkrete retningslinier
målrettet alle offentlige myndigheder, som kommer i kontakt
med ofre for tvangsægteskaber - fra ambassaden i hjemlandet
over politiet til den lokale skolelærer. Hver del i indsatsen
passer sammen med de øvrige dele, og »Forced Marriage
(Civil Protection) Act 2007« betyder, at det ikke
længere er op til den enkelte faggruppe, den enkelte kommune
eller den enkelte skole at finde redskaberne til at håndtere
de generationskonflikter, som eskalerer til æreskriminalitet
og tvangsægteskaber. Disse grundelementer har inspireret
nærværende forslag til en samlet indsats mod
tvangsægteskaber og æreskriminalitet, men vi opfordrer
til, at man nøje følger udviklingen i England, hvor
man har langt større erfaring med en forebyggende indsats
mod tvangsægteskaber og æreskriminalitet, end vi har i
Danmark.
Regeringen skal undersøge nærmere, hvordan
forslagets enkelte elementer konkret kan gennemføres i
en dansk sammenhæng, og elementerne skal ikke opfattes som en
udtømmende liste for en samlet og koordineret indsats mod
tvangsægteskaber og æreskriminalitet. Initiativerne
bør ses i sammenhæng, og der bør indhentes
yderligere forslag fra myndigheder og organisationer, der arbejder
med området.
Bemærkninger til forslagets
enkelte dele
En samlet indsats til beskyttelse mod
tvangsægteskaber og æreskriminalitet
Alle offentlige myndigheder, der kommer i berøring med
alvorlige generationskonflikter og potentiel
æreskriminalitet, skal kunne handle hurtigt og effektivt. Det
gælder politi, læger, socialrådgivere, ansatte
på krisecentrene og på ambassaderne i de lande, hvorfra
udenlandske ægtefæller, som indgår i
tvangsægteskaber, kommer, og hvor danske unge risikerer at
havne, hvis de forsøger at gøre oprør mod
deres familie. Det kræver, at de ansatte ved, hvordan man
hjælper, og at de har de rigtige redskaber til at
hjælpe.
Heldigvis er det relativt sjældent, at de enkelte
offentlige myndigheder kommer i kontakt med ofre for
tvangsægteskaber og æreskriminalitet. Derfor skal der
oprettes et nationalt kriseberedskab for generationskonflikter.
Kriseberedskabet skal fungere som supportcenter for offentlige
myndigheder, der kommer i kontakt med alvorlige
generationskonflikter. Alle offentligt ansatte skal vide, at
rådgivning og opbakning kun er en telefonopringning
væk.
Kriseberedskabet skal også fungere som et socialt
rejsehold mod æreskriminalitet. Rejseholdet skal kunne rykke
ud med kort varsel og assistere direkte i en sag hos de lokale
myndigheder. Når rejseholdet rykker ud, skal den lokale
medarbejder ikke placeres på sidelinjen. Det er
afgørende, at et lokalmiljø, der har fået
alvorlige generationskonflikter ind på kroppen, udrustes til
i fremtiden bedre at kunne tage hånd om og genkende
faresignaler fra eventuelle nye konfliktsituationer.
Endelig skal kriseberedskabet have ansvar for at registrere og
overvåge udviklingen i både antallet og alvorligheden
af sagerne i Danmark og i den offentlige indsats mod sagerne,
således at det bliver muligt løbende at korrigere og
styrke indsatsen.
Der skal udvikles et sæt retningslinier for alle
offentlige myndigheder, som kommer i kontakt med
tvangsægteskaber, æreskriminalitet og
generationskonflikter. Retningslinierne skal skitsere, hvilke
handlingsmuligheder de pågældende har - fra henvisning
til rådgivningscentre over politianmeldelse til hidkaldelse
af det nationale kriseberedskab. Retningslinierne skal
målrettes til forskellige faggrupper. Inspiration til
udarbejdelsen af retningslinierne kan hentes i den engelske
»Forced Marriage (Civil Protection) Act 2007«.
Alle relevante offentlige myndigheder bør have en
nøgleperson, som er ansvarlig for at sikre, at der er
kendskab til retningslinierne, og at retningslinierne
følges. Nøglepersonerne bør tilbydes
træning i at genkende og håndtere
æreskriminalitet og tvangsægteskaber m.m.
Retningslinierne skal være fysisk til stede på
alle relevante offentlige arbejdspladser i form af en lille pixibog
om problemstillinger, løsningsmuligheder og
hjælpeforanstaltninger. Pixibogen skal altid være
tilgængelig for alle medarbejdere, og alle medarbejdere skal
gøres opmærksomme på den i forbindelse med
ansættelse og oplæring, så de altid ved, hvor de
kan hente vejledning. Pixibogen bør suppleres med en
lokalside, som indeholder oplysninger om lokale
nøglepersoner, lokale tiltag mod æreskriminalitet
m.m.
Kun én chance-reglen - pligten til
at handle
Kun én chance-princippet er inspireret af den engelske
one chance rule og henviser til, at myndighederne potentielt kun
får en eneste chance til at snakke med et offer for
tvangsægteskaber og æreskriminalitet. Når en ung
opsøger hjælp i forbindelse med
tvangsægteskaber, æreskriminalitet og
generationskonflikter, skal de offentlige myndigheder tage
højde for, at den unge og eventuelt søskende i
familien kan være i overhængende fare for vold,
voldtægt, indespærring og andre overgreb. Ingen
henvendelse må siddes overhørig.
Både når det gælder unge under 18 og svage
voksne (f.eks. udviklingshæmmede), er det klart, at der kan
være behov for, at andre træder til for at beskytte dem
mod overgreb. Når det gælder voksne over 18, kan det
dog også gælde, at offeret er så kuet af vold og
trusler om vold, at han eller hun har svært ved selv at
løfte en sag. Derfor bør myndigheder forpligtes til
at reagere, når de fra flere af hinanden uafhængige
kilder får informationer om, at et menneske er i fare for
æreskriminalitet, også selv om offeret ikke selv beder
om hjælp. Et nybrud i den britiske lov om
tvangsægteskaber er, at der åbnes op for, at den
person, som er målet for beskyttelsen, ikke selv
behøver at ansøge om beskyttelsen. Med andre ord
gives der mulighed for offentlig påtale frem for privat
påtale.
Som en naturlig konsekvens af kun én chance-princippet
skal politiet og de sociale myndigheder have pligt til at
igangsætte en individuel risikovurdering. Det er vigtigt, at
alle henvendelser fører til en risikovurdering, og at det
vurderes, om der er tale om et tvangsægteskab, hvor familien
er parat til at bruge vold og overgreb for at tvinge den unge til
at makke ret, eller om der er tale om en generationskonflikt, som
er gået i hårdknude, og som kan være alvorlig,
men som endnu ikke er eskaleret til æreskriminalitet og
tvangsægteskab. Risikovurderingen skal gælde alle unge
i familien.
På baggrund af risikovurderingen skal myndighederne
vurdere, om det er nødvendigt at gribe ind straks,
også selv om dette kan være i strid med den unges
ønske, og om der er behov for umiddelbar beskyttelse - eller
om familien har brug for hjælp til at mægle i
konflikten. Således skal den individuelle risikovurdering
resultere i en individuel handlingsplan.
Der skal i handlingsplaner tages hensyn til både
risikovurderingen og til, hvad det er muligt at gøre inden
for de gældende retsprincipper. Hvis en myndig person - det
formodede offer - nægter at være udsat for et
tvangsægteskab eller anden æreskriminalitet og
nægter at deltage i mægling eller andre tiltag,
så vil myndighedernes handlemuligheder reelt være
stærkt begrænsede, uanset hvad risikovurderingen ellers
måtte sige. Dette forhold skal så noteres i den enkelte
handlingsplan, som herefter må fokusere på mere
generelle tiltag i miljøet og over for andre potentielle
ofre.
Det nationale kriseberedskab får ansvar for at
følge op på handlingsplanen, således at der
skabes vished om, at det potentielle offer er i kontakt med
relevant assistance, og at handlingsplanen følges.
Et nationalt
mæglerteam
Konflikterne skal løses så tidligt som muligt, og
helst inden de ender i trusler og vold. I langt de fleste
tilfælde vil en risikovurdering nå frem til, at
familien kan hjælpes med mægling eller andre sociale
tiltag. Når den unge ikke er i overhængende fare,
bør indsatsen derfor basere sig på mægling og
konfliktløsning inden for familien.
Mæglingen skal gennemføres af et nationalt
mæglerteam, som skal rykke ud til mæglingsopgaver i
hele landet. Mæglerne skal hjælpe de familier, hvor
konflikten mellem en ung og familien er gået i
hårdknude, men hvor der endnu ikke er direkte fare for den
unges liv. Mæglerne skal forebygge, at konflikten udvikler
sig til et niveau, hvor der opstår fare for den unges liv.
Det nationale team vil samtidig kunne forstærke
metodeudviklingen på området.
Indførelse af en særlig
beskyttelsesordre mod tvangsægteskaber
Kun én chance-princippet betyder først og
fremmest, at alle relevante faggrupper, herunder også
politiet, skal være opmærksomme på de kulturelle
traditioner, som omgiver disse forbrydelser. Derfor er øget
indsigt, træning og styrket samarbejde mellem de relevante
myndigheder den allervigtigste nyskabelse for politi og
domstole.
En del af »Forced Marriage (Civil Protection) Act«
er forced marriage protection orders.Med inspiration heri
foreslås en såkaldt beskyttelsesordre, som politiet
skal kunne udstede for at beskytte ofre eller potentielle ofre for
æreskriminalitet.
I denne indgår, at et offer for tvangsægteskab kan
søge polititilhold mod dem, som søger at tvinge den
pågældende til at gifte sig, eller - i forbindelse med
øvrig æreskriminalitet - dem, som udgør en
trussel mod vedkommendes liv og velfærd. En væsentlig
del af forced marriage protection orders går ud på, at
æreskriminalitet er kollektive forbrydelser, hvor den person,
som udtaler truslen, ikke nødvendigvis er den person, som
fører kniven. Derfor har man i England åbnet for
kollektive polititilhold.
Forslagsstillerne mener, at politiet, når en konkret
risikovurdering siger, at der er stor risiko for, at en gruppe i
forening vil gennemføre et æresdrab eller anden
alvorlig og personfarlig æreskriminalitet, bør
opfordres til at udstede et polititilhold mod alle, som
pådrager sig reel mistanke, og ikke kun mod det ene
familiemedlem, som mest tydeligt har ytret truslerne.
Personkredsen, som er omfattet af polititilholdet, skal meget
tydeligt afgrænses og omfatte personer, hvorimod der retter
sig en reel mistanke.
Polititilhold alene standser meget få, som har besluttet
at gennemføre en forbrydelse. Og ved æreskriminalitet
kan der ofte være tale om en meget høj grad af
forsætlighed. Derfor skal man ikke tro, at et polititilhold
alene kan løse problemet. Men polititilholdet kan have stor
psykologisk betydning, når det følges op af en
præventiv samtale med de formodede gerningsmænd. Her
gøres disse opmærksomme på, at politiet har en
begrundet mistanke mod dem, og at denne allerede har resulteret i
et polititilhold. Samtalerne vil gøre de formodede
gerningsmænd opmærksomme på, at mistanken vil
samle sig om dem, hvis forbrydelsen gennemføres, og med
henvisning til f.eks. domfældelsen i Ghazala Khan-sagen vil
det være klart for gerningsmændene, at der er stor
risiko for at de kan blive straffet - også ganske
alvorligt.
Det er velkendt, at tvangsægteskaber ofte fuldbyrdes
uden for landets grænser. Ofrene tvinges til at forlade
Danmark til eksempelvis den anden parts hjemland. For at beskytte
ofre eller potentielle ofre herimod skal beskyttelsesordren kunne
indeholde krav om, at ofrets pas deponeres hos politiet i en
afgrænset periode. Dette er et alvorligt indgreb, hvorfor der
vil knytte sig særlige betingelser til dets anvendelse. For
det første kan det kun anvendes i særlige
tilfælde, hvor der er bestyrket mistanke om, at offeret
risikerer at blive tvunget ud af landet mod sin vilje. For det
andet vil det være en betingelse, at politiet indhenter en
dommerkendelse, før eller senest 24 timer efter at
beskyttelsesordren om deponering af pas er udstedt.
Beskyttelsesordren kan også efter forudgående
dommerkendelse medføre, at udlændingemyndighederne
pålægges at nægte en udlænding indrejse i
Danmark i en periode med henblik på at undgå, at et
tvangsægteskab kan finde sted.
Offeret kan i forbindelse med beskyttelsesordren også
blive opfordret til at undergå en lægelig
undersøgelse med henblik på at samle beviser m.m. til
en eventuelt kommende retssag.
En styrket oplysningsindsats
Skal indsatsen mod tvangsægteskaber og
æreskriminalitet lykkes, er det altafgørende, at alle
unge med anden etnisk baggrund end dansk kender deres rettigheder i
det danske samfund. De skal vide, hvor de kan hente hjælp.
Derfor skal de mødes med en massiv oplysningsindsats
på deres folkeskole, i deres fritidstilbud og gennem deres
ungdomsuddannelse. Der skal udarbejdes en pixibog med
kontaktoplysninger på relevante myndigheder, som skal
være tilgængelig i alle relevante offentlige
institutioner.
Etniske miljøer i Danmark bør inddrages i den
danske indsats mod tvangsægteskaber og æreskriminalitet
og mod eskalering af generationskonflikter. Det kan nemlig bidrage
til at legitimere indsatsen.
En styrket videnopsamling
Det Nationale Forskningscenter for Velfærd (tidligere
Socialforskningsinstituttet) forsøgte i rapporten
»Indsatser mod æresrelateret vold. En
undersøgelse af indsatsen i seks europæiske
lande« fra 2006 at undersøge, hvilke redskaber der er
effektfulde i indsatsen mod æresrelateret vold. Konklusionen
var, at der i de afsøgte lande var ganske beskeden viden om
effekten af midler mod æresrelateret vold. Der fandtes
hverken systematiske evalueringer eller konsistente definitioner.
Der er derfor behov for at effektivisere indsatsen fremadrettet og
systematisk indsamle viden. Til det formål oprettes et
nationalt videncenter.
Hver gang en myndighed får en henvendelse
vedrørende tvangsægteskab eller
æreskriminalitet, skal sagen indberettes til det nationale
kriseberedskab. Og hver gang det nationale kriseberedskab
gøres bekendt med en sag, skal denne registreres, og det
skal registreres, hvilke tiltag myndighederne skrider til - og
på hvilken baggrund.
Denne registrering vil danne baggrund for en endnu mere
effektiv indsats i fremtiden. Således vil udviklingen i
alvorlige generationskonflikter kunne overvåges, og der vil
være basis for at sætte ind på steder og i
grupper, hvor denne type konflikter er særlig udbredt.
Der skal afsættes midler til et internationalt
forskningsprojekt, der har til formål at tilvejebringe viden
om, hvilke redskaber der er de mest effektive i indsatsen mod
æresrelateret vold.
En gang om året skal der afholdes en konference, hvor al
ny viden og nye erfaringer udveksles, så aktører
får en fælles problemforståelse for derved at
kunne arbejde i samme retning.
Efterhånden som vi får indsamlet større og
mere sikker viden om, hvorledes vi helt præcist hjælper
ofre for tvangsægteskaber, æreskriminalitet og unge i
klemme i generationskonflikter, bør vi oprette er
kursusforløb til efteruddannelse af lærere,
pædagoger, socialrådgivere, sundhedsplejersker, politi
og ansatte på ambassader i lande, hvor tvangsægteskaber
er mest udbredt.
En styrket international
indsats
Tvangsægteskaber og æreskriminalitet kan ofte have
et internationalt tilsnit. Måske er det familien i
oprindelseslandet, som presser familien i Danmark til at leve op
til bestemte normer - eller til at gifte deres datter med en
søn i hjemlandet. Måske truer forældre en datter
med at blive sendt tilbage til oprindelseslandet, hvis ikke hun vil
opgive sin danske kæreste - eller sine weekender med alkohol
og fest. Derfor skal indsatsen mod tvangsægteskaber og
æreskriminalitet baseres på et tæt samarbejde
mellem de danske myndigheder og myndighederne i de lande, hvor
tvangsægteskaber er mest udbredt.
Samtidig skal Danmark indgå i et tæt samarbejde
med andre lande i bekæmpelse af tvangsægteskaber blandt
unge i Europa. Et europæisk samarbejde bør også
undersøge mulighederne for i fællesskab at hindre
æreskriminalitet og beskytte ofrene. De etniske
miljøer er så små i Danmark, at det ikke giver
mening at tilbyde ofre for æreskriminalitet eller
tvangsægteskab en ny identitet i Danmark. Derfor kunne et
europæisk samarbejde også handle om at styrke en
indsats, hvor unge kan få hjælp i hele Europa.
Skriftlig fremsættelse
Morten
Østergaard (RV):
Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig
herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om en
samlet indsats mod tvangsægteskaber og
æreskriminalitet.
(Beslutningsforslag nr. B 180).
Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der
ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige
behandling.