B 168 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning
om energibesparelser i privat udlejning, udvidelse af
huslejenævnets kompetence og ændring af
boligreguleringsloven.
Fremsat den 3. april 2009 af
Thomas Jensen (S) og Sophie Hæstorp Andersen (S)
Forslag til folketingsbeslutning
om energibesparelser i privat udlejning,
udvidelse af huslejenævnetskompetence og ændring af
boligreguleringsloven
Folketinget opfordrer regeringen til senest den 1. november
2009 at fremsætte lovforslag, der indeholder følgende
ændringer i lejeloven og boligreguleringsloven:
1. Huslejenævnet skal på en
beboerrepræsentations opfordring pålægge
udlejeren at gennemføre et projekt med energiforbedrende
arbejder, såfremt
a) der er tale om
et projekt, som af en autoriseret energikonsulent er kategoriseret
som væsentligt energibesparende (energibesparelserne skal
f.eks. kunne tjene projektomkostningerne hjem på maksimalt 10
år),
b) der på
boligreguleringslovens § 18 b-konto henstår mindst 1
års hensættelser,
c)
vedligeholdelsesandelen i projektet udgør mindre end 25
pct.,
d)
beboerrepræsentationen har anvist finansieringsmulighed for
projektet, f.eks. parallel til lejelovens § 46 a, stk. 2,
og/eller boligreguleringslovens § 18, stk. 4, og
e)
beboerrepræsentationen uden held har forsøgt at
indgå aftale med udlejeren om gennemførelse af et
sådant projekt.
Såfremt udlejeren ikke efterkommer huslejenævnets
påbud, registreres og sanktioneres udlejeren efter lejelovens
§ 113 (klippekortsordningen). Alternativt kan der
indføres adgang til, at Grundejernes Investeringsfond
iværksætter og administrerer arbejderne i lighed med
Grundejernes Investeringsfonds muligheder efter § 60 i
boligreguleringsloven.
2. Huslejenævnet skal desuden have kompetence til at
kunne pålægge udlejeren at gennemføre et
forarbejde til et projekt med energiforbedrende arbejder.
Forarbejdet til energirenoveringsprojektet kan finansieres af
ejendommens vedligeholdelseskonto.
3. Endelig skal boligreguleringsloven ændres
således, at der ikke kan udlejes efter boligreguleringsloven
§ 5, stk. 2, førend ejendommen er i tidssvarende
energimæssig stand.
Bemærkninger til forslaget
Med beslutningsforslaget ønsker Socialdemokratiet at
sikre, at der bliver iværksat energiforbedrende initiativer i
den private udlejningssektor.
Der er store energibesparelser at hente i boliger.
Energibesparelser og energieffektiviseringer i boliger er et
kæmpemæssigt uudnyttet potentiale med hensyn til
mindsket energiforbrug og dermed CO2-reduktion.
Energiforbruget til boliger og øvrige bygninger i
Danmark udgør omkring halvdelen af det danske energiforbrug.
Ifølge byggesektoren er mere end en halvering af
energiforbruget i bygninger realistisk i løbet af 20
år.
1)For så vidt angår eksisterende bygninger er der et
besparelsespotentiale med hensyn til energiforbruget på 30
pct. ved hjælp af allerede tilgængelige
energispareløsninger. Byggesektoren fastslår
derudover, at der eksisterer et yderligere besparelsespotentiale
på 30 pct., hvis energispareløsningerne
videreudvikles.
Det er vigtigt at skabe klare økonomiske incitamenter,
så danskerne fremover i langt højere grad vælger
en energirigtig renovering af deres boliger.
I energiaftalen fra 21. februar 2008
2)er der opstillet
målsætninger om at nedbringe bruttoenergiforbruget med
i alt 4 pct. frem til 2020 i forhold til 2006. For de forskellige
ejer- og lejerboligtyper er der forskellige barrierer for at
nedbringe bruttoenergiforbruget.
På det private udlejningsmarked er det i dag et
fåtal af udlejere, som vælger at investere i
energirenoveringer i private
udlejningsejendomme/lejemål.
Det skyldes især følgende tre barrierer hos
udlejerne:
Udlejeren taber ikke økonomisk på manglende
energiforbedringer, idet varmeregningen betales fuldt ud af
lejerne.
Udlejeren bor ikke i ejendommen og har derfor ikke den samme
interesse som de familier, der til daglig lever med f.eks.
utætte vinduer og manglende hulmursisolering.
Modernisering ved genudlejning er en stopklods for
energiarbejderne. Udlejeren investerer hellere - uanset behov - i
modernisering før genudlejning. Og her erstatter udlejeren
hellere f.eks. et gammelt toilet og køkken med et nyt frem
for at investere i en bedre klimaskærm. Dette skyldes, at
gennemgribende forbedringer giver udlejeren ret til en
ekstraordinært høj leje, nemlig en leje efter det
lejedes værdi, hvilket reelt er en markedsleje.
Socialdemokratiet ønsker med forslaget at fjerne de tre
barrierer og sikre, at den private udlejningssektor, som
udgør 19 pct. af den danske boligmasse, i fremtiden kommer
til at bidrage til at nedbringe energiforbruget i Danmark.
Herudover betyder forslaget, at lejerne afgørende får
forbedret deres indflydelse på deres nære
bovilkår.
Bemærkninger til forslagets
enkelte bestemmelser
Til punkt 1:
Efter forslaget kan en beboerrepræsentation opfordre
huslejenævnet til at pålægge en udlejer at
gennemføre et energibesparende projekt.
Beboerrepræsentationen kan kun opfordre, såfremt den
har opbakning i en beslutning på et beboermøde, hvor
der er den sædvanlige mindretalsbeskyttelse.
Til punkt 1 a:
Forslaget sikrer, at en energikonsulent kritisk vurderer
beboerrepræsentationens forslag, således at
huslejenævnet har det rette grundlag for at vurdere
projektet.
Til punkt 1 b:
Forslaget sikrer, at der på ejendommens
vedligeholdelseskonto står mindst 1 års
indestående. Hvis ejendommen har en negativ
vedligeholdelseskonto, kan projektet ikke iværksættes.
I så fald må projektet afvente, at der er akkumuleret 1
års hensættelser på vedligeholdelseskontoen eller
lejerne og udlejeren, jf. punkt 1b, ved aftale på anden
måde får dækket vedligeholdelsesdelen af
arbejderne.
Forslaget afgrænses hermed i første omgang til
kun at omhandle en mindre del af de privatejede
udlejningsejendomme, nemlig den fjerdedel af de privatejede
udlejningsejendomme, der har mindst 1 års hensættelser
på vedligeholdelseskontoen.
Forslaget sikrer, at udlejeren får mindst mulig
økonomisk belastning, idet henstående på
ejendommens vedligeholdelseskonto skal dække
forundersøgelsen og de energiforbedrende arbejders
vedligeholdelsesandel. Drejer det sig om isolering af vægge,
er det almindeligvis 100 pct. forbedring, men drejer det sig om
energirenovering af vinduer, kan vedligeholdelsesdelen svinge fra
25 til 33 pct. af udgiften.
Når der gennemføres arbejder på en privat
udlejningsejendom, skelnes der mellem vedligeholdelsesarbejder og
forbedringsarbejder. Forbedringsarbejder tilfører ejendommen
eller lejligheden noget, der ikke var der oprindelig.
Forbedringsarbejder giver det lejede øget brugsværdi.
Derfor kan forbedringsarbejder altid give
lejeforhøjelse.
Vedligeholdelsesarbejder eller vedligeholdelsesandelen af en
forbedring dækkes af lejernes henlæggelser via huslejen
på ejendommens vedligeholdelseskonti. Disse
henlæggelser har til formål at dække udgifterne
til udvendig vedligeholdelse af ejendommen.
Udvendig vedligeholdelse defineres bedst i forhold til
begrebet indvendig vedligeholdelse. Indvendig vedligeholdelse
dækker maling, tapetsering, hvidtning af vægge og
lofter samt træ (f.eks. karme) og jern (f.eks. radiatorer).
Al anden vedligeholdelse af ejendommen eller lejligheden er i
lejelovsmæssig forstand udvendig vedligeholdelse.
Til punkt 1 c:
Forslaget har til formål at lægge en
overgrænse på udlejerens økonomiske udlæg
i forbindelse med finansieringen af de energiforbedrende arbejders
vedligeholdelsesdel, jf. punkt 1b.
Til punkt 1 d:
Efter lejelovens § 46, stk. 2, kan
beboerrepræsentanterne eller et flertal af lejerne
foreslå gennemførelse af arbejder, der er angivet i en
energiplan i medfør af lov om fremme af energibesparelser i
bygninger, når der samtidig anvises mulighed for finansiering
og dækning af de driftsudgifter, der følger af
arbejdernes gennemførelse.
Efter boligreguleringslovens § 18, stk. 4, kan udlejeren
med tilslutning fra beboerrepræsentanterne eller et flertal
af lejerne optage et hertil nødvendigt større
beløb på ejendomsbudgettet og på
vedligeholdelseskontoen efter § 18, stk. 1, såfremt de
beløb, der er afsat efter § 18, stk. 1, til
vedligeholdelse og opretning, ikke kan sikre en tilfredsstillende
tilstand i ejendommen i løbet af 5 år.
Forslaget betyder, at udlejeren og lejerne i samarbejde kan
finde dækning for den vedligeholdelsesandel af det
energiforbedrende projekt, som udlejer ikke vil kunne dække,
fordi der ikke er et tilstrækkeligt indestående
på ejendommens vedligeholdelseskonti.
Til punkt 2:
Inden beboerrepræsentationen forelægger sit
forslag på et beboermøde, skal
beboerrepræsentationen have en mulighed for at få
udarbejdet et forprojekt, der opridser projektets økonomi
m.v. Udgifterne hertil skal dækkes af ejendommens
vedligeholdelseskonto, og huslejenævnet får ret til at
pålægge udlejeren denne udgift.
Til punkt 3:
Det er hensigten, at forslaget på dette punkt skal
følge den teknik i boligreguleringsloven, der sikrer, at der
ikke kan udlejes gennemgribende moderniserede lejemål, hvis
ejendommen har vedligeholdelsesmangler.
Efter boligreguleringslovens § 5, stk. 2, kan huslejen
ved lejeaftalens indgåelse for lejemål, der er
gennemgribende forbedret, ikke fastsættes til et
beløb, der væsentligt overstiger det lejedes
værdi efter § 47, stk. 2, i lov om leje, jf. dog
§ 47, stk. 3, og § 73, stk. 3. Ved
lejemål, som er forbedret gennemgribende, forstås
lejemål, hvor forbedringer efter principperne i
§ 58 i lov om leje væsentligt har forøget
det lejedes værdi, og hvor forbedringsudgiften enten
overstiger 1.600 kr. pr. m² eller et samlet beløb
på 183.000 kr. (denne beløbsgrænse reguleres
år for år). Forbedringerne skal være
gennemført inden for en periode på 2 år og
må ikke være omfattet af lov om sanering, lov om
byfornyelse, lov om byfornyelse og udvikling af byer og lov om
byfornyelse og boligforbedring.
Efter boligreguleringslovens § 5, stk. 3, skal udlejeren,
såfremt udlejeren vil indgå en lejeaftale i henhold til
§ 5, stk. 2, og det er den første udlejning af det
pågældende lejemål efter § 5, stk. 2, inden
en ny lejeaftale indgås, orientere
beboerrepræsentanterne eller lejerne om dette og om indholdet
af denne bestemmelse. I modsat fald er vilkåret om
lejefastsættelse efter § 5, stk. 2, ugyldigt.
Beboerrepræsentanterne eller lejerne kan da inden 14 dage
efter, at orienteringen er givet, indbringe en sag om manglende
vedligeholdelse for huslejenævnet, jf. § 22, stk.
1. Beboerrepræsentanterne eller lejerne skal angive
vedligeholdelsesmanglerne, som alene kan vedrøre mangler
uden for de enkelte lejemål.
Med forslaget sikres, at der ikke kan udlejes gennemgribende
moderniserede lejemål, førend ejendommen lever op til
en tidssvarende energimæssig stand. Forslaget er
således en udvidelse af boligreguleringslovens § 5, stk.
3, som sikrer, at der ikke kan udlejes gennemgribende moderniserede
lejemål, såfremt der er vedligeholdelsesmangler
på ejendommen.
Det foreslås, at underretningsfristen for
beboerrepræsentanterne generelt udvides fra 14 dage til 6
uger, og at udlejeren skriftligt skal underrette
beboerrepræsentationen. Sanktionen for udlejeren ved ikke at
overholde gyldighedsbetingelserne (underretning af
beboerrepræsentationen) er den samme som i gældende
lov, hvorefter der ikke kan udlejes efter § 5, stk. 2, hvis
udlejeren ikke har opfyldt sine underretningsforpligtelser.
Skriftlig fremsættelse
Thomas Jensen
(S):
Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig
herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
energibesparelser i privat udlejning, udvidelse af
huslejenævnets kompetence og ændring af
boligreguleringsloven.
(Beslutningsforslag nr. B 168).
Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der
ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige
behandling.
Officielle noter
1) Byggesektorens udspil til
energieffektivisering af bygningsbestanden - i samarbejde med BY og
Byg/Statens Byggeforskningsinstitut, BYG/DTU, TI Byggeri. Akademisk
Arkitektforening, Bygherreforeningen,
Byggemateriale-industrien/Dansk Industri, Dansk Byggeri, Foreningen
af Rådgivende Ingeniører, Praktiserende Arkitekters
Råd, Tekniq, 2004.
2) Aftale mellem regeringen
(Venstre og Det Konservative Folkeparti), Socialdemokraterne, Dansk
Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Det Radikale Venstre og Ny
Alliance om den danske energipolitik i årene 2008-2011.
Klima- og Energiministeriet, 2008.