B 162 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning
om forbedring af lejeres retstilling i forbindelse med usunde
lejeboliger, f.eks. som følge af skimmelsvamp og lign.
Fremsat den 3. april 2009 af
Thomas Jensen (S) og Sophie Hæstorp Andersen (S)
Forslag til folketingsbeslutning
om forbedring af lejeres retsstilling i
forbindelse med usunde lejeboliger, f.eks. som følge af
skimmelsvamp og lign.
Folketinget opfordrer regeringen til senest den 1. januar 2010
at udarbejde forslag til regler, der skal sikre,
1. at kommunen,
såfremt den modtager en dokumenteret henvendelse fra en lejer
om en usund bolig, inden 14 dage skal rekvirere en uafhængig
teknisk analyse, der afklarer, om boligen er usund,
2. at kommunen,
såfremt der foreligger en positiv analyse, der viser, at der
er skimmelsvamp el.lign. i boligen, herefter kontakter
embedslægen med henblik på, at denne afklarer, om
boligen på baggrund af den tekniske analyse skal
erklæres for usund og dermed uegnet til beboelse,
3. at kommunen,
såfremt en bolig af embedslægen er erklæret for
uegnet til beboelse, straks skal stille en midlertidig
erstatningsbolig, et hotelværelse el.lign. til rådighed
for lejeren,
4. at kommunen
sikrer, at der udføres en uafhængig teknisk analyse,
der afklarer, om årsagen er en mangel eller misligholdelse
forårsaget af udlejer eller lejer, og at der ud af
byfornyelsesmidlerne afsættes midler til støtte for
den uafhængige tekniske analyse af forekomsten af
skimmelsvamp og til analysen af årsagen til fremkomsten af
skimmelsvamp el. lign. -udgif-terne finansieres af stat og
kommune,
5. at kommunen,
såfremt en bolig er erklæret usund, påbyder
udlejer at udarbejde en renoveringsplan og inden for en frist
udbedre boligen efter denne, og at kommunen efterfølgende
kvalitetskontrollerer arbejdet,
6. at der ud af
midlerne i Boligselskabernes Landsbyggefond og i Grundejernes
Investeringsfond for henholdsvis den almene og den private
udlejningssektor afsættes midler til støtte til
udbedring af boligerne,
7. at parterne i
sagen, dvs. udlejer og lejer, af kommunen løbende informeres
om ovennævnte tiltag og resultater af analyser m.v.
Bemærkninger til forslaget
Socialdemokratiet fremsatte den 28. april 2006
beslutningsforslag nr. B 136 om lejernes retsstilling i forbindelse
med skimmelsvamp og lign. i lejeboliger, jf. Folketingstidende
2005-06, forhandlingerne side 7939 og tillæg A side 7810 og
7812. Herefter fremsatte Socialdemokratiet den 12. april 2007
beslutningsforslag nr. B 152 om lejernes retsstilling i forbindelse
med skimmelsvamp og lign. i lejeboliger, jf. Folketingstidende
2006-07, forhandlingerne side 7073 og 7546, tillæg A side
7553 og 7556 og tillæg B side 1588. I dette
beslutningsforslag var der foretaget visse
ændringer/opstramninger og en opfølgning på det
tidligere fremsatte forslag, da der i det forgangne år havde
vist sig et endnu større behov for en hurtig og effektiv
indgriben for at sikre, at mennesker ikke kommer til at opholde sig
i usunde boliger på grund af skimmelsvamp el.lign. Det
foreliggende forslag er en præcisering af denne linje, idet
en række sager på dette område har
afsløret en katastrofal mangel på initiativ fra de
ansvarlige myndigheder.
Ifølge en undersøgelse fra Statens
Byggeforskningsinstitut
1)er
hver ottende bolig i større eller mindre grad angrebet af
skimmelsvamp og andre former for svamp. Resultatet er, at lejere i
tusindvis bliver syge med hovedpine,
åndedrætsbesvær eller hoste og i svære
tilfælde får livsvarige astmatiske sygdomme. Ofte
får lejerne skylden, fordi de ikke lufter ud. Sandheden er,
at de fleste problemer skyldes manglende vedligeholdelse,
konstruktionsfejl i ejendommen, rørskader eller sjuskeri i
byggefasen.
Boligen er helt afgørende for menneskers daglige
trivsel og sundhed. Derfor er svamp i boligen et meget stort og
indgribende problem for de personer, der rammes af det. Det er
derfor Socialdemokratiets opfattelse, at det er nødvendigt
at sætte fokus på at sikre en bedre beskyttelse af
lejerne på det område.
Mange enkeltsager om skimmelsvamp i boliger vidner om, at
lejernes retsbeskyttelse ikke er optimal, og at kommunikationen
mellem lejere og udlejere ikke er god nok. Lejerne føler sig
generelt ikke taget alvorligt i denne type sager, og desuden er
udfaldet af disse sager typisk ikke i lejernes favør.
En lejer, som i dag opdager, at lejligheden er fugtig trods
normal udluftning og altså kan være angrebet af
skimmelsvamp, står over for et næsten
håbløst projekt. Hvis udlejeren ikke udbedrer
skaderne, må lejeren gå til beboerklagenævnet,
huslejenævnet eller boligretten, afhængigt af om
lejligheden er beliggende i den almene eller den private
udlejningssektor. Typisk forholder beboerklagenævnet,
huslejenævnet og boligretten sig ikke effektivt til disse
problemer. Tilsvarende viser mange lejerhenvendelser, at det er
meget svært for lejerne ved henvendelser til kommunerne med
henvisning til kommunernes tilsynspligt at få kommunerne i
tale endsige at få dem til hurtigt at reagere og at få
embedslægens vurdering af, hvorvidt en bolig er usund og
dermed uegnet til beboelse. Derfor er disse sager ofte meget
belastende både økonomisk, sundhedsmæssigt og
personligt, idet disse lejere er i en meget usikker
situation.
Folketingets Boligudvalg afholdt den 31. januar 2007 en
høring om skimmelsvamp.
Heraf fremgik det også meget klart, at problemerne er
store og med alvorlige konsekvenser for rigtig mange
mennesker. Derfor blev nødvendige indgreb efterlyst.
Socialdemokratiet er enigt i, at der er behov for at få
foretaget de nødvendige opstramninger og præciseringer
for at sikre, at ingen mennesker kommer til at opholde sig i
boliger med helbredstruende skimmelsvamp el.lign.
Under debatten ved behandlingen af beslutningsforslag nr. B
136 den 31. maj 2006 i Folketinget, sagde socialminister Eva Kjer
Hansen: »Jeg vil igen understrege, at det for mig er
uacceptabelt, hvis borgere skal være nødsaget til at
opholde sig i boliger med helbredstruende
skimmelsvampeangreb«, jf. Folketingstidende 2005-06,
tillæg A side 7940.
Dette til trods har regeringen valgt ikke at tage de
nødvendige skridt for at sikre lejerne mod ophold i
helbredstruende boliger.
Det er Socialdemokratiets opfattelse, at de gældende
regler ikke giver de enkelte lejere tilstrækkelig og hurtig
beskyttelse i sager om skimmelsvamp og lign. Lejerne ender ofte i
et mangeårigt og meget belastende forløb, som de er
uden mulighed for selv at ændre på. Derfor
ønsker forslagsstillerne med dette forslag at sikre lejerne
en hurtigere og mere sikker indsats og dermed en bedre beskyttelse,
så de hurtigt kommer væk fra usunde boliger, der er
uegnede til beboelse.
Bemærkninger til forslagets
enkelte bestemmelser
Til nr. 1
Når en lejer klager til kommunen over en usund
bolig/bygning, f.eks. som følge af skimmelsvamp el.lign.,
har kommunen en frist på 14 dage til at få rekvireret
en uafhængig teknisk analyse med henblik på at afklare,
om der er skimmelsvamp el.lign. i boligen/bygningen, og hvad der er
årsagen. Skimmelsvamp og lign. er ofte skjult bag tapet og
indvendig isolering eller under gulvbrædder. Derfor
foreslås det, at man ved begrundet mistanke hurtigt
kræver inddragelse af personer, der har et særligt
kendskab til bygnings- og svampeområdet. Det kan eksempelvis
være fagfolk fra Teknologisk Institut el.lign. Kun herved kan
man få et kompetent svar med i givet fald angivelse af de
enkelte svampetyper, og hvorvidt svampen er i vækst.
For at sikre en fuldstændig uafhængig analyse
foreslås det, at det er kommunen, der er forpligtet til at
rekvirere undersøgelsen.
For at sikre, at lejerens henvendelse er rimeligt
dokumenteret, foreslås det, at lejeren skal dokumentere, at
udlejeren er blevet bedt om at rette manglerne i lejemålet.
Dernæst bør lejeren, såfremt det er muligt,
fremlægge dokumentation fra egen læge vedrørende
eventuelle helbredsgener. Lejeren bør ligeledes ved foto
el.lign. dokumentere svamp el.lign. i lejemålet. Er der tale
om skjult skimmelsvamp, er det især vigtigt, at lejeren kan
dokumentere eventuelle helbredsmæssige gener (hovedpine
etc.), som kan være med til at sandsynliggøre, at der
er tale om skimmelsvamp i lejemålet. Det er ikke meningen, at
lejeren selv skal få foretaget undersøgelser i
lejemålet, idet lejeren ikke er berettiget til dette, f.eks.
hvis der er tale om skjult skimmelsvamp, der
nødvendiggør destruktive indgreb.
Til nr. 2
Såfremt resultatet af den tekniske analyse viser
forekomst af skimmelsvamp el.lign., er det kommunens pligt
omgående at inddrage embedslægen med henblik på
en vurdering af den tekniske analyse og dermed en afklaring af,
hvorvidt boligen skal erklæres for usund og dermed uegnet til
beboelse, således at den sundhedsfaglige vurdering på
kommunens initiativ forestås af embedslægeinstitutionen
med henblik på en konkret vurdering ved eventuelle
sundhedsmæssige risici ved fortsat at bebo
lejemålet.
Til nr. 3
Det pålægges kommunen, såfremt en bolig af
embedslægen er erklæret uegnet til beboelse, straks at
stille en midlertidig erstatningsbolig, et hotelværelse
el.lign. til rådighed for lejeren. Dermed sikres det, at
lejeren hurtigt kommer væk fra den helbredstruende
bolig.
Til nr. 4
Det er væsentligt for parterne, at afklaring af
forekomst og årsag sker så hurtigt som muligt, idet
udgifterne til hotelværelse el.lign. senere risikerer at
blive pålagt den, der har forårsaget skimmelsvamp m.v.
Usikkerhed om dette kan medføre, at processen går i
hårknude, og at lejeren ikke tør flytte ud af
lejemålet. Derfor skal det hurtigt afklares, hvem af parterne
der senere har størst risiko for at få pålagt et
økonomisk ansvar.
For at sikre, at der hurtigt iværksættes en
analyse af, om der foreligger en usund bolig, og at det ligeledes
hurtigt afklares, om dette skyldes en forsømmelse fra
udlejer eller lejer, foreslås det, at der ud af
byfornyelsesmidlerne afsættes midler til støtte til
uafhængige tekniske analyser. Det skønnes, at omfanget
af sager vil være 300 årligt. Støtten hertil
anslås at andrage 6 mio. kr., hvoraf kommunen foreslås
at skulle betale en tredjedel.
Til nr. 5
Kommunen pålægges, såfremt en bolig er
erklæret usund, at påbyde udlejeren straks at udarbejde
en renoveringsplan og inden for en nærmere fastsat tidsfrist
udbedre boligen/bygningen efter denne plan. Kommunen
pålægges at kvalitetskontrollere udbedringerne
efterfølgende.
Til nr. 6
Renovering i forbindelse med skimmelsvamp el.lign. vil oftest
være en relativt bekostelig affære. Derfor
foreslås det, at der afsættes en særlig pulje
penge fra Boligselskabernes Landsbyggefond til den almene sektors
udlejningsboliger med en investeringsramme på 600 mio.
årligt. Samtidig gives der mulighed for via Grundejernes
Investeringsfond at udbedre den private udlejningssektor. Det er
vigtigt for forslagsstillerne, at både lejere og udlejere
på denne måde sikres bedre økonomi.
Til nr. 7
Da sager af ovennævnte karakter oftest er såvel
komplicerede som omfangsrige, er det afgørende, at parterne
i sagen, dvs. udlejer og lejer, løbende informeres om
ovennævnte tiltag, herunder resultater af analyser m.v., og
den forventede tidshorisont.
Skriftlig fremsættelse
Thomas Jensen
(S):
Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig
herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
forbedring af lejeres retsstilling i forbindelse med usunde
lejeboliger, f.eks. som følge af skimmelsvamp og lign.
(Beslutningsforslag nr. B 162).
Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der
ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige
behandling.
Officielle noter
1) Fugt, ventilation,
skimmelsvampe og husstøvmider. En
tværsnitundersøgelse i lejligheder. Lars Gunnarsen,
Statens Byggeforskningsinstitut, Hørsholm, 2001 (By og Byg
Resultater 009).