B 155 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning
om etablering af børnehuse.
Fremsat den 2. april 2009 af
Line Barfod (EL), Per Clausen (EL),
Johanne Schmidt-Nielsen (EL) og Frank Aaen (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om etablering af børnehuse
Folketinget pålægger regeringen inden udgangen af
2009 at tage initiativ til etablering af et antal børnehuse,
der skal sikre en samlet og forbedret indsats for børn, der
har været udsat for seksuelle overgreb eller anden vold,
eller som har været vidne til vold og mishandling i
nære relationer.
Formålet med børnehusene er, at børn, der
har været udsat for seksuelle overgreb eller vold, skal
tilbydes akut hjælp og behandling, der er samlet på
ét sted, og som foregår i trygge og
børnevenlige omgivelser, frem for at barnet skal sendes
rundt i systemet for at opsøge hjælpen og behandlingen
flere forskellige steder.
Børnehusene skal råde over den nødvendige
kompetence og kapacitet til akut behandling og hjælp til
barnet. Der skal kunne foretages afhøring af barnet,
undersøgelser, krisehjælp og behandling i et
samarbejde mellem politi, retsvæsen, sociale myndigheder og
sundhedsmyndigheder.
Børnehusene skal være landsdækkende, og der
skal som minimum etableres et børnehus i hver region.
Bemærkninger til forslaget
Forslagsstillerne ønsker, at regeringen forpligtes til
at etablere et antal børnehuse i Danmark i overensstemmelse
med Nordisk Råds rekommandation til Nordisk Ministerråd
1). Børnehuset skal være et
tilbud for børn, der har været udsat for seksuelle
overgreb eller vold, eller som har været vidne til vold og
mishandling i nære relationer. Formål med
børnehuset er at sætte barnet i centrum, ved at
indsatsen over for barnet foregår på ét sted i
børnevenlige og trygge omgivelser.
Når der er mistanke om, at et barn har været udsat
for seksuelle overgreb, involveres der mange forskellige voksne med
hver deres udgangspunkt: forældre, pædagoger,
socialrådgivere, læger, psykologer, politi og advokater
m.v. Der indledes forskellige undersøgelser,
afhøringer og behandlinger, og barnet bliver sendt fra sted
til sted mellem de involverede myndigheder. Ud over at dette ikke
er særlig gunstigt for samarbejdet mellem de forskellige
myndigheder, kan det være meget utrygt og belastende for
barnet, der i forvejen er i en meget udsat og sårbar
situation. Det er ikke til barnets bedste.
Dertil kommer, at omgivelserne og indsatsen ikke altid er
tilrettelagt med henblik på, at det er krænkede og
sårbare børn, det drejer sig om. F.eks. kan barnets
forestilling om en politistation være meget skræmmende,
hvis f.eks. krænkeren har truet barnet med politi og
fængsel, hvis det afslører, hvad der er
foregået, til nogen. Måske skal barnet
videoafhøres, selv om det også er blevet filmet af
krænkeren. Den utryghed kan præge barnet gennem hele
forløbet.
Forslagsstillerne mener, at indsatsen skal tage udgangspunkt i
barnets verden, og at systemet skal indrettes, så barnet kun
skal henvende sig ét sted, hvor den samlede hjælp
findes. Det skal også så vidt muligt undgås, at
barnet udsættes for gentagne forhør, interviews og
undersøgelser af forskellige personer.
Børnehuset skal være et sted, man med det samme
kan tage barnet hen, når der er mistanke om, at det har
været udsat for et overgreb. Børnehuset skal
være indrettet således, at der kan gennemføres
videoafhøring af barnet i huset, mens dommer, anklager,
advokater m.v., kan følge afhøringen via video i et
tilstødende rum og løbende få svar på
nødvendige spørgsmål. Børnehuset skal
også være indrettet, så de nødvendige
lægefaglige undersøgelser kan foretages i huset.
Endelig skal børnehuset også kunne tilbyde
krisehjælp, behandling og samtaler, i det omfang barnet har
behov for det. De involverede fagpersoner skal samarbejde om og
koordinere indsatsen, så barnet ikke skal udsættes for
gentagne forhør, undersøgelser, samtaler og
behandlinger af forskellige personer. Der skal være mulighed
for, at barnet kan opholde sig i huset for en periode, hvis det er
nødvendigt, f.eks. i situationer, hvor barnet ikke kan
sendes hjem til familien. Børnehuset skal også tilbyde
hjælp og rådgivning til de pårørende til
barnet.
Ud over at samarbejdet og koordinationen mellem de involverede
myndigheder forbedrer indsatsen over for barnet, kan det også
være med til at forbedre de retslige undersøgelser,
så gerningsmænd kan retsforfølges og
dømmes. En anden afledt effekt er en forbedret
videnopsamling og mulighed for, at børnehuset kan fungere
som rådgivningsorgan for fagpersoner og andre, der henvender
sig.
Børnehuset skal naturligvis være bemandet med
fagligt kvalificeret personale, der er specialister på
området. Hvis der er behov for specialister m.v., der ikke
umiddelbart er til rådighed i huset, skal de kunne tilkaldes
med kort varsel.
Børnehuse i de øvrige
nordiske lande
Nordisk Råd har på sessionen i 2008 vedtaget en
rekommandation til Nordisk Ministerråd, der opfordrer til at
styrke den forebyggende og konkrete indsats for udsatte børn
og unge i de nordiske lande. Et af de konkrete forslag
indebærer, at der etableres et barnets hus i alle nordiske
lande på baggrund af erfaringerne med
»Barnahús« i Island.
I Island etablerede man som det første nordiske land et
»Barnahús« allerede i 1998 efter den amerikanske
model »Children's Advocacy Center«. Modellen omfatter
en samordning af medicinsk, psykologisk og juridisk hjælp.
Modellen indebærer, at børn, der har været udsat
for seksuelle overgreb, skal kunne modtages i et
børnevenligt miljø, hvor myndighederne samarbejder
under samme tag, og hvor der kan udføres de
nødvendige interviews og afhøringer, medicinske
undersøgelser og behandlinger. Børnehuset i Island
dækker hele landet, og har i de 10 år, huset har
eksisteret, haft 2.001 henvendelser.
Norge og Sverige har udviklet hver deres koncept for et
børnehus ud fra en modellen og erfaringerne fra Island.
Fælles for tilbuddene i de to lande er, at indsatsen for
barnet er samlet på ét sted, så det ikke
behøver at opsøge de involverede myndigheder på
forskellige steder, men i stedet kan komme ét sted, hvor
alle nødvendige undersøgelser, forhør,
samtaler og behandling kan foregå.
I Sverige startede man i 2005 forsøgsordningen med
»Barnahus« placeret seks forskellige steder i landet i
et »samarbejde under samme tag« mellem
Rikspolisstyrelsen, Rättsmedicinalverket, Socialstyrelsen og
Åklagarmyndigheten om udredninger om og undersøgelser
af børn, der er eller har været udsat for mishandling
og seksuelle overgreb.
Forsøgsordningens formål var at tilpasse
undersøgelserne til barnet og gennem samarbejde at forbedre
kvaliteten i undersøgelserne, hvilket tilsammen skulle give
bedre grundlag for retsprocessen og den fremtidige indsats for de
berørte børn og unge.
Forsøgsordningen blev evalueret i 2008
2), og resultatet var overvejende
positivt. Ifølge evalueringen indebærer
»Barnahus« en forbedret kvalitet ud fra et
børneperspektiv, miljøet er børnetilpasset, og
krisehjælpen er generelt forbedret. Den positive evaluering
understreges af, at flere af forsøgene er gjort permanente,
og ud over de seks »Barnahus«, som indgik i
forsøgsordningen, er der i dag oprettet yderligere fem, og
andre er undervejs, således at indsatsen nu er
landsdækkende i Sverige.
I Norge besluttede regeringen i 2006 at etablere
»Barnehuse« som et 3-årigt forsøgsprojekt.
Det første »Barnehus« åbnede i 2007, og
siden er yderligere fire »Barnehuse« kommet til. I
løbet af 2009 bliver det sjette »Barnehus«
åbnet i Oslo, så det bliver et landsdækkende
tilbud med »Barnehus« i alle de såkaldte
»Helseregioner« i Norge.
Problemets omfang
Der findes ikke megen systematisk videnindsamling om omfanget
af seksuelle overgreb mod børn i Danmark, men i sagens natur
er området karakteriseret ved store mørketal, da langt
fra alle seksuelle overgreb mod børn anmeldes. Statens
Institut for Folkesundhed foretog i 2002 en undersøgelse
blandt 9.-klasses-elever med henblik på at beskrive
forekomsten og karakteren af seksuelle overgreb mod børn i
Danmark
3). Af undersøgelsen
fremgår, at 11,3 pct. af de unge havde haft seksuelle
erfaringer, der ifølge dansk lovgivning er strafbare, og 2,8
pct. af de unge fortalte, at de havde været udsat for
seksuelle overgreb før deres 15. år.
I en tidligere undersøgelse fra Statens Institut for
Folkesundhed i 2000
4)skønnes det, at mindst 10 ud af
1.000 børn i løbet af barndommen vil blive udsat for
et seksuelt overgreb, der medfører en politianmeldelse.
Årligt drejer det sig om ca. 1 promille af børn under
15 år. Men på baggrund af
befolkningsundersøgelser blandt børn og unge i andre
nordiske lande vurderes det, at ca. 50 ud af 1.000 børn i
Danmark udsættes for et seksuelt overgreb i løbet af
barndommen.
Vurderingen er, at minimum 3 pct. af alle børn og unge
oplever et seksuelt overgreb. Der vil være en del af de unge,
der har glemt overgrebet, eller som ikke ønsker at
nævne det. Desuden vil de unge typisk definere overgreb
anderledes end voksne fagfolk, idet de unge vil synes, at
»der skal mere til«, før de vil kalde det et
overgreb.
Skriftlig fremsættelse
Line Barfod
(EL):
Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig
herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
etablering af børnehuse.
(Beslutningsforslag nr. B 155).
Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der
ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige
behandling.
Officielle noter
1) Nordisk Råds
Rekommandation af 29. oktober 2008. Rek. 19/2008.
2) »Barnahus -
försöksverksamhet med samverkan under gemensamt tak vid
misstanke om brott mot barn«. Rikspolisstyrelsen,
Rättsmedicinalverket, Socialstyrelsen,
Åklagarmyndigheten, februar 2008.
3) »Unges trivsel
år 2002. En undersøgelse med fokus på seksuelle
overgreb i barndommen« af Karin Helweg-Larsen og Helmer
Bøving Larsen. Statens Institut for Folkesundhed, 2002.
4) »Seksuelle overgreb
mod børn i Danmark« af Karin Helweg-Larsen. Statens
Institut for Folkesundhed, 2000.