B 145 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning
om etablering af fixerum for stofmisbrugere som et led i den
skadereducerende og behandlingsmæssige indsats på
narkotikaområdet.
Fremsat den 27. marts 2009 af Jonas Dahl
(SF), -zlem Sara Cekic (SF),
Kamal Qureshi (SF), Mette Frederiksen (S),
Lene Hansen (S), Karen J. Klint (S),
Lone Dybkjær (RV),
Margrethe Vestager (RV),
Morten Østergaard (RV),
Line Barfod (EL),
Per Clausen (EL) og Johanne Schmidt-Nielsen (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om etablering af fixerum for stofmisbrugere som
et led i den skadereducerende og behandlingsmæssige indsats
på narkotikaområdet
Folketinget pålægger regeringen senest den 1.
november 2009 at fremsætte lovforslag, der etablerer de
retlige rammer for en videnskabelig forsøgsordning med
fixerum, hvor stofmisbrugere uden sanktioner kan indtage medbragte
stoffer under overvågning af og supervision fra social- og
sundhedsfagligt personale med særlig kompetence inden for
omsorg, sundhedsfremme, forandring og motivation, forebyggelse og
skadereduktion.
Forsøget rettes mod de hårdest belastede
stofmisbrugere, som enten er uden for behandlingssystemet eller
ikke profiterer i tilstrækkelig grad af den behandling, de
aktuelt er i, og hvis eneste aktuelle reelle alternativ er at
indtage deres stoffer under ekstremt uhygiejniske
omstændigheder med stor risiko for både liv, helbred og
lemmer.
Forsøget skal bygge på udenlandske erfaringer med
fixerum og forsøg med en øget indsats, der skal
fremme dialog, motivation og forandringsstrategier i relation til
stofmisbrugerne.
Der skal ske en løbende evaluering af
forsøgsordningen med sigte på, at
forsøgsordningen vurderes af Folketinget efter en
2-årig periode.
Bemærkninger til forslaget
Baggrund
Beslutningsforslaget har været fremsat stort set
uændret flere gange tidligere, senest som beslutningsforslag
nr. B 48 fra Folketingsåret 2005-06. Der henvises til
Folketingstidende 2005-06, forhandlingerne side 4406 og 6809,
tillæg A side 3071 og 3076 og tillæg B 1146.
Selv om der med aftalen af 27. oktober 2005 om
udmøntning af satspuljen for 2006 på
narkotikaområdet er taget en række væsentlige
initiativer med det sigte at intensivere indsatsen imod
narkotikamisbruget, mener forslagsstillerne fortsat, at der er brug
for etablering af fixerum for stofmisbrugere som et led i den
integrerende og skadereducerende indsats på
narkotikaområdet. Forslagsstillerne skal henvise til
nedenstående argumenter.
Fra begyndelsen af 1990'erne har der været bred faglig
og politisk enighed om, at der skal satses på en bredspektret
behandlingsindsats på narkotikaområdet. Der er behov
for differentierede og individuelle behandlingstilbud og
øvrige indsatser.
Med den tidligere regerings narkotikapolitiske
redegørelse fra 1994 (R 13, folketingsåret 1993-94)
kom behandlingsindsatsen for alvor på dagsordenen, og en
betydelig udbygning af behandlingskapaciteten blev indledt. Siden
er både forskningsindsatsen og behandlingsindsatsen markant
udbygget, ligesom der er gennemført en behandlingsgaranti,
og skadereduktion er efterhånden grundfæstet som et
blandt flere bærende elementer.
Med henblik på bl.a. at sikre en større
koordination skete der i 1996 en omlægning af kompetencen,
således at amterne fik visitationskompetencen og
behandlingsområdet økonomisk blev markant prioriteret.
I løbet af ganske få år blev
ressourceanvendelsen på behandlingsområdet mere end
fordoblet. Amtskommunerne fulgte trop. Den politiske
narkofølgegruppe, Agerschou-udvalget, kunne med Agerschou
II-rapporten i 1998 konkludere, at aldrig havde vi haft så
mange behandlingspladser, og aldrig havde så mange
været i behandling. Behandlingsgarantien, som har været
gældende siden den 1. januar 2003, har yderligere bidraget
til øget behandling.
På trods af denne prioriterede indsats for at forbedre
forholdene for stofmisbrugere og sikre behandlingstilbud har vi
fortsat mellem 250 og 350 narkotikarelaterede dødsfald om
året i Danmark. De stofmisbrugere, som dør, bliver
ikke mere end ca. 39 år, og en undersøgelse fra
Sundhedsstyrelsen viser, at de fortsat i høj grad
dør af overdoser og de sygdomme, de pådrager sig under
stofkarrieren. Der er således massivt behov for at
intensivere den indsats - den skadereducerende indsats - som er
relevant for stofmisbrugere, mens de har et aktivt
stofmisbrug.
Forskningsindsatsen er væsentligt udbygget herhjemme.
Dette - og en fortsat udbygning af denne indsats i form af
både videnproduktion, -indsamling og -formidling samt en
massiv udbygning af en i dag stort set ikkeeksisterende
specialrådgivningsfunktion - er helt afgørende. Der
indkommer også rapporter, evalueringer m.v. fra andre lande,
som vi skal og må trække på og lære af. Det
tyske sundhedsministerium har udsendt en pressemeddelelse af 2.
september 2004, hvoraf det fremgår, at dødeligheden
blandt tyske stofmisbrugere fortsat er for nedadgående. Denne
imponerende positive udvikling tilskrives den samlede tyske
indsats. Særlig fremhæves den skadereducerende indsats,
herunder de 25 aktuelt fungerende fixerum i Tyskland. Også
Internationalt Røde Kors har meldt sig på banen med
klare anbefalinger om at lade det dokumenterede, det
evidensbaserede, udgøre fundamentet for indsatsen på
narkotikaområdet. I forordet skriver præsidenten, Juan
Manuel Suárez del Toro Rivero, bl.a.: »Nowhere is the
gap between a humanitarian response based on compassion and
scientific evidence and the inadequacies of actual practices more
evident than in the inhumane treatment of injecting drug
users« og »The message is clear. It is time to be
guided by the light of science, not by darkness of ignorance and
fear«. Om sundhedsrum lyder det fra Internationalt
Røde Kors i rapporten: »there is little doubt that
such direct intervention saves lives«.
En meget stor gruppe stofmisbrugere lever under så
kummerlige vilkår på de åbne stofscener i de
større danske byer, at deres risiko for at dø af en
overdosis eller at blive smittet (og smitte andre) med
alvorlige/dødelige infektionssygdomme er urimeligt og
unødvendigt høj. Konklusionen må være, at
der er en gruppe af stofmisbrugere, som den eksisterende indsats
aktuelt ikke formår at nå, eller som aktuelt ikke i
tilstrækkelig grad kan profitere af indsatsen for at
hjælpe dem.
Forslagets indhold og
formål
Som en del af den danske indsats for at minimere de skader,
der følger af et langvarigt og kompliceret stofmisbrug,
ønsker forslagsstillerne derfor, at der etableres retlige
rammer for en forsøgsordning med fixerum, hvor
stofmisbrugere uden sanktioner kan indtage medbragte stoffer under
overvågning af og supervi-sion fra sundhedsfagligt personale
med særlig kompetence inden for omsorg, sundhedsfremme,
forebyggelse og skadereduktion.
Det primære mål med etablering af fixerum er
på kort sigt at sikre hårdt belastede stofmisbrugeres
overlevelse og forebygge smitte med hiv/aids, smitsom
leverbetændelse og andre alvorlige infektionssygdomme samt
amputationer og sygdomme, der påfører stofmisbrugeren
irreversible skader, selv efter at vedkommende har profiteret
optimalt af et behandlingstilbud og f.eks. er blevet stoffri -
irreversible sygdomme og fysiske skader, der i unødvendig
grad vil hindre den sociale (re)integration. Når reduktion af
dødelighed og smitte er en prioritet, må indsatsen
også nødvendigvis omfatte det øjeblik, hvor
risikoen for overdosering og/eller smitteoverførelse er
størst, dvs. samtidig med indtagelsen af stof. Kun
etablering af fixerum kan sikre dette.
Målsætningen er ligeledes, at man i det konkrete
møde med de hårdest belastede stofmisbrugere i et
fixerum søger at motivere dem til at søge behandling
og/eller at hjælpe dem til at formå at profitere af
behandling, hvad enten der er tale om stoffri behandling eller
substitutionsbehandling.
En positiv sidegevinst, som dog ikke er et mål i sig
selv, er, at etablering af fixerum på rette sted tilmed
reducerer problemer for den almindelige befolkning, der bor omkring
de åbne stofscener i Danmark. Problemer med forsamlinger af
stofmisbrugere, der til skue for alle indtager stoffer og
bortkaster brugt injektionsudstyr, kan derved minimeres. Fixerum
vil dermed bidrage til at skabe en acceptabel situation også
for øvrige lokale befolkningsgrupper.
Det skal understreges, at fixerum ikke er et alternativ til
den øvrige behandlingsindsats, der sigter mod at gøre
stofmisbrugere stoffrie, men et supplement, fordi et fixerum vil
være et sted, hvor stofmisbrugere vil kunne komme i kontakt
med personale, der vil kunne hjælpe dem videre i
behandlingssystemet og/eller det sociale hjælpeapparat.
Udenlandske erfaringer med
fixerum
Det er anslået, at der nu er hele 73 fixerum i Europa.
Denne form for indsats er således i fortsat udvikling. Senest
er der f.eks. også åbnet et fixerum for crackrygere i
Frankfurt (september 2003), som bl.a. har som
målsætning at reducere smitterisikoen ved deling af
udstyr gennem uddeling af gummimundstykker, der forhindrer
brandsår på læberne fra de varme glaspiber.
Dertil kommer fixerum i Australien og Canada. I januar 2005
åbnede det første fixerum i Norge (Oslo). Selv om
fixerummene fremstår forskelligt, er der visse
fællestræk: De er offentligt godkendte, adgangen til
fixerummene er reguleret, stofindtagelse overvåges og
superviseres, der er adgang til sterilt injektionsudstyr, der er
særligt uddannet personale til varetagelse af
øjeblikkelig genoplivning ved overdosis, og der er adgang
til viden om forebyggelse, primær sundhedshjælp og
-pleje, formidling af og visitation til behandlingstilbud
(substitutionsbehandling og stoffri behandling), det sociale
hjælpeapparat og det almindelige sundhedsvæsen. Dertil
har de alle til fælles, at handel med og overdragelse af
narkotika selvsagt er forbudt. Flere fixerum har ligeledes en
række supplerende tilbud, f.eks. om mad og drikke, bad og
mulighed for tøjvask.
Erfaringerne fra de mange fixerum i andre lande tyder
på, at fixerum kan være med til at nedbringe antallet
af dødsfald som følge af overdosis og reducere skader
forbundet med ikkefatale overdoser. I Frankfurt faldt antallet af
overdosisdødsfald fra 150 til 30 i løbet af de
første 4 år, hvor der var etableret fixerum. I de
schweiziske fixerums første 10 år skete der ikke et
eneste dødsfald. Af en forholdsvis ny evaluering af de 19
fixerum, som fungerede i perioden 1995-2001, fremgår det, at
der blev indtaget stof i alt 2.100.000 gange, og at der ikke skete
ét eneste dødsfald. Det er ligeledes dokumenteret, at
man har været i stand til præcist at nå den
definerede stærkt udsatte målgruppe, nemlig den gruppe
af hårdt belastede stofmisbrugere, som andre tiltag ikke har
formået at nå. Det er således ikke et tilbud, der
på nogen måde øger tilgangen af nye
stofmisbrugere eller i det hele taget appellerer til andre end dem,
som det er tiltænkt. Dertil har fixerummene vist sig at kunne
være udgangspunkt for tilgang til behandlingssystemet m.v. og
reducere risikoadfærd. Der er i øvrigt intet, der
tyder på, at etablering af fixerum fører til
øget følgekriminalitet i lokalområderne.
På baggrund af de udenlandske erfaringer kan det
konstateres, at fixerum i høj grad har vist sig i stand til
at realisere målsætningerne om at nå en gruppe
stofmisbrugere, som indsatsen hidtil ikke har formået at
nå - den gruppe af særlig hårdt belastede
stofmisbrugere, hvor først og fremmest en skadereducerende
indsats har umiddelbar mening - herunder at sørge for, at
deres brug af stof sker under hygiejniske og sikre
omstændigheder, at reducere risikoadfærden med hensyn
til både overdosisdødsfald, diverse stofrelaterede
skader og smitterisiko samt at sikre stabilisering eller forbedring
af deres sundhedstilstand og sociale funktionsniveau. Dertil skal
nævnes, at fixerum samtidig har vist sig egnede til at
reducere de gener for lokalbefolkningen, som oftest er forbundet
med åbne stofscener, idet de bidrager til at reducere de
åbne stofscener.
Fixerummene fungerer generelt med succes i et samarbejde
mellem lokalsamfundet, de lokale myndigheder og politiet og har
medvirket til at give stofmisbrugerne bedre livsbetingelser, fordi
de både kan få udleveret kanyler og andet udstyr, som
de behøver for at kunne injicere deres stoffer, og samtidig
kan få hjælp og støtte fra fixerummenes
personale både i den konkrete situation og med hensyn til
identifikation af behov for øvrig social eller
sundhedsfaglig hjælp.
De internationale konventioner
Det har været diskuteret, hvorvidt det er muligt at
oprette fixerum uden at komme i konflikt med de internationale
konventioner om bekæmpelse af narkotika, som Danmark har
tiltrådt. Aktiviteter, der strider imod konventionernes
hensigter og mål, må ikke tolereres i lande, der har
underskrevet konventionerne. De tre vigtigste konventioner er
konventionen af 30. marts 1961 om kontrol med narkotiske midler
(enkeltkonventionen), konventionen af 21. februar 1971 om
psykotrope stoffer og FN-konventionen af 20. december 1988 imod
ulovlig handel med narkotika og psykotrope stoffer.
Flere lande har ud fra ønsket om at oprette fixerum
undersøgt det juridiske grundlag for fixerum meget
omhyggeligt.
Der har imidlertid ikke været juridiske problemer med
etablering af fixerum i de lande, der har ratificeret og
tiltrådt de samme konventioner som Danmark. Konventionerne i
sig selv forpligter således ikke stater til at straffe
stofmisbrugere for besiddelse af narkotika til eget brug. Gennem
årtier har det da også været det primære
mål for den danske narkotikakontrolindsats at ramme
bagmændene, dvs. de stofkriminelle ikkebrugere. Ligeledes har
det været vurderingen, at fixerum, der har til formål
at give stofmisbrugere et mere værdigt liv med færre
komplikationer ved først og fremmest at yde
overlevelseshjælp og sikre de bedst mulige betingelser og
forudsætninger for social reintegration og rehabilitering,
ikke strider imod de internationale konventioner.
Konventionerne forhindrer således ikke, at man indretter
særlige steder, hvor narkotika kan indtages, så
længe dette ikke sker med et rekreativt sigte, som det
tidligere er set med »shooting galleries« eller
»opiumshuler«, og så længe det ikke drejer
sig om narkotika, der hører under psykotrope stoffer som
f.eks. LSD.
Den schweiziske stat fik i 1999 udarbejdet en grundig
undersøgelse af spørgsmålet, foretaget af Swiss
Institute of Comparative Law.
Her slås det fast, at de internationale konventioner
ikke omtaler fixerum direkte, og at definitionen af fixerummene har
afgørende betydning for deres status i forhold til de
internationale konventioner. Hvis fixerum således medvirker
til rehabilitering og social reintegration af stofmisbrugere og
reducerer menneskelig lidelse, er der ifølge Swiss Institute
of Comparative Law intet i de internationale konventioner, der
forbyder, at man etablerer dem.
En betingelse for dette er, at der ikke foregår salg i
fixerum, men alene indtages stoffer, der alligevel ville være
blevet indtaget, og at der er lagt vægt på den
forebyggende og skadereducerende indsats. I flere lande, herunder
Norge, hvor det første fixerum åbnede i januar 2005,
har man i øvrigt lagt afgørende vægt på,
at overlevelseshjælp til enhver tid må gives
forrang.
Dertil kommer, at praksisudvikling udgør et
væsentligt fortolkningsbidrag i folkeretten. Man må
formode, at etablering af mere end 70 fortsat fungerende offentligt
godkendte fixerum over en så lang årrække vil
have nok så afgørende indflydelse på
fortolkningen af konventionsforpligtelserne.
Indretning af fixerum
Indretningen af fixerum vil kunne foregå i kommunalt
regi efter nogle nationale retningslinjer som beskrevet
nedenfor:
- For det
første er det ikke forslagsstillernes hensigt, at fixerum
skal være et åbent tilbud til alle mennesker, der blot
ønsker at eksperimentere med narkotika. De udenlandske
erfaringer viser da også, at fixerum slet ikke opsøges
af sådanne grupper. Fixerum er målrettet til
særlig hårdt belastede stofmisbrugere, der f.eks. har
været igennem flere behandlinger uden succes, og hvis
aktuelle reelle alternativ er at indtage deres stoffer på
gaden eller andre steder, hvor det er muligt.
- For det andet
forudsætter et offentligt fixerum en midlertidig registrering
af brugerne (køn, alder, stofkarriere, medbragt stof,
henholdsvis sundhedsmæssig, social og behandlingsmæssig
status etc.), der skal bruges i videnskabeligt øjemed som
forudsætning for evalueringen af forsøget.
- For det tredje
må personalet ikke direkte hjælpe med indtagelsen af
ulovlige narkotika.
Et forslag kan være at indrette fixerum således,
at der først er et venteværelse, hvor den midlertidige
registrering af data i videnskabeligt øjemed kan finde sted,
og hvor der primært er socialpædagogisk personale.
Dertil kommer et rum, hvor de narkotiske stoffer indtages, og hvor
der er sundhedsfagligt personale, der dels kan overvåge
indtaget af narkotika og i værste fald yde akut
overlevelseshjælp, dels kan undervise stofmisbrugeren i,
hvordan narkotikaen indtages uden skader og overførelse af
smitte.
Det kan være en fordel, hvis fixerummet etableres i
tilknytning til et interesseret og relevant værested eller
andet lavtærskeltilbud, hvor stofmisbrugerne også kan
blive tilbudt en samtale, en kop kaffe, et billigt måltid og
et bad. Derved kan værestedet eller lavtærskeltilbuddet
danne rammen om det omsorgsorienterede, socialpædagogiske
eller motiverende arbejde og bl.a. oplyse om behandlingsmuligheder
samt yde hjælp til stofmisbrugere, der ønsker
rådgivning om bolig, sociale tilbud eller andet. Dog skal man
være opmærksom på, at fixerum nødvendigvis
må have meget lave tærskler. Jo flere tilbud der er
på et og samme sted, jo større mulighed vil der som
udgangspunkt også være for at hjælpe
adækvat. Samtidig kan der også være en
næsten proportionalt stigende tendens til et stigende antal
regler, man kan »forbryde« sig imod, således at
man direkte eller indirekte udelukkes fra tilbuddene.
Personalet skal i øvrigt være uddannet, så
det øjeblikkeligt kan tage hånd om særlig
udsatte stofmisbrugere, f.eks. gravide eller syge stofmisbrugere,
og hjælpe dem ved at henvise og tilbyde følgeskab til
den relevante hjælp.
Evaluering
Forsøget skal evalueres i forhold til
- tilfredsheden hos
brugerne af fixerummet, de pårørende og borgerne i
nærområdet,
- evnen til at
nedbringe antallet af fatale og ikkefatale overdoser,
- muligheden for at
stabilisere eller forbedre sundhedstilstanden og det sociale
funktionsniveau og
- at motivere
brugerne til at søge relevante behandlingstilbud eller anden
offentlig hjælp, pleje og støtte.
Afrapportering sker løbende, gerne månedligt, til
de ansvarlige myndigheder.
Sundhedsstyrelsen er ansvarlig for at udarbejde de
nærmere retningslinjer for etablering og evaluering, så
der opnås ensartede og sammenlignelige evalueringer i alle
forsøg og sker en opsamling af resultaterne med henblik
på vurdering af den samlede forsøgsordning i
Folketinget. Under udarbejdelsen af retningslinjerne bør
brugerorganisationer og opsøgende gadeplansmedarbejdere
inddrages.
Den samlede forsøgsordning vurderes af Folketinget
efter en 2-årig periode.
Økonomi
Forslaget sigter alene på at få etableret de
retlige rammer for fixerum, ligesom det er sket f.eks. i det norske
storting og i det australske parlament. Forslaget medfører
derfor ingen økonomiske udgifter for staten ud over den
formentlig begrænsede udgift til Sundhedsstyrelsens
udarbejdelse af de nærmere retningslinjer for etablering,
evaluering og opsamling af forsøgsresultaterne.
Det bliver op til kommunerne selv at beslutte etablering og
finansiering af fixerum efter de af Sundhedsstyrelsen udstukne
retningslinjer. Dette betyder formentlig, at der ikke umiddelbart
etableres fixerum alle relevante steder i Danmark, men enkelte
forsøg vil også kunne bidrage med konkret erfaring og
videnskabelig dokumentation til brug for den fremtidige
tilrettelæggelse af en bredspektret og differentieret indsats
på narkotikaområdet. Der henvises bl.a. til det faktum,
at Københavns Kommune tilbage i 2003 afsatte 2 mio. kr.
på budgettet til at gennemføre et forsøg med
fixerum. Behovet for fixerum er der. Viljen til at etablere dem er
der. Forslaget her skal sikre mulighederne.
Beboerforeningen Dugnad Vesterbro har i samarbejde med
Københavns Kommune etableret Dugnad Sundhedsrum -
forsøg med sundheds- og socialfaglig rådgivning samt
en cafe, hvor stofbrugerne kan opholde sig og få et
måltid mad. Projektet er støttet af Ministeriet for
Sundhed og Forebyggelse, Københavns Kommune og Dugnad
Vesterbro. Med lovhjemmel for fixerum vil dette projekt kunne danne
rammen om forsøgsprojektet i Københavns Kommune, der
over de næste 2-3 år vil vise, om fixerum med
øget psykosocial indsats kan skabe forandring hos
stofmisbrugere.
Skriftlig fremsættelse
Jonas Dahl
(SF):
Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig
herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
etablering af fixerum for stofmisbrugere som et led i den
skadereducerende- og behandlingsmæssige indsats på
narkotikaområdet.
(Beslutningsforslag nr. B 145).
Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der
ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige
behandling.