B 144 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning
om udredning af opgave- og kompetencefordelingen i folkekirken.
Fremsat den 27. marts 2009 af
Pernille Vigsø Bagge (SF),
Ole Sohn (SF), Karen J. Klint (S),
Leif Lahn Jensen (S),
Bente Dahl (RV) og Niels Helveg Petersen (RV)
Forslag til folketingsbeslutning
om udredning af opgave- og kompetencefordelingen
i folkekirken
Folketinget pålægger regeringen senest den 1.
november 2009 at iværksætte en udredning af
opgavefordeling og kompetenceforhold i folkekirken. Udredningen
skal indeholde en grundig analyse af folkekirkens nuværende
opgave- og kompetencefordeling (lokalt og centralt), og den skal
indeholde forslag til folkekirkens fremtidige ordning, som
- gør
folkekirken bedre i stand til at udvikle sine arbejds- og
udtryksformer i forhold til det samfund, den virker i, og
- giver folkekirken
en ramme, inden for hvilken der kan skabes godt arbejdsmiljø
for ansatte og frivillige, samtidig med at der sikres en klar
økonomistyring.
Udredningen og udarbejdelsen af forslag skal foretages af et
bredt sammensat udvalg med repræsentanter for folkekirkens
medlemmer, folkekirkens ansatte, de relevante myndigheder og
sagkyndige inden for kirkeret, sociologi, teologi og
pædagogik. Kirkeministeren forelægger et udkast til
kommissorium m.v. for Folketingets Kirkeudvalg. Udvalget bør
afslutte sit arbejde i løbet af godt 3 år fra
nedsættelsen.
Bemærkninger til forslaget
Beslutningsforslaget er en delvis genfremsættelse af
beslutningsforslag nr. B 175 fra folketingsåret 2002-2003. Se
Folketingstidende, tillæg A side 7059 og 7061.
Kirkeministeren har i fremsendelsesskrivelsen til et af de
sidste lovforslag på folkekirkens område anført,
at reglerne for den nuværende kirkelige betjening på
nogle punkter er utidssvarende i forhold til de forventninger, som
medlemmerne typisk vil have i dag, og dette sammen med mobiliteten
i samfundet i øvrigt giver anledning til tilpasninger af
love og regler for kirkens virke og drift.
Regeringen angav i sit regeringsgrundlag fra 2005 (Nye
Mål), at man ville udarbejde en redegørelse for
kompetenceforholdene i folkekirken som grundlag for en yderligere
regelforenkling og decentralisering af kompetence til de lokale
kirkelige myndigheder.
Forslagsstillerne er meget enige i, at love og regler på
Folkekirkens område skal matche samfundsudviklingen i
øvrigt og folkekirkens medlemmers behov for forkyndelse og
anvendelse af de kirkelige tjenester i særdeleshed.
Forslagsstillerne finder imidlertid, at disse ændringer
bør ske på en mere samlet analytisk baggrund, end
tilfældet er i dag, og over et forløb, hvor det ikke
primært er mindre arbejdsgrupper, der barsler med en
betænkning, der så sendes til skriftlig høring i
menighedsråd m.m.
Forslagsstillere ønsker en proces, hvor debatten
når længere ud i befolkningen, og en proces, hvor der
mere analytisk tages fat på de grundlæggende
udfordringer, folkekirken står over for, herunder at give
folkekirken fleksible og tidssvarende rammer, der kan gøre
folkekirken mere vedkommende og lettere tilgængelig i de
kommende år.
Forslaget er stærkt inspireret af et brev fra
Landsforeningen af Menighedsrådsmedlemmer til kirkeministeren
fra 25. oktober 2004 (KIU alm. del - bilag 9, folketingsåret
2004-2005). I brevet foreslår foreningen, at der
nedsættes et bredt udvalg med aktører fra det
kirkelige landskab.
Forslagsstillerne mener i lighed med landsforeningen, at
udvalget skal have en bred sammensætning med
repræsentanter for kirkens brugere, kirkens ansatte og de
relevante myndigheder. Udvalgets størrelse kan herved komme
op på 20-25 personer. Udvalget skal selv tilrettelægge
sit arbejde. Der bør dog lægges vægt på,
at udvalget arbejder i en tæt dialog med interessenter uden
for udvalget, f.eks. i form af konferencer m.v., ligesom udvalget
bør have mulighed for at indhente udtalelser og analyser om
særlige spørgsmål fra sagkyndige uden for
udvalget.
Der skal tilknyttes den nødvendige
sekretariatsbetjening til udvalget, og det bør sikres, at
sekretariatet kan arbejde uafhængigt af andre myndigheder og
har de nødvendige ressourcer til at udføre arbejdet
effektivt. Kirkeministeren bør forelægge et udkast til
kommissorium m.v. for udvalget for Folketingets Kirkeudvalg for at
sikre, at der kan opnås så bred politisk enighed som
muligt om udvalgets nærmere arbejde og rammer.
Senest ved menighedsrådsvalget i november 2008 har de
lave stemmeprocenter (15,7 pct. på landsplan) demonstreret,
at mange danskere ikke føler større tilknytning til
det demokratiske og organisatoriske liv i folkekirken. Efter
forslagsstillernes opfattelse er en af grundene til den manglende
folkelige interesse, at folkekirkens institutioner og
arbejdsmåde ikke er fulgt med tiden.
Det er forslagsstillernes opfattelse, at grundlovens
bestemmelser om Folkekirkens særstatus og andre bestemmelser
om trossamfunds stilling i det danske samfund ikke er en hindring
for en grundlæggende modernisering af regelgrundlaget for
folkekirkens virke, daglige drift og ledelse.
Den ønskede undersøgelse skal afdække og
skabe klarhed over, hvilke udfordringer der er, og hvilke
løsninger på de forskellige problemstillinger der vil
være optimale.
Skriftlig fremsættelse
Penille Vigsø
Bagge (SF):
Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig
herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
udredning af opgave- og kompetencefordelingen i folkekirken.
(Beslutningsforslag nr. B 144).
Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der
ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige
behandling.