B 131 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning
om legalisering af hash.
Fremsat den 17. marts 2009 af
Line Barfod (EL), Per Clausen (EL), Johanne
Schmidt-Nielsen (EL) og Frank Aaen (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om legalisering af hash
Folketinget pålægger regeringen inden udgangen af
2009 at fremsætte lovforslag, der legaliserer brug af hash og
dyrkning af cannabis, muliggør import af og handel med hash
samt udbygger den offentlige behandling af misbrugere.
Bemærkninger til forslaget
Beslutningsforslaget er med enkelte ændringer i
bemærkningerne en genfremsættelse af beslutningsforslag
nr. B 72 fra folketingsåret 2004-05, 2. samling. Der henvises
til Folketingstidende 2004-05, 2. samling, forhandlingerne side
4129 og tillæg A side 7207 og 7209. Dette beslutningsforslag
var en genfremsættelse af beslutningsforslag nr. B 14 fra
folketingsåret 2003-04, men med justerede bemærkninger.
Der henvises til Folketingstidende 2003-04, forhandlingerne side
2667 og tillæg A side 1388 og 1389.
Det eksisterende forbud mod hash har ikke begrænset
forbruget og salget af hash i løbet af de sidste 30
år. Forbuddet medfører kun, at der sker en
kriminalisering af den fjerdedel af Danmarks befolkning (jf.
gallup-undersøgelse refereret i Berlingske Tidende den 8.
juli 2001), som bruger eller har prøvet hash. Det nedbryder
efter Enhedslistens opfattelse på en meget uheldig måde
respekten for anden lovgivning. Desuden virker
informationsmateriale om rusmidler og stoffer utroværdig,
når borgere oplever hash som et blødt rusmiddel
på linje med alkohol. Dertil kommer, at det kriminelle
miljø høster store gevinster ved det enorme og i dag
ulovlige salg af hash. Ifølge oplysninger fra rigspolitiet
(DR TV, Indefra: »Skal hashen gives fri?«, den 18.
marts 2003, DR2) omsættes i Danmark 25-30 t hash om
året. Prisen på gadeplan ligger meget konstant, men
varierer i forhold til kvalitet og det købte kvantum. Det er
ikke Enhedslisten bekendt, hvorledes prisen fastsættes, men
vi antager, at profitten og risikotillægget ved den ulovlige
import og transport og det ulovlige salg ligger på omkring 30
kr. pr. gram. Indtægten ved salg m.v. ville i stedet kunne
komme statskassen til gode. Ved hjælp af afgifter som f.eks.
på tobaksvarer kunne staten tjene op mod 1 mia. kr. om
året med en omsætning på det nuværende
niveau.
Det er muligt, at lukningen af Pusher Street på
Christiania i foråret 2004 har begrænset salget af
hash, idet det kan være vanskeligere for turister og
småforbrugere at finde de nye salgssteder. Men det er
samtidig gået, som Københavns Politi og
Justitsministeriet advarede om i notat af 7. marts 2003 og notits
af 11. marts 2003, at hashen er flyttet ud i gaderne og
foregår sammen med salg af hårde stoffer, der er langt
farligere og mere vanedannende. Samtidig sker der også salg
til børn, og børn bruges som stikirenddrenge og
vagter for push-erne. Der foregår også en kamp om det
meget lukrative hashmarked, og det er en væsentlig
medvirkende årsag til de mange skyderier, vi har set i de
seneste måneder, især i København. Der er kommet
langt flere skydevåben og en større råhed og
brutalitet, end der tidligere er set i Danmark. Enhedslisten finder
derfor, at det er meget påtrængende at finde en
løsning på problemerne omkring salget af hash.
Enhedslisten ønsker ikke, at en legalisering af hash
skal få forbruget til at stige - forbrug af selv bløde
rusmidler bør altid ske med måde. Men Enhedslisten ser
gerne, at forbruget af hårde stoffer erstattes af hash, og
det er der en mulighed for, hvis hashhandel gøres lovlig og
hash forhandles langt væk fra de hårde stoffer. Salg af
hash bør følge aldersgrænsen for alkohol, og
det vil sige, at der ikke bør sælges hash til unge
under 16 år.
Enhedslisten mener, at danske apoteker vil være egnede
til at sælge hash (som de også gjorde, før det
blev forbudt), da apotekerne har erfaring med at sælge og
vejlede om produkter, som er farlige ved overdosering. Men
»coffee shop-modellen«, som kendes fra Holland, er
også en mulighed. Cannabis skal kunne dyrkes i private haver
og kommercielt på licens i Danmark. Derudover skal den danske
stat eller en særlig importvirksomhed med eneret importere
fra lande, hvor produktion og salg er lovligt og finder sted
på fair trade-vilkår. Prisen skal fastsættes i
samarbejde med Konkurrencestyrelsen og give plads for afgift og
normal profit. Provenuet fra afgiften bør bl.a. finansiere
behandling af misbrug og en nuanceret informationskampagne
målrettet unge.
Såfremt forslaget om legalisering af hash ikke kan
opnå flertal i Folketinget, vil Enhedslisten arbejde for, at
der bliver nedsat et ekspertudvalg, der kan se på, hvad man
gør i andre lande, og overveje forskellige muligheder for at
reducere salget og den organiserede kriminalitet, der i dag sidder
på hashsalget. Der er tale om et så stort problem, at
det er nødvendigt at prøve andre metoder end det, man
uden held har forsøgt i de sidste mange år.
Skriftlig fremsættelse
Line Barfod
(EL):
Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig
herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
legalisering af hash.
(Beslutningsforslag nr. B 131).
Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der
ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige
behandling.