B 115 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning
om ændring af forretningsorden for Folketinget. (Elektronisk
Folketingstidende, prøvelse af valgene, Folketingets valg
til kommissioner, råd og nævn samt løn- og
ansættelsesvilkår i Statsrevisorernes Sekretariat
m.v.).
Betænkning afgivet af Udvalget for
Forretningsordenen den 25. februar 2009
Betænkning og indstilling
om
ændring af forretningsorden for
Folketinget
1. Evaluering af seneste
ændringer af Folketingets forretningsorden
Folketinget ændrede ved folketingsbeslutning nr. B 167,
folketingsåret 2006-07, sin forretningsorden som led i
opfølgningen på konferencen på Arken i oktober
2006 om samspillet mellem Folketing og regering. Ændringerne
trådte i kraft fra begyndelsen af folketingsåret
2007-08.
Baggrunden for ændringerne var bl.a. en udvikling, hvor
forskellen mellem § 20-spørgsmål og
udvalgsspørgsmål på almindelig del var blevet
mindre og mindre, samtidig med at antallet af specielt de
»kortfristede« § 20-spørgsmål var
støt stigende. En anden begrundelse var de lange
berammelsestider på forespørgsler, der
medførte, at disse ofte havde mistet deres aktualitet,
når de kom på dagsordenen.
Til konferencen i 2006 var udarbejdet en oversigt over
udviklingen i det parlamentariske arbejde fra og med
folketingsåret 1996-97. Som bilag 1 til denne
betænkning er optrykt en ajourført oversigt.
Af bemærkningerne til B 167 fremgår det, at
ændringerne blev gennemført som en
forsøgsordning, og at de skulle tages op til
drøftelse i Præsidiet i foråret 2008. På
grund af folketingsvalget - og den deraf følgende afbrydelse
af det parlamentariske arbejde - blev evalueringen udskudt til
efteråret 2008.
Præsidiets drøftelser har fundet sted på
grundlag af et notat fra Lovsekretariatet om virkningerne afde
gennemførte ændringer (bilag 2). Præsidiet har
endvidere anmodet statsministeren om regeringens kommentarer til de
gennemførte ændringer. Disse er optrykt som bilag
3.
1.1. Ændringerne af
forretningsordenen
Ændringerne vedrørte først og fremmest
spørgsmål til skriftlig besvarelse.
En ændring bestod i, at anvendelsen af §
20-spørgsmål begrænsedes til at angå
ministrenes holdning til et offentligt anliggende på grundlag
af umiddelbart tilgængelig information og ikke længere
kunne have til formål at indhente oplysninger om faktiske
forhold. Sidstnævnte type af spørgsmål kan i
stedet stilles via de stående udvalg. Til gengæld skal
gældende svarfrister overholdes.
De øvrige ændringer af forretningsordenen bestod
i indførelsen af hasteforespørgsler, flytning af
spørgetimen, justeringer af reglerne for spørgetiden
og ændring af formen for de store debatter.
1.2. Spørgsmål til
skriftlig besvarelse
En væsentlig ændring bestod som nævnt i, at
§ 20-spørgsmål til skriftlig besvarelse fremover
skulle angå ministrenes holdning til et offentligt anliggende
på grundlag af umiddelbart tilgængelig information og
ikke længere kunne have til formål at indhente
oplysninger om faktiske forhold. Sidstnævnte type af
spørgsmål stilles i stedet via de stående
udvalg.
En ulempe ved denne ordning har været, at medlemmer ikke
som tidligere i ét spørgsmål udtrykkeligt har
kunnet spørge om faktuelle oplysninger og ministerens
holdning til disse faktuelle oplysninger.
1.2.1. Udviklingen i antallet af
spørgsmål
I bilag 2 er gengivet udviklingen i antallet af stillede
spørgsmål og svartider i perioden 1. januar til 15.
juni i de seneste tre folketingsår.
Det fremgår heraf, at antallet af
§ 20-spørgsmål til skriftlig besvarelse er
blevet mere end halveret i forhold til de to forudgående
folketingsår. Inden for den målte periode (1.
januar-15. juni) blev der således i 2008 stillet 1.456
spørgsmål til skriftlig besvarelse. De tilsvarende tal
for 2006 og 2007 var henholdsvis 3.638 og 3.135 i den målte
periode, jf. bilag 2. Det samlede tal for folketingsåret
2007-08 var 2.850, for folketingsåret 2006-07 var det 6.376,
og for folketingsåret 2005-06 var det 7.194, jf. bilag
1.
Dette fald modsvares dog af en stigning i antallet af spørgsmål til skriftlig
besvarelse stillet via udvalgene på alm. del, jf.
bilag 2. Af bilag 2 fremgår det, at der i 2008 i den
målte periode blev stillet 5.053
udvalgsspørgsmål. De tilsvarende tal for 2006 og 2007
var henholdsvis 2.348 og 2.182. Det samlede tal for
folketingsåret 2007-08 var 9.116, for folketingsåret
2006-07 var det 4.978, og for folketingsåret 2005-06 var det
5.092, jf. bilag 1.
En tilsvarende stigning er ikke sket, for så vidt
angår spørgsmål til
mundtlig besvarelse, idet antallet af
samrådsspørgsmål er faldet til 245 i 2008 set i
forhold til 2007 og 2006 i den målte periode, hvor der var
henholdvis 298 og 295, mens det samlede antal §
20-spørgsmål til mundtlig besvarelse i de tre år
var 287 i 2006, 277 i 2007 og 304 i 2008. Det samlede antal
spørgsmål til mundtlig besvarelse var således
lavere i 2008 (549) end i 2006 og 2007 (582 og 577).
Det forholder sig endvidere ikke sådan, at nedgangen i
antal § 20-spørgsmål til en minister er direkte
sammenlignelig med stigningen i antallet af
udvalgsspørgsmål til samme minister. Der forekommer
ret store udsving.
Hvis der endvidere ses på det
samlede antal spørgsmål stillet til såvel
skriftlig som mundtlig besvarelse er der et fald i antallet
i folketingsåret 2007-08 sammenlignet med både
folketingsåret 2005-06 og folketingsåret 2006-07.
Tallene er for folketingsåret 2007-08 15.527, for 2006-07 er
det 16.128 og for folketingsåret 2005-06 16.618, jf. bilag
1.
1.3 Udviklingen i svartid
1.3.1. §
20-spørgsmål
Det fremgår af bilag 2, at den gennemsnitlige svartid
på § 20-spørgsmål til skriftlig besvarelse
i perioden fra 2007 til 2008 er faldet fra 13,19 til 8,97 dage,
når der måles på den tid, der er gået, fra
spørgsmålet er stillet, og indtil der modtages et
endeligt svar, dvs. at der er set bort fra de tidligere tilladte
foreløbige besvarelser.
Tilsvarende er andelen af rettidige besvarelser steget
fra 65 pct. i 2007 til 81 pct. i 2008. (»Rettidig
besvarelse« er her defineret som et endeligt svar modtaget
inden for 10 arbejdsdage, jf. den tidligere accepterede praksis -
godkendt af Præsidiet - hvorefter der først blev
rykket for svar på spørgsmål på
10.-dagen.)
1.3.2. Udvalgsspørgsmål
på alm. del
Af bilag 2 ses endvidere, at den gennemsnitlige svartid
på udvalgsspørgsmål på alm. del til
skriftlig besvarelse stort set er uforandret i de målte
år (ca. 19 dage for spørgsmål med en individuel
frist og ca. 30 dage for spørgsmål med
4-ugers-frist).
Det fremgår endvidere af bilaget, at ca. halvdelen af
udvalgsspørgsmålene i alle de tre år, der er
undersøgt, først besvares efter fristens
udløb. Der er de senere år sket nogle opstramninger i
rykkerprocedurerne for svar på skriftlige
spørgsmål. Senest blev rykkerproceduren justeret efter
formandens møde med udvalgsformændene i april 2008.
Herefter er det bl.a. sikret, at svarfristen for
spørgsmål fremgår mere synligt på hvert
spørgsmålsbilag.
1.4. Hasteforespørgsler
Der har i folketingsåret 2007-08 været fremsat
ønsker om i alt 11 hasteforespørgsler, heraf nogle
på samme dag. Seks er blevet gennemført.
Af de seks hasteforespørgsler blev de tre
gennemført inden for den 2-timers-begrænsning, der var
forudsat ved indførelsen af hasteforespørgsler. I de
tre andre tilfælde blev 2-timers-begrænsningen
overskredet med henholdsvis 11, 17 og 34 minutter.
1.5. Spørgetimen
Flytningen af spørgetimen fra tirsdag til onsdag havde
primært til formål at samle medlemmernes mundtlige
spørgsmål i salen på en dag. Da regeringen
fortsat senest tirsdag kl. 10.00 skal meddele, hvilke ministre der
kommer, gav ændringen medlemmerne en dags ekstra
betænkningstid til at overveje, om de ønsker at
deltage i spørgetimen.
Der blev gennemført 15 spørgetimer i
folketingsåret 2007-08. Spørgetimerne havde en
gennemsnitlig varighed af ca. 55 minutter. Der blev
gennemført tre spørgetimer med deltagelse af
statsministeren. Statsministeren havde anmeldt sin deltagelse i fem
spørgetimer, heraf blev de to imidlertid ikke
gennemført (én aflysning skyldtes valgudskrivelsen,
og én skyldtes, at Folketinget i stedet for
spørgetime valgte at gennemføre en
hasteforespørgsel).
Der har været ønske om, at formanden i
særlige tilfælde, hvor der alene er én minister
i spørgetimen, skal have mulighed for at inddrage yderligere
spørgere, som ikke ved spørgetimes start har meldt
sig som spørger.
Konklusion
Udvalget indstiller, at der skabes hjemmel til, at formanden i
spørgetimen i særlige tilfælde kan inddrage
spørgere, som ikke ved spørgetimens start har meldt
sig som spørger.
1.6. Spørgetiden
Ændringerne vedrørende spørgetiden bestod
i, at der blev indført en 1-times-begrænsning for,
hvor længe en minister maksimalt skal besvare
spørgsmål i spørgetiden. Endvidere blev det
besluttet, at medlemmerne stadig kan stille op til to
spørgsmål pr. spørgetid, men kun til én
minister.
I folketingsåret 2007-08 har 1-times-begrænsningen
kun været aktuel i en enkelt spørgetid, nemlig den 12.
marts 2008, hvor der var stillet 10 spørgsmål til
beskæftigelsesministeren, hvoraf de seks nåede at blive
besvaret.
Der har fra flere sider været rejst kritik af, at
muligheden for at begrunde spørgsmål blev afskaffet,
idet det gør det vanskeligt for udenforstående, f.eks.
tv-seere, at følge besvarelsen af
spørgsmål.
Konklusion
Udvalget indstiller, at spørgeren gengiver
spørgsmålet mundtligt, før ministeren svarer
påbegynder, for at sikre offentligheden mulighed for at blive
bekendt med indholdet af det spørgsmål, der skal
besvares mundtligt i spørgetiden.
1.7. Store debatter (åbnings-
og afslutningsdebatter)
Med henblik på at få gruppernes første
indlæg præsenteret hurtigt blev det i maj 2007
besluttet, at 1. runde i de store debatter skulle forbeholdes
statsministeren og ordførerne med mulighed for 3 korte
bemærkninger forbeholdt de øvrige
ordførere.
Først i en eventuel 2. runde blev det muligt for andre
end ordførere at få ordet i form af korte
bemærkninger eller som privatist.
Den foreslåede form blev anvendt ved afslutningsdebatten
i maj 2007, ved åbningsdebatten i oktober 2007 og ved
åbningsdebatten efter folketingsvalget i november 2007.
På baggrund af de indhøstede erfaringer
ændredes debatformen ved afslutningsdebatten i juni 2008,
således at andre end ordførere fik mulighed for korte
bemærkninger i 1. runde, men dog fortsat med fortrinsret for
øvrige ordførere inden for den givne tidsramme
på 45 minutter. Det var fortsat kun muligt at indtegne sig
som privatist til en eventuel 2. runde.
Ved åbningsdebatten i oktober 2008 ændredes
debatformen på ny, således at det blev muligt at
indtegne sig som privatist i 1. runde inden statsministerens
afrunding.
Der er fra forskellig side fremkommet kritik af, at det
fortsat ikke er muligt for alle at komme i dialog med
statsministeren, og at denne ikke i tilstrækkeligt omfang
stiller sig til rådighed i 2. runde.
Muligheden for at andre end ordførerne kan få
korte bemærkninger til statsministeren i 1. runde (dog i
konkurrence med ordførere og inden for 1 time) har dog
afhjulpet noget af dette behov.
2. Elektronisk Folketingstidende
Præsidiet besluttede på sit møde den 23.
april 2008, at man i forbindelse med indgåelsen af ny
trykkerikontrakt i sommeren 2009 samtidig vil overgå til en
elektronisk udgave af Folketingstidende. Udvalget for
Forretningsordenen fik forelagt sagen på mødet den 14.
maj 2008.
Beslutningen medfører bl.a. andet,
- at
»originalversionen« af de dokumenter, der indgår
i Folketingstidende, fremover skal være den elektroniske
version (i formatet XML),
- at den fremtidige
publiceringsmåde for dokumenterne i Folketingstidende og for
dagsordener, ugeplaner, forespørgsler m.v. fremover skal
være elektronisk,
- at der benyttes
papir i A4-format til papirudgaver af dokumenterne, og
- at der benyttes
automatisk satsfremstilling.
En ændring af publiceringsformen forudsætter en
række mindre ændringer i Folketingets forretningsorden,
idet forretningsordenen bl.a. indeholder bestemmelser om omdeling
af lov- og beslutningsforslag, betænkninger, dagsordener,
ugeplaner m.v. og om trykning af Tingets forhandlinger. Eksempelvis
er det fremover offentliggørelsen af den elektroniske
»originalversion« af et dokument på en af
Folketingets hjemmesider (ft.dk eller en ny hjemmeside,
Folketingstidende.dk), som er den officielle publicering af
dokumentet, og som dermed også danner udgangspunktet for
beregning af forretningsordenens frister, i stedet for den fysiske
omdeling.
At den fremtidige publiceringsmåde for dokumenterne i
Folketingstidende og for dagsordener, ugeplaner,
forespørgsler m.v. fremover skal være elektronisk,
betyder ikke i sig selv, at der ikke er mulighed for at få
dokumenterne på papir. I princippet kan medlemmerne fortsat
få alle de dokumenter omdelt på papir, som de hidtil
har fået, og indtil videre - i hvert fald i en
overgangsperiode, indtil et velfungerende elektronisk
abonnementssystem er etableret - fortsætter omdelingen til (i
princippet) alle medlemmer (som hidtil) af dokumenter relateret til
arbejdet i Folketingssalen.
Også efter overgangsperioden vil Folketingets formand
konkret kunne beslutte, at det er hensigtsmæssigt at
rundsende eller omdele et bestemt dokument til alle medlemmer
på papir. En alternativ mulighed er elektronisk rundsendelse
til medlemmerne pr. e-mail eller sms.
En elektronisk abonnementsordning for de dokumenter, der er
relateret til arbejdet i salen, vil blive etableret på en
sådan måde, at Folketingets medlemmer fortsat kan
få alle de omfattede dokumenter i papirudgave. Det vil
kræve et aktivt fravalg fra hvert enkelt medlem, hvis man
ikke længere ønsker at modtage dokumenterne på
papir. Det vil formentlig komme til at foregå på den
måde, at alle medlemmer kontaktes om opsætning af deres
»printprofil«, så det sikres, at eventuelle
ændringer er afstemt med det enkelte medlem.
2.1. Ekstraordinær indkaldelse
af Folketinget
For så vidt angår ekstraordinær indkaldelse
af Folketinget, jf. den under § 1, nr. 29, foreslåede
ændring, er der i ændringsforslaget alene er taget
stilling til det medie, der anvendes til indkaldelse, det vil sige
at udsendelse af dagsorden kan ske såvel i papirform som i
elektronisk form. Man har allerede gennem tiderne accepteret
indkaldelser, der er sket pr. telefon og telegram med omdeling af
dagsorden i folketingsbygningen, ligesom også fremskyndet
mødetidspunkt meddelt ved mail og sms er forekommet. Dette
er oftest sket på grundlag af et møde mellem formanden
og gruppeformændene, der ligeledes vil have etableret en
kontakt til medlemmerne. Forretningsordenens ordlyd er
således ikke blevet opfattet som udelukkende andre
muligheder, når blot de har været udtryk for en
effektiv kommunikationsform og der er givet medlemmerne rimelig tid
til at nå frem til Christiansborg.
2.2. Anmeldelser i Tinget
De nuværende regler i forretningsordenen
vedrørende formandens anmeldelse af f.eks. lovforslag eller
beslutningsforslag i Tinget foreslås tilpasset den fremtidige
elektroniske publicering af dokumenter relateret til arbejdet i
Folketingssalen. Den praksis, der i dag følges, når
der er et betydeligt antal anmeldelser af forslag i samme
møde, bliver således den fremtidige
anmeldelsesform.
Formanden har hidtil i sådanne situationer ved
anmeldelsen af det enkelte forslag alene oplæst navn(e)
på forslagsstiller(e) (i kort form) samt det enkelte forslags
nummer. Formanden har derudover henvist til Folketingstidende -
fremover vil formanden henvise til offentliggørelsen
på en af Folketingets hjemmesider (ft.dk eller en ny
hjemmeside, Folketingstidende.dk).
Denne ændring med hensyn til anmeldelser gælder
for lovforslag, beslutningsforslag, redegørelser og
forespørgsler.
3. Besættelse af eventuelle
ledige mandater i perioden fra et folketingsvalg og indtil
godkendelse af valgene
Det nedsatte Udvalg til Prøvelse af Valgene har
ifølge Folketingets forretningsorden kun til opgave at
gennemgå valgbogsudskrifterne, Velfærdsministeriets
beregninger og det øvrige materiale, som er tilstillet
Folketinget fra velfærdsministeren, ligesom udvalget
behandler klager over valgene. Udvalget afgiver herefter
indstilling til Folketinget om valgene. Udvalgets kompetence er
således begrænset til folketingsvalget. Hvad der
måtte ske mellem folketingsvalget og godkendelsen af dette,
må således afvente såvel godkendelsen, som at
Folketinget i øvrigt sættes.
Eksempelvis meddelte en valgt kandidat dagen efter seneste
folketingsvalg den 13. november 2007, at han ønskede at
fortsætte som medlem af Europa-Parlamentet, og at han derfor
ikke ønskede at modtage folketingsmandatet. Det blev
overvejet, om udvalget kunne medtage meddelelsen fra den valgte
kandidat om, at han ikke ønskede at modtage mandatet, og
samtidig afgive indstilling om, hvem der skulle overtage dette
mandat, men man fandt, at der ikke var tilstrækkelig hjemmel
hertil.
På denne baggrund foreslås det, at Udvalget til
Prøvelse af Valgene også får mulighed for at
afgive indstilling om besættelse af eventuelle ledige
mandater, som måtte opstå i perioden fra
folketingsvalget, og indtil udvalget har afsluttet sit
arbejde.
4. Dobbeltmandat
Fra og med valget til Europa-Parlamentet i 2004 må de
valgte kandidater til Europa-Parlamentet ikke samtidig være
medlem af et nationalt parlament. Bestemmelsen fremgår af
europaparlamentsvalglovens § 42 og er en implementering af
Rådets afgørelse fra 2002 om at ændre akten om
almindelige og direkte valg af repræsentanter i
Europa-Parlamentet.
Folketinget godkender ifølge europaparlamentsvalgloven
medlemmernes valgbarhed, jf. lovens § 37, herunder om
kandidaterne opfylder de almindelige valgretsbetingelser til
Folketinget. Det indgår dog ikke i Folketingets
prøvelse af valgbarheden, om en valgt kandidat besidder en
af de poster, som medlemmerne af Europa-Parlamentet ikke må
besidde, specielt medlemskab af Folketinget, men Folketinget skal
dog oplyse Europa-Parlamentet herom. I den forbindelse skal det
bemærkes, at Europa-Parlamentet ikke godkender kandidater,
der alene har søgt om orlov fra Folketinget eller et andet
nationalt parlament.
Der foregår derefter en prøvelse af de valgte
kandidater i Europa-Parlamentet. Heri indgår
spørgsmålet om dobbeltmandater. Dette indebærer
ifølge Europa-Parlamentets procedure, at et medlem af
Folketinget, som vælges i forbindelse med et
europaparlamentsvalg, skal nedlægge sit folketingsmandat,
senest dagen før det nyvalgte Europa-Parlament samles til
sin åbningssession. Dette blev præciseret af den
daværende formand for Europa-Parlamentet, da Folketingets
formand tilskrev ham i forbindelse med valget til
Europa-Parlamentet den 13. juni 2004.
Det er Udvalget til Valgs Prøvelse, der afgiver
indstilling til Folketinget om valgene til Europa-Parlamentet. Det
kan som nævnt ikke kræves, at et medlem af Folketinget
meddeler sin afgang fra Folketinget, før Folketingets
godkendelse af valgene til Europa-Parlamentet har fundet sted. Det
vil imidlertid være ønskeligt af hensyn til de
stedfortrædere, der skal overtage de ledige mandater, at der
gives en sådan meddelelse af de valgte, så Folketinget
i samme møde, hvor valgene til Europa-Parlamentet godkendes,
kan godkende de valgtes stedfortrædere som medlemmer af
Folketinget fra og med den dato, hvor folketingsmandatet
nedlægges - senest dagen før det nyvalgte
Europa-Parlament mødes til sin åbningssession. I 2004
fandt åbningssessionen sted den 20. juli, og Folketingets
forudgående godkendelse fandt sted den 24. juni.
5. Løn- og
ansættelsesvilkår i Statsrevisorernes Sekretariat
Ifølge Folketingets forretningsorden ansætter og
afskediger Statsrevisorerne selv sekretariatschefen og medarbejdere
i Statsrevisorernes Sekretariat. Aflønningen af personalet
skal fastsættes i et lønregulativ, der udstedes af
Folketingets formand efter forudgående forhandlinger med de
pågældende personaleorganisationer og efter godkendelse
af Udvalget for Forretningsordenen.
Den seneste udgave af lønregulativet er fra 1977.
Personalet i Folketinget og i Folketingets institutioner
aflønnes ikke længere i henhold til regulativet, men i
henhold til indgåede overenskomster og hovedaftaler. Ansatte
i Statsrevisorernes Sekretariat er dog en undtagelse.
Det har indebåret et behov for dels at ajourføre
regulativet, dels at sikre, at løn- og
ansættelsesvilkår for ansatte hos Statsrevisorerne er
på niveau med Folketingets. En sådan ændring vil
være forholdsvis ressourcekrævende, idet man
løbende skal følge udviklingen i løn- og
ansættelsesvilkårene for tre forskellige
medarbejderkategorier og skal have forhandlinger med tre
forskellige personaleorganisationer m.v. Hertil kommer, at en
ajourføring af lønregulativet ikke i
tilstrækkelig grad ville fremtidssikre løn- og
ansættelsesvilkårene for ansatte hos
Statsrevisorerne.
En mere fremtidssikret og ubureaukratisk fastsættelse af
løn- og ansættelsesvilkår for ansatte hos
Statsrevisorerne er at ændre Folketingets forretningsorden,
så de ansatte ikke længere aflønnes i henhold
til et lønregulativ, men i henhold til bestemmelser indsat
direkte i forretningsordenen (svarende til bestemmelserne for
ansatte i Folketinget og hos Ombudsmanden m.v.).
Med ændringen lægges der op til, at
tjenestemænd og ikketjenestemænd hos Statsrevisorerne
ansættes på vilkår svarende til de vilkår,
som er fastsat i de overenskomster og aftaler, som Folketinget har
indgået med de relevante centralorganisationer.
Forslaget indebærer ikke en formindskelse af
Statsrevisorernes uafhængighed med hensyn til at
ansætte og afskedige de ansatte. Lønregulativet er
hidtil blevet udstedt af Folketingets formand efter godkendelse af
Udvalget for Forretningsordenen. Folketingets overenskomster og
aftaler indgås af direktøren, men efter bemyndigelse
fra Folketingets formand.
Behovet for at fravige de almindelige regler, herunder behovet
for stor fleksibilitet i forbindelse med tjenesterejser, fravalg af
tidsregistrering og fast ferieperiode i juli, tilgodeses med den
ændrede formulering af forretningsordenens § 48, stk. 1:
»Aftaler kan dog ikke indgås om forhold, der
angår opgaver, organisation og personalebehov, ligesom
afgørelser efter § 46, stk. 7, træffes af
Statsrevisorerne«.
Forslaget vurderes at indebære en højere grad af
sikkerhed for, at medarbejdere i Sekretariatet er ansat på
vilkår, som svarer til Folketingets, med tidssvarende og
konkurrencedygtige vilkår som følge.
Forslaget har været drøftet med de berørte
personaleorganisationer.
6. Folketingets valg til
kommissioner, nævn og råd
Der foreslås under § 1, nr. 33, en
præcisering, hvorefter gruppernes udskiftninger af medlemmer
i kommissioner m.v. har virkning fra gruppernes meddelelse til
Folketingets formand og ikke skal afvente et møde i
Folketingssalen.
Indstillinger
Herefter indstiller udvalget de
ovenfor anførte ændringer af hidtidig praksis, som kan
gennemføres uden ændringer i Folketingets
forretningsorden, og de i nedenstående forslag til
folketingsbeslutning indeholdte ændringer af
forretningsordenen til vedtagelse.
Forslag til folketingsbeslutning om ændring af
forretningsorden for Folketinget(Elektronisk Folketingstidende,
prøvelse af valgene, Folketingets valg til kommissioner,
råd og nævn samt løn- og
ansættelsesvilkår i Statsrevisorernes Sekretariat m.v.)
§ 1
I forretningsorden for Folketinget, som vedtaget
den 17. december 1953 og senest ændret den 1. juni 2007,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 1, stk. 3, 1. pkt., ændres
»Indenrigsministeriets« til:
»Velfærdsministeriets« og
»indenrigsministeren« til:
»velfærdsministeren«, og i 2. pkt. indsættes efter
»valgene«: », herunder om godkendelse af bedst
berettigede i tilfælde af, at en valgt kandidat ikke er i
stand til eller ønsker at modtage mandatet«.
2. I
§ 1, stk. 5, 1. pkt., ændres
»foreligge omdelt til medlemmerne« til:
»være offentliggjort på en af Folketingets
hjemmesider«.
3.§ 8, stk. 1, 3. pkt., affattes
således:
»Meddelelsen, der gives ved henvisning til
offentliggørelse på en af Folketingets hjemmesider,
indgår i referatet af Folketingets
forhandlinger.«
4. I
§ 8 a, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »omdeles til Tingets medlemmer« til:
»offentliggøres på en af Folketingets
hjemmesider«.
5. I
§ 8 a, stk. 2, 2. pkt.,
ændres »omdelingen« til:
»offentliggørelsen«.
6. I
§ 8 a, stk. 6 , indsættes
som 3. pkt.:
»Beretninger fra udvalg offentliggøres
på en af Folketingets hjemmesider«
7. I
§ 10,
stk. 1, 1. pkt., indsættes efter
»indhold«: », og med forslagsnummer«.
8. I
§ 10, stk. 1, 4. pkt.,
indsættes efter »Tinget«: »ved at
oplæse navn(e) på forslagsstiller(e) i kort form og
forslagsnummer og i øvrigt henvise til
offentliggørelsen på en af Folketingets
hjemmesider«.
9. I
§ 10, stk. 2, 1. pkt.,
indsættes efter »møde«: », idet
anmeldelsen og lovforslaget offentliggøres på en af
Folketingets hjemmesider«.
10. I
§ 11, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »foreligger omdelt i Tinget« til:
»er offentliggjort på en af Folketingets
hjemmesider«.
11. I
§ 11, stk. 1, 3. pkt.,
ændres »efter forslagets omdeling i Tinget« til:
», efter at forslaget er offentliggjort på en af
Folketingets hjemmesider«.
12. I
§ 15, stk. 4, ændres
»indenrigsministeren« til:
»velfærdsministeren«.
13.§ 17, stk. 1, 1. pkt., affattes
således:
»Andre selvstændige forslag end
lovforslag skal være affattet i beslutningsform og forsynet
med forslagsnummer, og de anmeldes i et møde på samme
måde som lovforslag.«
14. I
§ 17, stk. 2, 3. pkt.,
ændres »omdelt« til: »offentliggjort
på en af Folketingets hjemmesider«.
15. I
§ 18, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »have foreligget omdelt« til:
»være offentliggjort på en af Folketingets
hjemmesider«.
16. I
§ 18, stk. 2, 2. og 3. pkt.,
ændres »har foreligget omdelt« til: »er
offentliggjort på en af Folketingets hjemmesider«.
17. I
§ 18, stk. 3, ændres
»omdeles« til: »offentliggøres på en
af Folketingets hjemmesider«.
18.§ 19, stk. 1, 2. pkt.,
ophæves.
19. I
§ 19, stk. 4, 1. pkt.,
indsættes efter »i Tinget«: »ved at
oplæse, hvem der afgiver redegørelsen, og
redegørelsens nummer og i øvrigt henvise til
offentliggørelsen på en af Folketingets
hjemmesider«.
20. I
§ 19, stk. 5, 1. pkt.,
ændres »omdelt« til: »offentliggjort
på en af Folketingets hjemmesider«.
21. I
§ 19, stk. 6, 3. og 6. pkt.,
ændres »omdelt til Tingets medlemmer« til:
»offentliggjort på en af Folketingets
hjemmesider«.
22.§ 19, stk. 6, 5. pkt., affattes
således:
»En beretning fra det pågældende udvalg kan
indgå som en del af grundlaget for
forhandlingen.«
23.§ 20, stk. 5 og 6, affattes
således:
»Stk. 5. Har
spørgeren udbedt sig mundtligt svar, kan
spørgsmålet opføres på listen over
spørgsmål i Tingets førstkommende
spørgetid, for så vidt det er modtaget af
Lovsekretariatet senest kl. 12 den tredje hverdag forinden
(lørdag ikke medregnet). Folketingets formand
fastsætter den endelige rækkefølge og kan
udelade spørgsmål, der anses for omfattet af en
hasteforespørgsel. Medmindre formanden i særlige
tilfælde bestemmer andet, må spørgetiden til en
enkelt minister ikke vare længere end 1 time.
Stk. 6. Før
besvarelsen af spørgsmålet i spørgetiden
gengiver spørgeren det mundtligt.«
24. I
§ 20, stk. 10, indsættes
efter 5. pkt.:
»Formanden kan i særlige tilfælde
inddrage spørgsmål fra medlemmer, som ikke senest ved
spørgetimens start har meddelt, at de ønsker at
stille spørgsmål.«
25. I
§ 21, stk. 1, indsættes som
2. pkt.:
»Anmeldelsen sker, ved at formanden
oplæser navn(e) på forespørger(ne) i kort form
og nummeret på forespørgslen og i øvrigt
henviser til offentliggørelsen på en af Folketingets
hjemmesider.«
26. I
§ 21, stk. 2, 2. pkt.,
indsættes efter »ministre: »og
offentliggøres på en af Folketingets
hjemmesider«.
27.§ 32, stk. 1, affattes
således:
»Medlemmerne indkaldes til Tingets
første møde i hver samling ved formandens/den
fungerende formands foranstaltning. Indkaldelsen udsendes i
elektronisk form eller i papirform direkte til medlemmerne og
offentliggøres på en af Folketingets
hjemmesider.«
28.§ 32, stk. 2, 2. pkt., affattes
således:
»Meddelelse om dagsordenens indhold kan gives
ved henvisning til en af Folketingets hjemmesider eller til den
snarest muligt udsendte dagsorden.«
29.§ 32, stk. 2, 3. pkt., affattes
således:
»Indkaldelse til møde kan endvidere
ske ved udsendelse af dagsorden i elektronisk form eller i
papirform.«
30.§ 32, stk. 5, affattes
således:
»Stk. 5. På
Tingets sidste mødedag i en uge offentliggøres
så vidt muligt en ugeplanmed angivelse af formandens
foreløbige planer for arbejdet i de nærmest
følgende dage på en af Folketingets
hjemmesider.«
31. I
§ 35, stk. 2, 3. pkt.,
ændres »anføres i Folketingstidende« til:
»anføres det i referatet af Folketingets
forhandlinger«.
32. I
§ 36, stk. 1,10. pkt.,
ændres »optages i Folketingstidende« til:
»indgår i referatet af Folketingets
forhandlinger«.
33. I
§ 36, stk. 3, indsættes som
3. pkt.:
»Udpegningen sker umiddelbart ved
folketingsgruppens indstilling.«
34.
Overskriften til kapitel XIV affattes
således:
»Mødernes offentlighed,
offentliggørelse af dokumenter relateret til arbejdet i
Folketingssalen«
35.§ 39 affattes således:
Ȥ 39
Stk. 1. Der udarbejdes
referat af Folketingets forhandlinger, som offentliggøres
på en af Folketingets hjemmesider.
Stk. 2. Formanden kan
bestemme, at udsendelse i elektronisk form eller omdeling i
papirform til medlemmerne af et dokument relateret til arbejdet i
Folketingssalen kan træde i stedet for
offentliggørelse på en af Folketingets hjemmesider med
den virkning, at forretningsordenens frist for
offentliggørelse af det pågældende dokument
anses for overholdt.«
36. I
§ 45, stk. 2, ændres
»sekretær« til:
»sekretariatschef«.
37. I
§ 46, stk. 1, indsættes
efter »Folketinget«: », hos
Statsrevisorerne«.
38.§ 48, stk. 1, 1. pkt.,
ophæves, og i stedet indsættes:
»Tjenestemænd, ansatte på
tjenestemandslignende vilkår og ikketjenestemænd hos
Statsrevisorerne ansættes på løn- og andre
ansættelsesvilkår svarende til de vilkår, som
gælder for de tilsvarende personalegrupper i Folketinget, jf.
§§ 46 og 47. Aftaler kan dog ikke indgås om
forhold, der angår opgaver, organisation og personalebehov,
ligesom afgørelser efter § 46, stk. 7, træffes af
Statsrevisorerne.«
39. I
§ 52, stk. 3, ændres
»der optages et sammendrag i Folketingstidende« til:
»der offentliggøres et sammendrag på en af
Folketingets hjemmesider«.
§ 2
Folketingsbeslutningen træder i kraft fra
begyndelsen af folketingsåret 2009-10. Ændringen af
§ 20, stk. 5 og 6, og § 20, stk. 10, jf. § 1, nr. 23
og 24, træder dog i kraft den 1. april 2009.
Bemærkninger til forslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Der henvises til punkt 3 og 4 i de almindelige
bemærkninger.
Til nr. 2, 4, 5, 10, 11, 14-17, 20,
21 og 30
Ændringerne indebærer, at det er
offentliggørelsen på en af Folketingets hjemmesider og
ikke omdelingen, der er afgørende i forhold til
forretningsordenens frister, idet der ikke længere er krav om
omdeling. Det forudsættes, at dokumentet
offentliggøres i sin fulde ordlyd på en af
Folketingets hjemmesider. I enkelte tilfælde (forslag til
finanslov og lign.) har det hidtil af tekniske grunde ikke
været muligt at lægge den fulde tekst af dokumentet
på Folketingets hjemmeside, men der har i stedet været
et link til en hjemmeside, hvor dokumentet har kunnet læses i
sin fulde ordlyd; for finanslovforslagets vedkommende har det
hidtil været Økonomistyrelsens hjemmeside. I
sådanne tilfælde kan bestemmelsen om omdeling i
papirform, jf. bemærkningerne til § 1, nr. 35,
anvendes.
Til nr. 3
Ændringen indebærer, at meddelelsen om valg af
udvalgsformænd og -næstformænd gives ved
henvisning til offentliggørelse på en af Folketingets
hjemmesider i stedet for til opslag i Folketingssalen. Som hidtil
indgår meddelelsen i referatet af Folketingets
forhandlinger.
Til nr. 6 og 26
De foreslåede ændringer indebærer, at det
præciseres, at henholdsvis udvalgsberetninger og
forespørgslers ordlyd offentliggøres på en af
Folketingets hjemmesider.
Til nr. 7-9, 13, 19 og 25
Ændringerne indebærer, at formandens anmeldelse af
lovforslag, beslutningsforslag, redegørelser og
forespørgsler sker i Tinget med angivelse af navn(e)
på forslagsstillere, afgiver(e) eller forespørger(e)
og nummer på forslag, redegørelse eller
forespørgsel, idet formanden i øvrigt vil henvise til
offentliggørelsen på en af Folketingets hjemmesider.
Der sker ikke en ændring med hensyn til, hvornår der
kan ske anmeldelse i Tinget; det vil som hidtil foregå under
møde i Tinget med undtagelse af fremsættelse af
finanslovforslag.
Til nr. 12
Ændringen følger af ressortomlægningen og
oprettelsen af det nye Velfærdsministerium efter valget i
november 2007.
Til nr. 18
Ved folketingsbeslutning nr. B 167 blev taletidsreglerne, jf.
bilaget til forretningsordenen, ved de store debatter
(åbnings- og afslutningsdebatter) ændret, således
at formanden fastsætter de nærmere retningslinjer for
afviklingen. Som en konsekvens heraf burde bestemmelsen i §
19, stk. 1, 2. pkt., have været ophævet, hvilket ikke
skete. Med en foreslåede ændring gennemføres
denne konsekvensændring.
Til nr. 22
Ændringen er af formuleringsmæssig art og en
følge af, at beretninger ikke længere skal omdeles,
men offentliggøres på en af Folketingets
hjemmesider.
Til nr. 23
Den tidligere mulighed for, at spørger kan læse
sit spørgsmål op før besvarelsen i
spørgetiden, gøres obligatorisk. Herved sikres, at
offentligheden kan blive bekendt med spørgsmålets
indhold før ministerens besvarelse. Der er alene tale om en
oplæsning af spørgsmålet og ikke en mulighed for
at begrunde spørgsmålet. Samtidig kan bestemmelsen
være med til at sikre kravet i stk. 2 om, at
spørgsmålene skal være kort og bestemt
affattet.
Til nr. 24
Formanden får i spørgetimen hjemmel til i
særlige tilfælde at inddrage spørgere, som ikke
ved spørgetimens start har meldt sig som spørger. Det
vil specielt være aktuelt, hvis der er tid tilovers frem til
kl. 14.00.
Til nr. 27
Formelt forudsættes medlemmerne at møde frem i
Tinget første møde efter valg og i oktober alene
på grundlag af grundlovens bud, jf. grundlovens §§
35 og 36, hvori er fastsat såvel tidspunkt som dagsorden. Det
skyldes, at der endnu ikke er valgt nogen formand for det
pågældende møde, og at hverken den fungerende
formand efter folketingsvalg, jf. forretningsordenens § 53,
eller aldersformanden, der indleder det første møde,
er kompetent til at tage stilling til mødetid og dagsorden.
Traditionelt er der dog udsendt meddelelse til medlemmerne, hvor
der er erindret om grundlovens bestemmelser, jf. endvidere
forretningsordenens § 32, stk. 5.
Den nu foreslåede ændring indebærer, at det
udtrykkeligt nævnes, at indkaldelsen til 1. møde
udsendes til medlemmerne i elektronisk form eller i papirform.
Endvidere skal indkaldelsen offentliggøres på en af
Folketingets hjemmesider ligesom dagsordenerne for de øvrige
møder i folketingssamlingen.
Til nr. 28
Ændringen indebærer, at meddelelse om dagsordenens
indhold ikke længere gives ved henvisning til den dagsorden,
der er opslået i salen, eller til den snarest muligt omdelte
trykte dagsorden, men i stedet ved henvisning til en af
Folketingets hjemmesider eller til den snarest muligt udsendte
dagsorden (som kan udsendes i elektronisk form eller i
papirform).
Til nr. 29
Ændringen indebærer, at indkaldelse til
møde også kan ske ved udsendelse af dagsorden i
elektronisk form eller i papirform, hvor det efter den hidtidige
bestemmelses ordlyd kun kunne ske ved udsendelse af trykt
dagsorden. Der henvises til punkt 2.1.
Til nr. 31 og 32
Det præciseres, at angivelse af, hvorledes hvert enkelt
medlem har stemt, og navne på valgte til udvalg, kommissioner
og hverv i givet fald indgår i referatet af Folketingets
forhandlinger (tidligere Folketingstidende).
Til nr. 33
Folketingets valg af medlemmer til udvalg, kommissioner og
hverv sker ifølge grundlovens § 52 efter
forholdstalsvalg.
Proceduren for valg til udvalg, kommissioner og hverv er
fastlagt i Folketingets forretningsordens § 36, stk. 1.
Valggrupperne meddeler gennem Lovsekretariatet formanden, hvem
valggruppen har udpeget til valgene. Lovsekretariatet kontrollerer
på formandens vegne, at valggruppen har udpeget det antal
medlemmer, som den er berettiget til efter forholdstalsberegningen.
Formanden oplæser i salen navnene på de valgte eller
foranlediger, at navnene optages i Folketingstidende (fremover:
indgår i referatet af Folketingets forhandlinger). Valget
sker således ikke i Folketingssalen, men umiddelbart ved
gruppernes indstilling til formanden (Lovsekretariatet).
Valg til folketingsudvalg gælder for
folketingsåret eller frem til et mellemkommende
folketingsvalg. Valg til andre udvalg, kommissioner, hverv m.v.
gælder for den periode, som er fastlagt i
hjemmelsloven.
Hvis en udvalgsplads bliver ledig før udløbet af
den normale funktionsperiode, bestemmer Folketingets
forretningsordens § 36, stk. 3, hvilken folketingsgruppe der
har ret til at disponere over pladsen. Den ledige plads
besættes af den samme folketingsgruppe, som udpegede den
tidligere indehaver af hvervet. Også dette valg sker
umiddelbart ved gruppernes indstilling.
Udskiftninger i folketingsudvalg og kommissioner i
ministerielt regi håndteres i praksis forskelligt.
Udskiftninger i folketingsudvalg sker ved folketingsgruppernes
skriftlige anmodning direkte til udvalgssekretariatet.
Udskiftningen registreres i Tingdok og ved rettelse af udvalgets
sammensætning på Folketingets hjemmeside.
Udskiftninger i ministerielle regi, nævn,
repræsentantskaber m.v. sker ved meddelelse til
Lovsekretariatet. Meddelelse om udskiftningen gives herefter af
formanden ved oplæsning i salen. Lovsekretariatet underretter
sekretariatet/den ansvarlige myndighed for det
pågældende udvalg, nævn m.v. om udskiftningen.
Endelig registreres udskiftningen på Folketingets hjemmeside
ved opdatering af udvalgets, nævnets m.v.s
sammensætning.
Ordningen, for så vidt angår de eksterne udvalg
m.v., har givet anledning til problemer, når der er
opstået behov for at udskifte medlemmer af udvalg m.v. uden
for Tingets mødeperioder, f.eks. i sommerferien.
Med tilføjelsen præciseres, at udskiftninger
før udløbet af den normale funktionsperiode sker
umiddelbart og udelukkende ved gruppernes indstilling, medmindre
andet er foreskrevet i valgreglerne for det enkelte udvalg eller
nævn m.v. Meddelelse om udskiftninger i funktionsperioden vil
herefter ikke blive givet af formanden i salen, ved optagelse i
referatet af Folketingets forhandlinger eller ved opslag i
læseværelset, hvilket vil muliggøre
udskiftninger også uden for Tingets mødeperioder. Med
forslaget bringes praksis for udskiftninger i eksterne udvalg i
overensstemmelse med forretningsordenens ordlyd og på linje
med praksis for udskiftninger i Folketingets egne udvalg.
Til nr. 34
Der er tale om en konsekvensændring som følge af
§ 1, nr. 35.
Til nr. 35
Ændringen indebærer, at det præciseres, at
der udarbejdes et referat af Folketingets forhandlinger, og at der
ikke længere trykkes et Folketingstidende, men at referatet
offentliggøres på en af Folketingets
hjemmesider.
Det foreslåede nye stykke indebærer, at udsendelse
i elektronisk form eller omdeling i papirform til medlemmerne af et
dokument relateret til arbejdet i Folketingssalen kan træde i
stedet for offentliggørelse på en af Folketingets
hjemmesider. Det kan f.eks. ske i tilfælde, hvor tekniske
eller praktiske grunde gør det vanskeligt at nå at
offentliggøre dokumentet på en af Folketingets
hjemmesider, og udsendelsen i elektronisk form eller omdelingen i
papirform til medlemmerne får da den virkning, at
forretningsordenens frist for offentliggørelse af det
pågældende dokument anses for overholdt. Det
forudsættes, at dokumentet efterfølgende lægges
på en af Folketingets hjemmesider, hvis det er muligt, jf.
dog bemærkningerne til § 1, nr. 2, om finanslovforslag
og link til en anden hjemmeside end Folketingets. Det vil
være naturligt, at formanden ved anmeldelse i et møde
udtrykkeligt gør opmærksom på sådanne
ekstraordinære fremsættelsesformer.
Til nr. 36-38
Der henvises til de almindelige bemærkningers punkt 5 om
løn- og ansættelsesvilkår i Statsrevisorernes
Sekretariat.
Til nr. 39
Et sammendrag af Folketingets regnskab er hidtil indgået
i Folketingstidende, tillæg B. Det foreslås, at
sammendraget fremover offentliggøres på en af
Folketingets hjemmesider.
Til § 2
Det foreslås, at ændringerne i forretningsordenen
træder i kraft fra og med det nye folketingsår.
Bestemmelsen om, at spørger i spørgetiden skal
læse sit spørgsmål op, og muligheden for at
inddrage spørgsmål fra nye spørgere i
spørgetimen foreslås at træde i kraft allerede
den 1. april i år.
Thor Pedersen V fmd. Svend Auken S nfmd. Søren Espersen DF
Holger K. Nielsen SF Helge Adam Møller
KF Flemming Damgaard Larsen V Jens Vibjerg V
Inger Støjberg V
Anne-Mette Winther Christiansen V
Hans Christian Schmidt V Pia Kjærsgaard DF
Kristian Thulesen Dahl DF Tom Behnke KF
Carsten Hansen S Henrik Dam Kristensen S
Karen J. Klint S Thomas Adelskov S Ole Sohn SF
Margrethe Vestager RV Morten Østergaard RV
Line Barfod EL
Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde
ikke medlemmer i udvalget.
Folketingets
sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 | | Liberal Alliance (LA) | 2 | Socialdemokratiet (S) | 45 | | Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | Dansk Folkeparti (DF) | 25 | | Siumut (SIU) | 1 | Socialistisk Folkeparti (SF) | 23 | | Tjóðveldisflokkurin (TF) | 1 | Det Konservative Folkeparti (KF) | 17 | | Sambandsflokkurin (SP) | 1 | Det Radikale Venstre (RV) | 9 | | Uden for folketingsgrupperne | 3 | Enhedslisten (EL) | 4 | | (UFG) | |
| |
Bilag 1
Statistik
Udvikling i det parlamentariske
arbejde
| 2007-08 | 2006-07 | 2005-06 | 2004-05 | 2003-04 | 2002-03 | 2001-02 | 2000-01 | 1999-2000 | 1998-99 | 1997-98 | 1996-97 |
Fremsatte lovforslag | 220 | 220 | 237 | 339 | 241 | 229 | 270 | 239 | 293 | 249 | 314 | 277 |
Fremsatte beslutningsforslag | 173 | 169 | 146 | 231 | 215 | 181 | 194 | 202 | 168 | 151 | 168 | 151 |
Stillede forespørgsler | 46 | 46 | 45 | 51 | 60 | 67 | 63 | 70 | 64 | 62 | 65 | 70 |
§ 20-spørgsmål | 2850 | 6376 | 7194 | 5964 | 5635 | 4885 | 3811 | 4115 | 4012 | 3328 | 3078 | 3454 |
Udvalgsspørgsmål alm. del | 9116 | 4978 | 5202 | 4089 | 4717 | 5090 | 4654 | 4930 | 4562 | 4639 | 4976 | 5089 |
Udvalgsspørgsmål Forslag | 3046 | 4117 | 3580 | 5198 | 4761 | 3677 | 3282 | 3411 | 4087 | 4241 | 3441 | 3473 |
Samrådsspørgsmål Heraf åbne | 515 341 | 652 472 | 752 392 | 689 | 660 | 719 | 645 | 773 | 845 | 805 | 752 | 775 |
Spørgsmål alt | 15.527 | 16.123 | 16.618 | 15.940 | 15.773 | 14.371 | 12.392 | 13.229 | 13.506 | 13.013 | 12.247 | 12.791 |
Udvalgsmøder | 550 | 608 | 607 | 559 | 624 | 636 | 528 | 562 | 603 | 598 | 545 | 625 |
Mødetimer i salen | 484 | 592 | 615 | 640 | 724 | 696 | 616 | 617 | 588 | 495 | 467 | 569 |
Bilag 2
Lovsekretariatet
19. september 2008
Notat fra Lovsekretariatet om evaluering af
ændringer i forretningsordenen med tilhørende
bilag
1. Indledning
Notatet beskriver virkningerne af de ændringer af
forretningsordenen, der blev gennemført ved
beslutningsforslag nr. B 167, folketingsåret 2006-07, som
opfølgning på konferencen på Arken i oktober
2006 om samspillet mellem regering og Folketing.
Særligt virkningen af ændringerne i reglerne om
medlemmernes spørgsmål til skriftlig besvarelse
beskrives, men også erfaringerne med de øvrige
ændringer af forretningsordenen, dvs. indførelsen af
hasteforespørgsler, flytning af spørgetime,
justeringer af reglerne for spørgetiden beskrives.
Endvidere beskrives regeringens fremsendelse af
høringssvar og høringsnotat som opfølgning
på beretning nr. 4 afgivet af UFO den 9. maj 2007. Denne
beretning indehold en række anbefalinger m.v.
vedrørende emner, der var blevet drøftet på
konferencen på Arken, som ikke indebar ændringer i
forretningsordenen.
Folketingets administration har til brug for evalueringen
udarbejdet en række statistiske udtræk
vedrørende årene 2006-08. Disse udtræk er
vedlagt som bilag 1-12. Som bilag 13 og 14 er vedlagt B 167 og
beretning nr. 4.
2. Spørgsmål til skriftlig
besvarelse
2.1. Udviklingen i antallet af
spørgsmål
Af bilag 1 kan ses, at antallet af §
20-spørgsmål til skriftlig besvarelse er blevet mere
end halveret i forhold til de to forudgående år. Inden
for den målte periode (1. januar-15. juni) blev der
således i 2008 stillet 1456 spørgsmål til
skriftlig besvarelse. De tilsvarende tal for 2006 og 2007 var hhv.
3638 og 3135.
Dette fald modsvares dog af en stigning i antallet af
spørgsmål stillet via udvalgene på alm. del, jf.
bilag 2. Af bilag 2 fremgår det, at der i 2008 i den
målte periode blev stillet 5053
udvalgsspørgsmål. De tilsvarende tal for 2006 og 2007
var hhv. 2348 og 2182.
Det samlede antal spørgsmål stillet til skriftlig
besvarelse er således steget i 2008 sammenlignet med
både 2006 og 2007. (Inden for de målte perioder blev
der i 2008 stillet 6509 spørgsmål, mens de tilsvarende
tal for 2006 og 2007 var hhv. 5986 og 5317). Det forholder sig dog
ikke sådan, at nedgangen i antal §
20-spørgsmål til en minister er direkte sammenlignelig
med stigningen i antallet af udvalgsspørgsmål til
samme minister. Der forekommer ret store udsving.
En tilsvarende stigning er ikke sket, for så vidt
angår spørgsmål til mundtlig besvarelse, idet
antallet af samrådsspørgsmål er faldet til 245 i
2008 set i forhold til 2007 og 2006, hvor der var hhv. 298 og 295,
mens det samlede antal § 20-spørgsmål til
mundtlig besvarelse i de tre år var 287 i 2006, 277 i 2007 og
304 i 2008. Det samlede antal spørgsmål til mundtlig
besvarelse var således lavere i 2008 (549) end i 2006 og 2007
(582 og 577).
2.2. Udviklingen i svartid
2.2.1 §
20-spørgsmål
Af bilag 8 kan ses, at den gennemsnitlige svartid på
§ 20-spørgsmål i perioden fra 2007 til 2008 er
faldet fra 13,19 til 8,97 dage, når der måles på
den tid, der er gået fra spørgsmålet er stillet
og indtil der modtages et endeligt svar, dvs. at der er set bort
fra de tidligere tilladte foreløbige besvarelser.
Tilsvarende er andelen af rettidige besvarelser
2)steget fra 65 pct. i 2007 til 81 pct. i
2008.
I indeværende folketingsår (frem til 1. juli 2008)
har ministrene i godt 100 tilfælde besvaret et
spørgsmål med, at det ikke er muligt at besvare dette
inden for rammerne af § 20, idet spørgsmålet ikke
kunne besvares på baggrund af umiddelbar tilgængelig
information.
For så vidt angår bilag 6-8, der beskriver
svartider på § 20-spørgsmål, kan det
oplyses, at svar på § 20-spørgsmål er
blevet registreret som besvaret den dag, svaret er modtaget
elektronisk i Folketinget, hvis det elektroniske svar er modtaget
inden for normal kontortid. Hvis svaret først modtaget efter
normal kontortid, er det først blevet registreret som
modtaget den næstfølgende arbejdsdag. Fra og med
folketingsåret 2008-09 vil svar på §
20-spørgsmål blive registreret som modtaget den dag,
hvor det elektroniske svar er modtaget i Folketinget, uanset
hvornår på dagen svaret modtages.
2.2.2 Udvalgsspørgsmål alm.
del
Af bilag 11 og 12 kan ses, at den gennemsnitlige svartid
på udvalgsspørgsmål alm. del er stort set
uforandret i de målte år (ca. 19 dage for
spørgsmål med en individuel frist og ca. 30 dage for
spørgsmål med 4-ugers-frist).
Det kan endvidere af bilag 9 og 10 ses, at ca. halvdelen af
udvalgsspørgsmålene i alle de tre år, der er
undersøgt, først besvares efter fristens
udløb. Der er de senere år sket nogle opstramninger i
rykkerprocedurerne for svar på udvalgsspørgsmål.
Seneste blev rykkerproceduren justeret efter formandens møde
med udvalgsformændene i april 2008.
2.3. Administrationen af de ændrede
regler
Folketingets Lovsekretariat har i alt i indeværende
folketingsår (frem til 1. juli 2008) afvist ca. 280 §
20-spørgsmål, som faldt uden for rammerne, idet der
helt eller delvist blev spurgt om faktuelle oplysninger. Hver gang
et spørgsmål ikke har opfyldt de nye krav, har
Lovsekretariatet kontaktet spørgeren for at få
afklaret, hvad der skulle ske med spørgsmålet. Langt
den overvejende del af disse spørgsmål blev i stedet
stillet som udvalgsspørgsmål, mens de resterende blev
ændret, således at de angik ministerens holdning og
derfor kunne stilles som § 20-spørgsmål.
Tilsvarende viser tilbagemeldingerne fra
udvalgssekretariaterne, at nogle - men relativt få
(skønsmæssigt 60-70 spørgsmål i perioden
fra begyndelsen af folketingsåret 2007-08 til 15/6 2008) -
spørgsmål stillet af et ikkemedlem af udvalget (de
såkaldte MFU-spørgsmål) ikke har opfyldt de
formelle krav for at kunne stilles som MFU-spørgsmål.
Langt den overvejende del af disse spørgsmål er efter
nærmere aftale med spørgeren stillet som
spørgsmål på anden vis.
3)Enkelte medlemmer har over for
administrationen rejst kritik af de nye regler. Denne kritik har
især gået på, at de nye regler er blevet opfattet
som formalistiske. Især det forhold, at medlemmer ikke som
tidligere i ét spørgsmål udtrykkeligt har
kunnet spørge om faktuelle oplysninger og ministerens
holdning til disse faktuelle oplysninger er blevet
kritiseret.
3. Hasteforespørgsler
Der har i det forløbne folketingsår været
fremsat ønsker om i alt 11 hasteforespørgsler, hvoraf
seks er blevet gennemført.
Af de seks hasteforespørgsler blev de tre
gennemført inden for den 2-timers-begrænsning, der var
forudsat ved indførelsen af hasteforespørgsler. I de
tre andre tilfælde blev 2-timers-begrænsningen
overskredet med hhv. 11, 17 og 34 minutter.
4. Flytning
af spørgetimen
Flytningen af spørgetimen havde primært til
formål at samle medlemmernes mundtlige spørgsmål
i Salen på en dag. Endvidere gav ændringen medlemmerne
en dags ekstra betænkningstid til at overveje, om de
ønskede at deltage i spørgetimen.
Der blev gennemført 15 spørgetimer i
folketingsåret 2007-08. Spørgetimerne havde en
gennemsnitlig varighed af ca. 55 minutter. Der blev
gennemført tre spørgetimer med deltagelse af
statsministeren. Statsministeren havde anmeldt sin deltagelse i fem
spørgetimer, heraf blev de to imidlertid ikke
gennemført (en aflysning skyldtes valgudskrivelsen og en
skyldtes, at Folketinget i stedet for spørgetime valgte at
gennemføre en hasteforespørgsel).
Ændringen af spørgetimen ses ikke at have givet
anledningen til kritik.
5. Spørgetiden
Ændringerne vedrørende spørgetiden bestod
i, at der blev indført en 1-times-begrænsning for,
hvor længe en minister maksimalt skal besvare
spørgsmål i spørgetiden. Endvidere blev det
besluttet, at medlemmerne stadig kunne stille op til to
spørgsmål pr. spørgetid, men kun til én
minister.
I det forløbne folketingsår har
1-times-begrænsningen kun været brugt i én
enkelt spørgetid, nemlig den 12. marts 2008, hvor der var
stillet 10 spørgsmål til
beskæftigelsesministeren, hvoraf de seks nåede at blive
besvaret.
Der har fra flere sider været rejst kritik af, at
muligheden for at begrunde spørgsmål blev afskaffet,
idet det gjorde det vanskeligt for udenforstående f.eks.
tv-seere at følge besvarelsen af spørgsmål. Det
kan derfor overvejes at genindføre muligheden for
spørgeren til at begrunde sit mundtlige
spørgsmål.
6. Høringssvar
I UFOs beretning nr. 4 blev det indskærpet over for
ministerierne, at hovedreglen for oversendelse af
høringssvar og høringsnotat er
fremsættelsestidspunktet. Udvalget tilkendegav samtidig, at
ville følge udviklingen på området. På den
baggrund er der gennemført en måling af, om
ministerierne overholder fristerne for oversendelse af
høringssvar og høringsnotat.
Målingen omfattede samtlige lovforslag fremsat af
regeringen i perioden 1. februar til 1. april 2008.
I denne periode blev der fremsat 109 forslag. Fem forslag, som
ikke havde været sendt i høring, indgik ikke i
undersøgelsen. Undersøgelsen omfattede herefter 104
forslag.
For 35,6 pct. af forslagene var høringssvar og -notat
modtaget senest på dagen for fremsættelsen af forslaget
(37 forslag).
For 54,8 pct. af lovforslagene var høringssvar og
-notat modtaget efter fremsættelsen men senest torsdag ugen
inden 1. behandling (57 forslag).
Samlet var 90,4 pct. af høringssvarene og -notaterne
modtaget inden for den seneste frist torsdag ugen inden 1.
behandling (94 forslag).
For 9,6 pct. af lovforslagene blev høringssvar og
-notat først modtaget efter fristen torsdag ugen før
1. behandling (10 forslag).
For 6 af de 10 forslag, som kom efter fristerne, kom
høringsmaterialet fredag i stedet for torsdag, og
forsinkelsen var således af beskeden karakter.
For de øvrige 4 forslag kom høringsmaterialet i
ugen, hvor forslaget blev 1. behandlet (mellem 2-4 dage før
1. behandling).
I ingen af de tilfælde, hvor høringssvarene blev
modtaget efter fristen, blev der af ordførere fremsat
ønske om, at 1. behandling skulle udsættes.
Bilag 3
Statsministeriet
Dato: 22/9 2008
J.nr.: 145-3
Sagsbeh.: ts
Notat om evaluering af ændringer i
FFO
Der blev med virkning fra folketingsåret 2007/2008
gennemført en række ændringer af
Forretningsordenen for Folketinget.
Folketingets Præsidium vil i efteråret 2008
gennemføre en evaluering af ændringerne med henblik
på, at eventuelle ønsker om ændringer vil kunne
fremsættes i et beslutningsforslag inden årsskiftet
2008/2009.
Folketingets formand har i et brev til statsministeren af 27.
juni 2008 anmodet om regeringens kommentarer til de foretagne
ændringer. Det anføres, at hovedvægten i
evalueringen vil blive lagt på de ændrede regler for
medlemmernes adgang til at stille spørgsmål til
ministrene, men at også de øvrige ændringer
bl.a. indførelsen af hasteforespørgsler og flytningen
af spørgetimen vil indgå.
Folketingets administration har efterfølgende fremsendt
et statistisk materiale, der indgår i evalueringen af de
gennemførte ændringer af forretningsordenen. Dette
materiale har Statsministeriet sendt til ministerierne.
Såfremt materialet måtte give anledning
væsentlige bemærkninger fra ministerierne, vil disse
efterfølgende blive sendt til Folketinget.
Nedenfor følger regeringens bemærkninger til de
gennemførte ændringer af Forretningsordenen for
Folketinget.
1. Generelle
bemærkninger
Regeringen finder på det foreliggende grundlag, at de
gennemførte ændringer af Forretningsordenen for
Folketinget generelt har fungeret godt og efter
intentionerne.
Det skal dog samtidig bemærkes, at det endnu er for
tidligt at foretage en endelig vurdering af ændringerne.
Eventuelle overvejelser og beslutninger om nye ændringer
bør derfor i givet fald også afvente yderligere
erfaringer.
2. Spørgsmål til mundtlig besvarelse i
Salen
2.1. Den
uforberedte spørgetime
Regeringen finder, at flytningen af spørgetimen fra
tirsdag til onsdag kl. 13.00 har været hensigtsmæssig
såvel vurderet i forhold til Folketingets som regeringens
arbejde.
Der er ikke bemærkninger til de øvrige mindre
justeringer, der er foretaget vedrørende
spørgetimen.
Generelt skal det bemærkes, at der fortsat er visse
»samspilsproblemer« vedrørende den uforberedte
spørgetime og spørgetiden. Det har således i en
række tilfælde været vanskeligt at udpege en
»aktuel minister« til spørgetiden, fordi der i
forvejen er stillet spørgsmål i spørgetiden til
alle ministre med aktuelle sager.
2.2. Den
forberedte spørgetid
Ændringerne i spørgetiden vedrørte bl.a.,
at der ikke kan stilles spørgsmål til statsministeren
i spørgetiden på onsdage, hvor statsministeren
deltager i spørgetimen, at spørgetiden
begrænses, således at en minister maksimalt skal
besvare spørgsmål svarende til ca. 1 time, og at
spørgsmål i spørgetiden om et emne, hvorom der
samme dag er en hasteforespørgsel, bortfalder.
Regeringen finder de gennemførte ændringer
vedrørende den forberedte spørgetid
hensigtsmæssige, især fordi de tager sigte på at
modvirke flere debatter om samme emne.
Det bemærkes, at der uanset en vis stigning i antallet
af spørgsmål i spørgetiden fra 1. halvår
2006 - 1. halvår 2008 ikke er konstateret egentlige
»mini-forespørgselsdebatter« eller mange
»gentagelser« af spørgsmål i
spørgetiderne.
3. Hasteforespørgsel
Der er gennemført følgende
hasteforespørgsler:
- F 9 til
justitsministeren om voldskriminaliteten i det danske samfund.
- F 12 til
integrationsministeren om afviste asylansøgere.
- F 14 til
udenrigsministeren, justitsministeren og transportministeren om
CIA-flyvninger.
- F 30 til
statsministeren om den globale fødevarekrise.
Forespørgslen blev besvaret i fællesskab af
statsministeren, ministeren for udviklingsbistand og ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri.
- F 33 til
udenrigsministeren og forsvarsministeren om klyngebomber.
- F 37 til
udenrigsministeren og ministeren for udviklingsbistand om
nødhjælp til Burma.
Regeringen finder generelt, at ordningen med
hasteforespørgsler ud fra en samlet betragtning har fungeret
tilfredsstillende.
Følgende skal bemærkes:
- En
hasteforespørgsel bør vedrøre et emne af
særligt hastende karakter dvs. et emne, der forudsætter
hurtig politisk stillingtagen og initiativer og/eller anses for
hastende i forhold til den politiske og offentlige debat.
Især F 9 om voldskriminaliteten i det danske samfund og F 30
om den globale fødevarekrise vurderes ikke at falde inden
for disse rammer.
- En
hasteforespørgsel til afvikling onsdag skal være
anmeldt til Folketingets formand senest kl. 14 den 4. hverdag
forinden (normalt torsdag). Den meget korte tid mellem anmeldelse
og beslutning om fremme af forespørgslen og afviklingen af
denne giver meget snævre tidsfrister i forbindelse med
forberedelse af besvarelsen og overvejelserne vedrørende
vedtagelser. Dette gælder ikke mindst i forbindelse med
forespørgsler om tværgående emner, som
vedrører flere ministres områder. Af hensyn til en
forsvarlig forberedelse og behandling af vedtagelser bør det
overvejes enten at afskaffe adgangen til at fremsætte forslag
til vedtagelser ved hasteforespørgsler eller at
forlænge fristen for anmeldelse af sådanne
forespørgsler. En fremrykning af fristen for anmeldelse til
eksempelvis den 7. hverdag forinden (normalt mandag) skønnes
på det foreliggende grundlag at ville være
hensigtsmæssig.
- En
hasteforespørgsel bør ses i sammenhæng med
andre aktiviteter i Folketinget vedrørende det samme emne -
især § 20-spørgsmål til mundtlig besvarelse
og samråd - med henblik på at undgå
»dobbeltbehandling«, jf. også at det er forudsat,
at § 20-spørgsmål, der vedrører det samme
emne som hasteforespørgslen, bortfalder om onsdagen, hvor
hasteforespørgslen afvikles. Der ses ikke at have
været tale om »dobbeltbehandling« i forbindelse
med de afholdte hasteforespørgsler. Det er vigtigt, at
Folketinget også fortsat er opmærksom på at
undgå dobbeltbehandling.
- Det er i reglerne
om hasteforespørgsler forudsat, at der kan
gennemføres 5-8 forespørgsler årligt. Der har i
2. samling 2007/2008 fra januar til maj 2008 alene været
gennemført 6 hasteforespørgsler. Regeringen finder,
at der bør lægges vægt på at overholde det
ovenfor omtalte »loft« på 5-8
forespørgsler årligt bl.a. i lyset af den korte
forberedelsestid, der er til besvarelse af
hasteforespørgsler.
- Hovedkriteriet
for fastlæggelse af en hasteforespørgsel er - og skal
være - at der er tale om »et aktuelt emne«.
Regeringen skal imidlertid anmode Folketinget om ved
fastsættelse af hasteforespørgsler også så
vidt muligt at lægge vægt på, at et
folketingsårs hasteforespørgsler »spredes«
over en kreds af ministre såvel af hensyn til at sikre
bredden i den politiske debat som af hensyn til arbejdet med
forberedelsen af besvarelserne af hasteforespørgslerne.
4. § 20-spørgsmål til
skriftlig besvarelse
Regeringen har været enig i ændringerne
vedrørende de skriftlige § 20 spørgsmål,
der har haft til formål at give medlemmerne adgang til inden
for en uges tid at få oplyst en ministers holdning
til/opfattelse af et offentligt anliggende på grundlag af
information, der er umiddelbart tilgængelig for ministeren og
dennes departement.
Det fremgår af det statistiske materiale fra
Folketingets administration, at antallet af skriftlige §
20-spørgsmål er faldet stærkt fra 1.
halvår 2006 - 1. halvår 2008 [henholdsvis 3638, 3135 og
1456]. Der har samtidig været en stærk stigning i
antallet af udvalgsspørgsmål (Alm. del), jf. nedenfor.
Folketingets administration har supplerende oplyst, at ministrene i
hele folketingsåret 2007/2008 har afvist at besvare 102
§ 20-spørgsmål med henvisning til, at disse ikke
kunne besvares på baggrund af information, der var
»umiddelbart tilgængelig for ministeren«. 2
spørgsmål blev afvist på grund af faktuel
karakter. Folketingets administration har afvist 282
spørgsmål som faldende uden for rammerne.
Det er regeringens generelle indtryk, at formålet med
ændringerne af de skriftlige § 20-spørgsmål
- nemlig at gøre disse mere politiske/holdningsmæssige
- i høj grad er opfyldt. Der spørges - og svares - i
væsentlig grad i overensstemmelse med intentionerne bag de
gennemførte ændringer. Det ovenfor nævnte
statistiske materiale understøtter efter regeringens
opfattelse dette indtryk, idet bemærkes, at der kan
være andre forhold end de nye regler, der har påvirket
faldet i antallet af § 20-spørgsmål. I relation
til de afviste § 20-spørgsmål bemærkes, at
der også under de »gamle« regler skete en
afvisning af spørgsmål.
Svar på § 20-spørgsmål skal i henhold
til FFO § 20, stk. 8 gives i løbet af 6 hverdage.
Folketingets administration har udarbejdet et statistisk materiale,
der bl.a. sammenligner udviklingen i de »reelle«
svartider (endelige svar) i 1. halvår 2007 og i 1.
halvår 2008. Det fremgår, at den gennemsnitlige svartid
er faldet fra 13,19 til 8,97 dg. Folketingets administration har
supplerende oplyst, at andelen af rettidige besvarelser tilsvarende
er steget fra 65 pct. i 2007 til 81 pct. i 2008. Der fremgår
i øvrigt af materialet, at der er variationer mellem
ministerierne.
Regeringen finder generelt udviklingen i svartider på
§ 20-spørgsmål tilfredsstillende - og i
overensstemmelse med intentionerne bag ændringerne af
Forretningsordenen for Folketinget. Regeringen vil selvsagt arbejde
for et yderlige fald i svartiderne herunder ved en nærmere
analyse m.v. af de nævnte variationer mellem
ministerierne.
Det bemærkes i øvrigt, at Statsministeriet og
Folketingets administration har aftalt visse præciseringer i
Folketingets registreringssystem vedrørende besvarelse af
§ 20-spørgsmål.
5. Udvalgsspørgsmål alm. del - især
sammenhængende med omlægningen af §
20-instituttet
Et led i omlægningen af §
20-spørgsmålene, jf. ovenfor, har været, at de
hidtidige § 20-spørgsmål, der har til
formål at indhente oplysning om faktuelle forhold,
statistikker m.v. - normalt politisk ukontroversielle
spørgsmål - skal stilles som
udvalgsspørgsmål (Alm. del).
Det fremgår af materialet fra Folketingets
administration, at der har været en stærk stigning i
antallet af udvalgsspørgsmål i 1. halvår af 2008
i forhold til 1. halvår af 2006 og 2007 [henholdsvis 5053,
2348 og 2182]. Stigningen har, som det også fremgår af
materialet, været stærkere end det ovenfor
anførte fald i antallet af skriftlige §
20-spørgsmål.
Det fremgår tillige af det statistiske materiale, at der
i 2. halvår af 2008 er stillet 443
udvalgsspørgsmål af ikke - udvalgsmedlemmer.
De ovenfor anførte talmateriale tyder efter regeringens
opfattelse på, at »omlægningen« af de
faktuelle spørgsmål fra §
20-spørgsmål til udvalgsspørgsmål - som
regeringen er enig i - er lykkedes. Det bemærkes dog, at
omlægningen ikke alene forklarer den anførte stigning
i udvalgsspørgsmålene.
Udvalgsspørgsmål bør i henhold til FFO
§ 8, stk. 6 besvares senest 4 uger efter, at
spørgsmålet er stillet. Der kan anmodes om, at
udvalgsspørgsmål besvares inden for en nærmere
angiven tidsfrist. Det fremgår af det statistiske materiale,
at andelen af udvalgsspørgsmål med individuel frist i
1. halvår af 2008 udgjorde ca. 20 pct. Der fremgår ikke
tal for henholdsvis 2006 og 2007. For så vidt angår de
spørgsmål, der stilles i 1. halvår af 2008 af
ikke - udvalgsmedlemmer er andelen med individuel frist lidt
højere nemlig godt 25 pct.
De gennemsnitlige svartider på
udvalgsspørgsmål uden individuel frist har været
forholdsvis konstant i 1. halvår af 2006, 2007 og 2008 nemlig
henholdsvis 30, 32 og 30 dg. Andelen af rettidige besvarelser har
været tilsvarende konstant henholdsvis 54, 58 og 53 pct. For
så vidt angår spørgsmålene med individuel
frist er de tilsvarende tal henholdsvis 19,29, 19,30 og 19,00 dg.
og 34, 29 og 33 pct.
For så vidt angår særligt
spørgsmål med individuel svarfrist i 1. halvår
af 2008 viser det statistiske materiale, at godt 75 pct. af de i
alt 1008 spørgsmål har en frist på 14 dage eller
mindre. Der fremgår ikke tal for henholdsvis 2006 og
2007.
Det statistiske materiale viser i øvrigt, at der er
stor variation i »spørgemønstret« mellem
udvalgene. I 2008 tegnede Folketingets Retsudvalg og Folketingets
Trafikudvalg sig således alene for næsten en tredjedel
af alle udvalgsspørgsmål. Det bemærkes
også, at der har været en meget stærk stigning i
antallet af spørgsmål fra Folketingets Politisk
Økonomiske Udvalg, og at andelen af spørgsmål
med individuel frist fra dette udvalg har været meget
høj - godt 75 pct. mod gennemsnitligt ca. 20 pct., jf.
ovenfor.
For så vidt angår svartiderne i 1. halvår af
2008 skal regeringen bemærke, at tallene formentlig skal ses
i sammenhæng med den overordentlig stærke stigning i
antallet af udvalgsspørgsmål i forhold til 2006 og
2007.
Regeringen finder, at Folketinget bør være
opmærksom på udviklingen i antallet af
udvalgsspørgsmål med en kort individuel frist,
herunder at omfattende faktuelle spørgsmål ofte ikke
vil kunne besvares inden for en sådan frist. Der bør
foreligge meget tungtvejende hensyn såfremt et
udvalgsspørgsmål forudsættes besvaret inden for
en frist på 14 dg. eller mindre.
Regeringen vil i øvrigt fortsætte sin indsats
vedrørende en nedbringelse af svartiderne på
udvalgsspørgsmål.
6. Øvrige FFO - ændringer m.v.
Regeringen finder, at ændringerne vedrørende
åbnings- og afslutningsdebatten har styrket disse
debatter.
Regeringen har i øvrigt ingen bemærkninger til de
øvrige ændringer.
7. Bemærkninger i øvrigt vedrørende
folketingsarbejdet
Det statistiske materiale fra Folketingets administration
indeholder en opgørelse over antallet af stillede
samrådsspørgsmål
4)fordelt på lukkede og åbne
samråd i 1. halvår af henholdsvis 2006, 2007 og 2008.
Regeringen skal - uanset at der er sket et fald i antallet af
spørgsmål til åbne samråd fra 1.
halvår af 2007 til 1. halvår af 2008 - opfordre
Folketinget til at være opmærksom på udviklingen
i antallet af åbne samråd. Det er vigtigt at
undgå en »dobbeltbehandling« af sagerne i
åbne samråd, i spørgetiden/spørgetimen og
i forespørgselsdebatter.
De ændrede regler vedrørende §
20-spørgsmål - især den faste 6-dages frist -
samt arbejdstilrettelæggelsen i ministerierne har
aktualiseret spørgsmålet om ministrenes besvarelse af
spørgsmål i ferieperioder specielt i sommerferien.
Regeringen finder, at der mellem Folketinget og regeringen
bør være en fælles forståelse af, at
spørgsmål i sommerferien som hovedregel kan udskydes
til egentlig besvarelse til efter ferien. Det skal understreges, at
der selvsagt vil kunne være helt ekstraordinære
situationer, hvor spørgsmål vil skulle besvares i
overensstemmelse med de almindelige regler. Folketingets
registreringssystem vedrørende svartider bør afspejle
den omtalte særlige situation vedrørende ferier.
Officielle noter
1) Bilagene er udeladt
her.
2) »Rettidig
besvarelse« er her defineret som et endeligt svar modtaget
inden for 10 arbejdsdage, jf. den tidligere accepterede praksis -
godkendt af Præsidiet - hvorefter der først blev
rykket for svar på spørgsmål på
10.-dagen.
3) Spørgsmålene
er dels stillet som § 20-spørgsmål, da der har
været tale om holdningsmæssige spørgsmål,
dels er nogle spørgsmål blevet opdelt i et faktuelt
spørgsmål, som er stillet som
MFU-spørgsmål, og et holdningsmæssigt
spørgsmål, som er stillet som §
20-spørgsmål, og endelig er nogle
(holdningsmæssige) spørgsmål efter nærmere
aftale formelt blevet stillet af en partifælle, som har
været medlem af det pågældende udvalg. De
sidstnævnte har især været spørgsmål
om ministerkommentar til henvendelser på udvalgenes alm.
del.
4) Bemærk, at der er
tale om antal samrådsspørgsmål og ikke antal
»fysiske« samråd.