B 114 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning
om ændring af forretningsorden for Folketinget
(Nedsættelse af et ligestillingsudvalg).
Fremsat den 26. februar 2009 af
Lone Dybkjær (RV),
Margrethe Vestager (RV), Julie Rademacher (S),
Benny Engelbrecht (S),
Pernille Vigsø Bagge (SF),
Ole Sohn (SF),
Johanne Schmidt-Nielsen (EL) og Line Barfod (EL).
Forslag til folketingsbeslutning
om ændring af forretningsorden for
Folketinget
(Nedsættelse af et
ligestillingsudvalg)
§ 1
I forretningsorden for Folketinget, som vedtaget
den 17. december 1953 og senest ændret den 1. juni 2007,
foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 7, stk. 1
, indsættes efter nr. 13 som
nyt nummer:
»14) Ligestillingsudvalget.«
Nr. 14-25 bliver herefter nr. 15-26.
2.
I
§ 7, stk. 5,
ændres to steder »25« til:
»26«.
§ 2
Folketingsbeslutningen træder i kraft fra
begyndelsen af folketingsåret 2009-10.
Bemærkninger til forslaget
Beslutningsforslaget er en revideret genfremsættelse af
B 83 fra folketingsåret 2005-06, jf. Folketingstidende,
forhandlingerne side 5244 og tillæg A side 5088 og
5092.
Nedsættelse af et
Ligestillingsudvalg
Forslaget har til formål at tilvejebringe et egnet forum
til drøftelse af ligestillingsspørgsmål - et
forum, som efter forslagsstillernes opfattelse ikke er til stede i
dag. I dag er ligestillingsforslag henvist til behandling i diverse
udvalg, hvor ligestillingsordførerne ikke
nødvendigvis er medlemmer eller stedfortrædere. Hermed
bliver der tale om en fragmenteret behandling af
ligestillingsspørgsmålene, som gør det
vanskeligt for de involverede medlemmer at erhverve sig den faglige
dybde og indsigt i ligestillingsforholdene såvel her i landet
som i udlandet. Nedsættelse af udvalget vil derfor give
mulighed for at skabe et fokuseret og samlet overblik over
ligestillingsområdet.
De stående udvalg blev etableret over en længere
periode i 1960'erne for at finde deres endelige etablering i
begyndelsen af 1970'erne. I et notat om ændringer af
Folketingets forretningsorden fra den 3. december 1964 udarbejdet
af den daværende formand for Folketinget skrives der om
en udvidelse fra 6 til 12 stående udvalg: »Til fordel
for en sådan ordning taler ikke mindst, at den vil kunne
bidrage til, at lovforslagene under deres behandling i folketinget
ses i et videre perspektiv, end det kan ventes, når
spørgsmål af ensartet karakter behandles af
forskellige grupper af medlemmer. Skal helhedssynspunkterne kunne
trænge igennem, vil det være af stor betydning, at
medlemmerne på hver sit felt opnår den indsigt og det
overblik, der gennem årene erhverves ved stadig
beskæftigelse med et bestemt, ikke for snævert
afgrænset lovgivningsområde.« (Side 3 i beretning
afgivet den 10. august 1965). Dengang var situationen, at
stort set alle lovforslag blev henvist til et specielt udvalg
nedsat til lejligheden. Imod udvidelsen talte, at man frygtede, at
folketingsmedlemmer herved blev for specialiserede, og også
at et lovforslag kunne række ind over
flere udvalgsområder. Det blev derfor også
forudset, at der kunne blive tale om, at
»hovedudvalget« bad om kommentarer fra et andet udvalg.
Men den helt store debat om netop denne vigtige ændring var
der ikke. Det var helt åbenbart, at det eksisterende system
ikke kunne fortsætte. Til gengæld var der lange
debatter om forhold, som i dag er helt selvfølgelige:
bevilling af orlov for en kortere periode, elektronisk afstemning,
tale fra ens plads osv.
De stående udvalg har gennem årene været af
forskelligt antal og indhold. Der er tale om en løbende
justering af forretningsordenen. Der har ikke tidligere været
nogen særlig diskussion, når et nyt udvalg skulle
etableres, og spørgsmålet har ikke i
nævneværdig grad været politiseret.
Den første minister for ligestilling blev udnævnt
af statsministeren den 1. juli 1999, men dette blev ikke fulgt op
med nedsættelse af et ligestillingsudvalg. Folketinget har
derfor ikke - knap 10 år efter at den første minister
for ligestilling blev udnævnt - et egnet udvalg til at
behandle forslag eller følge udviklingen på
området. I Håndbog i folketingsarbejdet står
desuden følgende om stående udvalg: »De
[udvalgene, red.] betegnes som stående, fordi de eksisterer,
uanset om de har aktuelle sager at beskæftige sig med. Det
mest almindelige er, at udvalgenes sagsområder svarer til
ministerens sagsområder. De fleste udvalg har derfor en
fagminister, hvis ansvarsområde svarer til udvalgets. Der er
dog ikke noget i vejen for, at et udvalgs sagsområder
dækker flere ministres sagsområder.«
(Håndbog i folketingsarbejdet, oktober 2005, 4.1., s. 42) I
dette tilfælde har Folketinget omvendt praksis. Der er en
minister for området, men intet udvalg.
I Folketingets omvisningsvejledning står: »I
Folketingssalen foregår de overordnede politiske
drøftelser, og det er her, de formelle beslutninger bliver
truffet. Men det er i de 24 faste eller stående udvalg,
beslutningerne bliver forberedt og pudset af. Man kan derfor
på en vis måde sige, at udvalgene er Folketingets
værksteder.« (Omvisningsvejledning, Folketinget, marts
2008, 3.9. Ved udvalgstavlen, s. 16).
Nedsættelsen af et stående ligestillingsudvalg
skal derfor skabe et arbejdsorgan eller værksted, hvor en
faglighed for ligestillingsordførerne i Folketinget kan
samles, og hvor de gennem deres arbejde kan øge bevidstheden
om, at ligestilling endnu ikke er en realitet i Danmark.
En gennemgang af lov- og beslutningsforslag i
folketingsåret 2007-08 (2. samling) og i indeværende
folketingsår viser, at der var følgende
ligestillingsrelaterede forslag:
Folketingsåret 2008-09
(indeværende folketingsår)
L 1 ? om ændring af tronfølgeloven. (Ligestilling
mellem kønnene i arvefølgen).
L 91 ? om ændring af lov om finansiel virksomhed, lov om
ligebehandling af mænd og kvinder inden for de
erhvervstilknyttede sikringsordninger (vedr. bl.a. regler om
forskelsbehandling på baggrund af køn i forbindelse
med forsikringer m.v.)
L 93 ? om ændring af ligestillingsloven,
kønssammensætning i offentlige udvalg m.v.
Folketingsåret 2007-08, 2.
samling
L 41 ? om nedsættelse af et
ligebehandlingsnævn.
B 49 ? om ligestilling mellem kvinder og mænd ved
ansættelse som præster i folkekirken.
L 102 - om ændring af lov om finansiel virksomhed og
gennemførelse af direktiv om ligebehandling m.v.
B 128 ? om flere kvinder på topposter.
L 150 ? om ændring af lov om lige løn til
mænd og kvinder.
Disse forslag har været henvist til behandling i diverse
udvalg i Folketinget. Ovenstående lov- og beslutningsforslag
inkluderer oplagte ligestillingsforslag, men også forslag som
B 123 om at beskytte kvinder mod seksuelle overgreb m.v., som var
henvist til behandling i Folketingets Retsudvalg i
folketingsåret 2007-08 (2. samling), indeholder
ligestillingsaspekter.
Kaster man et blik på de stillede spørgsmål
i f.eks. Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg, er det klart, at der
her stilles en del ligestillingsrelaterede spørgsmål.
Der kan henvises til udvalgets spørgsmål nr. 46, 48,
49, 52, 196 og 199 i folketingsåret 2007-08 (2. samling). Som
et andet eksempel på det øgede fokus på
ligestillingsaspektet i udvalgsarbejdet kan det nævnes, at
det i Arbejdsmarkedsudvalget er praksis, at
beskæftigelsesministeren sender udvalget et notat om de
ligestillingsmæssige virkninger af fremsatte
lovforslag.
Endvidere kan nævnes en række tiltag inden for
satspuljemidlerne på ligestillingsområdet, som ikke
får en samlet behandling og opfølgning. Det
gælder også ligestillingsrelaterede
spørgsmål stillet som §
20-spørgsmål.
Det ville ligeledes være naturligt med en løbende
opfølgning og drøftelse i udvalgsregi af den
årlige redegørelse og den perspektiv- og handlingsplan
for det kommende ligestillingsarbejde, som ligestillingsministeren
hvert år inden den 1. marts afgiver til Folketinget. Det
finder heller ikke sted i dag.
Endelig kan det anføres, at den meget omfattende
kommunalreform heller ikke blev ligestillingsbehandlet af
Folketinget. Resultatet af reformen er, at andelen af kvinder
på lederposter er reduceret markant. Tal for ligestillingen i
tre af Danmarks store kommuner, København, Århus og
Odense, hvor langt de fleste topchefer er mænd, vidner
ligeledes om behov for et stående ligestillingsudvalg. Af
ligestillingsloven fremgår, at offentlige myndigheder inden
for deres område skal arbejde for ligestilling og indarbejde
ligestilling i al planlægning og forvaltning, men
virkeligheden ser - til trods for loven - anderledes ud (jf.
også de ligestillingsvurderinger, som kommunerne i fremtiden
skal aflevere til Ligestillingsafdelingen).
Det er muligt, at et ligestillingsudvalg ikke havde
ændret disse fakta, men det kunne i hvert fald have sikret
større opmærksomhed på risikoen for, at det
ville gå sådan, og dermed øge bevidstheden for
en indsats ude i kommunerne. Under alle omstændigheder vil
det være ønskeligt, hvis der skal ske en reel
ligestillingsvurdering af de kommunale redegørelser,
som kommunerne i fremtiden skal aflevere
til ligestillingsministeren, at der er et udvalg i
Folketinget med den nødvendige ekspertise, som kan behandle
redegørelserne. Vedrørende ligestillingsvurdering af
lovforslag fremgår det af ligestillingsministerens notat af
20. juni 2005 (revideret den 8. oktober 2005), at alle relevante
lovforslag skal vurderes for ligestillingsmæssige
konsekvenser.
Afsluttende kan det nævnes, at en meget stor del af den
lovgivning, som finder sted på ligestillingsområdet, er
implementeringer af EF-direktiver, aktioner m.v., som behandles i
Europaudvalget, men uden forudgående behandling i et
fagudvalg, da et sådant ikke eksisterer, om end det skal
nævnes, at forslagene formelt passerer Det
Politisk-Økonomiske Udvalg i Folketinget.
Det er ikke givet, at alle forslag m.v. skal behandles i et
ligestillingsudvalg som hovedudvalg, men for nogle forslags
vedkommende vil det være naturligt. For de resterendes
vedkommende vil det øge det faglige indhold, hvis der kan
indhentes udtalelser, stilles spørgsmål, udformes
ændringsforslag og indhentes kommentarer fra et
ligestillingsudvalg m.v. De ovennævnte
ligestillingsvurderinger af relevante lovforslag bør dog
tilgå et kommende ligestillingsudvalg.
Da ligestillingsområdet således omhandler en lang
række forskellige tiltag, som både involverer
lovgivning og andre indsatser, er det så meget mere
påkrævet, at en samlet og løbende vurdering og
diskussion m.v. finder sted.
Med nedsættelse af et stående udvalg samler
Folketinget et ansvar for og en faglighed på
ligestillingsområdet. Således skal alle partier i
Folketinget - med nedsættelse af et stående
ligestillingsudvalg - forholde sig til ligestillingsproblematikker.
Hvis ligestilling bliver alles ansvar, bliver det ingens ansvar.
Dette illustreres godt af, at ligestillingsloven bestemmer, at der
placeres et ansvar hos alle, idet alle offentlige myndigheder skal
indarbejde ligestilling i al planlægning og
forvaltning.
Opgaver for et
ligestillingsudvalg
Forslagsstillerne ønsker med dette forslag, at der
nedsættes et permanent ligestillingsudvalg i Folketinget, og
at dette fremgår af Folketingets forretningsorden, jf.
forslagets tekst. Herudover ønsker forslagsstillerne,
såfremt forslaget vedtages, at Folketingets Udvalg for
Forretningsordenen efter forretningsordenens § 7, stk. 2,
træffer beslutning om, at følgende sagsområder
skal høre under ligestillingsudvalget:
»Ligestillingsforhold, herunder lov om ligestilling af
kvinder og mænd og internationalt
ligestillingsarbejde.«
Ligestillingsudvalget skal ligesom de øvrige
stående udvalg i Folketinget behandle henviste forslag.
Herudover kan udvalget af egen drift tage forslag op med henblik
på drøftelse af ligestillingsmæssige
spørgsmål og på baggrund heraf afgive en
udtalelse eller komme med forslag til ændringsforslag og
lign. til det relevante udvalg, hvortil forslaget er blevet
henvist. Endvidere forudsættes det, at udvalget i tæt
kontakt med ligestillingsministeren holder sig ajour med
udviklingen inden for ligestillingsområdet, og det kan i den
forbindelse stille spørgsmål til en minister. Endelig
vil et ligestillingsudvalg skulle deltage i det europæiske
netværk af udvalg, der beskæftiger sig med ligestilling
i de nationale parlamenter. For øjeblikket deltager
Folketinget med repræsentanter fra Arbejdsmarkedsudvalget og
Det Politisk-Økonomiske Udvalg suppleret med
ligestillingsinteresserede medlemmer i øvrigt. Frem for
alt vil det være naturligt med et tæt samarbejde med
Europa-Parlamentets Udvalg om Kvinders Rettigheder og Ligestilling,
eftersom ligestilling er en del af EU's kompetenceområde. Det
vil også øge muligheden for på et tidligt
tidspunkt at få indflydelse, eftersom Kommissionen er
forpligtet til et tæt samarbejde med
Europa-Parlamentet.
Europa-Parlamentets Udvalg om Kvinders Rettigheder og
Ligestilling omfatter følgende sagsområder:
- Fastlæggelse, fremme og beskyttelse af kvinders
rettigheder i Unionen og hertil knyttede
fællesskabsforanstaltninger.
- Fremme af kvinders rettigheder i tredjelande.
- Ligestillingspolitik, herunder ligestilling mellem
mænd og kvinder med hensyn til mulighederne på
arbejdsmarkedet og lige behandling på arbejdet.
- Fjernelse af enhver form for forskelsbehandling på
grund af køn.
- Gennemførelse og videreudvikling af politikken med
generel hensyntagen til kønsaspektet (»gender
mainstreaming«) i alle sektorer.
- Opfølgning og gennemførelse af internationale
aftaler og konventioner af betydning for kvinders
rettigheder.
- Informationspolitik vedrørende kvinder.
Et stående ligestillingsudvalg i Folketinget skal
arbejde efter samme sagsområder, bortset fra at ordet kvinder under sidste punkt skal udskiftes med
ordet køn.
Forslagsstillerne henviser i øvrigt til EU's Charter om
Grundlæggende Rettigheder. Her står: »Der skal
sikres ligestilling mellem mænd og kvinder på alle
områder, herunder i forbindelse med beskæftigelse,
arbejde og løn. Princippet om ligestilling er ikke til
hinder for opretholdelse eller vedtagelse af foranstaltninger, der
giver det underrepræsenterede køn specifikke
fordele.«
Efter forslagsstillernes opfattelse kan man herudover
overveje, om lov om lige løn til mænd og kvinder, lov
om ligebehandling af mænd og kvinder med hensyn til
beskæftigelse og barselorlov m.v. og lov om ligebehandling af
mænd og kvinder inden for de erhvervstilknyttede
sikringsordninger samt sager som vold mod kvinder, voldtægt,
prostitution, human trafficking, kønsneutral
ægteskabslovgivning, kvinder og mænd i forskning,
uddannelse, politik, klerikale embeder, kunst og kultur ligeledes
skal være omfattet af udvalgets sagsområder.
Finansiering
Forslagsstillerne vurderer, at et stående
ligestillingsudvalg vil koste mellem 250.000 og 500.000 kr. i
normalt rejsebudget plus diverse udgifter til møder m.v. Med
hensyn til finansiering henviser forslagsstillerne til, at
Folketingets årlige budget er på 800 mio. kr., og det
er derfor forslagsstillernes opfattelse, at udgifterne må
kunne afholdes inden for dette budget.
Skriftlig fremsættelse
Lone Dybkjær
(RV):
Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig
herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
ændring af forretningsorden for Folketinget.
(Nedsættelse af et ligestillingsudvalg) .
(Beslutningsforslag nr. B 114).
Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der
ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige
behandling.