B 105 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning
om styrkede beføjelser til Udvalget vedrørende
Efterretningstjenesterne
Fremsat den 19. februar 2009 af
Anne Baastrup (SF), Karina Lorentzen (SF), Holger K.
Nielsen (SF) og Ole Sohn (SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om styrkede beføjelser
til Udvalget vedrørende Efterretningstjenesterne
Folketinget opfordrer regeringen til at fremsætte
forslag til ændring af lov om Udvalget vedrørende
Efterretningstjenesterne (lov nr. 378 af 6. juli 1988 om etablering
af et udvalg om forsvarets og politiets
efterretningstjenester).
Formålet er at skabe grundlag for at sikre
efterretningstjenesterne befolkningens tillid og dermed give
tjenesterne de bedste arbejdsvilkår.
Lovforslaget skal indeholde følgende ændringer af
gældende lov:
- Kontroludvalget
skal have mulighed for på eget initiativ at foretage
løbende eftersyn af tjenesternes virksomhed.
- Kontroludvalget
skal sikres ret til reel indsigt i og adgang til arkiver,
registre, lokaler, installationer og anlæg af enhver art, som
tilhører eller benyttes af tjenesterne eller en af
tjenesterne benyttet entreprenør.
- Kontroludvalget
skal have muligheden for at undersøge henvendelser
fra borgere og organisationer, der finder, at deres rettigheder er
blevet krænket, og udtale sig herom over for den
ansvarlige minister.
- Kontroludvalgets
sammensætning skal udvides, så samtlige Folketingets
partier kan udpege et medlem. Udvalget skal have bedre muligheder
for at indhente og behandle relevante oplysninger, og endelig
bør der indføres et vederlag til medlemmerne.
Herudover opfordres regeringen til at sørge for en
større åbenhed i efterretningstjenesternes arbejde
m.v.; herunder bør efterretningstjenesternes
årsberetninger udvides, så der gives et reelt billede
af tjenesternes arbejde. Det bør bl.a. fremgå,
hvilke retningslinjer der eksisterer for deltagelse i
internationalt terrorbekæmpelsesarbejde og for
overvågning og registrering af danske statsborgere samt
en statistik over tjenesternes anvendelse af de forskellige
bemyndigelser i lovgivningen. Information om tjenesternes
aktiviteter bør ligge på samme niveau, som
gælder for de mest åbne efterretningstjenester i lande,
som Danmark normalt sammenligner sig med.
Bemærkninger til forslaget
Gældende ordning
Forslaget er på væsentlige punkter en revideret
udgave af det beslutningsforslag, SF fremsatte som B 44 i samlingen
2005-06, jf. Folketingstidende, forhandlingerne 3306 og
tillæg A, side 2933 og 2931.
Herunder er der foretaget ændringer for at
klargøre, at ansvaret for efterretningstjenesternes arbejde
under alle omstændigheder ligger hos vedkommende minister,
uanset at efterretningsudvalget i Folketinget med dette forslag
får forøget sine muligheder for indsigt i
efterretningstjenesternes arbejde. Efter forslagsstillernes
opfattelse er der herved taget hensyn til den traditionelle
opfattelse i Danmark af forholdet mellem ministres ansvar og
Folketingets indsigt i og kontrol med forvaltningen.
Folketingets Udvalg vedrørende Efterretningstjenesterne
(Kontroludvalget), som blev etableret ved lov nr. 378 af 6. juli
1988, har til formål at have indseende med
efterretningstjenesternes arbejde. Kontroludvalgets
beføjelser er imidlertid begrænset til alene at
modtage underretning fra regeringen om væsentlige
omstændigheder af sikkerhedsmæssig eller
udenrigspolitisk karakter, som er af betydning for
efterretningstjenesternes virksomhed, og om indholdet af de
retningslinjer, der gælder for efterretningstjenesternes
virksomhed. Kontroludvalget kan således ikke behandle klager
eller konkrete sager. Kontroludvalget består af 5
folketingsmedlemmer, som er udpeget af de folketingspartier, der
har sæde i Folketingets Præsidium. Den
bevillingsmæssige kontrol med efterretningstjenesterne er
ikke omfattet af udvalgets indseende.
Udvalget er underlagt en særlig tavshedspligt. Det
fremgår således af § 5 i lov om nedsættelse
af et udvalg om forsvarets og politiets efterretningstjenester, at
»Udvalgets medlemmer og sekretær er forpligtede til at
bevare tavshed om, hvad de erfarer i udvalget«.
Herudover foretager det såkaldte Wambergudvalg kontrol
af Politiets Efterretningstjenestes registreringer og videregivelse
af personoplysninger. Wambergudvalget kontrollerer endvidere
Forsvarets Efterretningstjenestes behandling af oplysninger om
personer, som er hjemmehørende i Danmark, i henhold til
forsvarslovens § 13, stk. 3.
Den norske ordning
I Norge består det permanente parlamentariske
kontroludvalg for efterretningstjenesterne (EOS-udvalget) af 7
medlemmer, som alle er valgt af Stortinget efter indstilling fra
Stortingets Præsidentskab for en periode af 5 år.
EOS-udvalget fører løbende kontrol med
efterretningstjenesterne, herunder ved regelmæssige
inspektioner hos Politiets Sikkerhetstjenestes hovedkontor 6 gange
årligt og henholdsvis 4 og 2 gange årligt hos
Forsvarets Sikkerhetstjeneste og Forsvarets Efteretningstjeneste.
Herudover foretager udvalget inspektioner i lokale afdelinger.
Normalt varsles inspektionerne, men der kan også foretages
uanmeldte inspektioner.
EOS-udvalget kan afgive udtalelser om sager eller forhold, som
udvalget har undersøgt som led i varetagelsen af
kontrolvirksomheden. Udvalget behandler endvidere klager fra
enkeltpersoner og organisationer, ligesom udvalget kan tage sager
op af egen drift. Hvis en klage giver grundlag for kritik eller
tilkendegivelse i øvrigt, skal en begrundet udtalelse herom
rettes til chefen for den pågældende tjeneste.
Udvalget har ingen instruktionsbeføjelser over for
efterretningstjenesterne.
EOS-udvalget afgiver en årlig beretning til Stortinget
om sin virksomhed. Udvalget kan endvidere afgive en særskilt
beretning, hvis der er afdækket forhold, som Stortinget efter
udvalgets opfattelse bør gøres bekendt med.
Udvalget har indsigt i og adgang til forvaltningens arkiver og
registre samt lokaler, installationer og anlæg af enhver
art.
Enhver har som udgangspunkt pligt til efter indkaldelse at
give møde for udvalget. Alle, som er eller har været
ansat i forvaltningens tjeneste, har pligt til at afgive forklaring
om forhold, som de har erfaret i tjenesten. Klagere, andre
privatpersoner med partslignende stilling samt ansatte og tidligere
ansatte kan lade sig bistå af en advokat eller anden
fuldmægtig.
Forslaget om udvidelse af
Kontroludvalgets beføjelser
Det er forslagsstillernes opfattelse, at det er
nødvendigt at have et efterretningsvæsen bl.a. med
henblik på at forebygge terror. Men intet
efterretningsvæsen kan udføre sit arbejde, medmindre
befolkningen har tillid til det arbejde, der
udføres, og måden, det sker på.
For at befolkningens tillid til tjenesterne kan blive styrket,
er det derfor forslagsstillernes opfattelse, at der må
være en yderligere demokratisk indsigt i og kontrol med
det arbejde, der udføres af efterretningstjenesterne, end
tilfældet er i dag. På trods af, at udvalget om
forsvarets og politiets efterretningstjenester i daglig tale
omtales som »Kontroludvalget«, er det efter
forslagsstillernes opfattelse indlysende, at det navn er helt
misvisende på baggrund af det eksisterende lovgrundlag. Det
er ganske enkelt ikke muligt for udvalget at kontrollere ret
meget.
Efterretningstjenesterne har gennem de seneste år
fået tillagt flere ressourcer og opgaver som led i
terrorbekæmpelsen.
Denne forøgelse af beføjelser bør
modsvares af øget kontrol med tjenesterne for fortsat at
kunne fastholde befolkningens tillid.
Som argument mod at give udvalget en reel kontrolfunktion har
det været fremført, at udvalget på den
måde ville blive ansvarlig for efterretningstjenesternes
arbejde, og at dette ville skabe uklarhed om grænsen mellem
den lovgivende og den udøvende magt.
Det er ikke forslagsstillernes ønske at fratage
ministrene ansvaret for deres udøvelse af virksomheden.
Omvendt er det ikke acceptabelt, at denne kontrol
alene sker i tjenesternes eget regi.
Alternativet er derfor kontrol i et andet regi. Samtidig
er det afgørende, at efterretningstjenesterne kan arbejde og
blive kontrolleret med sikkerhed for, at der er en høj
grad af fortrolighed. Det er vanskeligt at se, hvor der bedre kan
sikres en acceptabel balance mellem fortrolighed og demokratisk
kontrol end i et udvalg nedsat af Folketinget, hvor der - som i dag
? gælder en streng tavshedspligt.
Efter forslagsstillernes opfattelse bør den danske
ordning imidlertid tilnærmes den norske ordning. Det
foreslås, at Kontroludvalget som led i sit arbejde får
ret til ubegrænset adgang til og indsigt i alle tjenesternes
oplysninger, herunder arkiver, registre, lokaler, installationer og
anlæg af enhver art. Det samme gælder oplysninger og
registre m.v., som benyttes af tjenesterne eller af en af
tjenesterne benyttet entreprenør.
Kontroludvalget skal have adgang til at udtale kritik af
efterretningstjenesterne på grundlag af de informationer, som
udvalget bliver bekendt med, enten i sin årsberetning eller i
fortrolighed over for den enkelte minister.
Endelig skal udvalget have muligheden for
at undersøge henvendelser fra borgere og
organisationer, der finder, at deres rettigheder er blevet
krænket, og udtale sig herom over for den
ansvarlige minister
De konkrete beslutninger om, af hvem, af hvad og hvordan der
skal foretages overvågning og anden efterforskning m.v., vil
stadig blive truffet af tjenesterne selv og på tjenesternes
ansvar. Justitsministeren og forsvarsministeren, til hvem de to
tjenester refererer, vil forsat have det fulde ansvar for
tjenesternes arbejde i henhold til
ministeransvarlighedsloven.
Forslagsstillerne er bekendt med, at det såkaldte
Wendler Petersen-udvalg bl.a. har til opgave at komme med
forslag til en nyregulering af efterretningstjenesternes
virksomhed. Wendler Petersen-udvalget blev nedsat så
langt tilbage som i 1998, altså for mere end 10 år
siden. I mellemtiden er der så blevet nedsat den
såkaldte PET-Kommission. Det er endda aftalt,
at WendlerPetersen-udvalget først afslutter sit
arbejde, når PET-Kommissionens redegørelse er
færdig. Dette er blevet udskudt mange gange, og senest har
justitsministeren oplyst, at PET-Kommissionen vil
færdiggøre sit arbejde i begyndelsen af 2009, jf.
svar på spørgsmål nr. S 669 af 5. december 2008.
Det er forslagsstillernes opfattelse, at uanset om Wendler
Petersen-udvalgets arbejde med tiden måtte
medføre nogle ændringer i efterretningstjenesternes
arbejde og struktur, vil tjenesternes hovedopgaver næppe
ændre sig grundlæggende. Det overordnede behov for en
god og tidssvarende parlamentarisk kontrol vil derfor fortsat
bestå, uanset om der skulle ske visse ændringer i
reguleringen af tjenesterne.
Kontroludvalgets sammensætning
og sekretariat
For at udvalget kan få et bedre fundament, bør
samtlige folketingspartier efter forslagsstillernes opfattelse have
mulighed for at udpege et medlem, som ikke nødvendigvis skal
være medlem af Folketinget, ligesom de udpegede medlemmer
skal aflønnes, således at det med rimelighed kan
forventes, at medlemmerne udfylder deres rolle i
udvalget. Endelig bør udvalgets formand opfylde
betingelserne for at blive højesteretsdommer.
Der bør tilknyttes et sekretariat af en vis
størrelse til kontroludvalget til bistand i det almindelige
arbejde, herunder til at bearbejde de oplysninger, som udvalget
modtager fra efterretningstjenesterne, og til at indsamle viden om
tjenesternes område som grundlag for udvalgets arbejde med
kontrollen.
Årsberetning
Forslagsstillerne finder endelig, at der bør stilles
krav om, at de årsberetninger, som efterretningstjenesterne
afgiver, indeholder en række yderligere oplysninger, end det
er tilfældet i dag. Det er rimeligt, at offentligheden
får kendskab til tjenesternes arbejde på det generelle
plan. Derudover giver en årlig afrapportering også
offentligheden mulighed for at reagere på tjenesternes
arbejde, hvilket kan medvirke til, at tjenesterne arbejder mere
hensigtsmæssigt. Eksempelvis vil personer fra offentligheden
få mulighed for at gøre opmærksom på
grupper eller personer, som tjenesterne ikke selv har anset for
interessante.
Det er forslagsstillernes opfattelse, at de årlige
beretninger bør indeholde:
- Retningslinjer
for deltagelse i internationalt terrorbekæmpelsesarbejde, for
overvågning og registrering af danske statsborgere og en
statistik over tjenesternes anvendelse af de forskellige
bemyndigelser i lovgivningen.
- En gennemgang af
de aktuelle trusselsbilleder, som tjenesterne arbejder ud fra.
- En beskrivelse af
det forgangne års væsentlige begivenheder, som har haft
betydning for tjenesternes arbejde.
- En overordnet
beskrivelse af tjenesternes samarbejde med inden- og udenlandske
myndigheder, herunder andre efterretningstjenester.
- En beskrivelse af
efterretningstjenesternes generelle retningslinjer for deltagelse i
den internationale terrorbekæmpelse.
- En beskrivelse af
efterretningstjenesternes generelle virksomhed i forbindelse med
flygtninge og udlændinge bosiddende i Danmark.
- De generelle
retningslinjer for overvågning og registrering af danske
statsborgere.
- De generelle
retningslinjer for overvågning og registrering af danske og
udenlandske organisationer og foreninger.
- Oplysninger om,
hvilke organisationer tjenesterne vurderer som en fare for rigets
selvstændighed og sikkerhed samt den lovlige
samfundsorden.
- Et statistisk
afsnit, som belyser antallet af registre i
efterretningstjenesterne, disses art, antallet af registrerede
personer og organisationer, antallet af nyoptagelser og sletninger,
antallet af dommerkendelser for indgreb, som er foretaget efter
grundlovens § 72, opgjort efter indgrebets art, samt antallet
af tiltalerejsninger og domfældelser i retssager inden for
tjenesternes områder.
- Oplysning om,
hvor mange personer tjenesterne beskæftiger, og hvilke
økonomiske rammer tjenesterne har haft til rådighed i
det forgangne år.
- Oplysninger om
efterretningstjenesternes interne og eksterne
publikationsvirksomhed, herunder et artikelindeks.
Skriftlig fremsættelse
Anne Baastrup
(SF):
Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig
herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning
om styrkede beføjelser til Udvalget
vedrørende Efterretningstjenesterne.
(Beslutningsforslag nr. B 105).
Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der
ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige
behandling.