B 101 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning
om forbud mod bisfenol-A.
Fremsat den 17. februar 2009 af
Per Clausen (EL), Line Barfod (EL),
Johanne Schmidt-Nielsen (EL) og Frank Aaen (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om forbud mod bisfenol-A
Folketinget pålægger regeringen at arbejde for, at
der i EU indføres et totalt stop for brug af og salg af
produkter indeholdende stoffet bisfenol-A, og at indføre
særregler i Danmark, der sikrer dette, indtil de
skærpede regler er indført i EU.
Bemærkninger til forslaget
Bisfenol-A er et organisk stof, som indgår i
produktionen af klare plastikker, som er næsten brudsikre og
som benyttes i mange forskellige dagligdags produkter som bl.a.
sutteflasker, vandflasker, sportsudstyr, medicinaludstyr, cd'er og
elektronik.
Mennesker udsættes hovedsagelig for bisfenol-A gennem
kosten. Bisfenol-A kan f.eks. vandre over i fødevarer fra
beholdere lavet af polycarbonatplast, såsom sutteflasker,
plastbeholdere og vandflasker, eller fra epoxybelægningen i
konservesdåser. Børn spiser og drikker mere på
vægtbasis end voksne og belastes derfor relativt mere, hvis
en fødevare indeholder bisfenol-A
http://www.miljoeogsundhed.dk/default.aspx?node=6125.
EU's fødevarestyrelse, EFSA (European Food Safety
Authority), har i slutningen af juli 2008 godkendt kemikaliet
bisfenol-A. På trods af denne godkendelse er der dog ingen
tvivl om, at bisfenol-A er et farligt kemikalie. Ifølge
nyere undersøgelser påvirker det desuden hjernens
udvikling, adfærden og indlæringsevnen og menes
derudover at være kræftfremkaldende.
Den danske regerings holdning inden afgørelsen i EFSA i
slutningen af juli 2008 har været, at reglerne
vedrørende bisfenol-A skulle strammes. Dette er ikke
sket.
Forslagsstillerne mener ikke, at Danmark skal acceptere en
beslutning fra EU om at undergrave sundhedsstandarderne i Danmark
og EU. Danmark må tage kampen op, både ved at arbejde
for en ændring af reglerne på EU-plan og ved at
gå foran og vise vejen ved at indføre de mest
hensigtsmæssige regler i Danmark, indtil disse regler kan
gennemføres på EU-niveau.
Bisfenol-A er optaget på Miljøstyrelsens liste
over farlige stoffer og findes på EU's liste over kemiske
stoffer med dokumenteret hormonforstyrrende effekter
2»Study on enhancing the Endocrine Disrupter priority
list with a focus on low production volume chemicals«,
Revised report to DG Environment, May 2007.. EU's
fødevarestyrelse mener imidlertid ikke, at der er
tilstrækkelig dokumentation for, at stoffet i små
mængder er farligt for mennesker. Derfor må
europæiske forbrugere indstille sig på at leve med
frygten for, at bisfenol-A for eksempel kan give brystkræft,
livmoderskader, nedsat indlæringsevne og forringet
sædkvalitet.
Specielt har debatten været ført i Danmark og i
udlandet om brug af bisfenol-A i sutteflasker, da
undersøgelser viser, at specielt fostre og små
børn er meget udsatte for de negative virkninger af
bisfenol-A. John Vildbæk, importør af mærket
BabyBornFree, som er fri for bisfenol-A, undrer sig over, hvorfor
stoffet overhovedet bruges i sutteflasker. Han har til Politiken.dk
den 29. juli 2008 udtalt: »Der er ikke noget, der gør,
at man er nødt til at bruge bisfenol-A i sutteflasker. Den
eneste grund kan være, at produktionsprisen er cirka tre
gange højere, når man ikke bruger det.«
Eksemplet med sutteflasker er kendetegnende på den
måde, at der i dag allerede findes alternativer til
bisfenol-A. Den eneste grund til at beholde det farlige stof er
industriens ønske om billigere produktion. Dette
ønske burde på ingen måde være nok til at
bibeholde dette farlige kemikalie på markedet.
I forbindelse med EFSA's afgørelse i slutningen af juli
2008 udtalte repræsentanter for både Venstre og
Socialdemokratiet sig yderst kritisk om sagen. Ifølge dr.dk
udtalte Eyvind Vesselbo den 28. juli 2008: »Det her stof er
farligt, og jeg mener, at det er et problem, at EU gang på
gang bestemmer, at vi her i Danmark skal bruge de farlige stoffer,
som vi egentlig ønsker at forbyde.«
Socialdemokraternes miljøordfører, Torben
Hansen, mente i samme artikel også, at Danmark skal
trække bremsen med det samme. Han sagde: »Vi kan ikke
leve med, at vores små børn bliver udsat for
produkter, der er hormonforstyrrende.«
JuniBevægelsen og Socialdemokraterne i
Europa-Parlamentet udsendte den 16. december 2008 en fælles
pressemeddelelse med budskabet om, at de sammen med to svenske
EU-parlamentarikere har startet en underskriftsindsamling for at
få EU til at forbyde bisfenol-A. I den forbindelse udsendte
Socialistisk Folkeparti samme dag en pressemeddelelse, hvor Pia
Olsen Dyhr, SF's forbrugerordfører, bl.a. udtalte:
»Bisfenol-A er et hormonforstyrrende stof. Forsøg
har vist, at stoffet kan påvirke nervesystemet,
forårsage ændringer i adfærd, forårsage
ændret udvikling af prostata og urinrør, samt udvikle
mulige forstadier til kræft i prostatakirtlen og
brystkirtlen. Når et kemikalie har så stærke
potentielle virkninger, skal de ikke forefindes på markedet,
heller ikke i små mængder. Derfor vil jeg gerne
opfordre miljøministeren til at forbyde stoffet på det
danske marked.«
I Danmark har Miljøstyrelsen længe været
stærkt kritisk over for EU's hidtidige risikovurdering af
bisfenol-A. I forlængelse af EFSA's afgørelse i
slutningen af juli 2008 udtalte Henrik Søren Larsen fra
Miljøstyrelsen, Kemikalier, den 28. juli 2008 til DR.dk:
»På sundhedssiden er der er en tvivl vedrørende
alle hormonforstyrrende stoffer. Vi har ønsket yderligere
undersøgelser, men er ikke kommet igennem med det indtil
videre.«
Udenlandske erfaringer
I august 2007 erklærede 38 førende
bisfenol-A-eksperter i en fælles erklæring, at
bisfenol-A er et farligt stof, og at mennesker udsættes for
større mængder af bisfenol-A end de mængder, der
i dyreforsøg har vist sig at være skadelige. Det
nuværende gennemsnitlige niveau i mennesker er 1-2 nanogram
pr. milliliter. Der er altså tale om yderst små
koncentrationer, før faren for negative konsekvenser er til
stede
.
Samtidig er bisfenol-A uden for kontrol i forhold til
spredning og oplagring i levende organismer og mennesker. Det
amerikanske Center for Disease Control and Prevention fastslog i
2005, at kemikaliet er uden for kontrol og har spredt sig til
mennesker. Centeret fandt stoffet i 95 pct. af
forsøgspersonerne i en test.
Desuden skal man også være opmærksom
på de såkaldte kombinationseffekter, der betyder, at
stoffer med 0-virkning under en bestemt grænseværdi
godt kan have en effekt sammen med andre stoffer, herunder andre
stoffer med 0-virkning. Populært sagt er 0+0+0 =7. Pointen
er, at selv om EU's fødevarestyrelse mener, at stoffet er
sikkert i sutteflasker, så udsættes mennesker
også for andre hormonstoffer fra andre kilder. Derfor er det
fornuftigt at fjerne bisfenol-A. Kombinationseffekterne betyder, at
de mængder, som EFSA finder er uskadelige for mennesker,
sagtens kan være yderst skadelige i kombination med andre
stoffer.
Canada har gennemført en risikovurdering af bisfenol-A
og besluttet, at risikoen for uønskede effekter hos
nyfødte og småbørn er så stor, at der
bl.a. skal indføres et forbud mod brug af bisfenol-A i
sutteflasker. Der er i øjeblikket en høringsproces i
gang i Canada, og der forventes lovgivning på området i
2009.
Forbrugerrådet mener, at Danmark skal lade sig inspirere
af Canada. Claus Jørgensen, miljøpolitisk medarbejder
i Forbrugerrådet, udtaler på Forbrugerrådets
hjemmeside: »Problemet er, at stoffer migrerer, dvs. siver ud
af plasten og over i mælken eller den væske, som er i
sutteflasken. På den måde udsættes børnene
for dette kemiske stof, der mistænkes for at have
hormonforstyrrende effekt. I Forbrugerrådet bakker vi derfor
op om Canadas initiativ. Vi mener, at Danmark bør går
forrest i EU og forbyde bisfenol-A i sutteflasker og andre
forbrugerprodukter.«
Såfremt EU måtte finde de bedre danske regler
problematiske, må EU i sidste ende føre en sag mod
Danmark. Danmark skal under alle omstændigheder ikke give op
på forhånd, men prøve alle muligheder i
EU-systemet og arbejde for bedre standarder end det, som EFSA i
dette tilfælde kan acceptere. Der kan herunder også
blive tale om brug af miljøgarantien.
Forslagsstillerne er af den opfattelse, at Danmark under alle
omstændigheder ikke skal acceptere, at EU forhindrer de
enkelte medlemslande i at føre den bedste og skrappeste
miljø- og sundhedspolitik. Selv for partier, der ikke
måtte dele dette synspunkt, giver det mening at bruge alle de
midler, der findes inden for rammerne af EU.
Selv hvis Danmark skulle tabe en sag som denne ved en endelig
afgørelse ved EF-Domstolen, er der ingen tvivl om, at
EU-systemet ikke i længden vil kunne leve med at skulle banke
lande på plads i tabersager som denne. At bruge de
muligheder, som EU-systemer tilbyder, er derfor også en
måde at føre miljø- og sundhedsvenlig politik
på. At lade være med at bruge disse muligheder er
overgivelse og accept af meget skadelige og hormonforstyrrende
kemikalier.
Skriftlig fremsættelse
Per Clausen
(EL):
Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig
herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om forbud
mod bisfenol-A.
(Beslutningsforslag nr. B 101).
Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der
ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige
behandling.
Officielle noter
3http://www.environmentalhealthnews.org/newscience/2007/2007-0803chapelhillconsensus.html#2007kaiser