Trafikudvalget (TRU) Alm. del

Samling: 2008-09

Spørgsmål 983

Er ministeren virkelig enig i det synspunkt, at BL 8-10 (Bestemmelse om obligatorisk indberetning af flyvesikkerhedsmæssige begivenheder) har det indhold, at indberetninger, jf. BL 8–10, på daværende tidspunkt fik den konsekvens, at bevidste, overlagte og planlagte brud på en lang række regler og love blev straffrie? Ville det eksempelvis være straffrit at flyve et transportfly under Storebæltsbroen, hvis det bliver indberettet efter BL 8–10 enten forud for forseelsen eller inden for 72 timer efter forseelsen? Vil det i dag blive straffrit for piloter bevidst, overlagt og planlagt at overtræde regler og love, hvis piloten indberetter efter BL 8–10? Er Ministeren enig i, at en fortolkning af BL 8-10 som ovenfor nævnt, vil give fartsyndere, bankrøvere og andre forbrydere uanede muligheder, hvis denne praksis overføres på andre forhold? Finder ministeren behov for en revurdering af BL 8–10 ud over de ændringer, som muligvis er sket siden episoden i Sønderborg?
Dato: 29-05-2009
Status: Endeligt besvaret

Endeligt svar

Dokumentdato: 26-06-2009
Modtaget: 26-06-2009
Omdelt: 26-06-2009

TRU alm. del - svar på spørgsmål 983, fra transportministeren

TRU 983 (pdf-version)
Html-version

Udvalgsspørgsmål

Dokumentdato: 29-05-2009
Modtaget: 29-05-2009
Omdelt: 29-05-2009

Spm. om det i dag vil blive straffrit for piloter bevidst, overlagt og planlagt at overtræde regler og love, hvis piloten indberetter efter BL 8–10, til transportministeren