Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del
Offentligt
702604_0001.png
702604_0002.png
702604_0003.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
26. juni 2009852323231-57
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 29. maj 2009 stillet mig følgende spørgsmål 983(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Jens Chr. Lund (S).

Spørgsmål nr.983:

”Er ministeren virkelig enig i det synspunkt, at BL 8-10 (Bestemmelse omobligatorisk indberetning af flyvesikkerhedsmæssige begivenheder) har detindhold, at indberetninger, jf. BL 8–10, på daværende tidspunkt fik denkonsekvens, at bevidste, overlagte og planlagte brud på en lang række regler oglove blev straffrie? Ville det eksempelvis være straffrit at flyve et transportflyunder Storebæltsbroen, hvis det bliver indberettet efter BL 8–10 enten forudfor forseelsen eller inden for 72 timer efter forseelsen? Vil det i dag blive straf-frit for piloter bevidst, overlagt og planlagt at overtræde regler og love, hvis pi-loten indberetter efter BL 8–10? Er Ministeren enig i, at en fortolkning af BL8-10 som ovenfor nævnt, vil give fartsyndere, bankrøvere og andre forbrydereuanede muligheder, hvis denne praksis overføres på andre forhold? Finder mi-nisteren behov for en revurdering af BL 8–10 ud over de ændringer, som mu-ligvis er sket siden episoden i Sønderborg?”

Svar:

Den daværende socialdemokratiske trafikminister Jacob Buksti fremsatte den7. december 2000 et forslag til ændring af luftfartsloven vedrørende indførelseaf et obligatorisk, fortroligt og straffrit indberetningssystem. Lovforslaget hav-de blandt andet baggrund i en anbefaling fra den internationale luftfartsorgani-sation, ICAO.Lovforslaget blev vedtaget med bred opbakning den 16. maj 2001.Systemet indebærer, at personer og virksomheder inden for luftfart blev pålagtat indberette flyvesikkerhedsmæssige begivenheder til Statens luftfartsvæsen(SLV), d.v.s. afvigelser fra det normale eller forventede, som ikke er så alvorli-ge, at de udgør et havari eller en hændelse.Havarier og hændelser, der undersøges af den uafhængige institution Havari-kommissionen, er således ikke omfattet af systemet og dermed ikke omfattet afstraffrihed.
Systemet blev indført for at sikre, at SLV kunne udføre et proaktivt effektivtflyvesikkerhedsmæssigt forebyggende arbejde. Dette forudsætter, at SLV bliverinformeret om de erfaringer, der indhentes i det daglige inden for luftfarten.Indtil ændringen af luftfartsloven havde indberetning af begivenheder i stortomfang været baseret på frivillige indberetninger. Efter at pressen i 1997 havdefået aktindsigt i indberetningerne fra et bestemt luftfartsselskab og havde skre-vet en række artikler om det pågældende luftfartsselskab, oplevede SLV et me-get stort fald i antallet af indberetninger.Det er vigtigt for muligheden for at udføre et effektivt flyvesikkerhedsmæssigtforebyggende arbejde, at indrapporteringsdisciplinen er så høj som mulig.De begivenheder, som efter luftfartsloven skal indrapporteres, kendes normaltkun af den eller de implicerede, og kan meget vel bestå i, at der skal indberettesom egne fejl.Det er derfor afgørende, at piloter og andre agerende inden for luftfart har tillidtil, at de kan indberette uden at blive udsat for sanktioner i form af straffesagereller at blive udstillet offentligt. Af den grund og fordi indberetningerne er obli-gatoriske og derfor kan indebære ”selvinkriminering”, som er forbudt efterMenneskerettighedskonventionen, blev der indført straffrihed for forhold, derer indberettet i henhold til reglerne om obligatorisk indberetning.Der blev ligeledes indført tavshedspligt for indberetningerne svarende til dentavshedspligt, der i forvejen gjaldt for oplysninger, der indgår i de undersøgel-ser Havarikommissionens foretager.Det fremgår klart af bemærkningerne til lovforslaget, at straffriheden også vilgælde i tilfælde, hvor der evt. måtte foreligge forsæt.Det bemærkes, at straffriheden kun gælder overtrædelse af luftfartsloven ogikke, hvis der samtidig foreligger overtrædelse af anden lovgivning, f. eks. straf-feloven. Straffriheden gælder også kun for de begivenheder, som der er pligt tilat indberette efter BL 8-10, Bestemmelser om indberetning af obligatoriske be-givenheder, og ikke for enhver overtrædelse af luftfartslovgivningen. BL 8-10,indeholder en liste over specifikke begivenheder, der er indberetningspligtige.Det danske system har efterfølgende resulteret i, at der blev indført et tilsva-rende system inden for hele EU.Statens Luftfartsvæsen vurderer løbende, om der er uhensigtsmæssigheder vedeller uønskede konsekvenser af systemet. Hvis dette er tilfældet, kan man æn-dre i listen over indberetningspligtige begivenheder, herunder evt. fjerne begi-venheder fra listen med den konsekvens, at disse igen bliver undergivet de al-mindelige strafferegler i luftfartsloven.
Side 2/2
SLV har ved en revision af BL 8-10, der trådte i kraft den 1. maj 2009 fjernetpligten til at indberette om ”manglende efterlevelse i at udføre en flyvning ioverensstemmelse med gældende lufttrafikregler, jf. BL 7-1”, da SLV fandt detuhensigtsmæssigt at henvise så bredt til gældende regler, idet bestemmelsenmuligvis vil kunne opfattes som ”carte blanche” til at tilsidesætte de gældendelufttrafikregler.For så vidt angår flyvninger under Storebæltsbroen, kan jeg oplyse, at det efterde nugældende regler ikke vil være straffrit forsætligt at flyve under Storebælts-broen.Med venlig hilsen
Side 3/3
Lars Barfoed