Erhvervsudvalget (ERU) Alm. del

Samling: 2008-09

Spørgsmål 55

Ved behandling af forslag til markedsføringslov L 13 (folketingsåret 2005/06) indvilligede daværende familie- og forbrugerminister i besvarelsen af spørgsmål 14 i at fremsætte et ændringsforslag, der fastholdt forbuddet mod rabatkuponer og mod købsbetingede konkurrencer. Som begrundelse for at fastholde forbuddet mod rabatkuponer anfører ministeren i svaret, at han er "blevet opmærksom på, at mange forbrugere og små erhvervsdrivende fortsat er af den opfattelse, at rabatkuponer er en besværlige og tilfældig måde at yde rabat på." Som begrundelse for at fastholde forbuddet mod købsbetingede konkurrencer anføres i svaret, at disse " kan foranledige forbrugerne til at købe ud over deres egentlige behov, og at der sker fokusforskydning fra varens pris og kvalitet til præmiekonkurrencen." Det anføres endvidere, at forbuddet også er "begrundet i en række mere etiske og almene samfundshensyn, som hensynet til at beskytte deltagere i konkurrencer, så deltagelse ikke kommer til at true deres velfærd, og hensynet til at begrænse privat fortjeneste ved spil." Der ønskes svar på, om regeringen siden 2005 har ændret holdning til spørgsmålet om rabatkuponer og købsbetingede konkurrencer og i givet fald, hvad baggrunden for dette holdningsskift er.
Dato: 12-01-2009
Status: Endeligt besvaret
Dokumentdato: 04-02-2009
Modtaget: 04-02-2009
Omdelt: 04-02-2009

ERU alm. del - svar på spørgsmål 55, fra økonomi- og erhvervsministeren

ERU - svar på spm 55 alm. del (pdf-version)
Html-version
Dokumentdato: 12-01-2009
Modtaget: 12-01-2009
Omdelt: 12-01-2009

Spm. om regeringen siden 2005 har ændret holdning til spørgsmålet om rabatkuponer og købsbetingede konkurrencer, til økonomi- og erhvervsministeren