|
|
ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTEREN
Â
|
Besvarelse af spørgsmål 55 alm. del stillet af Erhvervsudvalget den 12. januar 2009.
SpørgsmÃ¥l 55: Ved behandlingen af forslag til markedsføringslov L 13 (folketingsÃ¥ret 2005/06) indvilligede daværende familie – og forbrugerminister i besvarelsen af spørgsmÃ¥l 14 i at fremsætte et ændringsforslag, der fastholdt forbuddet mod rabatkuponer og mod købsbetingede konkurrencer. Som begrundelse for at fastholde forbuddet mod rabatkuponer anfører ministeren i svaret, at han er â€blevet opmærksom pÃ¥, at mange forbrugere og smÃ¥ erhvervsdrivende fortsat er af den opfattelse, at rabatkuponer er en besværlig og tilfældig mÃ¥de at yde rabat pÃ¥.†Som begrundelse for at fastholde forbuddet mod købsbetingede konkurrencer anføres i svaret, at disse â€kan foranledige forbrugerne til at købe ud over deres egentlige behov, og at der sker fokusforskydning fra varens pris og kvalitet til præmiekonkurrencen.†Det anføres endvidere, at forbuddet ogsÃ¥ er â€begrundet i en række mere etiske og almene samfundshensyn, som hensynet til at beskytte deltagerne i konkurrencer, sÃ¥ deltagelse ikke kommer til at true deres velfærd, og hensynet til at begrænse privat fortjeneste ved spil.†Der ønskes svar pÃ¥, om regeringen siden 2005 har ændret holdning til spørgsmÃ¥let om rabatkuponer og købsbetingede konkurrencer og i givet fald, hvad baggrunden for dette holdningsskift er.
Svar: De fornyede overvejelser af § 10 og § 11 i markedsføringsloven er foranlediget af den forestående implementering af EU’s servicedirektiv, som blev vedtaget af Rådet (konkurrenceevne) i maj 2006.
For så vidt angår overvejelserne henvises til besvarelsen af spørgsmål 51 og 52.
|
|
ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTERIET Slotsholmsgade 10-12 1216 København K
Tlf.          33 92 33 50 Fax         33 12 37 78 CVR-nr   10 09 24 85
|