ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTEREN

 

 

4. februar 2009

 

 

Besvarelse af spørgsmål 55 alm. del stillet af Erhvervsudvalget den 12. januar 2009.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Spørgsmål 55:

Ved behandlingen af forslag til markedsføringslov L 13 (folketingsåret 2005/06) indvilligede daværende familie – og forbrugerminister i besvarelsen af spørgsmål 14 i at fremsætte et ændringsforslag, der fastholdt forbuddet mod rabatkuponer og mod købsbetingede konkurrencer. Som begrundelse for at fastholde forbuddet mod rabatkuponer anfører ministeren i svaret, at han er ”blevet opmærksom på, at mange forbrugere og små erhvervsdrivende fortsat er af den opfattelse, at rabatkuponer er en besværlig og tilfældig måde at yde rabat på.” Som begrundelse for at fastholde forbuddet mod købsbetingede konkurrencer anføres i svaret, at disse ”kan foranledige forbrugerne til at købe ud over deres egentlige behov, og at der sker fokusforskydning fra varens pris og kvalitet til præmiekonkurrencen.” Det anføres endvidere, at forbuddet også er ”begrundet i en række mere etiske og almene samfundshensyn, som hensynet til at beskytte deltagerne i konkurrencer, så deltagelse ikke kommer til at true deres velfærd, og hensynet til at begrænse privat fortjeneste ved spil.” Der ønskes svar på, om regeringen siden 2005 har ændret holdning til spørgsmålet om rabatkuponer og købsbetingede konkurrencer og i givet fald, hvad baggrunden for dette holdningsskift er.

 

Svar:

De fornyede overvejelser af § 10 og § 11 i markedsføringsloven er foranlediget af den forestående implementering af EU’s servicedirektiv, som blev vedtaget af Rådet (konkurrenceevne) i maj 2006.

 

For så vidt angår overvejelserne henvises til besvarelsen af spørgsmål 51 og 52.

 

 

ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTERIET

Slotsholmsgade 10-12

1216 København K

 

Tlf.           33 92 33 50

Fax          33 12 37 78

CVR-nr    10 09 24 85

[email protected]

www.oem.dk