Bjarne Laustsen(S):
Ministeren skal være så »møj« hjertelig velkommen til Nordjylland, men ikke mindst til Vendsyssel i den forbindelse, for selv om jeg ikke tror, at det skulle være ministeren ubekendt, er det jo sådan, at Danmark går længere end til Limfjorden. Der er faktisk over 100 km fra Aalborg til Skagens Gren, og vi kan tage Læsø med. Så der er faktisk ret mange og store strækninger. Det er derfor, det er fint, at nogle har kigget grundigt på det, men ikke mindst ministerens forgænger, som også er valgt i Nordjylland, har sagt: I skal bare vente og se, nu kommer Infrastrukturkommissionen, og så kan vi tage nogle initiativer.
Vi har virkelig ventet spændt på nogle konkrete initiativer, for jeg vil gerne gøre ministeren opmærksom på vores problemer. Det er vores skinnenet. Vi har kun ét spor i Vendsyssel. Det er der mange mennesker der ikke kan forstå, men det har vi så klaret os med i nogle år. Vi burde have to, men vi har altså klaret os med et. Det er de ældste skinner i landet, vi har de ældste signalsystemer, og det gør, at togene skal vente på hinanden, og derfor er der en meget langsommelig togdrift i Vendsyssel. Så det hjælper ikke noget, at man bare siger, at togforbindelsen mellem Aalborg og København skal være hurtigere. Det hjælper altså ikke meget, hvad angår vendelboernes pendling.
Dernæst er der, hvad ministeren selv er inde på, Limfjordskrydsningen. Tunnellen er over 40 år gammel, Limfjordsbroen er meget ældre, og det gør, at der altså er flaskehalse. Det drejer sig om voldsomme trafiktal på 60.000-70.000 biler, der alene kører igennem Limfjordstunnelen hver eneste dag. Den er udsat for reparationer, nedlukninger osv. Der sker i øvrigt mange ulykker derude, og derfor har vi jo behov for øget kapacitet på det område, eventuelt også det, som nogle har foreslået, nemlig en vestlig forbindelse. Jeg tror, at nordjyderne er åbne, bare der kommer en forbedring, for hvis der ikke bliver foretaget investeringer, vil de anlæg, der allerede eksisterer, blive yderligere nedslidt, og der vil blive større og større kapacitetsproblemer. Det er jo ikke ligefrem, fordi nogen forventer, at der bliver mindre trafik.
Så der er altså behov for en opgradering på det her område. Det håber jeg ministeren er enig i.