L 97 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (Udvidelse af ordningen
vedrørende fuldbyrdelse af straf på bopælen
under intensiv overvågning og kontrol).
Fremsat den 12. marts 2008 af
justitsministeren (Lene Espersen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om fuldbyrdelse af
straf m.v.
(Udvidelse af ordningen vedrørende
fuldbyrdelse af straf på bopælen under intensiv
overvågning og kontrol)
§ 1
I lov om fuldbyrdelse af straf m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 1337 af 3. december 2007, foretages
følgende ændring:
1.§ 78 a, stk. 1 og 2,
ophæves, og i stedet indsættes:
Ȥ 78 a.
Justitsministeren eller den, der bemyndiges dertil, kan efter
ansøgning fra personer, der er idømt
fængselsstraf i indtil 3 måneder, meddele tilladelse
til, at straffen udstås på bopælen under intensiv
overvågning og kontrol efter reglerne i lovens
§§ 78 b-78 f.«
Stk. 3 bliver herefter stk. 2.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli 2008 og
finder anvendelse på personer, der idømmes
fængselsstraf efter denne dato.
§ 3
Stk. 1. Loven
gælder ikke for Færøerne og Grønland.
Stk. 2. Loven kan
ved kongelig anordning sættes i kraft for
Færøerne med de ændringer, som de særlige
færøske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger
|
1. | Indledning | |
2. | Gældende ret | |
| 2.1. | Fuldbyrdelse af fængselsstraf i
kriminalforsorgens institutioner mv. | |
| 2.2. | Fuldbyrdelse af straf på
bopælen under intensiv overvågning og kontrol | |
| 2.3. | De hidtidige erfaringer | |
3. | Justitsministeriets overvejelser | |
| 3.1. | Indledende bemærkninger | |
| 3.2. | Den foreslåede
ordningsanvendelsesområde | |
| 3.3. | Betingelser for meddelelse af tilladelse
til strafudståelse på bopælen | |
| 3.4. | Vilkår for straffuldbyrdelse
på bopælen | |
| 3.5. | Iværksættelse af
straffuldbyrdelse på bopælen | |
4. | De økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | |
5. | De økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet mv. | |
6. | De administrative konsekvenser for
borgerne | |
7. | De miljømæssige
konsekvenser | |
8. | Forholdet til EU-retten | |
9. | Hørte myndigheder og organisationer
mv. | |
10. | Sammenfattende skema | |
1.Indledning
Formålet med lovforslaget er at udvide
anvendelsesområdet for ordningen vedrørende
fuldbyrdelse af straf på bopælen under intensiv
overvågning og kontrol (den såkaldte
fodlænkeordning).
Efter fodlænkeordningen kan personer, der idømmes
fængselsstraf i indtil 3 måneder, efter
ansøgning udstå fængselsstraffen på
bopælen med en såkaldt elektronisk fodlænke, hvis
den pågældende på gerningstidspunktet ikke var
fyldt 25 år, eller straffen idømmes for
overtrædelse af færdselsloven. Den
pågældende skal herudover opfylde en række
nærmere angivne betingelser vedrørende bl.a. bolig- og
beskæftigelsesforhold.
Det foreslås at udvide fodlænkeordningen, så
den kommer til at omfatte alle personer, der idømmes
fængselsstraf i indtil 3 måneder, uanset alder og
forseelse. De øvrige betingelser vedrørende bolig- og
beskæftigelsesforhold mv. vil efter lovforslaget fortsat
skulle være opfyldt.
2.Gældende ret
2.1. Fuldbyrdelse af
fængselsstraf i kriminalforsorgens institutioner mv.
Reglerne om fuldbyrdelse af fængselsstraf,
bødestraffe, betingede domme, samfundstjeneste og forvaring
findes i straffuldbyrdelsesloven, jf. lovbekendtgørelse nr.
1337 af 3. december 2007. Straffuldbyrdelsesloven indeholder i
afsnit II bestemmelser, der særligt tager sigte på
fuldbyrdelse af fængselsstraf.
Personer på 18 år eller derover afsoner som
altovervejende hovedregel fængselsstraf i fængsel eller
arresthus, jf. straffuldbyrdelseslovens § 20,
stk. 1. Fængselsstraf kan dog i særlige
tilfælde fuldbyrdes i kriminalforsorgens pensioner og i
institutioner mv. uden for kriminalforsorgen, jf. lovens
§ 20, stk. 2, f.eks. hvis den dømte har behov
for særlig behandling eller pleje mv.
Personer under 18 år afsoner som udgangspunkt
fængselsstraf uden for fængsel eller arresthus, dvs.
på hospital, i familiepleje, i egnet hjem eller institution,
medmindre afgørende hensyn til retshåndhævelsen
taler imod dette, jf. straffuldbyrdelseslovens § 78,
stk. 2. Sådanne hensyn kan foreligge på grund af
kriminalitetens art, den dømtes farlighed, erfaringer med
voldelig adfærd, undvigelser eller lignende fra tidligere
ophold i institution mv.
Dømte indkaldes med et varsel på normalt 1
måned til at møde i en bestemt afsoningsinstitution.
Bl.a. i tilfælde, hvor den pågældende er
dømt efter straffelovens § 119 (vold mod
tjenestemand i funktion), § 123 (vidnetrusler),
§ 216 (voldtægt) eller §§ 244-246
(vold), er varslet dog kun 10 dage. Den dømte vejledes i
indkaldelsen bl.a. om muligheden for at ansøge om
udsættelse og benådning, herunder om reglerne om
opsættende virkning af en sådan ansøgning.
2.2. Fuldbyrdelse af straf på
bopælen under intensiv overvågning og kontrol
2.2.1. Siden 1. juli 2005 har
personer, der er idømt fængselsstraf i indtil 3
måneder for overtrædelse af færdselsloven, kunnet
få tilladelse til, at straffen udstås på
bopælen under intensiv overvågning og kontrol efter
reglerne i straffuldbyrdelseslovens kapitel 13 a. Reglerne om denne
afsoningsform (fodlænkeordningen) blev indført ved lov
nr. 367 af 24. maj 2005 om ændring af lov om fuldbyrdelse af
straf m.v. (Fuldbyrdelse af straf på bopælen under
intensiv overvågning og kontrol samt begrænset
fællesskab for »negativt stærke« indsatte
m.v.), jf. Folketingstidende 2004-05 (2. samling), Tillæg A,
side 426 (lovforslag nr. L 12).
Ved lov nr. 304 af 19. april 2006 om ændring af lov om
fuldbyrdelse af straf m.v. (Udvidelse af ordningen
vedrørende fuldbyrdelse af straf på bopælen
under intensiv overvågning og kontrol samt fratagelse af
mulighed for udgang ved udeblivelse fra afsoning), jf.
Folketingstidende 2005-06, Tillæg A, side 2578 (lovforslag
nr. L 86), er fodlænkeordningen udvidet til også at
omfatte personer, som på gerningstidspunktet var under 25
år, og som idømmes fængselsstraf i indtil 3
måneder (uanset karakteren af lovovertrædelsen).
Ordningen er endvidere udvidet til at omfatte personer (uanset
alder), der før, samtidig med eller efter en dom for
overtrædelse af færdselsloven tillige er idømt
straf for overtrædelse af anden lovgivning, hvis den eller de
skete overtrædelser af anden lovgivning ikke har været
af væsentlig betydning for den samlede fængselsstrafs
længde, og hvis længden af den samlede
fængselsstraf ikke overstiger 3 måneder.
Efter straffuldbyrdelseslovens § 78 a, stk. 1,
meddeles tilladelsen til at udstå straffen på
bopælen under intensiv overvågning og kontrol af
justitsministeren eller den, der bemyndiges dertil.
2.2.2. Efter ændringen af
fodlænkeordningen i 2006 indebærer afgrænsningen
af ordningens anvendelsesområde, at en person på 25
år eller derover ikke kan udstå en idømt
fængselsstraf for overtrædelse af anden lovgivning end
færdselsloven på bopælen. Det samme er
tilfældet, hvis der er tale om en fællesstraf for
overtrædelse af færdselsloven og anden lovgivning
(straffeloven eller særlovgivningen), medmindre den eller de
skete overtrædelser af anden lovgivning ikke har været
af væsentlig betydning for den samlede fængselsstrafs
længde, og længden af den samlede fængselsstraf
ikke overstiger 3 måneder.
Derimod er det ikke en betingelse for at få tilladelse
til afsoning af fængselsstraffen på bopælen, at
den fængselsstraf for overtrædelse af
færdselsloven eller - for personer under 25 år - anden
lovgivning (straffeloven eller særlovgivning), som
ansøgningen vedrører, er idømt ved samme dom,
når blot den samlede fængselsstraf, som den
pågældende skal afsone, ikke overstiger 3
måneder.
En bøde idømt eller vedtaget før,
samtidig med eller efter en dom for overtrædelse af
færdselsloven afskærer ikke en person fra at opnå
tilladelse til at udstå fængselsstraffen på
bopælen med elektronisk fodlænke. Dette gælder,
uanset om det drejer sig om en bøde for overtrædelse
af færdselsloven eller anden lovgivning. Er en person
således f.eks. idømt en fængselsstraf på 3
måneder for overtrædelse af færdselsloven og ved
samme dom en bøde for overtrædelse af
miljøbeskyttelsesloven, kan den pågældende
udstå fængselsstraffen på 3 måneder
på bopælen, hvis betingelserne herfor i øvrigt
er opfyldt.
2.2.3. Straffuldbyrdelseslovens
§ 78 b fastsætter, hvilke betingelser en person
skal opfylde for at kunne meddeles tilladelse til
strafudståelse på bopælen under intensiv
overvågning og kontrol. Opfylder den dømte ikke
samtlige de betingelser, der er nævnt i § 78 b,
stk. 1, nr. 1-4, vil den pågældende få
afslag på sin ansøgning. Det samme er tilfældet,
hvis fuldbyrdelsesformen som følge af den dømtes
forhold i øvrigt ikke findes hensigtsmæssig, jf.
straffuldbyrdelseslovens § 78 b, stk. 2.
Efter § 78 b, stk. 1, nr. 1, er det en
betingelse for at få tilladelse til strafudståelse
på bopælen med elektronisk fodlænke, at den
dømtes boligforhold er sådan, at straffuldbyrdelse
på bopælen i praksis kan gennemføres under
intensiv overvågning og kontrol.
Efter § 78 b, stk. 1, nr. 2, er en tilladelse
endvidere betinget af, at den dømtes
beskæftigelsesforhold i form af arbejde, uddannelse eller
lignende er af en sådan beskaffenhed, at det i
fuldbyrdelsesperioden er muligt at kontrollere, at den dømte
overholder et vilkår om at passe sit job eller uddannelse
mv.
Efter straffuldbyrdelseslovens § 78 b, stk. 1,
nr. 3, er en tilladelse desuden betinget af, at den dømte,
hvis denne tidligere har udstået straf på bopælen
under intensiv overvågning og kontrol, i et tidsrum af 2
år forud for idømmelsen af den straf, som
ansøgningen vedrører, ikke er idømt
højere straf end bøde.
Efter § 78 b, stk. 1, nr. 4, er det herudover
en betingelse, at personer, der har samme bopæl som den
dømte, og som er over 18 år, meddeler samtykke til, at
strafudståelse kan finde sted på den fælles
bopæl.
Efter straffuldbyrdelseslovens § 78 b, stk. 2,
kan en tilladelse til udståelse af fængselsstraf
på bopælen med elektronisk fodlænke nægtes,
hvis fuldbyrdelsesformen efter en konkret vurdering af den
dømtes forhold i hvert enkelt tilfælde ikke findes
hensigtsmæssig.
Til brug for afgørelsen af, om den dømte
opfylder betingelserne i § 78 b, stk. 1, nr. 1-4,
eller om den dømtes forhold gør straffuldbyrdelse
på bopælen uhensigtsmæssig, foretager
kriminalforsorgen en nærmere undersøgelse af den
dømtes forhold, herunder vedkommendes boligforhold,
beskæftigelsesforhold samt fysiske og psykiske tilstand, jf.
straffuldbyrdelseslovens § 78 b, stk. 3.
I tilfælde, hvor kriminalforsorgen allerede er bekendt
med den dømtes personlige forhold, og det er helt
åbenbart, at den dømte ikke opfylder betingelserne for
strafudståelse på bopælen, jf. § 78 b,
stk. 1, nr. 1-4, eller at fuldbyrdelsesformen som følge
af den dømtes forhold i øvrigt ikke er
hensigtsmæssig, jf. lovens § 78 b, stk. 2, kan
det efter omstændighederne undlades at iværksætte
en mere indgående egnethedsundersøgelse af den
dømte i medfør af straffuldbyrdelseslovens
§ 78 b, stk. 3.
2.2.4. Straffuldbyrdelseslovens
§ 78 c, stk. 1, nr. 1-8, indeholder en række
vilkår for strafudståelse på bopælen under
intensiv overvågning og kontrol. Den dømte må
ikke begå strafbart forhold, og endvidere må den
dømte bl.a. kun forlade sin bopæl inden for de af
tilsynsmyndigheden fastsatte tidsrum, ikke indtage alkohol,
euforiserende stoffer eller andre stoffer, der er forbudt efter den
almindelige lovgivning, eller udeblive helt eller delvis fra sit
arbejde, uddannelse eller lignende.
I medfør af § 78 c, stk. 2, kan der
fastsættes andre vilkår, der findes
hensigtsmæssige, herunder vilkår om, at den
dømte underkaster sig en struktureret, kontrolleret
alkoholistbehandling.
Justitsministeren eller den myndighed, der af
justitsministeren er bemyndiget til at give tilladelse til
strafudståelse på bopælen med elektronisk
fodlænke, fastsætter eventuelle vilkår efter
§ 78 c, stk. 1, og påser overholdelsen af
vilkår efter § 78 c, stk. 1 og 2.
2.2.5. Tilsynet med den
dømte under strafudståelsen på bopælen
varetages af kriminalforsorgen (Kriminalforsorgen i Frihed), jf.
straffuldbyrdelseslovens § 78 d. Tilsynet består
ikke blot i elektronisk overvågning, men også i bl.a.
uanmeldte kontrolbesøg på bopælen og
kontrolopkald pr. telefon. Kontrolbesøg kan ligeledes finde
sted på den dømtes arbejdsplads,
uddannelsesinstitution eller lignende.
2.2.6. Tilsynsmyndigheden afgiver
efter straffuldbyrdelseslovens § 78 d, stk. 2,
indberetning til Direktoratet for Kriminalforsorgen, hvis den
dømte ikke længere opfylder betingelserne for
strafudståelse på bopælen, hvis den dømte
overtræder de vilkår, der gælder for
strafudståelsen, eller hvis kriminalforsorgens tilsyn og
kontrol med den dømte ikke kan gennemføres på
grund af dennes adfærd. Indberetningen sker med henblik
på, at Direktoratet for Kriminalforsorgen kan tage stilling
til, om tilladelsen skal tilbagekaldes, jf. straks nedenfor.
2.2.7. En tilladelse til
strafudståelse på bopælen kan tilbagekaldes, hvis
den dømte anmoder derom, jf. straffuldbyrdelseslovens
§ 78 e, stk. 1, nr. 1.
En tilladelse kan endvidere tilbagekaldes, hvis den
dømte inden fuldbyrdelsens iværksættelse har
begået strafbart forhold, jf. § 78 e, stk. 1,
nr. 2.
Efter § 78 e, stk. 1, nr. 3, kan en tilladelse
desuden tilbagekaldes, hvis den dømte på tidspunktet
for fuldbyrdelsens iværksættelse eller under denne
frihedsberøves af anden grund end til fuldbyrdelse af den
fængselsstraf, som den meddelte tilladelse vedrører,
f.eks. hvis den dømte anholdes eller
varetægtsfængsles.
Efter § 78 e, stk. 1, nr. 4, kan en tilladelse
endvidere tilbagekaldes, hvis den dømte på tidspunktet
for straffuldbyrdelsens iværksættelse eller under denne
ikke længere opfylder de betingelser, der er nævnt i
§ 78 b, stk. 1, nr. 1, 2 og 4, jf. herom
ovenfor.
En tilladelse til strafudståelse på bopælen
kan herudover tilbagekaldes, hvis den dømte overtræder
de vilkår, der er nævnt i § 78 c,
stk. 1, nr. 1-8, jf. lovens § 78 e, stk. 2, 1.
pkt. Det samme gælder, hvis den dømte overtræder
vilkår fastsat i medfør af § 78 c,
stk. 2, eller hvis kriminalforsorgens tilsyn og kontrol med
den dømte ikke kan gennemføres på grund af
dennes adfærd, jf. § 78 e, stk. 2, 2.
pkt.
2.2.8. Efter § 78 f,
stk. 1, skal den dømte overføres til
fængsel eller arresthus, hvis en tilladelse til
udståelse af straf på bopælen under intensiv
overvågning og kontrol tilbagekaldes efter fuldbyrdelsens
iværksættelse.
Tilsynsmyndigheden kan efter § 78 f, stk. 2, 1.
pkt., bestemme, at den dømte midlertidigt skal
overføres til fængsel eller arresthus, mens
spørgsmålet om tilbagekaldelse behandles.
Er straffuldbyrdelsen endnu ikke iværksat,
indsættes den dømte snarest muligt til afsoning i
fængsel eller arresthus, jf. straffuldbyrdelseslovens
§ 8, stk. 1.
2.3. De hidtidige erfaringer
I perioden fra fodlænkeordningens start den 1. juli 2005
og til og med den 31. december 2007 har kriminalforsorgen
informeret i alt 5269 domfældte om muligheden for at
søge om at afsone på bopælen i elektronisk
fodlænke. Omkring 61 pct. af disse domfældte har
søgt om tilladelse til afsoning på bopælen, og
heraf har omkring 64 pct. fået tilladelse. Dette svarer til,
at omkring 39 pct. af de domfældte, der har haft mulighed for
at søge om tilladelse til afsoning på bopælen,
har fået tilladelse.
Af de 2050 tilladelser, der er blevet givet i perioden fra den
1. juli 2005 og til og med den 31. december 2007, er 45 (svarende
til 2,2 pct.) blevet tilbagekaldt før
iværksættelse af afsoningen, mens 127 (svarende til 6,8
pct.) er blevet tilbagekaldt efter iværksættelse af
afsoningen.
Den hyppigste årsag til tilbagekaldelse efter
iværksættelsen af afsoningen er, at den dømte
har indtaget alkohol. Hovedårsagerne til, at tilladelserne
tilbagekaldes, før afsoningen er påbegyndt, er, at den
dømte ikke længere opfylder betingelserne (f.eks.
vedrørende bolig- og beskæftigelsesforhold) eller har
begået nyt strafbart forhold.
3.Justitsministeriets overvejelser
3.1. Indledende
bemærkninger
3.1.1. Som anført ovenfor
under pkt. 2.2 blev fodlænkeordningen etableret pr. 1. juli
2005 for personer, der er idømt en ubetinget
fængselsstraf i indtil 3 måneder for overtrædelse
af færdselsloven. Som videre anført blev ordningen
efterfølgende udvidet til også at omfatte personer,
som på gerningstidspunktet var under 25 år, og som
idømmes fængselsstraf i indtil 3 måneder (uanset
karakteren af lovovertrædelsen), samt personer, som
før, samtidig med eller efter en dom for overtrædelse
af færdselsloven tillige er idømt straf for
overtrædelse af anden lovgivning, hvis den eller de skete
overtrædelser af anden lovgivning ikke har været af
væsentlig betydning for den samlede fængselsstrafs
længde og længden af den samlede fængselsstraf
ikke overstiger 3 måneder.
3.1.2. Fodlænkeordningen har
været under etapevis opbygning siden ordningens
ikrafttræden bl.a. med henblik på at give
kriminalforsorgen mulighed for at afprøve det elektroniske
overvågningsudstyr. De hidtidige erfaringer tyder på,
at ordningen er velfungerende, også personalemæssigt og
organisatorisk.
Justitsministeriet finder, at der ud fra de hidtidige positive
erfaringer med fodlænkeordningen er grundlag for at
foreslå ordningen udvidet til at omfatte alle
lovovertrædere, som idømmes kortere, ubetingede
fængselsstraffe, og som har gode personlige forhold i form af
bl.a. bolig og beskæftigelse (arbejde, uddannelse eller
lignende). Formålet hermed er i højere grad at sikre,
at de pågældende lovovertrædere kan bevare deres
tilknytning til arbejdsmarkedet eller uddannelsessystemet mv. under
strafafsoningen. Dette vil forbedre de pågældendes
muligheder for på langt sigt at have en varig tilknytning til
arbejdsmarkedet, hvilket generelt vil kunne medvirke til at mindske
risikoen for tilbagefald til ny kriminalitet (recidiv).
Som anført ovenfor under pkt. 2.2 er
fodlænkeordningen efter gældende ret begrænset
til personer, der er idømt indtil 3 måneders
fængsel. Som anført under pkt. 2.2.1 i de almindelige
bemærkninger til lovforslag nr. L 86 om ændring af lov
om fuldbyrdelse af straf m.v. (Udvidelse af ordningen
vedrørende fuldbyrdelse af straf på bopælen
under intensiv overvågning og kontrol samt fratagelse af
mulighed for udgang ved udeblivelse fra afsoning) (fremsat den 30.
november 2005), jf. Folketingstidende 2005-06, Tillæg A, side
2578, er baggrunden herfor bl.a., at korte frihedsstraffe på
indtil 3 måneders fængsel normalt ikke idømmes
for meget grov og omfattende kriminalitet.
Justitsministeriet finder ikke grundlag for at foreslå
en udvidelse af fodlænkeordningen, så den kommer til at
omfatte personer, der er idømt over 3 måneders
ubetinget fængsel.
3.1.3. På den anførte
baggrund foreslår Justitsministeriet, at
fodlænkeordningen udformes således, at alle personer,
der er idømt fængselsstraf i indtil 3 måneder,
vil kunne opnå tilladelse til strafudståelse på
bopælen med elektronisk fodlænke, hvis de konkret
opfylder betingelserne herfor. Det vil således efter
forslaget ikke længere være en betingelse, at
vedkommende ikke var fyldt 25 år på gerningstidspunktet
eller er dømt for overtrædelse af
færdselsloven.
Der foreslås ingen ændringer af de øvrige
betingelser for afsoning på bopælen med elektronisk
fodlænke. Tilladelse til en sådan afsoning vil
således fortsat bl.a. forudsætte, at den dømte
har gode personlige forhold i form af egnede bolig- og
beskæftigelsesforhold mv. Endvidere må den dømte
ikke på grund af et massivt alkoholmisbrug eller misbrug af
euforiserende stoffer eller andre stoffer, der er forbudt efter den
almindelige lovgivning, antages at være ude af stand til at
overholde de vilkår, der gælder for denne
afsoningsform.
3.2. Den foreslåede ordnings
anvendelsesområde
Efter lovforslaget vil en tilladelse til strafudståelse
på bopælen under intensiv overvågning og kontrol
kunne meddeles personer, der er idømt fængselsstraf i
indtil 3 måneder, jf. forslaget til straffuldbyrdelseslovens
§ 78 a, stk. 1 (lovforslagets § 1, nr.
1).
Efter lovforslaget vil det ligesom i dag ikke være et
krav, at den fængselsstraf, som den dømtes
ansøgning vedrører, er idømt ved samme dom,
når blot den samlede fængselsstraf, som den
pågældende skal afsone, ikke overstiger 3
måneder. Således vil f.eks. en person, som
idømmes en ubetinget fængselsstraf i 30 dage for et
værtshusslagsmål (jf. straffelovens § 244),
og som senere - men inden tilladelse til strafudståelse
på bopælen er meddelt - idømmes 30 dages
ubetinget fængsel for et brugstyveri af en bil (jf.
straffelovens § 293 a), kunne meddeles tilladelse til at
udstå den samlede straf af fængsel i 60 dage på
bopælen med elektronisk fodlænke.
Det vil efter lovforslaget fortsat være muligt at give
tilladelse til, at en person, der idømmes en såkaldt
kombinationsdom, jf. straffelovens § 58 (hvorefter retten
kan bestemme, at en del af den forskyldte straf, dog højst 6
måneder, skal fuldbyrdes, mens dommen i øvrigt
gøres betinget), udstår den ubetingede del af straffen
på bopælen med elektronisk fodlænke, hvis den
ubetingede del af straffen ikke overstiger 3 måneders
fængsel.
Da fodlænkeordningen også efter den
foreslåede udvidelse vedrører fuldbyrdelse af
fængselsstraf, vil en bøde vedtaget eller idømt
før, samtidig med eller efter den dom, som
ansøgningen om strafudståelse på bopælen
vedrører, fortsat ikke afskære den dømte fra at
få tilladelse til at afsone den idømte
fængselsstraf på bopælen under intensiv
overvågning og kontrol.
Tilladelse til strafudståelse på bopælen vil
fortsat ikke kunne meddeles personer på 15-17 år, der
som et alternativ til fængselsstraf er idømt en
såkaldt ungdomssanktion efter straffelovens § 74
a.
Heller ikke personer, som skal afsone forvandlingsstraf, jf.
straffelovens § 53, kan efter den foreslåede
bestemmelse meddeles tilladelse til strafudståelse på
bopælen.
Endelig vil en person, der har flere uafsonede domme, som
sammenlagt overstiger 3 måneders fængsel, fortsat ikke
kunne få tilladelse til at udstå straffen helt eller
delvis på bopælen med elektronisk fodlænke.
3.3. Betingelser for meddelelse af
tilladelse til strafudståelse på bopælen
En person, der idømmes fængselsstraf i indtil 3
måneder, kan kun meddeles tilladelse til strafudståelse
på bopælen under intensiv overvågning og kontrol
efter den foreslåede bestemmelse i straffuldbyrdelseslovens
§ 78 a, stk. 1 (lovforslagets § 1, nr. 1),
hvis den pågældende opfylder de betingelser, der er
fastsat i straffuldbyrdelseslovens § 78 b, jf. ovenfor
under pkt. 2.2. Straffuldbyrdelseslovens § 78 b
foreslås ikke ændret.
Dette indebærer bl.a., at den dømte skal have
egnede bolig- og beskæftigelsesforhold, samt at den
dømte, hvis denne tidligere har udstået straf af
fængsel på bopælen, ikke i et tidsrum af 2
år forud for idømmelsen af den straf,
ansøgningen vedrører, må være
idømt højere straf end bøde. Endvidere skal
personer, der har samme bopæl som den dømte, og som er
over 18 år, meddele samtykke til, at straffen kan
udstås på den fælles bopæl.
Opfylder den dømte ikke samtlige de betingelser, der er
nævnt i straffuldbyrdelseslovens § 78 b,
stk. 1, nr. 1-4, vil den pågældende blive meddelt
afslag på sin ansøgning. Det samme er tilfældet,
hvis denne fuldbyrdelsesform som følge af den dømtes
forhold ikke findes hensigtsmæssig, jf.
straffuldbyrdelseslovens § 78 b, stk. 2.
Om tilladelse skal nægtes efter § 78 b, vil
som hidtil afhænge af en konkret vurdering af den
dømtes forhold i hvert enkelt tilfælde. Tilladelse vil
f.eks. kunne nægtes, hvis den fængselsstraf, som
ansøgningen vedrører, er idømt for
kriminalitet begået mod en anden person i ansøgers
husstand, f.eks. volds- eller sædelighedskriminalitet, selv
om den pågældende (forurettede) giver samtykke.
Tilladelse vil også kunne nægtes, hvis det ikke i
praksis vil være muligt at gennemføre den forudsatte
intensive overvågning og kontrol med den dømte.
Tilladelse vil endvidere kunne nægtes efter
straffuldbyrdelseslovens § 78 b, stk. 2, hvis det
efter en konkret vurdering må lægges til grund, at der
foreligger en væsentlig risiko for, at den dømte vil
misbruge en tilladelse til strafudståelse på
bopælen til at fortsætte med at begå
kriminalitet. En sådan væsentlig risiko vil ikke mindst
kunne foreligge i tilfælde, hvor den pågældende
er dømt for kriminalitet begået i hjemmet, f.eks. ved
brug af sin personlige computer.
Tilladelse vil desuden kunne nægtes en 15-17-årig
domfældt, hvis de personlige forhold er af en sådan
karakter, at vedkommende konkret skønnes at være mere
egnet til anbringelse på hospital, i familiepleje, i egnet
hjem eller i institution i medfør af
straffuldbyrdelseslovens § 78, stk. 2, jf.
stk. 1.
3.4. Vilkår for
straffuldbyrdelse på bopælen
Med lovforslaget foreslås ingen ændringer af
straffuldbyrdelseslovens § 78 c vedrørende
vilkårene for afsoning på bopælen, jf. herom
ovenfor under pkt. 2.2.
I forbindelse med den foreslåede udvidelse af
fodlænkeordningen agter Justitsministeriet imidlertid
på enkelte punkter at ændre den administrative praksis,
der knytter sig til straffuldbyrdelslovens regler om vilkår
for afsoning på bopælen i elektronisk
fodlænke.
Den gældende administrative praksis bygger på
bemærkningerne til lovforslag nr. L 12 om ændring af
lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (Fuldbyrdelse af straf på
bopælen under intensiv overvågning og kontrol samt
begrænset fællesskab for »negativt
stærke« indsatte m.v.) (fremsat den 23. februar 2005),
jf. Folketingstidende 2004-05 (2. samling), Tillæg A, side
426.
Efter den gældende administrative praksis har en
dømt, der afsoner i elektronisk fodlænke, kun mulighed
for ekstraordinært at forlade sin bopæl i
fuldbyrdelsesperioden med kriminalforsorgens tilladelse, hvis der
foreligger humanitære grunde, som f.eks. med henblik på
at besøge en nærstående person, der er alvorligt
syg, eller deltagelse i en nærstående persons
begravelse, eller hvis den pågældendes
tilstedeværelse er påkrævet (f.eks. med henblik
på at møde i retten som vidne).
Justitsministeriet vil i givet fald lempe den administrative
praksis, så en dømt, der afsoner en ubetinget
fængselsstraf på 30 dage eller derover på
bopælen i elektronisk fodlænke, også vil kunne
opnå tilladelse til at forlade sin bopæl i
fuldbyrdelsesperioden med henblik på at deltage i andre store
og væsentlige familiebegivenheder end en
nærstående persons begravelse, f.eks. en
nærstående persons 50 års fødselsdag,
bryllup eller konfirmation.
En tilsvarende mulighed for tilladelse til udgang med henblik
på at besøge nærstående personer ved
vigtige familiebegivenheder eksisterer for indsatte i
fængsler, der afsoner en fængselsstraf på 30 dage
eller derover, jf. § 31, stk. 2, i
bekendtgørelse nr. 1081 af 13. september 2007 om udgang til
indsatte, der udstår fængselsstraf eller forvaring i
kriminalforsorgens institutioner.
Efter den gældende administrative praksis kan den
dømte få tilladelse til 1 times dagligt ophold uden
for boligen på dage, hvor den pågældende ikke har
fastlagte aktiviteter uden for sin bopæl (f.eks. i weekender
og på helligdage). Tidspunktet for opholdet uden for boligen
fastsættes i den pågældendes
aktivitetsskema.
Justitsministeriet vil i givet fald ændre den
administrative praksis, så det i den dømtes
aktivitetsskema kan fastlægges, at den dømte på
aktivitetsfrie dage har tilladelse til 2 timers dagligt ophold uden
for boligen i de første 2 måneder efter
påbegyndelsen af afsoningen i elektronisk fodlænke og
herefter 3 timers dagligt ophold uden for boligen.
3.5. Iværksættelse af
straffuldbyrdelse på bopælen
Som anført ovenfor under pkt. 2.1 indkaldes
dømte med et varsel på normalt 1 måned til at
møde i en bestemt afsoningsinstitution. Bl.a. i sager, hvor
den dømte er straffet efter straffelovens § 119
(vold mod tjenestemand i funktion), § 123 (vidnetrusler),
§ 216 (voldtægt) eller §§ 244-246
(vold), udgør varslet som anført dog kun 10 dage. Det
forkortede varsel er indført for at sikre, at
strafafsoningen i voldssager mv. kan påbegyndes 1 måned
efter endelig dom.
Iværksættelse af strafudståelse på
bopælen med elektronisk fodlænke kan ikke ske inden for
1 måned. Dette skyldes bl.a., at den dømte skal have
en frist til at ansøge Direktoratet for Kriminalforsorgen om
tilladelse til at bruge denne afsoningsform, og at der vil skulle
foretages en egnethedsundersøgelse af ansøgeren med
henblik på at afklare, om den pågældende opfylder
betingelserne for at kunne meddeles en sådan tilladelse, jf.
straffuldbyrdelseslovens § 78 b, stk. 3.
Justitsministeriet (Direktoratet for Kriminalforsorgen) vil
imidlertid indrette administrationen af den foreslåede
udvidede fodlænkeordning således, at behandlingen af
ansøgninger om tilladelse til strafudståelse på
bopælen under intensiv overvågning og kontrol fra den
omhandlede persongruppe også fremover prioriteres
højt. Det samme vil gælde for så vidt
angår iværksættelsen af selve strafafsoningen
på bopælen med elektronisk fodlænke.
4.De økonomiske og administrative konsekvenser
for det offentlige
Da strafudståelse på bopælen under intensiv
overvågning og kontrol træder i stedet for almindelig
straffuldbyrdelse i fængsel, vil den foreslåede
udvidelse af fodlænkeordningen samtidig medføre et
mindsket behov for fængselskapacitet. Kriminalforsorgen vil
tilpasse kapaciteten i kriminalforsorgens institutioner,
efterhånden som fodlænkeordningens kapacitet udvides.
Driftsudvidelsen af ordningen forventes derfor at kunne finansieres
via en gradvis nedlæggelse af anden kapacitet.
Forslaget om at udvide anvendelsesområdet for
fodlænkeordningen forventes at have visse administrative
konsekvenser for kriminalforsorgen i forbindelse med administration
og undersøgelse af de dømtes forhold og egnethed til
at indgå i ordningen samt til tilsyns- og
kontrolforanstaltninger.
Forslaget skønnes på den baggrund at
medføre en årlig besparelse på ca. 3 mio. kr.
fra 2009.
5.De økonomiske og administrative konsekvenser
for erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ikke økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet mv.
6.De administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
7.De miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
8.Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9.Hørte myndigheder og organisationer
mv.
Lovforslaget har været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer mv.:
Østre Landsret, Vestre Landsret, samtlige byretter,
Domstolsstyrelsen, Den Danske Dommerforening,
Dommerfuldmægtigforeningen, Rigsadvokaten, Foreningen af
Offentlige Anklagere, Rigspolitiet, Politiforbundet i Danmark,
Direktoratet for Kriminalforsorgen, Foreningen af
Fængselsinspektører og
Vicefængselsinspektører, Kriminalforsorgsforeningen,
Dansk Fængselsforbund, HK-Landsklubben for Kriminalforsorgen,
Dansk Socialrådgiverforening, Advokatrådet,
Landsforeningen af beskikkede advokater, Institut for
Menneskerettigheder, Retssikkerhedsfonden, Dansk Retspolitisk
Forening og Kriminalpolitisk Forening (KRIM).
10.Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Mindreudgifter til pladser i
kriminalforsorgens institutioner | Merudgifter til fodlænkeordningen i
kriminalforsorgen |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
I lovforslagets bilag 1 er de foreslåede bestemmelser
sammenholdt med de nugældende bestemmelser.
Til § 1
Til nr. 1
(§ 78 a, stk. 1 og 2)
Efter den foreslåede bestemmelse i
straffuldbyrdelseslovens § 78 a, stk. 1, kan
justitsministeren eller den, der bemyndiges dertil, efter
ansøgning fra personer, der er idømt
fængselsstraf i indtil 3 måneder, meddele tilladelse
til, at straffen udstås på bopælen under intensiv
overvågning og kontrol efter reglerne i lovens
§§ 78 b-78 f.
Tilladelse til strafudståelse på bopælen
efter den foreslåede bestemmelse vil udelukkende kunne
meddeles personer, der er idømt ubetinget
fængselsstraf. Det er efter lovforslaget ikke en betingelse,
at den fængselsstraf, som den dømtes ansøgning
vedrører, er idømt ved samme dom, når blot den
samlede fængselsstraf, som den pågældende er
blevet idømt, ikke overstiger 3 måneder. Også en
person, der idømmes en såkaldt kombinationsdom, jf.
straffelovens § 58, vil kunne meddeles tilladelse til at
udstå den ubetingede del af straffen på bopælen
med elektronisk fodlænke, når denne del af den samlede
straf ikke overstiger 3 måneders fængsel.
Efter den gældende bestemmelse i
straffuldbyrdelseslovens § 78 a, stk. 2, kan
tilladelse til afsoning på bopælen gives til personer,
der før, samtidig med eller efter en dom for
overtrædelse af færdselsloven tillige er idømt
straf for overtrædelse af anden lovgivning, hvis den eller de
skete overtrædelser af anden lovgivning ikke har været
af væsentlig betydning for den samlede fængselsstrafs
længde og længden af den samlede fængselsstraf
ikke overstiger 3 måneder.
Som følge af den foreslåede ændring af
§ 78 a, stk. 1, hvorefter det ikke længere er
en betingelse for at få tilladelse til afsoning på
bopælen, at den pågældende person på
gerningstidspunktet ikke var fyldt 25 år, eller at straffen
er idømt for overtrædelse af færdselsloven,
foreslås det, at § 78 a, stk. 2,
ophæves.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli
2008 og finder anvendelse på personer, der idømmes
fængselsstraf efter denne dato.
Bestemmelsen indebærer, at en person, der er
idømt flere fængselsstraffe, f.eks. en
fængselsstraf i 14 dage for et brugstyveri af en bil (jf.
straffelovens § 293 a) og efterfølgende en
fængselsstraf i 30 dage for et værtshusslagsmål
(jf. straffelovens § 244), og som ikke ville være
omfattet af de hidtil gældende regler for
strafudståelse på bopælen med elektronisk
fodlænke, f.eks. fordi den pågældende på
gerningstidspunktet var 25 år eller derover, kun vil kunne
opnå tilladelse til strafudståelse på
bopælen med elektronisk fodlænke mv., hvis begge domme er afsagt 1. juli 2008 eller
senere, eller - i tilfælde, hvor den ene dom er afsagt
før den 1. juli 2008 og den anden efter - hvis den
fængselsstraf, som er idømt før den 1. juli
2008, er afsonet på tidspunktet for kriminalforsorgens
afgørelse af den pågældendes
ansøgning.
Til § 3
Bestemmelsen vedrører lovens territoriale
gyldighedsområde og indebærer, at loven ikke
gælder for Færøerne og Grønland.
De foreslåede ændringer af lov om fuldbyrdelse af
straf mv. kan dog sættes i kraft for Færøerne
ved kongelig anordning med de afvigelser, som de særlige
færøske forhold tilsiger.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
ret
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 |
| | I lov om fuldbyrdelse af straf m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 1337 af 3. december 2007, foretages
følgende ændring: |
| | |
| | 1.
§ 78 a, stk. 1 og 2, ophæves, og i stedet
indsættes: |
§ 78
a. Justitsministeren eller den, der bemyndiges dertil, kan
efter ansøgning fra personer, der er idømt
fængselsstraf i indtil 3 måneder, meddele tilladelse
til, at straffen udstås på bopælen under intensiv
overvågning og kontrol efter reglerne i lovens
§§ 78 b-78 f, såfremt | | »§ 78
a. Justitsministeren eller den, der bemyndiges dertil, kan
efter ansøgning fra personer, der er idømt
fængselsstraf i indtil 3 måneder, meddele tilladelse
til, at straffen udstås på bopælen under intensiv
overvågning og kontrol efter reglerne i lovens
§§ 78 b-78 f.« |
1) den pågældende person
på gerningstidspunktet ikke var fyldt 25 år,
eller 2) straffen er idømt for
overtrædelse af færdselsloven. | | |
Stk. 2.
Tilladelse efter stk. 1, nr. 2, kan desuden meddeles personer,
der før, samtidig med eller efter en dom for
overtrædelse af færdselsloven tillige er idømt
straf for overtrædelse af anden lovgivning, hvis den eller de
skete overtrædelser af anden lovgivning ikke har været
af væsentlig betydning for den samlede fængselsstrafs
længde, og længden af den samlede fængselsstraf
ikke overstiger 3 måneder. | | |
Stk. 3.
Justitsministeren fastsætter regler om den administrative
behandling af ansøgninger om strafudståelse på
bopælen under intensiv overvågning og kontrol.
Justitsministeren kan i forbindelse hermed bestemme, at der kun
tillægges ansøgninger indgivet inden udløbet af
bestemte frister opsættende virkning, således at
straffuldbyrdelsen udsættes. | | Stk. 3 bliver herefter
stk. 2. |
| | |