Skriftlig fremsættelse (12. marts
2008)
Justitsministeren
(Lene Espersen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
fuldbyrdelse af straf m.v. (Udvidelse af ordningen
vedrørende fuldbyrdelse af straf på bopælen
under intensiv overvågning og kontrol)
(Lovforslag nr. L 97).
Formålet med lovforslaget er at udvide
anvendelsesområdet for ordningen vedrørende
fuldbyrdelse af straf på bopælen under intensiv
overvågning og kontrol (den såkaldte
fodlænkeordning).
Efter den gældende ordning kan personer, der
idømmes fængselsstraf i indtil 3 måneder, efter
ansøgning udstå fængselsstraffen på
bopælen med »elektronisk fodlænke«, hvis
den pågældende på gerningstidspunktet ikke var
fyldt 25 år, eller straffen idømmes for
overtrædelse af færdselsloven. Den
pågældende skal herudover opfylde en række andre
betingelser, bl.a. vedrørende bolig- og
beskæftigelsesforhold.
Det foreslås i lyset af de hidtidige gode erfaringer med
fodlænkeordningen at udvide ordningen, så den kommer
til at omfatte alle personer, der idømmes
fængselsstraf i indtil 3 måneder, uanset alder og
forseelse.
Efter forslaget får alle, der idømmes kortere,
ubetingede frihedsstraffe, således mulighed for at
udstå fængselsstraffen på bopælen under
intensiv overvågning og kontrol under i øvrigt samme
betingelser og på samme vilkår som efter den
gældende ordning, jf. lov om fuldbyrdelse af straf m.v.
§§ 78 b-78 f (som ikke foreslås ændret).
Tilladelse til strafudståelse på bopælen vil
således bl.a. forudsætte, at den dømte opfylder
en række krav til bl.a. bolig og beskæftigelse
(arbejde, uddannelse mv.), og at kriminalforsorgen i øvrigt
efter en individuel vurdering finder den dømte egnet til
denne afsoningsform. Det vil i givet fald være en
forudsætning, at den dømte accepterer at overholde en
række nærmere angivne vilkår og herunder
undergiver sig en nærmere fastlagt intensiv overvågning
og kontrol.
Formålet med den foreslåede udvidelse af
fodlænkeordningen er i højere grad at sikre, at
personer, der idømmes kortere, ubetingede frihedsstraffe kan
bevare deres tilknytning til arbejdsmarkedet eller
uddannelsessystemet under strafafsoningen, idet dette vil forbedre
de pågældendes muligheder for på langt sigt at
have en varig tilknytning til arbejdsmarkedet, hvilket generelt vil
kunne medvirke til at mindske risikoen for tilbagefald til ny
kriminalitet (recidiv).
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de
ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale
lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.