L 96 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af færdselsloven. (Konfiskation af knallerter m.v.).
Fremsat den 12. marts 2008 af
justitsministeren (Lene Espersen)
Forslag
til
Lov om ændring af færdselsloven
(Konfiskation af knallerter mv.)
§ 1
I færdselsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1276 af 24. oktober 2007, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 52, stk. 5, 1. pkt.,
indsættes efter »Børn med en legemshøjde
på under 135 cm må ikke befordres på tohjulet
motorcykel«: », medmindre barnet er fyldt 5 år og
anvender et barnesæde eller andet sikkerhedsudstyr, der
opfylder de krav, som fastsættes i medfør af
§ 68«.
2. I
§ 52, stk. 6, 1. pkt.,
udgår »på en passagersiddeplads uden
sikkerhedssele«.
3. I
§ 55, stk. 2, 1. pkt.,
indsættes efter »udåndingsprøve«:
», spytprøve, svedprøve eller
øjenbesigtigelse«.
4. I
§ 82 indsættes som
stk. 6 og 7:
»Stk. 6.
Justitsministeren kan henlægge sine beføjelser efter
stk. 5 til anden statslig myndighed. Justitsministeren kan
endvidere henlægge administrationen af de efter stk. 5
fastsatte bestemmelser til anden offentlig myndighed eller privat
organisation el.lign. og i forbindelse hermed fastsætte
regler om godkendelse af sådanne myndigheder og
organisationer mv. og i øvrigt fastsætte regler for
myndighedens eller organisationens virksomhed i forbindelse med
administrationen af opgaverne.
Stk. 7.
Justitsministeren kan fastsætte regler om adgangen til at
klage over afgørelser, der er truffet i henhold til
bemyndigelse efter stk. 6, 2. pkt., herunder om, at
afgørelser, der er truffet af offentlige myndigheder, ikke
kan påklages til anden administrativ myndighed.«
5.§ 105, stk. 3, 2. pkt.,
ophæves, og i stedet indsættes:
»De herefter fremkomne beløb anvendes uafrundet
som grundlag for reguleringen af beløbene det
følgende år. De årlige beløb afrundes til
nærmeste med 1 million delelige
kronebeløb.«
6. I
§ 119, stk. 2, nr. 2,
ændres »og« til: »eller«.
7. I
§ 124 udgår
»eller bilinspektionens«.
8. I
§ 133 a indsættes efter
stk. 4 som nyt stykke:
»Stk. 5. En
knallert, som er konstruktivt ændret med henblik på
hastighedsforøgelse, eller som er i en sådan ulovlig
stand, at den for så vidt angår lille knallert kan
køre 43 km i timen eller derover og for så vidt
angår stor knallert kan køre 64 km i timen eller
derover, skal konfiskeres, hvis ejeren (brugeren) af knallerten en
gang tidligere inden for de seneste tre år, før det
nye forhold er begået, har gjort sig skyldig i en tilsvarende
overtrædelse af § 67, stk. 2. Konfiskation kan
dog undlades, hvis særlige grunde taler derfor.«
Stk. 5 bliver herefter stk. 6.
9.
Efter § 134 c indsættes:
Ȥ 134
d. Skatteministeren kan bemyndige told- og
skatteforvaltningen til at udøve de beføjelser, der i
denne lov er tillagt skatteministeren.
Stk. 2.
Skatteministeren kan fastsætte regler om adgangen til at
påklage afgørelser, der er truffet i henhold til
bemyndigelse efter stk. 1, herunder at afgørelserne
ikke skal kunne indbringes for ministeren. Skatteministeren kan
endvidere fastsætte regler om, at visse typer af
afgørelser kan påklages til Landsskatteretten, og om
Landsskatterettens behandling af sådanne klagesager.
Stk. 3.
Skatteforvaltningslovens § 48 finder tilsvarende
anvendelse i forhold til afgørelser, der træffes i
henhold til bemyndigelse efter stk. 1, og afgørelser af
klagesager, der træffes efter regler fastsat i medfør
af stk. 2. I tilfælde, hvor der i medfør af
stk. 2 er fastsat regler om klageadgang til Landsskatteretten,
finder skatteforvaltningslovens § 49 tilsvarende
anvendelse i forhold til Landsskatterettens afgørelser af
sådanne klagesager.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende.
Stk. 2.
Overtrædelse af færdselslovens § 67,
stk. 2, tillægges ikke gentagelsesvirkning efter
færdselslovens § 133 a, stk. 5, som indsat ved
denne lovs § 1, nr. 8, hvis overtrædelsen er
begået inden lovens ikrafttræden, jf. dog
stk. 3.
Stk. 3. Har ejeren
(brugeren) af en knallert to gange før lovens
ikrafttræden gjort sig skyldig i overtrædelse af
færdselslovens § 67, stk. 2, ved at have
foretaget konstruktive ændringer af en knallert, og
gør den pågældende efter lovens
ikrafttræden og inden tre år efter, at den
første overtrædelse er begået, sig skyldig i en
overtrædelse af færdselslovens § 67,
stk. 2, ved at være ejer (bruger) af knallert, der er
konstruktivt ændret med henblik på
hastighedsforøgelse, eller som er i en sådan ulovlig
stand, at den for så vidt angår lille knallert kan
køre 43 km i timen eller derover og for så vidt
angår stor knallert kan køre 64 km i timen eller
derover, skal der ske konfiskation efter færdselslovens
§ 133 a, stk. 5, som indsat ved denne lovs § 1,
nr. 8.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1 | Indledning | 3 |
2 | Kontrol med og konfiskation af
knallerter | 4 |
2.1. | Gældende ret | 4 |
2.2. | Justitsministeriets overvejelser | 5 |
2.2.1. | Forenklet kontrol | 5 |
2.2.2. | Konfiskation | 7 |
3. | Befordring af børn på
tohjulede motorcykler | 8 |
3.1. | Gældende ret | 8 |
3.2. | Justitsministeriets overvejelser | 8 |
4. | Vejtransport af farligt
gods | 8 |
4.1. | Gældende ret | 8 |
4.2. | Justitsministeriets overvejelser | 9 |
5. | Lovforslagets økonomiske og
administrative konsekvenser mv. | 9 |
6. | Hørte myndigheder mv. | 9 |
1. Indledning
Hovedformålet med lovforslaget er at forbedre
færdselssikkerheden ved at indføre hjemmel i
færdselsloven til øget konfiskation af knallerter, som
er blevet konstruktivt ændret med henblik på at
øge den maksimale hastighed, eller som er i en sådan
kvalificeret ulovlig stand, at de kan køre væsentlig
hurtigere end de tilladte maksimale hastigheder på 30 km i
timen for lille knallert og 45 km i timen for stor knallert.
Det foreslås nærmere bestemt, at der som
udgangspunkt skal ske konfiskation af knallerter, der er
konstruktivt ændret, eller som - uanset årsagen hertil
- for så vidt angår lille knallert kan køre 43
km i timen eller derover og for så vidt angår stor
knallert kan køre 64 km i timen eller derover, når den
pågældende ejer eller den person (brugeren), der har
varig rådighed over køretøjet, én gang
tidligere har gjort sig skyldig i en tilsvarende
lovovertrædelse. Der er tale om en skærpelse i forhold
til den gældende retstilstand, hvorefter der sker
konfiskation, når ejeren eller brugeren for tredje gang har
foretaget konstruktive ændringer af sin knallert.
Det forudsættes, at kontrollen på
knallertområdet samtidig vil blive forenklet og
effektiviseret administrativt ved, at politiet fremover vil kunne
måle knallerters maksimale hastighed med såkaldte
»rullefelter«, og at disse målinger vil kunne
danne grundlag for strafforfølgning af ejere (brugere) af
knallerter, der kan køre hurtigere end tilladt, herunder for
anvendelse af den foreslåede nye
konfiskationsbestemmelse.
Den foreslåede skærpede konfiskation og den
forenklede kontrol af knallerter er i overensstemmelse med
anbefaling nr. 21 og nr. 22 i Færdselssikkerhedskommissionens
nationale handlingsplan af 7. maj 2007. Initiativerne skal i
øvrigt ses i lyset af, at der i 2006 skete 998 personskader
(heraf 24 dræbte) ved knallertkørsel. I 2005 var det
tilsvarende tal 942 (heraf 29 dræbte). Der foreligger endnu
ikke officielle opgørelser for hele 2007, men
opgørelser for de første to kvartaler viser samlet
set en tendens til en stigning i såvel antallet af
dræbte som antallet af personskader ved
knallertkørsel.
Lovforslaget har herudover til formål at
lovliggøre befordring af børn, der er under 135 cm,
men som er fyldt 5 år, på tohjulede motorcykler, hvis
barnet anvender et barnesæde eller andet sikkerhedsudstyr,
der opfylder de krav, som fastsættes hertil af
Færdselsstyrelsen.
Desuden tilsigtes det med lovforslaget at skabe udtrykkelig
lovhjemmel til, at justitsministeren på området for
transport af farligt gods - i overensstemmelse med mangeårig
praksis - kan henlægge sine beføjelser til andre
offentlige myndigheder og private.
Lovforslaget indeholder i øvrigt en række mindre
justeringer af færdselsloven, herunder en bemyndigelse for
skatteministeren til at fastsætte regler om klageadgang,
herunder afskæring heraf, i forhold til de afgørelser,
som told- og skatteforvaltningen måtte træffe i henhold
til loven efter bemyndigelse fra skatteministeren. Lovforslaget
indeholder desuden enkelte ændringer af færdselsloven
af redaktionel karakter.
2. Kontrol med og konfiskation af
knallerter
2.1. Gældende ret
Efter færdselslovens § 2, nr. 6, inddeles
knallerter i to typer, stor og lille knallert, ud fra knallerternes
konstruktivt bestemte maksimale hastighed. En stor knallert er
således efter bestemmelsen en knallert med en konstruktivt
bestemt maksimal hastighed på 45 km i timen, mens en lille
knallert er en knallert med en konstruktivt bestemt maksimal
hastighed på 30 km i timen.
Efter færdselslovens § 68 kan
transportministeren bl.a. fastsætte regler om
køretøjers - herunder knallerters - indretning og
udstyr. Disse regler fremgår bl.a. af bekendtgørelse
om køretøjers indretning og udstyr mv. Efter
bekendtgørelsens § 28, stk. 1, skal en
knallerts motor, udveksling mellem motor og drivhjul,
drivhjulsstørrelse samt lyddæmpningssystem være
indrettet således, at knallerten ikke yder større
hastighed end fastsat ved typegodkendelsen. Efter
bekendtgørelsens § 28, stk. 2, må der
endvidere ikke foretages konstruktive ændringer ved en
knallerts motor samt lyddæmpningssystem eller ændres i
udvekslingen mellem motor og drivhjul og i
drivhjulsstørrelsen.
Det følger af færdselslovens § 67,
stk. 2, at ejeren eller den person (brugeren), som har varig
rådighed over et køretøj, er ansvarlig for, at
køretøjet er i lovlig stand. Ejeren (brugeren) af en
knallert er således ansvarlig for, at knallerten opfylder
kravene i § 28 i bekendtgørelse om
køretøjers indretning og udstyr mv. En person, der
fører en knallert uden at være ejer (bruger) af denne,
er derimod alene ansvarlig for, at knallerten er i forsvarlig
stand, jf. færdselslovens § 67, stk. 3, og kan
dermed alene straffes for overtrædelse af denne bestemmelse,
hvis knallerten er i ulovlig stand på en sådan
måde, at den også er i uforsvarlig stand, f.eks. hvis
bremser eller lygter ikke virker forskriftsmæssigt.
Kontrollen af, om en knallert er blevet konstruktivt
ændret med henblik på at kunne yde en større
hastighed end tilladt, har i praksis hidtil været baseret
på en adskillelse af knallerten, der foretages på
stedet af politiet eller på et værksted, hvis politiet
ikke umiddelbart kan foretage adskillelsen eller i øvrigt
ikke kan finde den knallertdel mv., som er årsagen til, at
knallerten kan køre hurtigere end tilladt. I forbindelse med
adskillelsen er eventuelle ulovlige dele blevet udtaget med henblik
på konfiskation.
Som det fremgår af Rigsadvokatens meddelelse nr. 4/2000
om sanktionspåstande mv. i færdselssager, er
anklagemyndighedens påstand i sager om konstruktive
ændringer, som ejeren (brugeren) selv har foretaget af
knallerten, en bøde på 1.000 kr. i første- og
andengangstilfælde, samt påstand om konfiskation af de
eventuelle ulovlige dele af knallerten. I tredjegangstilfælde
er påstanden en bøde på 1.500 kr. samt
konfiskation af hele knallerten. Hvis ejeren (brugeren) ikke selv
har foretaget de konstruktive ændringer, er påstanden i
henhold til meddelelsen en bøde på 500 kr.
Konfiskation i de ovennævnte tredjegangstilfælde
sker efter straffelovens almindelige regler herom. Den
særlige bestemmelse i færdselslovens § 133 a
om konfiskation af motordrevne køretøjer har siden
den ændring af færdselsloven, der skete ved lov nr. 363
af 24. maj 2005, også omfattet store, men ikke små
knallerter. Bestemmelsen ses imidlertid ikke hidtil at være
anvendt i praksis til konfiskation af store knallerter.
For at forenkle kontrollen med, om knallerter er blevet
konstruktivt ændret, har myndighederne som alternativ til
adskillelse af knallerter forsøgt at basere kontrollen
på målinger af knallerters maksimale hastighed ved
hjælp af såkaldte »rullefelter«.
Synspunktet har været, at en målt hastighed, der ligger
væsentlig over de tilladte maksimale hastigheder på
henholdsvis 30 og 45 km i timen, indikerer, at der er foretaget
konstruktive ændringer af den pågældende
knallert.
At den målte hastighed skal ligge væsentlig over
de tilladte konstruktivt bestemte maksimale hastigheder, før
der er grundlag for at antage, at der er foretaget konstruktive
ændringer, skyldes bl.a., at der i de gældende regler
for godkendelse og syn af knallerter, som hører under
Transportministeriets område, opereres med tolerancer,
således at en knallert, der kan køre op til 10 procent
over de fastsatte grænser for den konstruktivt bestemte
maksimale hastighed, er lovlig.
Det forhold, at der opereres med disse tolerancer, er i
øvrigt baggrunden for det forbud i færdselslovens
§ 43 a mod at køre hurtigere end 45 km i timen
på stor knallert og 30 km i timen på lille knallert,
der blev indført ved lov nr. 292 af 28. april 2000.
I øvrigt kan det ikke udelukkes, at de nævnte
tolerancer i nogle tilfælde overskrides som følge af
fejl fra en producents side, således at en knallert kan
køre for hurtigt, allerede inden den erhverves af
forbrugeren.
Den alternative form for kontrol ved anvendelse af rullefelter
har været genstand for domstolsprøvelse i to sager
afgjort af Vestre Landsret den 20. juni 2007. Landsrettens dom i
den ene sag, der vedrørte en lille knallert, er refereret i
Ugeskrift for Retsvæsen, 2007, side 2498. Den anden sag
vedrørte en stor knallert og er afsagt med tilsvarende
præmisser. I begge sager stadfæstede landsretten
byrettens dom og afviste dermed, at hastighedsmåling på
rullefelt i sig selv kan udgøre bevis for, at der er
foretaget konstruktive ændringer af en knallert.
Landsretten anførte, at hastighedsmåling på
rullefelt er en forsvarlig metode til at måle en knallerts
hastighed, og tiltrådte derfor, at det i sagen om den lille
knallert var bevist, at tiltaltes knallert havde kunnet køre
med en maksimal hastighed på 53 km i timen, som det fremgik
af målingen af denne knallert, og at det i sagen om den store
knallert tilsvarende var bevist, at tiltaltes knallert havde kunnet
køre med en maksimal hastighed på 69,4 km i timen.
Landsretten lagde imidlertid vægt på, at det ud fra de
oplysninger, som Færdselsstyrelsen havde tilvejebragt til
brug for sagerne, ikke kunne udelukkes, at det kan forekomme, at
knallerter vil være i stand til at køre for
stærkt, selv om der ikke er foretaget konstruktive
ændringer. Landsretten bemærkede således
følgende:
»Færdselsstyrelsen har i et notat af 13. oktober
2005 konkluderet, at der med 99 % sandsynlighed vil foreligge en
konstruktiv ændring, hvis målingen af en lille
knallerts hastighed på rullefelt viser 43 km/t [i sagen om
den store knallert: 64 km/t].
Beregningerne, der har dannet grundlag for denne konklusion,
er foretaget ud fra antagelser om producenternes risikovillighed
til i deres produktion at acceptere fravigelser fra de tilladte
maksimalhastigheder, både for knallerter og for en eventuel
påmonteret reservedelslyddæmper. Selv om antagelserne
er søgt verificeret ved kontrolsyn af 84 store knallerter af
flere forskellige fabrikater, må det antages, at det kan
forekomme, at små knallerter [store knallerter], der ikke har
undergået konstruktive ændringer, kan køre med
en hastighed på 43 km/t. eller mere [64 km/t eller
mere].
Det er derfor ikke bevist, at der på tiltaltes knallert
er foretaget konstruktive ændringer, og det tiltrædes
herefter, at tiltalte er frifundet for overtrædelse af
færdselslovens § 118, stk. 1, jf.
§ 67, stk. 2, jf. bekendtgørelse om
køretøjers indretning og udstyr mv. § 28,
stk. 2.«
2.2. Justitsministeriets
overvejelser
Justitsministeriet finder, at der af
færdselssikkerhedsmæssige grunde er behov for at styrke
håndhævelsen af reglerne om knallerters maksimale
hastighed og forebygge overtrædelser af de gældende
hastighedsbestemmelser mv. på knallertområdet.
Knallertkørsel med hastigheder, der ligger over det
tilladte, udgør en færdselssikkerhedsmæssig
risiko for knallertføreren selv og for medtrafikanterne.
Denne risiko vil - alt andet lige - være større, jo
mere de tilladte konstruktivt bestemte maksimale hastigheder
overskrides. Ud over at farten i sig selv indebærer en
risiko, er der også risiko for uheld som følge af, at
de pågældende knallerter typisk ikke vil være
indrettet og udstyret, f.eks. med hensyn til bremser og
lygteføring, til forsvarlig kørsel med hastigheder,
der ligger langt over henholdsvis 30 og 45 km i timen.
Knallertkørsel med ulovlige hastigheder må i
øvrigt også generelt anses for egnet til at skabe
utryghed blandt andre trafikanter, herunder bløde
trafikanter som gående og cyklister. Endvidere kan en
sådan kørsel indebære andre ulemper, f.eks. i
form af øgede støjgener.
Det er efter Justitsministeriets opfattelse behov for en
forenkling og effektivisering af politiets kontrol med, at
knallerterne i trafikken ikke er i en sådan ulovlig stand, at
de kan køre hurtigere end de maksimale hastigheder på
henholdsvis 30 og 45 km i timen med tillæg af de kommende
produktionstolerancer på formentlig 20 procent, jf. afsnit
2.2.1. nedenfor.
Det er endvidere Justitsministeriets opfattelse, at der i
større omfang end efter den gældende retstilstand
bør ske konfiskation af knallerter, som er blevet
konstruktivt ændret, og at der på tilsvarende
måde bør ske konfiskation af knallerter, som - uanset
årsagen hertil - er i en sådan kvalificeret ulovlig
stand, at de kan køre væsentlig hurtigere end de
tilladte maksimale hastigheder på henholdsvis 30 og 45 km i
timen (med tillæg af de ovenfor nævnte
tolerancer).
Justitsministeriets nærmere overvejelser om forenkling
af kontrollen på området fremgår af afsnit
2.2.1., og de nærmere overvejelser om øget
konfiskation fremgår af afsnit 2.2.2. nedenfor.
2.2.1. Forenklet kontrol
Efter Justitsministeriets opfattelse er der behov for en
forenkling af kontrollen med, om knallerter kan køre
hurtigere end de tilladte maksimale hastigheder (med tillæg
af de kommende tolerancer, jf. nærmere herom nedenfor). Dette
skyldes dels, at den nuværende praksis med adskillelse af
knallerter med henblik på at konstatere, om knallerten er
blevet konstruktivt ændret, er en forholdsvis
ressourcekrævende kontrolform, dels at den tekniske udvikling
har bevirket, at det i dag er vanskeligere - og i visse
tilfælde nærmest umuligt - at finde ud af, om
årsagen til, at en knallert kan køre for hurtigt, er,
at den er blevet konstruktivt ændret.
Det er endvidere Justitsministeriets opfattelse, at det ud fra
en færdselssikkerhedsmæssig betragtning ikke er
afgørende, om en knallert kan køre for hurtigt som
følge af konstruktive ændringer, som ejeren (brugeren)
selv har foretaget, eller om knallerten eventuelt kan køre
for hurtigt af grunde, som kan tilskrives f.eks. en tidligere ejer
eller producenten.
Justitsministeriet finder på den baggrund, at kontrollen
på området fremover ikke alene bør dreje sig om,
hvorvidt der er foretaget konstruktive ændringer, men i
højere grad bør fokuseres på, om en knallert
med hensyn til den maksimale hastighed er i lovlig stand eller ej,
hvorimod en afklaring af, om en eventuel ulovlig maksimal hastighed
er et udslag af konstruktive ændringer, i almindelighed ikke
bør tillægges afgørende betydning.
Som led i denne ændring af kontrollen på
området vil Færdselsstyrelsen samtidig ændre
bekendtgørelsen om køretøjers indretning og
udstyr mv. således, at det kommer til at fremgå
udtrykkeligt af bekendtgørelsens § 28,
stk. 1, at en lille knallert, der kan køre hurtigere
end 30 km i timen, og en stor knallert, der kan køre
hurtigere end 45 km i timen, ikke er i lovlig stand, dog
således at de 30 henholdsvis 45 km i timen tillægges en
produktionstolerance, der formentlig vil blive sat til 20 procent.
Størrelsen af tolerancen vil blive endeligt fastlagt efter
høring og EU-notifikation.
Der vil således foreligge en strafbar overtrædelse
af færdselslovens § 67, stk. 2, jf.
bekendtgørelsens § 28, stk. 1, hvis en lille
knallert kan køre over 36 km i timen, og hvis en stor
knallert kan køre over 54 km i timen (i begge tilfælde
forudsat at tolerancen fastsættes til 20 procent). Ejeren
(brugeren) vil altså kunne straffes, uanset om det i
øvrigt er påvist, at knallerten i strid med
bekendtgørelsens § 28, stk. 2, er blevet
konstruktivt ændret, og uanset om der konkret er sket en
overtrædelse af den særlige hastighedsbestemmelse for
knallerter i færdselslovens § 43 a. Straffen for
overtrædelse vil i førstegangstilfælde
være en skærpet bøde, jf. færdselslovens
§ 118, stk. 2. Der bør efter
Justitsministeriets opfattelse, i overensstemmelse med de
gældende bødetakster for konstruktive ændringer,
som ejeren (brugeren) selv har foretaget, som udgangspunkt
nedlægges påstand om en bøde på 1.000 kr.
i såvel første- som andengangstilfælde.
Det bemærkes i den forbindelse, at det ansvar, der efter
færdselslovens § 67, stk. 2, påhviler
ejeren (brugeren) af et køretøj for, at
køretøjet er i lovlig stand, efter praksis er et
meget strengt ansvar, der påhviler ejeren (brugeren)
selvstændigt. Hvis en knallert kan køre for
stærkt, vil ejeren (brugeren) således ikke være
fri for ansvar, blot fordi det eventuelt kan godtgøres, at
der ikke er foretaget konstruktive ændringer af
knallerten.
Som det fremgår af de ovenfor i afsnit 2.1. omtalte
prøvesager, har Vestre Landsret fastslået, at
hastighedsmålinger ved hjælp af rullefelter er en
forsvarlig metode til at måle en knallerts hastighed.
Sådanne målinger kan således udgøre
tilstrækkeligt bevis i konkrete sager for den hastighed, en
knallert er i stand til at yde. På den baggrund, og da en
håndhævelse baseret på hastighedsmålinger
med rullefelter vil indebære en væsentlig
effektivisering og forenkling af politiets kontrol, er det
Justitsministeriets opfattelse, at rullefeltsmålinger
fremover skal kunne danne grundlag for håndhævelse af
færdselslovens § 67, stk. 2, i relation til
knallerter, der ikke er i lovlig stand, fordi de kan køre
hurtigere end de tilladte maksimale hastigheder, jf. den kommende
nyaffattelse af § 28, stk. 1, i
bekendtgørelse om køretøjers indretning og
udstyr mv.
Det bemærkes, at indførelse af kontrol ved
hjælp af rullefelter naturligvis ikke ændrer på,
at politiet også vil kunne benytte sig af hidtil anvendte
kontrolmuligheder. Hvis politiet f.eks. umiddelbart kan konstatere,
at der er foretaget konstruktive ændringer af en knallert ved
indsættelse af ulovlige dele, kan der som hidtil straffes
herfor, og de pågældende dele kan som hidtil
konfiskeres, jf. også nedenfor afsnit 2.2.2. Konstaterer
politiet f.eks. ved lasermåling i forbindelse med en
hastighedskontrol, at en knallert kører med en højere
hastighed, end den tilladte maksimale hastighed, jf. den kommende
nyaffattelse af § 28, stk. 1, i
bekendtgørelse om køretøjers indretning og
udstyr mv., vil der selvsagt kunne gøres et strafansvar
gældende for overtrædelse af denne bestemmelse, jf.
færdselslovens § 67, stk. 2, uanset at der
ikke er foretaget en rullefeltsmåling af den
pågældende knallert.
Anvendelsen af rullefelter forudsætter ingen
ændringer af færdselsloven og forudsættes
gennemført administrativt. Herved gennemføres tillige
anbefaling nr. 21 i Færdselssikkerhedskommissionens
handlingsplan for så vidt angår
spørgsmålet om en rationel og ressourcebesparende
kontrol på området ved anvendelse af rullefelter.
2.2.2. Konfiskation
Justitsministeriet finder, at der ud over en forenklet og
effektiviseret kontrol er behov for særlige tiltag over for
de groveste overtrædelser på området, hvilket -
ud over de tilfælde, hvor en knallert (beviseligt) er
konstruktivt ændret med henblik på at opnå en
ulovlig maksimal hastighed - omfatter tilfælde, hvor
knallerten, uanset årsagen hertil, er i en sådan
kvalificeret ulovlig stand, at den kan køre væsentlig
hurtigere end de tilladte maksimale hastigheder.
Kørsel med sådanne hastigheder må anses for
særlig farlig, bl.a. fordi knallerten, som anført
ovenfor i afsnit 2.2., typisk ikke vil være indrettet hertil.
Endvidere vil føreren af en lille knallert typisk ikke -
medmindre den pågældende har kørekort til
motorcykel - være undervist i kørsel med sådanne
hastigheder på tohjulet køretøj. Medtrafikanter
vil desuden kunne komme til at fejlvurdere en knallerts hastighed i
konkrete situationer i trafikken, hvis knallerten kan køre
væsentlig hurtigere end 30 eller 45 km i timen. Som
også anført ovenfor i afsnit 2.2. vil
knallertkørsel med hastigheder, der (væsentlig)
overstiger det tilladte, endvidere kunne indebære andre
ulemper som utryghed hos medtrafikanterne og øgede
støjgener.
En knallert, der kan køre væsentlig hurtigere end
de tilladte maksimale hastigheder, kan således efter
omstændighederne udgøre en betydelig risiko for
færdselssikkerheden. Det må derfor betegnes som
uhensigtsmæssigt, hvis det fortsat skal være en
forudsætning for konfiskation af knallerten, at politiet tre
gange har grebet den samme person i overtrædelse af reglerne,
jf. afsnit 2.1.
Omvendt finder Justitsministeriet ikke, at der er grundlag for
at skærpe reglerne så meget, at der sker konfiskation
af ulovlige knallerter allerede i førstegangstilfælde.
Dette skyldes for det første, at konfiskation af hele
knallerten er en meget indgribende foranstaltning, og for det
andet, at det som nævnt ikke helt kan udelukkes, at
fabriksnye knallerter i enkelte tilfælde kan køre
væsentlig hurtigere end de tilladte maksimale hastigheder og
bringes på markedet i en sådan ulovlig stand.
Justitsministeriet finder således, at ejeren (brugeren) i
førstegangstilfælde alene bør
pålægges en bøde, der samtidig kan tjene som en
»advarsel«, inden der i et eventuelt
andengangstilfælde skrides til konfiskation. Det
bemærkes herved, at det forhold, at der ikke skrides til
(beslaglæggelse og) konfiskation i
førstegangstilfældet, selvsagt ikke bevirker, at der
lovligt vil kunne køres videre på den
pågældende knallert. Ejeren (brugeren) har
således pligt til at lovliggøre knallerten, inden den
benyttes til yderligere kørsel.
Det er Justitsministeriets vurdering, at en ordning med
konfiskation i andengangstilfælde - sammenholdt med den
ovenfor i afsnit 2.2.1. nævnte effektivisering af kontrollen
med deraf følgende øget opdagelsesrisiko - vil have
en betydelig præventiv effekt. En sådan ordning vil i
øvrigt være i overensstemmelse med anbefaling nr. 22 i
Færdselssikkerhedskommissionens handlingsplan.
Færdselslovens § 133 a foreslås på
den baggrund ændret således, at en knallert, som er
blevet konstruktivt ændret med henblik på
hastighedsforøgelse, eller som er i kvalificeret ulovlig
stand, fordi den kan køre væsentlig hurtigere end den
tilladte maksimale hastighed (inkl. den tolerance, som
fastsættes af Færdselsstyrelsen, jf. afsnit 2.2.1.
ovenfor), fremover skal konfiskeres, hvis ejeren (brugeren)
én gang tidligere inden for tre år har overtrådt
færdselslovens § 67, stk. 2, jf.
§ 28, stk. 1 eller 2, i Færdselsstyrelsens
bekendtgørelse om køretøjers indretning og
udstyr mv., på tilsvarende måde.
For så vidt angår konstruktive ændringer
finder Justitsministeriet ikke, at det bør være
afgørende, om ejeren (brugeren) selv har foretaget
ændringerne, eller om vedkommende f.eks. har fået en
anden til at udføre arbejdet eller har købt en
allerede konstruktivt ændret knallert i ond tro.
Justitsministeriet finder således, at alle tilfælde,
hvor ejeren ved eller burde vide, at knallerten er konstruktivt
ændret, bør være omfattet af den
foreslåede nye konfiskationsbestemmelse.
Som det fremgår af de ovenfor i afsnit 2.1. refererede
prøvesager, som Vestre Landsret har afgjort i 2007, har
Færdselsstyrelsen i et notat af 13. oktober 2005 konkluderet,
at der med 99 procents sandsynlighed vil foreligge en konstruktiv
ændring, hvis en lille knallert kan køre mere end 43
km i timen, og hvis en stor knallert kan køre mere end 64 km
i timen. Justitsministeriet finder det på den baggrund
nærliggende at afgrænse anvendelsesområdet for
den foreslåede nye konfiskationsbestemmelse således, at
tilfælde, hvor de pågældende knallerter kan
køre hurtigere end disse hastigheder, er omfattet
uafhængigt af, om kan føres bevis for konstruktive
ændringer.
Da det ikke kan udelukkes, at der i praksis kan opstå
tilfælde, hvor særlige grunde taler for at undlade
konfiskation, foreslås den nye bestemmelse suppleret med en
adgang for domstolene til at undlade konfiskation efter en konkret
vurdering.
Der tilsigtes ingen ændringer af retstilstanden
vedrørende konfiskation af en knallerts enkelte dele i
tilfælde, hvor der er foretaget konstruktive ændringer
af knallerten. Hvis politiet umiddelbart kan konstatere, at der er
foretaget konstruktive ændringer af en knallert ved
indsættelse af ulovlige dele, kan disse dele som hidtil
konfiskeres efter straffelovens almindelige regler herom, jf.
herved også færdselslovens § 133 a,
stk. 5, der efter forslaget bliver stk. 6, hvorefter
straffelovens almindelige regler om konfiskation gælder ved
siden af færdselslovens særlige
konfiskationsbestemmelse.
At straffelovens almindelige regler om konfiskation i
øvrigt gælder indebærer bl.a. også, at
der, selv om betingelserne i den foreslåede ændring af
færdselslovens § 133 a ikke er opfyldt, efter
omstændighederne vil kunne ske konfiskation i medfør
af straffelovens § 77 a, hvorefter genstande, som
på grund af deres beskaffenhed i forbindelse med andre
foreliggende omstændigheder må befrygtes at ville blive
brugt ved en strafbar handling, kan konfiskeres, for så vidt
det må anses for påkrævet for at forebygge den
strafbare handling.
Der er også grund til at fremhæve, at
straffelovens § 75, stk. 4, om, at der i stedet for
konfiskation kan træffes bestemmelse om foranstaltninger
vedrørende de pågældende genstande til
forebyggelse af yderligere lovovertrædelser, og
§ 76, stk. 3, om særligt sikrede rettigheder
over genstande, der konfiskeres, også finder anvendelse i
forbindelse med den foreslåede ordning.
Der henvises til § 1, nr. 8, i lovforslaget.
3. Befordring af børn på
tohjulede motorcykler
3.1. Gældende ret
Færdselslovens § 52, stk. 5, 1. pkt., som
affattet ved lov nr. 514 af 6. juni 2007, indeholder et forbud mod
at befordre børn med en legemshøjde på under
135 cm på tohjulet motorcykel. Forbuddet er begrundet i, at
et barn skal have en sådan størrelse og udvikling, at
barnet kan sidde ordentlig fast på motorcyklen.
3.2. Justitsministeriets
overvejelser
Justitsministeriet er efter vedtagelsen af lov nr. 514 af 6.
juni 2007 blevet opmærksom på, at der i andre
europæiske lande forhandles barnesæder, der kan
monteres på tohjulede motorcykler. Ministeriet har herefter
indhentet en udtalelse fra Transportministeriet
(Færdselsstyrelsen), som efter nærmere
undersøgelser har oplyst, at der i bl.a. Tyskland
sælges flere varianter af barnesæder til anbringelse
bag føreren på tohjulede motorcykler. Barnet
fastspændes ikke i sædet, men kan i mindst én af
modellerne hvile sine fødder i en strop. Det er
Færdselsstyrelsens vurdering, at mindre børn sidder
mere sikkert i disse sæder end på motorcyklens normale
passagersæde under den forudsætning, at sædet er
sikkert fastgjort til motorcyklen og er forsynet med anordninger
(f.eks. førnævnte strop) til fastholdelse af barnets
fødder under kørslen.
Det er ligeledes Færdselsstyrelsens vurdering, at der
findes andet sikkerhedsudstyr i form af ryglæn og
(supplerende) fodhvilere, som yder lidt større børn
en lige så god beskyttelse, som barnesæderne yder de
mindre børn.
Det foreslås derfor, at færdselslovens
§ 52, stk. 5, ændres således, at det
bliver lovligt at befordre børn under 135 cm på
tohjulede motorcykler under forudsætning af, at der anvendes
et barnesæde eller andet sikkerhedsudstyr, der opfylder
nærmere bestemte krav. Disse krav vil blive fastsat af
Færdselsstyrelsen i medfør af færdselslovens
§ 68. Det skal endvidere være en
forudsætning, at barnet er fyldt 5 år, da børn
under denne alder kan være for små til at anvende
styrthjelm.
Der henvises til § 1, nr. 1, i lovforslaget.
4. Vejtransport af farligt gods
4.1. Gældende ret
Efter færdselslovens § 82, stk. 5, jf.
§ 1, kan justitsministeren fastsætte bestemmelser
om transport af farligt gods ad vej. Justitsministeriet har i
medfør af bestemmelsen senest udstedt bekendtgørelse
nr. 705 af 21. juni 2007 om vejtransport af farligt gods, som bl.a.
indeholder bestemmelse om, at vejtransport af farligt gods skal ske
i overensstemmelse med den europæiske konvention om transport
af farligt gods (ADR-konventionen) samt de særlige aftaler,
som Danmark måtte have indgået i henhold hertil.
Begrebet farligt gods er vidtfavnende og omfatter en lang
række genstande og stoffer, som i andre henseender end
vejtransport falder uden for Justitsministeriets ressort.
Regelsættet er endvidere af meget teknisk karakter,
både for så vidt angår afgrænsningen af de
pågældende farlige stoffer og kravene til emballage og
køretøjer.
Muligheden for at henlægge opgaver på
området til anden offentlig myndighed eller private er ikke
omtalt i færdselslovens § 82, stk. 5. Den
ressortansvarlige minister - først justitsministeren, siden
trafikministeren (1992-2001) og dernæst på ny
justitsministeren - har imidlertid siden udstedelsen af den
første bekendtgørelse om vejtransport af farligt gods
(bekendtgørelse nr. 94 af 5. marts 1974 om vejtransport af
giftige stoffer) henlagt opgaver på området til andre
offentlige myndigheder. Siden privatiseringen af Statens
Bilinspektion i 2005 har private i form af de såkaldte
synsvirksomheder ligeledes varetaget visse opgaver, jf.
nærmere herom nedenfor.
I den gældende bekendtgørelse fra 2007, jf.
ovenfor, er der i følgende omfang henlagt opgaver til
offentlige myndigheder uden for Justitsministeriets område og
til private:
Beredskabsstyrelsen, som
hører under Forsvarsministeriet, er bemyndiget til i visse
tilfælde at meddele tilladelse til transport af farligt gods,
som i henhold til ADR-konventionen som udgangspunkt er udelukket
fra transport, eller som ikke kan transporteres på de
betingelser, som er angivet i konventionen, jf. § 14,
stk. 1. Beredskabsstyrelsen foretager også godkendelse
af og udsteder attester mv. for visse tanke og
køretøjer med tanke, jf. § 24, stk. 2,
§ 25, stk. 2, og § 26, stk. 4 og 5. I
henhold til § 28, stk. 1, foretager
Beredskabsstyrelsen eller et af Beredskabsstyrelsen anerkendt
prøvningsorgan prøvning af visse emballagetyper.
Endelig fastsætter Beredskabsstyrelsen regler om uddannelse
af førere af køretøjer til vejtransport af
farligt gods, godkender og fører tilsyn med de
pågældende kurser, udarbejder eksamensopgaver og kan
bemyndige uddannelsesinstitutionerne til på nærmere
angivne vilkår at udstede og forny uddannelsesbeviser, jf.
§ 31.
Statens Institut for
Strålebeskyttelse, som hører under Ministeriet
for Sundhed og Forebyggelse, kan i visse tilfælde meddele
tilladelse til transport af radioaktive stoffer, som i henhold til
ADR-konventionen som udgangspunkt er udelukket fra transport, eller
som ikke kan transporteres på de betingelser, som er angivet
i konventionen, jf. bekendtgørelsens § 14,
stk. 1. Instituttet godkender endvidere visse former for
emballage, jf. § 28, stk. 3.
Synsvirksomhederne er bemyndiget
til at syne og godkende køretøjer til brug for
transport af farligt gods og i forbindelse hermed udstede og
forlænge visse attester, jf. bekendtgørelsens
§ 22, stk. 2, 1. pkt., §§ 23 og 24,
stk. 1 og 4, og § 25, stk. 1 og 4.
Forsvarsministeriet udpeger de
myndigheder, der syner og godkender køretøjer, som
tilhører de danske væbnede styrker, jf.
bekendtgørelsens § 22, stk. 2, 2. pkt. og
§ 24, stk. 5. Forsvarsministeriet eller den
myndighed, Forsvarsministeriet måtte bemyndige hertil,
fastsætter endvidere retningslinjer for ansøgning og
udstedelse af visse attester for disse køretøjer, jf.
bekendtgørelsens § 24, stk. 6.
Arbejdstilsynet godkender
tryktanke, jf. bekendtgørelsens § 26, stk. 3,
og fastsætter krav til emballage til transport af
trykbeholdere og tanke, jf. § 28, stk. 2.
Endelig fastsætter Færdselsstyrelsen, som hører
under Transportministeriet, i henhold til bekendtgørelsens
§ 27 retningslinjer for ansøgning om og udstedelse
af attester på området.
Der er ikke i bekendtgørelsen fastsat regler om
adgangen til at klage over afgørelser, som træffes i
henhold til de ovenfor beskrevne bemyndigelsesbestemmelser.
4.2. Justitsministeriets
overvejelser
Det er Justitsministeriets opfattelse, at en
hensigtsmæssig og sikkerhedsmæssig forsvarlig
forvaltning af området for transport af farligt gods fortsat
forudsætter inddragelse af sagkundskab og teknisk ekspertise
uden for Justitsministeriets område. Justitsministeriet
finder således, at den ovenfor under punkt 4.1. beskrevne
praksis for delegation af opgaver til andre offentlige myndigheder
og private er velbegrundet og bør opretholdes.
Det er endvidere Justitsministeriets opfattelse, at der
bør skabes udtrykkelig lovhjemmel til denne
delegation.
Der henvises til § 1, nr. 4, i lovforslaget.
5. Lovforslagets økonomiske og
administrative konsekvenser mv.
Lovforslaget skønnes ikke at medføre
økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
af betydning.
Lovforslaget har ikke økonomiske eller administrative
konsekvenser for borgerne eller erhvervslivet.
Forslaget har ingen miljømæssige konsekvenser og
indeholder ikke EU-retlige aspekter.
6. Hørte myndigheder mv.
Lovforslaget har været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer mv.:
Præsidenterne for Østre Landsret, Vestre
Landsret, Københavns Byret og retterne i Odense,
Århus, Ålborg og Roskilde, Domstolsstyrelsen, Den
Danske Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen,
Rigsadvokaten, Rigspolitichefen, Foreningen af Offentlige
Anklagere, Politiforbundet i Danmark, Advokatrådet, Det
Kriminalpræventive Råd, Institut for
Menneskerettigheder, Landsforeningen af beskikkede advokater,
Rådet for Større Færdselssikkerhed, Institut for
Transport (DTU), Kommunernes Landsforening, Forenede Danske
Motorejere (FDM), MC Touring Club, Danske Motorcyklisters
Råd, Motorcykelbranchens Landsforbund, Motorcykel-Forhandler
Foreningen, Motorcykel Importør Foreningen, Danmarks
Knallert Union, Dansk Transport og Logistik (DTL), Handel,
Transport og Service (HTS), Dansk Erhverv, Fagligt Fælles
Forbund (3F), Foreningen af Sikkerhedsrådgivere i Danmark,
Landsforeningen af Ungdomsskoleledere og Foreningen Liv og
Trafik.
Vurdering af konsekvenser af
lovforslag
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen af betydning |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen af betydning |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1 (§ 52, stk. 5, 1. pkt.)
Den foreslåede bestemmelse indebærer, at det
gældende forbud i § 52, stk. 5, 1. pkt., mod
at befordre børn med en legemshøjde på under
135 cm på tohjulet motorcykel lempes således, at en
sådan befordring fremover vil være lovlig, hvis barnet
er fyldt 5 år og anvender et barnesæde eller andet
sikkerhedsudstyr, der opfylder de krav, som fastsættes af
Færdselsstyrelsen i medfør af færdselslovens
§ 68.
Der henvises i øvrigt til afsnit 3 i de almindelige
bemærkninger.
Til nr. 2 (§ 52, stk. 6, 1. pkt.)
Ændringen er af redaktionel karakter. § 52,
stk. 6, blev indsat i færdselsloven ved lov nr. 514 af
6. juni 2007. Ordene »på en passagersiddeplads uden
sikkerhedssele« er imidlertid taget med i bestemmelsen ved en
fejl. Det fremgår således af bemærkningerne til
bestemmelsen, jf. tillægsbetænkning af 15. maj 2007 til
L 71 B, Folketingstidende 2006-07, tillæg B, s. 1253 ff., at
forbuddet mod at befordre børn med en legemshøjde
på under 135 cm på tohjulede motorcykler skal finde
anvendelse, uanset om passagersiddepladsen er forsynet med
sikkerhedssele. Det fremgår endvidere af
bemærkningerne, at Færdselsstyrelsen har oplyst, at der
i Danmark ikke findes tohjulede motorcykler med
passagersiddepladser med sikkerhedssele. Færdselsstyrelsen
har endvidere oplyst, at der heller ikke lovligt vil kunne monteres
sikkerhedsseler på disse motorcykler. På den baggrund
foreslås det, at den nævnte formulering udgår af
bestemmelsen.
Til nr. 3 (§ 55, stk. 2, 1. pkt.)
Af færdselslovens § 55, stk. 1,
følger bl.a., at politiet til enhver tid kan kræve, at
føreren af et køretøj eller en rytter afgiver
udåndings-, spyt- eller svedprøve eller lader sine
øjne besigtige. Efter den gældende affattelse af
§ 55, stk. 2, 1. pkt., kan politiet endvidere
fremstille en person til udtagelse af blod- og urinprøve,
bl.a. hvis den pågældende nægter eller ikke er i
stand til at medvirke til en udåndingsprøve.
Bestemmelsen giver imidlertid ikke efter sin ordlyd politiet samme
mulighed for at foretage en sådan fremstilling, hvis det er
en spyt- eller svedprøve eller øjenbesigtigelse, som
personen nægter eller ikke er i stand til at medvirke
til.
Da denne manglende parallelitet mellem politiets
beføjelser efter færdselslovens § 55,
stk. 1, og politiets muligheder for at foretage kontrol efter
lovens § 55, stk. 2, ikke er hensigtsmæssig,
foreslås bestemmelsen ændret således, at en
fører af et køretøj eller en rytter vil kunne
fremstilles til udtagelse af blod- og urinprøve, ikke blot
hvis den pågældende nægter eller ikke er i stand
til at medvirke til udåndingsprøve (som har til
formål at afsløre eventuel spirituskørsel), men
også hvis den pågældende nægter eller ikke
er i stand til at medvirke til spytprøve, svedprøve
eller øjenbesigtigelse (som har til formål at
afsløre eventuel kørsel under påvirkning af
euforiserende stoffer).
Til nr. 4 (§ 82)
Med den foreslåede ændring af færdselslovens
§ 82 indføres der med stk. 6 udtrykkelig
hjemmel for justitsministeren til at bemyndige andre statslige
myndigheder til at fastsætte bestemmelser om vejtransport af
farligt gods, og til at bemyndige andre offentlige myndigheder og
private til at administrere de regler, som fastsættes
administrativt på området, jf. § 82,
stk. 5. Formålet hermed er at skabe et sikkert retligt
grundlag for fortsat inddragelse af den eksterne sagkundskab og
tekniske ekspertise, som er nødvendig for at sikre en
hensigtsmæssig og sikkerhedsmæssigt forsvarlig
forvaltning af sagsområdet.
Den foreslåede bestemmelse understøtter
således den henlæggelse af opgaver til andre
myndigheder og private, som den gældende
bekendtgørelse nr. 705 af 21. juni 2007 om vejtransport af
farligt gods - i overensstemmelse med mangeårig praksis -
indebærer. Bestemmelsen kan endvidere danne grundlag for ny
delegation ved behov herfor.
Stk. 7 giver endvidere justitsministeren hjemmel til at
fastsætte regler om adgangen til at klage over de
afgørelser, der træffes af andre myndigheder og
private efter bemyndigelse fra justitsministeren, jf. stk. 6,
2. pkt., herunder om eventuel afskæring af administrativ
klageadgang for så vidt angår afgørelser, der er
truffet af offentlige myndigheder.
Der henvises i øvrigt til afsnit 4 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 5 (§ 105, stk. 3)
Den foreslåede bestemmelse indebærer en
præcisering af færdselslovens § 105,
stk. 3, således at det udtrykkeligt kommer til at
fremgå, at den årlige regulering af de i
færdselslovens § 105, stk. 2, nævnte
beløb - i overensstemmelse med hidtidig praksis - tager
udgangspunkt i de uafrundede beløb fra det foregående
års regulering.
Til nr. 6 (§ 119, stk. 2, nr. 2)
Ændringen er af redaktionel karakter. Ordet
»og« i § 119, stk. 2, nr. 2, er indsat
ved en redaktionel fejl i forbindelse med Folketingets vedtagelse
af lov nr. 524 af 6. juni 2007.
Til nr. 7 (§ 124)
Ændringen er af redaktionel karakter. Statens
Bilinspektion blev privatiseret i 2005, og det ses ikke at
være relevant at fastsætte bestemmelser af den i
§ 124 nævnte karakter for køretøjer,
der er i de såkaldte synsvirksomheders varetægt.
Til nr. 8 (§ 133 a)
Bestemmelsen i § 133 a foreslås ændret
således, at der, såfremt visse nærmere
betingelser i øvrigt er opfyldt, skal ske konfiskation af en
knallert, der er blevet konstruktivt ændret med henblik
på hastighedsforøgelse, eller som - uanset
årsagen hertil - er i kvalificeret ulovlig stand, fordi den
kan køre væsentlig hurtigere end den tilladte
maksimale hastighed for en knallert af den pågældende
type.
Efter den foreslåede nye bestemmelse i stk. 5, 1.
pkt., skal en knallert, der er konstruktivt ændret, eller som
kan køre 43 km i timen eller derover (lille knallert) eller
64 km i timen eller derover (stor knallert) således
konfiskeres, hvis ejeren eller den person (brugeren), som har varig
rådighed over knallerten, én gang tidligere inden for
de seneste tre år, før det nye forhold er
begået, har gjort sig skyldig i en tilsvarende
overtrædelse af færdselslovens § 67,
stk. 2, jf. § 28, stk. 1 eller 2, i
bekendtgørelsen om køretøjers indretning og
udstyr mv.
Om der er foretaget konstruktive ændringer med henblik
på at opnå en ulovlig maksimal hastighed har herefter
alene betydning i sager, hvor knallertens maksimale hastighed er
under 43 km i timen (lille knallert) eller 64 km i timen (stor
knallert), eller hvor den maksimale hastighed ikke kan måles,
f.eks. fordi knallerten efter et trafikuheld ikke længere er
køredygtig. Det er ikke en betingelse, at ejeren (brugeren)
selv har foretaget de konstruktive ændringer, men alene at
vedkommende vidste eller burde vide, at sådanne
ændringer er foretaget.
Er betingelserne efter den foreslåede bestemmelse i
øvrigt opfyldt, skal der også ske konfiskation af en
knallert, der er ulovlig som anført i den foreslåede
bestemmelse, selv om det ikke er ejeren af knallerten, men en
eventuel bruger (dvs. en person, der har varig rådighed over
knallerten), der straffes - og tidligere er straffet - for den
pågældende overtrædelse af færdselslovens
§ 67, stk. 2, jf. § 28 i
bekendtgørelse om køretøjers indretning og
udstyr mv. At der også skal ske konfiskation i disse
tilfælde, skyldes hensynet til en effektiv
håndhævelse og hensynet til færdselssikkerheden,
idet et andengangstilfælde normalt vil betyde, at der er
grund til at antage, at knallerten på ny vil blive brugt til
en tilsvarende overtrædelse. Den foreslåede ordning med
konfiskation på grund af brugerens overtrædelser er
således ikke en principiel nyskabelse, men en særlig
udmøntning af den adgang, straffelovens § 77 a
giver til konfiskation af genstande - uden hensyn til ejerforholdet
- hvis genstandene på grund af deres beskaffenhed i
forbindelse med andre foreliggende omstændigheder må
befrygtes at ville blive brugt ved en strafbar handling, og
konfiskation må anses for påkrævet for at
forebygge den strafbare handling.
Eksempel 1: A køber en
lille knallert. A overlader rådigheden over knallerten til
sønnen B, men bevarer selv ejerskabet hertil. B foretager
uden A's vidende konstruktive ændringer af knallerten. B
tages to gange af politiet på den ulovlige knallert.
Første gang pålægges B en bøde på
1.000 kr., anden gang pålægges han ligeledes en
bøde på 1.000 kr., og knallerten konfiskeres, uagtet
at knallerten er A's ejendom.
Hvis ejeren (brugeren) har lånt knallerten ud, og
knallerten er i ulovlig stand på udlånstidspunktet, er
ejeren (brugeren) selv ansvarlig for overtrædelsen af
færdselslovens § 67, stk. 2, og konfiskation
skal ske, hvis ejeren (brugeren) tidligere har overtrådt
§ 67, stk. 2, med hensyn til en knallerts maksimale
hastighed, og betingelserne efter den foreslåede affattelse
af § 133 a, stk. 5, i øvrigt er
opfyldt.
Eksempel 2: A har købt en
lille knallert, som ved en fejl fra producentens side kan
køre 43 km i timen (eller derover). Han tages af politiet og
pålægges en bøde på 1.000 kr. A
sørger ikke for at lovliggøre knallerten, og ugen
efter låner A knallerten ud til B, som tages af politiet
på den ulovlige knallert. A får en bøde på
1.000 kr., og knallerten konfiskeres, uagtet at det ikke var A, men
B, som kørte på knallerten i
andengangstilfældet.
Eksempel 3: A og B har hver sin
lille knallert, som kan køre 43 km i timen (eller derover).
B tages af politiet på sin ulovlige knallert og får en
bøde på 1.000 kr. Ugen efter låner B A's
knallert og tages ligeledes af politiet på denne knallert. A
får en bøde på 1.000 kr., men ingen af de to
knallerter konfiskeres, da der er tale om et
førstegangstilfælde for A's vedkommende, og da B som
fører af A's knallert ikke er ansvarlig for knallertens
lovlige stand, jf. færdselslovens § 67,
stk. 2.
Med hensyn til gentagelsesvirkningen er det ikke et krav, at
den pågældende er domfældt inden for den
nævnte treårsperiode. Det vil være
tilstrækkeligt, at den pågældende inden for
perioden har vedtaget en bøde, jf. herved retsplejelovens
§ 832. Flere forhold inden for perioden skal også
tillægges gentagelsesvirkning efter den foreslåede
bestemmelse, selv om forholdene behandles ved domstolene under
samme sag.
For at en overtrædelse af færdselslovens
§ 67, stk. 2, skal kunne tillægges
gentagelsesvirkning efter den foreslåede bestemmelse, skal
knallerten også i førstegangstilfældet have
været ulovlig på en af de måder, som er
nævnt i den foreslåede bestemmelse i § 133 a,
stk. 5, 1. pkt. Hvis der for det tidligere forhold alene er
idømt eller vedtaget en bøde for, at knallerten har
kunnet køre hurtigere end tilladt, men dog ikke 43 km i
timen (lille knallert) eller 64 km i timen (stor knallert) eller
derover, og der ikke er påvist konstruktive ændringer,
er der således ikke tale om et
førstegangstilfælde i den foreslåede
bestemmelses forstand.
En overtrædelse af § 67, stk. 2, med en
lille knallert, der er konstruktivt ændret, eller som kan
køre 43 km i timen eller mere, vil imidlertid udgøre
et førstegangstilfælde, selv om det nye forhold drejer
sig om en stor knallert, der er konstruktivt ændret, eller
som kan køre 64 km i timen eller mere - og omvendt. Der skal
altså ske konfiskation i andengangstilfælde, uanset om
der er tale om en anden knallert, herunder af en anden type, end i
førstegangstilfældet.
Da det ikke kan udelukkes, at der i praksis kan opstå
tilfælde, hvor særlige grunde taler for at undlade
konfiskation, foreslås der i stk. 5, 2. pkt., indsat en
adgang for domstolene til at undlade konfiskation efter en konkret
vurdering. Særlige grunde kan f.eks. foreligge, hvis det er
godtgjort, at ejeren (brugeren) ikke har samtykket i knallertens
benyttelse.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.2.2. i de
almindelige bemærkninger.
Til nr. 9 (§ 134 d)
Den foreslåede bestemmelse, der skal ses i lyset af, at
skatteministeren har overtaget administrationen af
færdselslovens regler om registrering mv. af
køretøjer, svarer for så vidt angår
muligheden for at afskære den administrative rekurs til
færdselslovens §§ 134 a - 134 c, der giver
henholdsvis transportministeren og justitsministeren hjemmel til at
afskære klageadgangen i forhold til afgørelser, der
træffes i henhold til færdselsloven af bl.a.
Færdselsstyrelsen, kommunerne og Rigspolitichefen efter
bemyndigelse fra henholdsvis transport- og justitsministeren.
I det omfang skatteministeren delegerer sine beføjelser
efter færdselsloven til told- og skatteforvaltningen, giver
den foreslåede bestemmelse således ministeren
udtrykkelig hjemmel til at afskære adgangen til at
påklage de afgørelser, der træffes efter en
sådan bemyndigelse, til ministeren. Det er hensigten at
afskære klageadgangen i forhold til afgørelser, der
træffes efter bekendtgørelsen om registrering af
køretøjer mv., om nummerplader og prøveskilte.
Det er endvidere hensigten, at der i medfør af den
foreslåede bestemmelses stk. 2 fastsættes
bestemmelser om, at øvrige afgørelser på
området, der træffes af told- og skatteforvaltningen,
kan påklages til Landsskatteretten, og at Landsskatteretten i
overensstemmelse med princippet i skatteforvaltningslovens
§ 13, stk. 3, behandler sådanne sager uden
medvirken af retsmedlemmer.
Det foreslås endvidere, at skatteforvaltningslovens
§§ 48 og 49 om domstolsprøvelse af
afgørelser, der er truffet af en skattemyndighed, skal finde
tilsvarende anvendelse i forhold til de afgørelser, som
træffes på området, jf. stk. 3 i den
foreslåede bestemmelse. At skatteforvaltningslovens
§§ 48 og 49 finder tilsvarende anvendelse
indebærer navnlig, at mulighederne for administrativ rekurs
skal være udtømte, inden en sag kan indbringes for
domstolene, og at der som udgangspunkt er en
søgsmålsfrist på 3 måneder, og - for
så vidt angår Landsskatterettens afgørelser - at
skatteministeren har de i skatteforvaltningslovens § 49
nævnte beføjelser i forhold til sådanne
afgørelser.
Til § 2
Til stk. 1 og 2
Det foreslås, at loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.
Det foreslås endvidere, at overtrædelse af
færdselslovens § 67, stk. 2, ikke
tillægges gentagelsesvirkning efter den nye
konfiskationsbestemmelse, der foreslås indsat i
færdselslovens § 133 a, jf. lovforslagets
§ 1, nr. 8, hvis overtrædelsen er begået
inden lovens ikrafttræden. Det er fundet rigtigst at
begrænse gentagelsesvirkningen til forhold begået efter
lovens ikrafttræden, da forslaget indebærer en markant
udvidelse af konfiskationsadgangen på området i forhold
til hidtidig praksis, og idet konfiskation er en indgribende
retsfølge.
Dog følger det af stk. 3 i den foreslåede
bestemmelse, at en person, der inden lovens ikrafttræden to
gange har gjort sig skyldig i at have foretaget konstruktive
ændringer af en knallert, og som efter lovens
ikrafttræden på ny overtræder
færdselslovens § 67, stk. 2, med hensyn til en
knallert, der enten er konstruktivt ændret eller kan
køre væsentligt hurtigere end tilladt, jf. den
foreslåede bestemmelse i § 133 a, stk. 5, skal
have sin knallert konfiskeret, medmindre særlige grunde taler
for at undlade dette. Der foreslås i den forbindelse en
tidsmæssig grænse på tre år for
gentagelsesvirkningen svarende til den grænse, der
indgår i den foreslåede affattelse af § 133
a, stk. 5, 1. pkt.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
ret
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | § 1 |
| | I færdselsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1276 af 24. oktober 2007, foretages
følgende ændringer: |
| | |
§ 52.
[.] Stk. 5.
Børn med en legemshøjde på under 135 cm
må ikke befordres på tohjulet motorcykel. Endvidere
må børn under 5 år ikke befordres på
trehjulet motorcykel eller i sidevogn til motorcykel, medmindre
passagersiddepladsen er forsynet med sikkerhedssele. | | 1. I
§ 52, stk. 5, 1. pkt., indsættes efter
»Børn med en legemshøjde på under 135 cm
må ikke befordres på tohjulet motorcykel«:
», medmindre barnet er fyldt 5 år og anvender et
barnesæde eller andet sikkerhedsudstyr, der opfylder de krav,
som fastsættes i medfør af
§ 68«. |
Stk. 6.
Med henblik på kontrol af, at bestemmelsen i stk. 5, 1.
pkt., er overholdt, kan politiet til enhver tid kræve, at et
barn, der befordres på en passagersiddeplads uden
sikkerhedssele på en tohjulet motorcykel, måles.
Målingen foretages af politiet. | | 2. I
§ 52, stk. 6, 1. pkt., udgår »på
en passagersiddeplads uden sikkerhedssele«. |
| | |
§ 55.
Politiet kan til enhver tid kræve, at føreren af et
køretøj eller en rytter afgiver udåndings-,
spyt- eller svedprøve på et andet sted, end hvor den
pågældende er antruffet, hvis der er grund til at
antage, at den pågældende har overtrådt
§ 53. | | |
Stk. 2.
Politiet kan fremstille en person til udtagelse af blod- og
urinprøve, hvis der er grund til at antage, at han har
overtrådt § 53 eller § 54, stk. 1,
2, eller 3, eller han nægter eller ikke er i stand til at
medvirke til en udåndingsprøve. Angår mistanken
andre forhold end spirituspåvirkning, kan politiet tillige
fremstille den pågældende til undersøgelse af en
læge. Det samme gælder ved mistanke om
spirituspåvirkning, når særlige
omstændigheder taler derfor. | | 3. I
§ 55, stk. 2, 1. pkt., indsættes efter
»udåndingsprøve«: »,
spytprøve, svedprøve eller
øjenbesigtigelse«. |
Stk. 3.
Justitsministeren fastsætter bestemmelser om de i stk. 1
og 2 nævnte prøver og undersøgelser. | | |
| | |
§ 82.
[.] | | |
Stk. 5.
Justitsministeren kan fastsætte bestemmelser om transport af
farligt gods, herunder om tvungen ansvarsforsikring til
dækning af erstatningsansvar, der opstår i forbindelse
med transport af sådant gods. | | |
| | |
| | 4. I
§ 82 indsættes som stk. 6 og 7: |
| | »Stk. 6. Justitsministeren kan
henlægge sine beføjelser efter stk. 5 til anden
statslig myndighed. Justitsministeren kan endvidere henlægge
administrationen af de efter stk. 5 fastsatte bestemmelser til
anden offentlig myndighed eller privat organisation el.lign. og i
forbindelse hermed fastsætte regler om godkendelse af
sådanne myndigheder og organisationer mv. og i øvrigt
fastsætte regler for myndighedens eller organisationens
virksomhed i forbindelse med administrationen af opgaverne. |
| | Stk. 7.
Justitsministeren kan fastsætte regler om adgangen til at
klage over afgørelser, der er truffet i henhold til
bemyndigelse efter stk. 6, 2. pkt., herunder om, at
afgørelser, der er truffet af offentlige myndigheder, ikke
kan påklages til anden administrativ myndighed.« |
| | |
§ 105.
[.] | | |
Stk. 2.
Forsikringen skal dække personskade eller tab af
forsørger på indtil 50 mio. kr. og tingsskade på
indtil 10 mio. kr. for den ved en enkelt begivenhed
forårsagede skade. | | |
Stk. 3.
De i § 105, stk. 2, nævnte beløb
reguleres hvert år pr. 1. januar med 2 pct. tillagt
tilpasningsprocenten for det pågældende finansår,
jf. lov om en satsreguleringsprocent. De herefter fremkomne
beløb afrundes til nærmeste med 1 million delelige
kronebeløb. Justitsministeren kan med henblik på at
gennemføre Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2005/14/EF af 11. maj 2005 (femte
motorkøretøjsforsikringsdirektiv) foretage yderligere
regulering af de i § 105, stk. 2, nævnte
beløb. Justitsministeren bekendtgør hvert år,
hvilke reguleringer der skal finde anvendelse. | | 5.§ 105, stk. 3, 2. pkt.,
ophæves, og i stedet indsættes: »De herefter fremkomne beløb
anvendes uafrundet som grundlag for reguleringen af beløbene
det følgende år. De årlige beløb afrundes
til nærmeste med 1 million delelige
kronebeløb.« |
| | |
§ 119.
Sager om overtrædelse af denne lov behandles efter reglerne i
retsplejelovens kapitel 76-78 og 80, medmindre sagen kan
afgøres med vedtagelse efter § 119 a.
Retsplejelovens § 897, stk. 1, finder ikke
anvendelse i sager om betinget frakendelse af
førerretten. | | |
Stk. 2.
Domsmænd medvirker, jf. dog stk. 3, i sager, | | |
1) hvor der bliver spørgsmål
om højere straf end bøde, | | |
2) hvor der bliver spørgsmål
om ubetinget frakendelse af førerretten efter
§ 126, stk. 1, nr. 5, og | | 6. I
§ 119, stk. 2, nr. 2, ændres »og«
til: »eller«. |
3) som i øvrigt skønnes at
være af særlig indgribende betydning for tiltalte eller
af særlig offentlig interesse. | | |
| | |
§ 124.
Justitsministeren kan fastsætte bestemmelser om, at
køretøjer, der uden at være omfattet af
§ 123, stk. 1, er i politiets eller bilinspektionens
varetægt, kan sælges i overensstemmelse med
bestemmelserne i § 123, stk. 3 og 4. | | 7. I
§ 124 udgår »eller
bilinspektionens«. |
| | |
§ 133
a. Ved grove eller gentagne overtrædelser af
færdselsloven kan der ske konfiskation af det ved
overtrædelsen anvendte motordrevne køretøj,
hvortil der kræves kørekort, hvis det må anses
for påkrævet for at forebygge yderligere
overtrædelser af færdselsloven. Under tilsvarende
betingelser kan der ske konfiskation af et motordrevet
køretøj, hvortil der kræves kørekort,
der ejes af den person, der har foretaget overtrædelsen, selv
om køretøjet ikke er anvendt ved
overtrædelsen. | | |
Stk. 2.
Konfiskation skal ske, hvis | | |
1) ejeren af køretøjet har
gjort sig skyldig i spirituskørsel med en promille over 1,20
eller en alkoholkoncentration i udåndingsluften over 0,60 mg
pr. liter luft, der medfører ubetinget frakendelse af
førerretten, eller overtrædelse under skærpende
omstændigheder af § 54, stk. 2, der
medfører ubetinget frakendelse af førerretten,
og | | |
2) den pågældende to gange
tidligere inden for de seneste 3 år før, det nye
forhold er begået, har gjort sig skyldig i forhold som
nævnt i nr. 1, der har medført ubetinget frakendelse
af førerretten. | | |
Stk. 3.
Konfiskation efter stk. 2 skal ske, selv om
køretøjet ikke er anvendt ved den aktuelle
overtrædelse. | | |
Stk. 4.
Bestemmelsen i stk. 2 kan fraviges, når særlige
grunde undtagelsesvis taler herfor. | | |
Stk. 5. I
øvrigt gælder straffelovens regler om
konfiskation. | | 8. I
§ 133 a indsættes efter stk. 4 som nyt
stykke: |
| | »Stk. 5. En knallert, som er
konstruktivt ændret med henblik på
hastighedsforøgelse, eller som er i en sådan ulovlig
stand, at den for så vidt angår lille knallert kan
køre 43 km i timen eller derover og for så vidt
angår stor knallert kan køre 64 km i timen eller
derover, skal konfiskeres, hvis ejeren (brugeren) af knallerten en
gang tidligere inden for de seneste tre år, før det
nye forhold er begået, har gjort sig skyldig i en tilsvarende
overtrædelse af § 67, stk. 2. Konfiskation kan
dog undlades, hvis særlige grunde taler derfor.« |
| | Stk. 5 bliver herefter
stk. 6. |
| | 9. Efter
§ 134 c indsættes: |
| | Ȥ 134
d. Skatteministeren kan bemyndige told- og
skatteforvaltningen til at udøve de beføjelser, der i
denne lov er tillagt skatteministeren. |
| | Stk. 2.
Skatteministeren kan fastsætte regler om adgangen til at
påklage afgørelser, der er truffet i henhold til
bemyndigelse efter stk. 1, herunder at afgørelserne
ikke skal kunne indbringes for ministeren. Skatteministeren kan
endvidere fastsætte regler om, at visse typer af
afgørelser kan påklages til Landsskatteretten, og om
Landsskatterettens behandling af sådanne klagesager. |
| | Stk. 3.
Skatteforvaltningslovens § 48 finder tilsvarende
anvendelse i forhold til afgørelser, der træffes i
henhold til bemyndigelse efter stk. 1, og afgørelser af
klagesager, der træffes efter regler fastsat i medfør
af stk. 2. I tilfælde, hvor der i medfør af
stk. 2 er fastsat regler om klageadgang til Landsskatteretten,
finder skatteforvaltningslovens § 49 tilsvarende
anvendelse i forhold til Landsskatterettens afgørelser af
sådanne klagesager.« |