L 94 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af love om ændring af lov om luftfart. (Ikrafttræden
for Færøerne).
Fremsat den 12. marts 2008 af
transport- og energiministeren (Carina Christensen)
Forslag
til
Lov om ændring af love om ændring af
lov om luftfart
(Ikrafttræden for
Færøerne)
§ 1
I lov nr. 1114 af 29. december 1997 om
ændring af lov om luftfart, foretages følgende
ændring:
1.§ 3 affattes
således:
»Bestemmelserne i § 1, nr. 2 og 5,
gælder ikke for Grønland. Loven gælder ikke for
Færøerne, men § 1, nr. 1, 3 og 4 kan ved
kongelig anordning helt eller delvist sættes i kraft for
Færøerne med de afvigelser, som de særlige
færøske forhold tilsiger.«
§ 2
I lov nr. 346 af 17. maj 2000 om ændring af
lov om luftfart, foretages følgende ændring:
1. I
§ 3 indsættes som stk. 2:
»Stk. 2.
Loven gælder ikke for Færøerne, men kan ved
kongelig anordning helt eller delvist sættes i kraft for
Færøerne med de afvigelser, som de særlige
færøske forhold tilsiger.«
§ 3
I lov nr. 340 af 16. maj 2001 om ændring af
lov om luftfart, foretages følgende ændring:
1.
Efter § 2 indsættes:
»§ 3. Loven gælder ikke
for Færøerne, men kan ved kongelig anordning helt
eller delvist sættes i kraft for Færøerne med de
afvigelser, som de særlige færøske forhold
tilsiger.«
§ 4
I lov nr. 323 af 5. maj 2004 om ændring af
lov om jernbanevirksomhed m.v. og lov om luftfart og om
ophævelse af lov om jernbanesikkerhed m.v., foretages
følgende ændring:
1.
Efter § 3 indsættes:
»§ 4. § 134 a i lov
om luftfart som affattet ved denne lovs § 2 gælder
ikke for Færøerne, men kan ved kongelig anordning helt
eller delvist sættes i kraft for Færøerne med de
afvigelser, som de særlige færøske forhold
tilsiger.«
§ 5
I lov nr. 475 af 9. juni 2004 om ændring af
lov om luftfart, foretages følgende ændring:
1.
Efter § 2 indsættes:
»§ 3. Loven gælder ikke
for Færøerne, men kan ved kongelig anordning helt
eller delvist sættes i kraft for Færøerne med de
afvigelser, som de særlige færøske forhold
tilsiger.«
§ 6
I lov nr. 278 af 20. april 2005 om ændring
af lov om Københavns Lufthavne A/S og lov om luftfart,
foretages følgende ændring:
1.
Efter § 3 indsættes:
»§ 4. § 2
gælder ikke for Færøerne, men kan ved kongelig
anordning helt eller delvist sættes i kraft for
Færøerne med de afvigelser, som de særlige
færøske forhold tilsiger.«
§ 7
I lov nr. 242 af 21. marts 2007 om ændring
af lov om luftfart, foretages følgende ændring:
1.
Efter § 2 indsættes:
»§ 3. Loven gælder ikke
for Færøerne, men kan ved kongelig anordning helt
eller delvist sættes i kraft for Færøerne med de
afvigelser, som de særlige færøske forhold
tilsiger.«
§ 8
Loven træder i kraft 1. juli 2008.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger
1. Lovforslagets formål
Formålet med lovforslaget er at tilvejebringe hjemmel
til at sætte visse ændringer af luftfartsloven i kraft
for Færøerne.
2. Lovforslagets baggrund og
hovedindhold
I henhold til luftfartslovens § 158, stk. 2,
gælder luftfartsloven ikke for Færøerne, men kan
sættes i kraft ved kongelig anordning.
I forbindelse med udarbejdelse af ny anordning om
kundgørelse af luftfartsloven for Færøerne er
det konstateret, at ikke alle ændringslovene til
luftfartsloven i tilstrækkeligt omfang tager højde for
ikrafttrædelsesspørgsmålet. For at sætte
ændringslovene i kraft for Færøerne skal der
således i disse indsættes en hjemmel til at sætte
de pågældende ændringslove i kraft for
Færøerne.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Forslaget har ingen økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Forslaget har ingen økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for
borgere
Forslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Miljømæssige
konsekvenser
Forslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og
organisationer m.v.
Forslaget har forud for fremsættelsen været i
høring hos følgende virksomheder og
organisationer:
AOPA Danmark, Arbejdsmiljørådet for Luftfart,
Atlantic Airways, Billund Lufthavn, Cabin Union Denmark, Cimber Air
A/S, DALPA, Danish Air Transport ApS, Dansam, Danske
Pilotorganisationers Samråd, Dansk Erhverv, Dansk Industri,
Erhvervsflyvningens Sammenslutning, Flyvebranchens Personaleunion,
Færøernes Landsstyre, HTS, Kongelig Dansk Aeroklub, KZ
& Veteranfly Klubben, Københavns Lufthavne A/S, MyTravel
Airways A/S, North Flying A/S,
Rådet for Større Flyvesikkerhed, SAS, Sterling
Airlines A/S, Sun-Air of Scandinavia A/S.
9. Sammenfattende skema
Samlet vurdering af lovforslagets
konsekvenser
| Positive konsekvenser/mindre udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Den foreslåede formulering skal gøre det muligt
at foretage en lovteknisk tilpasning af lov nr. 1114 af 29.
december 1997 om ændring af luftfartsloven
(Promillegrænse og ændring vedrørende
Eurocontrolkonvention), således at ændringsloven kan
sættes i kraft for Færøerne.
Til § 2
Til nr. 1
Den foreslåede formulering skal gøre det muligt
at foretage en lovteknisk tilpasning af lov nr. 346 af 17. maj 2000
om ændring af luftfartsloven (Firmaflyvning, flyvepladser i
Grønland m.v.), således at ændringsloven kan
sættes i kraft for Færøerne.
Til § 3
Til nr. 1
Den foreslåede formulering skal gøre det muligt
at foretage en lovteknisk tilpasning af lov nr. 340 af 16. maj 2001
om ændring af luftfartsloven (Obligatorisk
rapporteringssystem m.v.), således at ændringsloven kan
sættes i kraft for Færøerne.
Til § 4
Til nr. 1
Den foreslåede formulering skal gøre det muligt
at foretage en lovteknisk tilpasning af lov nr. 323 af 5. maj 2004
om ændring af lov om jernbanevirksomhed og lov om luftfart
(Jernbanereform), således at ændringsloven kan
sættes i kraft for Færøerne.
Til § 5
Til nr. 1
Den foreslåede formulering skal gøre det muligt
at foretage en lovteknisk tilpasning af lov nr. 475 af 9. juni 2004
om ændring af lov om luftfart (Betaling for offentlige
forretninger og tilsynsvirksomhed m.v.), således at
ændringsloven kan sættes i kraft for
Færøerne.
Til § 6
Til nr. 1
Den foreslåede formulering skal gøre det muligt
at foretage en lovteknisk tilpasning af lov nr. 278 af 20. april
2005 om ændring af lov om Københavns Lufthavne A/S og
lov om luftfart (Flyvepladser med vital betydning for Danmarks
nationale og internationale trafikforbindelser), således at
ændringsloven kan sættes i kraft for
Færøerne.
Til § 7
Til nr. 1
Den foreslåede formulering skal gøre det muligt
at foretage en lovteknisk tilpasning af lov nr. 242 af 21. marts
2007 om ændring af lov om luftfart (Lufthavnstakster, tilsyn,
forsikring, tavshedspligt, lønindeholdelse for manglende
betaling og internationale vedtagelser på engelsk m.v.),
således at ændringsloven kan sættes i kraft for
Færøerne.
Til § 8
Det foreslås, at lovforslaget træder i kraft 1.
juli 2008.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 |
Lov nr. 1114 af 29. december 1997 om
ændring af lov om luftfart. | | I lov nr. 1114 af 29. december 1997 om
ændring af lov om luftfart, foretages følgende
ændring: |
| | |
| | 1.§ 3 affattes således: |
§ 3.
Bestemmelserne i § 1, nr. 2 og 5, gælder ikke for
Færøerne og Grønland. | | »Bestemmelserne i § 1, nr.
2 og 5, gælder ikke for Grønland. Loven gælder
ikke for Færøerne, men § 1, nr. 1, 3 og 4
kan ved kongelig anordning helt eller delvist sættes i kraft
for Færøerne med de afvigelser, som de særlige
færøske forhold tilsiger.« |
| | |
| | § 2 |
Lov nr. 346 af 17. maj 2000 om
ændring af lov om luftfart. | | I lov nr. 346 af 17. maj 2000 om
ændring af lov om luftfart, foretages følgende
ændring: |
| | 1. I § 3 indsættes som
stk. 2: |
§ 3.
§ 7, stk. 1, nr. 2, og § 89 a i lov om
luftfart, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 1 og 14,
gælder ikke for Grønland. | | »Stk. 2. Loven gælder ikke
for Færøerne, men kan ved kongelig anordning helt
eller delvist sættes i kraft for Færøerne med de
afvigelser, som de særlige færøske forhold
tilsiger.« |
| | |
| | § 3 |
| | I lov nr. 340 af 16. maj 2001 om
ændring af lov om luftfart, foretages følgende
ændring: |
| | 1. Efter
§ 2 indsættes: |
| | »§ 3. Loven gælder ikke
for Færøerne, men kan ved kongelig anordning helt
eller delvist sættes i kraft for Færøerne med de
afvigelser, som de særlige færøske forhold
tilsiger.« |
| | |
| | § 4 |
| | I lov nr. 323 af 5. maj 2004 om
ændring af lov om jernbanevirksomhed m.v. og lov om luftfart
og om ophævelse af lov om jernbanesikkerhed m.v., foretages
følgende ændring: |
| | 1. Efter
§ 3 indsættes: |
| | »§ 4. § 134 a i lov
om luftfart som affattet ved denne lovs § 2 gælder
ikke for Færøerne, men kan ved kongelig anordning helt
eller delvist sættes i kraft for Færøerne med de
afvigelser, som de særlige færøske forhold
tilsiger.« |
| | |
| | § 5 |
| | I lov nr. 475 af 9. juni 2004 om
ændring af lov om luftfart, foretages følgende
ændring: |
| | 1. Efter
§ 2 indsættes: |
| | »§ 3. Loven gælder ikke
for Færøerne, men kan ved kongelig anordning helt
eller delvist sættes i kraft for Færøerne med de
afvigelser, som de særlige færøske forhold
tilsiger.« |
| | |
| | § 6 |
| | I lov nr. 278 af 20. april 2005 om
ændring af lov om Københavns Lufthavne A/S og lov om
luftfart, foretages følgende ændring: |
| | |
| | 1. Efter
§ 3 indsættes: |
| | »§ 4. § 2
gælder ikke for Færøerne, men kan ved kongelig
anordning helt eller delvist sættes i kraft for
Færøerne med de afvigelser, som de særlige
færøske forhold tilsiger.« |
| | |
| | § 7 |
| | I lov nr. 242 af 21. marts 2007 om
ændring af lov om luftfart, foretages følgende
ændring: |
| | |
| | 1. Efter
§ 2 indsættes: |
| | »§ 3. Loven gælder ikke
for Færøerne, men kan ved kongelig anordning helt
eller delvist sættes i kraft for Færøerne med de
afvigelser, som de særlige færøske forhold
tilsiger.« |
| | |
| | § 8 |
| | Loven træder i kraft 1. juli
2008. |