L 94 Forslag til lov om ændring af love om ændring af lov om luftfart.

(Ikrafttræden for Færøerne).

Af: Transportminister Carina Christensen (KF)
Udvalg: Trafikudvalget
Samling: 2007-08 (2. samling)
Status: Stadfæstet

Lovforslag som fremsat

Fremsat: 12-03-2008

Fremsat: 12-03-2008

Lovforslag som fremsat

20072_l94_som_fremsat (html)

L 94 (som fremsat): Forslag til lov om ændring af love om ændring af lov om luftfart. (Ikrafttræden for Færøerne).

Fremsat den 12. marts 2008 af transport- og energiministeren (Carina Christensen)

Forslag

til

Lov om ændring af love om ændring af lov om luftfart

(Ikrafttræden for Færøerne)

§ 1

I lov nr. 1114 af 29. december 1997 om ændring af lov om luftfart, foretages følgende ændring:

1.§ 3 affattes således:

»Bestemmelserne i § 1, nr. 2 og 5, gælder ikke for Grønland. Loven gælder ikke for Færøerne, men § 1, nr. 1, 3 og 4 kan ved kongelig anordning helt eller delvist sættes i kraft for Færøerne med de afvigelser, som de særlige færøske forhold tilsiger.«

§ 2

I lov nr. 346 af 17. maj 2000 om ændring af lov om luftfart, foretages følgende ændring:

1. I § 3 indsættes som stk. 2:

»Stk. 2. Loven gælder ikke for Færøerne, men kan ved kongelig anordning helt eller delvist sættes i kraft for Færøerne med de afvigelser, som de særlige færøske forhold tilsiger.«

§ 3

I lov nr. 340 af 16. maj 2001 om ændring af lov om luftfart, foretages følgende ændring:

1. Efter § 2 indsættes:

 »§ 3. Loven gælder ikke for Færøerne, men kan ved kongelig anordning helt eller delvist sættes i kraft for Færøerne med de afvigelser, som de særlige færøske forhold tilsiger.«

§ 4

I lov nr. 323 af 5. maj 2004 om ændring af lov om jernbanevirksomhed m.v. og lov om luftfart og om ophævelse af lov om jernbanesikkerhed m.v., foretages følgende ændring:

1. Efter § 3 indsættes:

 »§ 4. § 134 a i lov om luftfart som affattet ved denne lovs § 2 gælder ikke for Færøerne, men kan ved kongelig anordning helt eller delvist sættes i kraft for Færøerne med de afvigelser, som de særlige færøske forhold tilsiger.«

§ 5

I lov nr. 475 af 9. juni 2004 om ændring af lov om luftfart, foretages følgende ændring:

1. Efter § 2 indsættes:

 »§ 3. Loven gælder ikke for Færøerne, men kan ved kongelig anordning helt eller delvist sættes i kraft for Færøerne med de afvigelser, som de særlige færøske forhold tilsiger.«

§ 6

I lov nr. 278 af 20. april 2005 om ændring af lov om Københavns Lufthavne A/S og lov om luftfart, foretages følgende ændring:

1. Efter § 3 indsættes:

 »§ 4. § 2 gælder ikke for Færøerne, men kan ved kongelig anordning helt eller delvist sættes i kraft for Færøerne med de afvigelser, som de særlige færøske forhold tilsiger.«

§ 7

I lov nr. 242 af 21. marts 2007 om ændring af lov om luftfart, foretages følgende ændring:

1. Efter § 2 indsættes:

 »§ 3. Loven gælder ikke for Færøerne, men kan ved kongelig anordning helt eller delvist sættes i kraft for Færøerne med de afvigelser, som de særlige færøske forhold tilsiger.«

§ 8

Loven træder i kraft 1. juli 2008.

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger

 

1. Lovforslagets formål



Formålet med lovforslaget er at tilvejebringe hjemmel til at sætte visse ændringer af luftfartsloven i kraft for Færøerne.


 

2. Lovforslagets baggrund og hovedindhold



I henhold til luftfartslovens § 158, stk. 2, gælder luftfartsloven ikke for Færøerne, men kan sættes i kraft ved kongelig anordning.


I forbindelse med udarbejdelse af ny anordning om kundgørelse af luftfartsloven for Færøerne er det konstateret, at ikke alle ændringslovene til luftfartsloven i tilstrækkeligt omfang tager højde for ikrafttrædelsesspørgsmålet. For at sætte ændringslovene i kraft for Færøerne skal der således i disse indsættes en hjemmel til at sætte de pågældende ændringslove i kraft for Færøerne.


 

3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige



Forslaget har ingen økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige.


 

4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.



Forslaget har ingen økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet.


 

5. Administrative konsekvenser for borgere



Forslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.


 

6. Miljømæssige konsekvenser



Forslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.


 

7. Forholdet til EU-retten



Forslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.


 

8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.



Forslaget har forud for fremsættelsen været i høring hos følgende virksomheder og organisationer:


AOPA Danmark, Arbejdsmiljørådet for Luftfart, Atlantic Airways, Billund Lufthavn, Cabin Union Denmark, Cimber Air A/S, DALPA, Danish Air Transport ApS, Dansam, Danske Pilotorganisationers Samråd, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Erhvervsflyvningens Sammenslutning, Flyvebranchens Personaleunion, Færøernes Landsstyre, HTS, Kongelig Dansk Aeroklub, KZ & Veteranfly Klubben, Københavns Lufthavne A/S, MyTravel Airways A/S, North Flying A/S,


Rådet for Større Flyvesikkerhed, SAS, Sterling Airlines A/S, Sun-Air of Scandinavia A/S.


 

9. Sammenfattende skema

Samlet vurdering af lovforslagets konsekvenser



 
Positive
konsekvenser/mindre udgifter
Negative
konsekvenser/merudgifter
Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og regioner
Ingen
Ingen
Administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner
Ingen
Ingen
Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Ingen
Ingen
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Ingen
Ingen
Miljømæssige konsekvenser
Ingen
Ingen
Administrative konsekvenser for borgerne
Ingen
Ingen
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter


 

Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser

Til § 1

Til nr. 1



Den foreslåede formulering skal gøre det muligt at foretage en lovteknisk tilpasning af lov nr. 1114 af 29. december 1997 om ændring af luftfartsloven (Promillegrænse og ændring vedrørende Eurocontrolkonvention), således at ændringsloven kan sættes i kraft for Færøerne.


 

Til § 2

Til nr. 1



Den foreslåede formulering skal gøre det muligt at foretage en lovteknisk tilpasning af lov nr. 346 af 17. maj 2000 om ændring af luftfartsloven (Firmaflyvning, flyvepladser i Grønland m.v.), således at ændringsloven kan sættes i kraft for Færøerne.


 

Til § 3

Til nr. 1



Den foreslåede formulering skal gøre det muligt at foretage en lovteknisk tilpasning af lov nr. 340 af 16. maj 2001 om ændring af luftfartsloven (Obligatorisk rapporteringssystem m.v.), således at ændringsloven kan sættes i kraft for Færøerne.


 

Til § 4

Til nr. 1



Den foreslåede formulering skal gøre det muligt at foretage en lovteknisk tilpasning af lov nr. 323 af 5. maj 2004 om ændring af lov om jernbanevirksomhed og lov om luftfart (Jernbanereform), således at ændringsloven kan sættes i kraft for Færøerne.


 

Til § 5

Til nr. 1



Den foreslåede formulering skal gøre det muligt at foretage en lovteknisk tilpasning af lov nr. 475 af 9. juni 2004 om ændring af lov om luftfart (Betaling for offentlige forretninger og tilsynsvirksomhed m.v.), således at ændringsloven kan sættes i kraft for Færøerne.


 

Til § 6

Til nr. 1



Den foreslåede formulering skal gøre det muligt at foretage en lovteknisk tilpasning af lov nr. 278 af 20. april 2005 om ændring af lov om Københavns Lufthavne A/S og lov om luftfart (Flyvepladser med vital betydning for Danmarks nationale og internationale trafikforbindelser), således at ændringsloven kan sættes i kraft for Færøerne.


 

Til § 7

Til nr. 1



Den foreslåede formulering skal gøre det muligt at foretage en lovteknisk tilpasning af lov nr. 242 af 21. marts 2007 om ændring af lov om luftfart (Lufthavnstakster, tilsyn, forsikring, tavshedspligt, lønindeholdelse for manglende betaling og internationale vedtagelser på engelsk m.v.), således at ændringsloven kan sættes i kraft for Færøerne.


 

Til § 8



Det foreslås, at lovforslaget træder i kraft 1. juli 2008.



Bilag 1

Lovforslaget sammenholdt med gældende lov

Gældende formulering
 
Lovforslaget
   
  
§ 1
Lov nr. 1114 af 29. december 1997 om ændring af lov om luftfart.
 
I lov nr. 1114 af 29. december 1997 om ændring af lov om luftfart, foretages følgende ændring:
   
  
1.§ 3 affattes således:
§ 3. Bestemmelserne i § 1, nr. 2 og 5, gælder ikke for Færøerne og Grønland.
 
»Bestemmelserne i § 1, nr. 2 og 5, gælder ikke for Grønland. Loven gælder ikke for Færøerne, men § 1, nr. 1, 3 og 4 kan ved kongelig anordning helt eller delvist sættes i kraft for Færøerne med de afvigelser, som de særlige færøske forhold tilsiger.«
   
  
§ 2
Lov nr. 346 af 17. maj 2000 om ændring af lov om luftfart.
 
I lov nr. 346 af 17. maj 2000 om ændring af lov om luftfart, foretages følgende ændring:
  
1. I § 3 indsættes som stk. 2:
§ 3. § 7, stk. 1, nr. 2, og § 89 a i lov om luftfart, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 1 og 14, gælder ikke for Grønland.
 
»Stk. 2. Loven gælder ikke for Færøerne, men kan ved kongelig anordning helt eller delvist sættes i kraft for Færøerne med de afvigelser, som de særlige færøske forhold tilsiger.«
   
  
§ 3
  
I lov nr. 340 af 16. maj 2001 om ændring af lov om luftfart, foretages følgende ændring:
  
1. Efter § 2 indsættes:
  
»§ 3. Loven gælder ikke for Færøerne, men kan ved kongelig anordning helt eller delvist sættes i kraft for Færøerne med de afvigelser, som de særlige færøske forhold tilsiger.«
   
  
§ 4
  
I lov nr. 323 af 5. maj 2004 om ændring af lov om jernbanevirksomhed m.v. og lov om luftfart og om ophævelse af lov om jernbanesikkerhed m.v., foretages følgende ændring:
  
1. Efter § 3 indsættes:
  
»§ 4. § 134 a i lov om luftfart som affattet ved denne lovs § 2 gælder ikke for Færøerne, men kan ved kongelig anordning helt eller delvist sættes i kraft for Færøerne med de afvigelser, som de særlige færøske forhold tilsiger.«
   
  
§ 5
  
I lov nr. 475 af 9. juni 2004 om ændring af lov om luftfart, foretages følgende ændring:
  
1. Efter § 2 indsættes:
  
»§ 3. Loven gælder ikke for Færøerne, men kan ved kongelig anordning helt eller delvist sættes i kraft for Færøerne med de afvigelser, som de særlige færøske forhold tilsiger.«
   
  
§ 6
  
I lov nr. 278 af 20. april 2005 om ændring af lov om Københavns Lufthavne A/S og lov om luftfart, foretages følgende ændring:
   
  
1. Efter § 3 indsættes:
  
»§ 4. § 2 gælder ikke for Færøerne, men kan ved kongelig anordning helt eller delvist sættes i kraft for Færøerne med de afvigelser, som de særlige færøske forhold tilsiger.«
   
  
§ 7
  
I lov nr. 242 af 21. marts 2007 om ændring af lov om luftfart, foretages følgende ændring:
   
  
1. Efter § 2 indsættes:
  
»§ 3. Loven gælder ikke for Færøerne, men kan ved kongelig anordning helt eller delvist sættes i kraft for Færøerne med de afvigelser, som de særlige færøske forhold tilsiger.«
   
  
§ 8
  
Loven træder i kraft 1. juli 2008.