L 93 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om statsgaranti for lån til yngre jordbrugere m.v.
(Forhøjelse af udmålingsgrundlag for statsgaranti,
bemyndigelse til fastsættelse af satsen for
risikopræmie m.v.).
Fremsat den 28. februar 2008 af
fødevareministeren (Eva Kjer Hansen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om statsgaranti for
lån til yngre jordbrugere m.v.
(Forhøjelse af
udmålingsgrundlag for statsgaranti, bemyndigelse til
fastsættelse af satsen for risikopræmie m.v.)
§ 1
I lov om statsgaranti for lån til yngre
jordbrugere m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 1015 af 9.
oktober 2006, som ændret ved § 18 i lov nr. 316 af
31. marts 2007 og ved § 30 i lov nr. 523 af 6. juni 2007,
foretages følgende ændringer:
1.§ 4 affattes
således:
Ȥ 4. Ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri yder statsgaranti for
lån finansieret med realkreditobligationer, særligt
dækkede realkreditobligationer eller særligt
dækkede obligationer til jordbrugere, der opfylder
betingelserne i §§ 5 og 10.
Stk. 2. Lånet
skal være udbetalt senest 6 måneder efter meddelelsen
om tilsagn om statsgaranti for lånet.
Stk. 3. I
lånets løbetid betaler låntagerne en
risikopræmie. Ministeren fastsætter
risikopræmiens størrelse.
Stk. 4. Den i
stk. 3 omhandlede risikopræmie tilfalder
statskassen.
Stk. 5. Ministeren
fastsætter nærmere regler om opkrævning af
risikopræmien.«
2.§ 4 a affattes
således:
Ȥ 4 a. Ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri yder statsgaranti for
lån finansieret med realkreditobligationer, særligt
dækkede realkreditobligationer eller særligt
dækkede obligationer til jordbrugere, der opfylder
betingelserne i § 10 a.
Lånet skal være udbetalt senest 6
måneder efter meddelelsen om tilsagn om statsgaranti for
lånet.
Stk. 3. I
lånets løbetid betaler låntagerne en
risikopræmie. Ministeren fastsætter
risikopræmiens størrelse.
Stk. 4. Den i
stk. 3 omhandlede risikopræmie tilfalder
statskassen.
Stk. 5. Ministeren
fastsætter nærmere regler om opkrævning af
risikopræmien.«
3. I
§ 5, stk. 3, nr. 1,
indsættes efter » stk. 6,« :
»og«.
4.§ 5, stk. 3, nr. 2,
ophæves.
Nr. 3 bliver herefter nr. 2.
5. I
§ 5, stk. 4, udgår
»om opfyldelse af gældende mindstekrav med hensyn til
miljø, hygiejne og dyrevelfærd, jf. stk. 3, nr.
2,«.
6. I
§ 9, stk. 1, 2. pkt.,
ændres » 19.500.000 kr.« til : » 24.500.000
kr.«
7.§ 10 a affattes
således:
Ȥ 10
a. Låntager kan ansøge om et
tillægslån, jf. § 4 a, hvis
låntageren
1) har erhvervet
førstegangsetableringsbedriften, jf. § 5, efter
den 8. december 2003,
2) ikke har
indgivet ansøgning om lån inden den 8. oktober 2004,
og
3) har fået
udmålt lån efter reglerne i § 8, stk. 1
og 2.
Stk. 2.
Låntageren er ikke forpligtet til at ansøge om
maksimalt lån.
Stk. 3.
Udmålingsgrundlaget ved ansøgninger om lån
på grundlag af erhvervelse af
førstegangsetableringsbedriften efter den 1. januar 2006
udgør det beløb for værdien af
betalingsrettighederne, der er fastsat i adkomstdokumentet eller i
et andet dokument udstedt i forbindelse med erhvervelsen af
førstegangsetableringsbedriften. I udmålingsgrundlaget
kan kun indgå betalingsrettigheder, der vedrører den
erhvervede førstegangsetableringsbedrift.
Stk. 4. Lånet
udmåles med 90 pct. af det udmålingsgrundlag, der
følger af stk. 3, jf. dog stk. 5 og 6.
Stk. 5. Lånet
kan dog kun udmåles med 70 pct. af det
udmålingsgrundlag, der følger af stk. 3, hvis det
långivende instituts værdiansættelse af
jordbrugsbedriften, jf. § 8, stk. 1 og 2, er
større end den kontante handelsværdi, jf.
§ 8, stk. 1.
Stk. 6. Lånet
kan dog sammen med det lån, der er udmålt efter
§ 9, jf. § 5, højst udmåles til et
beløb svarende til 30 pct. af det långivende instituts
værdiansættelse af jordbrugsbedriften, jf.
§ 8, stk. 1 og 2. Ved denne beregning kan
værdiansættelsen højst indgå med
25.000.000 kr.
Stk. 7. Lånet
skal have pantesikkerhed inden for 100 pct. af ejendommens kontante
handelsværdi, jf. § 8, stk. 1.
Stk. 8. Lånet
ydes som et 20-årigt nominelt lån og afdrages efter
annuitetsprincippet. Der ydes kun lån, der udmåles til
mindst 200.000 kr. Ministeren for fødevarer, landbrug og
fiskeri fastsætter nærmere regler om ydelse af
lånet.
Stk. 9. Lån
udmålt efter § 9, jf. § 5, og lån
udmålt efter stk. 3, kan udbetales som et samlet
lån, hvis det udmålte lån efter § 9,
jf. § 5, ikke er udbetalt. Det samlede lån skal
have pantesikkerhed inden for 100 pct. af ejendommens kontante
handelsværdi, jf. § 8, stk. 1.
Stk. 10. Ministeren
kan fastsætte nærmere regler for beregningen af
udmålingsgrundlaget og for udmålingen af
lånet.«
8. I
§ 29 indsættes efter
stk. 7 som nyt stykke:
»Stk. 8. For
lån, hvorpå reglerne i lov nr. 397 af 14. juni 1995 om
statsgaranti og ydelsestilskud ved lån til yngre jordbrugere
i medfør af stk. 1 fortsat finder anvendelse, skal
ansøgning om supplerende lån være indgivet til
Økonomistyrelsen senest den 31. december 2009.«
Stk. 8 bliver herefter stk. 9.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. september
2008.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger
1. Formål og indhold
Formålet med lovforslaget er at give de yngre
jordbrugere mulighed for at opnå større lån
(§ 1, nr. 6 og 7) og at skabe balance mellem statens
indtægter og udgifter på ordningen ( § 1, nr.
1 og 2). Endvidere foreslås en række tilpasninger som
følge af ændret lovgivning m.v. vedrørende
realkreditinstitutters virksomhed (§ 1, nr. 1, 2 og 7) og
tilpasninger som følge at ændring af
landdistriktsforordningen ( § 1, nr. 3-5). Endelig
reguleres ansøgningsfristen for ansøgning om
suppleringslån i 1995-yngre jordbruger-ordningen (
§ 1, nr. 8).
2. Gældende ret
Lov om statsgaranti for lån til yngre jordbrugere m.v.
giver ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri mulighed
for at yde statsgaranti for et lån i realkreditinstitutterne
DLR Kredit, Nordea Kredit, Nykredit og Realkredit Danmark.
Statsgarantien, der er en 100 pct.´s garanti for
realkreditinstitutternes tab og omkostninger i forbindelse med
låntagers misligholdelse af lånet, giver
realkreditinstitutterne mulighed for at yde lån udover de
almindelige lånegrænser. Ordningen administreres af
Økonomistyrelsen i samarbejde med ovennævnte fire
realkreditinstitutter. Ordningen er principiel åben for alle
institutter, der yder »realkreditlån«, men kun
ovennævnte institutter har ønsket at indgå
aftale med Fødevareministeriet om at kunne yde
lånene.
Statsgarantien og dermed lånets størrelse kan
maksimalt udgøre 3,9 mio. kr., inkl. suppleringslån
(ved et udmålingsgrundlag på 19,5 mio. kr.). Hertil
kommer mulighed for at opnå et tillægslån, der
maksimalt kan udgøre 2,1 mio. kr. For at opnå
lån, skal jordbrugeren opfylde en række betingelser,
herunder være under 40 år, etablere sig for
første gang, have en landmandsuddannelse (minimum
driftslederuddannelsen), opfylde et arbejdskraftkrav på
bedriften og ved budgetter godtgøre økonomisk
overlevelsesevne.
Loven har bestemmelser om, at låntager i hele
lånets løbetid skal betale en risikopræmie
på 0,75 pct. p.a. af lånets restgæld.
Bestemmelsen blev indsat i yngre jordbruger-lovgivningen i år
2000 med henblik på, at ansøger skulle være med
til at afdække statens tab på garantier. En
risikopræmie af samme størrelse blev indført
for tillægslån i 2005.
I den gældende lov er der bestemmelser om, at
låntager skal opfylde gældende mindstekrav med hensyn
til miljø, hygiejne og dyrevelfærd. Disse bestemmelser
blev indsat i yngre jordbruger-lovgivningen i år 2000 som
følge af, at disse bestemmelser stod i
Landdistriktsforordningen fra 1999, jf. Rådets forordning
(EF) nr. 1257/1999 af 17. maj 1999 om støtte til udvikling
af landdistrikterne fra Den Europæiske Udviklings- og
Garantifond for Landbruget (EUGFL), EFT L 160 af 26.6 1999, s. 80.
Denne forordning er nu afløst af Landdistriktsforordningen
fra 2005, jf. Rådets forordning (EF) nr. 1698/2005 af 20.
september 2005 om støtte til udvikling af landdistrikterne
fra Den Europæiske Landbrugsfond for Udvikling af
Landdistrikterne (ELFUL), EFT L 277 af 21.10 2005, s.1. Denne
forordning indeholder ikke sådanne bestemmelser.
Af § 11, stk. 4, i lov nr. 397 af 14. juni 1995
om statsgaranti og ydelsestilskud ved lån til yngre
jordbrugere fremgår det, at låntager kan ansøge
om suppleringslån indtil det fyldte 40. år.
3. Baggrund og indhold
Ved lov nr. 1159 af 19. december 2003 gennemførtes en
principiel ændring af yngre jordbruger-ordningen, idet
ydelsestilskuddet blev afskaffet, samtidig med at det maksimale
udmålingsgrundlag for statsgarantibeløbet for
lånet blev forhøjet fra 7,0 mio. kr. til 14,5 mio. kr.
Ved lov nr. 405 af 1. juni 2005 gennemførtes en yderligere
ændring af yngre jordbruger-ordningen, idet det maksimale
udmålingsgrundlag for statsgarantibeløbet blev
forhøjet fra 14,5 mio. kr. til 19,5 mio. kr. Samtidig blev
der indført mulighed for at opnå et
tillægslån, som udmåles på baggrund af
værdien af betalingsrettigheder købt i forbindelse med
førstegangsetableringen.
I perioden fra fremsættelsen af det lovforslag, der blev
vedtaget som lov nr. 405 af 1. juni 2005 og til i dag, er priserne
på landbrugsejendomme steget kraftigt, jf. tabel 1.
Tabel 1
Prisindeks for ejendomssalg. Landbrug
(1995 = 100) |
Tid | 2. kvt. 2005 | 3. kvt. 2005 | 4. kvt. 2005 | 1. kvt. 2006 | 2. kvt. 2006 | 3. kvt. 2006 | 4. kvt. 2006 | 1. kvt. 2007 | 2. kvt. 2007 |
Indeks | 236 | 263 | 252 | 280 | 305 | 315 | 334 | 314 | 366 |
Kilde: Danmarks Statistik
Det fremgår endvidere af tal fra Danmarks Statistik, at
antallet af jordbrugsejendomme gennem de senere år er
reduceret betydeligt, samt at de tilbageværende ejendomme er
blevet større. Denne udvikling kan ligeledes, jf. nedenfor,
ses af ansøgningerne om yngre jordbruger-lån.
Da statsgarantien for de ydede yngre jordbruger-lån
udgør en procentdel af enten handelsprisen eller det
långivende instituts vurdering, har det betydet større
statsgarantier og større lån.
Størrelsen af ejendommene samt priserne for
førstegangsetableringsbedrifterne har udviklet sig
således, at udlånsloftet på 3.900.000 kr. for
statsgarantierne nu rammes i flere ansøgninger.
Der er siden lovændringen i 2005, der trådte i
kraft den 1. januar 2006, ydet statsgaranti for
førstegangsetableringslån til 226 yngre jordbrugere.
Af disse er 73 ejendomme erhvervet for handelspriser på over
20.000.000 kr., hvilket medfører, at disse ejendomme rammer
låneloftet. Af yngre jordbruger-lånene bevilget i 2006
ramte ca. 19 pct. af ansøgningerne låneloftet på
3,9 mio. kr., mens tallet for 2007 var på ca. 28 pct.
I forbindelse med de i alt 226 ydede statsgarantier for
lån til yngre jordbrugere, har købsprisen for de
erhvervede bedrifter i gennemsnit ligget på ca. 18.400.000
kr., og de pågældende bedrifter har haft et
gennemsnitligt areal på ca. 96 ha.
Det kan endvidere konstateres, at de unge jordbrugere i
etableringsfasen hyppigt køber flere ejendomme til
sammenlægning.
Det skal endvidere bemærkes, at fordelingen mellem yngre
jordbrugere, der køber i fri handel henholdsvis i
familiehandel har ændret sig markant, siden
ikrafttræden af lov nr. 1159 af 19. december 2003 den 1.
januar 2004. Tidligere var ansøgergruppen ligeligt fordelt
mellem ansøgere, der købte i fri handel og
ansøgere, der købte i familiehandel, mens gruppen,
der køber i fri handel nu udgør ca. 2/3 af
ansøgerne. Samtidig er antallet af ansøgninger om
yngre jordbruger-lån faldet fra ca. 300 til nu ca. 100 pr.
år.
På baggrund af ovennævnte udvikling i
købssummen på førstegangsetableringsbedriften
foreslås ved lovforslagets § 1, nr. 6, det
maksimale udmålingsgrundlag forhøjet fra 19,5 mio. kr.
til 24,5 mio. kr., svarende til en forhøjelse af den
maksimale statsgaranti og dertil svarende lån fra 3,9 mio.
kr. til 4,9 mio. kr. for ordinære yngre jordbruger-lån,
jf. lovens §§ 5 og 10.
Som en konsekvens af forhøjelsen af det maksimale
udmålingsgrundlag foreslås ved lovforslagets
§ 1, nr. 7, beregningsgrundlaget i forbindelse med
udmåling af tillægslån i § 10 a,
hævet ligeledes med 5 mio. kr. fra 20,0 mio. kr. til 25,0
mio. kr. svarende til en forhøjelse af den maksimale
statsgaranti og dertil svarende lån fra 2,1 mio. kr. til 2,6
mio. kr.
Siden indførelsen af statsafgiften (nu
risikopræmien) i juli 2000, hvorved det var hensigten, at den
yngre jordbruger skulle være med til at afdække statens
tab på garantier, har der i forholdet risikopræmie/tab
på garantier været et overskud for statskassen på
ca. 9,4 mio. kr., jf. tabel 2. Som følge heraf
foreslås det i lovforslagets § 1, nr. 1 og 2, at
ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan
fastsætte størrelsen for risikopræmien ud fra
overskuds-/ tabssituationen for statsgarantier.
Tabel 2
Mio. kr. | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 |
Risikopræmie | 0,4 | 0,9 | 2,0 | 2,3 | 4,1 | 5,1 | 6,4 | 7,1 |
Tab på garantier | | | 1,1 | 6,5 | 6,0 | 3,4 | 1,1 | 0,8 |
Kilde: Økonomistyrelsen
På baggrund af erfaringer fra de tidligere yngre
jordbruger-ordninger, har det vist sig, at tabene først
indfinder sig en årrække efter jordbrugerens
etablering. Samtidig har de gode konjunkturer medført et
lavere tab end forventet de seneste år. Begge de
anførte faktorer har været medvirkende til, at
indførelsen af risikopræmie har medført, at
yngre jordbruger-ordningen har givet et gennemsnitligt årligt
overskud på ca. 1,2 mio. kr. Som det ses af tabellen, har der
været underskud for staten på yngre
jordbruger-ordningen i 2003 og 2004, men temmelig store overskud i
2005, 2006 og 2007.
Endeligt er der fundet grundlag for i lovforslagets
§ 1, nr. 8, at forkorte ansøgningsfristen til at
ansøge om suppleringslån efter 1995-yngre
jordbruger-ordningen, jf. lov nr. 397 af 14. juni 1995 om
statsgaranti og ydelsestilskud ved lån til yngre jordbrugere,
således at ansøgningsfristen for suppleringslån
efter 1995- yngre jordbruger-ordningen ændres fra 2019 til
2009.
Muligheden for at ansøge om
førstegangsetableringslån efter 1995-ordningen og
dermed opnå mulighed for siden at kunne ansøge om et
suppleringslån udløb den 31. december 1999. Af
§ 11, stk. 4, i lov nr. 397 af 14. juni 1995 om
statsgaranti og ydelsestilskud ved lån til yngre jordbrugere
fremgår det, at låntager kan ansøge om
suppleringslån indtil det fyldte 40. år. Som det
fremgår af nedenstående, indkommer der nu næsten
ingen ansøgninger længere.
Der er siden år 2000 bevilget 31 garantier for
suppleringslån efter 1995-ordningen. Som det fremgår af
nedenstående tabel 3, er der i 2006 og 2007 kun bevilget et
enkelt suppleringslån årligt.
Tabel 3
2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 |
1 | 3 | 5 | 6 | 6 | 8 | 1 | 1 |
Kilde: Økonomistyrelsen
Der er ultimo 2007 ca. 750 aktive yngre jordbruger-lån
efter 1995-ordningen. Efter 1995-ordningen har de yngre jordbrugere
i lidt over 1/3 af disse sager fortsat en mulighed for at
ansøge om suppleringslån, da låntagerne endnu
ikke har opnået det maksimale lån - og/ eller
statsgaranti på 750.000 kr., og ansøgerne endnu ikke
er fyldt 40 år. Ophører muligheden for at kunne
ansøge om suppleringslån pr. 31. december 2009, vil
det berøre ca. 165 yngre jordbrugere, svarende til ca. 22
pct. af den nuværende portefølje efter
1995-ordningen.
Ca. 70 pct. af disse låntagere skønnes at kunne
ansøge om et suppleringslån på over 100.000 kr.
Det vurderes, at lån under 100.000 kr. er uinteressante, da
omkostninger til konsulentbistand fra landboforening, bank,
sparekasse og lign. vil være for store i forhold til fordelen
ved at optage lånet.
Endvidere foreslås ved lovforslagets § 1, nr.
1 og 2, § 4 og § 4 a ændret,
således at »statsgaranti for realkreditlån«
omformuleres til » statsgaranti for lån finansieret med
realkreditobligationer, særligt dækkede
realkreditobligationer eller særligt dækkede
obligationer« i overensstemmelse med ny lovgivning på
området, jf. lov nr. 577 af 6. juni 2007 om ændring af
lov om finansiel virksomhed og forskellige andre love
(særligt dækkede obligationer).
Det foreslås endvidere ved lovforslagets § 1,
nr. 1 og 2, at fastsætte en frist på 6 måneder
for at hjemtage yngre jordbruger-lånet efter
Økonomistyrelsens meddelelse af tilsagn om statsgaranti for
lånet. Fristen foreslås indsat for at undgå, at
der henligger ubenyttede garantitilsagn, hvilket kan
vanskeliggøre opgørelser over statens reelle
garantiforpligtelser.
Endvidere foreslås det ved lovforslagets § 1,
nr. 4, at ophæve kravet i § 5, stk. 3, nr. 2,
om, at låntager skal opfylde gældende mindstekrav med
hensyn til miljø, hygiejne og dyrevelfærd, idet disse
bestemmelser nu ikke længere EU-retligt reguleres i
landdistriktsforordningen, men i regelsættet om
krydsoverensstemmelse. Som følge heraf foreslås som
konsekvensændringer, lovforslagets § 1, nr. 3 og
5.
Endelig foreslås § 10 a ved lovforslagets
§ 1, nr. 7, ændret således, at bestemmelserne
om fradrag af værdien for betalingsrettigheder i
realkreditinstitutternes vurdering udgår - den gældende
lovs § 10 a, stk. 2, idet realkreditinstitutterne
siden 1. september 2006 ikke længere foretager nævnte
fradrag, jf. Finanstilsynets ophævelse af Vejledning om
værdiansættelse af landbrugsejendomme efter
bekendtgørelse om realkreditinstitutters
værdiansættelse og låneudmåling.
4. Lovforslagets økonomiske
konsekvenser for stat, regioner og kommuner
Udgangspunktet for lovforslagets konsekvenser for staten er,
at der gennemsnitligt ydes 100 nye yngre jordbruger-lån pr.
år. Baseret på strukturudviklingen og hidtidige
erfaringer forudsættes antallet af ansøgninger
reduceret med 5 pct. årligt.
Udmålingsgrundlaget er som udgangspunkt opgjort til 16,4
mio. kr. svarende til det gennemsnitlige udmålingsgrundlag i
den gældende ordning. De senere års prisstigninger
på jordbrugsbedrifter har ligget på 15-20 pct.
årligt. Ca. 1/3 af ansøgerne skønnes at ville
opnå et ordinært førstegangsetableringslån
på mellem 3,9 mio. kr. og 4,9 mio. kr.
På trods af forhøjelse af den maksimale
statsgaranti og dermed af det ordinære
førstegangsetableringslån med 1 mio. kr.
skønnes der et statsfinansielt overskud som følge af
lovændringen i de første år, da tab på
statsgarantier erfaringsmæssigt først indtræder
nogle år efter lånets udbetaling.
Der forventes således ingen indfrielser på nye
lån i 2008 og 2009, mens der budgetteres med indfrielser
på 0,2 pct. af den samlede portefølje i 2010, 0,5 pct.
i 2011 og 0,8 pct. i 2012. Der forudsættes desuden indbetalt
ordinære afdrag samt ekstraordinære afdrag og
indfrielser som hidtil på ca. 10 pct. pr. år.
Budgetteringerne bygger på de seneste tal fra
Økonomistyrelsen over skønnede forventede udgifter
ved garantiindfrielser og indtægter ved
risikopræmier.
Bliver der fortsat opkrævet en risikopræmie
på 0,75 pct. p.a. af restgælden i en periode på 5
år, skønnes følgende statsfinansielle
konsekvenser:
Mio. kr. | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 |
Garantiindfrielser, nuværende
budgettering | 3,8 | 6,7 | 11,8 | 14,2 | 18,2 |
Garantiindfrielser, ny budgettering | 3,8 | 6,7 | 11,9 | 14,5 | 19,0 |
Ændring i garantiindfrielser,
merudgifter | 0 | 0 | 0,1 | 0,3 | 0,8 |
Risikopræmie, nuværende
budgettering | 9,5 | 11,9 | 15,0 | 19,1 | 21,9 |
Risikopræmie, ny budgettering | 9,5 | 12,0 | 15,3 | 19,6 | 22,6 |
Ændring i risikopræmie,
merindtægter | 0 | 0,1 | 0,3 | 0,5 | 0,7 |
Nettoudgifter i alt som følge af
forslaget | 0 | -0,1 | -0,2 | -0,2 | 0,1 |
Som nævnt under Alm. Bemærkninger pkt. 3, bevilges
der kun meget få supplerende statsgarantier efter
1995-ordningen. Den foreslåede ophævelse af muligheden
for at indgive ansøgning om disse suppleringslån,
skønnes derfor ikke at have nævneværdige
statsfinansielle konsekvenser for statskassen i form af sparede
udgifter til ydelsestilskud og tab på garantier.
Lovforslaget skønnes ikke at have økonomiske
konsekvenser for regioner og kommuner.
5. Lovforslagets administrative
konsekvenser for stat, regioner og kommuner
Lovforslaget skønnes kun at have mindre administrative
konsekvenser for staten.
Lovforslaget skønnes ikke at have administrative
konsekvenser for regioner og kommuner.
6. Lovforslagets administrative og
økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslagets forhøjelse af maksimumsgrænsen for
statsgarantien og dermed for yngre jordbruger-lånet fra 3,9
mio. kr. til 4,9 mio. kr. vil forbedre de yngre jordbrugeres
muligheder for at finansiere deres bedrift med lån
finansieret med realkreditobligationer, særligt dækkede
realkreditobligationer eller særligt dækkede
obligationer.
De anførte beregninger er foretaget under
forudsætning af en effektiv udlånsrente på yngre
jordbruger-lån på 5 pct. p.a. og en forudsat alternativ
rente på 10 pct. p.a. Risikopræmien sættes i alle
tilfælde til den gældende sats på 0,75 pct.
p.a.
De opgjorte nutidsværdier er afhængige af
udviklingen i forskellen mellem renten på yngre
jordbruger-lånet og den alternative lånerente.
Som det ses af nedenstående beregninger, vil den yngre
jordbruger, der erhverver en bedrift til en handelspris i
størrelsesordenen mellem 20 og 25 mio. kr., opnå en
betydelig økonomisk forbedring - op til ca. 120.000 kr., jf.
forskellen i nutidsværdi af en statsgaranti på 4,9 mio.
kr. og en statsgaranti på 3,9 mio. kr. - ved lovforslaget,
set over yngre jordbruger-lånets 20-årige
løbetid ved en forhøjelse af
udmålingsgrundlaget til 24,5 mio. kr.
| Beløb i kr. |
Handelspris af jordbrugsbedriften | 10.000.000 | 15.000.000 | 18.300.000 | 20.000.000 | 25.000.000 |
Udmålingsgrundlag | 9.500.000 | 14.500.000 | 17.800.000 | 19.500.000 | 24.500.000 |
Max. Statsgaranti | 1.900.000 | 2.900.000 | 3.560.000 | 3.900.000 | 4.900.000 |
Yngre jordbruger-lånets rente
p.a. | 5 pct. | 5 pct. | 5 pct. | 5 pct. | 5 pct. |
Administrationsbidrag til
realkreditinstituttet | 0,6 pct. | 0,6 pct. | 0,6 pct. | 0,6 pct. | 0,6 pct. |
Risikopræmie p.a. | 0,75 pct. | 0,75 pct. | 0,75 pct. | 0,75 pct. | 0,75 pct. |
Alternativ rente p.a. | 10 pct. | 10 pct. | 10 pct. | 10 pct. | 10 pct. |
Skattesats | 42 pct. | 42 pct. | 42 pct. | 42 pct. | 42 pct. |
Nutidsværdi af statsgarantien | 229.938 | 350.958 | 430.831 | 471.978 | 592.998 |
Den opnåede besparelse som følge af
statsgarantien er i nedenstående tabel opgjort i
nutidskroner.
Besparelsen er beregnet som forskellen mellem nettoydelserne i
henholdsvis pengeinstitut og realkreditinstitut for lån med
enslydende hovedstole og 20 års løbetid.
Som det fremgår af nedenstående tabel, vil den
enkelte yngre jordbruger med et maksimalt lån efter
lovforslaget marginalt opnå en besparelse på ca. 20.000
kr. i de 3 første år efter etableringen som
følge af, at statsgarantien forhøjes fra maksimalt
3,9 mio. kr. til maksimalt 4,9 mio. kr. Dette svarer til, at den
yngre jordbruger, der under den foreslåede ordning erhverver
en bedrift til 25 mio. kr., over en 3-årig periode
opnår en yderligere besparelse på 25 pct. i forhold
til, hvis erhvervelsen sker under den eksisterende ordning.
Besparelse opgjort i 2007 kr. | | | | | |
Max. Statsgaranti | 1.900.000 | 2.900.000 | 3.560.000 | 3.900.000 | 4.900.000 |
Besparelse år 1 | 12.385 | 18.904 | 23.206 | 25.422 | 31.941 |
Besparelse år 2 | 12.718 | 19.412 | 23.830 | 26.106 | 32.799 |
Besparelse år 3 | 13.126 | 20.035 | 24.595 | 26.944 | 33.852 |
Besparelse i alt | 38.230 | 58.350 | 71.630 | 78.471 | 98.592 |
Den foreslåede forhøjelse af
udmålingsgrundlaget vil medføre mulighed for at
opnå tillægslån på op til 2,6 mio. kr. mod
2,1 mio. kr. i den gældende ordning. Forhøjelsen er en
følge af, at statsgarantien for tillægslånet kan
udmåles af op til 30 pct. af den kontante handelsværdi.
Der kan således i alt opnås et maksimalt yngre
jordbruger-lån på 7,5 mio. kr. ved en kontant
handelspris på 25 mio. kr.
Et tillægslån på 2,6 mio. kr. vil dog kun
kunne opnås under forudsætning af, at
værdiansættelsen af betalingsrettighederne i
skødet er på ca. 3 mio. kr. Hidtil er dette kun yderst
sjældent set i praksis. Markedsprisdannelsen på
rettighederne har vist, at betalingsrettighedernes værdi i
dag sættes lavere, end da tillægslånet blev
udmålt på baggrund af realkreditinstituttets
vurdering.
Det skønnes derfor, at tillægslånets
størrelse ikke vil blive påvirket af den
foreslåede lovændring. Af samme årsag er det
fravalgt at beregne nutidsværdier på det nye maksimale
tillægslån, da der under den gældende ordning i
gennemsnit kun ydes garanti for tillægslån på ca.
430.000 kr. Samtidig opnår ca. 1/3 af ansøgerne ikke
tillægslån, da ansøgningerne ikke kan opfylde
minimumsløbet på 200.000 kr.
Lovforslaget skønnes ikke at have administrative
konsekvenser for jordbrugserhvervene eller
realkreditinstitutterne.
Lovforslaget har været forelagt Erhvervs- og
Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering.
Centret vurderer, at lovforslaget har positive økonomiske
konsekvenser for de yngre jordbrugere, idet deres muligheder for
finansiering af deres bedrifter forbedres. Centret anser det
endvidere for positivt, at risikopræmien gøres
justerbar.
7. Lovforslagets administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
8. Lovforslagets
miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
9. Forhold til EU-retten
Det vurderes, at lovforslaget opfylder betingelserne i punkt
4.3, litra a - f, om forhold, der udelukker eksistensen af
statsstøtte i EU-retlig forstand i Meddelelse fra
Kommissionen om anvendelsen af EF-traktatens art. 87 og 88
angående statsstøtte i form af garantier (2000/C
71/07), EFT C 71/14 af 11.3 2000.
Lovforslaget indeholder ikke herudover EU-retlige
aspekter.
10. Hørte organisationer
Lovforslaget har været forelagt for
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Brancheforeningen for
Økologiske og Biodynamiske Planteproducenter og
Forarbejdningsvirksomheder i Danmark, Brancheforeningen for
Økologiske og Biodynamiske Æg- og
Fjerkræproducenter, Danmarks Biavlerforening, Danmarks
Jægerforbund, Danmarks Naturfredningsforening, Dansk
Ejendomsmæglerforening, Dansk Gartneri, Dansk Handel og
Service, Dansk Industri, Dansk Landbrug, Dansk Ornitologisk
Forening, Dansk Pelsdyravlerforening, Dansk
Planteskoleejerforening, Dansk Skovforening, Dansk Vand- og
Spildevandsforening, Dansk Økologileverandørforening,
Danske Biavleres Landsforening, Danske Regioner, Danske
Småøer, De danske Skovdyrkerforeninger, De samvirkende
Invalideorganisationer, Den danske Landinspektørforening,
Det Økologiske Fødevareråd, DLR Kredit, Dyrenes
Beskyttelse, Dyreværnsforeningernes Fællesråd,
Finansrådet, 4H, Foreningen af Danske Landbrugskonsulenter,
Foreningen Registrerede Revisorer, Foreningen af Statsautoriserede
Revisorer, Foreningen for Biodynamisk Jordbrug, Foreningen for
Danske Landbrugsskoler, Foreningen til Dyrenes Beskyttelse i
Danmark, Friluftsrådet, HedeDanmark, Jordbrugsakademikernes
Forbund, Kommunernes Landsforening, LandboUngdom, Landbrugets
Rådgivningscenter, Landbrugsraadet, Landdistrikternes
Fællesråd, Landsforeningen af Danske
Mælkeproducenter, Landsforeningen af Danske Svineproducenter,
Landsforeningen af Økologiske og Biodynamiske
Mælkeproducenter i Danmark, Landsforeningen af
Økologiske Kødproducenter i Danmark, Plantning og
Landskab, Landsforeningen Frie Bønder- Levende Land,
Landsforeningen Økologisk Jordbrug, Landsorganisationen i
Danmark, Mejeriforeningen, Nordea Kredit, Nykredit, Nærings-
og Nydelsesforbundet, Realkredit Danmark, Samarbejdsudvalget for
Økologisk/Biodynamisk Jordbrug, Sammenslutningen af Danske
Erhvervsbiavlere, Sammenslutningen af Danske Herregårdsejere,
Sammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgiverforeninger,
Slagteriernes Forskningsinstitut, 3F- Fagligt Fælles Forbund,
Verdensnaturfonden, Økologisk Landscenter, Økologiske
og Biodynamiske Frugt-, Bær- og Grøntavlere.
Lovforslaget har endvidere været offentliggjort på
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris hjemmeside
www.fvm.dk.
11. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/ mindre
udgifter | Negative konsekvenser / merudgifter |
Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Lovforslaget har kun marginale
økonomiske konsekvenser for staten. Lovforslaget har ingen økonomiske
konsekvenser for regioner og kommuner. | Ingen |
Administrative og økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet | Positive økonomiske konsekvenser
for ca. 100 nyetablerede jordbrugere pr. år. | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Det vurderes, at lovforslaget opfylder
betingelserne i 4.3 a - f om forhold, der udelukker eksistensen af
statsstøtte i EU-retlig forstand i Meddelelse fra
Kommissionen om anvendelsen af EF-traktatens art. 87 og 88
angående statsstøtte i form af garantier (2000/C
71/07), EFT C 71/14 af 11.3 2000. Lovforslaget indeholder ikke herudover
EU-retlige aspekter. |
Bemærkninger til de enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1 og 2
Til stk. 1
Den ændrede affattelse er en følge af
ændret lovgivning vedrørende begrebet
realkreditlån, jf. lov nr. 577 af 6. juni 2007 om
ændring af lov om finansiel virksomhed og forskellige andre
love (særligt dækkede obligationer).
Til stk. 2
Bestemmelsen er ny. Der er fundet behov for fastsættelse
af en frist på 6 måneder for udbetaling af lånet,
således at statens garantiforpligtelser løbende kan
opdateres.
Til stk. 3
Det er hensigten, at ministeren for fødevarer, landbrug
og fiskeri årligt vil vurdere udviklingen i statens tab
på garantier for yngre jordbruger-lånene. Det er
målsætningen, at statsgarantiordningen så vidt
muligt skal være selvfinansierende.
Såfremt det viser sig, at ordningen over en 5-årig
periode giver overskud for staten, er det hensigten at
nedsætte risikopræmien, der efter den gældende
lov udgør 0,75 pct. p.a. af lånets restgæld, for
fremtidige lån. Det er hensigten i givet fald, at regulere
risikopræmien i intervallerne 0,7 pct. p.a., hhv. 0,6 pct.
p.a., 0,5 pct. p.a. etc. Hvorvidt der er grundlag for at regulere
risikopræmien, vil første gang blive vurderet i
forbindelse med lovens ikrafttræden den 1. september 2008
på grundlag af statens overskud/tab i perioden 1/1 2003-
31/12 2007. Foreløbige beregninger indicerer, at
risikopræmien vil kunne nedsættes til ca. 0,70 pct.
p.a. af lånets restgæld.
Såfremt ordningen på et senere tidspunkt skulle
medføre tab for staten, der medfører, at
risikopræmien skal forhøjes til en sats, der er
højere end 0,75 pct. p.a. af lånets restgæld
for, at ordningen kan være selvfinansierende, vil ministeren
for fødevarer, landbrug og fiskeri efter en nærmere
vurdering til den tid enten fastsætte en risikopræmie
for fremtidige lån, der er højere end 0,75 pct. p.a.
af lånets restgæld eller notificere ordningen til
Europa-Kommissionen i henhold til statsstøttereglerne.
Til stk. 4 og 5
Bestemmelserne svarer til de tilsvarende bestemmelser i den
gældende lovs § 4, stk. 3 og 4, og
§ 4a, stk. 3 og 4.
Til nr. 3
Den foreslåede ændring er en konsekvens af
lovforslagets § 1, nr. 4.
Til nr. 4
Bestemmelsen foreslås ophævet, da bestemmelserne
om opfyldelse af mindstekrav vedrørende miljø,
hygiejne og dyrevelfærd nu EU-retligt er reguleret i
regelsættet om krydsoverensstemmelse.
Til nr. 5
Den foreslåede ændring er en konsekvens af
lovforslagets § 1, nr. 4.
Til nr. 6
Den foreslåede ændring vil betyde, at det
maksimale statsgarantibeløb pr. låntager på
ordinære yngre jordbruger-lån forhøjes fra 3,9
mio. kr. til 4,9 mio. kr. Såfremt der samtidigt ydes et
maksimalt tillægslån, vil det maksimale
statsgarantibeløb pr. låntager kunne udgøre 7,5
mio. kr. mod 6,0 mio. kr. i den gældende ordning
(2005-ordningen). Yngre jordbruger-lånene er af samme
størrelse som statsgarantibeløbene, idet staten yder
100 pct. garanti for lånene.
Til nr. 7
Til stk. 1
Den foreslåede bestemmelse svarer til den gældende
lovs § 10 a, stk. 1, dog er 2. pkt. flyttet til
stk. 2.
Til stk. 2
Bestemmelsen svarer til § 10 a, stk. 1, 2.
pkt.
Indholdet i § 10 a, stk. 2, i den
gældende lov er ikke gentaget i nyaffattelsen af
§ 10 a, idet indholdet efter den 1. september 2008 ikke
længere vil finde anvendelse. Realkreditinstitutterne har
siden 1. september 2006 ikke foretaget fradrag for værdien af
betalingsrettighederne ved vurderingen af jordbrugsbedrifter, jf.
Finanstilsynets ophævelse af Vejledning om
værdiansættelse af landbrugsejendomme efter
bekendtgørelse om realkreditinstitutters
værdiansættelse og låneudmåling.
Der henvises endvidere til bemærkningerne til de enkelte
bestemmelser vedrørende § 2.
Til stk. 3
Bestemmelsen er ændret som en konsekvens af, at den
gældende lovs § 10 a, stk. 2, ikke er gentaget
ved nyaffattelsen af § 10 a.
Til stk. 4
Bestemmelsen svarer til § 10 a, stk. 4, i den
gældende lov.
Til stk. 5
Bestemmelsen er ændret som en konsekvens af, at den
gældende lovs § 10 a, stk. 2, ikke er gentaget
ved nyaffattelsen af § 10 a.
Til stk. 6
Bestemmelsens 1. pkt. er ændret som en konsekvens af, at
den gældende lovs § 10 a, stk. 2, ikke er
gentaget ved nyaffattelsen af § 10 a.
Den foreslåede ændring i bestemmelsens 2. pkt. fra
» 20.000.000 kr.« i den gældende lovs
§ 10 a, stk. 6, til »25.000.000 kr.«, er
en konsekvens af den foreslåede nr. 6. Det maksimale
tillægslån vil således stige til 2,6 mio. kr. Det
maksimale samlede lån (ordinære lån og
tillægslån) vil stige til 7,5 mio. kr.
Til stk. 7
Bestemmelsen svarer til § 10 a, stk. 7, i den
gældende lov.
Til stk. 8
Bestemmelsen svarer til § 10 a, stk. 8, i den
gældende lov.
Til stk. 9
Bestemmelsen svarer til § 10 a, stk. 9, i den
gældende lov.
Til stk. 10
Bestemmelsen svarer til § 10 a, stk. 10, i den
gældende lov.
Til nr. 8
Låntagere efter lov nr. 397 af 14. juni 1995 om
statsgaranti og ydelsestilskud ved lån til yngre jordbrugere
kan ud over et suppleringslån på det resterende
lånebeløb op til 0,75 mio. kr. opnå
ydelsestilskud til den del af det samlede lån
(førstegangsetableringslån og suppleringslån),
der ligger under 430.000 kr. Efter lov nr. 397 af 14. juni 1995 om
statsgaranti og ydelsestilskud ved lån til yngre jordbrugere
skal jordbrugeren bl.a. opfylde betingelser om, at
jordbrugsbedriften har et arbejdskraftbehov på mindst 1800
timer pr. år opgjort på grundlag af normtimesatser, og
jordbrugeren skal have jordbrug som hovederhverv. Til gengæld
skal jordbrugeren ikke efter nævnte lov opfylde betingelser
om eksempelvis gældende mindstekrav med hensyn til
miljø, hygiejne og dyrevelfærd.
Efter den gældende lovgivning, hvor låntager kan
opnå suppleringslån indtil det fyldte 40. år, kan
det sidste suppleringslån blive ydet frem til 2019, og
lånet vil så først være afviklet i 2039.
Med den foreslåede forkortelse af ansøgningsfristen
vil det sidste suppleringslån kunne blive udbetalt i 2010 og
således være afviklet i 2030.
Til § 2
Loven foreslås at træde i kraft den 1. september
2008. Ikrafttrædelsestidspunktet er valgt som følge
af, at bestemmelserne i den gældende lovs § 10 a,
stk. 2, fra 1. september 2008 ikke længere vil finde
anvendelse.
Realkreditinstitutterne har siden 1. september 2006, jf.
Finanstilsynets ophævelse af Vejledning om
værdiansættelse af landbrugsejendomme efter
bekendtgørelse om realkreditinstitutters
værdiansættelse og låneudmåling, ikke
foretaget fradrag for værdien af betalingsrettigheder i
forbindelse med vurdering af jordbrugsbedrifter. Ifølge
§ 2, stk. 3, i bekendtgørelse nr. 1200 af 9.
december 2005 om støtteordning for yngre jordbrugere
(YJ-bekendtgørelsen) er der en 2 års - frist for
indgivelse af ansøgning om tillægslån. Fra 1.
september 2008 vil der således ikke længere vil
være behov for at kunne anvende
realkreditinstitutvurderinger, hvor der er foretaget fradrag for
værdien af betalingsrettigheder, jf. den gældende lovs
§ 10 a, stk. 2.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | 1.§ 4
affattes således: |
§ 4.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri yder
statsgaranti for realkreditlån til jordbrugere, der opfylder
betingelserne i §§ 5 og 10. | | »§ 4. Ministeren for fødevarer,
landbrug og fiskeri yder statsgaranti for lån finansieret med
realkreditobligationer, særligt dækkede
realkreditobligationer eller særligt dækkede
obligationer til jordbrugere, der opfylder betingelserne i
§§ 5 og 10. |
Stk. 2. I
lånets løbetid betaler låntagerne en
risikopræmie på 0,75 pct. p.a. af lånets
restgæld. | | Stk. 2.
Lånet skal være udbetalt senest 6 måneder efter
meddelelsen om tilsagn om statsgaranti for lånet. |
Stk. 3.
Den i stk. 2 omhandlede risikopræmie tilfalder
statskassen. | | Stk. 3. I
lånets løbetid betaler låntagerne en
risikopræmie. Ministeren fastsætter
risikopræmiens størrelse. |
Stk.
Ministeren fastsætter nærmere regler om
opkrævning af risikopræmien. | | Stk. 4.
Den i stk. 3 omhandlede risikopræmie tilfalder
statskassen. |
| | Stk. 5.
Ministeren fastsætter nærmere regler om
opkrævning af risikopræmien.« |
| | |
| | 2. § 4
aaffattes således: |
§ 4 a.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri yder
statsgaranti for realkreditlån til jordbrugere, der opfylder
betingelserne i § 10 a. | | »§ 4
a. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri yder
statsgaranti for lån finansieret med realkreditobligationer,
særligt dækkede realkreditobligationer eller
særligt dækkede obligationer til jordbrugere, der
opfylder betingelserne i §10 a. |
Stk. 2. I
lånets løbetid betaler låntagerne en
risikopræmie på 0,75 pct. p.a. af lånets
restgæld. | | Stk. 2.
Lånet skal være udbetalt senest 6 måneder efter
meddelelsen om ydelse af tilsagn om statsgaranti for
lånet. |
Stk. 3.
Den i stk. 2 omhandlede risikopræmie tilfalder
statskassen. | | Stk. 3. I
lånets løbetid betaler låntagerne en
risikopræmie. Ministeren fastsætter
risikopræmiens størrelse. |
Stk. 4.
Ministeren fastsætter nærmere regler om
opkrævning af risikopræmien. | | Stk. 4.
Den i stk. 3 omhandlede risikopræmie tilfalder
statskassen. |
| | Stk. 5.
Ministeren fastsætter nærmere regler om
opkrævning af risikopræmien.« |
| | |
§ 5.
Statsgaranti, jf. § 4, ydes for lån til
jordbrugere, der første gang etablerer sig som
selvstændige jordbrugere og er under 40 år, jf.
stk. 6. | | |
Stk. 2.
Det er en betingelse, at jordbrugeren | | |
1) erhverver en jordbrugsbedrift, herunder
en anpart på mindst 20 pct. af en jordbrugsbedrift, jf.
stk. 6, | | |
2) opfylder et uddannelseskrav, jf.
stk. 6, | | |
3) opfylder et egenkapitalkrav, jf.
stk. 6, | | |
4) ved budgetter godtgør
økonomisk overlevelsesevne, jf. stk. 6, | | |
5) er beskæftiget på en
jordbrugsbedrift mindst 833 timer pr. år opgjort på
grundlag af normtimesatser, jf. stk. 6, og | | |
6) driver jordbrugsbedriften for egen
regning og risiko, jf. stk. 6. | | |
Stk. 3.
Det er en betingelse, at jordbrugsbedriften | | |
1) er økonomisk levedygtig, jf.
stk. 6, | | 3. I
§ 5, stk. 3, nr. 1,indsættes efter
»stk. 6,«: »og«. |
2) opfylder gældende mindstekrav med
hensyn til miljø, hygiejne og dyrevelfærd, jf.
stk. 6, og | | 4.§ 5,
stk. 3, nr. 2, ophæves. |
3) har et arbejdskraftbehov på
mindst 833 timer pr. år opgjort på grundlag af
normtimesatser, jf. stk. 6. | | Nr. 3 bliver herefter nr. 2. |
Stk. 4.
Betingelserne om arbejdstid, jf. stk. 2, nr. 5, om drift for
egen regning og risiko, jf. stk. 2, nr. 6, om opfyldelse af
gældende mindstekrav med hensyn til miljø, hygiejne og
dyrevelfærd, jf. stk. 3, nr. 2, og om at have et
arbejdskraftbehov på mindst 833 timer pr. år opgjort
på grundlag af normtimesatser, jf. stk. 3, nr. 3, skal
være opfyldt i hele lånets løbetid. | | 5. I
§ 5, stk. 4, udgår: »om opfyldelse af
gældende mindstekrav med hensyn til miljø, hygiejne og
dyrevelfærd, jf. stk. 3, nr. 2,«. |
Stk. 5. --- | | |
| | |
§ 9.
Lån til jordbrugere, der opnår statsgaranti efter
§ 5, udgør 20 pct. af den del af
udmålingsgrundlaget, der overstiger 500.000 kr. Lånet
kan dog højst udmåles af 19.500.000 kr. Ansøger
er ikke forpligtet til at ansøge om maksimalt
lån. | | 6. I § 9, stk. 1, 2. pkt.,
ændres » 19.500.000 kr.« til :»24.500.000
kr.« |
Stk. 2.
--- | | |
| | 7.§ 10
aaffattes således: |
§ 10
a. Låntagere, der har erhvervet
førstegangsetableringsbedriften, jf. § 5, efter
den 8. december 2003, ikke har indgivet ansøgning om
lån inden den 8. december 2004 og har fået udmålt
lån efter reglerne i § 8, stk. 1 og 2, kan
ansøge om tillægslån, jf. § 4 a.
Ansøgeren er ikke forpligtet til at ansøge om
maksimalt lån. | | »§ 10
a. Låntager kan ansøge om et
tillægslån, jf. § 4 a, hvis
låntageren 1) har erhvervet
førstegangsetableringsbedriften, jf. § 5, efter
den 8. december 2003, 2) ikke har indgivet ansøgning om
lån inden den 8. oktober 2004, og 3) har fået udmålt lån
efter reglerne i § 8, stk. 1 og 2. |
Stk. 2.
Udmålingsgrundlaget for lånet, jf. stk. 1, er
differencen mellem værdiansættelsen af
jordbrugsbedriften foretaget af det långivende institut, jf.
§ 8, stk. 1 og 2, før fradrag af
værdien af betalingsrettigheder og
værdiansættelsen af jordbrugsbedriften foretaget af det
långivende institut, jf. § 8, stk. 1 og 2,
efter fradrag af værdien af betalingsrettigheder, jf. dog
stk. 3. | | Stk. 2.
Låntageren er ikke forpligtet til at ansøge om
maksimalt lån. |
Stk. 3.
Ved ansøgninger om lån på grundlag af
erhvervelse af førstegangsetableringsbedriften efter den 1.
januar 2006 kan udmålingsgrundlaget for lånet, jf.
stk. 2, dog ikke overstige et i adkomstdokumentet eller i et
andet dokument udstedt i forbindelse med erhvervelsen af
førstegangsetablereingsbedriften fastsat beløb for
værdien af betalingsrettighederne. Hvis det långivende
institut ikke har foretaget et fradrag af værdien af
betalingsrettigheder ved værdiansættelsen af
jordbrugsbedriften, fastsættes udmålingsgrundlaget for
lånet ud fra det i adkomstdokumentet eller ud fra det i et
andet dokument udstedt i forbindelse med erhvervelsen af
førstegangsetableringsbedriften fastsatte beløb for
værdien af betalingsrettigheder. Kun betalingsrettigheder,
der vedrører den erhvervede
førstegangsetableringsbedrift, kan indgå i
udmålingsgrundlaget. | | Stk. 3.
Udmålingsgrundlaget ved ansøgninger om lån
på grundlag af erhvervelse af
førstegangsetableringsbedriften efter den 1. januar 2006
udgør det beløb for værdien af
betalingsrettighederne, der er fastsat i adkomstdokumentet eller i
et andet dokument udstedt i forbindelse med erhvervelsen af
førstegangsetableringsbedriften. I udmålingsgrundlaget
kan kun indgå betalingsrettigheder, der vedrører den
erhvervede førstegangsetableringsbedrift. |
Stk. 4.
Lånet udmåles med 90 pct. af det i stk. 2, jf.
stk. 3, fremkomne udmålingsgrundlag, jf. dog stk. 5
og 6. | | Stk. 4.
Lånet udmåles med 90 pct. af det
udmålingsgrundlag, der følger af stk. 3, jf. dog
stk. 5 og 6. |
Stk. 5.
Lånet kan dog kun udmåles med 70 pct. af det i
stk. 2, jf. stk. 3, fremkomne udmålingsgrundlag,
hvis det långivende instituts værdiansættelse af
jordbrugsbedriften, jf. § 8, stk. 1 og 2, før
fradrag af værdien af betalingsrettigheder og før
korrektion for ændringer i jordbrugsbedriftens
erhvervsaktiver foretaget inden ansøgningstidspunktet er
større end den kontante handelspris, jf. § 8,
stk. 1, ekskl. eventuel fastsat værdi af
betalingsrettigheder. | | Stk. 5.
Lånet kan dog kun udmåles med 70 pct. af det
udmålingsgrundlag, der følger af stk. 3, hvis det
långivende instituts værdiansættelse af
jordbrugsbedriften, jf. § 8, stk. 1 og 2, er
større end den kontante handelsværdi, jf.
§ 8, stk. 1. |
Stk. 6.
Lånet kan dog sammen med det efter § 9,
stk. 5, udmålte lån højst udmåles til
et beløb svarende til 30 pct. af det långivende
instituts værdiansættelse af jordbrugsbedriften, jf.
§ 8, stk. 1 og 2, efter fradrag af værdien af
betalingsrettigheder. Ved denne beregning kan
værdiansættelsen efter fradrag af værdien af
betalingsrettigheder højst indgå med 20.000.000
kr. | | Stk. 6.
Lånet kan dog sammen med det lån, der er udmålt
efter § 9, jf. § 5, højst udmåles
til et beløb svarende til 30 pct. af det långivende
instituts værdiansættelse af jordbrugsbedriften, jf.
§ 8, stk. 1 og 2. Ved denne beregning kan
værdiansættelsen højst indgå med
25.000.000 kr. |
Stk. 7.
Lånet skal have pantesikkerhed inden for 100 pct. af
ejendommens kontante handelsværdi, jf. § 8,
stk. 1. | | Stk. 7.
Lånet skal have pantesikkerhed inden for 100 pct. af
ejendommens kontante handelsværdi, jf. § 8,
stk. 1. |
Stk. 8.
Lånet ydes som et 20-årigt nominelt lån og
afdrages efter annuitetsprincippet. Der ydes kun lån, der
udmåles til mindst 200.000 kr. Ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri fastsætter
nærmere regler om ydelse af lånet. | | Stk. 8.
Lånet ydes som et 20-årigt nominelt lån og
afdrages efter annuitetsprincippet. Der ydes kun lån, der
udmåles til mindst 200.000 kr. Ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri fastsætter
nærmere regler om ydelse af lånet. |
Stk. 9.
Såfremt det udmålte lån efter § 9, jf.
§ 5, ikke er udbetalt, kan lånet udmålt efter
§ 9, jf. § 5, og lånet udmålt efter
stk. 2, jf. stk. 3, udbetales som et samlet lån.
Dette lån skal have pantesikkerhed inden for 100 pct. af
ejendommens kontante handelsværdi, jf. § 8,
stk. 1. | | Stk. 9.
Lån udmålt efter § 9, jf. § 5, og
lån udmålt efter stk. 3, kan udbetales som et
samlet lån, hvis det udmålte lån efter
§ 9, jf. § 5, ikke er udbetalt. Det samlede
lån skal have pantesikkerhed inden for 100 pct. af
ejendommens kontante handelsværdi, jf. § 8,
stk. 1. |
Stk. 10.
Ministeren kan fastsætte nærmere regler for beregningen
af udmålingsgrundlaget og for udmålingen af
lånet. | | Stk. 10.
Ministeren kan fastsætte nærmere regler for beregningen
af udmålingsgrundlaget og for udmålingen af
lånet.« |
| | |
§ 29.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
fastsætter tidspunktet for ophævelse af lov nr. 397 af
14. juni 1995 om statsgaranti og ydelsestilskud ved lån til
yngre jordbrugere, som ændret ved tekstanmærkning nr.
117 ad § 24.24.05 til finanslov for finansåret
2000. Loven gælder dog fortsat for jordbrugere, der har
ansøgt om eller fået bevilget lån og tilskud,
jf. dog § 32, samt for de lån og tilskud, der er
ydet under nævnte lov, jf. dog § 32, og i henhold
til lov om statsgaranti og rentetilskud m.m. ved udlån til
yngre jordbrugere, jf. lovbekendtgørelse nr. 1186 af 23.
december 1994, jf. dog § 33, og lov om udlån til
yngre jordbrugere, jf. lovbekendtgørelse nr. 96 af 26.
februar 1981. | | |
Stk. 2.
For lån, hvorpå reglerne i lov om statsgaranti og
rentetilskud m.m. ved udlån til yngre jordbrugere, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1186 af 23. december 1994 i
medfør af stk. 1 fortsat finder anvendelse, kan
ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri indhente
sådanne oplysninger hos told- og skatteforvaltningen, der er
nødvendige ved bedømmelsen af, hvorvidt
lånevilkårene fortsat opfyldes.
Restanceinddrivelsesmyndigheden kan med tillæg af renter og
omkostninger inddrive statskassens tilgodehavende efter indfrielse
af en i henhold til de regler, der er nævnt i 1 pkt., ydet
statsgaranti og foretage indeholdelse i løn m.v. hos de
pågældende efter reglerne for inddrivelse af personlige
skatter i kildeskatteloven. Ministeren for fødevarer,
landbrug og fiskeri kan i samråd med skatteministeren
fastsætte nærmere regler om fremgangsmåden i
forbindelse med lønindeholdelsen, herunder om straf af
bøde for overtrædelse af reglerne. For
overtrædelser, der begås af selskaber og andre
juridiske personer, kan der pålægges strafansvar efter
reglerne i straffelovens kapitel 5. | | |
Stk. 3.
For lån, hvorpå reglerne i lov om statsgaranti og
rentetilskud m.m. ved udlån til yngre jordbrugere, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1186 af 23. december 1994, i
medfør af stk. 1 fortsat finder anvendelse, kan
restanceinddrivelsesmyndigheden foretage udpantning. | | |
Stk. 4.
For lån, hvorpå reglerne i lov om statsgaranti og
rentetilskud m.m. ved udlån til yngre jordbrugere, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1186 af 23. december 1994, i
medfør af stk. 1 fortsat finder anvendelse, kan
restanceinddrivelsesmyndigheden eftergive gæld til det
offentlige efter reglerne i opkrævningsloven. | | |
Stk. 5.
For lån, hvorpå reglerne i lov nr. 397 af 14. juni 1995
om statsgaranti og ydelsestilskud ved lån til yngre
jordbrugere i medfør af stk. 1 fortsat finder
anvendelse, kan ministeren for fødevarer, landbrug og
fiskeri indhente sådanne oplysninger hos told- og
skatteforvaltningen, der er nødvendige ved
bedømmelsen af, hvorvidt låne- og
tilskudsvilkårene fortsat opfyldes.
Restanceinddrivelsesmyndigheden kan efter statskassens indfrielse
af en i henhold til de regler, der er nævnt i 1. pkt., ydet
statsgaranti inddrive statskassens tilgodehavende med tillæg
af renter og omkostninger ved indeholdelse i løn m.v. hos
den pågældende låntager efter reglerne for
inddrivelse af personlige skatter i kildeskatteloven. Tilsvarende
gælder for tilskud ydet efter de regler, der er nævnt i
1. pkt., og som kræves tilbagebetalt efter de regler, der er
nævnt i 1. pkt. Ministeren for fødevarer, landbrug og
fiskeri kan i samråd med skatteministeren fastsætte
nærmere regler om fremgangsmåden i forbindelse med
lønindeholdelsen. | | |
Stk. 6.
For lån, hvorpå reglerne i lov nr. 397 af 14. juni 1995
om statsgaranti og ydelsestilskud ved lån til yngre
jordbrugere i medfør af stk. 1 fortsat finder
anvendelse, kan restanceinddrivelsesmyndigheden foretage
udpantning. | | |
Stk. 7.
For lån,hvorpå reglerne i lov nr. 397 af 14. juni 1995
om statsgaranti og ydelsestilskud ved lån til yngre
jordbrugere i medfør af stk. 1 fortsat finder
anvendelse, kan restanceinddrivelsesmyndigheden eftergive
gæld til det offentlige efter reglerne i
opkrævningsloven. | | |
| | |
| | 8. I
§ 29 indsættes efter stk.7 som nyt stykke: |
| | »Stk. 8. For lån,
hvorpå reglerne i lov nr. 397 af 14. juni 1995 om
statsgaranti og ydelsestilskud ved lån til yngre jordbrugere
i medfør af stk. 1 fortsat finder anvendelse, skal
ansøgning om supplerende lån være indgivet til
Økonomistyrelsen senest den 31. december 2009.« |
Stk. 8.
--- | | Stk. 8 bliver herefter
stk. 9. |