Fremsat den 28. februar 2008 af
Karen Hækkerup (S), Vibeke Grave (S), Mogens Jensen
(S) og Julie Skovsby (S)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
tv-overvågning og lov om behandling af personoplysninger
(Autorisationsordning for installation af og
kontrol med tv-overvågningsanlæg, krav om anmeldelse
til Datatilsynet ved behandling af personoplysninger i forbindelse
med tv-overvågning og indførelse af godtgørelse
for krænkelser ved tv-overvågning i strid med
loven)
§ 1
I lov om tv-overvågning, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1190 af 11. oktober 2007, foretages
følgende ændringer:
1.
Efter § 3 a indsættes:
Ȥ 3
b. Anlæg, som anvendes til tv-overvågning,
må kun installeres af personer, som er autoriserede hertil.
Justitsministeren fastsætter nærmere regler om
autorisation af personer, som kan foretage installation af
tv-overvågningsanlæg, og om kontrol med
tv-overvågningsanlæg.«
2. I
§ 5, stk. 1, ændres
»og § 3 a, stk. 1,« til: »§ 3 a, stk.
1, og § 3 b, 1. pkt.,«.
3. I
§ 5, stk. 3, indsættes efter
»i medfør af«: »§ 3 b, 2. pkt.,
og«.
4.
Efter § 5 indsættes:
Ȥ 5
a. En arbejdsgiver, som foretager tv-overvågning af en
lønmodtager i strid med lovens bestemmelser, skal betale
lønmodtageren en godtgørelse. Godtgørelsen
fastsættes under hensyntagen til sagens
omstændigheder.«
§ 5
b. Den, som groft krænker en anden person ved
tv-overvågning i strid med lovens bestemmelser, skal betale
den krænkede en godtgørelse. Godtgørelsen
fastsættes under hensyntagen til sagens
omstændigheder.«
§ 2
I lov nr. 429 af 31. maj 2000 om behandling af
personoplysninger, som ændret senest ved § 2 i lov nr.
519 af 6. juni 2007, foretages følgende ændring:
1. § 26
c ophæves.
§ 3
Loven træder i kraft
den 1. juli 2008.
§ 4
Stk. 1. Loven
gælder ikke for Færøerne og Grønland, jf.
dog stk. 2 og 3.
Stk. 2. Lovens
§ 1 kan ved kongelig anordning sættes i kraft for
Færøerne og Grønland med de afvigelser, som de
særlige færøske eller grønlandske forhold
tilsiger.
Stk. 3. Lovens
§ 2 kan ved kongelig anordning sættes i kraft for
rigsmyndighedernes behandling af oplysninger på
Færøerne med de afvigelser, som de særlige
færøske forhold tilsiger. Lovens § 2 kan ved
kongelig anordning endvidere sættes i kraft for
Grønland med de afvigelser, som de særlige
grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Justitsministeren fremsatte den 28. februar 2007 forslag til
lov om ændring af lov om forbud mod tv-overvågning m.v.
og lov om behandling af personoplysninger. (Udvidelse af adgangen
til tv-overvågning og styrkelse af retsbeskyttelsen ved
behandling af personoplysninger i forbindelse med
tv-overvågning) (Lovforslag nr. L 162).
Lovforslaget byggede på anbefalingerne i en
betænkning fra tv-overvågningsudvalget
(betænkning nr. 1483/2006). Lovforslaget havde til
formål med henblik på kriminalitetsbekæmpelse at
åbne mulighed for, at visse erhvervsdrivende kunne foretage
tv-overvågning med optagelse af billeder af egne indgange og
facader samt efter omstændighederne af arealer i direkte
tilknytning til egne indgange og facader. Lovforslaget havde
endvidere til formål ved en ændring af persondataloven
at sikre borgerne en styrket retsbeskyttelse ved behandling af
personoplysninger i forbindelse med tv-overvågning.
L 162 blev vedtaget af Folketinget den 1. juni 2007. Der
henvises om L 162 til Folketingstidende 2006-07, FF 4871, 7563 og
7872, tillæg A 5374 og 5420, tillæg B 1542 og
tillæg C 853.
Socialdemokratiet støttede L 162 og fandt, ligesom det
var fremført i betænkningen fra
tv-overvågningsudvalget, at afvejningen af hensynet til
privatlivets fred og ønsket om at kunne forebygge og opklare
mest mulig kriminalitet kunne begrunde, at der skete en vis
udvidelse i adgangen til at foretage tv-overvågning. For
Socialdemokratiet var det ikke mindst hensynet til at ville
beskytte ansatte mod eksempelvis røverier, som talte for at
udvide adgangen til at foretage tv-overvågning.
Socialdemokratiet lagde endvidere vægt på, at der med
lovforslaget skete en udvidelse af persondataloven, så
borgerne blev sikret en styrket retsbeskyttelse ved
tv-overvågning.
Socialdemokratiet fremsatte under behandlingen af L 162 nogle
ændringsforslag med henblik på en yderligere forbedring
af tv-overvågningsloven. Det drejede sig om et
ændringsforslag om, at firmaer, der opsætter
tv-overvågning, skal have autorisation hertil, et
ændringsforslag om krav om anmeldelse til Datatilsynet af
personoplysninger i forbindelse med tv-overvågning og et
ændringsforslag om indførelse af godtgørelse
for krænkelser af ansatte og grove krænkelser af andre
end ansatte ved tv-overvågning i strid med loven. De 3
ændringsforslag blev fremsat i Retsudvalgets betænkning
af 24. maj 2007 over L 162 (ændringsforslag nr. 2, 3 og 6).
Ændringsforslagene blev forkastet, da regeringspartierne og
Dansk Folkeparti stemte imod.
Socialdemokraterne ønsker fortsat at stramme
lovgivningen op, så sikkerheden omkring
overvågning bliver bedre og der gives den bedst
mulige beskyttelse af såvel borgere som ansatte,
når der foretages tv-overvågning. Nu hvor loven har
virket i et halvt år og interessen for at
opsætte overvågningsudstyr er stigende,
genfremsætter Socialdemokratiet derfor de tre forslag
med dette lovforslag.
Socialdemokratiet ønsker en anmeldelsesordning til
Datatilsynet for privates og offentlige myndigheders brug af
tv-overvågning. Dermed sikres, at Datatilsynet, som skal
føre kontrol med udstyret, ved, hvor det opsættes. For
at en anmeldelsesordning skal give mening, skal Datatilsynet dels
have mulighed for at administrere en sådan, dels kunne
anvende anmeldelserne til at udfylde mulighederne for inspektioner.
Der henvises i øvrigt om forslaget til § 2 og
bemærkningerne hertil.
Socialdemokratiet finder ikke, at den ressourcemæssige
styrkelse af Datatilsynet, som skete med vedtagelsen af L 162,
folketingsåret 2006-07, var tilstrækkelig til, at
tilsynet kunne pålægges at administrere og anvende
mulighederne for inspektioner ved en anmeldelsesmodel. Derfor vil
Socialdemokratiet fortsat arbejde for at styrke Datatilsynet,
så tilsynet får bedre mulighed for eksempelvis at
føre tilsyn med overholdelse af persondataloven.
Socialdemokraterne ønsker endvidere, at firmaer,
der opsætter tv-overvågning, skal have en autorisation,
før de må opsætte udstyret. Der skal være
en løbende kontrol med, at installatører
følger gældende lovgivning. Der er behov for,
at autorisationen kommer til at indeholde krav
til sælgers, montørers, teknikeres og
projektansvarliges uddannelse, så installationen
udføres teknisk korrekt og lovligt. En autorisation vil
kunne gøre op med det faktum, at op mod 70 pct. af
materialet på overvågningsbånd ikke er
brugbart.
Ved at indføre en anmeldelsesordning sikrer man ikke
bare borgere og ansatte, men også at virksomhedsej-ere ikke
kommer galt af sted og får indkøbt forkert udstyr
eller opsat det indkøbte i strid med loven om
tv-overvågning. Der henvises i øvrigt om forslaget til
§ 1, nr. 1-3, og bemærkningerne hertil.
Socialdemokratiet foreslår endelig, at ansatte (og
andre) får adgang til en godtgørelse, hvis der
foretages tv-overvågning i strid med lovens bestemmelser.
Bestemmelsen foreslås indsat med henblik på at
forebygge misbrug og for at give den enkelte krænkede
oprejsning. Der henvises i øvrigt om dette forslag til
§ 1, nr. 4, og bemærkningerne hertil.
Anmeldelsesordning, autorisationsordning og
godtgørelsesbestemmelsen er alle fornuftige
værktøjer, som det er meget svært at
forstå at nogen kan have noget imod. På trods af at
Socialdemokratiet ikke fik flertal for sine ændringsforslag,
da L 162 blev vedtaget, genfremsætter Socialdemokratiet
forslagene, fordi tiden måske nu er moden til, at også
Venstre, Det Konservative Folkeparti og Dansk Folkeparti vil
være med til at få styr på den nødvendige
overvågning.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
Ad nr. 1
Ændringsforslaget indebærer, at firmaer, der
opsætter tv-overvågning, skal have autorisation
hertil.
Det kan gennemføres ved at fastsætte regler om,
at alle virksomheder, der installerer tv-overvågning, skal
være ISO 9001-certificerede i henhold til en allerede
eksisterende ordning.
Flere virksomheder sætter udstyr op uden at overholde
lovgivningen og de etiske regler for opsætning. Eksempelvis
kan nævnes, at
- ansatte i
butikker af deres arbejdsgivere er blevet konfronteret med, hvad de
har talt med kunder og kolleger om, og derved tilfældigt har
erfaret, at der er sket tv-overvågning med lyd i strid med
straffelovens § 263, hvorved medarbejderne er blevet
krænket,
- nogle firmaer har
reklameret på internettet med, at deres udstyr kan optage med
lyd; der oplyses ikke om, at det er ulovligt at sætte
udstyret op i butikken, og de ansatte informeres ikke, og
- der er firmaer,
som har opsat skjult overvågningsudstyr i kundernes
prøverum og de ansattes omklædningsrum, hvorved
straffelovens § 232 er blevet overtrådt og personerne
krænket.
Dette er særdeles uheldigt, idet både kunder og
ansatte oplever, at deres privatliv og blufærdighed
krænkes.
SikkerhedsBranchen, som er en brancheforening for alle, der
arbejder professionelt med sikring og sikkerhed, har gentagne gange
gjort opmærksom på, at der er behov for at
indføre en autorisationsordning for at højne
kvaliteten af udstyr og kravene til installation.
Brancheforeningen, som dækker ca. 85 pct. af
omsætningen på markedet, har selv indført en
frivillig ISO 9001-certificering, som i korte træk går
ud på, at der stilles krav til:
- Sælgeres,
montørers, teknikeres og projektansvarliges uddannelse.
- Installationens
teknisk korrekte og lovlige udførelse.
- Udstyrets
kvalitet.
- Rådgivning
og vejledning af kunden om lovgivning, etik, brug m.v.
- Ledelsessystemer,
der sikrer ensartet kvalitet.
-
Dokumentation.
- Service og
vedligeholdelse.
Overholdelse af standarderne kontrolleres en gang om
året af SikkerhedsBranchens interne auditorer og ved
stikprøver foretaget af Dansk Standard. Systemet og samtlige
krav evalueres og forbedres hvert halve år.
Det bør sikres, at der er en løbende kontrol
med, at installatørerne følger gældende
lovgivning. Det bør ske ved at betinge, at samtlige
virksomheder, der installerer tv-overvågning, er ISO
9001-certificerede. Det vil være med til at sikre, at
kvaliteten af tv-overvågning forbedres, at
tv-overvågning foregår på en etisk og teknisk
forsvarlig måde, og at den gældende lovgivning
overholdes.
Ad nr. 2
§ 1, nr. 2, er en konsekvensændring af § 1,
nr. 1. Forslaget indebærer, at tv-overvågningslovens
strafbestemmelser kommer til at omfatte overtrædelse af den
foreslåede regel om, at anlæg, som anvendes til
tv-overvågning, kun må installeres af personer, som er
autoriserede hertil.
Ad nr. 3
§ 1, nr. 3, er en konsekvensændring af § 1,
nr. 1. Forslaget indebærer, at der kan fastsættes straf
i form af bøder for overtrædelse af forskrifter
udstedt i medfør af den foreslåede regel om, at
justitsministeren kan fastsætte nærmere regler om
autorisation af personer, som kan foretage installationer af
tv-overvågningsanlæg, og om kontrol med
tv-overvågningsanlæg.
Ad nr. 4
Forslaget indebærer, at der indsættes en
bestemmelse (§ 5 a) i tv-overvågningsloven, hvorefter
ansatte får adgang til en godtgørelse, hvis en
arbejdsgiver foretager tv-overvågning af lønmodtageren
i strid med lovens bestemmelser. Bestemmelsen foreslås indsat
med henblik på at forebygge misbrug og for at give den
enkelte lønmodtager oprejsning ved krænkelser.
Krænkelser kan f.eks. være, når en ansat har
været uvidende om tv-overvågningen, eller når
optagelserne er anvendt til andet formål end det, der har
været oplyst over for den overvågede. Det nærmere
godtgørelsesniveau bør fastlægges af domstolene
på baggrund af de enkelte sagers konkrete
omstændigheder.
Praksis viser, at der er en nærliggende og konkret
risiko for misbrug af tv-overvågning af ansatte. Der er
imidlertid p.t. ikke i noget tilfælde pålagt en
overvåger at betale godtgørelse til en krænket
lønmodtager. Erstatningsansvarslovens § 26, der er den
sædvanlige tortbestemmelse, som gælder for alle
borgere, har været påberåbt i flere
retsafgørelser, uden at ulovlig overvågning har
medført tilkendelse af en tortgodtgørelse. Herudover
kan der tilkendes godtgørelser for overtrædelse af
overenskomstregler. Bod i sådanne sager tilfalder imidlertid
organisationerne og ikke den krænkede.
Forslaget indebærer endvidere, at der indsættes en
bestemmelse (§ 5 b) i tv-overvågningsloven, hvorefter
personer, som bliver groft krænket af tv-overvågning i
strid med lovens bestemmelser, får ret til en
godtgørelse. Ændringsforslaget vedrører andre
personer end lønmodtagere, hvis ret til godtgørelse
fremgår af forslaget til 5 a.
Bestemmelsen foreslås indsat med henblik på at
forebygge misbrug og for at give den krænkede oprejsning ved
grove krænkelser. Krænkelser kan f.eks. være,
når tv-overvågning sker ved bevidst forkert
opsætning af tv-overvågningsudstyret med henblik
på at foretage overvågning af konkrete personer i strid
med loven.
Det nærmere godtgørelsesniveau bør
fastlægges af domstolene på baggrund af de enkelte
sagers konkrete omstændigheder.
Til § 2
Med vedtagelsen af L 162, folketingsåret 2006-07, blev
der indført en bestemmelse i persondataloven, hvorefter der
ved behandling af personoplysninger i forbindelse med
tv-overvågning ikke skal ske anmeldelse til
Datatilsynet.
I dag kan overvågningsudstyr således
opsættes, uden at Datatilsynet på forhånd
ved noget om det. Det er fuldstændig ulogisk, at
Datatilsynet, som skal føre tilsyn med tv-overvågning,
ikke ved, hvor der sker overvågning.
Det foreslås derfor, at bestemmelsen som blev indsat i
persondataloven med vedtagelsen af L 162, hvorefter der ved
behandling af personoplysninger i forbindelse med
tv-overvågning ikke skal ske anmeldelse til Datatilsynet,
ophæves.
Da der er tale om systematisk overvågning af personer,
finder Socialdemokratiet, at der skal være krav om anmeldelse
til Datatilsynet. Hermed sikrer man, at virksomhederne m.v.
sætter sig ind i tv-overvågningslovens og
persondatalovens regler, inden tv-overvågning finder
sted.
Virksomhederne får et bedre kendskab til reglerne, og
dermed forebygges krænkende overtrædelser.
Anmeldelsespligten vil samtidig give overblik over
tv-overvågning og give Datatilsynet et konkret
værktøj ved behandling af sager herom.
Socialdemokratiet foreslår, at virksomheder, senest 30
dage før de sætter overvågningsudstyr op, skal
anmelde det til Datatilsynet. Dette kan praktisk
gøres på en elektronisk blanket som den, der
bruges, når butikker skal anmelde
søndagsåbent. Her vil man så kunne læse om
de regler, der gælder, og skulle underskrive en
erklæring om, at man har læst reglerne, inden man
går i gang med at opsætte udstyr.
Til § 3
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli
2008.
Til § 4
Bestemmelsen vedrører lovens territoriale gyldighed og
svarer til den tilsvarende bestemmelse i L 162,
folketingsåret 2006-07.
Bilag 1
Gældende formulering | | Lovforslaget |
§ 5. Overtrædelse af
§ 1, § 3, stk. 1, og § 3 a,
stk. 1, straffes med bøde. Stk. 2. Overtrædelse af
pålæg meddelt i medfør af § 4 b
straffes med bøde. Stk. 3. I forskrifter udstedt i
medfør af § 4 kan der fastsættes straf af
bøde for overtrædelse af bestemmelser i
forskrifterne. ….. § 26 c. Behandling af
personoplysninger i forbindelse med tv-overvågning er
undtaget fra §§ 43, 48 og 52 om anmeldelse til
Datatilsynet eller Domstolsstyrelsen. Stk. 2. Uanset at behandling af
personoplysninger i forbindelse med tv-overvågning er
undtaget fra § 48, skal Datatilsynets tilladelse til
overførsel af sådanne oplysninger til tredjelande i
medfør af § 27, stk. 1 og stk. 3, nr.
2-4, altid indhentes, hvis oplysningerne er omfattet af
§ 50, stk. 1. | | § 1 I lov om tv-overvågning, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1190 af 11. oktober 2007, foretages
følgende ændringer: 1. Efter § 3 a indsættes: »§ 3 b. Anlæg, som
anvendes til tv-overvågning, må kun installeres af
personer, som er autoriserede hertil. Justitsministeren
fastsætter nærmere regler om autorisation af personer,
som kan foretage installationer af
tv-overvågningsanlæg, og om kontrol med
tv-overvågningsanlæg.« 2. I § 5, stk. 1, ændres
»og § 3 a, stk. 1,« til: »§ 3 a, stk.
1, og § 3b, 1. pkt.,«. 3. I § 5, stk. 3, indsættes
»efter i medfør af«: »§ 3 b, 2. pkt.,
og«. 4. Efter § 5 indsættes: »§ 5 a. En arbejdsgiver, som
foretager tv-overvågning af en lønmodtager i strid med
lovens bestemmelser, skal betale lønmodtageren en
godtgørelse. Godtgørelsen fastsættes under
hensyntagen til sagens omstændigheder. § 5 b. Den, som groft krænker
en anden person ved tv-overvågning i strid med lovens
bestemmelser, skal betale den krænkede en godtgørelse.
Godtgørelsen fastsættes under hensyntagen til sagens
omstændigheder.« § 2 I lov nr. 429 af 31. maj 2000 om
behandling af personoplysninger, som ændret senest ved §
2 i lov nr. 519 af 6. juni 2007, foretages følgende
ændring: 1. § 26 c ophæves. |
Skriftlig fremsættelse
Karen
Hækkerup (S):
Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig
herved at fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
tv-overvågning og lov om behandling af personoplysninger.
(Autorisationsordning for installation af og kontrol med
tv-overvågningsanlæg, krav om anmeldelse til
Datatilsynet ved behandling af personoplysninger i forbindelse med
tv-overvågning og indførelse af godtgørelse for
krænkelser ved tv-overvågning i strid med loven).
(Lovforslag nr. L 91).
Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der
ledsager lovforslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige
behandling.