L 88 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om indhentelse af børneattest i forbindelse med
ansættelse af personale m.v. (Ophævelse af
revisionsbestemmelse).
Fremsat den 27. februar 2008 af
kulturministeren (Brian Mikkelsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om indhentelse af
børneattest i forbindelse med ansættelse af personale
m.v.
(Ophævelse af
revisionsbestemmelse)
§ 1
I lov nr. 520 af 21. juni 2005 om indhentelse af
børneattest i forbindelse med ansættelse af personale
m.v. foretages følgende ændring:
1.§ 5, stk. 2,
ophæves.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli 2008.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger
1. Indledning
Lov nr. 520 af 21. juni 2005 om indhentelse af
børneattester blev vedtaget den 16. juni 2005. Loven er ikke
siden blevet ændret.
Loven indeholder i § 5, stk. 2, en
revisionsbestemmelse, således at loven skal revideres i
folketingsåret 2007-08.
Formålet med dette lovforslag er at ophæve
revisionsbestemmelsen.
2. Gældende ret
Det følger af § 5, stk. 2, i lov om
børneattester, at forslag til revision af loven skal
fremsættes for Folketinget senest i folketingsåret
2007-08.
Lov om børneattester bemyndiger vedkommende minister
til at fastsætte nærmere regler om indhentelse af
børneattest inden myndigheder og private fysiske og
juridiske personer ansætter eller beskæftiger personer,
der som led i udførelsen af deres opgaver skal have direkte
kontakt med børn under 15 år. Ved en
børneattest forstås en attest med oplysninger som
nævnt i § 36 i bekendtgørelse nr. 218 af 218
af 27. marts 2001 om behandling af personoplysninger i Det Centrale
Kriminalregister.
Børneattesten indeholder oplysninger om følgende
typer af straffelovsovertrædelser:
- Incest, samleje
eller anden kønslig omgang med børn under 15
år
- Udbredelse eller
besiddelse af børnepornografi
-
Blufærdighedskrænkelse over for børn under 15
år
Til forskel fra almindelige private og offentlige
straffeattester - hvor sådanne afgørelser kun vil
fremgå i en vis kortere årrække - vil
oplysningerne i børneattesten vedrørende de groveste
overtrædelser fremgå i al den tid, hvor oplysningerne
findes i Det Centrale Kriminalregister, det vil som hovedregel sige
indtil den, som oplysningerne angår, fylder 80
år.
Sigtet med loven er at skabe et bedre grundlag for at sikre,
at der ikke i f.eks. dagtilbud eller idrætsforeninger er
ansat personer, som er dømt i sager om seksuelt misbrug af
børn.
3. Baggrund for forslaget
Ved vedtagelsen af lov om børneattester
indførtes den første hjemmel til at fastsætte
regler om obligatorisk indhentelse af børneattest. På
den baggrund ansås det for hensigtsmæssigt at
indsætte en revisionsbestemmelse, således at
Folketinget efter en periode får mulighed for at foretage en
revision af loven, hvis det er nødvendigt.
Loven er udtaget til lovovervågning. Der er derfor
udarbejdet en lovovervågningsredegørelse af
Kulturministeriet, hvori der bl.a. redegøres for, om lovens
formål er opfyldt, om loven har haft den tilsigtede virkning
m.v. Redegørelsen er fremsendt til Folketingets Kulturudvalg
samtidig med fremsættelsen af nærværende
lovforslag.
Generelt vurderes det, at lov om børneattester har
virket efter formålet. Der er kommet et øget fokus
på området i og med, at det nu er blevet lovpligtigt at
indhente børneattest inden ansættelse af personer, der
skal arbejde med børn under 15 år. Loven giver et
bedre grundlag for at sikre, at der ikke ansættes personer,
der har været involveret i sager om seksuelt misbrug af
børn.
Den lovpligtige indhentning af børneattester afholder
dog ikke personer med en positiv børneattest fra at
søge jobs, som indebærer kontakt med børn. Det
ses af det statistiske materiale, Kriminalregisteret har
udarbejdet, at der fortsat er personer med positive
børneattester, der søger ansættelse på
områder, hvor de skal arbejde med børn under 15
år. Der er i 2007 indhentet 171.515 børneattester,
hvoraf 28 har været positive.
I loven er de forskellige ressortministre bemyndiget til at
fastlægge nærmere regler om indhentelse af
børneattester. Disse nærmere regler er udformet i otte
bekendtgørelser, hvori der foretages en afgrænsning
af, hvem der er omfattet af den lovpligtige indhentelse af
børneattest. Personafgrænsningen giver generelt ikke
anledning til nævneværdige problemer.
Det vurderes i lovovervågningsredegørelsen, at
det administrative arbejde med indhentning af børneattester
ikke er et problem. Flere af høringsparterne til
lovovervågningsredegørelsen oplyser, at der er et vist
administrativt arbejde med indhentningen af børneattesterne,
men at lovens gode formål til fulde opvejer det
administrative arbejde.
4. Kulturministeriets overvejelser og
forslag
På baggrund af lovovervågningsredegørelsen
vurderer Kulturministeriet, at lov om børneattester lever op
til formålet.
I alle de bekendtgørelser, der er udstedt i
medfør af lov om børneattester, er
afgrænsningen af, hvilke personer der skal indhentes
børneattest på, bl.a. defineret således, at ved
ansættelse eller beskæftigelse, som ikke fra
begyndelsen skulle indebære en fast tilknytning, skal der
efterfølgende indhentes børneattest, når
ansættelsesforholdet eller beskæftigelsen har varet i 3
måneder, eller når den ansatte eller beskæftigede
inden for en periode på 3 måneder har haft en
tilknytning, der har indebåret kontakt med et barn under 15
år i mere end 3 tilfælde. Børneattest skal i
disse tilfælde indhentes inden 3 uger.
I bekendtgørelserne er der yderligere en bestemmelse
om, at der skal indhentes børneattest i tilfælde af,
at der er fast tilknytning i en sammenhængende periode
på mere end 2 ugers varighed.
Kulturministeriet vil på baggrund af
lovovervågningsredegørelsen tage skridt til, i
samarbejde med ressortministerierne, at ændre
sidstnævnte bestemmelse i bekendtgørelserne
således, at to uger nedsættes til én uge.
Der ses ikke at være behov for ændringer af
loven.
På denne baggrund foreslås det, at
revisionsbestemmelsen ophæves.
5. Lovforslagets økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige.
6. Lovforslagets økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
7. Lovforslagets administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
8. Lovforslagets
miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
10. Høring
Et lovudkast blev sendt i høring den 15. januar 2008.
Høringsfristen var den 5. februar 2008.
Høringsinstanserne var:
Advokatrådet, Amatørernes Kunst og Kultur
Samråd, Ankestyrelsen, AOF Danmark, Beredskabsstyrelsen,
Bibliotekarforbundet, Bibliotekslederforeningen,
Biblioteksstyrelsen, Børne- og Kulturchefforeningen,
Børne- og Ungdomsorganisationernes Samråd,
Børne- og Ungdomspædagogernes Landsforbund,
Børnerådet, Børnesagens Fællesråd,
Center for frivilligt Socialt Arbejde, Center for Ligebehandling af
Handicappede, Center for Små Handicapgrupper, COII,
Daginstitutionernes Landsorganisation, Danmarks Biblioteksforening,
Danmarks Biblioteksskole, Danmarks Idræts-Forbund, Danmarks
Kirketjenerforening, Danmarks Kordegneforening, Danmarks
Lærerforening, Danmarks Naturfredningsforening, Danmarks
Provsteforening, DATS - Landsforeningen for Dramatisk Virksomhed,
Dansk Amatørkor Union, Dansk Amatør Musik Union,
Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk BiblioteksCenter, Dansk
Blindesamfund, Dansk Firma Idrætsforbund, Dansk
Flygtningehjælp, Dansk Folkeoplysnings Samråd, Dansk
Friskoleforening, Dansk Husflidsselskab, Dansk Kirkemusiker
Forening, Dansk Magisterforening, Dansk Musikbiblioteksforening,
Dansk Musiker Forbund, Dansk Oplysnings Forbund, Dansk Organist og
Kantor Samfund, Dansk Psykolog Forening, Dansk Røde Kors,
Dansk Skuespillerforbund, Dansk Socialrådgiverforening, Dansk
Sygeplejeråd, Dansk Ungdoms Fællesråd, Danske
Fysioterapeuter, Danske Gymnastik- & Idrætsforeninger,
Danske Orkesterdirigenter, Danske Regioner, Danske Sømands-
og Udlandskirker, Danske Teatres Fællesorganisation,
Datatilsynet, De Danske Skytteforeninger, De Frie Samarbejdende
MVU-institutioner, De Samvirkende Invalideorganisationer, De
Samvirkende Menighedsplejer, Den Almindelige Danske
Lægeforening, Den Danske Dommerforening, Den Danske
Præsteforening, Det Centrale Handicapråd, Det Danske
Institut for Menneskerettigheder, Det Kgl. Bibliotek, Det Kgl.
Teater, Det Kommunale Kartel, Domstolsstyrelsen,
Efterskoleforeningen, Efterskolernes Lærerforening,
Ergoterapeutforeningen, Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, Fagligt
Fælles Forbund 3F, Familieplejen i Danmark,
FBU-Forældrelandsforeningen for Børn og
Ungdomsbistand, FOLA Landsforeningen af forældre til
børn i daginstitutioner, Folkeligt Oplysnings Forbund,
Folkevirke, Forbundet af Kirke- og Kirkegårdsansatte,
Forbundet af Offentligt Ansatte, Foreningen af Danske
Døgninstitutioner, Foreningen af Danske
Kirkegårdsledere, Foreningen af Heltidsledere indenfor
Folkeoplysningen, Foreningen af Politidirektører i Danmark,
Foreningen af Præliminære Organister, Foreningen af
Sognemedhjælpere i Danmark, Forsvarsministeriet,
Frederiksberg Kommune, Frie Grundskolers Fællesråd,
Frie Grundskolers Lærerforening, Friluftsrådet, Fritid
& Samfund, Fritidssamrådet i Danmark,
Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd, Fyens Stift, Haderslev Stift,
Helsingør Stift, HK/Kommunal, Hovedstadens
Sygehusfællesskab, Jammerbugt kommune, Justitsministeriet,
Kirkeministeriet, Kommunale Tjenestemænd og
Overenskomstansatte, KL, Kommunernes Skolebiblioteksforening,
Kulturarvsstyrelsen, Kulturelle Samråd I Danmark,
Kunstrådet, Københavns Kommune, Københavns
Stift, Landsforbundet af Voksen- og Ungdomsundervisere,
Landsforeningen af Menighedsrådsmedlemmer, Landsforeningen af
Opholdssteder og Skolebehandlingstilbud, Landsforeningen
Ligeværd, Landsorganisationen af Kvindekrisecentre, Liberalt
Oplysnings Forbund, Lolland-Falster Stift, Lærestuderendes
Landskreds, Manuelle Fags Samråd, Miljøministeriet,
Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration, Ministeriet
for Sundhed og Forebyggelse, MVU-rådet; formand Hans Stige,
Mødrehjælen af 1983, Dansk Oplysnings Forbund,
Politidirektøren i København,
Pædagogstuderendes Landssammenslutning, Red Barnet, Ribe
Stift, Rigsadvokaten, Rigspolitichefen, Roskilde Stift, Rådet
for Erhvervsrettede Uddannelser; Uddannelsesstyrelsen, Rådet
for Frivilligt Socialt Arbejde, Sammenslutningen af Institutioner
for Erhvervshæmmede, Servicestyrelsen, Socialchefforeningen,;
Rødovre Kommune, Socialistisk Oplysningsforbund,
Socialpolitisk Forening, Socialpædagogernes Landsforbund,
Statens Museum for Kunst, Statsbiblioteket, Udenrigsministeriet,
Udlændingesservice, Udvalget for de Grundlæggende
Social- og Sundhedsuddannelser, Udviklings- og Formidlingscenteret
på Handicapområdet, UFC Børn og Unge,
Undervisningsministeriet, Ungdomsringen, Velfærdsministeriet,
Viborg Stift, Videns- og Formidlingscentret for København og
Esbjerg, Videns- og Formidlingscentret for Socialt Udsatte, Aalborg
Stift, Århus Stift.
11. Sammenfattende skema
Vurdering af konsekvenser af
lovforslaget
| Positive konsekvenser | Negative konsekvenser |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1 (§ 5, stk.2)
Forslaget indebærer en ophævelse af
revisionsbestemmelsen i § 5, stk. 2. Der henvises
til pkt. 4 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 2
Det foreslås, at lovforslaget træder i kraft 1.
juli 2008.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 |
| | I lov om børneattester, lov nr. 520
af 21. juni 2005 foretages følgende ændring: |
| | |
§ 5.
Loven træder i kraft den 1. juli 2005. | | |
Stk. 2.
Forslag til revision af loven fremsættes for Folketinget
senest i folketingsåret 2007-08. | | 1.§ 5,
stk. 2, ophæves. |