L 87 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af pensionsafkastbeskatningsloven. (Præciseringer af
kompensationsordning).
Fremsat den 27. februar 2008 af
skatteministeren (Kristian Jensen)
Forslag
til
Lov om ændring af
pensionsafkastbeskatningsloven
(Præciseringer af
kompensationsordning)
§ 1
I pensionsafkastbeskatningsloven, lov nr. 1535 af
19. december 2007, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 40, stk. 1, 2. pkt.,
stk. 2, 1. pkt., stk. 3, 1. pkt., stk. 4, 1. pkt.,
stk. 5, 1. pkt., stk. 6, 1. pkt., og stk. 8, 1. pkt., ændres
»investeringsforening« til: »investeringsforening
omfattet af § 4 i lov om beskatning af visse
pensionskapitaler m.v. (pensionsafkastbeskatningsloven)«.
2. I
§ 40, stk. 3,
indsættes efter 4. pkt.:
»Hvis pensionsinstituttet ikke kan
indsætte beløbet på en nyoprettet tilsvarende
pensionsordning i pensionsinstituttet, jf. lov om finansiel
virksomhed §§ 304 eller 307, kan den
pensionsberettigede vælge mellem at få indbetalt
beløbet på en tilsvarende ordning i et andet
pensionsinstitut eller at få udbetalt beløbet efter
fradrag af afgift på 60 pct.«
3. I
§ 40, stk. 3,
indsættes efter 5. pkt., der bliver 6. pkt.:
»Pensionsberettigede, der ikke længere
har en ordning i pensionsinstituttet, og som ikke meddeler
pensionsinstituttet sit valg senest 1 måned efter modtagelsen
af underretning fra pensionsinstituttet om valgmuligheden, anses
dog for at have valgt udbetaling af beløbet efter fradrag af
afgift på 60 pct., hvis pensionsinstituttet i forbindelse med
underretning om valgmuligheden har underrettet den
pensionsberettigede herom.«
4. I
§ 40, stk. 3, 9. pkt.,
der bliver 11. pkt., ændres »4.-8. pkt.« til:
»4.-10. pkt.«
5. I
§ 40, stk. 4,
indsættes efter 5. pkt.:
»Hvis pensionsinstituttet ikke kan
indsætte beløbet på en nyoprettet tilsvarende
pensionsordning i pensionsinstituttet, jf. lov om finansiel
virksomhed §§ 304 eller 307, kan den
pensionsberettigede vælge mellem at få indbetalt
beløbet på en tilsvarende ordning i et andet
pensionsinstitut eller at få udbetalt beløbet efter
fradrag af afgift på 60 pct.«
6. I
§ 40, stk. 4,
indsættes efter 6. pkt., der bliver 7. pkt.:
»Pensionsberettigede, der ikke længere
har en ordning i pensionsinstituttet, og som ikke meddeler
pensionsinstituttet sit valg senest 1 måned efter modtagelsen
af underretning fra pensionsinstituttet om valgmuligheden, anses
dog for at have valgt udbetaling af beløbet efter fradrag af
afgift på 60 pct., hvis pensionsinstituttet i forbindelse med
underretning om valgmuligheden har underrettet den
pensionsberettigede herom.«
7. I
§ 40, stk. 4, 10. pkt.,
der bliver 12. pkt., ændres »5.-9. pkt.« til:
»5.-11. pkt.«
8. I
§ 40, stk. 6,
indsættes efter 6. pkt.:
»Hvis pensionsinstituttet ikke kan
indsætte beløbet på en nyoprettet tilsvarende
pensionsordning i pensionsinstituttet, jf. lov om finansiel
virksomhed §§ 304 eller 307, kan den
pensionsberettigede vælge mellem at få indbetalt
beløbet på en tilsvarende ordning i et andet
pensionsinstitut eller at få udbetalt beløbet efter
fradrag af afgift på 60 pct.«
9. I
§ 40, stk. 6,
indsættes efter 7. pkt., der bliver 8. pkt.:
»Pensionsberettigede, der ikke længere
har en ordning i pensionsinstituttet, og som ikke meddeler
pensionsinstituttet sit valg senest 1 måned efter modtagelsen
af underretning fra pensionsinstituttet om valgmuligheden, anses
dog for at have valgt udbetaling af beløbet efter fradrag af
afgift på 60 pct., hvis pensionsinstituttet i forbindelse med
underretning om valgmuligheden har underrettet den
pensionsberettigede herom.«
10. I
§ 40, stk. 6, 11. pkt.,
der bliver 13. pkt., ændres »6.-10. pkt.« til:
»6.-12. pkt.«
11.§ 40, stk. 11, 9. pkt.,
ophæves og i stedet indsættes:
»For pensionsordninger i pensionsinstitutter
fremkommer kompensationstallet for obligationsserien herefter som
15 pct. af denne sum i kr. divideret med 100, reduceret med
forholdet mellem udtrækninger i 2007, der ikke indgår i
ydelsesrækkerne efter stk. 10, 3. pkt., og beholdningen
af ikke udtrukne obligationer den 31. december 2006. For
pensionsordninger i pengeinstitutter fremkommer kompensationstallet
for obligationsserien som 15 pct. af denne sum i kr. divideret med
100, reduceret med forholdet mellem udtrækninger i 2007, der
ikke indgår i ydelsesrækkerne efter stk. 10, 4.
pkt., og beholdningen af ikke udtrukne obligationer den 31.
december 2006. Kompensationstallet opgøres med 4
decimaler.«
12. I
§ 40 indsættes efter
stk. 12 som nye stykker:
»Stk. 13. Ved
opgørelsen af beholdningen den 31. december 2006 medregnes
alene ikke udtrukne obligationer.
Stk. 14.
Indbetaling af kompensationsbeløbet på den
pensionsberettigedes pensionsordning i forsikringsselskabet m.v.
eller overførsel af beløbet til en tilsvarende
pensionsordning i et andet forsikringsselskab m.v. efter
stk. 1-4, anses for en overførsel efter
pensionsbeskatningslovens § 41.
Stk. 15. Juridiske
personer er ikke berettigede til kompensation efter denne
bestemmelse.
Stk. 16. I de helt
særlige tilfælde, hvor forsikringsselskabet m.v. ikke
har kunnet finde en pensionsberettiget, der ikke længere har
en ordning i forsikringsselskabet m.v., kan forsikringsselskabet
m.v. undlade at anmode om kompensation for den
pågældende.«
Stk. 13-18 bliver herefter til stk. 17-22.
13. I
§ 40, stk. 17, der
bliver stk. 21, indsættes som 3. pkt.:
Ȥ 27, stk. 1, finder
tilsvarende anvendelse ved kontrollen af opgørelsen af
kompensationsbeløbene«
14. I
§ 41, stk. 1,
indsættes efter 4. pkt.:
»Hvis pensionsinstituttet ikke kan
indsætte beløbet på en nyoprettet tilsvarende
pensionsordning i pensionsinstituttet, jf. lov om finansiel
virksomhed §§ 304 eller 307, kan den
pensionsberettigede vælge mellem at få indbetalt
beløbet på en tilsvarende ordning i et andet
pensionsinstitut eller at få udbetalt beløbet efter
fradrag af afgift på 60 pct.«
15. I
§ 41, stk. 1,
indsættes efter 5. pkt., der bliver 6. pkt.:
»Pensionsberettigede, der ikke længere
har en ordning i pensionsinstituttet, og som ikke meddeler
pensionsinstituttet sit valg senest 1 måned efter modtagelsen
af underretning fra pensionsinstituttet om valgmuligheden, anses
dog for at have valgt udbetaling af beløbet efter fradrag af
afgift på 60 pct., hvis pensionsinstituttet i forbindelse med
underretning om valgmuligheden har underrettet den
pensionsberettigede herom.«
16. I
§ 41, stk. 1, 9. pkt.,
der bliver 11. pkt., ændres: »4.-8. pkt.« til:
»4.-10. pkt.«
17. I
§ 41, stk. 2,
indsættes efter 5. pkt.:
»Hvis pensionsinstituttet ikke kan
indsætte beløbet på en nyoprettet tilsvarende
pensionsordning i pensionsinstituttet, jf. lov om finansiel
virksomhed §§ 304 eller 307, kan den
pensionsberettigede vælge mellem at få indbetalt
beløbet på en tilsvarende ordning i et andet
pensionsinstitut eller at få udbetalt beløbet efter
fradrag af afgift på 60 pct.«
18. I
§ 41, stk. 2,
indsættes efter 6. pkt., der bliver 7. pkt.:
»Pensionsberettigede, der ikke længere
har en ordning i pensionsinstituttet, og som ikke meddeler
pensionsinstituttet sit valg senest 1 måned efter modtagelsen
af underretning fra pensionsinstituttet om valgmuligheden, anses
dog for at have valgt udbetaling af beløbet efter fradrag af
afgift på 60 pct., hvis pensionsinstituttet i forbindelse med
underretning om valgmuligheden har underrettet den
pensionsberettigede herom.«
19. I
§ 41, stk. 2, 10. pkt.,
der bliver 12. pkt., ændres: »4.-9. pkt.« til:
»4.-10. pkt.«
20. I
§ 41, stk. 4,
indsættes efter 5. pkt.:
»Hvis pensionsinstituttet ikke kan
indsætte beløbet på en nyoprettet tilsvarende
pensionsordning i pensionsinstituttet, jf. lov om finansiel
virksomhed §§ 304 eller 307, kan den
pensionsberettigede vælge mellem at få indbetalt
beløbet på en tilsvarende ordning i et andet
pensionsinstitut eller at få udbetalt beløbet efter
fradrag af afgift på 60 pct.«
21. I
§ 41, stk. 4,
indsættes efter 6. pkt., der bliver 7. pkt.:
»Pensionsberettigede, der ikke længere
har en ordning i pensionsinstituttet, og som ikke meddeler
pensionsinstituttet sit valg senest 1 måned efter modtagelsen
af underretning fra pensionsinstituttet om valgmuligheden, anses
dog for at have valgt udbetaling af beløbet efter fradrag af
afgift på 60 pct., hvis pensionsinstituttet i forbindelse med
underretning om valgmuligheden har underrettet den
pensionsberettigede herom.«
22. I
§ 41, stk. 4, 11. pkt.,
der bliver 13. pkt., ændres »6.-10. pkt.« til:
»6.-12. pkt.«
23. I
§ 41 indsættes efter
stk. 7 som nye stykker:
»Stk. 8.
Indbetaling af kompensationsbeløbet på den
pensionsberettigedes pensionsordning i forsikringsselskabet m.v.
eller overførsel af beløbet til en tilsvarende
pensionsordning i et andet forsikringsselskab m.v. efter
stk. 1-4, anses for en overførsel efter
pensionsbeskatningslovens § 41.
Stk. 9. Juridiske
personer er ikke berettigede til kompensation efter denne
bestemmelse.
Stk. 10. I de helt
særlige tilfælde, hvor forsikringsselskabet m.v. ikke
har kunnet finde en pensionsberettiget, der ikke længere har
en ordning i forsikringsselskabet m.v., kan forsikringsselskabet
m.v. undlade at anmode om kompensation for den
pågældende.
Stk. 11.
Markedsværdien pr. 31. december 2005 er værdien pr. 31.
december 2005 som den er anført i den reviderede og
generalforsamlingsgodkendte årsrapport for 2005.«
Stk. 8-13 bliver herefter stk. 12-17.
24. I
§ 41, stk. 12, der
bliver stk. 16, indsættes som 3.
pkt.:
Ȥ 27, stk. 1, finder
tilsvarende anvendelse ved kontrollen af opgørelsen af
kompensationsbeløbene«
§ 2
Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende og har virkning fra og med
indkomståret 2008.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger
1. Lovforslagets formål og
baggrund
Lovforslagets formål er at præcisere de
overgangsbestemmelser om engangsudbetaling fra staten til
pensionsopsparerne (kompensationsordningen), der blev
indført ved omlægningen af pensionsafkastbeskatningen
ved lov nr. 1535 af 19. december 2007
(pensionsafkastbeskatningsloven).
Lov nr. 1535 af 19. december 2007 udmønter den aftale,
som regeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti) og
Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Det Radikale Venstre og
Socialistisk Folkeparti har indgået om den fremtidige
pensionsbeskatning som følge af EF-Domstolens underkendelse
af de danske pensionsbeskatningsregler i dom af 30. januar 2007 i
sag C-150/04, Kommissionen mod Danmark.
Overgangsbestemmelserne blev indført for at kompensere
pensionsopsparerne for ophævelsen af den hidtidige fritagelse
for pensionsafkastskat af afkast af visse faste ejendomme og
indeksobligationer. Med en række præciseringer
søges det at undgå eventuel fortolkningstvivl og at
bidrage til en forenkling af selskabernes arbejde med at fordele
kompensationsbeløb ud individuelt til kunderne.
2. Gældende ret
Ved omlægningen af pensionsafkastbeskatningen ved lov
nr. 1535 af 19. december 2007 blev den hidtidige fritagelse for
pensionsafkastskat af afkast af visse faste ejendomme og
indeksobligationer ophævet. Efter loven ydes
pensionsopsparerne kompensation for tabet af den fremtidige
skattefrihed, jf. lovens §§ 40-41.
3. Lovforslagets indhold
Lovforslaget præciserer og justerer
kompensationsordningen på følgende punkter:
- Præcisering
af, at beholdningen af indeksobligationer ultimo 2006 ved
beregningen af kompensationen for ophævelse af skattefrihed
af visse indeksobligationer korrigeres for udtrækninger i
2007, og at beholdningen den 31. december 2006 kun omfatter ikke
udtrukne obligationer.
- Præcisering
af, at der kun gives kompensation for tab af fremtidig skattefrihed
til dem, der hidtil var skattefri af indeksobligationerne.
-
Præcisering, der sikrer overensstemmelse med lov om finansiel
virksomhed.
- Præcisering
af, at kompensationen for fast ejendom beregnes på baggrund
af værdien ifølge årsrapporten for 2005.
- Teknisk
ændring, der giver pensionsinstituttet mulighed for at
vælge at udbetale kompensationsbeløbet til
forhenværende kunder, som ikke svarer på underretningen
fra pensionsinstituttet om valgmulighed, i stedet for at
indsætte beløbet på en eksisterende
pensionsordning.
- Præcisering
af, at indsættelse af kompensationsbeløbet på en
eksisterende pensionsordning eller overførsel af
beløbet til en tilsvarende ordning ikke får
skattemæssige konsekvenser, og at det kun er fysiske
personer, der er berettigede til at få kompensation.
- Mulighed for, at
penge- og pensionsinstitutterne i de helt særlige
tilfælde, hvor instituttet ikke har kunnet finde en
forhenværende pensionskunde, kan undlade at anmode om
kompensation for den pågældende.
- Præcisering
af, at SKAT i forbindelse med kontrollen af opgørelsen af
kompensationsbeløbet kan ændre
kompensationsbeløb, der anses for urigtige.
4. Økonomiske konsekvenser for
det offentlige
De tekniske præciseringer af kompensationsbestemmelsen
sikrer, at beregningen af kompensationstallet fremgår i
overensstemmelse med den tiltænkte udformning. Disse
præciseringer har ingen egentlige provenumæssige
konsekvenser.
Ændringerne vedrørende manglende respons fra
forhenværende kunder og forhenværende kunder, som ikke
kan findes i særlige tilfælde, vurderes ikke at have
nævneværdige provenumæssige konsekvenser.
5. Administrative konsekvenser for
det offentlige
Lovforslaget medfører ikke administrative konsekvenser
for det offentlige.
6. Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Lovforslaget medfører ikke økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet.
7. Administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Lovforslaget er i forbindelse med høringen af forslaget
blevet sendt til Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for
Kvalitet i Erhvervsregulering med henblik på en vurdering af,
om forslaget skal forelægges et af Økonomi- og
Erhvervsministeriets virksomhedspaneler.
8. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
9. Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
10. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget præciserer kompensationsbestemmelserne i
pensionsafkastbeskatningsloven, der blev vedtaget den 14. december
2007 i sammenhæng med lov om ændring af lov om
beskatning af pensionsordninger m.v. og forskellige andre love
(Fradragsret for indbetalinger til udenlandske pensionsordninger)
som en konsekvens af EF-Domstolens dom den 30. januar 2007 i sag
150/04, Kommissionen mod Danmark. Nyaffattelsen af
pensionsafkastbeskatningsloven vurderedes at være i
overensstemmelse med EU-retten. Lovforslaget indeholder ikke nye
EU-retlige aspekter.
11. Høring
Lovforslaget har inden fremsættelsen været stillet
som ændringsforslag til Forslag til lov om ændring af
registreringsafgiftsloven, lov om vægtafgift af
motorkøretøjer m.v. og lov om afgift efter
brændstofforbrug for visse personbiler (Justering af
afgiftsberegningen for brugte biler m.v., afgiftsfritagelse af
brint- og elbiler og udvidelse af ordningen med registrerede
virksomheder) (L 42 2007-08, 2. samling).
Investeringsforeningsrådet og Forsikring & Pension har
kommenteret herpå over for Folketingets Skatteudvalg.
Lovforslaget er desuden den 21. februar 2008 sendt til
høring hos Advokatrådet, Akademikernes
Centralorganisation, AERådet, Arbejdsmarkedets
Tillægspension, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Erhvervs- og
Selskabsstyrelsen, Finansforbundet, Finansministeriet,
Finanstilsynet, Foreningen af Firmapensionskasser, Foreningen af
Statsautoriserede Revisorer, Foreningen Danske Revisorer,
Foreningen Registrerede Revisorer, Forsikring og Pension, FTF,
Investeringsforeningsrådet, Kommunernes Landsforening, OMX,
den Nordiske Børs, København, Landsorganisationen i
Danmark, Lønmodtagernes Dyrtidsfond, SKAT, SKATs
Retssikkerhedschef, Skatterevisorforeningen og Økonomi- og
Erhvervsministeriet. Høringen afsluttes først
efter fremsættelsen af lovforslaget.
12. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser | Negative konsekvenser |
Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | De tekniske præciseringer af
kompensationsbestemmelsen sikrer, at beregningen af
kompensationstallet fremgår i overensstemmelse med den
tiltænkte udformning. Disse præciseringer har ingen
egentlige provenumæssige konsekvenser. | |
| Ændringerne vedrørende
manglende respons fra forhenværende kunder og
forhenværende kunder, som ikke kan findes i særlige
tilfælde, vurderes ikke at have nævneværdige
provenumæssige konsekvenser. | |
Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Lovforslaget er i forbindelse med
høringen af forslaget blevet sendt til Erhvervs- og
Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i Erhvervsregulering med
henblik på en vurdering af, om forslaget skal
forelægges et af Økonomi- og Erhvervsministeriets
virksomhedspaneler. | |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget præciserer
kompensationsbestemmelserne i pensionsafkastbeskatningsloven, der
blev vedtaget den 14. december 2007 i sammenhæng med lov om
ændring af lov om beskatning af pensionsordninger m.v. og
forskellige andre love (Fradragsret for indbetalinger til
udenlandske pensionsordninger) som en konsekvens af EF-Domstolens
dom den 30. januar 2007 i sag 150/04, Kommissionen mod Danmark.
Nyaffattelsen af pensionsafkastbeskatningsloven vurderedes at
være i overensstemmelse med EU-retten. Lovforslaget
indeholder ikke nye EU-retlige aspekter. |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Der er tale om en teknisk præcisering. Efter de
tidligere gældende regler kunne man kun skattefrit investere
i indeksobligationer gennem investeringsforeninger omfattet af
§ 4 i pensionsafkastbeskatningsloven. Det foreslås
præciseret, at der kun gives kompensation ved investering i
indeksobligationer gennem en investeringsforening omfattet af
§ 4. Herved sikres det, at der kun gives kompensation for
tab af fremtidig skattefrihed til dem, der hidtil var skattefri af
indeksobligationerne.
Til nr. 2-3, 5-6, 8-9,
14-15, 17-18 og 20-21
Der er tale om en teknisk præcisering, der sikrer
overensstemmelse med lov om finansiel virksomhed. Efter
§§ 304 og 307 i lov om finansiel virksomhed er det
ikke muligt for arbejdsmarkedsrelaterede
livsforsikringsaktieselskaber og tværgående
pensionskasser at optage nye kunder, der ikke tilhører den
gruppe af kunder, som de i henhold til overenskomster,
vedtægter eller lignende må tegne pensionsordninger
for. Det præciseres, at pensionsinstituttet alene skal give
sådanne forhenværende pensionskunder valg mellem
udbetaling efter fradrag af 60 pct. som endelig afgift eller at
få indbetalt beløbet på en tilsvarende ordning i
et andet pensionsinstitut.
I de tilfælde, hvor den pensionsberettigede ikke senest
1 måned efter underretning fra pensionsinstituttet om
beløbets størrelse og valgmulighederne, meddeler
pensionsinstituttet sit valg, anses den pensionsberettigede efter
gældende regler for at have valgt indbetaling af
beløbet på pensionsordningen i pensionsinstituttet.
Det kan i tilfælde af kundens passivitet være
uhensigtsmæssigt, at pensionsinstituttet pålægges
at oprette en ny pensionskonto for forhenværende kunder. Det
foreslås derfor, at pensionsinstituttet får mulighed
for at vælge at udbetale kompensationsbeløbet til
forhenværende kunder, der ikke svarer på underretningen
fra pensionsinstituttet om valgmulighed, i stedet for at
indsætte beløbet på en eksisterende
pensionsordning. Det forudsætter dog, at pensionsinstituttet
i forbindelse med underretning om valgmuligheden har underrettet
kunden om, at det er konsekvensen af ikke at meddele sit valg til
pensionsinstituttet.
Til nr. 4, 7, 10, 16, 19
og 22
Der er tale om konsekvensændringer. Nr. 4 er en
konsekvensændring som følge af nr. 2 og 3. Nr. 7 er en
konsekvensændring som følge af nr. 5 og 6. Nr. 10 er
en konsekvensændring som følge af nr. 8 og 9. Nr. 16
er en konsekvensændring som følge af nr. 14 og 15. Nr.
19 er en konsekvensændring som følge af nr. 17 og 18.
Nr. 22 er en konsekvensændring som følge af nr. 20 og
21.
Til nr. 11
Der er tale om en teknisk præcisering af
kompensationsbestemmelsen i § 40 i
pensionsafkastbeskatningsloven. Det foreslås at
præcisere, at beholdningen den 31. december 2006 ved
beregningen af kompensationstallet korrigeres for
udtrækninger i 2007, som ikke omfattes af skattepligten fra
og med indkomståret 2008.
For pensionsordninger i pensionsinstitutter betyder det, at
der korrigeres for udtrækninger til indfrielse den 1. juli
2007 og den 1. januar 2008, da de indfriede obligationer ikke
bliver skattepligtige, hvorfor de ikke indgår i de
ydelsesrækker, der ligger til grund for beregningen af
kompensationstallet, jf. § 40, stk. 10, 3. pkt. For
pensionsordninger i pengeinstitutter korrigeres der alene for
udtrækninger til indfrielse den 1. juli 2007. Det skyldes, at
udtrækninger til indfrielse den 1. januar 2008 bliver
skattepligtige, hvorfor de udtrukne obligationer 1. januar 2008
indgår i de ydelsesrækker, der ligger til grund for
beregningen af kompensationstallet for pengeinstitutordninger, jf.
§ 40, stk. 10, 4. pkt. Med forslaget undgås
eventuel fortolkningstvivl, idet det præciseres, at
kompensationsbeløbet som tilsigtet beregnes som
nutidsværdien af værditabet som følge af den
forventede fremtidige beskatning for den mængde obligationer,
der bliver omfattet af skattepligten ved ophævelse af
skattefrihed fra og med indkomståret 2008.
Til nr. 12
Til stk. 13: Der er tale om en teknisk præcisering
af kompensationsbestemmelsen i § 40 i
pensionsafkastbeskatningsloven. Efter bestemmelsen kan
pensionsberettigede under visse betingelser få kompensation
for ophævelsen af skattefrihed af visse
indeksobligationer.
Beregningen sker med udgangspunkt i den pensionsberettigedes
andel af indeksobligationerne den 31. december 2006. Det
foreslås at præcisere, at der ved beholdningen den 31.
december 2006 alene forstås beholdningen af ikke udtrukne
obligationer. I beholdningen indgår således ikke de
obligationer, der inden den 31. december 2006 er udtrukket til
indfrielse den 1. januar 2007, da disse ikke bliver omfattet af
skattepligten.
Til stk. 14: Der er tale om en teknisk præcisering,
der sikrer, at indsættelse af kompensationsbeløb
på en eksisterende pensionsordning eller på en
nyoprettet pensionsordning ikke får skattemæssige
konsekvenser. Det følger af pensionsbeskatningslovens
§ 41, at overførsel af en pensionsordning til en
anden pensionsordning ikke betragtes som en udbetaling af den
eksisterende ordning og indbetaling på en ny ordning. Det
betyder, at udbetalingen ikke beskattes, og at der ikke er fradrag
for indbetalingen. Forslaget går ud på, at
indsættelsen af kompensationsbeløbet på en
eksisterende eller nyoprettet ordning skal anses for en
overførsel efter pensionsbeskatningslovens § 41.
Den foreslåede bestemmelse indebærer, at der ikke er
fradrag for indbetalingen, at den ikke indgår i
opgørelse af den ordinære beløbsgrænse
for fradragsberettiget indskud på pensionsordninger på
ca. 40.000 kr. pr. år, og at aldersgrænsen i forhold
til ratepension ikke gælder.
Til stk. 15: Der er tale om en teknisk præcisering,
der sikrer, at virksomheder, der forsikrer deres pensionstilsagn
til direktører, og herved bliver pensionsberettigede efter
§ 1, stk. 1, ikke bliver omfattet af begrebet
pensionsberettiget i § 40, stk. 4, og dermed bliver
berettiget til kompensation.
Til stk. 16: Der kan være helt særlige
tilfælde, hvor forsikringsselskabet m.v. trods grundige
undersøgelser ikke har kunnet finde en pensionsberettiget,
der ikke længere har en ordning i forsikringsselskabet m.v. I
disse tilfælde foreslås det, at forsikringsselskabet
m.v. kan undlade at anmode om kompensation for den
pågældende. Antallet af kunder, der ikke kan findes,
må forventes at være yderst begrænset.
Til nr. 13 og 24
Der er tale om en teknisk præcisering, der sikrer, at
SKAT i forbindelse med kontrollen af opgørelsen af
kompensationsbeløbet kan ændre de
kompensationsbeløb, der anses for urigtige.
Til nr. 23
Der er tale om tekniske præciseringer. Stk. 8-10
svarer til stk. 14 -16 i lovforslagets nr. 12.
Herudover præciseres det, at kompensationen beregnes
på baggrund af markedsværdien, som den er anført
i den reviderede og generalforsamlingsgodkendte årsrapport
for 2005. Efter den gældende lovtekst skal
kompensationsværdien opgøres som markedsværdien
pr. 31. december 2005, hvilket ifølge bemærkningerne
er den værdi, der er anført i de
pensionsafkastskattepligtiges regnskaber, dvs. årsrapporten
for 2005. For at undgå eventuel tvivl herom, foreslås
dette præciseret direkte i lovteksten.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende, og at den får virkning
fra og med indkomståret 2008.
Lovforslaget er en præcisering og mindre ændring
af §§ 40 og 41 i pensionsafkastbeskatningsloven, jf.
lov nr. 1535 af 19. december 2007. Efter lov nr. 1535 af 19.
december 2007 er det en betingelse for udbetaling af kompensation,
at penge- eller pensionsinstituttet senest den 31. marts 2008
indsender dokumentation til SKAT for kompensationsbeløbet.
Det er derfor vigtigt, at lovforslaget træder i kraft
hurtigst muligt inden ansøgningsfristens udløb den
31. marts 2008. Det foreslås, at præciseringerne m.v.
får samme virkningstidspunkt som §§ 40 og
41.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
ret
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 |
| | I pensionsafkastbeskatningsloven, lov nr.
1535 af 19. december 2007, foretages følgende
ændringer: |
| | |
§ 40.
Skattepligtige efter § 1, stk. 2, i lov om
beskatning af visse pensionskapitaler m.v.
(pensionsafkastbeskatningsloven), der den 31. december 2006 ejer
indeksobligationer omfattet af § 2, stk. 3, nr. 1, i
lov om beskatning af visse pensionskapitaler m.v.
(pensionsafkastbeskatningsloven), kan få udbetalt et
beløb opgjort som den nominelle værdi af den
skattepligtiges beholdning af hver obligationsserie opgjort ved
kreditorindeksfaktoren den 1. januar 2008 ganget med et
kompensationstal, jf. stk. 10 og 11, jf. dog stk. 12.
Reglen i 1. pkt. finder tilsvarende anvendelse, hvis den
skattepligtige har investeret i indeksobligationerne gennem en
investeringsforening. Det er en betingelse for udbetaling, at
pengeinstituttet senest den 31. marts 2008 indsender dokumentation
for kompensationsbeløbets størrelse til told- og
skatteforvaltningen. Told- og skatteforvaltningen udbetaler
beløbet til pengeinstituttet, der straks skal
overføre det udbetalte beløb direkte til den
skattepligtiges konto. Hvis den pensionsberettigede på
udbetalingstidspunktet ikke længere har pensionsordningen i
pengeinstituttet, indsættes beløbet til den
pensionsberettigede på en tilsvarende nyoprettet
pensionskonto i pengeinstituttet. Hvis den pensionsberettigede
på udbetalingstidspunktet ikke længere har
pensionsordningen i pengeinstituttet, som følge af at
ordningen er flyttet til en tilsvarende ordning i et andet penge-
eller pensionsinstitut, kan pengeinstituttet vælge i stedet
at overføre beløbet til den tilsvarende
pensionsordning i det andet penge- eller pensionsinstitut eller,
hvis ordningen er ophævet i utide, at udbetale beløbet
efter fradrag af en afgift på 60 pct. | | 1. I
§ 40, stk. 1, 2. pkt., stk. 2, 1. pkt.,
stk. 3, 1. pkt., stk. 4, 1. pkt., stk. 5, 1. pkt.,
stk. 6, 1. pkt., og stk. 8, 1. pkt., ændres
»investeringsforening« til: »investeringsforening
omfattet af § 4 i lov om beskatning af visse
pensionskapitaler m.v.
(pensionsafkastbeskatningsloven)«. |
For skattepligtige, der har
påbegyndt eller afsluttet et udbetalingsforløb,
bortset fra delophævelse omfattet af
pensionsbeskatningslovens § 30, stk. 1, udbetaler
pengeinstituttet kompensationsbeløbet direkte til den
skattepligtige. Udbetalingen beskattes på samme måde
som udbetalinger fra den oprindelige pensionsordning. | | |
Stk. 2.
Skattepligtige efter § 1, stk. 2, i lov om
beskatning af visse pensionskapitaler m.v.
(pensionsafkastbeskatningsloven), der den 31. december 2006 har en
puljeordning, hvortil der er knyttet indeksobligationer omfattet af
§ 2, stk. 3, nr. 1, i lov om beskatning af visse
pensionskapitaler m.v. (pensionsafkastbeskatningsloven), herunder
via investering i en investeringsforening, kan få udbetalt en
andel af et beløb opgjort som den nominelle værdi af
den til puljen tilknyttede beholdning af hver obligationsserie
opgjort ved kreditorindeksfaktoren den 1. januar 2008 ganget med et
kompensationstal, jf. stk. 10 og 11, jf. dog stk. 12. Det
er en betingelse for udbetaling, at pengeinstituttet senest den 31.
marts 2008 indsender dokumentation for kompensationsbeløbets
størrelse til told- og skatteforvaltningen. For
skattepligtige med puljeordninger skal pengeinstituttet straks
overføre beløbet direkte til den skattepligtiges
konto. Den skattepligtiges andel af kompensationsbeløbet
beregner pengeinstituttet som den andel, der svarer til forholdet
mellem værdien af de indeksobligationer, der er knyttet til
den skattepligtiges ordning, nedsat med den pensionsberettigedes
andel af beskæringen i stk. 12 og værdien af alle
indeksobligationerne i puljeordningen. Hvis den pensionsberettigede
på udbetalingstidspunktet ikke længere har
pensionsordningen i pengeinstituttet, indsætter
pengeinstituttet beløbet til den pensionsberettigede
på en tilsvarende nyoprettet pensionskonto i
pengeinstituttet. Hvis den pensionsberettigede på
udbetalingstidspunktet ikke længere har pensionsordningen i
pengeinstituttet, som følge af at ordningen er flyttet til
en tilsvarende ordning i et andet penge- eller pensionsinstitut,
kan pengeinstituttet vælge i stedet at overføre
beløbet til den tilsvarende pensionsordning i det andet
penge- eller pensionsinstitut eller, hvis ordningen er
ophævet i utide, at udbetale beløbet efter fradrag af
en afgift på 60 pct. | | |
For skattepligtige, der har
påbegyndt eller afsluttet et udbetalingsforløb bortset
fra delophævelse omfattet af pensionsbeskatningslovens
§ 30, stk. 1, udbetaler pengeinstituttet
kompensationsbeløbet direkte til den skattepligtige.
Udbetalingen beskattes på samme måde som udbetalinger
fra den oprindelige pensionsordning. | | |
Stk. 3.
Pensionsberettigede, der den 31. december 2006 har en
pensionsordning med ret til rentebonus i pensionsinstitutter efter
§ 1, stk. 1, i lov om beskatning af visse
pensionskapitaler m.v. (pensionsafkastbeskatningsloven), som den
31. december 2006 ejer, herunder via en investeringsforening,
indeksobligationer omfattet af § 2, stk. 3, nr. 1, i
lov om beskatning af visse pensionskapitaler m.v.
(pensionsafkastbeskatningsloven), som ligger til dækning for
forpligtelserne over for de pensionsberettigede, kan få
udbetalt en andel af et beløb opgjort som den nominelle
værdi af pensionsinstituttets beholdning af hver
obligationsserie opgjort ved kreditorindeksfaktoren den 1. januar
2008 ganget med et kompensationstal, jf. stk. 10 og 11, jf.
dog stk. 12. Det er en betingelse for udbetaling, at
pensionsinstituttet senest den 31. marts 2008 indsender
dokumentation for kompensationsbeløbets størrelse til
told- og skatteforvaltningen. Pensionsinstituttet skal
overføre beløbet direkte til de pensionsberettigede
enten efter det fordelingsmæssige kontributionsprincip, jf.
§ 6, stk. 2, i bekendtgørelse om
kontributionsprincippet, eller efter det aftalte fordelingsprincip,
hvis kontributionsprincippet ikke anvendes, korrigeret for den
enkelte pensionsberettigedes andel af beskæringen i
stk. 12. Overførslen af den enkelte
pensionsberettigedes andel af beløbet sker til hver enkelt
pensionsberettigede i overensstemmelse med vedkommendes valg enten
ved indbetaling af beløbet på den pensionsberettigedes
pensionsordning i pensionsinstituttet, ved indbetaling af
beløbet på en tilsvarende ordning i et andet
pensionsinstitut, eller ved udbetaling af beløbet efter
fradrag af afgift på 60 pct., jf. dog 7. og 8. pkt. Hvis den
pensionsberettigede ikke senest 1 måned efter modtagelsen af
underretning fra pensionsinstituttet om beløbets
størrelse og valgmulighederne som nævnt i 4. pkt.
meddeler pensionsinstituttet sit valg, anses den
pensionsberettigede for at have valgt indbetaling af beløbet
på pensionsordningen i pensionsinstituttet. | | 2. I
§ 40, stk. 3, indsættes efter 4. pkt.: »Hvis pensionsinstituttet ikke kan
indsætte beløbet på en nyoprettet tilsvarende
pensionsordning i pensionsinstituttet, jf. lov om finansiel
virksomhed §§ 304 eller 307, kan den
pensionsberettigede vælge mellem at få indbetalt
beløbet på en tilsvarende ordning i et andet
pensionsinstitut eller at få udbetalt beløbet efter
fradrag af afgift på 60 pct.« 3. I
§ 40, stk. 3, indsættes efter 5. pkt., der
bliver 6. pkt.: »Pensionsberettigede, der ikke
længere har en ordning i pensionsinstituttet, og som ikke
meddeler pensionsinstituttet sit valg senest 1 måned efter
modtagelsen af underretning fra pensionsinstituttet om
valgmuligheden, anses dog for at have valgt udbetaling af
beløbet efter fradrag af afgift på 60 pct., hvis
pensionsinstituttet i forbindelse med underretning om
valgmuligheden har underrettet den pensionsberettigede
herom.« 4. I
§ 40, stk. 3, 9. pkt., der bliver 11. pkt.,
ændres »4.-8. pkt.« til: »4.-10.
pkt.« |
Pensionsinstituttet anmoder herefter told-
og skatteforvaltningen om, at det samlede beløb for alle
pensionsberettigede udbetales til pensionsinstituttet, der herefter
straks overfører beløbet til den pensionsberettigede
i overensstemmelse med dennes valg. For pensionsberettigede, der
har påbegyndt eller afsluttet et udbetalingsforløb
bortset fra delophævelse omfattet af
pensionsbeskatningslovens § 30, stk. 1, udbetaler
pensionsinstituttet kompensationsbeløbet direkte til den
pensionsberettigede. Udbetalingen beskattes på samme
måde som udbetalinger fra den oprindelige pensionsordning.
4.-8. pkt. finder tilsvarende anvendelse for pensionsberettigede,
der på udbetalingstidspunktet ikke længere har
pensionsordningen i pensionsinstituttet. | | |
Stk. 4.
Pensionsberettigede, der den 31. december 2006 har en
pensionsordning uden ret til rentebonus, jf. dog stk. 5-9, i
pensionsinstitutter efter § 1, stk. 1, i lov om
beskatning af visse pensionskapitaler m.v.
(pensionsafkastbeskatningsloven), som den 31. december 2006 ejer,
herunder via en investeringsforening, indeksobligationer omfattet
af § 2, stk. 3, nr. 1, i lov om beskatning af visse
pensionskapitaler m.v. (pensionsafkastbeskatningsloven), som ligger
til dækning for forpligtelserne over for de
pensionsberettigede, kan få udbetalt en andel af et
beløb opgjort som den nominelle værdi af
pensionsinstituttets beholdning af hver obligationsserie opgjort
ved kreditorindeksfaktoren den 1. januar 2008 ganget med et
kompensationstal, jf. stk. 10 og 11, jf. dog stk. 12. Det
er en betingelse for udbetaling, at pensionsinstituttet senest den
31. marts 2008 indsender dokumentation for
kompensationsbeløbets størrelse til told- og
skatteforvaltningen. Pensionsinstituttet skal overføre
beløbet direkte til de pensionsberettigede. | | 5. I
§ 40, stk. 4, indsættes efter 5. pkt.: »Hvis pensionsinstituttet ikke kan
indsætte beløbet på en nyoprettet tilsvarende
pensionsordning i pensionsinstituttet, jf. lov om finansiel
virksomhed §§ 304 eller 307, kan den
pensionsberettigede vælge mellem at få indbetalt
beløbet på en tilsvarende ordning i et andet
pensionsinstitut eller at få udbetalt beløbet efter
fradrag af afgift på 60 pct.« 6. I
§ 40, stk. 4, indsættes efter 6. pkt., der
bliver 7. pkt.: »Pensionsberettigede, der ikke længere
har en ordning i pensionsinstituttet, og som ikke meddeler
pensionsinstituttet sit valg senest 1 måned efter modtagelsen
af underretning fra pensionsinstituttet om valgmuligheden, anses
dog for at have valgt udbetaling af beløbet efter fradrag af
afgift på 60 pct., hvis pensionsinstituttet i forbindelse med
underretning om valgmuligheden har underrettet den
pensionsberettigede herom.« |
Den enkelte pensionsberettigedes andel af
kompensationsbeløbet beregnes som den andel, der svarer til
forholdet mellem værdien af de indeksobligationer, der ligger
til dækning for den pensionsberettigedes ordning uden ret til
rentebonus, nedsat med den pensionsberettigedes andel af
beskæringen i stk. 12, og værdien af de
indeksobligationer, der ligger til dækning for alle ordninger
uden ret til rentebonus i pensionsinstituttet. Overførslen
af den enkelte pensionsberettigedes andel af beløbet sker
til hver enkelt pensionsberettigede i overensstemmelse med
vedkommendes valg enten ved indbetaling af beløbet på
den pensionsberettigedes pensionsordning i pensionsinstituttet, ved
indbetaling af beløbet på en tilsvarende ordning i et
andet pensionsinstitut eller ved udbetaling af beløbet efter
fradrag af afgift på 60 pct., jf. dog 8. og 9. pkt. Hvis den
pensionsberettigede ikke senest 1 måned efter modtagelsen af
underretning fra pensionsinstituttet om beløbets
størrelse og valgmulighederne som nævnt i 5. pkt.
meddeler pensionsinstituttet sit valg, anses den
pensionsberettigede for at have valgt indbetaling af beløbet
på pensionsordningen i pensionsinstituttet.
Pensionsinstituttet anmoder herefter told- og skatteforvaltningen
om, at det samlede beløb for alle pensionsberettigede
udbetales til pensionsinstituttet, der herefter straks
overfører beløbet til den pensionsberettigede i
overensstemmelse med dennes valg. For pensionsberettigede, der har
påbegyndt eller afsluttet et udbetalingsforløb bortset
fra delophævelse omfattet af pensionsbeskatningslovens
§ 30, stk. 1, udbetaler pensionsinstituttet
kompensationsbeløbet direkte til den pensionsberettigede.
Udbetalingen beskattes på samme måde som udbetalinger
fra den oprindelige pensionsordning. 5.-9. pkt. finder tilsvarende
anvendelse for pensionsberettigede, der på
udbetalingstidspunktet ikke længere har pensionsordningen i
pensionsinstituttet. | | 7. I § 40, stk. 4, 10. pkt., der
bliver 12. pkt., ændres »5.-9. pkt.« til:
»5.-11. pkt.« |
Stk. 5.
Pensionsberettigede, der den 31. december 2006 har en ordning i
Lønmodtagernes Dyrtidsfond, kan få udbetalt en andel
af et beløb for de indeksobligationer omfattet af
§ 2, stk. 3, nr. 1, i lov om beskatning af visse
pensionskapitaler m.v. (pensionsafkastbeskatningsloven), som
Lønmodtagernes Dyrtidsfond ejer den 31. december 2006,
herunder via en investeringsforening. Beløbet opgøres
som den nominelle værdi af Lønmodtagernes Dyrtidsfonds
beholdning af hver obligationsserie opgjort ved
kreditorindeksfaktoren den 1. januar 2008 ganget med et
kompensationstal, jf. stk. 10 og 11, jf. dog stk. 12. Det
er en betingelse for udbetaling, at Lønmodtagernes
Dyrtidsfond senest den 31. marts 2008 indsender dokumentation for
kompensationsbeløbets størrelse til told- og
skatteforvaltningen. Told- og skatteforvaltningen udbetaler
beløbet til Lønmodtagernes Dyrtidsfond, der straks
skal overføre det udbetalte beløb direkte til den
pensionsberettigedes konto. Den enkelte pensionsberettigedes andel
af kompensationsbeløbet beregner Lønmodtagernes
Dyrtidsfond som den andel, der svarer til forholdet mellem
værdien af de indeksobligationer, der ligger til
dækning for den pensionsberettigedes ordning, nedsat med den
pensionsberettigedes andel af beskæringen i stk. 12, og
værdien af de indeksobligationer, der ligger til
dækning for alle ordninger i Lønmodtagernes
Dyrtidsfond. Hvis den pensionsberettigede på
udbetalingstidspunktet har flyttet ordningen i
Lønmodtagernes Dyrtidsfond til et andet penge- eller
pensionsinstitut, udbetales beløbet til den
pensionsberettigede med fradrag af en afgift på 40 pct. For
pensionsberettigede, der på udbetalingstidspunktet har
fået opsparingen udbetalt, udbetaler Lønmodtagernes
Dyrtidsfond beløbet direkte til den pensionsberettigede.
Udbetalingen beskattes på samme måde som udbetalinger
fra den oprindelige pensionsordning. | | |
Stk. 6.
Pensionsberettigede, der den 31. december 2006 har en unit-linked
ordning i et pensionsinstitut efter § 1, stk. 1, i
lov om beskatning af visse pensionskapitaler m.v.
(pensionsafkastbeskatningsloven), kan få udbetalt en andel af
et beløb for de indeksobligationer omfattet af
§ 2, stk. 3, nr. 1, i lov om beskatning af visse
pensionskapitaler m.v. (pensionsafkastbeskatningsloven), som er
knyttet til de pensionsberettigedes depoter den 31. december 2006,
herunder via en investeringsforening. Beløbet opgøres
som den nominelle værdi af den til den samlede unit-linked
ordning tilknyttede beholdning af hver obligationsserie opgjort ved
kreditorindeksfaktoren den 1. januar 2008 ganget med et
kompensationstal, jf. stk. 10 og 11, jf. dog stk. 12. Det
er en betingelse for udbetaling, at pensionsinstituttet senest den
31. marts 2008 indsender dokumentation for
kompensationsbeløbets størrelse til told- og
skatteforvaltningen. Pensionsinstituttet skal overføre
beløbet direkte til de pensionsberettigede. Den enkelte
pensionsberettigedes andel af kompensationsbeløbet beregner
pensionsinstituttet som den andel, der svarer til forholdet mellem
værdien af de indeksobligationer, der er knyttet til den
pensionsberettigedes ordning, nedsat med den pensionsberettigedes
andel af beskæringen i stk. 12, og værdien af de
indeksobligationer, der er knyttet til den samlede unit-linked
ordning i pensionsinstituttet. Overførslen af den enkelte
pensionsberettigedes andel af beløbet sker til hver enkelt
pensionsberettigede i overensstemmelse med vedkommendes valg, enten
ved indbetaling af beløbet på den pensionsberettigedes
pensionsordning i pensionsinstituttet, ved indbetaling af
beløbet på en tilsvarende ordning i et andet
pensionsinstitut eller ved udbetaling af beløbet efter
fradrag af afgift på 60 pct., jf. dog 9. og 10. pkt. Hvis den
pensionsberettigede ikke senest 1 måned efter modtagelsen af
underretning fra pensionsinstituttet om beløbets
størrelse og valgmulighederne som nævnt i 4. pkt.
meddeler pensionsinstituttet sit valg, anses den
pensionsberettigede for at have valgt indbetaling af beløbet
på pensionsordningen i pensionsinstituttet. | | 8. I
§ 40, stk. 6, indsættes efter 6. pkt.: »Hvis pensionsinstituttet ikke kan
indsætte beløbet på en nyoprettet tilsvarende
pensionsordning i pensionsinstituttet, jf. lov om finansiel
virksomhed §§ 304 eller 307, kan den
pensionsberettigede vælge mellem at få indbetalt
beløbet på en tilsvarende ordning i et andet
pensionsinstitut eller at få udbetalt beløbet efter
fradrag af afgift på 60 pct.« 9. I
§ 40, stk. 6, indsættes efter 7. pkt. , der
bliver 8. pkt.: »Pensionsberettigede, der ikke
længere har en ordning i pensionsinstituttet, og som ikke
meddeler pensionsinstituttet sit valg senest 1 måned efter
modtagelsen af underretning fra pensionsinstituttet om
valgmuligheden, anses dog for at have valgt udbetaling af
beløbet efter fradrag af afgift på 60 pct., hvis
pensionsinstituttet i forbindelse med underretning om
valgmuligheden har underrettet den pensionsberettigede
herom.« 10. I
§ 40, stk. 6, 11. pkt., der bliver 13. pkt.,
ændres »6.-10. pkt.« til: »6.-12.
pkt.« |
Pensionsinstituttet anmoder herefter told-
og skatteforvaltningen om, at det samlede beløb for alle
pensionsberettigede udbetales til pensionsinstituttet, der herefter
straks overfører beløbet til den pensionsberettigede
i overensstemmelse med dennes valg. For pensionsberettigede, der
har påbegyndt eller afsluttet et udbetalingsforløb
bortset fra delophævelse omfattet af
pensionsbeskatningslovens § 30, stk. 1, udbetaler
pensionsinstituttet kompensationsbeløbet direkte til den
pensionsberettigede. Udbetalingen beskattes på samme
måde som udbetalinger fra den oprindelige pensionsordning.
6.-10. pkt. finder tilsvarende anvendelse for pensionsberettigede,
der på udbetalingstidspunktet ikke længere har
pensionsordningen i pensionsinstituttet. | | |
Stk. 7--- | | |
Stk. 8.
Medlemmer og pensionister i Arbejdsmarkedets Tillægspension
den 31. december 2006 kan få udbetalt et beløb for de
indeksobligationer omfattet af § 2, stk. 3, nr. 1, i
lov om beskatning af visse pensionskapitaler m.v.
(pensionsafkastbeskatningsloven), som Arbejdsmarkedets
Tillægspension ejer den 31. december 2006, herunder via en
investeringsforening, og som ligger til dækning for
pensionsordninger omfattet af § 2 i
pensionsbeskatningsloven bortset fra Den Supplerende
Arbejdsmarkedspension for Førtidspensionister.
Beløbet opgøres som den nominelle værdi af
Arbejdsmarkedets Tillægspensions beholdning af hver
obligationsserie opgjort ved kreditorindeksfaktoren den 1. januar
2008 ganget med et kompensationstal, jf. stk. 10 og 11.
Kompensationsbeløbet nedsættes svarende til forholdet
mellem 1982-hensættelserne og de samlede hensættelser,
jf. § 7 i lov om beskatning af visse pensionskapitaler
m.v. (pensionsafkastbeskatningsloven). Det er en betingelse for
udbetaling, at Arbejdsmarkedets Tillægspension senest den 31.
marts 2008 indsender dokumentation for kompensationsbeløbets
størrelse til told- og skatteforvaltningen. Told- og
skatteforvaltningen udbetaler beløbet til Arbejdsmarkedets
Tillægspension, der straks skal overføre
beløbet direkte til medlemmer og pensionister proportionalt
med de optjente individuelle rettigheder. | | |
Stk. 9--- | | |
Stk. 11.
For hver obligationsserie omfattet af stk. 10 beregnes
obligationsseriens effektive nominelle rente på grundlag af
den forventede nominelle ydelsesrække og obligationens
gennemsnitskurs for alle handler den sidste børsdag i 2007.
For pensionsordninger i pengeinstitutter anvendes sidste
børsdag før den 1. december 2007. Ved beregningen
anvendes det af OMX, den Nordiske Børs, København,
på samme dag anvendte beregningsprincip for effektive renter
for ikkeindekserede obligationer. Opgørelsen af det
fremtidige skattepligtige afkast for en nominel
obligationsbeholdning på 100 kr. inklusive indeksering pr. 1.
januar 2008 eller for pensionsordninger i pengeinstitutter pr. 1.
december 2007 opgøres efter principperne i 5.-9. pkt. Renter
og indekstillæg opgøres som beholdningens andel af den
nominelle ydelsesrække beregnet efter stk. 10. Den
årlige kursstigning beregnes som den kursstigning på
beholdningen, der fremkommer som forskellen mellem
tilbagediskontering af det fremtidige ydelsesforløb opgjort
henholdsvis primo og ultimo året ved anvendelse af den
effektive nominelle rente som beregnet i 1. pkt. For hvert år
summeres rente, indekstillæg og kursgevinst, som fremkommer
ved anvendelse af 5. og 6. pkt. Beløbene opgøres som
en sum ved tilbagediskontering til den 1. januar 2008 og for
ordninger i pengeinstitutter til den 1. december 2007 ved
anvendelse af den effektive nominelle rente som beregnet i 1. eller
2. pkt. Kompensationstallet for obligationsserien fremkommer
herefter som 15 pct. af denne sum i kr. divideret med 100 og
opgjort med 4 decimaler. Hvis det beregnede kompensationstal er
negativt, anses det i stedet for at være 0,0. Hvis den
cirkulerende mængde for obligationsserien opgjort pr. 1.
børsdag i 2008 eller for pensionsordninger i
pengeinstitutter pr. 1. børsdag efter den 30. november 2007
ikke er positiv, anses kompensationstallet ligeledes for at
være 0,0. | | 11.§ 40, stk. 11, 9. pkt.,
ophæves og i stedet indsættes: »For pensionsordninger i
pensionsinstitutter fremkommer kompensationstallet for
obligationsserien herefter som 15 pct. af denne sum i kr. divideret
med 100, reduceret med forholdet mellem udtrækninger i 2007,
der ikke indgår i ydelsesrækkerne efter stk. 10,
3. pkt., og beholdningen af ikke udtrukne obligationer den 31.
december 2006. For pensionsordninger i pengeinstitutter fremkommer
kompensationstallet for obligationsserien som 15 pct. af denne sum
i kr. divideret med 100, reduceret med forholdet mellem
udtrækninger i 2007, der ikke indgår i
ydelsesrækkerne efter stk. 10, 4. pkt., og beholdningen
af ikke udtrukne obligationer den 31. december 2006.
Kompensationstallet opgøres med 4 decimaler.« |
Stk. 12.
--- | | 12. I
§ 40 indsættes efter stk. 12 som nye
stykker: |
| | »Stk. 13. Ved opgørelsen af
beholdningen den 31. december 2006 medregnes alene ikke udtrukne
obligationer. |
| | Stk. 14.
Indbetaling af kompensationsbeløbet på den
pensionsberettigedes pensionsordning i forsikringsselskabet m.v.
eller overførsel af beløbet til en tilsvarende
pensionsordning i et andet forsikringsselskab m.v. efter
stk. 1-4, anses for en overførsel efter
pensionsbeskatningslovens § 41. |
| | Stk. 15.
Juridiske personer er ikke berettigede til kompensation efter denne
bestemmelse. |
| | Stk. 16.
I de helt særlige tilfælde, hvor forsikringsselskabet
m.v. ikke har kunnet finde en pensionsberettiget, der ikke
længere har en ordning i forsikringsselskabet m.v., kan
forsikringsselskabet m.v. undlade at anmode om kompensation for den
pågældende.« Stk. 13-18 bliver herefter til
stk. 17-22. |
| | |
Stk. 17.
Told- og skatteforvaltningen kan pålægge de penge- og
pensionsinstitutter, der har ansøgt om kompensation på
vegne af deres kunder efter stk. 1-9, inden en nærmere
angiven frist at give de oplysninger, som forvaltningen har brug
for ved kontrollen med opgørelsen af
kompensationsbeløbene. Indsendes oplysningerne ikke
rettidigt, kan skatteministeren som tvangsmiddel
pålægge den, der skal indsende oplysningerne, daglige
eller ugentlige bøder, indtil oplysningerne
fremkommer. | | 13. I
§ 40, stk. 17, der bliver stk. 21,
indsættes som 3. pkt.: »§ 27, stk. 1, finder
tilsvarende anvendelse ved kontrollen af opgørelsen af
kompensationsbeløbene«. |
| | |
§ 41.
Pensionsberettigede, der den 31. december 2007 har en
pensionsordning med ret til rentebonus i pensionsinstitutter efter
§ 1, stk. 1, i lov om beskatning af visse
pensionskapitaler m.v. (pensionsafkastbeskatningsloven), som den
31. december 2007 ejer fast ejendom omfattet af § 2,
stk. 3, nr. 7-10, i lov om beskatning af visse
pensionskapitaler m.v. (pensionsafkastbeskatningsloven), som ligger
til dækning for forpligtelserne over for de
pensionsberettigede, kan få udbetalt en andel af et
beløb, der opgøres som 15 pct. af
markedsværdien af den faste ejendom pr. 31. december 2005,
jf. dog stk. 7. Det er en betingelse for udbetaling, at
pensionsinstituttet senest den 31. marts 2008 indsender
dokumentation for kompensationsbeløbets størrelse til
told- og skatteforvaltningen. Pensionsinstituttet skal
overføre beløbet direkte til de pensionsberettigede
efter enten det fordelingsmæssige kontributionsprincip, jf.
§ 6, stk. 2, i bekendtgørelse om
kontributionsprincippet, eller det aftalte fordelingsprincip, hvis
kontributionsprincippet ikke anvendes, korrigeret for den enkelte
pensionsberettigedes andel af beskæringen i
stk. 7. | | 14. I
§ 41, stk. 1, indsættes efter 4. pkt.: »Hvis pensionsinstituttet ikke kan
indsætte beløbet på en nyoprettet tilsvarende
pensionsordning i pensionsinstituttet, jf. lov om finansiel
virksomhed §§ 304 eller 307, kan den
pensionsberettigede vælge mellem at få indbetalt
beløbet på en tilsvarende ordning i et andet
pensionsinstitut eller at få udbetalt beløbet efter
fradrag af afgift på 60 pct.« 15. I
§ 41, stk. 1, indsættes efter 5. pkt., der
bliver 6. pkt.: »Pensionsberettigede, der ikke
længere har en ordning i pensionsinstituttet, og som ikke
meddeler pensionsinstituttet sit valg senest 1 måned efter
modtagelsen af underretning fra pensionsinstituttet om
valgmuligheden, anses dog for at have valgt udbetaling af
beløbet efter fradrag af afgift på 60 pct., hvis
pensionsinstituttet i forbindelse med underretning om
valgmuligheden har underrettet den pensionsberettigede
herom.« 16. I
§ 41, stk. 1, 9. pkt., der bliver 11. pkt.,
ændres: »4.-8. pkt.« til: »4.-10.
pkt.« |
Overførslen af den enkelte
pensionsberettigedes andel af beløbet sker til hver enkelt
pensionsberettigede i overensstemmelse med vedkommendes valg enten
ved indbetaling af beløbet på den pensionsberettigedes
pensionsordning i pensionsinstituttet, ved indbetaling af
beløbet på en tilsvarende ordning i et andet
pensionsinstitut eller ved udbetaling af beløbet efter
fradrag af afgift på 60 pct., jf. dog 7. og 8. pkt. Hvis den
pensionsberettigede ikke senest 1 måned efter modtagelsen af
underretning fra pensionsinstituttet om beløbets
størrelse og valgmulighederne som nævnt i 4. pkt.
meddeler pensionsinstituttet sit valg, anses den
pensionsberettigede for at have valgt indbetaling af beløbet
på pensionsordningen i pensionsinstituttet.
Pensionsinstituttet anmoder herefter told- og skatteforvaltningen
om, at det samlede beløb for alle pensionsberettigede
udbetales til pensionsinstituttet, der herefter straks
overfører beløbet til den pensionsberettigede i
overensstemmelse med dennes valg. For pensionsberettigede, der har
påbegyndt eller afsluttet et udbetalingsforløb bortset
fra delophævelse omfattet af pensionsbeskatningslovens
§ 30, stk. 1, udbetaler pensionsinstituttet
kompensationsbeløbet direkte til den pensionsberettigede.
Udbetalingen beskattes på samme måde som udbetalinger
fra den oprindelige pensionsordning. 4.-8. pkt. finder tilsvarende
anvendelse for pensionsberettigede, der på
udbetalingstidspunktet ikke længere har pensionsordningen i
pensionsinstituttet. | | |
Stk. 2.
Pensionsberettigede, der den 31. december 2007 har en
pensionsordning uden ret til rentebonus, jf. dog stk. 3-6, i
pensionsinstitutter efter § 1, stk. 1, i lov om
beskatning af visse pensionskapitaler m.v.
(pensionsafkastbeskatningsloven), som den 31. december 2007 ejer
fast ejendom omfattet af § 2, stk. 3, nr. 7-10, i
lov om beskatning af visse pensionskapitaler m.v.
(pensionsafkastbeskatningsloven), som ligger til dækning for
forpligtelserne over for de pensionsberettigede, kan få
udbetalt en andel af et beløb, der opgøres som 15
pct. af den faste ejendom pr. 31. december 2005, jf. dog
stk. 7. Det er en betingelse for udbetaling, at
pensionsinstituttet senest den 31. marts 2008 indsender
dokumentation for kompensationsbeløbets størrelse til
told- og skatteforvaltningen. | | 17. I
§ 41, stk. 2, indsættes efter 5. pkt.: »Hvis pensionsinstituttet ikke kan
indsætte beløbet på en nyoprettet tilsvarende
pensionsordning i pensionsinstituttet, jf. lov om finansiel
virksomhed §§ 304 eller 307, kan den
pensionsberettigede vælge mellem at få indbetalt
beløbet på en tilsvarende ordning i et andet
pensionsinstitut eller at få udbetalt beløbet efter
fradrag af afgift på 60 pct.« |
Pensionsinstituttet skal overføre
beløbet direkte til de pensionsberettigede. Den enkelte
pensionsberettigedes andel af kompensationsbeløbet beregner
pensionsinstituttet som den andel, der svarer til forholdet mellem
værdien af den faste ejendom, der ligger til dækning
for den pensionsberettigedes ordning uden ret til rentebonus,
nedsat med den pensionsberettigedes andel af beskæringen i
stk. 7 og værdien af den faste ejendom, der ligger til
dækning for alle ordninger uden ret til rentebonus i
pensionsinstituttet. Overførslen af den enkelte
pensionsberettigedes andel af beløbet sker til hver enkelt
pensionsberettigede i overensstemmelse med vedkommendes valg enten
ved indbetaling af beløbet på den pensionsberettigedes
pensionsordning i pensionsinstituttet, ved indbetaling af
beløbet på en tilsvarende ordning i et andet penge-
eller pensionsinstitut eller ved udbetaling af beløbet efter
fradrag af afgift på 60 pct., jf. dog 8. og 9. pkt. Hvis den
pensionsberettigede ikke senest 1 måned efter modtagelsen af
underretning fra pensionsinstituttet om beløbets
størrelse og valgmulighederne som nævnt i 5. pkt.
meddeler pensionsinstituttet sit valg, anses den
pensionsberettigede for at have valgt indbetaling af beløbet
på pensionsordningen i pensionsinstituttet.
Pensionsinstituttet anmoder herefter told- og skatteforvaltningen
om, at det samlede beløb for alle pensionsberettigede
udbetales til pensionsinstituttet, der herefter straks
overfører beløbet til den pensionsberettigede i
overensstemmelse med dennes valg. For pensionsberettigede, der har
påbegyndt eller afsluttet et udbetalingsforløb bortset
fra delophævelse omfattet af pensionsbeskatningslovens
§ 30, stk. 1, udbetaler pensionsinstituttet
kompensationsbeløbet direkte til den pensionsberettigede.
Udbetalingen beskattes på samme måde som udbetalinger
fra den oprindelige pensionsordning. 4.-9. pkt. finder tilsvarende
anvendelse for pensionsberettigede, der på
udbetalingstidspunktet ikke længere har pensionsordningen i
pensionsinstituttet. | | 18. I
§ 41, stk. 2, indsættes efter 6. pkt., der
bliver 7. pkt.: »Pensionsberettigede, der ikke
længere har en ordning i pensionsinstituttet, og som ikke
meddeler pensionsinstituttet sit valg senest 1 måned efter
modtagelsen af underretning fra pensionsinstituttet om
valgmuligheden, anses dog for at have valgt udbetaling af
beløbet efter fradrag af afgift på 60 pct., hvis
pensionsinstituttet i forbindelse med underretning om
valgmuligheden har underrettet den pensionsberettigede
herom.« 19. I
§ 41, stk. 2, 10. pkt., der bliver 12. pkt.,
ændres: »4.-9. pkt.« til: »4.-10.
pkt.« |
Stk. 3---- | | |
Stk. 4.
Pensionsberettigede, der den 31. december 2007 har en unit-linked
ordning i et pensionsinstitut efter § 1, stk. 1, i
lov om beskatning af visse pensionskapitaler m.v.
(pensionsafkastbeskatningsloven), kan få udbetalt en andel af
et beløb for fast ejendom omfattet af § 2,
stk. 3, nr. 7-10, i lov om beskatning af visse
pensionskapitaler m.v. (pensionsafkastbeskatningsloven), som er
knyttet til de pensionsberettigedes depoter den 31. december 2007.
Beløbet opgøres som markedsværdien pr. 31.
december 2005 af den til den samlede unit-linked ordning
tilknyttede faste ejendom, jf. dog stk. 7. Det er en
betingelse for udbetaling, at pensionsinstituttet senest den 31.
marts 2008 indsender dokumentation for kompensationsbeløbets
størrelse til told- og skatteforvaltningen.
Pensionsinstituttet skal overføre beløbet direkte til
de pensionsberettigede. Den enkelte pensionsberettigedes andel af
kompensationsbeløbet beregner pensionsinstituttet som den
andel, der svarer til forholdet mellem værdien af den faste
ejendom, der er knyttet til den pensionsberettigedes ordning,
nedsat med den pensionsberettigedes andel af beskæringen i
stk. 7, og værdien af den faste ejendom, der er knyttet
til den samlede unit-linked ordning i pensionsinstituttet.
Overførslen af den enkelte pensionsberettigedes andel af
beløbet sker til hver enkelt pensionsberettigede i
overensstemmelse med vedkommendes valg enten ved indbetaling af
beløbet på den pensionsberettigedes pensionsordning i
pensionsinstituttet, ved indbetaling af beløbet på en
tilsvarende ordning i et andet pensionsinstitut eller ved
udbetaling af beløbet efter fradrag af afgift på 60
pct., jf. dog 9. og 10. pkt. Hvis den pensionsberettigede ikke
senest 1 måned efter modtagelsen af underretning fra
pensionsinstituttet om beløbets størrelse og
valgmulighederne som nævnt i 4. pkt. meddeler
pensionsinstituttet sit valg, anses den pensionsberettigede for at
have valgt indbetaling af beløbet på pensionsordningen
i pensionsinstituttet. Pensionsinstituttet anmoder herefter told-
og skatteforvaltningen om, at det samlede beløb for alle
pensionsberettigede udbetales til pensionsinstituttet, der herefter
straks overfører beløbet til den pensionsberettigede
i overensstemmelse med dennes valg. | | 20. I
§ 41, stk. 4, indsættes efter 5. pkt.: »Hvis pensionsinstituttet ikke kan
indsætte beløbet på en nyoprettet tilsvarende
pensionsordning i pensionsinstituttet, jf. lov om finansiel
virksomhed §§ 304 eller 307, kan den
pensionsberettigede vælge mellem at få indbetalt
beløbet på en tilsvarende ordning i et andet
pensionsinstitut eller at få udbetalt beløbet efter
fradrag af afgift på 60 pct.« 21. I
§ 41, stk. 4, indsættes efter 6. pkt., der
bliver 7. pkt.: »Pensionsberettigede, der ikke
længere har en ordning i pensionsinstituttet, og som ikke
meddeler pensionsinstituttet sit valg senest 1 måned efter
modtagelsen af underretning fra pensionsinstituttet om
valgmuligheden, anses dog for at have valgt udbetaling af
beløbet efter fradrag af afgift på 60 pct., hvis
pensionsinstituttet i forbindelse med underretning om
valgmuligheden har underrettet den pensionsberettigede
herom.« 22. I
§ 41, stk. 4, 11. pkt., der bliver 13. pkt.,
ændres »6.-10. pkt.« til: »6.-12.
pkt.« |
For pensionsberettigede, der har
påbegyndt eller afsluttet et udbetalingsforløb bortset
fra delophævelse omfattet af pensionsbeskatningslovens
§ 30, stk. 1, udbetaler pensionsinstituttet
kompensationsbeløbet direkte til den pensionsberettigede.
Udbetalingen beskattes på samme måde som udbetalinger
fra den oprindelige pensionsordning. 6.-10. pkt. finder tilsvarende
anvendelse for pensionsberettigede, der på
udbetalingstidspunktet ikke længere har pensionsordningen i
pensionsinstituttet. | | |
Stk. 5--- | | |
| | 23. I
§ 41 indsættes efter stk. 7 som nye
stykker: |
| | »Stk. 8. Indbetaling af
kompensationsbeløbet på den pensionsberettigedes
pensionsordning i forsikringsselskabet m.v. eller overførsel
af beløbet til en tilsvarende pensionsordning i et andet
forsikringsselskab m.v. efter stk. 1-4, anses for en
overførsel efter pensionsbeskatningslovens
§ 41. |
| | Stk. 9.
Juridiske personer er ikke berettigede til kompensation efter denne
bestemmelse. |
| | Stk. 10.
I de helt særlige tilfælde, hvor forsikringsselskabet
m.v. ikke har kunnet finde en pensionsberettiget, der ikke
længere har en ordning i forsikringsselskabet m.v., kan
forsikringsselskabet m.v. undlade at anmode om kompensation for den
pågældende. |
| | Stk. 11.
Markedsværdien pr. 31. december 2005 er værdien pr. 31.
december 2005 som den er anført i den reviderede og
generalforsamlingsgodkendte årsrapport for 2005.« |
| | Stk. 8-13 bliver herefter
stk. 12-17. |
| | |
Stk. 12.
Told- og skatteforvaltningen kan pålægge de penge- og
pensionsinstitutter, der har ansøgt om kompensation på
vegne af deres kunder efter stk. 1-6, inden en nærmere
angiven frist at give de oplysninger, som forvaltningen har brug
for ved kontrollen med opgørelsen af
kompensationsbeløbene. Indsendes oplysningerne ikke
rettidigt, kan skatteministeren som tvangsmiddel
pålægge den, der skal indsende oplysningerne, daglige
eller ugentlige bøder, indtil oplysningerne
fremkommer. | | 24. I
§ 41, stk. 12, der bliver stk. 16,
indsættes som 3. pkt.: »§ 27, stk. 1, finder
tilsvarende anvendelse ved kontrollen af opgørelsen af
kompensationsbeløbene«. |