Skriftlig fremsættelse (27.
februar 2008)
Skatteministeren
(Kristian Jensen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om (Præciseringer af
kompensationsordning).
(Lovforslag nr. L 87).
Lovforslaget præciserer de overgangsbestemmelser om
engangsudbetaling fra staten til pensionsopsparerne
(kompensationsordningen), der blev indført ved
omlægningen af pensionsafkastbeskatningen ved lov nr. 1535 af
19. december 2007 (pensionsafkastbeskatningsloven).
Lov nr. 1535 af 19. december 2007 udmønter den aftale,
som regeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti) og
Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Det Radikale Venstre og
Socialistisk Folkeparti har indgået om den fremtidige
pensionsbeskatning som følge af EF-Domstolens underkendelse
af de danske pensionsbeskatningsregler i dom af 30. januar 2007 i
sag C-150/04, Kommissionen mod Danmark.
Overgangsbestemmelserne blev indført for at kompensere
pensionsopsparerne for ophævelsen af den hidtidige fritagelse
for pensionsafkastskat af afkast af visse faste ejendomme og
indeksobligationer. Med en række præciseringer
søges det at undgå eventuel fortolkningstvivl og at
bidrage til en forenkling af selskabernes arbejde med at fordele
kompensationsbeløb ud individuelt til kunderne.
Lovforslaget præciserer og justerer
kompensationsordningen på følgende punkter:
- Præcisering
af, at beholdningen af indeksobligationer ultimo 2006 ved
beregningen af kompensationen for ophævelse af skattefrihed
af visse indeksobligationer korrigeres for udtrækninger i
2007, og at beholdningen den 31. december 2006 kun omfatter ikke
udtrukne obligationer.
- Præcisering
af, at der kun gives kompensation for tab af fremtidig skattefrihed
til dem, der hidtil var skattefri af indeksobligationerne.
-
Præcisering, der sikrer overensstemmelse med lov om finansiel
virksomhed.
- Præcisering
af, at kompensationen for fast ejendom beregnes på baggrund
af værdien ifølge årsrapporten for 2005.
- Teknisk
ændring, der giver pensionsinstituttet mulighed for at
vælge at udbetale kompensationsbeløbet til
forhenværende kunder, som ikke svarer på underretningen
fra pensionsinstituttet om valgmulighed, i stedet for at
indsætte beløbet på en eksisterende
pensionsordning.
- Præcisering
af, at indsættelse af kompensationsbeløbet på en
eksisterende pensionsordning eller overførsel af
beløbet til en tilsvarende ordning ikke får
skattemæssige konsekvenser, og at det kun er fysiske
personer, der er berettigede til at få kompensation.
- Mulighed for, at
penge- og pensionsinstitutterne i de helt særlige
tilfælde, hvor instituttet ikke har kunnet finde en
forhenværende pensionskunde, kan undlade at anmode om
kompensation for den pågældende.
- Præcisering
af, at SKAT i forbindelse med kontrollen af opgørelsen af
kompensationsbeløbet kan ændre
kompensationsbeløb, der anses for urigtige.
De tekniske præciseringer af kompensationsbestemmelsen
sikrer, at beregningen af kompensationstallet fremgår i
overensstemmelse med den tiltænkte udformning, og
medfører derfor ingen egentlige provenumæssige
konsekvenser. De øvrige ændringer vurderes ikke at
have nævneværdige provenumæssige
konsekvenser.
Efter lov nr. 1535 af 19. december 2007 er det en betingelse
for udbetaling af kompensation, at penge- eller pensionsinstituttet
senest den 31. marts 2008 indsender dokumentation til SKAT for
kompensationsbeløbet. Regeringen lægger
afgørende vægt på, at kompensationsudbetalingen
afvikles hurtigst muligt efter indførelsen af de nye regler,
og at præciseringerne af kompensationsordningen er vedtaget
inden ansøgningsfristens udløb. På denne
baggrund anbefales det, at Folketingets behandling af lovforslaget
gennemføres hurtigst muligt med henblik på vedtagelse
inden den 31. marts 2008.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de
ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale
lovforslaget til Folketingets hurtige og velvillige
behandling.