L 84 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om uddannelsen til studentereksamen (stx) (gymnasieloven).
(Forenkling af almen studieforberedelse samt styrkelse af
fremmedsprog, matematik og naturvidenskab).
Fremsat den 27. februar 2008 af
undervisningsministeren (Bertel Haarder)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om uddannelsen til
studentereksamen (stx) (gymnasieloven)
(Forenkling af almen studieforberedelse samt
styrkelse af fremmedsprog, matematik og naturvidenskab)
§ 1
I lov om uddannelsen til studentereksamen (stx)
(gymnasieloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 444 af 8. maj
2007, foretages følgende ændringer:
1.§ 10 a affattes
således:
Ȥ 10
a. 10 pct. af uddannelsestiden i det samlede forløb
op til studentereksamen, dog fraregnet uddannelsestiden til almen
sprogforståelse og naturvidenskabeligt grundforløb,
skal anvendes til samarbejde og sammenhæng mellem fagene
(almen studieforberedelse).«
2. I
§ 12 indsættes efter
stk. 1 som nyt stykke:
»Stk. 2.
Mindst ét af fagene biologi, engelsk, fransk
fortsættersprog, fysik, græsk, kemi, latin, matematik
eller tysk fortsættersprog skal indgå i uddannelsen og
være på A-niveau.«
Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og 4.
3.§ 12, stk. 3 ,der bliver
stk. 4, affattes således:
»Stk. 4.
Mindst et af fagene biologi, fysik, kemi eller naturgeografi skal
afsluttes på mindst B-niveau. Dette gælder dog ikke
elever, der har fire fremmedsprog i form af
1) engelsk på
B-niveau, et fortsættersprog på B-niveau og to
begyndersprog på A-niveau,
2) engelsk på
B-niveau og tre begyndersprog, hvoraf det ene er græsk,
på A-niveau eller
3) engelsk på
B- eller A-niveau, et fortsættersprog på B- eller
A-niveau, et begyndersprog, dog ikke latin, på A-niveau og
latin på mindst C-niveau og herudover et valgfag på
mindst C-niveau.«
4.§ 15, stk. 1, 3. pkt.,
affattes således:
»Biologi, fysik, kemi eller samfundsfag som
valgfag på A-niveau skal kombineres med matematik på
mindst B-niveau.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. august 2008.
§ 12, stk. 4, som affattet ved denne lovs
§ 1, nr. 3, har dog også virkning for
undervisningsforløb, der er påbegyndt, men ikke
afsluttet, før den 1. august 2008.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men kan ved kongelig anordning sættes i
kraft for Grønland med de afvigelser, som de særlige
grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger
1. Indledning
Dette lovforslag indeholder dels et forslag om enklere
tilrettelæggelse af almen studieforberedelse, som er baseret
på et forslag fra den nedenfor nævnte dialoggruppe,
dels en række forslag til styrkelse af fremmedsprog,
matematik og naturvidenskab i gymnasiet, som er baseret på
forslag fra den følgegruppe, undervisningsministeren har
nedsat til at følge implementeringen af gymnasiereformen.
Forligskredsen bag gymnasiereformen har tilsluttet sig såvel
forslaget om almen studieforberedelse som forslagene om
fremmedsprog, matematik og naturvidenskab.
1.1. Enklere tilrettelæggelse
af almen studieforberedelse
Reformen af de gymnasiale uddannelser, der trådte i
kraft den 1. august 2005 (se Folketingstidende 2003/04,
tillæg A, side 905 og 1076; Folketingstidende 2003/04,
tillæg B, side 879; Folketingstidende 2003/04, tillæg
C, side 307; Folketingets Forhandlinger 2003/04, side 5246 og
5346), har på en række felter medført behov for
væsentlige forandringer i den måde, lærerne
traditionelt har arbejdet på.
Gennem bl.a. øget samspil mellem fagene og mere
målrettede arbejdsformer er det hensigten med reformen, at
eleverne skal få et bedre fagligt udbytte og opnå en
bedre studiekompetence. Det giver behov for planlægning og
gennemførelse af undervisningen på måder, som
mange skoler hidtil ikke har været fortrolige med, og har
blandt andet medført, at lærerne - som noget nyt - i
en række tilfælde skal planlægge undervisningen i
fællesskab.
Mange lærere har i den offentlige debat siden reformen
peget på, at der med reformen er sket forskydninger i deres
arbejde med mindre fokus på undervisning og pædagogik
og mere fokus på administrativt arbejde, og på mange
gymnasier har lærerne følt, at reformen har
medført en del uhensigtsmæssigt, administrativt
arbejde, ikke mindst i forbindelse med almen studieforberedelse.
Vurderingen har dog ikke været ens på alle skoler, og
ikke alle har tillagt problemet samme betydning. Især er der
ikke enighed om, hvad der i denne forbindelse skal forstås
ved "administrativt arbejde". Fælles forberedelse af
undervisning er således ikke en administrativ opgave, selv om
den kræver planlægning.
Foranlediget af denne debat om de administrative konsekvenser,
som gymnasiereformen har haft for lærernes arbejde, nedsatte
Undervisningsministeriet i december 2006 en dialoggruppe med
deltagelse af Gymnasieskolernes Lærerforening og
Gymnasieskolernes Rektorforening. Gruppen skulle bidrage til at
skabe større klarhed over de problemstillinger, som ligger
bag debatten. Gruppen skulle endvidere komme med forslag til
initiativer, som kunne lette og forenkle måderne at
gøre tingene på, således at implementeringen af
gymnasiereformen og realiseringen af reformens intentioner kan ske
bedst muligt. Gruppen kom i april 2007 med en rapport, der
indeholdt en række forslag til administrative forenklinger af
den måde, gymnasiereformen er blevet udmøntet på
i love og bekendtgørelser. En række af dialoggruppens
forslag om forenklinger af tilrettelæggelsen af almen
studieforberedelse krævede ikke lovændringer og er
allerede blevet udmøntet i
bekendtgørelsesændringer. Dialoggruppens forslag om en
mere fleksibel placering af almen studieforberedelse og reduktion
af timetallet kræver derimod ændring af
stx-loven.
1.2. Styrkelse af den
matematisk-naturvidenskabelige og sproglige profil
Et af formålene med gymnasiereformen var at styrke
naturvidenskab, jf. de almindelige bemærkninger, pkt. 5.4 i
lovforslag nr. 33, som undervisningsministeren fremsatte den 5.
oktober 2003. Den offentlige debat har ud over de forhold, der er
nævnt ovenfor, i høj grad handlet om, hvorvidt de
naturvidenskabelige fag er blevet styrket tilstrækkeligt i
forhold til denne målsætning, og blandt andre Dansk
Industri (DI) har anført, at målsætningen ikke
er blevet fuldt ud opfyldt.
Kritikken bygger blandt andet på en analyse fra UNI*C -
Statistik og Analyse - fra 8. juni 2007, som viser, at der på
den første studenterårgang (2008) efter
gymnasiereformen må forventes en tilbagegang i antallet af
stx-elever med fysik B på 18,6 procentpoint i forhold til
før reformen. Tilbagegangen var ventet, da fysik B tidligere
var obligatorisk på matematisk linje. Til gengæld er
fysik på mindst C-niveau nu obligatorisk for alle stx-elever,
og tilbagegangen i fysik B har medført en fremgang for de
øvrige naturvidenskabelige fag biologi B, kemi B og
naturgeografi B på tilsammen 69,6 procentpoint.
Samtidig konstateres det i analysen, at det må
forventes, at antallet af elever i stx-uddannelsen med en eksamen
med matematik A i kombination med fysik og kemi på mindst
B-niveau stiger fra 14,3 procent til i 2006 (elever med en eksamen
efter den hidtidige ordning) til 22,1 procent i 2008 (elever med en
eksamen efter den nye ordning). Denne fagkombination er
interessant, fordi den fra og med 2008 er adgangskravet til stort
set alle videregående uddannelser inden for naturvidenskab,
sundhedsvidenskab og teknologi. Stigningen betyder, at langt flere
end hidtil vil få direkte adgang til stort set alle
videregående uddannelser inden for teknik, sundhed og
naturvidenskab fra og med 2008. Stigningen må forventes at
give et fald i behovet for supplering forud for optagelse på
uddannelserne og dermed at kunne medvirke til, at de unge kommer
hurtigere igennem deres videregående uddannelse.
Endvidere har debatten handlet om fremmedsprogenes stilling i
de gymnasiale uddannelser efter reformen. På den ene side
indikerer UNI*C's tal en udvikling i overensstemmelse med reformens
mål om, at alle elever skal have to reelt fungerende
fremmedsprog, idet det samlede antal stx-elever med to fremmedsprog
på A-niveau forventes at stige fra ca. 13 procent før
reformen til ca. 32 procent for de elever, der påbegyndte
deres gymnasiale uddannelse ved reformens ikrafttræden pr. 1.
august 2005.
På den anden side er andelen af elever med tre
fremmedsprog faldet fra cirka 41 procent til ca. seks procent.
Denne betydelige reduktion var forudset som en mulig, men dog ikke
tilsigtet konsekvens af reformen.
På denne baggrund anbefalede følgegruppen i en
rapport af 8. juni 2007 blandt andet, at det i stx-uddannelsen
skulle være obligatorisk at have enten et
matematisk-naturvidenskabeligt fag på A-niveau eller et
fortsættersprog på A-niveau, samt at de klassiske sprog
græsk og latin eventuelt også kunne indgå blandt
de fag, som det skulle være obligatorisk at have.
Følgegruppen pegede i den forbindelse på, at 96
procent af de kommende studenter i 2008 ville opfylde kravet om
enten et matematisk-naturvidenskabeligt fag på A-niveau eller
et fremmedsprog på A-niveau, hvis kravet blev udvidet til at
omfatte engelsk.
Forligskredsen har tilsluttet sig undervisningsministerens
udbyggede version af dette forslag, hvorefter både
matematisk-naturvidenskabelige fag og fremmedsprogfag skal styrkes
ved, at det bliver obligatorisk at have mindst ét af fagene
biologi, engelsk, et fortsættersprog, fysik, græsk,
kemi, latin eller matematik på A-niveau. Forslaget vil
berøre cirka fire procent af eleverne.
For at styrke fremmedsprogene, herunder latin, samt
fortsættersprogene fransk og tysk foreslog
følgegruppen desuden, at det ikke skulle være
obligatorisk at løfte ét af fagene biologi, fysik,
kemi eller naturgeografi til mindst B-niveau for elever med en
studieretning bestående af engelsk A eller et
fortsættersprog A, et begyndersprog A eller et klassisk sprog
A, samt latin C og et frit valgfag C. Forligskredsen har tilsluttet
sig undervisningsministerens udvidede forslag herom, hvorefter
elever, der har fire fremmedsprog i deres studieretning eller som
valgfag i form af engelsk B eller A, et fortsættersprog
på B eller A, et begyndersprog, dog ikke latin, på
A-niveau, og latin på mindst C-niveau samt et valgfag C, ikke
behøver at løfte et af deres naturvidenskabelige fag
fra C til B.
Endvidere har forligskredsen tilsluttet sig et forslag fra
undervisningsministeren om, at elever, der har samfundsfag A som
valgfag, skal have matematik B for at styrke studiekompetencen til
de økonomisk-samfundsvidenskabelige studier. Bindingen vil
medføre, at alle eksaminander med samfundsfag A har
matematik på mindst B-niveau. Dette kan udnyttes ved den
skriftlige prøve i samfundsfag A til studentereksamen.
2. Gældende ret
2.1. Almen studieforberedelse i
grundforløbet og 1.g
Efter de gældende bestemmelser i stx-loven og
stx-bekendtgørelsen (bekendtgørelse nr. 797 af 27.
juni 2007 som ændret ved bekendtgørelse nr. 996 af 13.
august 2007) skal uddannelsestiden i alle fag og forløb,
herunder almen sprogforståelse og naturvidenskabeligt
grundforløb, kunne bidrage til de 10 procents
uddannelsestid, som almen studieforberedelse er tillagt.
Videre følger det af stx-loven og
stx-bekendtgørelsen, at 1/3 af uddannelsestiden i almen
studieforberedelse skal placeres i 1.g, det vil sige i
grundforløbet og det første halve år af
studieretningsforløbet, samt af bekendtgørelsen at
der skal gennemføres en evaluering senest efter 1.g.
2.2. Hvilke
matematisk-naturvidenskabelige fag og fremmedsprogfag skal
indgå på hvilke niveauer efter de gældende
regler?
Efter stx-loven og stx-bekendtgørelsen er
følgende fag og niveauer obligatoriske: dansk A; engelsk
på mindst B-niveau; 2. fremmedsprog på enten mindst
B-niveau, hvis det er et fortsættersprog, eller på
A-niveau, hvis det er et begyndersprog; fysik på mindst
C-niveau, historie A, idræt på mindst C-niveau, et
kunstnerisk fag på mindst C-niveau, matematik på mindst
C-niveau, oldtidskundskab på mindst C-niveau, religion
på C-niveau og samfundsfag på mindst C-niveau.
Endvidere er det obligatorisk at have mindst to af fagene biologi,
kemi og naturgeografi på mindst C-niveau.
Efter stx-loven og stx-bekendtgørelsen skal mindst
ét af fagene biologi, fysik, kemi eller naturgeografi
afsluttes på mindst B-niveau, medmindre eleverne har fire
fremmedsprog (enten engelsk B, et
fortsættersprog B og to begyndersprog A, hvoraf det ene kan
være latin, eller engelsk B og
tre begyndersprog A, hvoraf de to græsk er og latin).
I studieretninger med samfundsfag A skal der efter stx-loven
og stx-bekendtgørelsen indgå matematik på mindst
B-niveau.
Elever, der som studieretningsfag eller valgfag har biologi A,
fysik A eller kemi A, skal efter stx-loven og
stx-bekendtgørelsen have matematik på mindst
B-niveau.
3. Lovforslagets hovedindhold
3.1. Almen studieforberedelse i
grundforløbet og 1.g
Den samtidige afvikling af de flerfaglige forløb almen
studieforberedelse, almen sprogforståelse og
naturvidenskabeligt grundforløb i stx-uddannelsens
grundforløb samt kravet om, at 1/3 af uddannelsestiden i
almen studieforberedelse skal placeres i 1.g, og det dertil
knyttede prøvekrav har givet koordinationsproblemer og gjort
det vanskeligt at sikre en hensigtsmæssig progression i de
flerfaglige forløb. En vedtagelse af lovforslaget vil give
muligheder for en bedre koordination og progression, herunder for
at almen studieforberedelse efter lokal beslutning kan fylde stadig
mere op gennem gymnasieforløbet.
Det foreslås at afskaffe stx-lovens krav om, at almen
sprogforståelse og naturvidenskabeligt grundforløb
skal være med til at bidrage med uddannelsestid til almen
studieforberedelse, hvilket vil betyde, at uddannelsestiden til
almen studieforberedelse nedsættes med 10 timer. Det
foreslås videre at afskaffe lovens krav om, at 1/3 af
uddannelsestiden i almen studieforberedelse skal placeres i
1.g.
Med disse ændringer forventes det, at
koordinationsbehovet og lærernes administrative arbejdsbyrde
vil blive formindsket, og at der vil kunne sikres en mere
hensigtsmæssig progression i de flerfaglige
forløb.
3.2. Hvilke
matematisk-naturvidenskabelige fag og fremmedsprogfag skal
indgå i uddannelsen på hvilke niveauer?
Det foreslås at ændre stx-loven således, at
det bliver obligatorisk at have mindst ét af fagene biologi,
engelsk, fransk fortsættersprog, fysik, græsk, kemi,
latin, matematik eller tysk fortsættersprog på A-niveau
for dermed at styrke såvel stx-uddannelsens
matematisk-naturvidenskabelige fag som dens fremmedsprogfag.
Videre foreslås det at ændre stx-loven
således, at kravet om, at mindst ét af fagene biologi,
fysik, kemi eller naturgeografi afsluttes på mindst B-niveau,
ikke stilles til elever, der har engelsk B eller engelsk A, et
fortsættersprog B eller A, et begyndersprog A, herunder gerne
græsk, men ikke latin, og latin på mindst C-niveau samt
et valgfag C. Derved styrkes både matematik for de
ikke-sprogligt orienterede elever og fremmedsprogene for de
stærkt sproglige elever.
Med henblik på at styrke studiekompetencen til de
økonomisk-samfundsvidenskabelige videregående
uddannelser, hvoraf en række af de lange videregående
uddannelser efterhånden kræver matematik B,
foreslås det i lighed med den eksisterende fagbinding mellem
samfundsfag A som studieretningsfag og matematik B at
indføre krav om binding mellem samfundsfag A som valgfag og
matematik B i stx-uddannelsen.
4. Lovforslagets økonomiske og
administrative konsekvenser mv.
Lovforslaget skønnes at indebære administrative
lettelser for gymnasieskolerne og - lærerne for så vidt
angår den del af lovforslaget, der vedrører almen
studieforberedelse.
Lovforslaget skønnes ikke at have økonomiske
konsekvenser af betydning for staten. Initiativerne til styrkelse
af fremmedsprog, matematik og naturvidenskab vil medføre
marginale merudgifter på en til to millioner kroner, idet
ændringerne forventes at give en meraktivitet særligt
på matematik A samt sprogfag på A-niveau. Disse fag
udløser ikke særlige tilskud, hvorfor en meraktivitet
ikke indebærer merudgifter. Tilgangen til de
tilskudsudløsende fag biologi, fysik og kemi på
A-niveau kan stige marginalt. Tilgangen til fagene græsk og
latin forventes ligeledes at stige moderat, men det forventes, at
stigningen ikke indebærer nyoprettelse af studieretninger med
disse, hvilket ellers udløser særlige tilskud.
Stigningen forventes dermed ikke at udløse yderligere
tilskud.
Lovforslaget skønnes ikke at have økonomiske
eller administrative konsekvenser for kommuner eller
regioner.
Lovforslaget har ikke økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Stat: Ingen af betydning Kommuner og regioner: Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Stat: Ja i form af administrative lettelser for
gymnasieskolerne Kommuner og regioner: Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
5. Høring
Et udkast til lovforslaget har været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
mv.:
Akademikernes Centralorganisation, Akkrediteringsrådet,
Center for Ligebehandling af Handicappede, CVU-Rektorkollegiet,
Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Dansk Blindesamfund, Dansk Center
for Undervisningsmiljø, Dansk Erhverv, Dansk
Friskoleforening, Dansk Industri (DI), Dansk Magisterforening,
Dansk Teknisk Lærerforbund, Danske Gymnasieelevers
Sammenslutning (DGS), Danske Regioner, Danske Studerendes
Fællesråd, Danske Underviserorganisationers
Samråd (DUS), Danmarks Erhvervspædagogiske
Læreruddannelse, Danske Erhvervsskoler, Danmarks
Evalueringsinstitut (EVA), Danmarks Jurist- og Økonomforbund
(DJØF), Danmarks Lærerforening, Danmarks
Vejlederforening, De Samvirkende Invalideorganisationer (DSI), Det
Centrale Handicapråd, Direktoratet for Kriminalforsorgen,
Efterskoleforeningen, Erhvervsakademirådet, Erhvervsskolernes
Bestyrelsesforening, Erhvervsskolernes Elevorganisation, Foreningen
af studenterkursusrektorer, Frie Grundskolers
Fællesråd, Frie Skolers Lærerforening,
Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd (FTF), Fællesrådet for Foreninger
for Uddannelses- & Erhvervsvejledning (FUE),
Færøernes Skolevæsen, Grønlands
Hjemmestyre, Direktoratet for Kultur, Uddannelse, Forskning og
Kirke, Grønlands Repræsentation i Danmark, Kultur og
Uddannelse, Gymnasiernes Bestyrelsesforening (GBF),
Gymnasieskolernes Lærerforening (GL), Gymnasieskolernes
Rektorforening, Handelsskolernes Lærerforening (HL), HK,
Indvandrenet - Landsorganisationen for indvandrere og flygtninge,
Ingeniørforeningen i Danmark (IDA), KL, Københavns
Kommune, Landsforbundet af Voksen- og Ungdomsundervisere (LVU),
Landsorganisationen af Handelsskoleelever, Landsorganisationen i
Danmark (LO), Landssammenslutningen af Kursusstuderende (LAK),
Lederforeningen for VUC, Ledernes Hovedorganisation,
MVU-rådet, Private Gymnasier og Studenterkurser,
Rektorkollegiet, Rådet for de Grundlæggende
Erhvervsrettede Uddannelser, Rådet for de Gymnasiale
Uddannelser, Rådet for Etniske Minoriteter, Rådet for
Evaluering af Kvalitetsudvikling af Folkeskolen (Skolerådet),
Skolestyrelsen, Rådet om Kortuddannedes Fortsatte Uddannelse,
Skole og Samfund, Sustyrelsen, TEAM Danmark, UNI*C og VUC
Bestyrelsesforening.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter de gældende bestemmelser i stx-loven og
stx-bekendtgørelsen skal uddannelsestiden i alle fag og
forløb, herunder almen sprogforståelse og
naturvidenskabeligt grundforløb, kunne bidrage til de 10
procents uddannelsestid, som almen studieforberedelse er
tillagt.
Det foreslås at afskaffe stx-lovens krav om, at almen
sprogforståelse og naturvidenskabeligt grundforløb
skal være med til at bidrage med uddannelsestid til almen
studieforberedelse, hvilket indebærer en tilsvarende
reduktion af tiden til almen studieforberedelse. Endvidere
foreslås det at afskaffe lovens krav om, at 1/3 af
uddannelsestiden i almen studieforberedelse skal placeres i 1.g,
hvilket giver skolerne mulighed for en mere fleksibel
tilrettelæggelse af almen studieforberedelse.
Som konsekvens af vedtagelse af lovforslaget vil
stx-bekendtgørelsens krav om prøve i almen
studieforberedelse i 1.g blive ændret, således at
skolerne selv kan bestemme, om der skal være en sådan
evaluering i 1.g, eller om denne evaluering slet ikke skal finde
sted.
Til nr. 2
Det foreslås, at det skal være obligatorisk at
have mindst ét af fagene biologi, engelsk, fransk
fortsættersprog, fysik, græsk, kemi, latin, matematik
eller tysk fortsættersprog på A-niveau for dermed at
styrke såvel stx-uddannelsens
matematisk-naturvidenskabelige fag som dens fremmedsprogfag.
Til nr. 3
Det bemærkes indledningsvis, at fremmedsprog i
gymnasiet, bortset fra engelsk, defineres som enten begynder- eller
fortsættersprog, hvorved forstås henholdsvis sprog,
hvori eleverne har haft prøveforberedende undervisning i
folkeskolen i mindst to-fire år eller har tilsvarende
forudsætninger, og som de kan fortsætte med i
gymnasiet, og sprog, hvori eleverne ikke har sådanne
forudsætninger. Fransk og tysk kan være
fortsættersprog, mens arabisk, fransk, italiensk, japansk,
kinesisk, russisk, spansk, tyrkisk og tysk samt de klassiske sprog
græsk og latin kan være begyndersprog.
For at styrke fremmedsprogene, herunder
fortsættersprogene og latin, i stx-uddannelsen foreslås
det at udvide rækken af kombinationer af fire fremmedsprog,
hvor eleverne fritages for kravet om, at mindst ét af fagene
biologi, fysik, kemi eller naturgeografi skal afsluttes på
mindst B-niveau. Den gældende lovs § 12,
stk. 3, nr. 1 og 2, præciseres, og det foreslås,
at fritagelsen endvidere skal omfatte elever, som har valgt fire
fremmedsprog i studieretningen og som valgfag i form af engelsk B
eller A, et fortsættersprog B eller A, et begyndersprog, dog
ikke latin, på A-niveau, og latin på mindst C-niveau.
Eleverne skal derudover have et valgfag C, som de selv kan
vælge efter reglerne herom i
stx-bekendtgørelsen.
Til nr.4
Med henblik på at styrke studiekompetencen til de
økonomisk-samfundsvidenskabelige videregående
uddannelser, hvoraf en række af de lange videregående
uddannelser efterhånden kræver matematik B, jf.
nærmere bilag 1 til bekendtgørelse nr. 32 af 29.
januar 2008 om adgang m.v. ved bachelor- og kandidatuddannelser ved
universiteterne (adgangsbekendtgørelsen), foreslås det
at indføre krav om binding mellem samfundsfag A som valgfag
og matematik B, således at elever, der har samfundsfag A som
valgfag, skal have matematik på mindst B-niveau.
Der eksisterer i forvejen et krav om binding mellem matematik
B og samfundsfag A som studieretningsfag samt mellem matematik B og
biologi A, fysik A og kemi A som både studieretnings- og
valgfag.
Til § 2
Det foreslås i overensstemmelse med anbefalingen herom i
rapporten fra Undervisningsministeriet, Gymnasieskolernes
Lærerforening og Gymnasieskolernes Rektorforening, jf. de
almindelige bemærkninger, pkt. 1, at lovforslaget
træder i kraft den 1. august 2008. Loven får virkning
for undervisningsforløb, der påbegyndes den 1. august
2008 eller senere, det vil sige for elever, der begynder i
gymnasiet den 1. august 2008 eller senere. For så vidt
angår undervisningsforløb på studenterkursus
får loven dog først virkning for forløb, der
påbegyndes den 1. august 2009 eller senere. Derved
opnås, at det første treårige
undervisningsforløb og det første toårige
undervisningsforløb efter de nye bestemmelser afsluttes
samtidig, nemlig i 2011 og de første eksamensbeviser i
overensstemmelse med disse bestemmelser vil blive udstedt
samtidig.
Det følger modsætningsvist af bestemmelsen, at
undervisningen i forløb, der er
påbegyndt før 1. august 2008, henholdsvis 2009 som
udgangspunkt finder sted efter de hidtil gældende
bestemmelser i § 10 a (tilrettelæggelsen af almen
studieforberedelse) og § 15 (binding mellem samfundsfag A
som studieretningsfag, men ikke som valgfag, og matematik B) i lov
om uddannelsen til studentereksamen (stx) (gymnasieloven), idet
bestemmelserne indeholder skærpede krav til eleverne.
Undervisningsforløb, der er påbegyndt før denne
dato, skal derfor kunne færdiggøres uafhængigt
af disse regler. Skoler, som ønsker at benytte de nye
bestemmelser for elever, der har påbegyndt undervisningen den
1. august 2007, hvilket især kan være relevant for
tilrettelæggelsen af almen studieforberedelse, har mulighed
herfor.
For så vidt angår § 12 i stx-loven
bemærkes det særligt, at undervisningsforløb,
der er påbegyndt før 1. august 2008, skal
færdiggøres efter bestemmelserne i § 12,
stk. 1 (opremsningen af obligatoriske fag i stx-uddannelsen)
og stk. 2 (kravet om at mindst to naturvidenskabelige fag skal
indgå i studieretningsforløb i stx-uddannelsen), som
efter dette lovforslag bliver § 12, stk. 1 og 3,
idet disse bestemmelser er indholdsmæssigt
uændrede.
Den nye § 12, stk. 2, (det nye og
skærpede krav om, at stx-elever skal have mindst ét af
de otte opremsede fag på A-niveau) gælder derimod ikke
gælder for undervisningsforløb, der er påbegyndt
før 1. august 2008.
Bestemmelsen i stx-lovens § 12, stk. 3, der
efter forslaget bliver stk. 4, om, at elever med visse
kombinationer af fire fremmedsprog ikke skal løfte et
naturvidenskabeligt fag til B-niveau, gælder også for
undervisningsforløb, der er påbegyndt, men ikke
afsluttet, før 1. august 2008, henholdsvis 2009. Dette
skyldes hensynet til de omfattede elever, som på lige fod med
elever, der er startet 1. august 2008, henholdsvis 2009 eller
senere, skal kunne nyde godt af den udvidede mulighed for at have
fire fremmedsprog uden samtidig at skulle løfte et af de
naturvidenskabelige fag til B-niveau.
I det omfang, undervisningsforløb, der er
påbegyndt før 1. august 2008, henholdsvis 2009 skal
gennemføres efter de hidtil gældende bestemmelser,
gælder dette også prøver i tilknytning til disse
undervisningsforløb.
Det må påregnes, at undervisning og prøver
efter de hidtil gældende bestemmelser og regler vil finde
sted til og med sommereksamen, inkl. sygeeksamen, 2011 for, at
også undervisningsforløb (inklusive prøver),
der er tilrettelagt over fire år, hvilket fx kan være
tilfældet for TEAM Danmark-elever, kan
færdiggøres efter de hidtidige bestemmelser og
regler.
Til § 3
Bestemmelsen fastsætter lovens territoriale
gyldighedsområde og indebærer, at loven ikke
gælder for Færøerne og Grønland.
Bestemmelsen viderefører uændret ordningen fra
hovedloven, det vil sige lov nr. 95 af 18. februar 2004 om
uddannelsen til studentereksamen.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
ret
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 |
| | I lov om uddannelsen til studentereksamen
(stx) (gymnasieloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 444 af 8.
maj 2007, foretages følgende ændringer: |
| | |
§ 10
a. 10 pct. af uddannelsestiden i det samlede forløb
op til studentereksamen skal anvendes til samarbejde og
sammenhæng mellem fagene (almen studieforberedelse). Ved
udgangen af 1.g skal mindst 1/3 af den samlede uddannelsestid til
almen studieforberedelse være gennemført. | | 1.§ 10
a affattes således: »§ 10
a. 10 pct. af uddannelsestiden i det samlede forløb
op til studentereksamen, dog fraregnet uddannelsestiden til almen
sprogforståelse og naturvidenskabeligt grundforløb,
skal anvendes til samarbejde og sammenhæng mellem fagene
(almen studieforberedelse).« |
| | |
§ 12.
De obligatoriske fag er i alle studieretningsforløb, jf. dog
stk. 3: 1) Dansk på A-niveau. 2) Engelsk på mindst B-niveau. 3) 2. fremmedsprog på mindst
B-niveau, dog A-niveau, hvis eleven har valgt et begyndersprog som
2. fremmedsprog. | | 2. I
§ 12 indsættes efter stk. 1 som nyt
stk.: »Stk. 2. Mindst ét af
fagene biologi, engelsk, fransk fortsættersprog, fysik,
græsk, kemi, latin, matematik eller tysk
fortsættersprog skal indgå i uddannelsen og være
på A-niveau.« Stk. 2 og 3 bliver herefter
stk. 3 og 4. |
4) Fysik på mindst C-niveau. | | |
5) Historie på A-niveau. | | |
6) Idræt på mindst
C-niveau. | | |
7) Et kunstnerisk fag på mindst
C-niveau. | | |
8) Matematik på mindst
C-niveau. | | |
9) Oldtidskundskab på
C-niveau. | | |
10) Religion på C-niveau. | | |
11) Samfundsfag på mindst
C-niveau. | | |
Stk. 2.
Endvidere skal mindst to af fagene biologi, kemi og naturgeografi
på mindst C-niveau indgå i det enkelte
studieretningsforløb. Rektor fastlægger forlods
hvilke. | | |
Stk. 3.
Mindst et af fagene biologi, fysik, kemi eller naturgeografi skal
afsluttes på mindst B-niveau. Dette gælder dog ikke
elever med fire fremmedsprog, der har 1) engelsk på B-niveau,
fortsættersprog på B-niveau og som 3. eller 4.
fremmedsprog enten to begyndersprog på A-niveau eller et
begyndersprog på A-niveau og latin på A-niveau
eller 2) engelsk på B-niveau, et
begyndersprog på A-niveau, græsk på A-niveau og
latin på A-niveau. | | 3.§ 12, stk. 3,der bliver
stk. 4, affattes således: »Stk. 3. Mindst et af fagene biologi,
fysik, kemi eller naturgeografi skal afsluttes på mindst
B-niveau. Dette gælder dog ikke elever, der har fire
fremmedsprog i form af 1) engelsk på B-niveau, et
fortsættersprog på B-niveau og to begyndersprog
på A-niveau, 2) engelsk på B-niveau og tre
begyndersprog, hvoraf det ene er græsk, på A-niveau
eller 3) engelsk på B- eller A-niveau, et
fortsættersprog på B- eller A-niveau, et begyndersprog,
dog ikke latin, på A-niveau og latin på mindst C-niveau
og herudover et valgfag på mindst C-niveau.« |
| | |
§ 15.
Skolen skal udbyde en række valgfag på C-, B- og
A-niveau, der kan vælges på tværs af
studieretninger. Fag fra andre gymnasiale uddannelser kan
indgå i valgfagsudbuddet. Tages biologi, fysik eller kemi som
valgfag på A-niveau, skal eleven have matematik på
mindst B-niveau. Stk. 2-3. (Udelades) | | 4.§ 15, stk. 1, 3. pkt.,
affattes således: »Biologi, fysik, kemi eller
samfundsfag som valgfag på A-niveau skal kombineres med
matematik på mindst B-niveau.« |
| | |
| | § 2 |
| | Loven træder i kraft den 1. august
2008. § 12, stk. 4, som affattet ved denne lovs § 1,
nr. 3, har dog også virkning for undervisningsforløb,
der er påbegyndt, men ikke afsluttet, før den 1.
august 2008. |
| | |
| | § 3 |
| | Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig
anordning sættes i kraft for Grønland med de
afvigelser, som de særlige grønlandske forhold
tilsiger. |