L 84 Forslag til lov om ændring af lov om uddannelsen til studentereksamen (stx) (gymnasieloven).

(Forenkling af almen studieforberedelse samt styrkelse af fremmedsprog, matematik og naturvidenskab).

Af: Undervisningsminister Bertel Haarder (V)
Udvalg: Uddannelsesudvalget
Samling: 2007-08 (2. samling)
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 27-02-2008

Fremsættelse: 27-02-2008

Fremsættelsestale af lovforslag

20072_l84_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (27. februar 2008)

Undervisningsministeren (Bertel Haarder):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:


Forslag til lov om ændring af lov om uddannelsen til studentereksamen (stx) (gymnasieloven). (Forenkling af almen studieforberedelse samt styrkelse af fremmedsprog, matematik og naturvidenskab).

(Lovforslag nr. L 84).

Lovforslaget er udformet i overensstemmelse med det forlig, som gymnasieforligskredsen indgik i december 2007. I lovforslaget er endvidere indarbejdet de ændringer, som høringen over udkastet til lovforslaget har givet anledning til, og som forligskredsen har tilsluttet sig.


Som et led i regeringens afbureaukratisering af uddannelsesområdet foreslås det at afskaffe det eksisterende krav om, at de flerfaglige forløb almen sprogforståelse og naturvidenskabeligt grundforløb skal være med til at bidrage med uddannelsestid til det flerfaglige forløb almen studieforberedelse, hvilket vil betyde, at uddannelsestiden hertil vil blive reduceret med 10 timer. Endvidere foreslås det at afskaffe kravet om, at 1/3 af uddannelsestiden i almen studieforberedelse skal placeres i 1.g. Derved forventes de koordinationsproblemer samt den heraf følgende arbejdsbyrde for lærerne og de progressionsproblemer i de flerfaglige forløb, som en række gymnasielærere mener, at gymnasiereformen af 2005 har medført, at blive løst.


Gymnasiereformen er blevet kritiseret for ikke at styrke naturvidenskab, herunder matematik, i tilstrækkelig grad og for at have medført, at langt færre elever end tidligere har tre fremmedsprog, herunder de klassiske sprog græsk og latin. For at imødegå denne kritik foreslås det,


at alle elever skal have mindst ét af en række fag (biologi, engelsk, fransk fortsættersprog, fysik, græsk, kemi, latin, matematik og tysk fortsættersprog) på mindst A-niveau,


at elever, der har engelsk B eller A, et fortsættersprog B eller A, et begyndersprog A, dog ikke latin, og latin på mindst C-niveau samt et ekstra valgfag, fritages for kravet om, at mindst ét af fagene biologi, fysik, kemi eller naturgeografi skal afsluttes på mindst B-niveau, og


at det bliver obligatorisk for elever, der samfundsfag A som valgfag, at have matematik B. Det er i forvejen obligatorisk for elever, der har samfundsfag A som studieretningsfag, at have matematik B.


Idet jeg i øvrigt tillader mig at henvise til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.