L 83 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om friskoler og private grundskoler m.v. og lov om
folkehøjskoler, efterskoler, husholdningsskoler og
håndarbejdsskoler (frie kostskoler). (Undervisningspligtig
børnehaveklasse m.v.).
Fremsat den 27. februar 2008 af
undervisningsminister (Bertel Haarder)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om friskoler og
private grundskoler m.v. og lov om folkehøjskoler,
efterskoler, husholdningsskoler og håndarbejdsskoler (frie
kostskoler)
(Undervisningspligtig børnehaveklasse
m.v.)
§ 1
I lov om friskoler og private grundskoler m.v.,
jf. lovbekendtgørelse nr. 891 af 8. juli 2007, som
ændret ved § 4 i lov nr. 559 af 6. juni 2007 og § 2
i lov nr. 560 af 6. juni 2007, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 1, stk. 2, indsættes i
1. pkt. efter »inden for«:
»børnehaveklasse og«, og i 5. pkt. udgår »og 1-årige
børnehaveklasser«.
2. I
§ 2, stk. 1, indsættes efter
»omfatte«: »børnehaveklasse og«.
3.§ 19, stk. 1, 1.-4. pkt., affattes
således:
»Tilskud i henhold til denne lov kan kun ydes
til skoler, der sammenlagt i børnehaveklasse og på
1.-7. klassetrin har mindst 32 elever beregnet enten som elevtallet
pr. 5. september året før finansåret eller som
et gennemsnit af elevtallene pr. 5. september året før
finansåret og de to forudgående år. Der kan dog
ydes tilskud til skoler fra skoleårets begyndelse svarende
til de takster, der er fastsat på finansloven, jf. § 11,
stk. 6, hvis antallet af elever sammenlagt i børnehaveklasse
og på 1.-7. klassetrin pr. 5. september er mindst 32. For
skoler med kostafdeling, jf. § 2, stk. 4, gælder
betingelserne i 1. og 2. pkt. dog for børnehaveklasse til og
med 9. klassetrin. En nyoprettet skole skal i det første
skoleår pr. 5. september have mindst 14 elever og i det andet
skoleår pr. 5. september mindst 24 elever, jf. dog § 13,
stk. 2, om kostafdelinger.«
4. I
§ 36 b, stk. 1, 1. og 2. pkt., udgår »eller 1.
klasse«.
§ 2
I lov om folkehøjskoler, efterskoler,
husholdningsskoler og håndarbejdsskoler (frie kostskoler),
jf. lovbekendtgørelse nr. 1149 af 21. november 2006, som
ændret ved § 5 i lov nr. 559 af 6. juni 2007 og § 3
i lov nr. 560 af 6. juni 2007, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 13, stk. 1, nr. 3, ændres
»7« til: »8«.
2. I
§ 13, stk. 1, nr. 4, ændres
»9« til: »10«.
§ 3
Loven træder i kraft den 1. august 2009.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger
1. Baggrunden for lovforslaget
Dette forslag om ændring af lov om friskoler og private
grundskoler m.v. skal ses i sammenhæng med det samtidig
fremsatte lovforslag om ændring af lov om folkeskolen
(Udvidelse af undervisningspligten til 10 år, mål- og
indholdsbeskrivelse for skolefritidsordninger m.v.), der bygger
på Skolestartsudvalgets anbefalinger til et forbedret og
sammenhængende indskolingsforløb. Ændringen af
folkeskoleloven indebærer bl.a. en udvidelse af
undervisningspligten fra ni til 10 år, idet
børnehaveklassen, som efter gældende lov er frivillig
og derfor ikke er omfattet af undervisningspligten, fremover skal
omfattes af de undervisningspligtige klassetrin.
Sigtet med dette lovforslag er, at forældre, der
ønsker, at deres børn også skal kunne opfylde
undervisningspligten på en fri grundskole for så vidt
angår børnehaveklassen, skal have mulighed derfor. Det
foreslås derfor, at undervisningen i børnehaveklassen
i forlængelse af den gældende retstilstand fremover
bliver omfattet af kravene til, hvilken undervisning de frie
grundskoler skal udbyde.
2. Gældende ret
Efter gældende § 1, stk. 2, i friskoleloven giver
frie grundskoler undervisning på 1.-9. klassetrin, som
står mål med, hvad der almindeligvis kræves i
folkeskolen. Skolerne skal efter deres formål og i hele deres
virke forberede eleverne til at leve i et samfund som det danske
med frihed og folkestyre samt udvikle og styrke elevernes kendskab
til og respekt for grundlæggende friheds- og
menneskerettigheder, herunder ligestilling mellem kønnene.
Skolerne kan tillige omfatte 1-årig undervisning på 10.
klassetrin og 1-årige børnehaveklasser.
Det er en tilskudsbetingelse, at en skole har mindst 28 elever
i alt på 1.-7. klassetrin beregnet enten som elevtallet pr.
5. september året før finansåret eller som et
gennemsnit af elevtallene pr. 5. september året før
finansåret og de to forudgående år. Der kan dog
ydes tilskud til skoler fra skoleårets begyndelse svarende
til det gennemsnitlige tilskud pr. årselev, der er fastsat
på finansloven, hvis antallet af elever pr. 5. september er
mindst 28 i alt på 1.-7. klassetrin. For skoler med
kostafdeling gælder betingelserne for 1.-9. klassetrin. En
nyoprettet skole skal i det første skoleår pr. 5.
september have mindst 12 elever og i det andet skoleår pr. 5.
september mindst 20 elever.
3. Lovforslagets indhold
Det foreslås, at de frie grundskoler ud over
undervisning på 1.-9. klassetrin skal give undervisning i
børnehaveklassen. Lovforslaget indebærer, at
undervisningen i børnehaveklassen vil blive omfattet af de
samme krav om, at undervisningen skal stå mål med, hvad
der almindeligvis kræves i folkeskolen og samme krav om, at
skolerne skal forberede eleverne til at leve i et samfund med
frihed og folkestyre m.v., som gælder for undervisningen
på 1.-9. klassetrin.
Det foreslås, at det bliver en tilskudsbetingelse, at en
skole i alt i børnehaveklasse til og med 7. klassetrin har
mindst 32 elever beregnet på samme måde som efter
gældende lov. En nyoprettet skole skal efter forslaget pr. 5.
september i det første skoleår have mindst 14 elever
og i det andet skoleår mindst 24 elever.
Tilsynet med undervisningen i børnehaveklassen vil ske
på samme måde som tilsynet med skolens øvrige
undervisning.
Forslaget indeholder endvidere konsekvensrettelser i lov om
frie kostskoler vedrørende optagelseskrav til efterskoler,
husholdningsskoler og håndarbejdsskoler.
Lovforslaget medfører ingen ændringer i
tilskudssystemet.
4. Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Det skønnes, at der på landsplan er mellem 250 og
300 elever i 1. klasse i folkeskolen og de frie grundskoler, som
ikke har gået i børnehaveklasse, hvoraf 100
skønnes at være elever i frie grundskoler. De
økonomiske konsekvenser af lovforslaget skal derfor ses i
sammenhæng med de økonomiske konsekvenser af forslag
om ændring af lov om folkeskolen (Udvidelse af
undervisningspligten til 10 år, mål- og
indholdsbeskrivelse for skolefritidsordninger m.v.).
De økonomiske konsekvenser af at der indføres
obligatorisk børnehaveklasse i de frie grundskoler
skønnes at udgøre en samlet offentlig merudgift
på 4 mio. kr. årligt (2007-prisniveau), idet de
forventede 100 elever yderligere pr. år i
børnehaveklassen udløser drifts- og bygningstilskud
til de frie grundskoler. Idet kommunerne betaler kommunale bidrag
til staten for elever på de frie grundskoler, er de samlede
offentlige merudgifter fordelt mellem staten og kommunerne med 1
mio. kr. (2007-prisniveau) årligt til staten og 3 mio. kr.
(2007-prisniveau) årligt til kommunerne med halv virkning i
2009 og fuld virkning fra 2010.
Eventuelle statslige merudgifter til SFO på de frie
grundskoler forventes at blive modsvaret af tilsvarende kommunale
mindreudgifter til kommunale pasningstilbud for de børn, som
med lovforslaget vil indgå i børnehaveklasser på
frie grundskoler.
Merudgifter vil blive afholdt inden for
Undervisningsministeriets bevillingsramme.
Lovforslaget har ingen økonomiske konsekvenser for
regionerne.
5. Administrative konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for staten,
kommunerne og regionerne.
6. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ikke økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
7. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
8. Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
10. Høring
Et lovudkast har forud for fremsættelsen været
sendt til høring hos følgende myndigheder og
organisationer m.v.: Frie Grundskolers Fællesråd, Dansk
Friskoleforening, Frie Skolers Lærerforening, Rigsrevisionen
og KL.
Lovudkastet er endvidere offentliggjort på
Høringsportalen (www.hoeringsportalen.dk).
11. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Merudgifter på 1 mio. kr.
(2007-prisniveau) årligt for staten og merudgifter på 3
mio. kr. (2007-prisniveau) årligt for kommunerne. |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter den gældende lovs § 1, stk. 2, giver de frie
grundskoler undervisning inden for 1.-9. klassetrin og kan omfatte
1-årig undervisning på 10. klassetrin og 1-årige
børnehaveklasser.
Den foreslåede ændring indebærer, at
børnehaveklassen fremover er en del af undervisningen i
grundskolen. Der henvises til punkt 3 i de almindelige
bemærkninger.
Til nr. 2
Lovforslaget indebærer, at de frie grundskoler for at
kunne modtage statstilskud fremover som minimum skal omfatte
børnehaveklasse og 1.-7. klassetrin. Dette skal ses som en
konsekvens af, at undervisning i børnehaveklassen bliver
omfattet af undervisningspligten. Statstilskuddets størrelse
til elever i børnehaveklasse fastsættes som hidtil
på de årlige finanslove ud fra en overordnet
uddannelses- og udgiftspolitik. Taksterne er dermed
uafhængige af den enkelte skoles udgiftsdispositioner og
omkostningsforhold. Det betyder i praksis, at det er de politisk
fastsatte takster, der bør være styrende for
ressourceforbruget på skolerne og ikke omvendt.
Til nr. 3
Det foreslås, at de minimale krav til antallet af
elever, en fri grundskole skal have for at være
tilskudsberettiget, fremover skal forhøjes
forholdsmæssigt som følge af, at
børnehaveklassen bliver et undervisningspligtigt klassetrin.
Der skal herefter være mindst 32 elever sammenlagt i
børnehaveklasse og på 1.-7. klassetrin beregnet enten
som elevtallet pr. 5. september året før
finansåret eller som et gennemsnit af elevtallene pr. 5.
september året før finansåret og de to
forudgående år. For skoler med kostafdeling skal kravet
dog gælde for børnehaveklasse til og med 9.
klassetrin.
Det foreslås, at en nyoprettet skole pr. 5. september i
det første skoleår skal have mindst 14 elever og pr.
5. september i det andet skoleår mindst 24 elever.
Til nr. 4
Efter den gældende § 36 b kan frie grundskoler
optage børn i en heltidsskolefritidsordning, inden
børnene skal i skolens børnehaveklasse eller 1.
klasse. Da alle børn fremover skal gå i
børnehaveklasse, er bestemmelsen om 1. klasse ikke
længere relevant.
Til § 2
Til nr. 1 og 2
Forslagene er konsekvenser af, at undervisningspligten udvides
til 10 år.
Til § 3
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1.
august 2009, hvilket er samme dato, som det samtidig fremsatte
forslag til lov om ændring af lov om folkeskolen (Udvidelse
af undervisningspligten til 10 år, mål- og
indholdsbeskrivelse for skolefritidsordninger m.v.) foreslås
at skulle træde i kraft, sådan at pligten til at
oprette børnehaveklasse indtræder samtidig med
undervisningspligtens udvidelse.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | § 1 I lov om friskoler og private grundskoler
m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 891 af 8. juli 2007, som
ændret ved § 4 i lov nr. 559 af 6. juni 2007 og § 2
i lov nr. 560 af 6. juni 2007, foretages følgende
ændringer: |
§ 1.
. Stk. 2. Frie
grundskoler giver undervisning inden for 1.-9. klassetrin, som
står mål med, hvad der almindeligvis kræves i
folkeskolen. Frie grundskoler giver tillige sprogstimulering, som
står mål med, hvad der almindeligvis kræves i
folkeskolen. Dette gælder dog kun sprogstimulering af
tosprogede børn, som forældrene efter bestemmelserne i
lov om folkeskolen har pligt til at lade børnene deltage i.
Skolerne skal efter deres formål og i hele deres virke
forberede eleverne til at leve i et samfund som det danske med
frihed og folkestyre samt udvikle og styrke elevernes kendskab til
og respekt for grundlæggende friheds- og menneskerettigheder,
herunder ligestilling mellem kønnene. Skolerne kan tillige
omfatte 1-årig undervisning på 10. klassetrin og
1-årige børnehaveklasser. | | 1. I § 1, stk. 2, indsættes i 1. pkt. efter »inden for«:
»børnehaveklasse og«, og i 5. pkt. udgår »og 1-årige
børnehaveklasser«. |
§ 2.
En fri grundskole skal mindst omfatte 1.- 7. klassetrin, jf. dog
§ 41 om grundskoleafdelinger ved private
gymnasieskoler. | | 2. I § 2, stk. 1, indsættes efter
»omfatte«: »børnehaveklasse
og«. |
§ 19.
Tilskud i henhold til denne lov kan kun ydes til skoler, som har
mindst 28 elever i alt på 1.-7. klassetrin beregnet enten som
elevtallet pr. 5. september året før finansåret
eller som et gennemsnit af elevtallene pr. 5. september året
før finansåret og de to forudgående år.
Der kan dog ydes tilskud til skoler fra skoleårets begyndelse
svarende til det gennemsnitlige tilskud pr. årselev, der er
fastsat på finansloven, jf. § 10, stk. 3 og 4,
og § 11, stk. 7, hvis antallet af elever pr. 5.
september er mindst 28 i alt på 1.-7. klassetrin. For skoler
med kostafdeling, jf. § 2, stk. 4, gælder
betingelserne i 1. og 2. pkt. dog for 1.-9. klassetrin. En
nyoprettet skole skal i det første skoleår pr. 5.
september have mindst 12 elever og i det andet skoleår pr. 5.
september mindst 20 elever, jf. dog § 13, stk. 2, om
kostafdelinger. Skoler, der hidtil har kunnet få dispensation
fra elevtalskravene, skal ikke overholde elevtalskravene i 1. og 2.
pkt., men det elevtalskrav, som den enkelte skoles dispensation har
givet mulighed for. | | 4. § 19, stk. 1, 1.-4. pkt., affattes således: »Tilskud i henhold til denne lov kan
kun ydes til skoler, der sammenlagt i børnehaveklasse og
på 1.-7. klassetrin har mindst 32 elever beregnet enten som
elevtallet pr. 5. september året før finansåret
eller som et gennemsnit af elevtallene pr. 5. september året
før finansåret og de to forudgående år.
Der kan dog ydes tilskud til skoler fra skoleårets begyndelse
svarende til det grundtilskud og de takster, der er fastsat
på finansloven, jf. § 11, stk. 6, hvis antallet af
elever sammenlagt i børnehaveklasse og på 1.-7.
klassetrin pr. 5. september er mindst 32. For skoler med
kostafdeling, jf. § 2, stk. 4, gælder betingelserne i 1.
og 2. pkt. dog for børnehaveklasse til og med 9. klassetrin.
En nyoprettet skole skal i det første skoleår pr. 5.
september have mindst 14 elever og i det andet skoleår pr. 5.
september mindst 24 elever, jf. dog § 13, stk. 2, om
kostafdelinger.« |
§ 36
b. En fri grundskole kan optage børn i en
heltidsskolefritidsordning i en periode, inden børnene skal
i skolens børnehaveklasse eller 1. klasse. Perioden kan for
det enkelte barn højst løbe fra det tidspunkt, hvor
kommunalbestyrelsen i barnets bopælskommune begynder
overflytning af børn fra barnets kommunale dagtilbud til
folkeskolens skolefritidsordninger, og indtil barnet begynder i den
frie grundskoles børnehaveklasse eller 1. klasse. Skolens
bestyrelse har den overordnede ledelse af ordningen. | | 5. I § 36 b, stk. 1, 1. og 2. pkt., udgår »eller 1.
klasse«. |
| | § 2 I lov om folkehøjskoler,
efterskoler, husholdningsskoler og håndarbejdsskoler (frie
kostskoler), jf. lovbekendtgørelse nr. 1149 af 21. november
2006, som ændret ved § 5 i lov nr. 559 af 6. juni 2007
og § 3 i lov nr. 560 af 6. juni 2007, foretages
følgende ændringer: |
§ 13.
Eleverne skal for at kunne medregnes i årselevtallet opfylde
følgende betingelser ved kursets begyndelse: 1) Elever på folkehøjskoler
skal være fyldt 17½ år. 2) Elever på ungdomshøjskoler
skal være mindst 16½, men ikke 19 år. På
kurser af indtil 4 ugers samlet varighed i skoleåret kan
skolen dog medregne elever, der er fyldt 19 år ved kursets
begyndelse. 3) Elever på efterskoler skal have
afsluttet 7 års skolegang eller være fyldt 14 år.
Elever, der er fyldt 18 år, kan i særlige
tilfælde medregnes efter regler fastsat af ministeren. 4) Elever på husholdningsskoler og
håndarbejdsskoler skal have afsluttet 9 års skolegang
eller være fyldt 16 år. | | 1. I § 13, stk. 1, nr. 3, ændres
»7« til: »8«. 2. I § 13, stk. 1, nr. 4, ændres
»9« til: »10«. |