L 81 (som fremsat): Forslag til lov om arbejdsgivers
brug af jobklausuler.
Fremsat den 27. februar 2008 af
beskæftigelsesministeren (Claus Hjort Frederiksen)
Forslag
til
Lov om arbejdsgivers brug af jobklausuler
§ 1.
Loven finder anvendelse på jobklausuler, hvorved
forstås
1) aftaler, som en
arbejdsgiver indgår med andre virksomheder med henblik
på at hindre eller begrænse en lønmodtagers
muligheder for at opnå ansættelse i en anden
virksomhed, og
2) aftaler, som en
arbejdsgiver indgår med en medarbejder med henblik på
at hindre eller begrænse andre lønmodtageres
muligheder for at opnå ansættelse i en anden
virksomhed.
Stk. 2. Ordninger,
hvorved vikarbureauer modtager en rimelig betaling for en
brugervirksomheds ansættelse af en udsendt vikar, er ikke
omfattet af loven.
§ 2.
En arbejdsgiver kan kun gøre en jobklausul gældende i
forhold til en lønmodtager, hvis arbejdsgiveren har
indgået en skriftlig aftale herom med lønmodtageren.
Aftalen skal indeholde oplysninger om, hvorledes
lønmodtagerens jobmuligheder begrænses af
jobklausulen, og om lønmodtagerens ret til kompensation, jf.
§ 3.
§ 3.
En arbejdsgiver skal betale lønmodtageren kompensation i den
periode efter lønmodtagerens fratrædelse, hvor
lønmodtagerens jobmuligheder begrænses som
følge af jobklausulen.
Stk. 2.
Kompensationen skal udgøre mindst 50 pct. af lønnen
på fratrædelsestidspunktet. Kompensation skal udbetales
løbende i de for ansættelsesforholdet fastsatte
udbetalingsterminer for lønnen.
Stk. 3. Hvis
lønmodtageren modtager løn i en opsigelsesperiode
efter den faktiske fratræden, regnes fratrædelsen fra
opsigelsesperiodens udløb.
Stk. 4. Hvis
lønmodtageren får andet passende arbejde, kan
lønnen fra dette arbejde modregnes i lønmodtagerens
krav på kompensation.
§ 4.
Retten til kompensation bortfalder, hvis
1) arbejdsgiveren
berettiget har bortvist lønmodtageren, eller
2)
lønmodtageren modtager kompensation i medfør af
funktionærlovens regler om konkurrence- og
kundeklausuler.
§ 5.
Hvis lønmodtageren har været beskæftiget i 3
måneder eller derunder hos arbejdsgiveren, kan en jobklausul
ikke gøres gældende i forhold til denne
lønmodtager.
Stk. 2. Hvis
lønmodtageren har været beskæftiget i mere end 3
måneder, men højst 6 måneder hos arbejdsgiveren,
kan en jobklausul ikke gøres gældende i længere
tid end 6 måneder efter fratrædelsen i forhold til
denne lønmodtager.
§ 6.
En arbejdsgiver kan opsige en aftale omfattet af § 2 med
det varsel, der gælder for arbejdsgiverens opsigelse af
ansættelsesforholdet efter 3 måneders ansættelse.
Opsigelsesvarslet kan dog højest udgøre 1
måneds varsel til en måneds udgang.
§ 7.
Virksomheder kan i forbindelse med forhandlinger om
virksomhedsoverdragelser indgå jobklausuler, uden at kravene
i §§ 2 og 3 skal være opfyldt.
Stk. 2. En jobklausul
omfattet af stk. 1 kan opretholdes i op til 6 måneder
efter indgåelse af jobklausulen, uanset om forhandlingerne
resulterer i en aftale om virksomhedsoverdragelse.
Stk. 3. Hvis
forhandlingerne resulterer i en aftale om virksomhedsoverdragelse,
kan en jobklausul omfattet af stk. 1 opretholdes i op til 6
måneder efter tidspunktet for virksomhedsoverdragelsen.
§ 8.
§§ 2-7 kan fraviges ved kollektiv overenskomst.
§ 9.
Loven træder i kraft den 1. juli 2008 og finder anvendelse
på jobklausuler, der indgås efter denne dato.
§ 10.
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger
1. Lovforslagets formål
Hovedformålet med lovforslaget er at begrænse
virksomheders brug af jobklausuler. Dette skal ske ved at sikre, at
en arbejdsgiver ikke længere hemmeligt og omkostningsfrit kan
indgå jobklausuler, der begrænser de ansatte
lønmodtagere i efter deres fratræden at få
ansættelse i en anden virksomhed. Denne begrænsning har
vist sig nødvendig, da en uklar retstilstand har givet
anledning til bekymring for, at brugen af jobklausuler kan udvikle
sig til et gratis og attraktivt alternativ til de velkendte regler
i funktionærloven, der regulerer konkurrence- og
kundeklausuler.
Lovforslaget betyder, at det ikke skal være muligt at
indgå jobklausuler uden, at der også er indgået
en særskilt aftale med den berørte medarbejder,
herunder om ret til kompensation. Samtidig sikres det, at der ikke
kan aftales en lavere kompensation, end hvad der er muligt efter
funktionærlovens regler om konkurrence- og kundeklausuler.
Disse regler skal - i lighed med de velkendte bestemmelser om
konkurrence- og kundeklausuler i funktionærloven - sikre, at
erhvervsbegrænsende aftaler kun overvejes, hvor de vitterlig
er nødvendige, og samtidig motivere til, at en forpligtelse
af denne art ikke bliver formuleret unødigt bredt. Det er
ikke med lovforslaget tilsigtet, at en arbejdsgiver kan
pålægge erhvervsbegrænsende klausuler i videre
omfang, end hvad der gælder i dag.
2. Lovforslagets baggrund
Problemstillingen omkring jobklausuler kom særligt frem
i lyset i forbindelse med en dom af 28. juli 2006 (H0066001 - ASN)
fra Sø- og Handelsretten. Her tog retten stilling til
rækkevidden af en aftale indgået mellem to virksomheder
om ikke aktivt at rekruttere hinandens medarbejdere. Sø- og
Handelsretten fastslog, at aftalen var overtrådt, hvilket
udløste betaling i form af en aftalt konventionalbod. Boden
blev dog nedsat fra 1,5 mio. kr. til 500.000 kr. Sagen blev anket
til Højesteret, men siden forligt.
Denne dom vakte en del opsigt. Dels på grund af
dommerflertallets fortolkning af rekrutteringsforbudet, dels
på grund af, at de 2 omhandlede medarbejdere netop var
overgået til ansættelse i virksomheden som følge
af et virksomhedsopkøb. Dommen gav anledning til en del
politisk opmærksomhed og en generel debat om omfanget af
anvendelsen af de såkaldte hemmelige klausuler og
betænkelighederne herved, nærmere at virksomhederne -
uden de ansattes vidende - aftaler ikke at ansætte hinandens
medarbejdere.
Regeringen nedsatte på den baggrund i efteråret
2006 et tværministerielt udvalg sammensat af
repræsentanter fra Justitsministeriet, Ministeriet for
Familie- og Forbrugeranliggender, Økonomi- og
Erhvervsministeriet og Beskæftigelsesministeriet. Udvalget
fik til opgave:
- at beskrive
ministeriernes viden om jobklausuler og brugen af disse på
det danske arbejdsmarked, herunder at inddrage de konkrete sager,
de havde eller fik kendskab til,
- at beskrive
forholdet til eksisterende lovgivning, herunder
funktionærlovens § 18, § 18 a og
aftalelovens § 38, og
- at komme med
forslag til, hvordan området kunne reguleres.
Udvalget offentliggjorde sin rapport den 2. april 2007. I
rapportens afsluttende bemærkninger konkluderede udvalget, at
det ikke på baggrund af de indkomne høringssvar fra
arbejdsmarkedets parter var muligt at vurdere aftalernes faktiske
udbredelse og virkning, og dermed heller ikke, hvor mange
lønmodtagere der reelt måtte antages at være
berørt af problemet. Af samme grund kunne udvalget ikke
vurdere behovet for en eventuel regulering, men valgte i stedet at
anføre de forhold, der kunne tale henholdsvis for og imod en
regulering, ligesom udvalget oplistede de elementer, som efter
udvalgets opfattelse kunne komme på tale i en mulig
regulering af området. I den forbindelse gav udvalget udtryk
for, at en eventuel regulering i givet fald burde tage hensyn til,
at der i virksomhedsoverdragelsessituationen er et legitimt behov
for, at virksomhederne indbyrdes kan indgå og hemmeligholde
erhvervsbegrænsende aftaler. Rapporten, der bl.a. også
indeholder en gennemgang af Sø- og Handelsrettens dom af 28.
juli 2006 og en beskrivelse af den gældende retstilling
vedrørende hemmelige aftaler, kan læses på
Beskæftigelsesministeriets hjemmeside:
http://bm.dk/sw19486.asp
Forskellige lovgivningsinitiativer blev herefter overvejet.
Der blev den 29. marts 2007 fremsat forslag til
folketingsbeslutning om forbud mod brugen af hemmelige jobklausuler
(B 131), og regeringen fremsatte den 18. april 2007 forslag til lov
om oplysningspligt ved brug af erhvervsbegrænsende aftaler (L
212). Det var dog ikke muligt på det sene tidspunkt i
folketingsåret 2006/2007 at nå til politisk enighed om
en lovregulering.
Den 7. september 2007 underkendte Arbejdsretten en jobklausul
(sag nr. A2005.721). Retten fandt, at virksomheden ved at anvende
den pågældende jobklausul havde handlet i strid med
Hovedaftalen mellem DA og LO. En vikarbureauvirksomhed havde i en
samarbejdsaftale med en kunde aftalt, at kunden og virksomheder med
en nærmere tilknytning til kunden - i indtil 12 måneder
efter samarbejdsaftalens ophør - ikke måtte
ansætte de vikarer, som blev udlejet i henhold til
samarbejdsaftalen. Arbejdsretten henviste til, at man skjult havde
søgt at begrænse et grundvilkår ved
vikarbureauansættelse, nemlig at vikarer skal kunne anses for
fritstillet over for bureauerne og være berettiget til at
tage fast ansættelse hos den kunde, hvortil de er udlejet af
et bureau. Dette var ifølge retten, hvad også
Højesteret tidligere i en konkret dom havde lagt til grund
(UfR 1997 s. 1495). Arbejdsretten lagde herefter vægt
på:
- at den omhandlede
arbejdsstyrke omfattet af samarbejdsaftalen bestod af vikarer,
- at disse vikarer
hverken var gjort bekendt med aftalevilkåret eller havde
modtaget nogen økonomisk kompensation herfor, og
- at aftalen var
egnet til at påføre dem en ikke uvæsentlig
begrænsning i deres muligheder for at opnå
fastansættelse.
I hvert fald under disse omstændigheder fandt
Arbejdsretten, at det omtvistede aftalevilkår indebar en
sådan urimelig og illoyal begrænsning af
arbejdstagernes arbejdsmuligheder, at vilkåret måtte
anses for stridende mod Hovedaftalens § 9, stk. 2.
Fortolkningstvivl og sagens omstændigheder gjorde dog, at der
ikke skulle udredes bod for brud på hovedaftalen.
3. Behovet for en regulering af
jobklausuler
Det er regeringens opfattelse, at det er nødvendigt ved
lov at sikre, at virksomheder ikke henover hovedet på de
ansatte indgår jobklausuler, der hindrer eller
begrænser de ansattes fremtidige jobmuligheder og dermed i
sidste ende lægger hindringer i vejen for
lønmodtagermobiliteten generelt. Det er ikke rimeligt, at
sådanne vilkår kan holdes skjult for de ansatte,
sådan at den enkelte lønmodtager ikke ved, hvad der
gælder for lønmodtagerens mulighed for at skifte job.
Det er heller ikke rimeligt, at en uklar retstilstand herom kan
skabe den bekymring, at brugen af jobklausuler kan udvikle sig til
et gratis og attraktivt alternativ til de velkendte regler i
funktionærloven, der regulerer konkurrence- og
kundeklausuler.
Regeringen anerkender omvendt, at virksomhederne - i visse
tilfælde og alt efter branche og virke - kan have legitime
grunde til at anvende jobklausuler, særligt for at beskytte
virksomhedens forretningsgrundlag. Dette kan ses i lyset af
udviklingen på arbejdsmarkedet og ikke mindst som resultat af
ændrede ledelsesformer, hvor medarbejdere i stadig stigende
grad arbejder meget selvstændigt og derfor ofte får den
tætte kontakt til virksomhedens samarbejdspartnere og kunder.
Ved at anvende jobklausuler kan arbejdsgiveren mindske risikoen
for, at virksomhedens kunder m.fl. udnytter et sådant
tillidsforhold og går på strandhugst blandt
medarbejdere med det resultat, at virksomheden både mister
medarbejdere, viden og måske også kunden. Jobklausuler
kan altså være med til at skabe klare linjer i
tillidsforholdet mellem virksomheder. Det skal dog ikke være
gratis og uforpligtende for en arbejdsgiver at indgå
sådanne klausuler. Regeringen lægger derfor op til, at
den enkelte lønmodtager som udgangspunkt skal samtykke og
kompenseres for at blive pålagt en jobklausul. Regeringen
anerkender imidlertid, at der i en
virksomhedsoverdragelsessituation kan være særligt
vægtige grunde til at indgå en jobklausul, og at der
kan være et særligt behov for diskretion herom.
Sådanne jobklausuler berøres derfor ikke af de nye
pligter efter dette lovforslag, men forslaget begrænser dog
den tidsmæssige udstrækning af sådanne klausuler.
Ligeledes har regeringen heller ikke fundet grundlag for, at
ordninger, hvorved vikarbureauer modtager en rimelig betaling i
forbindelse med en brugervirksomheds ansættelse af den
udsendte vikar, bliver berørt af de nye pligter, som
foreslås i dette lovforslag.
Den sparsomme retspraksis med meget konkrete
afgørelser, de tilsyneladende problemer med at føre
sådanne sager og den vedblivende uklarhed om
lønmodtagerens retsstilling har gjort det nødvendigt
at hindre, at dette kan udvikle sig til en situation, hvor
udgangspunktet er, at virksomheder systematisk, unødigt og
via hemmelige aftaler uden om de ansatte kan stavnsbinde
lønmodtagerne til virksomheden.
4. Lovforslagets indhold og forhold
til anden lovgivning
Det foreslås, at jobklausuler som udgangspunkt kun kan
gøres gældende, hvis arbejdsgiveren har indgået
en særskilt skriftlig aftale med den berørte
lønmodtager. Aftalen skal indeholde oplysninger om,
hvorledes lønmodtagerens jobmuligheder begrænses af
jobklausulen, og om den berørte lønmodtagers ret til
en kompensation, der mindst udgør halvdelen af lønnen
på fratrædelsestidspunktet. Kompensationen udbetales
løbende efter lønmodtagerens fratræden i den
periode, hvor lønmodtagerens jobmuligheder begrænses
som følge af jobklausulen.
Loven skal gælde for alle lønmodtagere og er
derfor et supplement til de allerede eksisterende regler om
konkurrence- og kundeklausuler, hvis principper videreføres
i dette lovforslag.
Ved jobklausuler forstås aftaler, som en arbejdsgiver
indgår med andre virksomheder med henblik på at hindre
eller begrænse en lønmodtagers muligheder for at
opnå ansættelse i en anden virksomhed, og aftaler, som
en arbejdsgiver indgår med en medarbejder med henblik
på at hindre eller begrænse andre lønmodtageres
muligheder for at opnå ansættelse i en anden
virksomhed.
Ordninger, hvorved vikarbureauer modtager en rimelig betaling
for en brugervirksomheds ansættelse af en udsendt vikar,
foreslås undtaget. Ligeledes fritages virksomheder, som
indgår jobklausuler i forbindelse med
virksomhedsoverdragelser, fra de retlige pligter, der følger
af dette lovforslag. Forslaget indebærer dog en aftaleretlig
regulering, hvor den tidsmæssige udstrækning af
sådanne klausuler begrænses.
Det foreslås, at arbejdsmarkedets parter kan fravige
loven ved kollektiv overenskomst.
Det foreslås endelig, at loven træder i kraft 1.
juli 2008 og finder anvendelse på alle jobklausuler, der
indgås efter denne dato. Lovforslaget søger i
øvrigt ikke at berøre de retlige grænser, der
allerede gælder i dag for virksomheders brug af
jobklausuler.
Lovforslaget indskrænker heller ikke udstrækningen
af forbuddet mod konkurrencebegrænsende adfærd i
konkurrenceloven. Lovforslaget påvirker således blandt
andet ikke anvendelsen af konkurrencelovens §§ 6 og
11, jf. nu lovbekendtgørelse nr. 1021 af 21. august
2007.
En jobklausul kan derfor godt være i overensstemmelse
med lovforslaget, men samtidig være i strid med de
konkurrenceretlige regler. En jobklausul, der er i strid med
konkurrencelovens § 6 er ugyldig. Ugyldigheden
indtræder såvel mellem parterne som i forhold til
tredjemand.
5. Lovforslagets økonomiske og
administrative konsekvenser
5.1 Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ikke økonomiske eller administrative
konsekvenser for stat, regioner og kommuner.
5.2 Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget vil have økonomiske og administrative
konsekvenser for de virksomheder, som efter lovens
ikrafttræden vælger at indgå jobklausuler.
Det er dog ikke muligt at skønne over de præcise
økonomiske og administrative konsekvenser. Dels fordi der i
dag ikke er kendskab til jobklausulernes faktiske udbredelse og
virkning og dermed heller ikke til, hvor mange lønmodtagere
der reelt kan antages at blive berørt. Dels fordi forslaget
netop skal begrænse brugen af jobklausuler og sikre, at
sådanne klausuler kun anvendes, hvor de vitterlig ud fra
hensynet til virksomheden er nødvendige. Udgiften til
kompensation vil i øvrigt afhænge af, om klausulen
opretholdes i klausulperioden og ikke forinden opsiges af
virksomheden. Endelig vil lovforslaget bidrage til et mere
fleksibelt arbejdsmarked og til en forstærket
konkurrenceposition for de virksomheder, der har svært ved at
rekruttere velkvalificerede medarbejdere.
6. Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative
konsekvenser for borgerne.
7. Forslagets
miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Høring
Lovforslaget har været sendt til høring hos Dansk
Arbejdsgiverforening, Sammenslutningen af Landbrugets
Arbejdsgiverforeninger, Landsorganisationen i Danmark, FTF,
Akademikernes Centralorganisation, Finanssektorens
Arbejdsgiverforening, Ledernes Hovedorganisation, KL, Danske
Regioner, Kristelig Arbejdsgiverforening, Kristelig
Fagbevægelse, IT-Branchen, Centralorganisationernes
Fællesudvalg, Kommunale Tjenestemænd og
Overenskomstansatte, Advokatrådet, Personalestyrelsen og
Dommerforeningen.
10. Sammenfatning af lovforslagets
konsekvenser
| Positive konsekvenser/
mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | Begrænsede konsekvenser/ mindreudgifter | Begrænsede konsekvenser/
merudgifter |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
Bemærkninger til lovforslagets bestemmelser
Til § 1
Stk. 1 fastlægger
lovens anvendelsesområde. Det foreslås, at loven skal
finde anvendelse på jobklausuler, hvorved
forstås:
- aftaler, som en
arbejdsgiver indgår med andre virksomheder med henblik
på at hindre eller begrænse en lønmodtagers
muligheder for at opnå ansættelse i en anden virksomhed
(typisk også kaldet hemmelige klausuler,
virksomhedsklausuler, non-solicitation aftaler m.v.), og
- aftaler, som en
arbejdsgiver indgår med en medarbejder med henblik på
at hindre eller begrænse andre lønmodtageres
muligheder for at opnå ansættelse i en anden virksomhed
(typisk også kaldet medarbejder- eller kollegaklausuler).
Med formuleringen »hindre eller begrænse«
sigtes der mod ikke at begrænse lovens
anvendelsesområde til aftaler, der direkte forbyder
aftaleparterne at ansætte hinandens medarbejdere. Dette skal
sikre, at også aftaler, som efter deres ordlyd ikke forbyder
ansættelse, men som reelt har samme virkning, også
bliver omfattet af loven. Det kan fx være aftaler, som
fastsætter en form for honorar eller betaling, hvis
lønmodtageren opnår anden ansættelse i bestemte
virksomheder. Disse aftaler er som udgangspunkt også omfattet
af lovens bestemmelser, se dog nedenfor om de særlige aftaler
inden for vikarbranchen, som er undtaget efter stk. 2.
Medarbejder- eller kollegaklausuler indgås typisk med
ledende nøglemedarbejdere, fx i en direktørkontrakt.
Aftalerne har som oftest det formål at forhindre
medarbejderen i at tage andre medarbejdere fra den
pågældende arbejdsplads med sig. Det vil normalt
være i situationer, hvor den klausulbelagte medarbejder
forlader virksomheden for enten at starte ny selvstændig
virksomhed eller for at tage ansættelse i en konkurrerende
virksomhed.
Det foreslås i stk. 2,
at ordninger, hvorved vikarbureauer modtager en rimelig betaling
for en brugervirksomheds ansættelse af en udsendt vikar, ikke
bliver berørt af nye pligter efter denne lov. Det er ganske
udbredt i vikarbranchen, at der mellem vikarbureau og
kundevirksomhed aftales et formidlingsgebyr, hvis
brugervirksomheden inden for en nærmere afgrænset
periode vil ansætte den vikar, som er blevet formidlet gennem
vikarbureauet. En sådan aftale vil ikke afskære vikaren
fra at få anden ansættelse, herunder eventuelt en
fastansættelse. Set ud fra et samfundsmæssigt
perspektiv er vikarbureauerne tilmed vigtige aktører i
formidlingen af personer til beskæftigelse. Der er derfor
ikke knyttet de samme betænkeligheder ved sådanne
aftaler, når der er tale om en rimelig betaling, der
står mål med vikarbureauets udgifter til oplæring
m.v., de sparede rekrutteringsudgifter fra kundevirksomheden, den
aftalte gebyrperiode og tilknytningen for kunderelaterede
virksomheder. Brugervirksomhedens betaling skal således
betragtes som kompensation for den service, vikarbureauet har ydet
ved at stille vikaren til rådighed samt i forbindelse med
rekruttering og uddannelse af vikaren. Det vil i sidste ende
henhøre under domstolene at vurdere rimeligheden i en
sådan aftalt betaling. Herved sikres, at betalingen
står mål med vikarbureauets formidling og service,
herunder at der netop ikke aftales et urimeligt højt
beløb, der reelt er egnet til at afskære vikaren fra
at få anden ansættelse hos en kunde.
Til § 2
Det foreslås, at en arbejdsgiver kun kan gøre en
jobklausul gældende i forhold til en lønmodtager, hvis
arbejdsgiveren har indgået en skriftlig aftale herom med
lønmodtageren. Det forudsættes derfor, at
aftaleparterne, jf. § 1, stk. 1, nr. 1, har taget
stilling til, hvilke medarbejdere der berøres af en
indgået klausul. Det samme gælder, hvis jobklausulen er
indgået mellem arbejdsgiveren og en medarbejder, jf.
§ 1, stk. 1, nr. 2. De berørte
lønmodtagere vil i den sammenhæng være de af
arbejdsgiverens øvrige medarbejdere, som med den
indgåede jobklausul bliver hindret eller begrænset i
deres jobmuligheder.
Aftalen skal indeholde oplysninger om, hvorledes
lønmodtagerens jobmuligheder begrænses af
jobklausulen, og om lønmodtagerens ret til kompensation, jf.
§ 3. Lønmodtageren skal således kende den
præcise jobbegrænsning, der følger af
jobklausulen, herunder den nærmere tidsmæssige
udstrækning heraf. En jobklausuls gyldighed vil herefter
forudsætte en aftale, som opfylder betingelserne i
§ 2. Det betyder særligt, at lønmodtageren
skal have accepteret begrænsningen i de fremtidige
jobmuligheder. En jobklausul kan ikke gøres gældende i
forhold til en lønmodtager i videre omfang, end hvad der
fremgår af aftalen efter § 2. For en
funktionærs vedkommende kan brug af en konkurrence- eller
kundeklausul efter reglerne i funktionærlovens
§§ 18 eller 18 a være tilstrækkeligt
til, at betingelserne i § 2 er opfyldt.
Der er intet til hinder for, at en aftale med
lønmodtageren kan dække også fremtidige
jobklausuler, som arbejdsgiveren indgår, når blot dette
fremgår af aftalen. Dette vil dog forudsætte, at
arbejdsgiveren til stadighed holder lønmodtageren opdateret
med de relevante oplysninger, som det er forudsat, at
lønmodtageren gøres bekendt med, jf.
§ 2.
Betingelserne i § 2 vil være opfyldt, hvis
lønmodtageren i forvejen er bundet af en konkurrence- eller
kundeklausul efter funktionærlovens regler, og den
medkontraherende part til den nye jobklausul alligevel er eller vil
blive omfattet af denne klausul. Lønmodtageren vil
altså i dette tilfælde ikke have krav på at
få oplyst, at der er indgået en ny jobklausul.
Der er i bestemmelsen ikke opstillet formelle krav til
aftalens udformning.
Hvis en arbejdsgiver ikke indgår aftale med
lønmodtageren i overensstemmelse med denne lovs
§ 2, kan aftalen ikke gøres gældende i
forhold til denne lønmodtager og heller ikke
håndhæves ved domstolene over for aftaleparten.
Indgår arbejdsgiveren derimod en aftale med
lønmodtageren, er der omvendt ikke dermed taget stilling
til, om jobklausulen eller aftalen med lønmodtageren i
henhold til anden lovgivning kan kendes ugyldig, fx efter
aftaleloven eller for jobklausulens vedkommende efter
konkurrencelovgivningen.
Til § 3
Det foreslås i stk. 1,
at en arbejdsgiver skal betale lønmodtageren kompensation i
den periode efter lønmodtagerens fratrædelse, hvor
lønmodtagerens jobmuligheder begrænses som
følge af jobklausulen. Lønmodtageren opnår
herved kompensation for den indskrænkning i adgangen til at
få anden ansættelse, som jobklausulen indebærer.
Det har i øvrigt været hensigten at følge de
principper, der gælder for at udbetale kompensation efter
funktionærlovens bestemmelser om konkurrence- og
kundeklausuler. Reglerne herom skal navnlig tilskynde
arbejdsgiveren til i hvert tilfælde at overveje nøje,
om en jobindskrænkning er nødvendig, og i
øvrigt at motivere til, at nødvendige
jobindskrænkninger ikke gøres unødigt
brede.
Det foreslås i stk. 2,
at kompensationen skal udgøre mindst 50 pct. af
lønnen på fratrædelsestidspunktet. Bestemmelsen
skal sikre en passende løbende kompensation, der
afbøder lønmodtagerens økonomiske problemer i
klausulperioden efter ansættelsens ophør. Det
foreslås endvidere, at kompensationen skal udbetales
løbende i de i det enkelte ansættelsesforholds aftalte
eller gældende udbetalingsterminer for lønnen. Disse
udbetalingsterminer vil fremgå af lønmodtagerens
kontrakt eller ansættelsesbevis, se hertil § 2,
stk. 2, nr. 8, i lov om arbejdsgiverens pligt til at
underrette lønmodtageren om vilkårene for
ansættelsesforholdet, jf. lovbekendtgørelse nr. 1011
af 15. august 2007. For funktionærer gælder, at
funktionæren er ansat månedsvis, og at lønnen
også udbetales månedsvis.
Kompensationens størrelse skal aftales individuelt, men
skal dog udgøre minimum 50 pct. af lønnen på
fratrædelsestidspunktet. Herved er der taget hensyn til, at
beløbet ikke vil indebære fradrag i en
arbejdsløshedsforsikret lønmodtagers dagpenge.
Lønmodtageren sikres herved et væsentligt bidrag til
forsørgelsen i den periode, hvor adgangen til at få
ansættelse er begrænset, og hvor lønmodtageren
ikke længere får løn fra sin arbejdsgiver.
Skattemæssigt behandles kompensationen som almindelig
arbejdsindkomst. Der skal ikke beregnes feriepenge af
kompensationen, idet der ikke er tale om vederlag for udført
arbejde.
Når kompensationen beregnes, skal lønnen
opgøres efter de sædvanlige principper herfor. Hertil
hører fx principperne, som anvendes i forbindelse med
funktionærlovens krav om fuld løn under sygdom efter
§ 5 og om fratrædelsesgodtgørelse efter
§ 2a. Uden for funktionærlovens område vil en
beregning i mangel på andet kunne tage udgangspunkt i den
sædvanlige løn i de sidste 4 uger før
fratrædelsestidspunktet. Dette svarer til principperne for at
beregne sygeferiegodtgørelse, jf. ferielovens
§ 25, stk. 1.
Det foreslås i stk. 3,
at hvis lønmodtageren modtager løn i en
opsigelsesperiode efter den faktiske fratræden, regnes
fratrædelsen fra opsigelsesperiodens udløb.
Bestemmelsen er en gengivelse af, hvad der er bestemt i
funktionærlovens § 18, stk. 1, 6. pkt., og
§ 18 a, stk. 2, 4. pkt., og er møntet
på den situation, hvor lønmodtageren bliver
fritstillet i opsigelsesperioden.
Det foreslås i stk. 4,
at arbejdsgiveren kan modregne lønindtægt, som
lønmodtageren får ved andet passende arbejde, i
lønmodtagerens krav på kompensation. Denne
modregningsadgang har afsæt i de almindelige
tabsbegrænsningsregler og betyder, at lønmodtageren
har pligt til (aktivt og efter evne) at begrænse det tab,
lønmodtageren modtager kompensation for.
Lønmodtageren bør derfor som minimum være
jobsøgende og stå til rådighed for
arbejdsmarkedet og kan ikke uden fyldestgørende grund
gå ledig for arbejdsgiverens regning uden at søge
andet passende arbejde. Ved »passende arbejde«
forstås ikke ethvert arbejde, som lønmodtageren ville
kunne få, men alene arbejde, der ligger inden for
vedkommendes faglige område, og som modsvarer
lønmodtagerens uddannelsesmæssige og/eller
erhvervsmæssige kvalifikationer. »Passende
arbejde« og modregningsadgangen skal i øvrigt
fortolkes i lighed med, hvad der er bestemt i
funktionærlovens § 18, stk. 3, og
§ 18 a, stk. 3. Det er hensigten, at
modregningsadgangen skal tilskynde arbejdsgiveren til at
afgrænse virkningerne af en jobindskrænkning for
lønmodtageren, sådan at der fortsat er jobmuligheder
inden for lønmodtagerens faglige område. Der er
også en samfundsinteresse i, at ledig arbejdskraft og
erhvervede kvalifikationer udnyttes og vedligeholdes i videst
muligt omfang.
Til § 4
Det foreslås, at retten til kompensation bortfalder,
hvis arbejdsgiveren berettiget har bortvist lønmodtageren.
En tilsvarende regel gælder ved konkurrence- og
kundeklausuler i henhold til funktionærlovens § 18,
stk. 1, 7. pkt., og § 18 a, stk. 2, 5.
pkt.
Ligeledes foreslås det, at retten til kompensation
bortfalder, hvis lønmodtageren modtager kompensation i
medfør af funktionærlovens regler om konkurrence- og
kundeklausuler. Dette følger princippet i
funktionærlovens § 18 a, stk. 2, 3. pkt.,
hvorefter der heller ikke skal svares kompensation for en
kundeklausul, hvis funktionæren modtager kompensation for en
konkurrenceklausul i medfør af funktionærlovens
§ 18.
Til § 5
Forslaget til § 5 regulerer visse tidsmæssige
forudsætninger for brugen af jobklausuler.
Det foreslås, at hvis lønmodtageren har
været beskæftiget i 3 måneder eller derunder hos
sin arbejdsgiver, kan en jobklausul ikke gøres
gældende i forhold til denne lønmodtager. En
tilsvarende regel gælder ved konkurrence- og kundeklausuler i
henhold til funktionærlovens § 18, stk. 4, og
§ 18 a, stk. 4, hvoraf det også fremgår,
at der i dette tilfælde ikke skal betales kompensation. Det
er uden betydning, hvorfor ansættelsen har været
kortvarig.
Det foreslås endvidere, at en jobklausul ikke kan
gøres gældende i længere tid end 6 måneder
efter fratrædelsen i forhold til lønmodtageren, som
har været beskæftiget i mere end 3 måneder, men
højst 6 måneder hos arbejdsgiveren. En tilsvarende
regel gælder ved konkurrence- og kundeklausuler i henhold til
funktionærlovens § 18, stk. 4, 2. pkt., og
§ 18 a, stk. 4, 2. pkt. Lønmodtageren vil her
alene have ret til kompensation i den periode, hvor
lønmodtagerens jobmuligheder er begrænset.
Til § 6
Det foreslås, at en arbejdsgiver kan opsige en aftale
omfattet af § 2 med det varsel, der gælder for
arbejdsgiverens opsigelse af ansættelsesforholdet efter 3
måneders ansættelse. Opsigelsesvarslet kan dog
højest udgøre 1 måneds varsel til en
måneds udgang.
Der er tilsigtet en lempelig opsigelsesadgang for
arbejdsgiveren, hvilket skal ses i sammenhæng med lovens
formål om at begrænse brugen af jobklausuler. Samtidig
er der taget hensyn til, at lønmodtageren med rimelighed
skal kunne indrette sig på, at vedkommende nu ikke
længere er begrænset i sit jobvalg og dermed heller
ikke vil blive økonomisk kompenseret herfor. Opsigelse kan
ske på et hvilket som helst tidspunkt, såvel under som
efter ansættelsen.
Ifølge § 5 kan en jobklausul tidligst
gøres gældende over for en lønmodtager,
når denne har været ansat i 3 måneder. Varslet,
der gælder for arbejdsgiverens opsigelse af
ansættelsesforholdet efter 3 måneders ansættelse,
er valgt for derved at fastholde varslet på det tidligste
tidspunkt, hvor en aftale omfattet af § 2 vil kunne
gøres gældende over for lønmodtageren. I
henhold til funktionærlovens opsigelsesvarsler betyder det,
at en arbejdsgiver vil kunne opsige aftalen med 1 måneds
varsel til udløbet af en måned, hvilket også
svarer til arbejdsgiverens opsigelsesvarsel for konkurrence- og
kundeklausuler, jf. funktionærlovens § 18,
stk. 2, og § 18 a, stk. 5.
Opsigelsesvarslerne i ansættelsen vil normalt
fremgå af lønmodtagerens kontrakt eller
ansættelsesbevis, eventuelt ved at der henvises til reglerne
herom i den gældende overenskomst. Se hertil § 2,
stk. 2, nr. 8, i lov om arbejdsgiverens pligt til at
underrette lønmodtageren om vilkårene for
ansættelsesforholdet, jf. lovbekendtgørelse nr. 1011
af 15. august 2007.
Forslaget om, at opsigelsesvarslet maksimalt kan udgøre
1 måneds varsel til en måneds udgang, har til
formål at tage højde for ansættelser, hvor der
måtte være aftalt et meget langt opsigelsesvarsel fra
arbejdsgiverens side.
Til § 7
Forslaget til § 7 fritager virksomheder, som
indgår jobklausuler i forbindelse med forhandlinger om
virksomhedsoverdragelser, fra de pligter, der følger af
dette lovforslag. Forslaget indebærer dog en aftaleretlig
regulering, hvor den tidsmæssige udstrækning af
sådanne klausuler begrænses. Virksomhederne er
også begrænset af § 5, der fastsætter,
at en klausul ikke kan gøres gældende over for en
lønmodtager, der har været ansat i under 3
måneder. For lønmodtagere, som har været ansat i
3-6 måneder, vil en jobklausul omfattet af § 7
højest kunne gøres gældende i 6 måneder
efter fratrædelsen, jf. også § 5,
stk. 2. Hvis dette tidspunkt ligger forud for tidspunktet for
udløbet af jobklausulens gyldighed efter § 7,
stk. 2 og 3, vil klausulen altså ikke kunne gøres
gældende i forhold til den konkrete lønmodtager
på dette tidspunkt.
Det foreslås i stk. 1,
at virksomheder i forbindelse med forhandlinger om
virksomhedsoverdragelse kan indgå jobklausuler, uden at
kravene i §§ 2 og 3 skal være opfyldt. Dette
skal gælde fra tidspunktet, hvor de egentlige forhandlinger
om virksomhedsoverdragelse indledes, og indtil forhandlingerne
afbrydes, eller virksomhedsoverdragelsen er gennemført.
Indledende sonderinger er ikke omfattet. De egentlige forhandlinger
må som udgangspunkt anses for værende påbegyndt,
når der (af den overdragende virksomhed) gives adgang til
fortrolige medarbejderoplysninger.
Stk. 1 indebærer, at virksomhederne undtages fra i
en aftale med den berørte lønmodtager at skulle
oplyse om jobklausulens virkning i forhold til den enkelte og
samtidig at skulle fastsætte kompensation til
lønmodtageren. Forslaget tager dermed højde for den
sårbare situation, der gør sig gældende,
når virksomheder indleder forhandlinger om en eventuel
virksomhedsoverdragelse, nemlig at virksomhederne åbent
lægger kortene på bordet og giver hinanden indsigt i
værdier, ressourcer, medarbejderforhold og
forretningshemmeligheder, fx i forbindelse med en indledende
undersøgelseshandling (due diligence) eller efter
indgåelse af en fortrolighedsaftale (NDA - non disclosure
agreement). Dels må det antages, at virksomhederne kan have
et særligt behov for diskretion om sådanne
forhandlinger, herunder eksistensen af, at sådanne
forhandlinger pågår. Offentlighed omkring sådanne
forhandlinger kan give unødig turbulens blandt
medarbejderne. Dels må det antages, at virksomhederne kan
have et særligt behov for sikre sig mod, at de fremlagte
oplysninger misbruges og udnyttes som løftestang af
forhandlingspartneren til at skaffe sig kvalificerede medarbejdere.
Der kan altså være legitime hensyn, hvorfor
virksomheder i denne situation som hidtil skal kunne indgå
jobklausuler.
Det foreslås i stk. 2,
at en jobklausul omfattet af stk. 1 kan opretholdes i op til 6
måneder efter indgåelsen af jobklausulen, uanset om
forhandlingerne resulterer i en aftale om virksomhedsoverdragelse.
I praksis betyder det, at arbejdsgiveren - når de 6
måneder er gået - ikke længere kan
påberåbe sig jobklausulen over for den anden aftalepart
og i forhold til den enkelte berørte medarbejder, medmindre
der er indgået en individuel aftale med lønmodtageren.
Aftalen med den berørte lønmodtager skal altså
herefter opfylde betingelserne i §§ 2 og 3.
Alternativt vil arbejdsgiveren dog også kunne gøre
brug af en konkurrence- eller kundeklausul efter
funktionærlovens regler, som nævnt ovenfor i
bemærkninger til § 2.
Ved at give arbejdsgiveren en friholdelsesperiode på 6
måneder får arbejdsgiveren ro til at forhandle en
eventuel aftale på plads. Når de egentlige
forhandlinger er indledt, vil der typisk også være tale
om et komprimeret forløb, hvorfor 6 måneder må
antages at være rimelig tid.
Såfremt parterne ikke efter udløbet af de 6
måneder er nået frem til et resultat, kan parterne
genforhandle jobklausulen, men kun hvis forhandlingerne reelt
fortsat pågår. Det er ikke hensigten med bestemmelsen,
at parterne uden at have reelle forhandlinger skal kunne forny en
jobklausul - lige inden et sammenbrud - for derved at opnå en
ny 6 måneders periode omfattet af stk. 2. Virksomhederne
skal derfor kunne godtgøre, at klausulen er indgået
under reelle forhandlinger. Hvis forhandlingerne afsluttes, uden at
parterne er kommet frem til et forhandlingsresultat, eller hvis
forhandlingerne eventuelt er blevet afbrudt allerede efter en
kortere forhandlingsperiode, kan jobklausulen ikke gøres
gældende efter udløbet af de 6 måneder,
medmindre parterne sikrer sig på anden måde.
Det foreslås i stk. 3,
at en jobklausul omfattet af stk. 1 yderligere kan opretholdes
i op til 6 måneder efter en virksomhedsoverdragelse, hvis
forhandlingerne resulterer i en aftale herom. Det betyder, at
virksomheden, også efter at virksomhedsoverdragelsen er
blevet offentligt kendt og gennemført, har mulighed for at
opretholde en jobklausul omfattet af stk. 1, i yderligere 6
måneder uden at indgå individuelle aftaler med den
eller de berørte lønmodtagere, og uden at indgå
aftaler om kompensation. Formålet hermed er, at erhververen
får mulighed for til fulde at anvende de overdragne aktiver
og ressourcer og for at udnytte tilstedeværende viden og
knowhow, ikke mindst for at kunne vinde kunders og
forretningsforbindelsers loyalitet. De 6 måneder løber
fra det tidspunkt, hvor den faktiske virksomhedsoverdragelse
sker.
Til § 8
Det foreslås, at §§ 2-7 kan fraviges ved
kollektiv overenskomst. Arbejdsmarkedets parter får herved
mulighed for at tage højde for specielle forhold inden for
de enkelte overenskomstområder og brancher.
Til § 9
Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 1.
juli 2008 og finde anvendelse på jobklausuler, der
indgås efter denne dato.
Til § 10
Det foreslås, at loven ikke skal gælde for
Færøerne og Grønland.