L 80 Forslag til lov om arbejdstid for mobile lønmodtagere, der udfører grænseoverskridende tjenester i jernbanesektoren.

Af: Beskæftigelsesminister Claus Hjort Frederiksen (V)
Udvalg: Arbejdsmarkedsudvalget
Samling: 2007-08 (2. samling)
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 27-02-2008

Fremsættelse: 27-02-2008

Fremsættelsestale af lovforslag

20072_l80_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (27. februar 2008)

Beskæftigelsesministeren (Claus Hjort Frederiksen):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:


Forslag til lov om arbejdstid for mobile lønmodtagere, der udfører grænseoverskridende tjenester i jernbanesektoren

(Lovforslag nr. L 80).

Lovforslaget om arbejdstid for mobile lønmodtagere, der udfører grænseoverskridende tjenester i jernbanesektoren, skal sikre, at Rådets direktiv 2005/47/EF, der kodificerer den af arbejdsmarkedsparterne på europæisk plan inden for jernbanesektoren indgåede aftale om arbejdstid for mobile lønmodtagere på interoperable grænseoverskridende jernbanetransporter, implementeres rettidigt.


Lovforslaget er udtryk for en minimumsimplementering af direktivet, idet der i lovforslagets § 1 henvises til aftalen, der er optrykt som bilag til lovforslaget. I forbindelse med udformningen af lovforslaget, herunder fastlæggelsen af natperioden, har de relevante, danske arbejdsmarkedsparter været inddraget og har oplyst, at der ikke med lovforslaget ændres væsentligt på de rammer, der gælder for de pågældende lønmodtageres arbejdstid i dag i Danmark.


Set fra en dansk synsvinkel er det under alle omstændigheder positivt, at parterne på europæisk plan har kunnet enes om en aftale om arbejdstid, og regeringen håber bestemt, at kommende EU-regulering i højere grad vil kunne vedtages i henhold til EF-Traktatens artikel 139, stk. 2, som netop handler om partsaftaler. I den forbindelse skal det fremhæves, at de fælles regler i den indgåede aftale udgør en klar forbedring af både de pågældende lønmodtageres arbejdsmiljøforhold og af trafiksikkerheden på de europæiske jernbaner.


I det omfang, der udføres arbejde uden for den indgåede aftales anvendelses­område, vil de generelle arbejdstidsregler gælde herfor. Lovforslaget indeholder således alene særlige arbejdstidsregler for grænseoverskridende jernbane­trans­por­ter som forudsat af de europæiske parter.


Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og bemærkningerne hertil, skal jeg anbefale lovforslaget til Folketingets velvillige behandling.