L 77 Forslag til lov om ændring af lov om Det Centrale Dna-profil-register, retsplejeloven, lov om registrering af køretøjer og lov om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet.

(Gennemførelse af Prümafgørelsen om udveksling af oplysninger om dna-profiler, fingeraftryk og køretøjer m.v.).

Af: Justitsminister Lene Espersen (KF)
Udvalg: Retsudvalget
Samling: 2007-08 (2. samling)
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 27-02-2008

Fremsættelsestale af lovforslag

20072_l77_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (27. februar 2008)

Justitsministeren (Lene Espersen):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:


Forslag til lov om ændring af lov om Det Centrale Dna-profil-register, retsplejeloven, lov om registrering af køretøjer og lov om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet. (Gennemførelse af Prümafgørelsen om udveksling af oplysninger om dna-profiler, fingeraftryk og køretøjer m.v.).

(Lovforslag nr. L 77).

Formålet med lovforslaget er navnlig at foretage de ændringer af lovgivningen, der er nødvendige for at gennemføre udkastet til Rådets afgørelse om intensivering af det grænseoverskridende samarbejde, navnlig om bekæmpelse af terrorisme og grænseoverskridende kriminalitet (den såkaldte Prümafgørelse).


Desuden er formålet med lovforslaget at foretage de ændringer af lovgivningen, der er nødvendige for at gennemføre udkastet til Rådets afgørelse om forbedring af samarbejdet mellem EU-medlemsstaternes særlige indsatsenheder i krisesituationer.


Formålet med lovforslaget er endelig at gennemføre de ændringer, der er nødvendige for, at Danmark kan tiltræde aftalen af 19. december 2003 mellem Den Europæiske Union og Republikken Island og Kongeriget Norge om anvendelsen af visse bestemmelser i konventionen af 29. maj 2000 om gensidig retshjælp i straffesager mellem Den Europæiske Unions medlemsstater og 2001-protokollen hertil.


Prümafgørelsen vedrører navnlig udveksling af oplysninger mellem de myndigheder i Den Europæiske Union, som har ansvaret for forebyggelse og efterforskning af terrorisme og grænseoverskridende kriminalitet. Prümafgørelsen vil således forbedre udvekslingen af oplysninger mellem medlemsstaterne i Den Europæiske Union, idet staterne bl.a. giver hinanden elektronisk adgang til visse oplysninger i deres dna-analysedatabaser, fingeraftryksidentifikationssystemer og køretøjsregistre. Endvidere indeholder Prümafgørelsens kapitel 5 en række bestemmelser om andre former for politisamarbejde, herunder bl.a. politisamarbejde i form af bistand i forbindelse med forsamlinger af mange mennesker.


Lovforslaget indebærer ændringer af lov om Det Centrale Dna-profil-register, retsplejeloven og lov om registrering af køretøjer med henblik på at kunne forbedre udvekslingen af oplysninger om dna-profiler, fingeraftryk og køretøjer i forbindelse med opklaring af kriminalitet mv.


Der gives således de andre medlemsstater en begrænset elektronisk adgang til dansk politis dna- og fingeraftryksregistre med henblik på at få oplyst, om en dna-profil eller et fingeraftryk er kendt (et såkaldt "hit"). Der gives derimod ikke direkte adgang til de bagvedliggende personidentificerbare oplysninger om dna-profilen eller fingeraftrykket, og den søgende medlemsstat må derfor i tilfælde af et "hit" fremsætte anmodning til de danske myndigheder via de sædvanlige procedurer om gensidig retshjælp.


For så vidt angår motorkøretøjer indebærer lovforslaget, at der gives de andre medlemsstater online-adgang til oplysningerne i Køretøjsregisteret.


Lovforslaget indeholder også et forslag om fastsættelse af regler om strafansvar og erstatningsansvar for udenlandske embedsmænd, der udfører opgaver i Danmark efter Prümafgørelsen eller efter Rådets afgørelse om forbedring af samarbejdet mellem EU-medlemsstaternes særlige indsatsenheder i krisesituationer, samt en særlig bestemmelse om den danske stats erstatningsansvar i tilfælde, hvor brugen af urigtige oplysninger leveret fra en anden stat, der har tilsluttet sig Prümafgørelsen, medfører skade.


EU-aftalen med Island og Norge indebærer, at bl.a. EU-rets­hjælps­konventionens bestemmelser om aflytning af telekommunikation skal kunne anvendes i forhold til Island og Norge.


Dansk tiltrædelse af EU-aftalen forudsætter alene en mindre ændring af lov om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet med henblik på at skabe udtrykkelig hjemmel til at anvende EU-rets­hjælps­kon­ven­tionens artikel 18 og 19 om aflytning af telekommunikation også i forhold til Island og Norge.


Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.