L 74 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om statens uddannelsesstøtte (SU-loven).
(Ændring af reglerne om tilbagebetaling af for meget modtaget
SU).
Fremsat den 20. februar 2008 af
Undervisningsministeren (Bertel Haarder)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om statens
uddannelsesstøtte (SU-loven)
(Ændring af reglerne om
tilbagebetaling af for meget modtaget SU)
§ 1
I lov om statens uddannelsesstøtte
(SU-loven), jf. lovbekendtgørelse nr. 983 af 27. juli 2007,
fortages følgende ændringer:
1. I
§ 8, stk. 1, nr. 1, ændres
»2.177 kr.« til: »2.489 kr.«
2. I
§ 8, stk. 1, nr. 2, ændres
»4.379 kr.« til: »5.007 kr.«
3. I
§ 8, stk. 2, nr. 1, og § 25, stk. 1, 1. pkt., ændres
»969 kr.« til: »1.108 kr.«
4. I
§ 8, stk. 2, nr. 2, og § 25, stk. 1, 2. pkt., ændres
»2.807 kr.« til: »3.211 kr.«
5. I
§ 9 ændres »2.241
kr.« til: »2.562 kr.«
6. I
§ 10 ændres »5.778
kr.« til: »6.607 kr.«
7. I
§ 10 a, stk. 1, og § 24, stk. 1, ændres »5.571
kr.« til: »6.370 kr.«
8. I
§ 10 b, stk. 1, ændres
»4.379 kr.« til: »5.007 kr.«
9. I
§ 10 b, stk. 2, ændres
»626 kr.« til: »715 kr.«
10. I
§ 10 b, stk. 3, ændres
»1.121 kr.« til: »1.282 kr.«
11. I
§ 11, stk. 1, ændres
»1.708 kr.« til: »1.954 kr.«
12.
Efter § 22 indsættes:
Ȥ 22
a. Uddannelsesstøtten i et støtteår for
uddannelsessøgende, der begynder på eller afslutter en
uddannelse i løbet af et støtteår og er
omfattet af regler fastsat i medfør af stk. 3, nr. 2,
nedsættes kun ved den endelige tildeling for dette år,
hvis
1) den
uddannelsessøgendes egenindkomst i de måneder i
støtteåret, hvor den uddannelsessøgende er
under uddannelse, (uddannelsesperioden), overstiger summen af de
månedlige fribeløb i samme periode
(uddannelsesfribeløbet), og
2)
nedsættelsen af uddannelsesstøtten efter denne
bestemmelse er til fordel for den uddannelsessøgende.
Stk. 2.
Uddannelsesstøtten nedsættes efter § 22, stk. 2,
og regler fastsat i medfør heraf.
Stk. 3.
Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler
om,
1)
uddannelsesperioden,
2) i hvilke
tilfælde en uddannelsessøgende, der begynder på
eller afslutter en uddannelse i løbet af et
støtteår, er omfattet af stk. 1,
3) hvordan
egenindkomsten i uddannelsesperioden beregnes på baggrund af
oplysninger om indkomst fra indkomstregisteret, jf. lov om et
indkomstregister, og
4) hvordan
indkomst, der ikke fremgår af indkomstregisteret, beregnes og
henføres til uddannelsesperioden.«
13. I
§ 23, stk. 1, indsættes
efter »støtteperiodens længde«: »,
jf. dog § 22 a«.
14. I
§ 24, stk. 2, ændres
»13.912 kr.« til: »15.908 kr.«
15. I
§ 24, stk. 2, 3 og 9, indsættes efter
»støtteåret«: »eller
uddannelsesperioden«.
16. I
§ 24, stk. 3, ændres
»26.775 kr.« til: »30.619 kr.«
17.§ 24, stk. 4, affattes
således:
»Stk. 4.
Årsfribeløbet eller uddannelsesfribeløbet
forhøjes med 1.917 kr. pr. måned for hvert af den
uddannelsessøgendes børn, der er under 18
år.«
18. I
§ 24, stk. 6, to steder i stk. 7, samt i stk.
8 og 9 indsættes efter
»Årsfribeløbet«: »eller
uddannelsesfribeløbet«.
19. I
§ 24, stk. 9, ændres
»4.571 kr.« til: »5.227 kr.«
20. I
§ 25, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »239.293 kr.« til: »273.644
kr.«
21. I
§ 25, stk. 2, 3. pkt.,
ændres »510.659 kr.« til: »583.966
kr.«
22. I
§ 25, stk. 2, 4. pkt.,
ændres »418.145 kr.« til: »478.171
kr.«
23. I
§ 25, stk. 4, ændres
»25.399 kr.« til: »29.046 kr.«
24. I
§ 25, stk. 6, nr. 2 og 3, og § 30, stk. 2,
2. pkt., indsættes efter
»årsfribeløbet«: »eller
uddannelsesfribeløbet«.
25. I
§ 39, stk. 1, 2. pkt.,
indsættes efter »lov om et indkomstregister«:
», og kan indhente oplysninger om indkomst og
indkomstperioder i elektronisk form i indkomstregisteret i
forbindelse den endelige tildeling, jf. § 22 a«.
26.§ 63 affattes således:
»§ 63. Loven gælder
ikke for Færøerne og Grønland.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2008, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Undervisningsministeren fastsætter tidspunktet for
ikrafttræden af § 1, nr. 12-13, 15, 18 og 24-25.
Stk. 3. Reguleringen
efter § 12, stk. 3, i lov om statens uddannelsesstøtte
(SU-loven) af de støttesatser og beløbsgrænser,
der er nævnt i samme lovs § 8, stk. 1 og 2, § 9,
§ 10, § 10 a, stk. 1, § 10 b, stk. 1-3, § 11,
stk. 1, § 24, stk. 1-3, § 24, stk. 4, som affattet ved
denne lovs § 1, nr. 1-11, 14, 16-17 og 19-23, sker
første gang med virkning fra den 1. januar 2009.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger
1. Lovforslagets baggrund
Formålet med lovforslaget er at undgå, at
uddannelsessøgende, der begynder på eller afslutter en
uddannelse, mødes med et krav om tilbagebetaling af for
meget modtaget statens uddannelsesstøtte (SU) alene på
grund af for høj indkomst i månederne uden for
uddannelse.
Satsen for, hvor meget en uddannelsessøgende må
tjene i måneder uden for uddannelse (det højeste
fribeløb) var oprindeligt fastsat, så det kunne rumme
en typisk indkomst for en nyuddannet akademiker. Fra 2005 blev det
højeste fribeløb hævet fra 25.632 kr. til
28.240 kr., og med et højeste fribeløb i 2008
på 30.619 kr. kan den månedlige indkomst udgøre
33.282 kr. (eksklusive pensionsbidrag) uden at komme i konflikt med
fribeløbsgrænsen. Arbejdsmarkedsbidraget medregnes
ikke i egenindkomsten. Til sammenligning er lønnen pr. 1.
april 2007 for en nyuddannet akademiker, der starter på
laveste løntrin (løntrin 3) efter overenskomsten
mellem AC og Finansministeriet 22.903 kr. inklusive
rådighedstillæg og eksklusive pensionsbidrag.
Uanset dette, er der en mindre gruppe
uddannelsessøgende, der får krav om tilbagebetaling af
SU på grund af for høj indtægt i perioden
før uddannelsesstart eller efter, at uddannelsen er
afsluttet. For disse uddannelsessøgende kan det være
en fordel, hvis indkomstkontrollen kun relaterer sig til indkomst,
der er optjent i de perioder i løbet af
støtteåret, hvor den uddannelsessøgende er
under uddannelse.
Det foreslås på den baggrund, at der etableres en
alternativ beregning af, hvor meget man må tjene i et
støtteår uden at blive mødt med et krav om
tilbagebetaling af SU, som tilgodeser uddannelsessøgende,
der har en høj indkomst før eller efter en
uddannelsesperiode.
2. Gældende ret
2.1. Tilbagebetaling af for meget
modtaget SU (indkomstkontrollen)
Efter de gældende regler foretager Styrelsen for Statens
Uddannelsesstøtte (styrelsen) efter udgangen af hvert
støtteår, der følger kalenderåret, en
indkomstkontrol, hvor den uddannelsessøgendes egenindkomst i
støtteåret sammenholdes med
årsfribeløbet. Overstiger egenindkomsten den
uddannelsessøgendes årsfribeløb, skal den
uddannelsessøgende tilbagebetale en del af eller hele den
modtagne støtte. Af de første 9.534 kr. (2008-niveau)
kræves dog kun 50 pct. tilbage af den for meget modtagne SU.
Hvis kravet overstiger 7.569 kr. (2008-niveau), tillægges det
7 pct.
Årsfribeløbet, som egenindkomsten sammenholdes
med, er sammensat af de månedlige fribeløb. Det
laveste fribeløb på 6.370 kr. (2008-niveau)
gælder i måneder, hvor den uddannelsessøgende
modtager SU, herunder slutlån. Det mellemste fribeløb
på 15.908 kr. (2008-niveau) gælder i de måneder,
hvor den uddannelsessøgende har fravalgt SU, har orlov fra
uddannelsen, er i lønnet praktik som en del af uddannelsen
eller er erklæret studieinaktiv. Det højeste
fribeløb på 30.619 kr. (2008-niveau) gælder i
måneder, hvor den uddannelsessøgende er uden for
uddannelse, ikke har flere klip til en videregående
uddannelse og ikke modtager slutlån eller ikke opfylder de
grundlæggende betingelser for retten til SU, herunder
aldersbetingelsen m.v. Endelig gælder der et reduceret
fribeløb på 1.143 kr. (2008-niveau) i måneder,
hvor den uddannelsessøgende modtager
handicaptillæg.
Årsfribeløbet forhøjes med
- 23.008 kr.
(2008-niveau) for hvert af den uddannelsessøgendes
børn, der er under 18 år,
- det beløb,
der svarer til nedsættelsen af tillægget til
grundstipendiet for 18-19-årige elever i ungdomsuddannelser,
hvis SU er afhængig af forældrenes indkomst.
Årsfribeløbet forhøjes tillige med de
beløb, som den uddannelsessøgende modtager
- i
SU-ph.d.-stipendium efter SU-lovens kapitel II,
- i supplerende
ph.d.-stipendium i forbindelse med studierejser m.v.,
- som
skattepligtige legater, der gives med uddannelsesformål for
øje,
- som
skattepligtige udbetalinger i henhold til lov om
arbejdsskadeforsikring og lov om erstatningsansvar eller
- i forbindelse med
kontrakt med forsvaret om deltagelse i konfliktforebyggende,
fredsbevarende, fredsskabende, humanitære og andre lignende
opgaver i udlandet.
Styrelsen beregner egenindkomsten på baggrund af
oplysninger fra SKAT om den uddannelsessøgendes indkomst i
hele støtteåret. Oplysningerne hentes fra det system i
SKAT, der danner grundlag for dannelsen af skatteydernes
årsopgørelser, samt fra et særligt
hjælperegister med oplysninger om indestående pr. 31.
december 1993 på uddannelsesopsparingskonti. Efter SU-lovens
§ 23 består egenindkomsten af enhver positiv indkomst,
der henføres til eller indgår i den personlige
indkomst, kapitalindkomsten og aktieindkomst, der beskattes efter
personskattelovens § 8 a, stk. 2. Heri fradrages
ifølge § 23, stk. 3, kun SU-stipendium,
arbejdsmarkedsbidrag og renter af beløb, der den 31.
december 1993 er opsparet på en uddannelsesopsparingskonto og
ikke senere hævet. Styrelsen kan i ganske særlige
tilfælde, hvor støttemodtageren efter en individuel
vurdering ellers ville blive urimeligt ringe stillet, godkende
andre fradrag i egenindkomsten.
2.2. eIndkomstregisteret
Fra den 1. januar 2008 gøres det med lov nr. 403 af 8.
maj 2006 om et indkomstregister obligatorisk for alle
oplysningspligtige at indberette oplysninger om indkomst til
registeret, der administreres af SKAT (herefter kaldet
eIndkomstregistret). Herved bortfalder blandt andet private og
offentlige virksomheders årlige oplysningsseddel og erstattes
af månedlige indberetninger af indkomst og arbejdsomfang i
forbindelse med lønudbetaling.
Det er ikke alle typer indkomst, som de oplysningspligtige
skal indberette til eIndkomstregisteret. Som hovedregel skal
arbejdsgivere m.fl. kun indberette de typer indkomster, der i dag
indberettes på oplysningssedlen, det vil sige al A-indkomst,
hvoraf der betales arbejdsmarkedsbidrag, herunder
lønindkomst, honorarer m.v. og visse andre A-indkomster,
herunder pension, dagpenge, SU-stipendier, uddelinger fra
foreninger og fonde m.v. Hertil kommer en række yderligere
oplysninger, som visse ministerier har behov for, herunder blandt
andet bruttoindkomsten, inkl. den ansattes del af bidrag til
arbejdsgiveradministrerede pensionsordninger og ATP-bidrag og
satsen herfor. En række indkomster, der indgår i
egenindkomsten, skal således ikke indberettes til
eIndkomstregisteret. Blandt disse er selvstændiges
indkomster, indkomst som medhjælpende ægtefælle,
udenlandske indkomster, kapitalindkomster og aktieindkomster.
I forbindelse med indførelsen af eIndkomstregisteret
har styrelsen fået hjemmel i SU-loven til terminaladgang til
registeret med henblik på understøttelse af den
manuelle behandling i enkeltsager, men fik ikke adgang til
elektronisk at indhente oplysninger fra registeret i forbindelse
med den maskinelle behandling. Da eIndkomstregisteret, som
nævnt ovenfor, ikke indeholder alle de oplysninger, der er
nødvendige for at beregne egenindkomsten, er det fortsat
nødvendigt, at styrelsen efter den 1. januar 2008 efter
støtteårets afslutning fra SKAT kan indhente de samme
oplysninger til brug for den maskinelle behandling som i dag og fra
de samme registre.
3. Lovforslagets indhold
Det foreslås, at uddannelsessøgende, der efter de
gældende regler vil få et tilbagebetalingskrav i et
støtteår, hvor de enten begynder på eller
afslutter en uddannelse, automatisk får omregnet
indkomstkontrolkravet efter nye regler, hvor kun egenindkomsten i
uddannelsesperioden sammenholdes med fribeløbet i samme
periode (uddannelsesfribeløbet). Omregningen lægges
dog kun til grund for indkomstkontrollen, hvis det er en fordel for
den uddannelsessøgende.
Der vil ikke være tale om en total omlægning af
indkomstkontrollen, så den i alle tilfælde kun knytter
sig til uddannelsesperioden, da en sådan omlægning kan
være en ulempe for mange uddannelsessøgende. Dette
skyldes, at de gældende regler gør det muligt for de
uddannelsessøgende at have en forholdsvis høj
indkomst i måneder under uddannelse med lavt fribeløb,
så længe det høje fribeløb i
måneder uden for uddannelse ikke udnyttes fuldt ud.
Eksempelvis vil en nyuddannet akademiker, der i juli 2007 blev
offentligt ansat med en månedsløn på 22.903 kr.,
have mulighed for at tjene 8.599 kr. mere end det laveste
fribeløb på 6.172 kr. om måneden (2007-niveau)
under uddannelse i januar til juni, uden at der rejses
tilbagebetalingskrav på grund af før høj
indkomst i støtteåret.
Det foreslås, at undervisningsministeren
fastsætter regler om den nye ordnings nærmere
tilrettelæggelse, herunder om definition af
uddannelsesperioden og om, i hvilke tilfælde en
uddannelsessøgende, der begynder på eller afslutter en
uddannelse i løbet af støtteåret, er omfattet
af de nye regler.
Det er som udgangspunktet hensigten at fastsætte regler,
hvorefter uddannelsesperioden defineres som den periode, hvor den
uddannelsessøgende er indskrevet på en uddannelse, der
giver ret til SU. Uddannelsesperioden vil herefter typisk
være perioder, hvor den uddannelsessøgende er
registeret som SU-modtager eller har fravalgt SU, har orlov fra en
støtteberettigende uddannelse eller indskrevet, men er
erklæret inaktiv. Uddannelsesperioden vil således
også bestå af måneder, hvor den
uddannelsessøgende stadig er under uddannelse, men ikke har
flere klip til en videregående uddannelse og ikke modtager
slutlån, eller hvor den pågældende er registeret
som modtager af anden offentlig støtte.
Som det er beskrevet nedenfor medfører periodisering af
indkomst vanskelige afgrænsninger. Det vurderes endvidere, at
en omregning efter de nye regler ikke vil være relevant for
uddannelsessøgende, der kun har nogle få
måneders pause mellem to uddannelser. Det følger
desuden af § 15, stk. 3, i SU-bekendtgørelsen, at
uddannelsessøgende, der begynder en kandidatuddannelse
umiddelbart efter en bacheloruddannelse, er støtteberettiget
i op til 2 måneders ferie mellem de to uddannelser. Disse
forhold skal tages i betragtning i forbindelse med
fastsættelse af regler om, i hvilke tilfælde en
uddannelsessøgende, der begynder på eller afslutter en
uddannelse i løbet af støtteåret, er omfattet
af de nye regler.
På denne baggrund er det som udgangspunkt hensigten at
fastsætte regler, hvorefter uddannelsessøgende, der
begynder på eller afslutter en uddannelse i løbet af
støtteåret, kun omfattes af de nye regler, når
de ikke er i uddannelse i januar eller december eller har minimum 4
sammenhængende kalendermåneder i løbet af
støtteåret, hvor de er uden for uddannelse. Herved vil
uddannelsessøgende, der kun har 2-3 måneder uden for
uddannelsen i sommerferien mellem fx en ungdomsuddannelse og en
videregående uddannelse, ikke være omfattet af de nye
regler.
Det foreslås, at undervisningsministeren tillige
bemyndiges til at fastsætte regler om, hvordan egenindkomsten
periodiseres i uddannelsesperioden. Det er en forudsætning
for indkomstkontrollen, som årligt omfatter mere end 300.000
støttemodtagere, at kontrollen er baseret på
automatiske og maskinelle beregninger af egenindkomst og
fribeløb. Dette nødvendiggør klare regler for
afgrænsning af indkomst i og uden for uddannelsesperioder,
så oplysninger om den uddannelsessøgendes indkomst
uden manuel behandling kan periodiseres kalendermåned for
kalendermåned. En månedsvis periodisering af indkomsten
skal desuden kunne gøres på en måde, som er
forståelig og i videst muligt omfang uden
afgrænsninger, der kan opfattes som urimelige for de
uddannelsessøgende.
Det foreslås, at styrelsen får hjemmel til at
indhente elektroniske data fra eIndkomstregisteret i forbindelse
med periodisering af indkomst ved den endelige
støttetildeling. Det er hensigten at fastsætte regler
om, at de indkomstoplysninger, der kan indhentes fra
eIndkomstregisteret, periodiseres med udgangspunkt i den
indberettede lønperiode, der er en tilnærmet
optjeningsperiode. Lønudbetalingen i perioden kan dog
også omfatte løn, der er optjent i en tidligere
periode, fx overtidsbetaling. Hvis en lønperiode fx starter
før udløbet af støtteperioden og slutter efter
støtteperioden, kan antallet af kalenderdage i den
indberettede lønperiode optælles. Det vil herefter
være muligt at beregne, hvor meget den studerende har tjent i
gennemsnit pr. dag og hermed i de enkelte måneder.
Der tænkes tillige fastsat regler om, at de indkomster,
der ikke periodiseres som beskrevet ovenfor, deles i 12 og
henføres til hver enkelt kalendermåned. Dette
gælder blandt andet aktieindkomst, kapitalindkomst og visse
typer indtægter fra selvstændig virksomhed, der ikke
udbetales for en specifik periode eller kun for en periode, der
dækker et helt skatteår. Tages der udgangspunkt i den
kalendermåned, hvor beløbet beskattes, vil det have
store økonomiske konsekvenser for den
uddannelsessøgende, om indkomsten - fx en aktieindtægt
- beskattes i eller uden for uddannelsesperioden.
Reglerne om årsfribeløbsforhøjelserne
ændres tilsvarende, så
fribeløbsforhøjelserne kun omfatter fribeløbet
i måneder, hvor den uddannelsessøgende er under
uddannelse. De fleste beløb, som årsfribeløbet
efter de gældende regler forhøjes med, modsvares af et
tilsvarende skattepligtigt beløb. Det betyder, at
periodiseringen af fribeløbsforhøjelsen blot skal
modsvare periodiseringen af det skattepligtige beløb.
Årsfribeløbsforhøjelsen for hvert af den
uddannelsessøgendes børn under 18 år og
årsfribeløbsforhøjelsen i forbindelse med en
nedsættelse af tillægget til grundstipendiet til de
18-19-årige elever i ungdomsuddannelser, vil imidlertid
skulle deles ud på årets 12 måneder, hvilket
reelt medfører at månedsfribeløbet og ikke
årsfribeløbet fremover forhøjes.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Der er ingen kendte tal for antallet af
uddannelsessøgende, der får et indkomstkontrolkrav
udelukkende som følge af indkomst, der er optjent,
før de starter på en uddannelse, eller efter
uddannelsesperioden er afsluttet. Hvis det antages, at gruppen
udgør 5 pct. af de ca. 2.600 uddannelsessøgende, som
får et krav i det år, hvor de starter på eller
afslutter en uddannelse, vil der være tale om ca. 130
personer, der vil få et mindre indkomstkontolkrav eller intet
krav, alt afhængigt af deres indkomst under uddannelsen.
Mindreindtægten for staten i form af færre krav
skønnes i så fald at være i
størrelsesordenen 1 mio. kr.
Herudover forventes der en merudgift på 0,5 mio. kr.
årligt til styrelsens administration af de nye regler for
indkomstkontrol og en engangsudgift på 0,5 mio. kr. til
IT-udvikling.
Forslaget har ingen økonomiske og administrative
konsekvenser for kommuner og regioner.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget har ingen økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser for
borgerne
Forslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
7. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Høring
Lovforslaget har været i høring hos
følgende myndigheder, organisationer m.v.: Akademikernes
Centralorganisation, Ankenævnet for
Uddannelsesstøtten, Bestyrelsesforeningen for Social og
Sundhedsskoler (B-SOSU), Børne- og ungdomspædagogernes
Landsforbund (BUPL), C3, CIRIUS, CVU-Bestyrelsesforening,
CVU-Rektorkollegiet, Danmarks Erhvervspædagogiske
Læreruddannelse, Danmarks Erhvervsskoleforening, Danmarks
Evalueringsinstitut, Danmarks Forvaltningshøjskole, Danmarks
Journalisthøjskole, Danmarks Konservative Studerende,
Danmarks Liberale Studerende, Danmarks Lærerforening,
Danmarks Skolelederforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk
Byggeri, Dansk Erhverv, Dansk Handel og Service (DHS), Dansk
Industri, Dansk Magisterforening, Dansk Metal, Dansk Teknisk
Lærerforbund, Dansk Ungdoms Fællesråd, Danske
Gymnasieelevers Sammenslutning, Danske Landbrugsskoler, Danske
Regioner, Danske Studerendes Fællesråd, Datatilsynet,
Den Grafiske Højskole, Elevorganisationen for de
grundlæggende social- og sundhedsuddannelser,
Ergoterapeuternes Rektorforsamling, Erhvervsakademirådet,
Erhvervsskolelederne i Danmark, Erhvervsskolernes
Bestyrelsesforening, Erhvervsskolernes Elevorganisation, Forbundet
af Offentlige Ansatte (FOA), Foreningen af private, selvejende
gymnasier, studenter- og hf-kurser, Foreningen af Skoleledere ved
de tekniske skoler, Foreningen af Uddannelses- og Erhvervsvejledere
ved Tekniske Skoler, Foreningen af Universitets- og
Handelshøjskolestuderende, Foreningen for Danske
Landbrugsskoler, Foreningen for Frie Samarbejdende
MVU-institutioner, Frit Forum - Socialdemokratiske Studerende,
Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd (FTF), Fællesrådet for Foreninger
for Uddannelses- og Erhvervsvejledning (FUE), Gymnasieelevernes
Landsorganisation, Gymnasiernes Bestyrelsesforening,
Gymnasieskolernes Lærerforening, Gymnasieskolernes
Rektorforening, Handel, Transport og Serviceerhvervene (HTS-A),
Handelsskolernes Forstander- og inspektørforening,
Handelsskolernes Lærerforening, HK/Kommunal, HK/Stat,
Håndværksrådet, Interesseorganisationen for
handelsskolernes ledelser (HFI), Jordemoderuddannelsens
Rektorforening, Kommunernes Landsforening, Konkurrencestyrelsen,
Kulturministeriets Rektorer, Københavns Kommune,
Landsforbundet af Voksen- og Ungdomsundervisere,
Landsorganisationen i Danmark (LO), Landssammenslutningen af
Handelsskoleelever, Landssammenslutningen af Kursusstuderende,
Lederforeningen (VUC), Lederforsamlingen, Ungdommens
Uddannelsesvejledning, Lærernes Centralorganisation,
Lærerseminariernes og pædagogseminariernes
bestyrelsesforeninger, Lærerseminariernes Rektorforsamling,
Lærerstuderendes Landskreds, MVU-rådet, Nævnet om
Støtteberettigende Uddannelser i Udlandet,
Pædagogseminariernes Rektorforsamling,
Pædagogstuderendes Landssammenslutning, Radiografuddannelsens
Rektorforsamling, Rektorforsamling for bioanalytikeruddannelser,
Rektorforsamlingen for de Sociale Højskoler,
Rektorforsamlingen for Sygeplejerskeuddannelsen, Rektorforsamlingen
for Teknika, Rektorkollegiet, Rigsrevisionen, Rådet for
grundlæggede erhvervsrettede uddannelser (REU),
Sammenslutningen af ledere ved skolerne for de grundlæggende
sosu-uddannelser, Socialpædagogernes Landsforbund,
Studenterrådgivningen, Studierådet for
Ingeniørstuderende i Danmark, Studievejlederforeningen for
gymnasiet og hf, Suhr's Seminarium, SU-rådet,
Sygeplejestuderendes Landssammenslutning og VUC
Bestyrelsesforening
10. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Fra 2010 en merudgift på 1 mio. kr.
i form af færre indkomstkontrolkrav og færre fravalg af
SU og en merudgift på 0,5 mio. kr. til administration.
Herudover en engangsudgift i 2009 på 0,5 mio. kr. til
IT-udvikling. Det forudsættes, at forslaget har virkning
først gang for indkomstkontrollen for 2009. |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1-11, 14, 16 og
19-23
Som konsekvens den under nr. 17 foreslåede tolvdeling af
forhøjelsen af årsfribeløbet efter SU-lovens
§ 24, stk. 4, foreslås det - for at undgå
misforståelser med hensyn til lovens støttesatser og
beløbsgrænser - at de eksisterende støttesatser
og beløbsgrænser, der er angivet i 2003-niveau, jf.
lov nr. 1225 af 27. december 2003, føres frem til
2008-niveau. Med virkning fra den 1. januar 2009 reguleres satserne
og beløbene på sædvanlig vis efter den
gældende bestemmelse i SU-lovens § 12, stk. 3.
Til nr. 12
Som et alternativ til den gældende indkomstkontrol efter
SU-lovens § 22, hvor egenindkomsten i hele
støtteåret sammenholdes med
årsfribeløbet, foreslås det, at
indkomstkontrollen for uddannelsessøgende, der begynder
på eller afslutter en uddannelse i løbet af et
støtteår, kun baseres på indkomst i
uddannelsesperioden. Herved sammenholdes egenindkomsten i
uddannelsesperiode med uddannelsesfribeløbet.
Uddannelsesfribeløbet udgør summen af
fribeløbene i de måneder i støtteåret,
hvor den uddannelsessøgende er under uddannelse.
Det foreslås endvidere, at uddannelsesstøtten
nedsættes efter den gældende bestemmelse i SU-lovens
§ 22, stk. 2. Herefter nedsættes først
stipendium, herunder handicaptillæg efter § 7, stk. 2,
og forsørgertillæg efter § 7, stk. 3, og
supplerende stipendium til dækning af undervisningsafgift
efter § 7, stk. 5, dernæst studielån herunder,
supplerende studielån til forsørgere efter § 7,
stk. 4, og slutlån.
Med bestemmelsen i stk. 2 foreslås det, at
undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om
uddannelsesperioden, i hvilke tilfælde en
uddannelsessøgende, der begynder på eller afslutter en
uddannelse i løbet af et støtteår, er omfattet
af stk. 1, hvordan egenindkomsten i uddannelsesperioden beregnes
på baggrund af oplysninger om indkomst fra
indkomstregisteret, jf. lov om et indkomstregister, og hvordan
indkomst, der ikke fremgår af indkomstregisteret, beregnes og
henføres til uddannelsesperioden.
Det er som udgangspunkt hensigten at fastsætte regler,
hvorefter uddannelsesperioden er den periode, hvor den
uddannelsessøgende er indskrevet ved en SU-berettigende
uddannelse. Herudover er det hensigten i videst muligt omfang at
fastsætte objektive regler for, i hvilke tilfælde en
uddannelsessøgende, der begynder på eller afslutter en
uddannelse i løbet af et støtteår, er omfattet
af stk. 1. Undervisningsministeren kan fx fastsætte regler,
hvorefter uddannelsessøgende, der begynder på eller
afslutter en uddannelse, kun omfattes af de nye regler, når
de ikke er i uddannelse i januar eller december eller har minimum
fire sammenhængende kalendermåneder i løbet af
støtteåret, hvor de er uden for uddannelse.
For så vidt angår den del af indkomsten, der kan
indhentes oplysninger om gennem eIndkomstregisteret, er objektive
regler også nødvendige, og det er umiddelbart
hensigten at fastsætte regler om, at indkomsten
(lønnen) henføres til den indberettede
lønperiode. Det er tilnærmet optjeningsperiode, men
lønudbetalingen kan også omfatte, løn der er
optjent i en tidligere periode, fx overtidsbetaling, der er optjent
i en tidligere periode. Lønperioden, kan strække sig
over flere måneder, ligesom den kan overlappe to
kalendermåneder.
Den støtteperiode, som egenindkomsten skal
opgøres for, omfatter altid hele kalendermåneder. Hvis
en lønperiode fx starter før udløbet af
støtteperioden og slutter efter støtteperioden, kan
antallet af kalenderdage i den indberettede lønperiode
optælles. Det vil herefter være muligt at beregne, hvor
meget den studerende har tjent i gennemsnit pr. dag i
lønperioden og hermed i den enkelte måned. Hvis
perioden strækker sig fra den 21. juni til den 20. juli, er
der 30 kalenderdage. Hvis den studerende bliver
færdiguddannet i juni, vil 10/30 af lønudbetalingen
blive periodiseret til juni og 20/30 til juli.
Fordelen at tage udgangspunkt i lønperioden er, at
periodiseringen vil afspejle, hvilken måned lønnen er
optjent i. Det har inden betydning, om den studerende er forud-
eller bagudlønnet. Ulemperne ved modellen er, at
lønnen ikke nødvendigvis er optjent jævnt
fordelt over hele lønperioden, og at lønudbetalingen
kan omfatte beløb, der vedrører en tidligere periode.
Det er imidlertid afgørende for styrelsen, at der kan ske
størst mulige digitalisering i indkomstkontrollen, og at
reglerne i SU-loven muliggør en afvisning af sager, hvor
støttemodtager påberåber sig forhold om
lønudbetalingen, der ikke fremgår af
eIndkomstregisteret. Det er også af vital betydning for
både gennemskueligheden af hele SU-ordningen og dennes
administration, at der i loven fortsat regnes med måneden som
mindste enhed.
Det er endvidere hensigten at fastsætte regler om, at
indkomst, der ikke kan henføres til en bestemt periode i
støtteåre, deles med 12 og henføres til hver
kalendermåned. Dette vil blandt andet gælde for
-
Selvstændige erhvervsdrivendes indkomster
- Indkomst som
medhjælpende ægtefælle
- Udenlandske
indkomster
-
Kapitalindkomster
-
Aktieindkomster.
Til nr. 13
Forslaget er en konsekvens af nr. 12.
Til nr. 15
Forslaget er en konsekvens af nr. 12, hvorefter den endelige
tildeling for uddannelsessøgende, der opfylder betingelserne
i den under nr. 2 affattede § 22 a, tager udgangspunkt i
uddannelsesperioden.
Til nr. 17
Det foreslås som konsekvens af den under nr. 12,
foreslåede bestemmelse, at forhøjelsen af
årsfribeløbet med 20.120 kr. (2003-niveau) for hvert
af den uddannelsessøgendes børn under 18 år,
deles med 12, så fribeløbsforhøjelsen angives
med et månedligt beløb.
Fribeløbsforhøjelsen angives i 2008-niveau, der med
de under § 1, nr. 1-11, 14, 16-17 og 19-23, foreslåede
ændringer er lovens satsniveau. Fribeløbet
forhøjes herefter med 1.917 kr. pr. måned i
støtteåret eller uddannelsesperioden, hvilket er en
tolvtedel af 23.008 kr., der er satsen angivet i 2008-niveau.
Forslaget medfører ingen ændring for
uddannelsessøgende, der indkomstkontrolleres efter de
gældende regler i SU-lovens § 22.
Til nr. 18 og 24
Forslaget er en konsekvens af forslaget under nr. 12, der
indfører begrebet "uddannelsesfribeløb", der kun
gælder for uddannelsessøgende, der opfylder
betingelserne i den i nr. 12 affattede § 22 a.
Til nr. 25
SU-lovens § 39, der giver styrelsen mulighed for at
indhente oplysninger fra SKAT, blev senest ændret ved lov nr.
404 af 8. maj 2006 om ændring af forskellige love
(Konsekvensændringer som følge af lov om et
indkomstregister), da der blev givet terminaladgang for styrelsen
til indkomstregisteret, jf. lov om et indkomstregister.
Terminaladgangen omfatter blandt andet oplysninger, der er
nødvendige for tildeling, beregning og tilbagebetaling af
uddannelsesstøtte, herunder indkomst- og formueforhold. Af
bemærkningerne til bestemmelsen fremgår det, at
indkomstregisterets oplysninger om indkomst forventedes anvendt i
forbindelse med manuel sagsbehandling. Det foreslås derfor,
at hjemlen til terminaladgang til oplysninger i indkomstregisteret
suppleres med en hjemmel til at kunne indhente oplysninger om
indkomst og optjeningsperioder i elektronisk form i forbindelse med
beregning af egenindkomsten i uddannelsesperioden efter den under
§ 1, nr. 12, affattede § 22 a og regler fastsat i
medfør heraf. Herved skabes der mulighed for en automatisk
beregning af egenindkomsten i uddannelsesperioden, hvilket er
forudsætningen for en smidig sagsbehandling.
Til nr. 26
Det følger af SU-lovens § 63, at loven ikke finder
anvendelse for uddannelsessøgende ved
uddannelsesinstitutioner på Færøerne.
Bestemmelsen blev optaget i SU-loven ved lov nr. 723 af 18.
november 1987 om ændring af forskellige love om
Færøernes undervisningsvæsen (Ændring af
regler om finansiering og refusion). Herved ophævedes de
hidtil gældende regler i SU-loven om støtte til
uddannelsessøgende ved færøske
uddannelsesinstitutioner, og de hidtil ydede beløb indgik i
stedet i bloktilskuddet. Administrationen af støtte til
uddannelsessøgende ved færøske
uddannelsesinstitutioner overgik således til det
færøske hjemmestyre efter regler fastsat af
Lagtinget.
Det foreslås, at SU-lovens § 63 om lovens
territoriale anvendelsesområde ændres, så
SU-loven ikke gælder for Færøerne og
Grønland. Ændringen er af teknisk karakter, idet
Grønland og - som ovenfor nævnt -
Færøerne allerede har egne støttesystemer for
uddannelsessøgende ved færøske og
grønlandske uddannelsesinstitutioner.
Uddannelsesstøtte til uddannelsessøgende ved
færøske og grønlandske uddannelsesinstitutioner
er således henholdsvis et særanliggende for
Færøerne og et hjemmestyreanliggende for
Grønland, hvorfor loven ikke finder anvendelsen på
Færøerne og Grønland. Ændringen har ingen
betydning for grønlænderes og færingers
muligheder for som danske statsborgere at få SU til
uddannelse i Danmark efter SU-lovens §§ 2 og 3 og regler
fastsat i medfør heraf eller at til få SU til
uddannelse i udlandet efter regler fastsat i medfør af
§ 4.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli
2008.
Det er fra den 1. januar 2008 blevet obligatorisk for alle
oplysningspligtige at indberette oplysninger om indkomst til
eIndkomstregisteret. Det er imidlertid en forudsætning for
den foreslåede periodisering af indkomstkontrollen, at
styrelsen kan indhente pålidelige oplysninger fra
eIndkomstregisteret om den uddannelsessøgendes indkomst i
uddannelsesperioden. Det er centralt for eIndkomstregisterets
succes, at indkøringsfasen foregår så smidigt og
problemfrit som muligt, men det kan ikke forventes, at systemet
fungerer helt optimalt fra den 1. januar 2008. Arbejdsdirektoratet
forventer derfor først at basere dets administration af
arbejdsløshedsdagpenge, efterløn m.v. på
oplysninger fra eIndkomstregisteret fra den 1. januar 2009.
På denne baggrund foreslås det i stk. 2, at
undervisningsministeren bemyndiges til at fastsætte
tidspunktet for ikrafttræden af de foreslåede
bestemmelser om periodisering af indkomstkontrollen. Det drejer sig
om den under § 1, nr. 12, foreslåede § 22 a, samt
de under § 1, nr. 13, 15, 18 og 24-25 foreslåede
ændringer, der er konsekvenser heraf.
Endelig præciseres det i stk. 3, at lovforslagets
støttesatser og beløbsgrænser, der er angivet i
2008-niveau, skal reguleres første gang den 1. januar 2009
efter den gældende bestemmelse i SU-lovens § 12, stk.
3.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | § 1 I lov om statens uddannelsesstøtte
(SU-loven), jf. lovbekendtgørelse nr. 983 af 27. juli 2007,
fortages følgende ændringer: |
§ 8.
Det månedlige stipendium udgør, medmindre det
udbetales med dobbelt sats, højst: 1) Hjemmeboendesats: 2.177 kr. 2) Udeboendesats: 4.379 kr. | | 1. I § 8,
stk. 1, nr. 1, ændres »2.177 kr.« til:
»2.489 kr.« 2. I § 8,
stk. 1, nr. 2, ændres »4.379 kr.« til:
»5.007 kr.« |
Stk. 2.
Det månedlige stipendium uden for klippekortet for
uddannelsessøgende på 18 og 19 år udgør,
medmindre det udbetales med dobbelte beløb,
højst: | | |
1) Grundstipendium med hjemmeboendesats:
969 kr. med eventuelt tillæg afhængigt af
forældrenes indkomstgrundlag efter § 25,
stk. 2 | | 3. I § 8,
stk. 2, nr. 1, og § 25, stk. 1, 1. pkt., ændres
»969 kr.« til: »1.108 kr.« |
2) Grundstipendium med udeboendesats:
2.807 kr. med eventuelt tillæg afhængigt af
forældrenes indkomstgrundlag efter § 25,
stk. 2 | | 4. I § 8,
stk. 2, nr. 2, og § 25, stk. 1, 2. pkt., ændres
»2.807 kr.« til: »3.211 kr.« |
§ 9.
Det månedlige studielån udgør, medmindre det
udbetales med dobbelt sats, højst 2.241 kr., jf. dog
§ 25, stk. 6. | | 5. I § 9
ændres »2.241 kr.« til: »2.562
kr.« |
§ 10.
Det månedlige slutlån udgør 5.778 kr. | | 6. I § 10
ændres »5.778 kr.« til: »6.607
kr.« |
§ 10
a. Det månedlige stipendium som tillæg efter
§ 7, stk. 2, udgør 5.571 kr. | | 7. I § 10
a, stk. 1, og § 24, stk. 1, ændres »5.571
kr.« til: »6.370 kr.« |
§ 10
b. Det månedlige stipendium som tillæg efter
§ 7, stk. 3, nr. 1, til enlige forsørgere
udgør 4.379 kr. | | 8. I § 10
b, stk. 1, ændres »4.379 kr.« til: »5.007
kr.« |
Stk. 2.
Det månedlige stipendium som tillæg efter
§ 7, stk. 3, nr. 2, til samboende forsørgere
udgør 626 kr. | | 9. I § 10
b, stk. 2, ændres »626 kr.« til: »715
kr.« |
Stk. 3.
Det månedlige supplerende studielån efter
§ 7, stk. 4, udgør højst 1.121
kr. | | 10. I § 10
b, stk. 3, ændres »1.121 kr.« til: »1.282
kr.« |
§ 11.
Det månedlige supplerende stipendium som tilskud til
dækning af betaling for undervisning udgør
højst 85 pct. af 1/12 af den faktiske betaling for
undervisningen beregnet på årsbasis, dog højst
1.708 kr. pr. støttemåned. | | 11. I § 11,
stk. 1, ændres »1.708 kr.« til: »1.954
kr.« |
| | 12. Efter §
22 indsættes: »§ 22
a. Uddannelsesstøtten i et støtteår for
uddannelsessøgende, der begynder på eller afslutter en
uddannelse i løbet af et støtteår og er
omfattet af regler fastsat i medfør af stk. 3, nr. 2,
nedsættes kun ved den endelige tildeling for dette år,
hvis 1) den uddannelsessøgendes
egenindkomst i de måneder i støtteåret, hvor den
uddannelsessøgende er under uddannelse,
(uddannelsesperioden), overstiger summen af de månedlige
fribeløb i samme periode (uddannelsesfribeløbet),
og 2) nedsættelsen af
uddannelsesstøtten efter denne bestemmelse er til fordel for
den uddannelsessøgende. Stk. 2.
Uddannelsesstøtten nedsættes efter § 22, stk. 2,
og regler fastsat i medfør heraf. Stk. 3.
Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler
om, 1) uddannelsesperioden, 2) i hvilke tilfælde en
uddannelsessøgende, der begynder på eller afslutter en
uddannelse i løbet af et støtteår, er omfattet
af stk. 1, 3) hvordan egenindkomsten i
uddannelsesperioden beregnes på baggrund af oplysninger om
indkomst fra indkomstregisteret, jf. lov om et indkomstregister,
og 4) hvordan indkomst, der ikke
fremgår af indkomstregisteret, beregnes og henføres
til uddannelsesperioden.« |
§ 23.
Den uddannelsessøgendes egenindkomst opgøres for hele
støtteåret uanset støtteperiodens
længde. | | 13. I § 23,
stk. 1, indsættes efter »støtteperiodens
længde«: », jf. dog § 22 a«. |
Stk. 2.
Egenindkomsten er enhver positiv indkomst, der henføres til
eller indgår i den personlige indkomst, kapitalindkomsten og
aktieindkomst, der beskattes efter personskattelovens § 8
a, stk. 2. | | |
Stk. 3. I
egenindkomsten fradrages 1) stipendium efter afsnit I i denne
lov, 2) arbejdsmarkedsbidrag, der fragår
ved opgørelse af den skattepligtige indkomst efter
ligningslovens § 8 M, og 3) tilskrevne renter af beløb, der
er opsparet den 31. december 1993 på en uddannelseskonto
efter lov om uddannelsesopsparing og ikke senere er hævet.
Det opsparede beløb omfatter renter, der er tilskrevet
senest den 31. december 1993. | | |
Stk. 4.
Styrelsen kan i enkelte tilfælde godkende andre særlige
fradrag i egenindkomsten. | | |
§ 24.
Fribeløbet er 5.571 kr. pr. måned (laveste
fribeløb). | | |
Stk. 2.
Fribeløbet er 13.912 kr. pr. måned (mellemste
fribeløb) for hver måned i støtteåret,
hvor den uddannelsessøgende har 1) valgt stipendium og studielån
fra, 2) været indskrevet ved en
uddannelse, der giver ret til uddannelsesstøtte, men har
haft orlov fra uddannelsen, jf. dog stk. 3, nr. 5, 3) været indskrevet ved en
uddannelse, der giver ret til uddannelsesstøtte, men ikke
har været studieaktiv, jf. dog stk. 3, nr. 5,
eller 4) været i praktik, der ikke giver
ret til uddannelsesstøtte, jf. dog stk. 3, nr. 5. | | 14. I § 24,
stk. 2, ændres »13.912 kr.« til: »15.908
kr. 15. I § 24,
stk. 2, 3 og 9, indsættes efter
»støtteåret«: »eller
uddannelsesperioden«. |
Stk. 3.
Fribeløbet er 26.775 kr. pr. måned (højeste
fribeløb) for hver måned i støtteåret,
hvor den uddannelsessøgende 1) ikke gennemgår en uddannelse i
Danmark eller i udlandet, der giver ret til
uddannelsesstøtte efter afsnit I, 2) ikke opfylder aldersbetingelsen for at
få uddannelsesstøtte, jf. § 2, stk. 1,
nr. 3, og stk. 2, 3) gennemgår en uddannelse, der
giver ret til uddannelsesstøtte, men ikke er dansk
statsborger eller i støttemæssig henseende ligestillet
med danske statsborgere, jf. § 2, stk. 1, nr. 1, jf. § 2
a, 4) i perioder, der i øvrigt giver
ret til uddannelsesstøtte, får anden offentlig
støtte, der tilsigter at dække leveomkostningerne, jf.
§ 2, stk. 1, nr. 5, 5) ikke kan få stipendium og
studielån, fordi støttetiden, jf. § 17, er
brugt, og ikke får udbetalt slutlån eller 6) ikke kan få stipendium og
studielån som følge af bestemmelserne i § 2,
stk. 4 og 5. | | 16. I § 24,
stk. 3, ændres »26.775 kr.« til: »30.619
kr.« |
Stk. 4.
Årsfribeløbet forhøjes med 20.120 kr. for hvert
af den uddannelsessøgendes børn, der er under 18
år. Stk. 5.
Fribeløbet og beløbene i stk. 4 og 9 reguleres
en gang årligt efter bestemmelsen i § 12,
stk. 3. | | 17.§ 24,
stk. 4, affattes således: »Stk. 4.
Årsfribeløbet eller uddannelsesfribeløbet
forhøjes med 1.917 kr. pr. måned for hvert af den
uddannelsessøgendes børn, der er under 18
år.« |
Stk. 6.
Årsfribeløbet forhøjes, hvis en
uddannelsessøgende i et støtteår
gennemgår ph.d.-studiet og får SU-ph.d.-stipendium
efter afsnit II, med: 1) Beløb, den
uddannelsessøgende får i SU-ph.d.-stipendium. 2) Beløb, den
uddannelsessøgende får i supplerende ph.d.-stipendium
i forbindelse med rejseudgifter til studierejser i Danmark og i
udlandet, jf. § 52, og beløb, stipendiegiver
afholder til rejseudgifter til studierejser i Danmark og i
udlandet, når de er indkomstskattepligtige i
støtteåret for den uddannelsessøgende, jf.
§ 52. | | 18. I § 24,
stk. 6, to steder i stk. 7, samt i stk. 8 og 9 indsættes
efter »Årsfribeløbet«: »eller
uddannelsesfribeløbet« |
Stk. 7.
Årsfribeløbet kan efter ansøgning
forhøjes med det beløb, en uddannelsessøgende
får som: 1) Legater eller lignende, der gives med
uddannelsesformål for øje, hvis sådanne
beløb indgår i egenindkomsten. 2) Udbetalinger i henhold til lov om
arbejdsskadeforsikring og lov om erstatningsansvar, hvis
sådanne beløb indgår i egenindkomsten.
Årsfribeløbet forhøjes dog ikke for
uddannelsessøgende, som modtager tillæg efter
§ 7, stk. 2. | | |
Stk. 8.
Årsfribeløbet forhøjes for
uddannelsessøgende, der har indgået kontrakt med
forsvaret om deltagelse i konfliktforebyggende, fredsbevarende,
fredsskabende, humanitære og andre lignende opgaver i
udlandet. Indgår følgende særlige
indtægter i egenindkomsten, forhøjes fribeløbet
med disse indtægter efter fradrag af arbejdsmarkedsbidrag,
jf. § 23, stk. 3, nr. 2: 1) Løn og tillæg, der er
indtjent under ovennævnte særlige tjenester i udlandet
samt de hertil knyttede missionsforberedelses- og
afviklingsperioder. 2) Særlig godtgørelse og
bonus, der udbetales eller frigøres i henhold til
kontrakten. 3) Feriegodtgørelse af de
indtægter, der er nævnt i nr. 1 og 2. | | |
Stk. 9.
Årsfribeløbet nedsættes med 4.571 kr. for hver
måned i støtteåret, hvor den
uddannelsessøgende har modtaget tillæg efter
§ 7, stk. 2. Stk. 10.
Undervisningsministeren fastsætter regler om
forhøjelse af fribeløbet efter stk. 7. | | 19. I § 24,
stk. 9, ændres »4.571 kr.« til: »5.227
kr.« |
§ 25.
Uddannelsessøgende på 18 og 19 år får uden
for klippekortet et grundstipendium på 969 kr. om
måneden. For uddannelsessøgende, der får
stipendium med udeboendesats efter § 8, stk. 4, er
grundstipendiet dog 2.807 kr. om måneden. Grundstipendiet
gives indtil udgangen af den måned, hvor den
uddannelsessøgende fylder 20 år, og er
uafhængigt af forældrenes indkomst. | | |
Stk. 2.
De uddannelsessøgende får tillæg til
grundstipendiet, hvis forældrenes samlede indkomstgrundlag
på grundlag af deres indkomst i det andet kalenderår
forud for støtteåret ikke overstiger 239.293 kr.
Tillægget svarer til forskellen mellem maksimalt stipendium
efter § 8, stk. 1, samt eventuelt supplerende
stipendium efter § 11 og grundstipendiet. Tillægget
nedsættes ved et højere indkomstgrundlag og bortfalder
helt ved et indkomstgrundlag på 510.659 kr. For
uddannelsessøgende, der får stipendium med
udeboendesats efter § 8, stk. 4, bortfalder
tillægget dog helt ved et indkomstgrundlag på 418.145
kr. | | 20. I § 25,
stk. 2, 1. pkt., ændres »239.293 kr.« til:
»273.644 kr.« 21. I § 25,
stk. 2, 3. pkt., ændres »510.659 kr.« til:
»583.966 kr.« 22. I § 25,
stk. 2, 4. pkt., ændres »418.145 kr.« til:
»478.171 kr.« |
Stk. 3.
De uddannelsessøgende får dog uafhængig af
forældrenes indkomst stipendium med det maksimale
beløb efter § 8, stk. 1, når de har et
barn. | | |
Stk. 4.
Forældrenes samlede indkomstgrundlag nedsættes med
25.399 kr. for hver af ansøgers søskende, der er
under 18 år. Stk. 5.
Beløbene i stk. 1, 2 og 4 reguleres én gang
årligt efter § 12, stk. 3. | | 23. I § 25,
stk. 4, ændres »25.399 kr.« til: »29.046
kr.« |
Stk. 6.
Uddannelsessøgende, hvis tillæg til grundstipendiet
nedsættes eller helt bortfalder efter stk. 2, kan 1) optage yderligere studielån med
et beløb, der svarer til nedsættelsen, 2) få årsfribeløbet
forhøjet med et beløb, der svarer til
nedsættelsen, eller 3) samtidig optage yderligere
studielån og få forhøjet
årsfribeløbet med et beløb, der sammenlagt
svarer til nedsættelsen. Stk. 7.
De uddannelsessøgende skal ved ansøgning om
uddannelsesstøtte oplyse forældrenes navn, adresse og
personnummer. | | 24. I § 25,
stk. 6, nr. 2 og 3, og § 30, stk. 2, 2. pkt., indsættes
efter »årsfribeløbet«: »eller
uddannelsesfribeløbet«. |
Stk. 8.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler 1) om, at forældrenes
indkomstgrundlag ikke skal lægges sammen, 2) om nedsættelse af
indkomstgrundlaget efter stk. 4, 3) om, hvilket indkomstgrundlag der skal
anvendes, når indkomstgrundlaget ændres, 4) om fravigelse af indkomstgrundlaget,
når forældrenes indkomst er faldet
væsentligt, 5) om beregningsgrundlaget for
forældre med indkomst og formuebeløb på
Færøerne og i Grønland og 6) om beregningsgrundlaget for
forældre med indkomster og formuebeløb, der ikke er
skattepligtige i Danmark. | | |
§ 39.
Styrelsen kan hos told- og skatteforvaltningen og andre offentlige
myndigheder indhente de oplysninger om den
uddannelsessøgende og dennes forældre, der er
nødvendige for tildeling, beregning og tilbagebetaling af
uddannelsesstøtte, herunder indkomst- og formueforhold samt
opholdsgrundlag for udenlandske statsborgere. Styrelsen kan
herunder få terminaladgang til de i 1. pkt. nævnte
oplysninger i indkomstregisteret, jf. § 7 i lov om et
indkomstregister. | | 25. I § 39,
stk. 1, 2. pkt., indsættes efter »lov om et
indkomstregister«: », og kan indhente oplysninger om
indkomst og indkomstperioder i elektronisk form i
indkomstregisteret i forbindelse den endelige tildeling, jf. §
22 a«. |
§ 63.
Loven finder ikke anvendelse for uddannelsessøgende ved
uddannelsesinstitutioner på Færøerne. | | 26.§ 63
affattes således: »§ 63. Loven gælder ikke
for Færøerne og Grønland.« |