L 74 Forslag til lov om ændring af lov om statens uddannelsesstøtte (SU-loven).

(Ændring af reglerne om tilbagebetaling af for meget modtaget SU).

Af: Undervisningsminister Bertel Haarder (V)
Udvalg: Uddannelsesudvalget
Samling: 2007-08 (2. samling)
Status: Stadfæstet

Lovforslag som fremsat

Fremsat: 20-02-2008

Fremsat: 20-02-2008

Lovforslag som fremsat

20072_l74_som_fremsat (html)

L 74 (som fremsat): Forslag til lov om ændring af lov om statens uddannelsesstøtte (SU-loven). (Ændring af reglerne om tilbagebetaling af for meget modtaget SU).

Fremsat den 20. februar 2008 af Undervisningsministeren (Bertel Haarder)

Forslag

til

Lov om ændring af lov om statens uddannelsesstøtte (SU-loven)

(Ændring af reglerne om tilbagebetaling af for meget modtaget SU)

§ 1

I lov om statens uddannelsesstøtte (SU-loven), jf. lovbekendtgørelse nr. 983 af 27. juli 2007, fortages følgende ændringer:

1. I § 8, stk. 1, nr. 1, ændres »2.177 kr.« til: »2.489 kr.«

2. I § 8, stk. 1, nr. 2, ændres »4.379 kr.« til: »5.007 kr.«

3. I § 8, stk. 2, nr. 1, og § 25, stk. 1, 1. pkt., ændres »969 kr.« til: »1.108 kr.«

4. I § 8, stk. 2, nr. 2, og § 25, stk. 1, 2. pkt., ændres »2.807 kr.« til: »3.211 kr.«

5. I § 9 ændres »2.241 kr.« til: »2.562 kr.«

6. I § 10 ændres »5.778 kr.« til: »6.607 kr.«

7. I § 10 a, stk. 1, og § 24, stk. 1, ændres »5.571 kr.« til: »6.370 kr.«

8. I § 10 b, stk. 1, ændres »4.379 kr.« til: »5.007 kr.«

9. I § 10 b, stk. 2, ændres »626 kr.« til: »715 kr.«

10. I § 10 b, stk. 3, ændres »1.121 kr.« til: »1.282 kr.«

11. I § 11, stk. 1, ændres »1.708 kr.« til: »1.954 kr.«

12. Efter § 22 indsættes:

»§ 22 a. Uddannelsesstøtten i et støtteår for uddannelsessøgende, der begynder på eller afslutter en uddannelse i løbet af et støtteår og er omfattet af regler fastsat i medfør af stk. 3, nr. 2, nedsættes kun ved den endelige tildeling for dette år, hvis

1) den uddannelsessøgendes egenindkomst i de måneder i støtteåret, hvor den uddannelsessøgende er under uddannelse, (uddannelsesperioden), overstiger summen af de månedlige fribeløb i samme periode (uddannelsesfribeløbet), og

2) nedsættelsen af uddannelsesstøtten efter denne bestemmelse er til fordel for den uddannelsessøgende.



Stk. 2. Uddannelsesstøtten nedsættes efter § 22, stk. 2, og regler fastsat i medfør heraf.

Stk. 3. Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om,

1) uddannelsesperioden,

2) i hvilke tilfælde en uddannelsessøgende, der begynder på eller afslutter en uddannelse i løbet af et støtteår, er omfattet af stk. 1,

3) hvordan egenindkomsten i uddannelsesperioden beregnes på baggrund af oplysninger om indkomst fra indkomstregisteret, jf. lov om et indkomstregister, og

4) hvordan indkomst, der ikke fremgår af indkomstregisteret, beregnes og henføres til uddannelsesperioden.«



13. I § 23, stk. 1, indsættes efter »støtteperiodens længde«: », jf. dog § 22 a«.

14. I § 24, stk. 2, ændres »13.912 kr.« til: »15.908 kr.«

15. I § 24, stk. 2, 3 og 9, indsættes efter »støtteåret«: »eller uddannelsesperioden«.

16. I § 24, stk. 3, ændres »26.775 kr.« til: »30.619 kr.«

17.§ 24, stk. 4, affattes således:

»Stk. 4. Årsfribeløbet eller uddannelsesfribeløbet forhøjes med 1.917 kr. pr. måned for hvert af den uddannelsessøgendes børn, der er under 18 år.«

18. I § 24, stk. 6, to steder i stk. 7, samt i stk. 8 og 9 indsættes efter »Årsfribeløbet«: »eller uddannelsesfribeløbet«.

19. I § 24, stk. 9, ændres »4.571 kr.« til: »5.227 kr.«

20. I § 25, stk. 2, 1. pkt., ændres »239.293 kr.« til: »273.644 kr.«

21. I § 25, stk. 2, 3. pkt., ændres »510.659 kr.« til: »583.966 kr.«

22. I § 25, stk. 2, 4. pkt., ændres »418.145 kr.« til: »478.171 kr.«

23. I § 25, stk. 4, ændres »25.399 kr.« til: »29.046 kr.«

24. I § 25, stk. 6, nr. 2 og 3, og § 30, stk. 2, 2. pkt., indsættes efter »årsfribeløbet«: »eller uddannelsesfribeløbet«.

25. I § 39, stk. 1, 2. pkt., indsættes efter »lov om et indkomstregister«: », og kan indhente oplysninger om indkomst og indkomstperioder i elektronisk form i indkomstregisteret i forbindelse den endelige tildeling, jf. § 22 a«.

26.§ 63 affattes således:

»§ 63. Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.«

§ 2

Stk. 1. Loven træder i kraft den 1. juli 2008, jf. dog stk. 2.

Stk. 2. Undervisningsministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttræden af § 1, nr. 12-13, 15, 18 og 24-25.

Stk. 3. Reguleringen efter § 12, stk. 3, i lov om statens uddannelsesstøtte (SU-loven) af de støttesatser og beløbsgrænser, der er nævnt i samme lovs § 8, stk. 1 og 2, § 9, § 10, § 10 a, stk. 1, § 10 b, stk. 1-3, § 11, stk. 1, § 24, stk. 1-3, § 24, stk. 4, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 1-11, 14, 16-17 og 19-23, sker første gang med virkning fra den 1. januar 2009.

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger

 

1. Lovforslagets baggrund



Formålet med lovforslaget er at undgå, at uddannelsessøgende, der begynder på eller afslutter en uddannelse, mødes med et krav om tilbagebetaling af for meget modtaget statens uddannelsesstøtte (SU) alene på grund af for høj indkomst i månederne uden for uddannelse.


Satsen for, hvor meget en uddannelsessøgende må tjene i måneder uden for uddannelse (det højeste fribeløb) var oprindeligt fastsat, så det kunne rumme en typisk indkomst for en nyuddannet akademiker. Fra 2005 blev det højeste fribeløb hævet fra 25.632 kr. til 28.240 kr., og med et højeste fribeløb i 2008 på 30.619 kr. kan den månedlige indkomst udgøre 33.282 kr. (eksklusive pensionsbidrag) uden at komme i konflikt med fribeløbsgrænsen. Arbejdsmarkedsbidraget medregnes ikke i egenindkomsten. Til sammenligning er lønnen pr. 1. april 2007 for en nyuddannet akademiker, der starter på laveste løntrin (løntrin 3) efter overenskomsten mellem AC og Finansministeriet 22.903 kr. inklusive rådighedstillæg og eksklusive pensionsbidrag.


Uanset dette, er der en mindre gruppe uddannelsessøgende, der får krav om tilbagebetaling af SU på grund af for høj indtægt i perioden før uddannelsesstart eller efter, at uddannelsen er afsluttet. For disse uddannelsessøgende kan det være en fordel, hvis indkomstkontrollen kun relaterer sig til indkomst, der er optjent i de perioder i løbet af støtteåret, hvor den uddannelsessøgende er under uddannelse.


Det foreslås på den baggrund, at der etableres en alternativ beregning af, hvor meget man må tjene i et støtteår uden at blive mødt med et krav om tilbagebetaling af SU, som tilgodeser uddannelsessøgende, der har en høj indkomst før eller efter en uddannelsesperiode.


 

2. Gældende ret

2.1. Tilbagebetaling af for meget modtaget SU (indkomstkontrollen)



Efter de gældende regler foretager Styrelsen for Statens Uddannelsesstøtte (styrelsen) efter udgangen af hvert støtteår, der følger kalenderåret, en indkomstkontrol, hvor den uddannelsessøgendes egenindkomst i støtteåret sammenholdes med årsfribeløbet. Overstiger egenindkomsten den uddannelsessøgendes årsfribeløb, skal den uddannelsessøgende tilbagebetale en del af eller hele den modtagne støtte. Af de første 9.534 kr. (2008-niveau) kræves dog kun 50 pct. tilbage af den for meget modtagne SU. Hvis kravet overstiger 7.569 kr. (2008-niveau), tillægges det 7 pct.


Årsfribeløbet, som egenindkomsten sammenholdes med, er sammensat af de månedlige fribeløb. Det laveste fribeløb på 6.370 kr. (2008-niveau) gælder i måneder, hvor den uddannelsessøgende modtager SU, herunder slutlån. Det mellemste fribeløb på 15.908 kr. (2008-niveau) gælder i de måneder, hvor den uddannelsessøgende har fravalgt SU, har orlov fra uddannelsen, er i lønnet praktik som en del af uddannelsen eller er erklæret studieinaktiv. Det højeste fribeløb på 30.619 kr. (2008-niveau) gælder i måneder, hvor den uddannelsessøgende er uden for uddannelse, ikke har flere klip til en videregående uddannelse og ikke modtager slutlån eller ikke opfylder de grundlæggende betingelser for retten til SU, herunder aldersbetingelsen m.v. Endelig gælder der et reduceret fribeløb på 1.143 kr. (2008-niveau) i måneder, hvor den uddannelsessøgende modtager handicaptillæg.


Årsfribeløbet forhøjes med


- 23.008 kr. (2008-niveau) for hvert af den uddannelsessøgendes børn, der er under 18 år,

- det beløb, der svarer til nedsættelsen af tillægget til grundstipendiet for 18-19-årige elever i ungdomsuddannelser, hvis SU er afhængig af forældrenes indkomst.



Årsfribeløbet forhøjes tillige med de beløb, som den uddannelsessøgende modtager


- i SU-ph.d.-stipendium efter SU-lovens kapitel II,

- i supplerende ph.d.-stipendium i forbindelse med studierejser m.v.,

- som skattepligtige legater, der gives med uddannelsesformål for øje,

- som skattepligtige udbetalinger i henhold til lov om arbejdsskadeforsikring og lov om erstatningsansvar eller

- i forbindelse med kontrakt med forsvaret om deltagelse i konfliktforebyggende, fredsbevarende, fredsskabende, humanitære og andre lignende opgaver i udlandet.



Styrelsen beregner egenindkomsten på baggrund af oplysninger fra SKAT om den uddannelsessøgendes indkomst i hele støtteåret. Oplysningerne hentes fra det system i SKAT, der danner grundlag for dannelsen af skatteydernes årsopgørelser, samt fra et særligt hjælperegister med oplysninger om indestående pr. 31. december 1993 på uddannelsesopsparingskonti. Efter SU-lovens § 23 består egenindkomsten af enhver positiv indkomst, der henføres til eller indgår i den personlige indkomst, kapitalindkomsten og aktieindkomst, der beskattes efter personskattelovens § 8 a, stk. 2. Heri fradrages ifølge § 23, stk. 3, kun SU-stipendium, arbejdsmarkedsbidrag og renter af beløb, der den 31. december 1993 er opsparet på en uddannelsesopsparingskonto og ikke senere hævet. Styrelsen kan i ganske særlige tilfælde, hvor støttemodtageren efter en individuel vurdering ellers ville blive urimeligt ringe stillet, godkende andre fradrag i egenindkomsten.


 

2.2. eIndkomstregisteret



Fra den 1. januar 2008 gøres det med lov nr. 403 af 8. maj 2006 om et indkomstregister obligatorisk for alle oplysningspligtige at indberette oplysninger om indkomst til registeret, der administreres af SKAT (herefter kaldet eIndkomstregistret). Herved bortfalder blandt andet private og offentlige virksomheders årlige oplysningsseddel og erstattes af månedlige indberetninger af indkomst og arbejdsomfang i forbindelse med lønudbetaling.


Det er ikke alle typer indkomst, som de oplysningspligtige skal indberette til eIndkomstregisteret. Som hovedregel skal arbejdsgivere m.fl. kun indberette de typer indkomster, der i dag indberettes på oplysningssedlen, det vil sige al A-indkomst, hvoraf der betales arbejdsmarkedsbidrag, herunder lønindkomst, honorarer m.v. og visse andre A-indkomster, herunder pension, dagpenge, SU-stipendier, uddelinger fra foreninger og fonde m.v. Hertil kommer en række yderligere oplysninger, som visse ministerier har behov for, herunder blandt andet bruttoindkomsten, inkl. den ansattes del af bidrag til arbejdsgiveradministrerede pensionsordninger og ATP-bidrag og satsen herfor. En række indkomster, der indgår i egenindkomsten, skal således ikke indberettes til eIndkomstregisteret. Blandt disse er selvstændiges indkomster, indkomst som medhjælpende ægtefælle, udenlandske indkomster, kapitalindkomster og aktieindkomster.


I forbindelse med indførelsen af eIndkomstregisteret har styrelsen fået hjemmel i SU-loven til terminaladgang til registeret med henblik på understøttelse af den manuelle behandling i enkeltsager, men fik ikke adgang til elektronisk at indhente oplysninger fra registeret i forbindelse med den maskinelle behandling. Da eIndkomstregisteret, som nævnt ovenfor, ikke indeholder alle de oplysninger, der er nødvendige for at beregne egenindkomsten, er det fortsat nødvendigt, at styrelsen efter den 1. januar 2008 efter støtteårets afslutning fra SKAT kan indhente de samme oplysninger til brug for den maskinelle behandling som i dag og fra de samme registre.


 

3. Lovforslagets indhold



Det foreslås, at uddannelsessøgende, der efter de gældende regler vil få et tilbagebetalingskrav i et støtteår, hvor de enten begynder på eller afslutter en uddannelse, automatisk får omregnet indkomstkontrolkravet efter nye regler, hvor kun egenindkomsten i uddannelsesperioden sammenholdes med fribeløbet i samme periode (uddannelsesfribeløbet). Omregningen lægges dog kun til grund for indkomstkontrollen, hvis det er en fordel for den uddannelsessøgende.


Der vil ikke være tale om en total omlægning af indkomstkontrollen, så den i alle tilfælde kun knytter sig til uddannelsesperioden, da en sådan omlægning kan være en ulempe for mange uddannelsessøgende. Dette skyldes, at de gældende regler gør det muligt for de uddannelsessøgende at have en forholdsvis høj indkomst i måneder under uddannelse med lavt fribeløb, så længe det høje fribeløb i måneder uden for uddannelse ikke udnyttes fuldt ud. Eksempelvis vil en nyuddannet akademiker, der i juli 2007 blev offentligt ansat med en månedsløn på 22.903 kr., have mulighed for at tjene 8.599 kr. mere end det laveste fribeløb på 6.172 kr. om måneden (2007-niveau) under uddannelse i januar til juni, uden at der rejses tilbagebetalingskrav på grund af før høj indkomst i støtteåret.


Det foreslås, at undervisningsministeren fastsætter regler om den nye ordnings nærmere tilrettelæggelse, herunder om definition af uddannelsesperioden og om, i hvilke tilfælde en uddannelsessøgende, der begynder på eller afslutter en uddannelse i løbet af støtteåret, er omfattet af de nye regler.


Det er som udgangspunktet hensigten at fastsætte regler, hvorefter uddannelsesperioden defineres som den periode, hvor den uddannelsessøgende er indskrevet på en uddannelse, der giver ret til SU. Uddannelsesperioden vil herefter typisk være perioder, hvor den uddannelsessøgende er registeret som SU-modtager eller har fravalgt SU, har orlov fra en støtteberettigende uddannelse eller indskrevet, men er erklæret inaktiv. Uddannelsesperioden vil således også bestå af måneder, hvor den uddannelsessøgende stadig er under uddannelse, men ikke har flere klip til en videregående uddannelse og ikke modtager slutlån, eller hvor den pågældende er registeret som modtager af anden offentlig støtte.


Som det er beskrevet nedenfor medfører periodisering af indkomst vanskelige afgrænsninger. Det vurderes endvidere, at en omregning efter de nye regler ikke vil være relevant for uddannelsessøgende, der kun har nogle få måneders pause mellem to uddannelser. Det følger desuden af § 15, stk. 3, i SU-bekendtgørelsen, at uddannelsessøgende, der begynder en kandidatuddannelse umiddelbart efter en bacheloruddannelse, er støtteberettiget i op til 2 måneders ferie mellem de to uddannelser. Disse forhold skal tages i betragtning i forbindelse med fastsættelse af regler om, i hvilke tilfælde en uddannelsessøgende, der begynder på eller afslutter en uddannelse i løbet af støtteåret, er omfattet af de nye regler.


På denne baggrund er det som udgangspunkt hensigten at fastsætte regler, hvorefter uddannelsessøgende, der begynder på eller afslutter en uddannelse i løbet af støtteåret, kun omfattes af de nye regler, når de ikke er i uddannelse i januar eller december eller har minimum 4 sammenhængende kalendermåneder i løbet af støtteåret, hvor de er uden for uddannelse. Herved vil uddannelsessøgende, der kun har 2-3 måneder uden for uddannelsen i sommerferien mellem fx en ungdomsuddannelse og en videregående uddannelse, ikke være omfattet af de nye regler.


Det foreslås, at undervisningsministeren tillige bemyndiges til at fastsætte regler om, hvordan egenindkomsten periodiseres i uddannelsesperioden. Det er en forudsætning for indkomstkontrollen, som årligt omfatter mere end 300.000 støttemodtagere, at kontrollen er baseret på automatiske og maskinelle beregninger af egenindkomst og fribeløb. Dette nødvendiggør klare regler for afgrænsning af indkomst i og uden for uddannelsesperioder, så oplysninger om den uddannelsessøgendes indkomst uden manuel behandling kan periodiseres kalendermåned for kalendermåned. En månedsvis periodisering af indkomsten skal desuden kunne gøres på en måde, som er forståelig og i videst muligt omfang uden afgrænsninger, der kan opfattes som urimelige for de uddannelsessøgende.


Det foreslås, at styrelsen får hjemmel til at indhente elektroniske data fra eIndkomstregisteret i forbindelse med periodisering af indkomst ved den endelige støttetildeling. Det er hensigten at fastsætte regler om, at de indkomstoplysninger, der kan indhentes fra eIndkomstregisteret, periodiseres med udgangspunkt i den indberettede lønperiode, der er en tilnærmet optjeningsperiode. Lønudbetalingen i perioden kan dog også omfatte løn, der er optjent i en tidligere periode, fx overtidsbetaling. Hvis en lønperiode fx starter før udløbet af støtteperioden og slutter efter støtteperioden, kan antallet af kalenderdage i den indberettede lønperiode optælles. Det vil herefter være muligt at beregne, hvor meget den studerende har tjent i gennemsnit pr. dag og hermed i de enkelte måneder.


Der tænkes tillige fastsat regler om, at de indkomster, der ikke periodiseres som beskrevet ovenfor, deles i 12 og henføres til hver enkelt kalendermåned. Dette gælder blandt andet aktieindkomst, kapitalindkomst og visse typer indtægter fra selvstændig virksomhed, der ikke udbetales for en specifik periode eller kun for en periode, der dækker et helt skatteår. Tages der udgangspunkt i den kalendermåned, hvor beløbet beskattes, vil det have store økonomiske konsekvenser for den uddannelsessøgende, om indkomsten - fx en aktieindtægt - beskattes i eller uden for uddannelsesperioden.


Reglerne om årsfribeløbsforhøjelserne ændres tilsvarende, så fribeløbsforhøjelserne kun omfatter fribeløbet i måneder, hvor den uddannelsessøgende er under uddannelse. De fleste beløb, som årsfribeløbet efter de gældende regler forhøjes med, modsvares af et tilsvarende skattepligtigt beløb. Det betyder, at periodiseringen af fribeløbsforhøjelsen blot skal modsvare periodiseringen af det skattepligtige beløb. Årsfribeløbsforhøjelsen for hvert af den uddannelsessøgendes børn under 18 år og årsfribeløbsforhøjelsen i forbindelse med en nedsættelse af tillægget til grundstipendiet til de 18-19-årige elever i ungdomsuddannelser, vil imidlertid skulle deles ud på årets 12 måneder, hvilket reelt medfører at månedsfribeløbet og ikke årsfribeløbet fremover forhøjes.


 

4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige



Der er ingen kendte tal for antallet af uddannelsessøgende, der får et indkomstkontrolkrav udelukkende som følge af indkomst, der er optjent, før de starter på en uddannelse, eller efter uddannelsesperioden er afsluttet. Hvis det antages, at gruppen udgør 5 pct. af de ca. 2.600 uddannelsessøgende, som får et krav i det år, hvor de starter på eller afslutter en uddannelse, vil der være tale om ca. 130 personer, der vil få et mindre indkomstkontolkrav eller intet krav, alt afhængigt af deres indkomst under uddannelsen. Mindreindtægten for staten i form af færre krav skønnes i så fald at være i størrelsesordenen 1 mio. kr.


Herudover forventes der en merudgift på 0,5 mio. kr. årligt til styrelsens administration af de nye regler for indkomstkontrol og en engangsudgift på 0,5 mio. kr. til IT-udvikling.


Forslaget har ingen økonomiske og administrative konsekvenser for kommuner og regioner.


 

5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet



Forslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.


 

6. Administrative konsekvenser for borgerne



Forslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.


 

7. Miljømæssige konsekvenser



Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.


 

8. Forholdet til EU-retten



Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.


 

9. Høring



Lovforslaget har været i høring hos følgende myndigheder, organisationer m.v.: Akademikernes Centralorganisation, Ankenævnet for Uddannelsesstøtten, Bestyrelsesforeningen for Social og Sundhedsskoler (B-SOSU), Børne- og ungdomspædagogernes Landsforbund (BUPL), C3, CIRIUS, CVU-Bestyrelsesforening, CVU-Rektorkollegiet, Danmarks Erhvervspædagogiske Læreruddannelse, Danmarks Erhvervsskoleforening, Danmarks Evalueringsinstitut, Danmarks Forvaltningshøjskole, Danmarks Journalisthøjskole, Danmarks Konservative Studerende, Danmarks Liberale Studerende, Danmarks Lærerforening, Danmarks Skolelederforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri, Dansk Erhverv, Dansk Handel og Service (DHS), Dansk Industri, Dansk Magisterforening, Dansk Metal, Dansk Teknisk Lærerforbund, Dansk Ungdoms Fællesråd, Danske Gymnasieelevers Sammenslutning, Danske Landbrugsskoler, Danske Regioner, Danske Studerendes Fællesråd, Datatilsynet, Den Grafiske Højskole, Elevorganisationen for de grundlæggende social- og sundhedsuddannelser, Ergoterapeuternes Rektorforsamling, Erhvervsakademirådet, Erhvervsskolelederne i Danmark, Erhvervsskolernes Bestyrelsesforening, Erhvervsskolernes Elevorganisation, Forbundet af Offentlige Ansatte (FOA), Foreningen af private, selvejende gymnasier, studenter- og hf-kurser, Foreningen af Skoleledere ved de tekniske skoler, Foreningen af Uddannelses- og Erhvervsvejledere ved Tekniske Skoler, Foreningen af Universitets- og Handelshøjskolestuderende, Foreningen for Danske Landbrugsskoler, Foreningen for Frie Samarbejdende MVU-institutioner, Frit Forum - Socialdemokratiske Studerende, Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd (FTF), Fællesrådet for Foreninger for Uddannelses- og Erhvervsvejledning (FUE), Gymnasieelevernes Landsorganisation, Gymnasiernes Bestyrelsesforening, Gymnasieskolernes Lærerforening, Gymnasieskolernes Rektorforening, Handel, Transport og Serviceerhvervene (HTS-A), Handelsskolernes Forstander- og inspektørforening, Handelsskolernes Lærerforening, HK/Kommunal, HK/Stat, Håndværksrådet, Interesseorganisationen for handelsskolernes ledelser (HFI), Jordemoderuddannelsens Rektorforening, Kommunernes Landsforening, Konkurrencestyrelsen, Kulturministeriets Rektorer, Københavns Kommune, Landsforbundet af Voksen- og Ungdomsundervisere, Landsorganisationen i Danmark (LO), Landssammenslutningen af Handelsskoleelever, Landssammenslutningen af Kursusstuderende, Lederforeningen (VUC), Lederforsamlingen, Ungdommens Uddannelsesvejledning, Lærernes Centralorganisation, Lærerseminariernes og pædagogseminariernes bestyrelsesforeninger, Lærerseminariernes Rektorforsamling, Lærerstuderendes Landskreds, MVU-rådet, Nævnet om Støtteberettigende Uddannelser i Udlandet, Pædagogseminariernes Rektorforsamling, Pædagogstuderendes Landssammenslutning, Radiografuddannelsens Rektorforsamling, Rektorforsamling for bioanalytikeruddannelser, Rektorforsamlingen for de Sociale Højskoler, Rektorforsamlingen for Sygeplejerskeuddannelsen, Rektorforsamlingen for Teknika, Rektorkollegiet, Rigsrevisionen, Rådet for grundlæggede erhvervsrettede uddannelser (REU), Sammenslutningen af ledere ved skolerne for de grundlæggende sosu-uddannelser, Socialpædagogernes Landsforbund, Studenterrådgivningen, Studierådet for Ingeniørstuderende i Danmark, Studievejlederforeningen for gymnasiet og hf, Suhr's Seminarium, SU-rådet, Sygeplejestuderendes Landssammenslutning og VUC Bestyrelsesforening


 

10. Sammenfattende skema



 
Positive konsekvenser/mindreudgifter
Negative konsekvenser/merudgifter
Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og regioner
Ingen
Fra 2010 en merudgift på 1 mio. kr. i form af færre indkomstkontrolkrav og færre fravalg af SU og en merudgift på 0,5 mio. kr. til administration. Herudover en engangsudgift i 2009 på 0,5 mio. kr. til IT-udvikling. Det forudsættes, at forslaget har virkning først gang for indkomstkontrollen for 2009.
Administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner
Ingen
Ingen
Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Ingen
Ingen
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Ingen
Ingen
Miljømæssige konsekvenser
Ingen
Ingen
Administrative konsekvenser for borgerne
Ingen
Ingen
Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter


Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser

Til § 1

Til nr. 1-11, 14, 16 og 19-23

Som konsekvens den under nr. 17 foreslåede tolvdeling af forhøjelsen af årsfribeløbet efter SU-lovens § 24, stk. 4, foreslås det - for at undgå misforståelser med hensyn til lovens støttesatser og beløbsgrænser - at de eksisterende støttesatser og beløbsgrænser, der er angivet i 2003-niveau, jf. lov nr. 1225 af 27. december 2003, føres frem til 2008-niveau. Med virkning fra den 1. januar 2009 reguleres satserne og beløbene på sædvanlig vis efter den gældende bestemmelse i SU-lovens § 12, stk. 3.


Til nr. 12

Som et alternativ til den gældende indkomstkontrol efter SU-lovens § 22, hvor egenindkomsten i hele støtteåret sammenholdes med årsfribeløbet, foreslås det, at indkomstkontrollen for uddannelsessøgende, der begynder på eller afslutter en uddannelse i løbet af et støtteår, kun baseres på indkomst i uddannelsesperioden. Herved sammenholdes egenindkomsten i uddannelsesperiode med uddannelsesfribeløbet. Uddannelsesfribeløbet udgør summen af fribeløbene i de måneder i støtteåret, hvor den uddannelsessøgende er under uddannelse.


Det foreslås endvidere, at uddannelsesstøtten nedsættes efter den gældende bestemmelse i SU-lovens § 22, stk. 2. Herefter nedsættes først stipendium, herunder handicaptillæg efter § 7, stk. 2, og forsørgertillæg efter § 7, stk. 3, og supplerende stipendium til dækning af undervisningsafgift efter § 7, stk. 5, dernæst studielån herunder, supplerende studielån til forsørgere efter § 7, stk. 4, og slutlån.


Med bestemmelsen i stk. 2 foreslås det, at undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om uddannelsesperioden, i hvilke tilfælde en uddannelsessøgende, der begynder på eller afslutter en uddannelse i løbet af et støtteår, er omfattet af stk. 1, hvordan egenindkomsten i uddannelsesperioden beregnes på baggrund af oplysninger om indkomst fra indkomstregisteret, jf. lov om et indkomstregister, og hvordan indkomst, der ikke fremgår af indkomstregisteret, beregnes og henføres til uddannelsesperioden.


Det er som udgangspunkt hensigten at fastsætte regler, hvorefter uddannelsesperioden er den periode, hvor den uddannelsessøgende er indskrevet ved en SU-berettigende uddannelse. Herudover er det hensigten i videst muligt omfang at fastsætte objektive regler for, i hvilke tilfælde en uddannelsessøgende, der begynder på eller afslutter en uddannelse i løbet af et støtteår, er omfattet af stk. 1. Undervisningsministeren kan fx fastsætte regler, hvorefter uddannelsessøgende, der begynder på eller afslutter en uddannelse, kun omfattes af de nye regler, når de ikke er i uddannelse i januar eller december eller har minimum fire sammenhængende kalendermåneder i løbet af støtteåret, hvor de er uden for uddannelse.


For så vidt angår den del af indkomsten, der kan indhentes oplysninger om gennem eIndkomstregisteret, er objektive regler også nødvendige, og det er umiddelbart hensigten at fastsætte regler om, at indkomsten (lønnen) henføres til den indberettede lønperiode. Det er tilnærmet optjeningsperiode, men lønudbetalingen kan også omfatte, løn der er optjent i en tidligere periode, fx overtidsbetaling, der er optjent i en tidligere periode. Lønperioden, kan strække sig over flere måneder, ligesom den kan overlappe to kalendermåneder.


Den støtteperiode, som egenindkomsten skal opgøres for, omfatter altid hele kalendermåneder. Hvis en lønperiode fx starter før udløbet af støtteperioden og slutter efter støtteperioden, kan antallet af kalenderdage i den indberettede lønperiode optælles. Det vil herefter være muligt at beregne, hvor meget den studerende har tjent i gennemsnit pr. dag i lønperioden og hermed i den enkelte måned. Hvis perioden strækker sig fra den 21. juni til den 20. juli, er der 30 kalenderdage. Hvis den studerende bliver færdiguddannet i juni, vil 10/30 af lønudbetalingen blive periodiseret til juni og 20/30 til juli.


Fordelen at tage udgangspunkt i lønperioden er, at periodiseringen vil afspejle, hvilken måned lønnen er optjent i. Det har inden betydning, om den studerende er forud- eller bagudlønnet. Ulemperne ved modellen er, at lønnen ikke nødvendigvis er optjent jævnt fordelt over hele lønperioden, og at lønudbetalingen kan omfatte beløb, der vedrører en tidligere periode. Det er imidlertid afgørende for styrelsen, at der kan ske størst mulige digitalisering i indkomstkontrollen, og at reglerne i SU-loven muliggør en afvisning af sager, hvor støttemodtager påberåber sig forhold om lønudbetalingen, der ikke fremgår af eIndkomstregisteret. Det er også af vital betydning for både gennemskueligheden af hele SU-ordningen og dennes administration, at der i loven fortsat regnes med måneden som mindste enhed.


Det er endvidere hensigten at fastsætte regler om, at indkomst, der ikke kan henføres til en bestemt periode i støtteåre, deles med 12 og henføres til hver kalendermåned. Dette vil blandt andet gælde for


- Selvstændige erhvervsdrivendes indkomster

- Indkomst som medhjælpende ægtefælle

- Udenlandske indkomster

- Kapitalindkomster

- Aktieindkomster.



Til nr. 13

Forslaget er en konsekvens af nr. 12.


Til nr. 15

Forslaget er en konsekvens af nr. 12, hvorefter den endelige tildeling for uddannelsessøgende, der opfylder betingelserne i den under nr. 2 affattede § 22 a, tager udgangspunkt i uddannelsesperioden.


Til nr. 17

Det foreslås som konsekvens af den under nr. 12, foreslåede bestemmelse, at forhøjelsen af årsfribeløbet med 20.120 kr. (2003-niveau) for hvert af den uddannelsessøgendes børn under 18 år, deles med 12, så fribeløbsforhøjelsen angives med et månedligt beløb. Fribeløbsforhøjelsen angives i 2008-niveau, der med de under § 1, nr. 1-11, 14, 16-17 og 19-23, foreslåede ændringer er lovens satsniveau. Fribeløbet forhøjes herefter med 1.917 kr. pr. måned i støtteåret eller uddannelsesperioden, hvilket er en tolvtedel af 23.008 kr., der er satsen angivet i 2008-niveau. Forslaget medfører ingen ændring for uddannelsessøgende, der indkomstkontrolleres efter de gældende regler i SU-lovens § 22.


Til nr. 18 og 24

Forslaget er en konsekvens af forslaget under nr. 12, der indfører begrebet "uddannelsesfribeløb", der kun gælder for uddannelsessøgende, der opfylder betingelserne i den i nr. 12 affattede § 22 a.


Til nr. 25

SU-lovens § 39, der giver styrelsen mulighed for at indhente oplysninger fra SKAT, blev senest ændret ved lov nr. 404 af 8. maj 2006 om ændring af forskellige love (Konsekvensændringer som følge af lov om et indkomstregister), da der blev givet terminaladgang for styrelsen til indkomstregisteret, jf. lov om et indkomstregister. Terminaladgangen omfatter blandt andet oplysninger, der er nødvendige for tildeling, beregning og tilbagebetaling af uddannelsesstøtte, herunder indkomst- og formueforhold. Af bemærkningerne til bestemmelsen fremgår det, at indkomstregisterets oplysninger om indkomst forventedes anvendt i forbindelse med manuel sagsbehandling. Det foreslås derfor, at hjemlen til terminaladgang til oplysninger i indkomstregisteret suppleres med en hjemmel til at kunne indhente oplysninger om indkomst og optjeningsperioder i elektronisk form i forbindelse med beregning af egenindkomsten i uddannelsesperioden efter den under § 1, nr. 12, affattede § 22 a og regler fastsat i medfør heraf. Herved skabes der mulighed for en automatisk beregning af egenindkomsten i uddannelsesperioden, hvilket er forudsætningen for en smidig sagsbehandling.


Til nr. 26

Det følger af SU-lovens § 63, at loven ikke finder anvendelse for uddannelsessøgende ved uddannelsesinstitutioner på Færøerne. Bestemmelsen blev optaget i SU-loven ved lov nr. 723 af 18. november 1987 om ændring af forskellige love om Færøernes undervisningsvæsen (Ændring af regler om finansiering og refusion). Herved ophævedes de hidtil gældende regler i SU-loven om støtte til uddannelsessøgende ved færøske uddannelsesinstitutioner, og de hidtil ydede beløb indgik i stedet i bloktilskuddet. Administrationen af støtte til uddannelsessøgende ved færøske uddannelsesinstitutioner overgik således til det færøske hjemmestyre efter regler fastsat af Lagtinget.


Det foreslås, at SU-lovens § 63 om lovens territoriale anvendelsesområde ændres, så SU-loven ikke gælder for Færøerne og Grønland. Ændringen er af teknisk karakter, idet Grønland og - som ovenfor nævnt - Færøerne allerede har egne støttesystemer for uddannelsessøgende ved færøske og grønlandske uddannelsesinstitutioner. Uddannelsesstøtte til uddannelsessøgende ved færøske og grønlandske uddannelsesinstitutioner er således henholdsvis et særanliggende for Færøerne og et hjemmestyreanliggende for Grønland, hvorfor loven ikke finder anvendelsen på Færøerne og Grønland. Ændringen har ingen betydning for grønlænderes og færingers muligheder for som danske statsborgere at få SU til uddannelse i Danmark efter SU-lovens §§ 2 og 3 og regler fastsat i medfør heraf eller at til få SU til uddannelse i udlandet efter regler fastsat i medfør af § 4.


Til § 2

Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli 2008.


Det er fra den 1. januar 2008 blevet obligatorisk for alle oplysningspligtige at indberette oplysninger om indkomst til eIndkomstregisteret. Det er imidlertid en forudsætning for den foreslåede periodisering af indkomstkontrollen, at styrelsen kan indhente pålidelige oplysninger fra eIndkomstregisteret om den uddannelsessøgendes indkomst i uddannelsesperioden. Det er centralt for eIndkomstregisterets succes, at indkøringsfasen foregår så smidigt og problemfrit som muligt, men det kan ikke forventes, at systemet fungerer helt optimalt fra den 1. januar 2008. Arbejdsdirektoratet forventer derfor først at basere dets administration af arbejdsløshedsdagpenge, efterløn m.v. på oplysninger fra eIndkomstregisteret fra den 1. januar 2009.


På denne baggrund foreslås det i stk. 2, at undervisningsministeren bemyndiges til at fastsætte tidspunktet for ikrafttræden af de foreslåede bestemmelser om periodisering af indkomstkontrollen. Det drejer sig om den under § 1, nr. 12, foreslåede § 22 a, samt de under § 1, nr. 13, 15, 18 og 24-25 foreslåede ændringer, der er konsekvenser heraf.


Endelig præciseres det i stk. 3, at lovforslagets støttesatser og beløbsgrænser, der er angivet i 2008-niveau, skal reguleres første gang den 1. januar 2009 efter den gældende bestemmelse i SU-lovens § 12, stk. 3.



Bilag 1

Lovforslaget sammenholdt med gældende lov

Gældende formulering
 
Lovforslaget
  
§ 1
I lov om statens uddannelsesstøtte (SU-loven), jf. lovbekendtgørelse nr. 983 af 27. juli 2007, fortages følgende ændringer:
§ 8. Det månedlige stipendium udgør, medmindre det udbetales med dobbelt sats, højst:
1) Hjemmeboendesats: 2.177 kr.
2) Udeboendesats: 4.379 kr.
 
1. I § 8, stk. 1, nr. 1, ændres »2.177 kr.« til: »2.489 kr.«
2. I § 8, stk. 1, nr. 2, ændres »4.379 kr.« til: »5.007 kr.«
Stk. 2. Det månedlige stipendium uden for klippekortet for uddannelsessøgende på 18 og 19 år udgør, medmindre det udbetales med dobbelte beløb, højst:
  
1) Grundstipendium med hjemmeboendesats: 969 kr. med eventuelt tillæg afhængigt af forældrenes indkomstgrundlag efter § 25, stk. 2
 
3. I § 8, stk. 2, nr. 1, og § 25, stk. 1, 1. pkt., ændres »969 kr.« til: »1.108 kr.«
2) Grundstipendium med udeboendesats: 2.807 kr. med eventuelt tillæg afhængigt af forældrenes indkomstgrundlag efter § 25, stk. 2
 
4. I § 8, stk. 2, nr. 2, og § 25, stk. 1, 2. pkt., ændres »2.807 kr.« til: »3.211 kr.«
§ 9. Det månedlige studielån udgør, medmindre det udbetales med dobbelt sats, højst 2.241 kr., jf. dog § 25, stk. 6.
 
5. I § 9 ændres »2.241 kr.« til: »2.562 kr.«
§ 10. Det månedlige slutlån udgør 5.778 kr.
 
6. I § 10 ændres »5.778 kr.« til: »6.607 kr.«
§ 10 a. Det månedlige stipendium som tillæg efter § 7, stk. 2, udgør 5.571 kr.
 
7. I § 10 a, stk. 1, og § 24, stk. 1, ændres »5.571 kr.« til: »6.370 kr.«
§ 10 b. Det månedlige stipendium som tillæg efter § 7, stk. 3, nr. 1, til enlige forsørgere udgør 4.379 kr.
 
8. I § 10 b, stk. 1, ændres »4.379 kr.« til: »5.007 kr.«
Stk. 2. Det månedlige stipendium som tillæg efter § 7, stk. 3, nr. 2, til samboende forsørgere udgør 626 kr.
 
9. I § 10 b, stk. 2, ændres »626 kr.« til: »715 kr.«
Stk. 3. Det månedlige supplerende studielån efter § 7, stk. 4, udgør højst 1.121 kr.
 
10. I § 10 b, stk. 3, ændres »1.121 kr.« til: »1.282 kr.«
§ 11. Det månedlige supplerende stipendium som tilskud til dækning af betaling for undervisning udgør højst 85 pct. af 1/12 af den faktiske betaling for undervisningen beregnet på årsbasis, dog højst 1.708 kr. pr. støttemåned.
 
11. I § 11, stk. 1, ændres »1.708 kr.« til: »1.954 kr.«
  
12. Efter § 22 indsættes:
»§ 22 a. Uddannelsesstøtten i et støtteår for uddannelsessøgende, der begynder på eller afslutter en uddannelse i løbet af et støtteår og er omfattet af regler fastsat i medfør af stk. 3, nr. 2, nedsættes kun ved den endelige tildeling for dette år, hvis
1) den uddannelsessøgendes egenindkomst i de måneder i støtteåret, hvor den uddannelsessøgende er under uddannelse, (uddannelsesperioden), overstiger summen af de månedlige fribeløb i samme periode (uddannelsesfribeløbet), og
2) nedsættelsen af uddannelsesstøtten efter denne bestemmelse er til fordel for den uddannelsessøgende.
Stk. 2. Uddannelsesstøtten nedsættes efter § 22, stk. 2, og regler fastsat i medfør heraf.
Stk. 3. Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om,
1) uddannelsesperioden,
2) i hvilke tilfælde en uddannelsessøgende, der begynder på eller afslutter en uddannelse i løbet af et støtteår, er omfattet af stk. 1,
3) hvordan egenindkomsten i uddannelsesperioden beregnes på baggrund af oplysninger om indkomst fra indkomstregisteret, jf. lov om et indkomstregister, og
4) hvordan indkomst, der ikke fremgår af indkomstregisteret, beregnes og henføres til uddannelsesperioden.«
§ 23. Den uddannelsessøgendes egenindkomst opgøres for hele støtteåret uanset støtteperiodens længde.
 
13. I § 23, stk. 1, indsættes efter »støtteperiodens længde«: », jf. dog § 22 a«.
Stk. 2. Egenindkomsten er enhver positiv indkomst, der henføres til eller indgår i den personlige indkomst, kapitalindkomsten og aktieindkomst, der beskattes efter personskattelovens § 8 a, stk. 2.
  
Stk. 3. I egenindkomsten fradrages
1) stipendium efter afsnit I i denne lov,
2) arbejdsmarkedsbidrag, der fragår ved opgørelse af den skattepligtige indkomst efter ligningslovens § 8 M, og
3) tilskrevne renter af beløb, der er opsparet den 31. december 1993 på en uddannelseskonto efter lov om uddannelsesopsparing og ikke senere er hævet. Det opsparede beløb omfatter renter, der er tilskrevet senest den 31. december 1993.
  
Stk. 4. Styrelsen kan i enkelte tilfælde godkende andre særlige fradrag i egenindkomsten.
  
§ 24. Fribeløbet er 5.571 kr. pr. måned (laveste fribeløb).
  
Stk. 2. Fribeløbet er 13.912 kr. pr. måned (mellemste fribeløb) for hver måned i støtteåret, hvor den uddannelsessøgende har
1) valgt stipendium og studielån fra,
2) været indskrevet ved en uddannelse, der giver ret til uddannelsesstøtte, men har haft orlov fra uddannelsen, jf. dog stk. 3, nr. 5,
3) været indskrevet ved en uddannelse, der giver ret til uddannelsesstøtte, men ikke har været studieaktiv, jf. dog stk. 3, nr. 5, eller
4) været i praktik, der ikke giver ret til uddannelsesstøtte, jf. dog stk. 3, nr. 5.
 
14. I § 24, stk. 2, ændres »13.912 kr.« til: »15.908 kr.
15. I § 24, stk. 2, 3 og 9, indsættes efter »støtteåret«: »eller uddannelsesperioden«.
Stk. 3. Fribeløbet er 26.775 kr. pr. måned (højeste fribeløb) for hver måned i støtteåret, hvor den uddannelsessøgende
1) ikke gennemgår en uddannelse i Danmark eller i udlandet, der giver ret til uddannelsesstøtte efter afsnit I,
2) ikke opfylder aldersbetingelsen for at få uddannelsesstøtte, jf. § 2, stk. 1, nr. 3, og stk. 2,
3) gennemgår en uddannelse, der giver ret til uddannelsesstøtte, men ikke er dansk statsborger eller i støttemæssig henseende ligestillet med danske statsborgere, jf. § 2, stk. 1, nr. 1, jf. § 2 a,
4) i perioder, der i øvrigt giver ret til uddannelsesstøtte, får anden offentlig støtte, der tilsigter at dække leveomkostningerne, jf. § 2, stk. 1, nr. 5,
5) ikke kan få stipendium og studielån, fordi støttetiden, jf. § 17, er brugt, og ikke får udbetalt slutlån eller
6) ikke kan få stipendium og studielån som følge af bestemmelserne i § 2, stk. 4 og 5.
 
16. I § 24, stk. 3, ændres »26.775 kr.« til: »30.619 kr.«
Stk. 4. Årsfribeløbet forhøjes med 20.120 kr. for hvert af den uddannelsessøgendes børn, der er under 18 år.
Stk. 5. Fribeløbet og beløbene i stk. 4 og 9 reguleres en gang årligt efter bestemmelsen i § 12, stk. 3.
 
17.§ 24, stk. 4, affattes således:
»Stk. 4. Årsfribeløbet eller uddannelsesfribeløbet forhøjes med 1.917 kr. pr. måned for hvert af den uddannelsessøgendes børn, der er under 18 år.«
Stk. 6. Årsfribeløbet forhøjes, hvis en uddannelsessøgende i et støtteår gennemgår ph.d.-studiet og får SU-ph.d.-stipendium efter afsnit II, med:
1) Beløb, den uddannelsessøgende får i SU-ph.d.-stipendium.
2) Beløb, den uddannelsessøgende får i supplerende ph.d.-stipendium i forbindelse med rejseudgifter til studierejser i Danmark og i udlandet, jf. § 52, og beløb, stipendiegiver afholder til rejseudgifter til studierejser i Danmark og i udlandet, når de er indkomstskattepligtige i støtteåret for den uddannelsessøgende, jf. § 52.
 
18. I § 24, stk. 6, to steder i stk. 7, samt i stk. 8 og 9 indsættes efter »Årsfribeløbet«: »eller uddannelsesfribeløbet«
Stk. 7. Årsfribeløbet kan efter ansøgning forhøjes med det beløb, en uddannelsessøgende får som:
1) Legater eller lignende, der gives med uddannelsesformål for øje, hvis sådanne beløb indgår i egenindkomsten.
2) Udbetalinger i henhold til lov om arbejdsskadeforsikring og lov om erstatningsansvar, hvis sådanne beløb indgår i egenindkomsten. Årsfribeløbet forhøjes dog ikke for uddannelsessøgende, som modtager tillæg efter § 7, stk. 2.
  
Stk. 8. Årsfribeløbet forhøjes for uddannelsessøgende, der har indgået kontrakt med forsvaret om deltagelse i konfliktforebyggende, fredsbevarende, fredsskabende, humanitære og andre lignende opgaver i udlandet. Indgår følgende særlige indtægter i egenindkomsten, forhøjes fribeløbet med disse indtægter efter fradrag af arbejdsmarkedsbidrag, jf. § 23, stk. 3, nr. 2:
1) Løn og tillæg, der er indtjent under ovennævnte særlige tjenester i udlandet samt de hertil knyttede missionsforberedelses- og afviklingsperioder.
2) Særlig godtgørelse og bonus, der udbetales eller frigøres i henhold til kontrakten.
3) Feriegodtgørelse af de indtægter, der er nævnt i nr. 1 og 2.
  
Stk. 9. Årsfribeløbet nedsættes med 4.571 kr. for hver måned i støtteåret, hvor den uddannelsessøgende har modtaget tillæg efter § 7, stk. 2.
Stk. 10. Undervisningsministeren fastsætter regler om forhøjelse af fribeløbet efter stk. 7.
 
19. I § 24, stk. 9, ændres »4.571 kr.« til: »5.227 kr.«
§ 25. Uddannelsessøgende på 18 og 19 år får uden for klippekortet et grundstipendium på 969 kr. om måneden. For uddannelsessøgende, der får stipendium med udeboendesats efter § 8, stk. 4, er grundstipendiet dog 2.807 kr. om måneden. Grundstipendiet gives indtil udgangen af den måned, hvor den uddannelsessøgende fylder 20 år, og er uafhængigt af forældrenes indkomst.
  
Stk. 2. De uddannelsessøgende får tillæg til grundstipendiet, hvis forældrenes samlede indkomstgrundlag på grundlag af deres indkomst i det andet kalenderår forud for støtteåret ikke overstiger 239.293 kr. Tillægget svarer til forskellen mellem maksimalt stipendium efter § 8, stk. 1, samt eventuelt supplerende stipendium efter § 11 og grundstipendiet. Tillægget nedsættes ved et højere indkomstgrundlag og bortfalder helt ved et indkomstgrundlag på 510.659 kr. For uddannelsessøgende, der får stipendium med udeboendesats efter § 8, stk. 4, bortfalder tillægget dog helt ved et indkomstgrundlag på 418.145 kr.
 
20. I § 25, stk. 2, 1. pkt., ændres »239.293 kr.« til: »273.644 kr.«
21. I § 25, stk. 2, 3. pkt., ændres »510.659 kr.« til: »583.966 kr.«
22. I § 25, stk. 2, 4. pkt., ændres »418.145 kr.« til: »478.171 kr.«
Stk. 3. De uddannelsessøgende får dog uafhængig af forældrenes indkomst stipendium med det maksimale beløb efter § 8, stk. 1, når de har et barn.
  
Stk. 4. Forældrenes samlede indkomstgrundlag nedsættes med 25.399 kr. for hver af ansøgers søskende, der er under 18 år.
Stk. 5. Beløbene i stk. 1, 2 og 4 reguleres én gang årligt efter § 12, stk. 3.
 
23. I § 25, stk. 4, ændres »25.399 kr.« til: »29.046 kr.«
Stk. 6. Uddannelsessøgende, hvis tillæg til grundstipendiet nedsættes eller helt bortfalder efter stk. 2, kan
1) optage yderligere studielån med et beløb, der svarer til nedsættelsen,
2) få årsfribeløbet forhøjet med et beløb, der svarer til nedsættelsen, eller
3) samtidig optage yderligere studielån og få forhøjet årsfribeløbet med et beløb, der sammenlagt svarer til nedsættelsen.
Stk. 7. De uddannelsessøgende skal ved ansøgning om uddannelsesstøtte oplyse forældrenes navn, adresse og personnummer.
 
24. I § 25, stk. 6, nr. 2 og 3, og § 30, stk. 2, 2. pkt., indsættes efter »årsfribeløbet«: »eller uddannelsesfribeløbet«.
Stk. 8. Undervisningsministeren kan fastsætte regler
1) om, at forældrenes indkomstgrundlag ikke skal lægges sammen,
2) om nedsættelse af indkomstgrundlaget efter stk. 4,
3) om, hvilket indkomstgrundlag der skal anvendes, når indkomstgrundlaget ændres,
4) om fravigelse af indkomstgrundlaget, når forældrenes indkomst er faldet væsentligt,
5) om beregningsgrundlaget for forældre med indkomst og formuebeløb på Færøerne og i Grønland og
6) om beregningsgrundlaget for forældre med indkomster og formuebeløb, der ikke er skattepligtige i Danmark.
  
§ 39. Styrelsen kan hos told- og skatteforvaltningen og andre offentlige myndigheder indhente de oplysninger om den uddannelsessøgende og dennes forældre, der er nødvendige for tildeling, beregning og tilbagebetaling af uddannelsesstøtte, herunder indkomst- og formueforhold samt opholdsgrundlag for udenlandske statsborgere. Styrelsen kan herunder få terminaladgang til de i 1. pkt. nævnte oplysninger i indkomstregisteret, jf. § 7 i lov om et indkomstregister.
 
25. I § 39, stk. 1, 2. pkt., indsættes efter »lov om et indkomstregister«: », og kan indhente oplysninger om indkomst og indkomstperioder i elektronisk form i indkomstregisteret i forbindelse den endelige tildeling, jf. § 22 a«.
§ 63. Loven finder ikke anvendelse for uddannelsessøgende ved uddannelsesinstitutioner på Færøerne.
 
26.§ 63 affattes således:
»§ 63. Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.«