L 71 Forslag til lov om ændring af lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension.

(Kompetenceudviklings- og uddannelsesfonde).

Af: Beskæftigelsesminister Claus Hjort Frederiksen (V)
Udvalg: Arbejdsmarkedsudvalget
Samling: 2007-08 (2. samling)
Status: Stadfæstet

Lovforslag som fremsat

Fremsat: 06-02-2008

Fremsat: 06-02-2008

Lovforslag som fremsat

20072_l71_som_fremsat (html)

L 71 (som fremsat): Forslag til lov om ændring af lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension. (Kompetenceudviklings- og uddannelsesfonde).

Fremsat den 6. februar 2008 af beskæftigelsesministeren (Claus Hjort Frederiksen)

Forslag

til

Lov om ændring af lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension

(kompetenceudviklings- og uddannelsesfonde)

§ 1

I lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension, jf. lovbekendtgørelse nr. 848 af 21. juli 2006, som ændret bl.a. ved lov nr. 1537 af 20. december 2006, lov nr. 577 af 6. juni 2007 og senest ved lov nr. 1235 af 24. oktober 2007 foretages følgende ændringer:

1. I § 23, stk. 4, ændres »§ 26 b, stk. 3 og 4« til: »§ 26 b, stk. 3-5 og 7«.

2. I § 23, stk. 5, ændres »§ 26 b, stk. 5« til: »§ 26 b, stk. 6«.

3. I § 26 b indsættes efter stk. 4 som nyt stykke:

»Stk. 5. Midlerne kan placeres i et særskilt etableret eller eksisterende datterselskab, som Arbejdsmarkedets Tillægspension ejer fuldt ud, og som har til formål at levere administrative ydelser til overenskomstbaserede kompetenceudviklings- og uddannelsesfonde og sammenslutninger af sådanne eller levere tilsvarende ydelser til administrationsvirksomheder for sådanne aftagere. Et eventuelt salg af ydelser fra Arbejdsmarkedets Tillægspension til et sådant selskab skal ske efter reglerne i § 23, stk. 4.«

Stk. 5-6 bliver herefter stk. 6-7.


4. I § 26 c, stk. 2, ændres »§ 26 b, stk. 3-6« til: »§ 26 b, stk. 3-7«.

5. I § 26 e, stk. 5, ændres »§ 26 b, stk. 3-6« til: »§ 26 b, stk. 3-7«.

§ 2

Loven træder i kraft den 1. april 2008.

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger

 

1. Lovforslagets indhold og baggrund



Landsorganisationen i Danmark (LO) og Dansk Arbejdsgiverforening (DA) har i fællesskab anmodet Beskæftigelsesministeriet om at give Arbejdsmarkedets Tillægspension hjemmel til at yde teknisk og administrativ bistand til driften af kompetenceudviklingsfonde og uddannelsesfonde, der aftales mellem DA og LO eller andre overenskomstparter.


Arbejdsmarkedets parter har gennem en længere årrække varetaget betydelige uddannelsesmæssige opgaver og har haft fokus på nødvendigheden af en fortsat videreuddannelse og opkvalificering af arbejdsstyrken. En del af disse tiltag har hidtil været organiseret i fondsregi.


LO og DA har ved de seneste overenskomstforhandlinger i foråret 2007 aftalt at oprette en central LO/DA-kompetenceudviklingsfond. Fondens bestyrelse sammensættes med lige ret for LO og DA.


LO/DA-kompetenceudviklingsfonden har til formål - inden for de rammer der fastlægges af fondens bestyrelse - at yde tilskud til medlemsvirksomhedernes omkostninger i forbindelse med individuel kompetenceafklaring for den enkelte medarbejder, afklaring af tilstrækkelige grundlæggende læse-, skrive- eller regnefærdigheder for den enkelte medarbejder samt medarbejdernes deltagelse i selvvalgt efter- og videreuddannelse i op til 2 uger om året.


Finansieringen af ordningen sker ved, at virksomhederne indbetaler i alt 520 kr. om året pr. fuldtidsansat medarbejder (dog 260 kr. i 2008) til kompetenceudviklingsfonden.


På de overenskomstområder, hvor overenskomstparterne er enige herom, kan parterne vælge at oprette tilsvarende egne kompetenceudviklingsfonde eller at tilslutte sig fælles kompetenceudviklingsfonde eller en kompetenceudviklingsfond på et andet relevant overenskomstområde, som i givet fald træder i stedet for den centrale kompetenceudviklingsfond.


Kompetenceudviklingsfonde er en overbygning og videreførelse på de allerede eksisterende fonde med uddannelsesmæssige formål og andre lønmodtagerudviklende tiltag i øvrigt. Disse fonde hidrører fra aftaler mellem DA og LO og andre overenskomstparter. Med oprettelsen af kompetenceudviklingsfondene, som en overbygning og videreudvikling af uddannelsesaftalerne, vil der med nærværende lovhjemmel kunne ydes teknisk administrativ bistand til såvel de kompetenceudviklende tiltag som de uddannelsesmæssige tiltag, der aftales i mellem DA og LO eller andre relevante overenskomstparter.


Arbejdsmarkedets Tillægspension har allerede i dag hjemmel til at tilbyde administrative ydelser til pensionsordninger, myndigheder og andre udbydere af alderdomssikring, efterløn, ordninger om udligning af arbejdsgivernes udgifter i forbindelse med barsel og finansiel virksomhed omfattet af lov om finansiel virksomhed, bortset fra pengeinstitut-, realkreditinstitut- og forsikringsvirksomhed. Der findes 11 datterselskaber under ATP-koncernen. Ni af dem er investeringsselskaber, mens to er administrationsselskaber.


Arbejdsmarkedets parters ønske om at lade ATP administrere kompetenceudviklings- og uddannelsesfondene, kræver en selvstændig lovhjemmel, idet denne opgave/virksomhed ikke er omtalt i ATP´s eksisterende muligheder for at tilbyde administrative ydelser, herunder at udskille en sådan virksomhed i et datterselskab, der ejes fuldt ud af ATP.


Hjemlen omfatter alene varetagelse af administrativ og teknisk bistand til overenskomstbaserede fonde eller sammenslutninger af sådanne med kompetence- og uddannelsesmæssige formål, som er oprettet ved kollektive aftaler enten mellem DA og LO eller andre lønmodtager- og arbejdsgiverorganisationer i fællesskab.


Nærværende forslag imødekommer arbejdsmarkedets parters ønske til at lade ATP yde teknisk/administrativ bistand til kompetenceudviklings- og uddannelsesfondene.


 

3. Økonomiske og administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner



Lovforslaget har ikke økonomiske eller administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner.


 

4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet



Lovforslaget har ikke økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet.


 

5. Miljømæssige konsekvenser



Lovforslaget har ikke miljømæssige konsekvenser.


 

6. Administrative konsekvenser for borgerne



Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.


 

7. Forholdet til EU-retten



Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.


 

8. Høring



Lovforslaget har været sendt i høring i Dansk Arbejdsgiverforening, Landsorganisationen i Danmark, FTF, Akademikernes Centralorganisation, Sammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgiverforeninger, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Ledernes Hovedorganisation, Kristelig Fagforening, Kristelig Arbejdsgiverforening, Kommunernes Landsforening, Amtsrådsforeningen i Danmark og ATP.


 

9. Sammenfattende skema



 
Positive konsekvenser /mindreudgifter
(hvis ja, angiv omfang)
Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang)
Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og regioner
Ingen
Ingen
Administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner
Ingen
Ingen
Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Ingen
Ingen
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Ingen
Ingen
Miljømæssige konsekvenser
Ingen
Ingen
Administrative konsekvenser for borgerne
Ingen
Ingen
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter


Bemærkninger til de enkelte bestemmelser

Til § 1

Til nr. 1

Forslaget indeholder dels konsekvensrettelser som følge af ændringen i nr. 3, dels en tydeliggørelse af ATP's levering af ydelser til investeringsdattervirksomheder og hertil tilknyttede managementselskaber.


ATP har i en årrække leveret administrative ydelser til sine investeringsdattervirksomheder omfattet af § 26 b, stk. 6 i den nugældende lov. Der er tale om administrative ydelser naturligt knyttet til en række fællesfunktioner inden for bogføring, koncernregnskab, bankfunktioner, it-systemer, personale og juridiske funktioner samt lejeforhold.


Med tilføjelsen af henvisningen i forslagets § 23, stk. 4, til § 26 b, stk. 7, (stk. 6 i den nugældende lov) tydeliggøres det i loven, at salg af disse administrative ydelser finder sted.


Til nr. 2

Der er tale om en konsekvensrettelse som følge af ændringen i nr. 3.


Til nr. 3

Med ændringen får ATP mulighed for via datterselskaber at yde teknisk/administrativ bistand til både LO/DA's kompetenceudviklingsfond og tilsvarende decentrale overenskomstbaserede kompetenceudviklingsfonde. Ligeledes medfører ændringen, at ATP via datterselskab kan yde teknisk/administrativ bistand til LO/DA´s uddannelsesfonde eller tilsvarende decentrale overenskomstbaserede uddannelsesfonde.


ATP har igennem en længere årrække haft hjemmel til at sælge administrative ydelser til pensionskasser og tilsvarende ordninger i livsforsikringsselskaber.


Senest ved lov nr. 1370/2004 fik ATP muligheden for at levere administrative ydelser til barselsudligningsordninger via et datterselskab, som ATP ejer fuldt ud. Herved sikres en økonomisk adskillelse i forhold til ATP's øvrige aktivitet.


Med bestemmelsens henvisning til § 23, stk. 4, sikres det, at ATP´s salg af ydelser til selskabet skal ske i henhold til reglerne om indtægtsdækket virksomhed.


Med tilføjelsen af "sammenslutninger af sådanne" sigtes der til, at datterselskabet kan yde bistand til sammenslutninger og lignende af kompetenceudviklingsfonde og uddannelsesfonde i den organisations-/selskabsform, som arbejdsmarkedets parter måtte vælge for fondene.


Endelig får datterselskabet mulighed for at yde tilsvarende bistand til eventuelle administrationsfællesskaber eller administrationsvirksomheder, som efter aftale med en eller flere kompetenceudviklings- og uddannelsesfonde får til opgave at bistå disse. Med tilsvarende ydelser sigtes til, at der kan leveres samme bistand, som kan leveres direkte til kompetenceudviklings- eller uddannelsesfondene.


Hjemlen for ATP's leverance af administrative ydelser vil omfatte alle nødvendige funktioner i forbindelse med levering af administration, herunder primært bidragsopkrævning hos omfattede virksomheder, modtagelse af ansøgninger om udbetaling af refusion fra virksomhederne, vurdering af refusionsgrundlag med henblik på godkendelse eller afslag i overensstemmelse med retningslinjerne fastsat af kompetenceudviklings- eller uddannelsesfondens bestyrelse samt anvisning af betaling af refusion. Det forventes ikke, at der i kompetenceudviklings- eller uddannelsesfondene opbygges en egentlig formue.


Til nr. 4

Konsekvensrettelser som følge af ændringen i nr. 3.


Til nr. 5

Konsekvensrettelser som følge af ændringen i nr. 3.



Bilag 1

Lovforslaget sammenholdt med gældende lov

Gældende formulering
 
Lovforslaget
   
§ 23.
  
§ 23, stk. 2.
  
§ 23, stk. 3.
  
Stk. 4. Bestyrelsen kan tillade direktøren at sælge administrative ydelser til et datterselskab, der er oprettet efter § 26 b, stk. 3 og 4. Salget skal ske efter tilsvarende regler, som gælder for indtægtsdækket virksomhed i statsinstitutioner under finansloven. Denne virksomhed skal regnskabsmæssigt være adskilt fra Arbejdsmarkedets Tillægspensions øvrige regnskab. Beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere regler om vilkår og tilsyn.
 
1. I § 23, stk. 4, ændres »§ 26 b, stk. 3 og 4« til »§ 26 b, stk. 3-5 og 7«.
   
Stk. 5. Bestyrelsen kan tillade direktøren at sælge ydelser til et datterselskab, der er oprettet efter § 26 b, stk. 5. Ydelserne leveres i henhold til Arbejdsmarkedets Tillægspensions sædvanlige forretningsbetingelser og på markedsbaserede vilkår.
 
2. I § 23, stk. 5, ændres »§ 26 b, stk. 5« til: »§ 26 b, stk. 6«.
   
§ 26 b.
  
§ 26 b, stk. 2.
  
§ 26 b, stk. 3.
  
§ 26 b, stk. 4.
  
Stk. 5. Midlerne kan placeres i dattervirksomheder, som Arbejdsmarkedets Tillægspension ejer fuldt ud, og som har til formål at drive finansiel virksomhed omfattet af lov om finansiel virksomhed, bortset fra pengeinstitut-, realkreditinstitut- og forsikringsvirksomhed.
 
3. I § 26 b indsættes efter stk. 4 som nyt stykke: »Stk. 5. Midlerne kan placeres i et særskilt etableret eller eksisterende datterselskab, som Arbejdsmarkedets Tillægspension ejer fuldt ud, og som har til formål at levere administrative ydelser til overenskomstbaserede kompetenceudviklings- og uddannelsesfonde og sammenslutninger af sådanne samt til at levere tilsvarende ydelser til administrationsvirksomheder for sådanne aftagere. Et eventuelt salg af ydelser fra Arbejdsmarkedets Tillægspension til et sådant selskab skal ske efter reglerne i § 23, stk. 4.«
Stk. 6. Hvis Arbejdsmarkedets Tillægspension har en dattervirksomhed, hvis aktivitet er begrænset til at foretage og forvalte investeringer omfattet af stk. 1, kan dattervirksomhedens aktiver inden for værdien af kapitalandele i og eventuelle lån til dattervirksomheden behandles som aktiver efter stk. 1. Er dattervirksomheden ikke helejet, indgår dets aktiver til en forholdsmæssig værdi svarende til den ejede andel af egenkapitalen.
 
Stk. 5-6 bliver herefter stk. 6-7.
   
§ 26 c.
  
§ 26 c, stk. 2. Stk. 1 gælder ikke ved anbringelse af midler i dattervirksomheder efter § 26 b, stk. 3-6.
 
4. I § 26c, stk. 2, ændres »§ 26 b, stk. 3-6« til »§ 26 b, stk. 3-7«.
   
§ 26 e.
  
§ 26 e, stk. 2.
  
§ 26 e, stk. 3.
  
§ 26 e, stk. 4.
  
§ 26 e, stk. 5. Stk. 1, nr. 5, og stk. 3 finder ikke anvendelse på investeringer i en dattervirksomhed, der er omfattet af § 26 b, stk. 3-6, eller på investeringer i virksomheder, hvis aktivitet efter vedtægterne er begrænset til at foretage investeringer i aktiver omfattet af § 26 b, stk. 1, nr. 1-3. I sidstnævnte tilfælde kan investeringen i forhold til bestemmelserne i stk. 1, nr. 4-6, og stk. 2 samt § 26 d, stk. 1, nr. 1, 2 og 4, henføres til § 26 b, stk. 1, nr. 1-3. 
 
5. I § 26 e, stk. 5 ændres »§ 26 b, stk. 3-6« til »§ 26 b, stk. 3-7«.