L 64 (som fremsat): Forslag til lov om
omklassificering af visse veje.
Fremsat den 30. januar 2008 af
Transportministeren (Carina Christensen)
Forslag
til
Lov om omklassificering af visse veje
§ 1.
Følgende veje klassificeres som hovedlandeveje:
1) Motorvejen
Skejby-Skødstrup (del af hovedlandevej 72,
Søften-Løgten (Djurslandmotorvejen)).
2) Diagonalvejen
syd om Give (ny hovedlandevej 340).
3) Motorvejen
Kliplev-Sønderborg (ny hovedlandevej 51).
4) Sunds Omfartsvej
(del af hovedlandevej 429).
5) Motortrafikvej
Bredsten-Vandel (del af hovedlandevej 363).
6) Slagelse
Omfartsvej, etape 1 (ny hovedlandevej 127).
7)
Gørløse Omfartsvej (del af hovedlandevej 141).
8) Diagonalvejen Uldum-E45 (del af hovedlandevej
600338).
§ 2.
Transportministeren bemyndiges til at nedklassificere
følgende vejstrækninger fra hovedlandeveje til
kommuneveje:
1) Hovedlandevej
401, Århus-Grenaa, mellem hovedlandevej 72,
Søften-Løgten (Djurslandmotorvejen), og hovedlandevej
405, Ringvejen Vejlby-Viby.
2) Hovedlandevej
405, Ringvejen Vejlby-Viby, mellem hovedlandevej 401,
Århus-Grenaa, og hovedlandevej 431,
Århus-Søften.
3) Hovedlandevej
431, Århus-Søften, mellem hovedlandevej 405, Ringvejen
Vejlby-Viby, og Motorvejen Skejby-Skødstrup.
4) Hovedlandevej
337, Korskro-Grindsted-Give, mellem hovedlandevej 363,
Vejle-Grindsted, og hovedlandevej 344, Vejle-Herning.
5) Hovedlandevej
319, Sønderborg-Bovrup-Røllum.
6) Hovedlandevej
429, Sunds-Hagebro, mellem hovedlandevej 439, Viborg-Herning, og
tilslutning af Sunds Omfartsvej (ny hovedlandevej 429).
7) Hovedlandevej
363, Vejle-Grindsted, på strækningen, der
afløses af motortrafikvejen Bredsten-Vandel (ny
hovedlandevej 363).
8) Hovedlandevej
125, Slagelse-Kalundborg, mellem kommunevej 3335010,
Løvegade, og tilslutning af Slagelse Omfartsvej (ny
hovedlandevej 127).
9) Hovedlandevej
126, Næstved-Slagelse, mellem kommunevej 3335010,
Løvegade, og M20, Vestmotorvejen.
10) Hovedlandevej
141, Hillerød-Frederikssund, på strækningen, der
afløses af Gørløse Omfartsvej (ny
hovedlandevej 141).
11) Hovedlandevej
370, Herning-Varde, mellem hovedlandevej 68, Herning S-Snejbjerg
Motorvejen, og kommunevej 344, Messevejen.
12) Hovedlandevej
439, Viborg-Herning, mellem kommunevej 6579079, Vesterholmvej, og
hovedlandevej 64, Midtjyske Motorvej.
§ 3.
Transportministeren bemyndiges til at optage følgende
kommuneveje som hovedlandeveje:
1) Kommunevej
600514, Billund-Give, mellem hovedlandevej 363, Vejle-Grindsted, og
kommunevej 600512, Bredsten-Filskov.
2) Kommunevej
600338, Give-Horsens, mellem hovedlandevej 348, Vejle-Viborg, og
kommunevej 600533, Sindbjerg-Uldum.
3) Kommunevej
500316, Kruså-Sønderborg, mellem Motorvejen
Sønderborg-Kliplev og hovedlandevej 316,
Sønderborg-Fynshav.
§ 4.
Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger
1. Lovforslagets hovedindhold og
baggrund
1.1 Hovedindhold
Lovforslaget er en opfølgning på
kommunalreformen, der på vejområdet har medført,
at amternes hidtidige veje er blevet fordelt mellem staten og
kommunerne. Med lovforslaget præciseres statens
myndighedsansvar for en række nye veje, der er planlagt og
påbegyndt i amtsligt regi, og som staten har overtaget fra
amterne i forbindelse med kommunalreformen. Samtidig foreslås
en bemyndigelse til transportministeren til at nedklassificere en
række statslige veje (hovedlandeveje) til kommuneveje i
forbindelse med færdiggørelsen af de nye veje, som
staten har overtaget fra amterne, samt åbningen af visse
andre nye statsveje. Endelig foreslås en bemyndigelse til
transportministeren til at optage nogle kommuneveje, der fremover
vil indgå i det overordnede vejnet, som statsveje.
Lovforslaget vedrører alene spørgsmålet om
myndighedsansvaret for veje under anlæg, hvortil der allerede
er givet anlægsbevilling på finansloven samt
ændringer i myndighedsansvaret for nogle eksisterende veje.
Lovforslaget vedrører således ikke
spørgsmålet om indhold og tilrettelæggelse af
statens vejanlæg.
1.2 Baggrund
Ved lov nr. 583 af 24. juni 2005 om ændring af lov om
offentlige veje, lov om private fællesveje, lov om
grundejerbidrag til offentlige veje, lov om vintervedligeholdelse
og renholdelse af veje samt lov om fremgangsmåden ved
ekspropriation vedrørende fast ejendom (udmøntning af
kommunalreformen for så vidt angår vej- og
ekspropriationslovgivningen) er amternes veje blevet fordelt mellem
staten og kommunerne. Af lovens systematik følger, at veje,
der er angivet i lovens bilag, med virkning fra 1. januar 2007 er
overgået til staten med status som hovedlandeveje, mens
øvrige amtsveje er overgået til kommunerne med status
som kommuneveje. Loven tager ikke stilling til
spørgsmålet om myndighedsansvaret for nye overordnede
veje, der er færdiggjort i amtsligt regi efter lovens
vedtagelse eller nye overordnede veje, som er påbegyndt i
amtsligt regi inden amternes nedlæggelse, og som
færdiggøres af staten. Loven tager derfor heller ikke
stilling til spørgsmålet om de nye vejes konsekvenser
i forhold til myndighedsansvaret for de eksisterende statsveje, som
de nye veje efter deres funktion afløser.
Med lovforslagets § 1 præciseres
myndighedsansvaret for de nye overordnede veje under anlæg,
som staten har overtaget fra amterne. Det forudsættes i
overensstemmelse med sædvanlig praksis, at der i forbindelse
med ibrugtagningen af de nye veje sker en nedklassificering af de
eksisterende statsveje (hovedlandeveje), der afløses af nye
statsveje, til kommuneveje. Efter bestemmelsen i lov om offentlige
veje § 14, stk. 1, 2. pkt., skal nedlæggelse
af offentlige veje som hovedlandeveje, herunder nedklassificering
af de pågældende veje til kommuneveje, ske ved lov. Der
foreslås på den baggrund med lovforslagets
§ 2 en bemyndigelse til transportministeren til at
nedklassificere en række nærmere angivne hovedlandeveje
til kommuneveje. Med lovforslagets § 3 foreslås
tilsvarende en bemyndigelse til transportministeren til at optage
nogle nærmere angivne kommuneveje, som fremover vil
indgå i det overordnede vejnet, som hovedlandeveje. De
ændrede klassificeringer, jf. lovforslagets § 2 og
§ 3, forudsættes, hvor ikke andet er anført
vedrørende de enkelte strækninger, at ske samtidig med
eller i umiddelbar tilknytning til åbningen af de nye
hovedlandeveje, som giver anledning til ændringerne.
2. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
I forbindelse med kommunalreformen er der sket en fordeling af
amternes drifts- og anlægsmidler til veje mellem henholdsvis
staten og kommunerne baseret på amternes hidtidige udgifter
til området. Midlerne er ikke knyttet til bestemte
vejprojekter. Anlægsudgifterne til de vejprojekter, der er
omfattet af lovforslagets § 1, og som det efter
kommunalreformen er statens opgave at færdiggøre, er
optaget på finanslov 2007. Lovforslaget indebærer
således ingen nye anlægsforpligtelser med deraf
følgende anlægsudgifter for staten.
Lovforslagets § 2 indebærer, at
driftsudgifter, der knytter sig til de eksisterende
vejstrækninger, som nedklassificeres fra hovedlandeveje til
kommuneveje, overgår fra staten til den kommune, der
overtager den pågældende vejstrækning.
Tilsvarende indebærer lovforslagets § 3, at
driftsudgifter, der knytter sig til vejstrækninger, som
opklassificeres fra kommuneveje til hovedlandeveje, overgår
fra vedkommende kommune til staten. Den ændrede
udgiftsfordeling mellem staten og kommunerne, der følger af
lovforslagets § 2 og § 3, skal ses i
sammenhæng med statens anlæg af de nye veje, som er
nævnt i lovforslagets § 1. Efter praksis ydes der
ikke økonomisk kompensation for udgifter til løbende
drift og vedligeholdelse fra staten til kommunerne eller omvendt,
når enkeltstående veje overgår til anden
vejbestyrelse i forbindelse med nyanlæg af statslige veje.
Lovforslaget forudsættes på denne baggrund ikke at give
anledning til kompensation mellem staten og kommunerne i henhold
til det udvidede totalbalanceprincip (DUT). Der kan dog mellem
Vejdirektoratet og vedkommende kommune træffes aftale om en
engangskompensation for udførelse af konkrete drifts- og
vedligeholdelsesarbejder til udbedring af mangler m.m.
vedrørende de veje, der overgår til anden
vejbestyrelse.
Omfordelingen af veje mellem staten og kommunerne
indebærer, at den administration, der knytter sig til vejene,
overgår til den nye vejbestyrelse.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative
konsekvenser for regionerne.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
4. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
5. Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
7. Høring over
lovforslaget
Lovforslaget har været i høring hos Kommunernes
Landsforening, Århus Kommune, Vejle Kommune, Billund Kommune,
Hedensted Kommune, Sønderborg Kommune, Aabenraa Kommune,
Herning Kommune, Slagelse Kommune og Hillerød Kommune.
Høringssvarene vil blive fremsendt til Folketingets
Trafikudvalg ledsaget af de kommentarer, som udtalelserne
måtte give anledning til.
8. Sammenfattende skema
Vurdering af
lovforslagets konsekvenser
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat, regioner og kommuner | Lovforslaget er udgiftsneutralt for det
offentlige under ét, men indebærer en omfordeling af
driftsudgifter til veje omfattet af forslagets § 2 og
§ 3 mellem staten og kommunerne. Omfordelingen giver ikke
anledning til overførsel af midler mellem staten og
kommunerne. | Der kan for de enkelte kommuner blive tale
om merudgifter til vedligeholdelse af tilførte veje, som dog
modsvares af, at en del af trafikken på det kommunale vejnet
overflyttes til de nye statsveje, jf. lovforslagets § 1,
med deraf følgende mindreudgifter til øvrige
kommunale veje. |
Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Omfordelingen af de af lovforslaget
omfattede veje mellem staten og kommunerne er samlet set neutral i
administrativ henseende, men indebærer en tilsvarende
omfordeling af det administrative ansvar for vejene mellem de to
niveauer. | Omfordelingen af veje kan give anledning
til begrænset meradministration for kommuner, der
tilføres veje. |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Med klassificeringen af de i bestemmelsen nævnte veje
som hovedlandeveje, præciseres i forhold til lov om
offentlige veje statens myndighedsansvar for de
pågældende veje, som er planlagt og påbegyndt i
amtsligt regi, og som staten har overtaget fra amterne i
forbindelse med kommunalreformen. Der er tale om nye veje.
Diagonalvejen syd om Give og Diagonalvejen Uldum-E45 er allerede
åbnet for trafik. Vejene, der er vist på bilagene 1-6,
er overtaget fra følgende amter:
1) Motorvejen
Skejby-Skødstrup (Djurslandmotorvejen): Århus Amt
2) Diagonalvejen
syd om Give: Vejle Amt
3) Motorvejen
Kliplev-Sønderborg: Sønderjyllands Amt
4) Sunds
Omfartsvej: Ringkjøbing Amt
5) Motortrafikvej
Bredsten-Vandel: Vejle Amt
6) Slagelse
Omfartsvej: Vestsjællands Amt
7)
Gørløse Omfartsvej: Frederiksborg Amt
8) Diagonalvejen
Uldum-E45: Vejle Amt
Til § 2
Til nr.1-3
Nedklassificeringen af de nævnte veje fra hovedlandeveje
til kommuneveje er en følge af anlægget af
Djurslandmotorvejen, jf. lovforslagets § 1, nr. 1, der
vil udgøre den fremtidige overordnede vejforbindelse mellem
E45 og Djursland nord om Århus. Ved nedklassificeringen
overgår vejene til Århus Kommune. Tidspunktet for
nedklassificeringen vil blive fastlagt efter nærmere
drøftelse med Århus Kommune. Der henvises til Bilag
1.
Til nr. 4
Nedklassificeringen af delstrækningen af hovedlandevej
337 (rute 30) mellem hovedlandevej 363 ved Grindsted og
hovedlandevej 344 ved Give er en følge af anlægget af
Diagonalvejen syd om Give, jf. lovforslagets § 1, nr. 2.
I forbindelse med åbningen af Diagonalvejen syd om Give den
19. november 2007 er rute 30, der udgør den overordnede
vejforbindelse mellem Esbjerg og Horsens, omlagt, således at
den fra Grindsted følger hovedlandevej 363 til Billund og
herfra videre ad kommunevej 600514 Billund-Give og Diagonalvejen
syd om Give. Trafikken på den nuværende hovedlandevej
mellem Grindsted og Give vil hermed blive reduceret
væsentligt, og vejen foreslås derfor nedklassificeret
til kommunevej. Ved nedklassificeringen overgår den del af
vejen, der er beliggende i Billund Kommune, til denne kommune, mens
den del af vejen, der er beliggende i Vejle Kommune, overgår
til denne kommune. Samtidig foreslås kommunevej 600514
Billund-Give mellem hovedlandevej 363 og kommunevej 600512
Bredsten-Filskov, der er beliggende i Vejle Kommune,
opklassificeret til hovedlandevej, jf. lovforslagets § 3,
nr. 1. Der henvises til Bilag 2.
Til nr. 5
Nedklassificeringen af hovedlandevej 319,
Sønderborg-Røllum, er en følge af
anlægget af Motorvejen Kliplev-Sønderborg, jf.
lovforslagets § 1, nr. 3. Ved nedklassificeringen
overgår den del af vejen, der er beliggende i Aabenraa
Kommune, til denne kommune, mens den del af vejen, der er
beliggende i Sønderborg Kommune, overgår til denne
kommune. Der henvises til Bilag 3.
Til nr. 6
Nedklassificeringen af hovedlandevej 429, Sunds-Hagebro,
mellem hovedlandevej 439 og tilslutningen af Sunds Omfartsvej er en
følge af anlægget af sidstnævnte, jf.
lovforslagets § 1, nr. 4. Ved nedklassificeringen
overgår vejen til Herning Kommune. Der henvises til Bilag
4.
Til nr. 7
Nedklassificeringen af hovedlandevej 363, Vejle-Grindsted,
på strækningen, der afløses af motortrafikvejen
Bredsten-Vandel, er en følge af anlægget af
motortrafikvejen, jf. lovforslagets § 1, nr. 5. Ved
nedklassificeringen overgår vejen til Vejle Kommune. Der
henvises til Bilag 2.
Til nr. 8 og 9
Nedklassificeringen af en del af hovedlandevej 125,
Slagelse-Kalundborg, og en del af hovedlandevej 126,
Næstved-Slagelse, er en følge af anlægget af
Slagelse Omfartsvej, jf. lovforslagets § 1, nr. 6.
Slagelse Omfartsvej anlægges vest om Slagelse mellem
hovedlandevej 125, Slagelse-Kalundborg, og kommunevej 300502,
Slagelse-Skælskør. Omfartsvejen vil senere kunne
forlænges med en etape 2, der omfatter strækningen
mellem kommunevej 300502, Slagelse-Skælskør, og
hovedlandevej 126, Næstved-Slagelse. Ved åbningen af
omfartsvejens etape 1 nedklassificeres hovedlandevej 125 mellem
tilslutningen af omfartsvejen og Løvegade og hovedlandevej
126 på delstrækningen fra Løvegade til M20,
Vestmotorvejen. De nedklassificerede veje overgår til
Slagelse Kommune. Der henvises til Bilag 5.
Til nr. 10
Nedklassificeringen af hovedlandevej 141,
Hillerød-Frederikssund, på strækningen, der
afløses af Gørløse Omfartsvej, er en
følge af anlægget af omfartsvejen, jf. lovforslagets
§ 1, nr. 7. Den nedklassificerede vej overgår til
Hillerød Kommune. Der henvises til Bilag 6.
Til nr. 11 og 12
Nedklassificeringen af hovedlandevej 370, Herning-Varde,
mellem Herning S-Snejbjerg Motorvejen og Messevejen samt
nedklassificeringen af hovedlandevej 439, Viborg-Herning, mellem
Vesterholmvej og Midtjyske Motorvej, er en følge af
anlægget af de nye motorveje omkring Herning (rute 15/18),
som åbnede i efteråret 2006. De nedklassificerede veje
overgår til Herning Kommune. Nedklassificeringen vil ske med
virkning fra lovens ikrafttræden.
Til § 3
Til nr. 1
Opklassificeringen af kommunevej 600514, Billund-Give, mellem
hovedlandevej 363 Vejle-Grindsted og kommunevej 600512,
Bredsten-Filskov, til hovedlandevej er en følge af
anlægget af Diagonalvejen syd om Give, jf. lovforslagets
§ 1, nr. 2, og den omlægning af rute 30
Esbjerg-Horsens, som sker i forbindelse hermed. Der henvises til
bemærkningerne til lovforslagets § 2, nr. 4 samt
Bilag 2.
Til nr. 2
Opklassificeringen af kommunevej 600338, Give-Horsens, mellem
hovedlandevej 348, Vejle-Viborg, og kommunevej 600533,
Sindbjerg-Uldum, skal, i lighed med opklassificeringen af del af
kommunevej 600514, Billund-Give, ses i sammenhæng med
anlægget af Diagonalvejen syd om Give, jf. lovforslagets
§ 1, nr. 2, og den omlægning af rute 30
Esbjerg-Horsens, som sker i forbindelse hermed, jf.
bemærkningerne til lovforslagets § 2, nr. 4. Der
henvises til Bilag 2.
Til nr. 3
Opklassificeringen af kommunevej 500316,
Kruså-Sønderborg, mellem Motorvejen
Sønderborg-Kliplev og hovedlandevej 316,
Sønderborg-Fynshav, er en følge af anlægget af
motorvejen Sønderborg-Kliplev, jf. lovforslagets
§ 1, nr. 3. Kommunevejen ombygges i forbindelse med
motorvejsanlægget og indgår som en del af denne. Der
henvises til Bilag 3.
Til § 4
Da amterne er nedlagt, og to af de veje, der er omfattet af
lovforslagets § 1 (Diagonalvejen syd om Give og Diagonalvejen
Uldum-E45), allerede er taget i brug, foreslås det, at loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende.
Bilag 1
Djurslandmotorvejen
Bilag 2
Diagonalvejen syd om Give og Bredsten-Vandel
m.m.
Bilag 3
Motorvejen Kliplev-Sønderborg
Bilag 4
Sunds Omfartsvej og nedklassificeringer ved
Herning
Bilag 5
Slagelse Omfartsvej
Bilag 6
Gørløse Omfartsvej