L 6 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om europæiske samarbejdsudvalg. (Udvidelse af antallet
af medlemmer i det særlige forhandlingsorgan).
Fremsat den 28. november 2007 af
beskæftigelsesministeren (Claus Hjort Frederiksen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om europæiske
samarbejdsudvalg 1)
(Udvidelse af antallet af medlemmer i det
særlige forhandlingsorgan)
§ 1
I lov nr. 371 af 22. maj 1996 om europæiske
samarbejdsudvalg, som senest er ændret ved lov nr. 932 af 15.
december 1999, foretages følgende ændringer:
1.
Fodnote til lovens titel affattes således:
»1) Loven
indeholder bestemmelser, der gennemfører Rådets
direktiv nr. 94/45/EF af 22. september 1994, EF-Tidende 1994 L 254,
side 54, Rådets direktiv nr. 97/74/EF af 15. december 1997,
EF-Tidende 1998 L 10, side 22 og Rådets direktiv nr.
2006/109/EF af 20. november 2006, EF-Tidende 2006 L 363, side
416.«
2. I
§ 11, stk. 2,
ændres »18 medlemmer« til: »27
medlemmer«.
3. I
§ 11, stk. 6,
ændres »17 medlemmer« til: »27
medlemmer«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar 2008.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger
1. Indledning
Lov om europæiske samarbejdsudvalg har til formål,
at give mulighed for ensartet information og høring om
beslutninger, der berører de ansatte i flere medlemsstater i
dele af eller hele virksomheden eller koncernen. Dette søges
bl.a. opnået gennem nedsættelse af det særlige
forhandlingsorgan som helst består af
lønmodtagerrepræsentanter, som efter forhandlinger med
virksomhedens centrale ledelse kan indgå aftale om oprettelse
af et europæisk samarbejdsudvalg, som ligeledes helst
består af lønmodtagerrepræsentanter. Disse
udvalg har overordnet til formål at mødes med den
centrale ledelse og her modtage informationer og blive hørt
om udviklingen i Fællesskabsvirksomhedens eller
Fællesskabskoncernens aktiviteter samt dennes
fremtidsperspektiver.
Lovforslaget er identisk med L 7, der blev fremsat i
folketingssamling 2007/2008 1. samling, men som ikke nåede at
blive vedtaget på grund af folketingsvalget den 13. november
2007.
2. Baggrund
Under henvisning til udvidelsen af den Europæiske Union
(EU) har Rådet udstedt direktiv 2006/109/EF af 20. november
2006. Herefter skal medlemsstaterne sørge for at tilpasse
love og administrative bestemmelser, som udvidelsen har betydning
for. I lov om europæiske samarbejdsudvalg er det i dag muligt
at oprette et særligt forhandlingsorgan med kun 17 medlemmer,
hvor formålet med forhandlingsorganet er, at
lønmodtagerrepræsentanter fra hele
Fællesskabsvirksomheden eller Fællesskabskoncernen skal
have mulighed for at blive repræsenteret. Derfor søges
denne bestemmelse tilpasset i henhold til udvidelsen.
3. Lovforslagets indhold
Lovforslaget vil udelukkende medføre ændringer
for det særlige forhandlingsorgan, som kan nedsættes
efter lovens § 11. Det særlige forhandlingsorgan har til
opgave at indlede forhandlinger med den centrale ledelse om enten
nedsættelse af et europæisk samarbejdsudvalg eller
indførelse af en eller flere informations- og
høringsprocedurer. Da en Fællesskabsvirksomhed eller
en Fællesskabskoncern, som beskæftiger
lønmodtagere i alle EU's medlemsstater skal kunne
nedsætte et særligt forhandlingsorgan med
repræsentanter fra alle lande, skal antallet af EU's
medlemsstater også afspejles i lovens tekst, som det
maksimale antal medlemmer i det særlige forhandlingsorgan. EU
består efter udvidelsen den 1. januar 2007 af 27
medlemsstater. På denne baggrund stilles der forslag om at
ændre det maksimale antal medlemmer af det særlige
forhandlingsorgan, så det svarer til det nuværende
antal af medlemsstater.
4. Administrative og
økonomiske konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ikke økonomiske eller administrative
konsekvenser for det offentlige.
5. Administrative og
økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Ændringen vil kunne medføre administrative og
økonomiske konsekvenser for de få danske virksomheder,
som er omfattet af lovens bestemmelser, idet det er den centrale
ledelse, som skal afholde udgifterne i forbindelse med
forhandlingerne, som fremover vil omfatte flere personer fra flere
europæiske lande, jf. lovens § 16. Lovforslaget har
således ikke administrative og økonomiske konsekvenser
for det danske erhvervsliv af betydning.
6. Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget har ingen konsekvenser for borgerne.
7. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget implementerer Rådets direktiv 2006/109 af
20. november 2006 om tilpasning af direktiv 1994/45/EF om
indførelse af europæiske samarbejdsudvalg eller en
procedure i fællesskabsvirksomheder og
fællesskabskoncerner med henblik på at informere og
høre arbejdstagere, til at omfatte Bulgarien og
Rumænien. Fristen for gennemførelse af nævnte
direktiv var den 1. januar 2007.
9. Høring
Lovforslaget har været til høring hos Dansk
Arbejdsgiverforening, Landsorganisationen i Danmark,
Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd, Akademikernes Centralorganisation,
Sammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgiverforeninger,
Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Ledernes Hovedorganisation,
Kommunernes Landsforening, Kristelig Arbejdsgiverforening,
Kristelig Fagbevægelse samt Kommunale Tjenestemænd og
Overenskomstansatte.
10. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser | Negative konsekvenser |
Økonomiske og administrative
konsekvenser for stat, kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | Ingen | Betydning for de meget få danske
virksomheder som er omfattet af loven |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Gennemfører EU-direktiv 2006/109 af
20. november 2006 |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 2
Det særlige forhandlingsorgan kan højst
bestå af et antal medlemmer, der hver især
repræsenterer de europæiske lande, som virksomheden har
lønmodtagere i. En virksomhed med lønmodtagere i alle
EU's medlemsstater skal derfor have mulighed for at nedsætte
et særligt forhandlingsorgan med 27 medlemmer svarende til de
27 medlemsstater. På denne baggrund foreslås § 11,
stk. 2, ændret således, at et særligt
forhandlingsorgan kan have 27 medlemmer i stedet for de
nuværende 18.
Til nr. 3
Med samme begrundelse som nævnt under
bemærkningerne til § 11, stk. 2,
foreslås det maksimale antal af medlemmer i det særlige
forhandlingsorgan i § 11, stk. 6 sat op fra højst 17
til 27 medlemmer. Som følge af en forglemmelse blev det
maksimale antal 17 i stk. 6 ikke ændret til 18 efter
gennemførelse af Rådets direktiv 97/74/EF af 15.
december 1997 ved lov nr. 932 af 15. december 1999.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1.
januar 2008.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | |
Fodnote til lovens titel: | | Fodnote til lovens titel affattes
således: |
Loven indeholder bestemmelser, der
gennemfører Rådets direktiv nr. 94/45/EF, EF-Tidende
1994 L 254, side 54. | | »1) Loven indeholder bestemmelser,
der gennemfører Rådets direktiv nr. 94/45/EF af 22.
september 1994, EF-Tidende 1994 L 254, side 54, Rådets
direktiv nr. 97/74/EF af 15. december 1997, EF-Tidende 1998 L 10,
side 22 og Rådets direktiv nr. 2006/109/EF af 20. november
2006, EF-Tidende 2006 L 363, side 416.« |
| | |
§ 11
--- | | § 11
--- |
Stk. 2. Forhandlingsorganet skal
bestå af mindst 3 og højst 18 medlemmer, som
vælges af lønmodtagerrepræsentanterne eller i
mangel heraf af lønmodtagerne. | | Stk. 2. »18 medlemmer«
ændres til: »27 medlemmer«. |
Stk. 3-5.
--- | | Stk. 3-5.
--- |
Stk. 6. Såfremt summen af
medlemmer valgt efter stk. 5, nr. 1-3, overstiger 17 medlemmer
nedsættes først antallet af medlemmer efter nr. 3,
litra d, og derefter antallet af medlemmer efter henholdsvis nr. 3,
litra a, b og c. | | Stk. 6. »17 medlemmer«
ændres til: »27 medlemmer«. |
Bilag 2
Rådets direktiv 2006/109/EFaf 20.
november 2006om tilpasning af direktiv 94/45/EF om
indførelse af europæiske samarbejdsudvalg eller en
procedure i fællesskabsvirksomheder og
fællesskabskoncerner med henblik på at informere og
høre arbejdstagerne på grund af Bulgariens og
Rumæniens tiltrædelse
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR -
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det
Europæiske Fællesskab,
under henvisning til traktaten om Bulgariens og
Rumæniens tiltrædelse
1),
særlig artikel 4, stk. 3,
under henvisning til akten om Bulgariens og Rumæniens
tiltrædelse, særlig artikel 56,
under henvisning til forslag fra Kommissionen, og
ud fra følgende betragtninger:
(1) Artikel 56 i tiltrædelsesakten fastsætter, at
hvis det på grund af tiltrædelsen er nødvendigt
at tilpasse retsakter vedtaget af institutionerne, som er gyldige
ud over den 1. januar 2007, og de nødvendige tilpasninger
ikke er indeholdt i tiltrædelsesakten eller bilagene dertil,
vedtager Rådet de fornødne retsakter, medmindre det er
Kommissionen, der har vedtaget den oprindelige retsakt.
(2) I slutakten fra konferencen, som udfærdigede
tiltrædelsestraktaten, blev det anført, at de
høje kontraherende parter var nået til politisk
enighed om en række tilpasninger af retsakter vedtaget af
institutionerne, som er nødvendige på grund af
tiltrædelsen, og Rådet og Kommissionen blev opfordret
til at vedtage disse tilpasninger inden tiltrædelsen, om
nødvendigt suppleret og ajourført for at tage hensyn
til udviklingen i gældende EU-ret.
(3) Rådets direktiv 94/45/EF af 22. september 1994 om
indførelse af europæiske samarbejdsudvalg eller en
procedure i fællesskabsvirksomheder og
fællesskabskoncerner med henblik på at informere og
høre arbejdstagerne
2)bør derfor ændres -
UDSTEDT FØLGENDE DIREKTIV:
Artikel 1
Direktiv 94/45/EF ændres som anført i
bilaget.
Artikel 2
1. Medlemsstaterne sætter de nødvendige love og
administrative bestemmelser i kraft for at efterkomme dette
direktiv senest på tidspunktet for Bulgariens og
Rumæniens tiltrædelse af Den Europæiske Union. De
tilsender straks Kommissionen disse bestemmelser med en
sammenligningstabel, som viser sammenhængen mellem de
pågældende bestemmelser og dette direktiv.
Bestemmelserne skal ved vedtagelsen indeholde en henvisning
til dette direktiv eller skal ved offentliggørelsen ledsages
af en sådan henvisning. De nærmere regler for
henvisningen fastsættes af medlemsstaterne.
2. Medlemsstaterne meddeler Kommissionen teksten til de
vigtigste nationale retsforskrifter, som de udsteder på det
område, der er omfattet af dette direktiv.
Artikel 3
Dette direktiv træder i kraft med forbehold af
ikrafttrædelsen af traktaten om Bulgariens og Rumæniens
tiltrædelse og da på datoen herfor.
Artikel 4
Dette direktiv er rettet til medlemsstaterne.
Udfærdiget i Bruxelles, den 20. november 2006
På Rådets vegne
J. Korkeaoja
Formand
Bilag
SOCIAL- OG
ARBEJDSMARKEDSPOLITIK SAMT BESKÆFTIGELSE
31994 L 0045: Rådets direktiv 94/45/EF af 22. september
1994 om indførelse af europæiske samarbejdsudvalg
eller en procedure i fællesskabsvirksomheder og
fællesskabskoncerner med henblik på at informere og
høre arbejdstagerne (EFT L 254 af 30.9.1994, s. 64), som
ændret ved:
31997 L 0074: Rådets direktiv 97/74/EF af 15.12.1997
(EFT L 10 af 16.1.1998, s. 22).
Med forbehold for yderligere ændringer inden
tiltrædelsesdatoen affattes artikel 5, stk. 2, litra b),
således:
»b) Det særlige forhandlingsorgan skal bestå
af mindst tre og højst samme antal medlemmer, som der er
medlemsstater.«
Officielle noter
1) Loven gennemfører
Rådets direktiv nr. 2006/109/EF af 20. november 2006 om
tilpasning af direktiv 94/45/EF om indførelse af
europæiske samarbejdsudvalg eller en procedure i
fællesskabsvirksomheder og fællesskabskoncerner med
henblik på at informere og høre arbejdstagerne
på grund af Bulgariens og Rumæniens tiltrædelse,
EU-Tidende 2006 L 363, side 416.
1) EUT L 157 af 21.6.2006, s.
11.
2) EFT L 254 af 30.9.1994, s.
64.