Skriftlig fremsættelse (24.
januar 2008)
Undervisningsministeren (Bertel Haarder):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om almen voksenuddannelse
og om anerkendelse af realkompetence i forhold til fag i almen
voksenuddannelse og fag i hf-uddannelsen og uddannelsen til
studentereksamen. (avu-loven).
(Lovforslag nr. L 56).
Lovforslaget indebærer en reform af almen
voksenuddannelse (avu) og skal ses i sammenhæng med de behov
for ændringer, som bl.a. Danmarks Evalueringsinstitut
påpegede i sin evaluering i 2005. Lovforslaget er endvidere
et led i regeringens indsats for at sikre, at mindst 95 pct. af en
ungdomsårgang afslutter en ungdomsuddannelse. Med
lovforslaget sker der en øget målretning af
uddannelsen mod de unge voksne, der har forladt folkeskolen med et
resultat, der ikke eller kun delvist gør dem i stand til at
gennemføre videre uddannelse. Samtidigt giver reformen de
modne voksne bedre mulighed for at styrke deres grundlæggende
faglige forudsætninger med henblik på uddannelse,
jobskifte mv.
Lovforslaget indeholder på den baggrund en række
nyskabelser:
Der skabes mulighed for, at kursisterne som noget nyt kan
erhverve en almen forberedelseseksamen. En almen
forberedelseseksamen omfatter beståede prøver i 5 fag,
hvoraf dansk, engelsk og matematik på niveau D altid skal
indgå. En almen forberedelseseksamen vil på
nærmere vilkår give krav på optagelse på
den 2-årige hf-uddannelse.
Avu vil som i dag omfatte kernefag og tilbudsfag.
Fagrækken justeres ved blandt andet at indføre flere
fag på basisniveau, som niveaumæssigt ligger under
folkeskolens 9. klasse, samt fag på niveauerne G, F, E og D.
Herved løftes det afsluttende niveau i kernefagene til
niveau D, og overgangen til hf-uddannelsen i forlængelse af
en almen forberedelseseksamen bliver den tættest mulige, idet
niveau C er laveste gymnasiale niveau. Der vil blive lagt
vægt på klare målbeskrivelser i de enkelte fag,
der vil understøtte sammenhængen mellem avu og
hf.
Med henblik på tosprogede uden tilstrækkelige
danskkundskaber udbygges faget dansk som andetsprog, så det
føres igennem fra basisniveau til niveau D.
Kursisterne kan aflægge prøver efter niveau G og
D, og der vil blive lagt vægt på, at aflæggelse
af prøve skal ses som en naturlig afslutning på et
undervisningsforløb. Niveauerne F og E afsluttes med anden
form for faglig dokumentation. Kursister, som undlader at
aflægge prøve, eller som afslutter uddannelsen
på et niveau, der ikke afsluttes med prøve, har krav
på et deltagerbevis, hvis krav om aktiv deltagelse i
undervisningen er opfyldt,
Undervisningens organisering og tilrettelæggelse vil
kunne ske mere fleksibelt for at imødekomme kursisternes
behov, hvilket fx kan ske ved at udbyde de enkelte fag i mindre
elementer. Hertil kommer krav om løbende evaluering
såvel af undervisningen som af den enkelte kursist, og
institutionerne vil som noget nyt skulle udarbejde regler om
kursisternes aktive deltagelse.
Endvidere indføres hjemmel til, at unge under 18
år på særlige betingelser og mod økonomisk
kompensation fra kursistens bopælskommune kan optages
på avu. Forslaget er en delvis videreførelse af
nuværende praksis.
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1.
august 2009.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget med
bemærkninger, tillader jeg mig at anbefale lovforslaget til
hurtig og velvillig behandling i det høje Ting.