Forslag
til
Lov om almen voksenuddannelse og om anerkendelse
af realkompetence i forhold til fag i almen voksenuddannelse, i
hf-uddannelsen og i uddannelsen til studentereksamen
(avu-loven)
Kapitel 1
Uddannelsens formål
§ 1.
Almen voksenuddannelse har til formål at styrke voksnes
muligheder for videre uddannelse og at fremme deres interesse for
at uddanne sig. Uddannelsen udbydes som undervisning i enkeltfag,
der afsluttes med prøver og eksamen efter national
standard.
Stk. 2. Almen
voksenuddannelse skal styrke kursisternes faglige indsigt, viden og
kompetencer samt deres kritiske sans. Gennem uddannelsen skal
kursisterne tilegne sig mundtlige og skriftlige udtryksmåder,
der sætter dem i stand til at kommunikere nuanceret og
målrettet. Kursisterne skal tillige lære at anvende
forskellige arbejdsformer, og deres kreative og innovative evner
skal udvikles.
Stk. 3.
Undervisningen bygger på åndsfrihed, ligeværd og
demokrati. Undervisningen tilrettelægges, så
kursisterne styrker deres forudsætninger for aktiv medvirken
i et demokratisk samfund. Uddannelsen skal bidrage til, at
kursisterne med viden og holdninger kan handle i en lokal og global
sammenhæng.
Kapitel 2
Optagelse
§ 2.
Undervisningsministeren skal sikre, at alle, der er fyldt 18
år, inden for en rimelig geografisk afstand fra deres
bopæl kan modtage undervisning i henhold til denne lov.
Stk. 2. Unge under
18 år, der har opfyldt undervisningspligten, kan modtage
undervisning i henhold til denne lov, hvis
uddannelsesforløbet er et led i en uddannelsesplan, der er
udarbejdet i samarbejde mellem den unge, forældremyndighedens
indehaver og Ungdommens Uddannelsesvejledning.
Undervisningsministeren fastsætter regler herom.
Stk. 3.
Uddannelsesinstitutionen afgør ud fra en vurdering af
ansøgerens forudsætninger, om vedkommende kan optages
på fag inden for almen voksenuddannelse og på hvilket
niveau. Undervisningsministeren kan fastsætte regler
herom.
Kapitel 3
Uddannelsens indhold m.v.
§ 3.
Almen voksenuddannelse udbydes af voksenuddannelsescentre og andre
uddannelsesinstitutioner, der i henhold til lov om institutioner
for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. er
godkendt hertil.
Stk. 2.
Undervisningsministeren kan godkende, at uddannelsesinstitutioner
under Kriminalforsorgen og andre uddannelsesinstitutioner end
nævnt i stk. 1 udbyder almen voksenuddannelse.
§ 4.
Almen voksenuddannelse er tilrettelagt som enkeltfagsundervisning
afsluttende henholdsvis på basisniveau og på niveauerne
G, F, E og D, hvor D er det højeste niveau.
§ 5.
Som kernefag udbydes:
1) Dansk på
basisniveau og på niveauerne G til D.
2) Dansk som
andetsprog på basisniveau og på niveauerne G til D.
3) Engelsk på
basisniveau og på niveauerne G til D.
4) Matematik
på basisniveau og på niveauerne G til D.
5) Naturvidenskab
på niveauerne G til D.
6) Historie
på niveau D eller samfundsfag på niveauerne G og D.
7) Tysk på
basisniveau og på niveauerne G til D eller fransk på
basisniveau og på niveauerne G til D.
Stk. 2.
Institutionen udbyder mindst én gang årligt de fag,
der er nævnt i stk. 1.
§ 6.
Som tilbudsfag kan udbydes:
1) Billedkunst
på niveau D.
2) Formidling
på niveau D.
3)
Grundlæggende it på basisniveau og på niveau
G.
4) Idræt
på niveau D.
5) Latin på
niveauerne E og D.
6) Livsanskuelse
på niveau D.
7) Psykologi
på niveau D.
8) Samarbejde og
kommunikation på niveau G.
Stk. 2.
Institutionen skal medvirke til at sikre et alsidigt udbud af fag
efter stk. 1.
§ 7.
Undervisningsministeren kan tilføje nye niveauer samt
tilføje nye fag til den fagrække, der er nævnt i
§§ 5 og 6.
§ 8.
Fagudbuddet i henhold til §§ 5 og 6 kan omfatte
elementer af fag.
§ 9.
Uddannelsesinstitutionen skal tilbyde supplerende, differentieret
undervisning som supplement til undervisningen i de enkelte
fag.
§ 10.
Uddannelsesinstitutionen kan tilbyde særligt tilrettelagt
introducerende undervisning til de enkelte fag.
§ 11.
Undervisningsministeren fastsætter regler om uddannelsens
indhold, organisering og tilrettelæggelse, herunder regler om
fagenes mål, indhold og uddannelsestid på forskellige
niveauer samt om, på hvilket niveau et fag afsluttes med
prøve.
Kapitel 4
Rådgivning og vejledning
§ 12.
Institutionen tilbyder kursisterne uddannelses- og
erhvervsvejledning.
Stk. 2.
Undervisningsministeren fastsætter regler herom.
Kapitel 5
Intern evaluering
§ 13.
Institutionen skal foretage en løbende evaluering af den
enkelte kursist.
Stk. 2.
Undervisningen skal løbende evalueres for at sikre, at
planlægningen og gennemførelsen af undervisningen
lever op til de mål, der er for uddannelsen og for de enkelte
fag.
Stk. 3.
Undervisningsministeren fastsætter regler om intern
evaluering.
Kapitel 6
Aktiv deltagelse og orden
§ 14.
Kursisterne har pligt til at deltage aktivt i undervisningen.
Institutionen fastsætter regler om aktiv deltagelse og orden.
Institutionen kan herunder fastsætte regler om kursisternes
mødepligt til undervisningen.
Stk. 2.
Institutionen gør kursisterne bekendt med institutionens
regler om aktiv deltagelse og orden samt om de konsekvenser, det
vil få, hvis kursisten ikke overholder reglerne.
Stk. 3.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler om de forhold,
der er nævnt i stk. 1 og 2.
Kapitel 7
Prøver og eksamen
§ 15.
Undervisningsministeren fastsætter regler om prøver og
eksamen og om selvstuderendes adgang til at aflægge
prøve.
Stk. 2.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler om deltagerbevis
for undervisning på niveauer, der ikke afsluttes med
prøve.
§ 16.
En kursist kan erhverve en almen forberedelseseksamen, når
kursisten har bestået prøverne i følgende
fag:
1) Dansk på
niveau D eller dansk som andetsprog på niveau D.
2) Engelsk på
niveau D.
3) Matematik
på niveau D.
4) To af de fag,
der er nævnt i § 5, stk. 1, nr. 5-7, og i
§ 6, stk. 1.
Kapitel 8
Merit
§ 17.
Institutionen kan efter ansøgning ved undervisningens start
give en kursist merit for dele af undervisningen i et fag,
når der foreligger et grundlag, der efter institutionens
vurdering kan erstatte dele af undervisningen i det
pågældende fag.
Stk. 2. For
kursister, der har fået merit for undervisning efter
stk. 1, kan institutionen tilrettelægge særlige
forløb med kortere uddannelsestid.
§ 18.
Institutionen giver efter ansøgning en kursist merit for
fag, der kan indgå i en almen forberedelseseksamen. Det er en
forudsætning, at der er sket en vurdering af det meritgivende
grundlag.
§ 19.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler om merit,
herunder om, i hvilket omfang meriterede fag kan indgå i en
almen forberedelseseksamen.
Kapitel 9
Tilsyn og kvalitetssystem
§ 20.
Undervisningsministeren fører tilsyn med undervisning,
prøver og eksamen i henhold til denne lov.
§ 21.
Institutionen fastlægger et system til kvalitetsudvikling og
resultatvurdering i forbindelse med uddannelsen og
undervisningen.
Stk. 2.
Undervisningsministeren fastsætter regler herom.
§ 22.
Undervisningsministeren kan hos udbyderne af undervisning efter
denne lov kræve alle nødvendige oplysninger til brug
for tilsyn og udarbejdelse af statistik, herunder i forbindelse med
individuel kompetencevurdering i henhold til lovens kapitel 13.
Stk. 2.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler om elektronisk
kommunikation mellem institutionen og Undervisningsministeriet,
herunder om form og format og om anvendelse af digital signatur i
forbindelse med aflevering af oplysninger. Ministeren kan endvidere
fastsætte krav til kontrol- og
sikkerhedsforanstaltninger.
Kapitel 10
Forsøgs- og
udviklingsvirksomhed
§ 23.
Undervisningsministeren kan som en midlertidig ordning fravige
lovens bestemmelser, i det omfang det anses for
påkrævet for at fremme forsøgs- og
udviklingsvirksomhed.
Stk. 2.
Undervisningsministeren kan yde tilskud til forsøgs- og
udviklingsvirksomhed og andre formål på institutioner,
der er godkendt i henhold til § 3, stk. 2.
Kapitel 11
Klageadgang
§ 24.
Undervisningsministeren fastsætter regler om klage over
institutionens afgørelser i henhold til denne lov, jf. dog
stk. 2 og § 31, samt regler udstedt i medfør
heraf, herunder om klagefrist.
Stk. 2.
Bestemmelsen i § 31 gælder tilsvarende for
institutionens afgørelse om merit efter §§ 17
og 18.
§ 25.
Undervisningsministeren fastsætter regler om klage over
forhold i forbindelse med prøver og eksamen, herunder om
klage over bedømmelsen og om klagefrist.
Kapitel 12
Kvalifikationskrav til
lærerne
§ 26.
For at kunne varetage undervisning i henhold til denne lov skal den
pågældende have gennemført uddannelsen til
lærer i folkeskolen med det pågældende fag som
linjefag eller have tilsvarende kvalifikationer.
Stk. 2. For at
varetage undervisning i dansk som andetsprog skal den
pågældende have gennemført uddannelsen til
underviser i dansk som andetsprog for unge og voksne eller have
tilsvarende kvalifikationer.
Kapitel 13
Individuel kompetencevurdering
§ 27.
Et voksenuddannelsescenter og anden uddannelsesinstitution, der
udbyder almen voksenuddannelse, jf. lov om institutioner for
almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., har
pligt til at tilbyde alle, der har adgang til uddannelse efter
denne lov, efter hf-loven, gymnasieloven og lov om uddannelserne
til højere handelseksamen (hhx) og højere teknisk
eksamen (htx), en individuel kompetencevurdering i forhold til
målene for et eller flere af de fag, der indgår i de
nævnte uddannelser, og som udbydes af den
pågældende institution som led i en almengymnasial
uddannelse. Uddannelsesinstitutionen træffer afgørelse
om individuel kompetencevurdering.
Stk. 2. Den
individuelle kompetencevurdering efter stk. 1 finder sted uden
samtidig ansøgning om optagelse på almen
voksenuddannelse eller en gymnasial uddannelse, henholdsvis
ansøgning om som selvstuderende at aflægge
prøve i enkeltfag, der udbydes af en uddannelsesinstitution,
der er omfattet af stk. 1.
§ 28.
Individuel kompetencevurdering har til formål at vurdere
ansøgerens samlede viden, færdigheder og kompetencer i
forhold til målene for et eller flere fag i almen
voksenuddannelse eller i de gymnasiale uddannelser.
Stk. 2.
Ansøgeren skal fremlægge fornøden dokumentation
for de kompetencer, der ønskes vurderet.
Stk. 3.
Uddannelsesinstitutionen kan afslå at iværksætte
en individuel kompetencevurdering, hvis den skønner, at
ansøgerens dokumenterede kompetencer ikke eller kun i meget
begrænset omfang indgår i målene for det eller de
fag, som kompetencerne ønskes vurderet i forhold til.
§ 29.
Institutionen udsteder et kompetencebevis, hvis den
pågældende ansøger har dokumenteret og
institutionen har vurderet, at ansøgerens kompetencer giver
grundlag herfor.
Stk. 2.
Kompetencebeviset kan omfatte afgrænsede dele af et fag eller
et helt fag på niveauerne G til A.
§ 30.
Undervisningsministeren fastsætter regler om individuel
kompetencevurdering, herunder om tilrettelæggelse, varighed
og gennemførelse samt om kompetencebeviset og de
rettigheder, kompetencebeviset giver.
Stk. 2.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler om krav til
kvalifikationer for personer, der foretager individuel
kompetencevurdering.
§ 31.
Klage over afgørelser om anerkendelse af kompetence i
forbindelse med individuel kompetencevurdering, jf. § 27,
stk. 1, kan, for så vidt angår den faglige
vurdering, indbringes for Kvalifikationsnævnet, der er nedsat
i henhold til lov om vurdering af udenlandske
uddannelseskvalifikationer m.v. Klagen kan indbringes af den,
afgørelsen vedrører, inden 4 uger efter at klager har
fået meddelelse om afgørelsen. Klagen skal være
skriftlig og begrundet.
Stk. 2. Klagen
stiles til Kvalifikationsnævnet og sendes til den
uddannelsesinstitution, der har truffet afgørelsen. Hvis
institutionen fastholder afgørelsen, sender institutionen
klagen til Kvalifikationsnævnet med en udtalelse.
Stk. 3.
Kvalifikationsnævnets afgørelse kan ikke indbringes
for anden administrativ myndighed.
Stk. 4.
Kvalifikationsnævnet kan i særlige tilfælde se
bort fra overskridelse af fristen i stk. 1.
Stk. 5.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler om
uddannelsesinstitutionernes behandling af klager.
Kapitel 14
Ikrafttrædelses- og
overgangsbestemmelser
§ 32.
Loven træder i kraft den 1. august 2009.
Stk. 2.
§ 2, stk. 2, og §§ 37 og 38
træder i kraft den 1. august 2008, jf. dog stk. 4, og
har virkning for kursister, der optages efter den 1. august 2008 i
henhold til § 2, stk. 2.
Stk. 3.
§ 26 har virkning for lærere, der ansættes
med virkning fra den 1. august 2009 eller senere.
Stk. 4.
§ 36 i lov om institutioner for almengymnasiale
uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. som affattet ved denne
lovs § 37, nr. 2, træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende og har virkning for
finansåret 2007 og senere, idet der dog for perioden
før den 1. august 2008 alene kan medtages statslige tilskud
ved opgørelse af kompensation.
§ 33.
Lov om almen voksenuddannelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 998
af 20. juli 2007, ophæves.
Stk. 2. Regler, der
er fastsat med hjemmel i den hidtil gældende lov om almen
voksenuddannelse, jf. stk. 1, forbliver i kraft, indtil de
ophæves eller afløses af regler fastsat i
medfør af denne lov.
§ 34.
Kursister, der grundet sygdom eller anden godkendt årsag ikke
har aflagt prøve før den 1. august 2009, kan
aflægge prøve i den førstkommende
prøvetermin efter reglerne i bekendtgørelse nr. 1480
af 15. december 2005 om undervisning m.v. inden for almen
voksenuddannelse (avu-bekendtgørelsen).
§ 35.
Forslag om revision af §§ 27-31 fremsættes for
Folketinget senest i folketingsåret 2010-11.
§ 36.
I lov om uddannelsen til højere forberedelseseksamen
(hf-loven), jf. lovbekendtgørelse nr. 445 af 8. maj 2007,
foretages følgende ændring:
1.§ 6, stk. 1
og
2
, affattes således:
»Ansøgere, der har afsluttet 10.
klasse efter bestemmelserne i lov om folkeskolen, og som opfylder
de krav, der er fastsat i medfør af stk. 4 til
forudgående undervisning og prøver, optages på
det 2-årige hf i direkte forlængelse af 10. klasse,
medmindre den hidtidige skole eller Ungdommens
Uddannelsesvejledning i tilknytning til ansøgerens
uddannelsesplan har indstillet ansøgeren til
optagelsesprøve. Ansøgere, der har aflagt en almen
forberedelseseksamen efter bestemmelserne i avu-loven, og som
opfylder de krav, der er fastsat i medfør af stk. 4,
optages på det 2-årige hf i den førstkommende
optagelsestermin, efter at den sidste af de prøver, der
indgår i almen forberedelseseksamen for de
pågældende, er bestået.
Stk. 2.
Øvrige ansøgere kan, eventuelt på grundlag af
en optagelsesprøve, optages efter nærmere regler
fastsat af undervisningsministeren, jf. stk. 4 og 5.
Ansøgere skal aflægge optagelsesprøve, hvis de
ikke har aflagt
1) folkeskolens 10.
klasses-prøve i fagene dansk, engelsk og matematik
(både mundtlig og skriftlig del i alle tre fag) og
folkeskolens afgangsprøve eller 10. klasses-prøve i
fysik/kemi og 2. fremmedsprog (fransk eller tysk) eller
2) almen
forberedelseseksamen i prøverne i dansk eller i dansk som
andetsprog, engelsk og matematik på niveau D, naturvidenskab
samt prøverne i et af fagene historie, samfundsfag, tysk
eller fransk på niveau G eller derover.«
§ 37.
I lov nr. 575 af 9. juni 2006 om institutioner
for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., som
ændret ved § 2 i lov nr. 556 af 6. juni 2007,
§ 14 i lov nr. 561 af 6. juni 2007 og § 74 i
lov nr. 562 af 6. juni 2007, foretages følgende
ændringer:
1.
Efter § 30 indsættes:
Ȥ 30 a.
For kursister omfattet af § 2, stk. 2, i avu-loven,
som ikke er fyldt 18 år på den første dag af
undervisningsmodulet, betaler bopælskommunen tilskud efter en
enhedstakst, der fastsættes på de årlige
finanslove.
Stk. 2.
Institutioner modtager uanset tilskudsbestemmelserne i denne lov
ikke aktivitetsafhængige tilskud eller bevillinger fra
Undervisningsministeriet til uddannelse af personer omfattet af
stk. 1. Institutioner opkræver ikke deltagerbetaling,
jf. § 48, eller betaling for undervisningsmidler, jf.
§ 46, stk. 8, jf. § 49, for kursister
omfattet af stk. 1.
Stk. 3.
Institutionerne beregner og opkræver betaling af tilskud
eller bevilling til uddannelse af de personer, der er nævnt i
stk. 1, hos bopælskommunen på grundlag af antal
årskursister efter den takst, jf. stk. 1, der er fastsat
i finansloven.
Stk. 4.
Undervisningsministeren fastsætter regler om administration
af ordningen, herunder om tilmelding, anvendelse af
tilmeldingsblanket med oplysning om den uddannelsessøgendes
personnummer, beregning og opkrævning af betaling,
betalingsfrister samt offentliggørelse af
takster.«
2.§ 36
affattes således:
Ȥ 36.
Statslige tilskud efter denne lov og kommunale tilskud efter
§ 30 a ydes ikke til dækning af institutionernes
udgifter til betaling af afgifter i henhold til momsloven.
Stk. 2.
Undervisningsministeren kompenserer institutionerne for udgifter
til betaling af afgifter i henhold til momsloven, som efter
momsloven ikke kan fradrages ved en virksomheds opgørelse af
afgiftstilsvaret (ikkefradragsberettiget købsmoms), og som
institutionerne afholder ved køb af varer og
tjenesteydelser, til hvilke der ydes statslige tilskud m.v. efter
denne lov og kommunale tilskud efter § 30 a.
Stk. 3.
Undervisningsministeren fastsætter regler om kompensationen
efter stk. 2 og kan herunder beslutte, at der etableres en
acontoordning for momskompensationen til
institutionerne.«
§ 38.
I lov om produktionsskoler, jf. lovbekendtgørelse nr. 785 af
6. juli 2006, som ændret ved § 1 i lov nr. 593 af
24. juni 2005, § 18 i lov nr. 578 af 9. juni 2006 og
§ 2 i lov nr. 558 af 6. juni 2007, foretages
følgende ændringer:
1.
I
§ 11
indsættes efter stk. 3 som nyt stykke:
»Stk. 4. Ved
beregningen af årselever indgår ikke deltagere under 18
år, i det omfang de i medfør af § 2,
stk. 7, følger almen voksenuddannelse eller anden
undervisning, hvortil kommunen efter anden lovgivning skal yde
tilskud eller afholde udgifterne.«
Stk. 4-6 bliver herefter
stk. 5-7.
2.
I
§ 17, stk. 1, 1.
pkt.,
indsættes efter »statstilskud«: »,
herunder for den tid, de følger undervisning efter
§ 2, stk. 7, uanset de i medfør af
§ 11, stk. 4, ikke udløser statstilskud i den
tid«.
§ 39.
I lov nr. 578 af 9. juni 2006 om befordringsrabat til
uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser m.v., som
ændret ved lov nr. 1224 af 6. december 2006, § 32 i lov
nr. 551 af 6. juni 2007, § 3 i lov nr. 559 af 6. juni 2007,
§ 15 i lov nr. 561 af 6. juni 2007 og § 1 i lov nr. 208
af 31. marts 2008, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 2, stk. 1, nr.
8,
indsættes efter »voksenuddannelse«:
»og om anerkendelse af realkompetence i forhold til fag i
almen voksenuddannelse, i hf-uddannelsen og i uddannelsen til
studenereksamen (avu-loven)«.
§ 40.
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland.