L 55 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om CO2-kvoter. (Nedsættelse af grænsen for
virksomheders anvendelse af kreditter).
Fremsat den 16. januar 2008 af klima-
og energiministeren (Connie Hedegaard)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om CO2-kvoter
(Nedsættelse af grænsen for
virksomheders anvendelse af kreditter)
§ 1
I lov nr. 493 af 9. juni 2004 om CO2-kvoter, som ændret ved lov nr. 410
af 1. juni 2005, § 63 i lov nr. 430 af 6. juni 2005, § 71
i lov nr. 431 af 6. juni 2005, § 10 i lov nr. 571 af 9. juni
2006 og lov nr. 554 af 6. juni 2007, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 26, stk. 3, ændres
»6,99 pct.« til: »6,51 pct.« og
»32,46 pct.« til: »28,73 pct.«.
§ 2
Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger
1. Lovforslagets baggrund
Ifølge Europa-Parlamentets og Rådets
CO2-kvotedirektiv (2003/87/EF af 13. oktober 2003) skal
medlemslandenes udkast til plan for tildeling af gratis CO2-kvoter,
godkendes af Europa-Kommissionen. Danmarks kvotetildelingsplan for
2008-2012 blev godkendt af Kommissionen den 31. august 2007
på betingelse af, at den mængde kreditter, som
virksomhederne kan anvende i EU's kvoteordning, reduceres.
Da den mængde kreditter, som virksomhederne kan anvende,
udtrykkeligt er angivet i lov om CO2-kvoter, er det
nødvendigt at ændre loven på dette punkt for at
opfylde Europa-Kommissionens betingelse for godkendelse af
tildelingsplanen. Lovforslaget indeholder ikke andre
ændringer.
1.1. Europa-Kommissionens
godkendelse
Danmark fremsendte den 7. marts 2007 et forslag til en
national kvotetildelingsplan for 2008-2012 til Europa-Kommissionen.
Planen viser, hvordan Danmark vil leve op til sit
reduktionsmål for drivhusgasudledningen i perioden 2008-2012
efter Kyotoprotokollen og EU's interne byrdefordeling.
Af tildelingsplanen fremgår det bl.a., at Danmark
foreslår at tildele 24,5 mio. CO2-kvoter til danske kvoteomfattede
virksomheder, inklusive en pulje til nye virksomheder på 0,5
mio. CO2-kvoter. Det fremgår
endvidere, at de kvoteomfattede virksomheder samlet set kan benytte
kreditter fra Clean Development Mechanism (CDM) og Joint
Implementation (JI) klimaprojekter i andre lande, herunder fra det
tidligere Østeuropa og fra udviklingslandene, op til et
loft, der svarer til 19 pct. af de gratis tildelte CO2-kvoter. Planen angiver endvidere en
række nationale tiltag, som ikke vedrører
kvotetildelingen, men som skal nedsætte CO2-udledningen fra sektorer, der ikke er
omfattet af kvoteordningen.
Europa-Kommissionen stillede en række
spørgsmål til den danske nationale allokeringsplan,
som Danmark skulle besvare senest med udgangen af juni 2007.
Spørgsmålene vedrørte især de nationale
reduktionstiltag på 1,3 mio. tons som det var forudsat, at en
kommende energiaftale skulle levere. Da der ikke blev indgået
en ny energiaftale inden svarfristen til Europa-Kommissionen
udløb, meddelte regeringen Kommissionen, at
gennemførelsen af nogle af de nationale klimatiltag i
planen, som ikke vedrører selve kvotetildelingen, blev
reduceret til ca. 0,95 mio. tons CO2
årligt. Der ville til gengæld blive gennemført
ekstra statslige køb af yderligere 0,5 mio. JI/CDM-kreditter
årligt. En opjustering af de statslige kreditkøb
kræver en tilsvarende nedjustering af virksomhedernes
maksimalt tilladte kreditkøb fra (gennemsnitligt) ca. 19
pct. af kvotetildelingen til ca. 17 pct.
Kommissionen godkendte herefter planen den 31. august 2007.
Betingelsen i godkendelsen om en reduktion af loftet for
kreditanvendelse var derfor forventelig.
1.2. Lovforslagets indhold
Ifølge den gældende lov om CO2-kvoter (herefter kvoteloven) kan
virksomhederne under nærmere angivne betingelser returnere
CDM- og JI-kreditter i stedet for CO2-kvoter. Kreditterne stammer fra
reduktionsprojekter gennemført i andre lande og skal
godkendes efter FN´s regler, ligesom den ansvarlige danske
minister skal godkende, at kreditterne anvendes i det danske
kvotesystem. Anvendelse af kreditter i stedet for CO2-kvoter kan indebære en
økonomisk fordel for virksomhederne, da prisen på
kreditter forventes at være lavere end prisen på
CO2-kvoter. Det skyldes, at der kan
være en vis usikkerhed og dermed økonomisk risiko
forbundet med fremskaffelse og godkendelse af kreditterne. Det skal
dog understreges, at der knytter sig stor usikkerhed til
vurderingen af den fremtidige prisforskel mellem CO2-kvoter og kreditter.
I afgørelsen af den 31. august 2007
pålægger Kommissionen Danmark at nedsætte det
samlede kreditloft fra ca. 19 pct. til 17,01 pct. I den
gældende kvotelov er der ikke direkte angivet et kreditloft
på 19 pct., idet loftet i tildelingsplanen og i den
kvotelovændring, som blev gennemført i foråret
2007 (lov nr. 554 af 6. juni 2007), er differentieret mellem
virksomhederne. Loftet er mere lempeligt for elproducenterne, fordi
tildeling af gratis kvoter er reduceret mere for elsektoren end for
resten af de omfattede sektorer. Elproduktionens loft er i den
nationale allokeringsplan og i kvoteloven sat til ca. 32,5 pct.,
mens kreditloftet for øvrig produktion er sat til ca. 7 pct.
Det giver et gennemsnitligt loft på ca. 19 pct.
Med lovforslaget opretholdes balancen mellem elproduktion og
øvrig produktion, idet reduktionen sker ligeligt mellem
virksomhederne. Summen af gratis tildelte CO2-kvoter og summen af de kreditter, der
kan anvendes under loftet, udgør efter forslaget for alle
sektorer ca. 96,3 pct. af det forventede behov mod ca. 98,2 pct. i
den nationale kvotetildelingsplan.
2. Økonomiske og
administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner.
Forslaget har ikke økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner. Lovforslaget sikrer staten mulighed for at
øge indkøbet af kreditter
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Reduktionen af virksomhedernes mulighed for anvendelse af
kreditter kan betyde, at virksomhederne får større
udgifter til kvotekøb i perioden 2008-2012, hvis prisen for
EU's CO2-kvoter i 2008-2012 (som antaget) bliver højere end
prisen på CDM- og JI-kreditter.
Det forventes, at de fleste virksomheder vil blive
berørt af loftet, idet virksomhederne forventes at udnytte
prisforskellen mellem CDM- og JI-kreditter og EU kvoter. Selv om
det vil være de færreste danske kvotebelagte
virksomheder, som selv vil deltage i klimaprojekter i udlandet,
så er markedet for sekundære kreditter via
mellemhandlere og kvotebanker efterhånden så
veludviklet, at virksomhederne vil kunne bytte EU-kvoter med
billigere, registrerede CDM- eller JI-kreditter og tjene på
ombytningen.
Hvis det antages, at samtlige virksomheder bliver
berørt af nedsættelse af loftet, og det lægges
til grund, at virksomhederne kan købe CDM- og JI-kreditter
på det sekundære marked til 30-40 kr. under
markedsprisen for en EU kvote, kan lovforslaget indebære at
danske virksomheder samlet set får ekstra omkostninger
på op til 15-20 mio. kr. årligt. Det kan desuden ikke
udelukkes, at enkelte danske kvotebelagte virksomheder allerede kan
have købt flere CDM- og JI-kreditter, end de vil kunne
benytte, hvorfor visse virksomheder eventuelt kan imødese et
tab som følge af behovet for at frasælge kreditter.
Virksomhederne kan dog uden begrænsninger sælge
kreditterne videre til andre eller overføre disse til
næste periode inden for en vis grænse.
Forslaget har været sendt til Erhvervs- og
Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering (CKR)
med henblik på en vurdering af, om forslaget skal
forelægges Økonomi- og Erhvervsministeriets
virksomhedspanel. CKR vurderer ikke, at forslaget indeholder
administrative konsekvenser i et omfang, der berettiger, at
forslaget bliver forelagt et virksomhedspanel. Forslaget bør
derfor ikke forelægges et af Økonomi- og
Erhvervsministeriets virksomhedspaneler.
4. Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
5. Miljømæssige
konsekvenser
En begrænsning af virksomhedernes adgang til at anvende
kreditter i kvoteordningen kan give et større incitament til
at foretage CO2-reduktioner på virksomheden i form af
besparelser, brændselsomlægninger m.v. Sådanne
tiltag vil alt andet lige have en positiv miljømæssig
virkning. Virksomhederne vil imidlertid som alternativ hertil have
mulighed for at købe CO2-kvoter på markedet til
dækning af deres udledninger, og valget mellem disse
virkemidler vil således afhænge af økonomiske
vurderinger.
6. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget fremsættes som konsekvens af
Europa-Kommissionens krav om en begrænsning af
virksomhedernes adgang til at anvende kreditter. Kravet blev
stillet som betingelse for godkendelse af den danske
kvotetildelingsplan for 2008-2012.
7. Hørte virksomheder,
organisationer, myndigheder m.v.
Lovforslaget har været i høring hos
berørte virksomheder, organisationer og myndigheder i
perioden fra den 23. oktober 2007 til den 12. november 2007.
Høringsliste:
Aalborg Portland
Advokatrådet - Advokatsamfundet
AI-Rådet
Altinex Oil Denmark A/S
Amerada Hess Aps.
Affald Danmark
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd
Brancheforeningen for Biogas
Brancheforeningen for Decentral Kraftvarme
Bureau Veritas Quality International, BVQI
CO-industri
Danish Offshore Industry (Jens Holst-Nielsen)
Danmarks Miljøundersøgelser
Danmarks jordbrugsforening
Danmarks Naturfredningsforening
Danmarks Vindmølleforening
Dansk Energi
Dansk Erhvervsgartnerforening
Dansk Fjernvarme
Danak
Dansk Gartneri
Dansk Gasteknisk Center (DGC)
Dansk Handel & Service
Dansk Industri
Dansk Landbrug
Dansk Standard
Danske Fjernvarmeværkers Forening
Det Jordbrugsvidenskabelige Fakultet, Århus Universitet
(tidl. Danmarks Jordbrugsforskning)
Det Norske Veritas, DNV
DONG Energy A/S
Dong E&P
Eksport Kreditfonden (EKF)
Elsparefonden
Foreningen af Bioteknologiske Industrier i Danmark
Foreningen Danske Kraftvarmeværker
Foreningen af Registrerede Revisorer (FRR)
Foreningen af Rådgivende Ingeniører (FRI)
Foreningen for Slutbrugere af Energi
Foreningen af Statsautoriserede Revisorer
Forskningscenter Risø
Naturgas Midt-Nord (MN)
Fællessekretariatet for Hovedstadsregionens Naturgas I/S
(HNGN) og Naturgas Midt-Nord (MN)
Greenpeace Danmark
Hess ApS
HNG
HTSi
Håndværksrådet
Indukraft Sekretariatet c/o Dansk Industri
Ingeniørforeningen i Danmark (IDA)
Investeringsfonden for Udviklingslandene (IFU)
Investeringsfonden for Østlandene (IØ)
IT-Branchen
Kalk- og Teglværksforeningen
KTO - Kommunale Tjenestemænd og
Overenskomstansatte
Landbrugsraadet
Landsorganisationen i Danmark (LO)
LLoyd
Mærsk Olie og Gas AS
Naturgas Fyn
Naturgas Midt-Nord
Nordjysk Elhandel A/S
NSOC-D (North Sea Operators Committee - Denmark)
Oliebranchens Fællesrepræsentation
Organisationen for Vedvarende Energi
Realkreditrådet
RenoSam
SDE - Sammensluttede Danske Energiforbrugere
Samvirkende Energi- og Miljøkontorer
Vattenfall Danmark
Vindmølleindustrien
WWF Verdensnaturfonden
Danske Regioner
KL - Økonomisk sekretariat
Høringssvarene er fremsendt til Folketinget ledsaget af
de kommentarer, som høringssvarende giver anledning
til.
Samlet vurdering af lovforslagets
konsekvenser
| Positive konsekvenser /
mindreudgifter | Negative konsekvenser / merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Kan medføre mindre, negative
økonomiske konsekvenser virksomhederne |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Kan have visse miljømæssige
fordele | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget gennemfører et krav
stillet af Europa-Kommissionen. |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
(§ 26, stk. 3)
Det foreslås, at der foretages en ligelig reduktion af
elproducenters og andre driftslederes mulighed for at anvende
kreditter i EU's kvoteordning.
Elproducenternes loft sænkes fra tidligere 32,46 pct.
til 28,73 pct. Loftet for øvrige virksomheder sænkes
fra 6,99 pct. til 6,51 pct. Ændringsforslaget opretholder den
hidtidige balance, idet reduktionen sker ligeligt mellem
virksomhederne. Disse kan således forsat dække samme
procentdel af deres forventede behov for kvotekøb med
kreditter.
Baggrunden for beregningen af reduktionen er
følgende:
Danmarks fremskrevne gennemsnitlige årlige udledning af
drivhusgasser i perioden 2008-2012 er 72,50 millioner tons (Mt.),
som opgjort i Europa-Kommissionens fremskridtsrapport af 2006. Den
danske klimamålsætning er en årlig udledning
på højst 54,77 Mt. Der skal således reduceres
med 17,73 Mt. Kravet i Kyoto protokollen om, at kreditter kun
må være et supplement til hjemlige tiltag, er af
Europa-Kommissionen blevet fastlagt således, at
medlemslandene og disses omfattede virksomheder tilsammen
højst må købe CDM- og JI-kreditter for
halvdelen af reduktionsforpligtelsen dvs. for Danmark kreditter for
halvdelen af 17,73 MT, altså 8,87 Mt, som derfor er det
samlede nationale loft.
Danmark har i den seneste udmelding til Kommissionen
tilkendegivet, at ville købe kreditter for 4,7 Mt. mod 4,2
Mt. i den version af tildelingsplanen, som lå til grund for
ændringen af kvoteloven i foråret 2007 (lov nr. 554 af
6. juni 2007). Virksomhedernes loft må derfor sænkes
til samlet 4,17 Mt. (mod tidligere 4,67 Mt.). Loftet differentieres
på elproducenter og andre virksomheder således at
summen af gratiskvoter og kreditloft for begge udgør 96,3
pct. af behovet (mod tidligere 98,2 pct). Herved opfyldes
Kommissionens krav om, at loftet højst må være
17,01 pct. af de tildelte kvoter.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.
Den danske kvotetildelingsplan blev - med forbehold for
EU-godkendelsen - gennemført som dansk lov ved ændring
af lov om CO2-kvoter den 6. juni
2007. Loven er - bortset fra spørgsmålet om
kreditloftet - i fuld overensstemmelse med EU-godkendelsen, og vil
blive sat i kraft med virkning fra 1. januar 2008.
Ændringen, som foreslået med dette lovforslag, kan
træde i kraft i løbet af foråret 2008 uden at
dette giver nævneværdige problemer for virksomhederne,
da ændringen vedrører vilkår for returneringen
af kvoter og kreditter for året 2008, dvs. den returnering,
som finder sted primo 2009.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | § 1 I lov nr. 493 af 9. juni 2004 om CO2-kvoter, som ændret ved lov nr. 410
af 1. juni 2005, § 63 i lov nr. 430 af 6. juni 2005, § 71
i lov nr. 434 af 6. juni 2005, § 10 i lov nr. 571 af 9. juni
2006 og lov nr. 554 af 6. juni 2007, foretages følgende
ændringer: |
§ 26.
. Stk. 3. Til
opfyldelse af forpligtelsen til returnering af kvoter efter stk. 1
og 2 kan en driftsleder i 2. periode anvende CDM- og JI-kreditter,
jf. § 26 a, stk. 1, svarende til 6,99 pct. af de tildelte
kvoter til produktionsenheden. For driftsledere for kraft- og
kraft-varme-produktionsenheder, som primært har til
formål at sælge el til de kollektive net, er
grænsen for anvendelse af kreditter dog 32,46 pct. af de
kvoter, som i perioden er tildelt til produktionsenheden til fossil
elproduktion efter § 17, stk. 1, og § 19. | | 1. I § 26,
stk. 3, ændres »6,99 pct.« til: »6,51
pct.« og »32,46 pct.« til »28,73
pct.«. |
| | § 2 Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende. |