L 51 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om registrering af ledningsejere. (Ændring af
gebyrstruktur og forkortelse af frist for fremsendelse af
ledningsoplysninger).
Fremsat den 9. januar 2008 af
økonomi- og erhvervsminister (Bendt Bendtsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om registrering af
ledningsejere
(Ændring af gebyrstruktur og
forkortelse af frist for fremsendelse af ledningsoplysninger)
§ 1
I lov nr. 119 af 24. februar 2004 om registrering
af ledningsejere foretages følgende ændringer:
1.§ 8 affattes
således:
Ȥ 8. Enhver af loven
omfattet ledningsejer, som modtager forespørgsel om
ledningsoplysninger, skal snarest muligt og senest 5 hverdage
efter, at forespørgslen er modtaget, fremsende de
nødvendige ledningsoplysninger til forespørgeren
eller indgå aftale med denne om påvisning på
stedet. Lørdage, grundlovsdag, den 24. december og den 31.
december anses ikke for hverdage ved beregning af
fristen.«
2.§ 9, stk. 1, affattes
således:
»Enhver, der erhvervsmæssigt
udfører gravearbejder på et offentligt vejareal eller
arealer udlagt til privat fællesvej, skal inden
påbegyndelsen af gravearbejdet indhente oplysninger fra
ledningsejerregistret om, hvilke ledningsejere der ejer ledninger i
graveområdet. De nødvendige ledningsoplysninger skal
være indhentet inden gravearbejdet påbegyndes, og
gravearbejdet skal tilrettelægges og udføres under
hensyntagen til de indhentede oplysninger.«
3.§ 11 affattes
således:
»§ 11. Økonomi- og
erhvervsministeren kan fastsætte regler om betaling for
brugernes adgang til registret, herunder til dækning af
omkostningerne ved registrets administration, drift og
vedligeholdelse samt tilsyn i forbindelse med loven. Der kan
herunder fastsættes regler om, at omkostningerne ved
registrets administration, drift og vedligeholdelse betales af
brancheorganisationer m.v.
Stk. 2. Der skal
betales et gebyr på 75 kr. for erindringsskrivelser om
betaling efter stk. 1.
Stk. 3.
Beløbet i stk. 2 reguleres hver den 1. januar efter
udviklingen i Danmarks Statistiks nettoprisindeks i en
12-måneders-periode sluttende i oktober måned
året før det år, som reguleringen
vedrører. Regulering foretages første gang den 1.
januar 2009. Beløbet afrundes til nærmeste hele
kronebeløb.
Stk. 4. Ubetalte
gebyrer kan inddrives ved udpantning og ved indeholdelse i
løn m.v. efter reglerne om inddrivelse af personlige skatter
i kildeskatteloven. Restanceinddrivelsesmyndigheden kan eftergive
krav efter 1. pkt. efter reglerne i
opkrævningsloven.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. marts 2008.
§ 3
Loven gælder ikke for Grønland og
Færøerne.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger
1. Formål med lovforslaget
Med det formål at reducere antallet af skader på
nedgravede ledninger som følge af gravearbejder samt at
lette administrationen for erhvervslivet vedtog Folketinget
enstemmigt i 2004 at etablere det internetbaserede
Ledningsejerregister (LER). Siden 1. september 2005 har det
været lovpligtigt for alle graveaktører
(entreprenører, kloakmestre, gartnere m.fl.) at
forespørge i LER, inden der graves i offentlige og private
fællesveje, ligesom ledningsejere (bl.a. kommuner,
vandværker og teleselskaber) har pligt til at indberette og
opdatere deres forsyningsområder i registret.
Ved vedtagelsen af lov om registrering af ledningsejere i 2004
blev fristen for fremsendelse af ledningsoplysninger for
ledningsejerne fastsat til 14 dage. Erfaringer blandt
graveaktørerne har dog vist, at en frist på 14 dage i
praksis er for lang tid. Efter dialog med repræsentanter fra
graveaktører og ledningsejere foreslås fristen for
fremsendelse af ledningsoplysninger forkortet til 5 hverdage af
hensyn til den praktiske planlægning og gennemførsel
af gravearbejder.
Dette lovforslag har endvidere til formål at ændre
gebyrstrukturen i forbindelse med anvendelse af LER, samt at
præcisere at de nødvendige ledningsoplysninger skal
være indhentet, inden gravearbejdet påbegyndes.
2. Gældende regler
Efter de gældende regler skal ledningsejere, som
modtager forespørgsel om ledningsoplysninger, snarest muligt
og senest 14 dage efter, at forespørgslen er modtaget,
fremsende de nødvendige ledningsoplysninger til
forespørgeren eller indgå aftale med denne om
påvisning på stedet, jf. lovens § 8.
Økonomi- og erhvervsministeren kan efter de
gældende regler i lovens § 11, stk. 1,
fastsætte nærmere regler om betaling for brugernes
adgang til registret, herunder til dækning af omkostningerne
ved registrets administration, drift og vedligeholdelse og tilsyn i
forbindelse med loven, idet gebyret dog maksimalt kan udgøre
30.000 kr. om året pr. bruger, jf. § 11,
stk. 2.
LER er brugerfinansieret og provenuneutralt. Det er efter den
nuværende gebyrstruktur alene graveaktørerne, som
betaler for anvendelsen af registret og dermed dækker
udgifterne til drift af registret.
Den nuværende gebyrstruktur er opbygget således,
at gebyret pr. m2, der
forespørges på i LER, falder i takt med omfanget af
forespurgte m2 pr. år.
Større graveaktører kan således opnå en
betydelig lavere gennemsnitsomkostning pr. m2-forespørgsel i LER i forhold
til de mindre graveaktører. Derudover vil større
graveaktører tidligt på året have ramt det
årlige gebyrloft og vil derefter kunne anvende registret
gratis.
3. Lovforslagets indhold
Ved vedtagelsen af lov om registrering af ledningsejere i 2004
var det ikke muligt præcist at vurdere anvendelsen af
registret i forhold til antal brugere og deres
forespørgselsmønster. På trods af den
lovpligtige forespørgselspligt viser den faktiske
anvendelse, at der er meget store forskelle mellem
graveaktørerne. Det anslås, at registret benyttes i
forbindelse med 85 % af det samlede gravearbejde og af alle
større graveaktører. Derimod er anvendelsesgraden
blandt mindre graveaktører under 50 %, hvilket oftest
forklares med henvisning til den eksisterende gebyrstruktur.
Hensigten med ændringsforslaget er at sikre, at alle
brugertyper i højere grad betaler en relativ lige andel af
driftsomkostningerne.
For at sikre at alle brugertyper fremover betaler et samlet
gebyr, der bedre svarer til de reelle omkostninger forbundet med
ydelsen, indføres ved bekendtgørelse en gebyrstruktur
med en fast pris per m2, der
forespørges på i LER.
Lovforslaget åbner envidere mulighed for, at
brancheorganisationer eller enkeltaktører på sigt helt
eller delvist kan pålægges finansieringen af LER. En
sådan ændring af gebyrstrukturen vil alene blive
fastsat, hvis der efter forhandling med den eller de
pågældende aktører kan opnås enighed om en
finansieringsmodel. Udover brancheorganisationer kunne
finansieringen f.eks. pålægges enkeltakører
såsom private ledningsejere.
Lovforslaget medfører, at loftet for gebyrbetalingen
pr. bruger pr. år med virkning fra 1. marts 2008 alene
fastsættes i bekendtgørelse. Ved fastsættelse af
loftet for gebyrbetalingen i bekendtgørelsesform vil det
være muligt at sikre driften og udvikling af registret i
forhold til brugernes ønsker og anvendelsen af
registret.
Lovforslaget medfører endvidere, at fristen for
fremsendelse af ledningsoplysninger ændres fra de
nuværende 14 dage til 5 hverdage.
Lovforslaget indebærer derudover en præcisering
af, at de nødvendige ledningsoplysninger skal være
indhentet, inden gravearbejdet påbegyndes.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser mv.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative
konsekvenser for stat, region eller kommuner.
Gebyromlægningen er provenuneutral for staten, og gebyrerne
vil alene dække omkostningerne ved LER.
På baggrund af aktiviteten i 2006 vurderes det, at godt
70 % af graveaktørerne vil opleve et fald i
gebyrbetaling, mens knap 10 % af graveaktørerne vil
opleve en forøget gebyrbetaling. Der er i 2006 registret
knap 950 aktive graveaktører i LER.
Det vurderes, at lovforslaget samlet set ikke har
økonomiske konsekvenser for erhvervslivet. Lovforslaget har
ingen administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Forslaget har været sendt til Erhvervs- og
Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering (CKR)
med henblik på en vurdering af, om forslaget skal
forelægges Økonomi- og Erhvervsministeriets
virksomhedspanel. CKR vurderer ikke, at forslaget indeholder
administrative konsekvenser, og det bør derfor ikke
forelægges et af Økonomi- og Erhvervsministeriets
virksomhedspaneler.
Det forventes, at omlægningen af gebyrstrukturen for LER
vil medføre øget anvendelse af registret blandt de
mindre graveaktører. Flere brugere af LER vil betyde
færre graveskader. Det vurderes derfor, at
ændringsforslaget vil have positive miljømæssige
konsekvenser.
Lovforslaget skønnes ikke at have administrative
konsekvenser for borgerne.
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
5. Høring
Følgende organisationer m.v. er blevet hørt over
et udkast til lovforslag:
3F Fagligt Fælles Forbund, Advokatrådet, Affald
danmark, Amtsrådsforeningen, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, Arbejdstilsynet, Arkitektforbundet, Banedanmark,
BAT-Kartellet, Beredskabsstyrelsen,
Beskæftigelsesministeriet, Byggesocietetet,
Bygherreforeningen i Danmark, CO-industri, CPR-kontoret, Danmarks
Naturfredningsforening, Danmarks Statistik, Dansk Byggeri, Dansk
Ejendomsmæglerforening, Dansk Energi, Dansk Fjernvarme, Dansk
Gasteknisk Center (naturgasselskaberne), Dansk Handel &
Service, Dansk Industri, Dansk IT, Dansk Landbrug, Dansk
Ledningsejerforum, Dansk Metalarbejderforbund, Dansk Olie- og
Naturgas A/S, Dansk Vand- og Spildevandsforening, Dansk
Vejforening, Danske Anlægsgartnere, Danske
Arkitektvirksomheder, DANVA Dansk Vand- og Spildevandsforening,
Datatilsynet, Den Danske Dommerforening, Den Danske
Landinspektørforening, Den Digitale Taskforce, Det kommunale
Kartel, Domstolsstyrelsen, DSB, Ejendomsforeningen Danmark, Elfor
Dansk eldistribution, Elsam, Eltra amba, EnergiE2, Energistyrelsen,
Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, Farvandsvæsenet,
Finansministeriet, Finansrådet, Forbrugerstyrelsen, Forenede
Danske Antenneanlæg, Foreningen af Danske Brøndborere,
Foreningen af Danske Kraftvarmeværker, Foreningen af
Rådgivende Ingeniører F.R.I, Foreningen af
Vandværker i Danmark Øst, Foreningen for Energi og
Miljø, Forsikring og Pension, Forsvarets Bygnings- &
Etablissementstjeneste, Forsvarsministeriet,
Fællessekretariatet for HNG I/S og Midt-Nord I/S, Geoforum
Danmark, GN Store Nord, Greenpeace Danmak, Grundejernes
Landsorganisation, HTS - Handel, Transport og Serviceerhvervene,
Håndværksrådet, Indenrigs- og
Sundhedsministeriet, Indukraft-Sekretariatet Dansk Industri,
Ingeniørforeningen i Danmark, IT- og Telestyrelsen,
Justitsministeriet, Kirkeministeriet, Kommunernes Landsforening,
Konkurrencestyrelsen, Kort- og Matrikelstryelsen,
Kulturministeriet, Kystdirektoratet, Landbrugsrådet,
Landsforeningen Danske Maskinstationer, Landsorganisationen i
Danmark, Miljøministeriet, Miljøstyrelsen,
Miljøteknisk Brancheforening, Ministeriet for Familie- og
Forbrugeranliggender, Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og
Fiskeri, Ministeriet for Videnskab og Teknologisk Udvikling,
Mærsk Olie & Gas A/S, Naturgas Fyn I/S, NESA A/S,
Oliebranchens Fællesrepræsentation, Organisationen for
Vedvarende Energi, Parcelhusejernes Landsforening,
Realkreditrådet, Reno-Sam, Rigspolitiet, Bygningsafdelingen,
Rigsrevisionen, Samvirkende Energi- og Miljøkontorer,
Skatteministeriet, Slots- og Ejendomsstyrelsen, Socialministeriet,
Sonofon, Statens Byggeforskningsinstitut, Statens
Lufthavnsvæsen, Statsministeriet, TDC,
Telekommunikationsindustrien i Danmark, Telia, Told- og
Skattestyrelsen, Transport- og Energiministeriet, Transport- og
Energiministeriet, TRE-FOR Vand, Undervisningsministeriet,
Vejdirektoratet, Vestre Landsret, WWF Verdensnaturfonden,
Økonomi- og Erhvervsministeriet, Østre
Landsret.
6. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindre
udgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen. | Ingen. |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen. | Ingen. |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ca. 70 % af graveaktørerne vil
opleve et fald i gebyrbetalingen. | Ca. 10 % af graveaktørerne vil
opleve en forøget gebyrbetaling. |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Ingen. |
Miljømæssige
konsekvenser | Lovforslaget vil medføre
færre skader på miljøet. | Ingen. |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen. | Ingen. |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det foreslås, at fristen i § 8 for
fremsendelse af de nødvendige ledningsoplysninger til
forespørgeren ændres fra 14 dage til 5 hverdage af
hensyn til den praktiske planlægning og gennemførsel
af gravearbejder. Det foreslås endvidere fastsat, at
lørdage, grundlovsdag, den 24. december og den 31. december
ikke anses for hverdage ved beregning af fristen.
Til nr. 2
Den foreslåede affattelse af § 9, stk. 1,
indeholder i forhold til den nuværende formulering en
præcisering af, at de nødvendige ledningsoplysninger
skal være indhentet, inden gravearbejdet påbegyndes.
Gravearbejdet skal tilrettelægges og udføres under
hensyntagen til de indhentede oplysninger.
Til nr. 3
§ 11, stk. 1, 1. pkt., er stort set
uændret i forhold til den nugældende lov og indeholder
hjemmel til, at økonomi- og erhvervsministeren kan
fastsætte regler om betaling for brugernes benyttelse af
registret til dækning af omkostningerne til administration,
drift og vedligeholdelse samt tilsyn i forbindelse med loven.
De betalende brugere omfatter navnlig offentlige og private
entreprenører, anlægsgartnere og andre, der skal
forespørge i registret i forbindelse med gravearbejder.
Brugerne af registret omfatter derudover rådgivende
ingeniører og offentlige myndigheder, som i forbindelse med
bygge- og anlægsprojekter har behov for at benytte
registret.
Efter § 11, stk. 1, 2. pkt., kan der
fastsættes regler om, at omkostningerne ved registrets
administration, drift og vedligeholdelse betales af
brancheorganisationer eller enkeltaktører, jf. de
almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Den gældende lovs § 11, stk. 2,
foreslås ikke videreført. Det indebærer, at det
maksimale årlige gebyr pr. bruger ikke som hidtil
fastsættes i loven. Bemyndigelsen til økonomi- og
erhvervsministeren i § 11, stk. 1, vil i den
forbindelse blive anvendt til at fastsætte det maksimale
årlige gebyr pr. bruger i en bekendtgørelse i
sammenhæng med omlægningen af gebyrstrukturen, hvorved
der betales en fast pris pr. m2,
der forespørges på i LER. På sigt vil der dog
endvidere være mulighed for, at brancheorganisationer eller
enkelte aktører efter forhandling kan pålægges
finansieringen af LER, jf. de almindelige bemærkninger til
lovforslaget.
Efter forslaget til § 11, stk. 2, kan der
opkræves et gebyr på 75 kr. for erindringsskrivelser
vedrørende betaling efter stk. 1. Beløbet
på 75 kr. svarer til det beløb, som ville skulle
betales efter de gældende regler med årlige
indeksreguleringer. Der tilsigtes således ingen ændring
af gebyrstrukturen for erindringsskrivelser. Udsendelsen af
erindringsskrivelser vil blive administreret således, at der
skal gives skyldneren en rimelig frist til at betale gebyret for
forespørgslen i LER, før erindringsskrivelsen
fremsendes. Morarente opkræves efter de almindelige regler i
renteloven.
I henhold til § 11, stk. 3, indeksreguleres
gebyret for erindringsskrivelser ligesom efter de gældende
regler pr. 1. januar efter udviklingen i Danmarks Statistiks
nettoprisindeks i en 12-måneders periode sluttende i oktober
måned året før det år, som reguleringen
vedrører. Reguleringen foretages første gang den 1.
januar 2009.
Efter § 11, stk. 4, kan ubetalte gebyrer
inddrives ved udpantning og ved indeholdelse i løn m.v.
efter reglerne om inddrivelse af personlige skatter i
kildeskatteloven. Restanceinddrivelsesmyndigheden kan eftergive
krav efter reglerne i opkrævningsloven. Lov nr. 429 af 6.
juni 2005 om opkrævning og inddrivelse af visse fordringer
finder i øvrigt anvendelse.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. marts
2008. Loven vil finde anvendelse på forespørgsler i
ledningsejerregistret, der foretages efter den 1. marts 2008.
Til § 3
Loven gælder ikke for Grønland og
Færøerne.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | § 1 |
| | I lov nr. 119 af 24. februar 2004 om
registrering af ledningsejere foretages følgende
ændringer: |
§ 8.
Enhver af loven omfattet ledningsejer, som modtager
forespørgsel om ledningsoplysninger, skal snarest muligt og
senest 14 dage efter, at forespørgslen er modtaget,
fremsende de nødvendige ledningsoplysninger til
forespørgeren eller indgå aftale med denne om
påvisning på stedet. | | 1.§ 8
affattes således: »§ 8. Enhver af loven omfattet
ledningsejer, som modtager forespørgsel om
ledningsoplysninger, skal snarest muligt og senest 5 hverdage
efter, at forespørgslen er modtaget, fremsende de
nødvendige ledningsoplysninger til forespørgeren
eller indgå aftale med denne om påvisning på
stedet. Lørdage, grundlovsdag, den 24. december og den 31.
december anses ikke for hverdage ved beregning af
fristen.« |
| | |
§ 9.
Enhver, der erhvervsmæssigt udfører gravearbejder
på et offentligt vejareal eller arealer udlagt til privat
fællesvej, skal, inden arbejdet påbegyndes, foretage en
forespørgsel i ledningsejerregistret om, hvilke
ledningsejere der ejer ledninger i graveområdet.
Gravearbejdet skal tilrettelægges og udføres under
hensyntagen til de indhentede oplysninger. | | 2.§ 9,
stk. 1, affattes således: »Enhver, der erhvervsmæssigt
udfører gravearbejder på et offentligt vejareal eller
arealer udlagt til privat fællesvej, skal inden
påbegyndelsen af gravearbejdet indhente oplysninger fra
ledningsejerregistret om, hvilke ledningsejere der ejer ledninger i
graveområdet.« |
| | |
§ 11.
Økonomi- og erhvervsministeren kan fastsætte
nærmere regler om betaling for brugernes adgang til
registret, herunder til dækning af omkostningerne ved
registrets administration, drift og vedligeholdelse og tilsyn i
forbindelse med loven. Stk. 2.
Gebyret kan maksimalt udgøre 30.000 kr. om året pr.
bruger. | | 3.§ 11
affattes således: »§ 11. Økonomi- og
erhvervsministeren kan fastsætte regler om betaling for
brugernes adgang til registret, herunder til dækning af
omkostningerne ved registrets administration, drift og
vedligeholdelse samt tilsyn i forbindelse med loven. Der kan
herunder fastsættes regler om, at omkostningerne ved
registrets administration, drift og vedligeholdelse betales af
brancheorganisationer m.v. |
Stk. 3.
Der skal betales et gebyr på 70 kr. for erindringsskrivelser
vedrørende betaling efter stk. 1. | | Stk. 2.
Der skal betales et gebyr på 75 kr. for erindringsskrivelser
om betaling efter stk. 1. |
Stk. 4.
Beløbene i stk. 2 og 3 er opgjort på 2004-niveau
og reguleres hver den 1. januar efter udviklingen i Danmarks
Statistiks nettoprisindeks i en 12-måneders-periode sluttende
i oktober måned året før det år, som
reguleringen vedrører. Regulering foretages første
gang den 1. januar 2005. Det beløb, der er nævnt i
stk. 2, afrundes til nærmeste kronebeløb, der er
deleligt med 1000, mens det beløb, der er nævnt i
stk. 3, afrundes til nærmeste hele
kronebeløb. | | Stk. 3.
Beløbet i stk. 2 reguleres hver den 1. januar efter
udviklingen i Danmarks Statistiks nettoprisindeks i en
12-måneders-periode sluttende i oktober måned
året før det år, som reguleringen
vedrører. Regulering foretages første gang den 1.
januar 2009. Beløbet afrundes til nærmeste hele
kronebeløb.« |
| | Stk. 4.
Ubetalte gebyrer kan inddrives ved udpantning og ved indeholdelse i
løn m.v. efter reglerne om inddrivelse af personlige skatter
i kildeskatteloven. Restanceinddrivelsesmyndigheden kan eftergive
krav efter 1. pkt. efter reglerne i
opkrævningsloven.« |
| | |
| | § 2 |
| | Loven træder i kraft den 1. marts
2008. |
| | |
| | § 3 |
| | Loven gælder ikke for
Grønland og Færøerne. |