L 42 Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven, lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v. og lov om afgift efter brændstofforbrug for visse personbiler.

(Justering af afgiftsberegningen for brugte biler m.v., afgiftsfritagelse af brint- og elbiler og udvidelse af ordningen med registrerede virksomheder).

Af: Skatteminister Kristian Jensen (V)
Udvalg: Skatteudvalget
Samling: 2007-08 (2. samling)
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 14-12-2007

Fremsættelse: 14-12-2007

Fremsættelsestale af lovforslag

20072_l42_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (14. december 2007)

Skatteministeren (Kristian Jensen):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:


Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven, lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v. og lov om afgift efter brændstofforbrug for visse personbiler. (Justering af afgiftsberegningen af brugte biler mv., afgiftsfritagelse af brint- og elbiler og udvidelse af ordningen med registrerede virksomheder)

(Lovforslag nr. L 42).

Der er flere formål med lovforslaget.


For det første at sikre, at registreringsafgiftslovens bestemmelser om registreringsafgift af brugte biler og motorcykler er i overensstemmelse med EU-retten, og samtidig på en balanceret måde inddrage afgiftsberegningens mange fradrag for miljø- og trafiksikkerhedsfremmende foranstaltninger, samt fradrag og tillæg vedrørende CO2-udledning.


Det gøres ved at erstatte den hidtil gældende beregning efter faste skalaer for brugte biler og motorcykler med en konkret beregning køretøj for køretøj, der tager udgangspunkt i den afgiftsberegning, der gælder for nye biler, men hvor beløbet for hvert enkelt beregningskomponent nedsættes med samme procentdel som det konkrete værditab for selve bilen eller motorcyklen.


For det andet at fastsætte en fast nedre grænse på 7.500 kr. for personbiler og 4.000 kr. for varebiler og motorcykler for det beløb, der fratrækkes i forbindelse med godtgørelse af registreringsafgift for brugte biler og motorcykler, der udføres her fra landet.


Ændringen foreslås fordi de gældende regler skaber et incitament til at udnytte et hul i reglerne til udførsel af biler, der er tæt på at være skrotningsmodne, alene med henblik på skrotning i udlandet. Da der er tale om en ændring rettet mod lukning af et hul i reglerne, er ændringen i overensstemmelse med skattestoppet.


For det tredje at afgiftsfritage brintkøretøjer og forlænge den nuværende afgiftsfritagelse for elkøretøjer, der udløber med 2009. Efter forslaget gælder fritagelserne for brint- og elkøretøjer, der indregistreres inden 2013. Hermed tilskyndes til udvikling og brug af miljøvenlige køretøjer.


For det fjerde at lette administrationen af registreringsafgiftsloven. Det sker ved at udvide den gældende ordning med registrerede virksomheder fra kun at omfatte nye køretøjer til også at omfatte brugte køretøjer.


Ordningen med registrerede virksomheder går ud på, at registrerede forhandlere og udlejere af køretøjer angiver og afregner registreringsafgift periodevis.


Denne del af lovforslaget er tillagt virkning fra søndag den 27. april 2008.


Samlet set vurderes lovforslaget af give mindre administrativ lettelser for såvel erhvervslivet som for det offentlige.


Udvidelsen af ordningen med registrerede virksomheder vurderes at indebære et provenutab for staten på omkring 60 mio. kr. i 2008, og derefter omkring 4 mio. kr. årligt. Afgiftsfritagelsen af brint- og elkøretøjer vurderes at give en provenutab på 3 mio. kr. årligt.


Idet jeg i øvrigt henviser til bemærkningerne til lovforslaget, skal jeg anbefale lovforslaget til Folketingets hurtige og velvillige behandling.