Skriftlig fremsættelse (14.
december 2007)
Skatteministeren
(Kristian Jensen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
registreringsafgiftsloven, lov om vægtafgift af
motorkøretøjer m.v. og lov om afgift efter
brændstofforbrug for visse personbiler. (Justering af
afgiftsberegningen af brugte biler mv., afgiftsfritagelse af brint-
og elbiler og udvidelse af ordningen med registrerede
virksomheder)
(Lovforslag nr. L 42).
Der er flere formål med lovforslaget.
For det første at sikre, at registreringsafgiftslovens
bestemmelser om registreringsafgift af brugte biler og motorcykler
er i overensstemmelse med EU-retten, og samtidig på en
balanceret måde inddrage afgiftsberegningens mange fradrag
for miljø- og trafiksikkerhedsfremmende foranstaltninger,
samt fradrag og tillæg vedrørende CO2-udledning.
Det gøres ved at erstatte den hidtil gældende
beregning efter faste skalaer for brugte biler og motorcykler med
en konkret beregning køretøj for
køretøj, der tager udgangspunkt i den
afgiftsberegning, der gælder for nye biler, men hvor
beløbet for hvert enkelt beregningskomponent nedsættes
med samme procentdel som det konkrete værditab for selve
bilen eller motorcyklen.
For det andet at fastsætte en fast nedre grænse
på 7.500 kr. for personbiler og 4.000 kr. for varebiler og
motorcykler for det beløb, der fratrækkes i
forbindelse med godtgørelse af registreringsafgift for
brugte biler og motorcykler, der udføres her fra
landet.
Ændringen foreslås fordi de gældende regler
skaber et incitament til at udnytte et hul i reglerne til
udførsel af biler, der er tæt på at være
skrotningsmodne, alene med henblik på skrotning i udlandet.
Da der er tale om en ændring rettet mod lukning af et hul i
reglerne, er ændringen i overensstemmelse med
skattestoppet.
For det tredje at afgiftsfritage brintkøretøjer
og forlænge den nuværende afgiftsfritagelse for
elkøretøjer, der udløber med 2009. Efter
forslaget gælder fritagelserne for brint- og
elkøretøjer, der indregistreres inden 2013. Hermed
tilskyndes til udvikling og brug af miljøvenlige
køretøjer.
For det fjerde at lette administrationen af
registreringsafgiftsloven. Det sker ved at udvide den
gældende ordning med registrerede virksomheder fra kun at
omfatte nye køretøjer til også at omfatte
brugte køretøjer.
Ordningen med registrerede virksomheder går ud på,
at registrerede forhandlere og udlejere af køretøjer
angiver og afregner registreringsafgift periodevis.
Denne del af lovforslaget er tillagt virkning fra
søndag den 27. april 2008.
Samlet set vurderes lovforslaget af give mindre administrativ
lettelser for såvel erhvervslivet som for det
offentlige.
Udvidelsen af ordningen med registrerede virksomheder vurderes
at indebære et provenutab for staten på omkring 60 mio.
kr. i 2008, og derefter omkring 4 mio. kr. årligt.
Afgiftsfritagelsen af brint- og elkøretøjer vurderes
at give en provenutab på 3 mio. kr. årligt.
Idet jeg i øvrigt henviser til bemærkningerne til
lovforslaget, skal jeg anbefale lovforslaget til Folketingets
hurtige og velvillige behandling.