Forslag
til
Lov om ændring af
registreringsafgiftsloven, lov om vægtafgift af
motorkøretøjer m.v. og lov om afgift efter
brændstofforbrug for visse personbiler
(Justering af afgiftsberegningen for brugte
biler m.v., afgiftsfritagelse af brint- og elbiler og udvidelse af
ordningen med registrerede virksomheder)
§ 1
I lov om registreringsafgift af
motorkøretøjer m.v. (registreringsafgiftsloven), jf.
lovbekendtgørelse nr. 804 af 29. juni 2007, som ændret
senest ved § 1 i lov nr. 1537 af 19. december 2007, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 2, stk. 1, nr. 2,
ændres »§ 5, stk. 1, 2, 8 og 9«
til: »§ 5, stk. 1, 2 og 8«.
2. I
§ 2, stk. 1, nr. 13,
ændres »2009,« til: »2012,«.
3. I
§ 2, stk. 1, nr. 19, ændres
»adgang.« til: »adgang, og«.
4. I
§ 2, stk. 1,
indsættes som nr. 20:
»20)
brintdrevet motorkøretøj, hvis
køretøjet er anmeldt til registrering inden udgangen
af 2012.«
5. I
§ 3 a, stk. 4, 2. pkt.,
ændres »§ 19, stk. 2« til: »§ 20,
stk. 1«.
6.§ 4 og § 5 affattes således:
Ȥ 4. Afgiften beregnes
for nye køretøjer og køretøjer, der har
mistet deres identitet, af køretøjets afgiftspligtige
værdi med følgende satser:
1) Motorcykler: 105
pct. af 7.201-20.300 kr. og 180 pct. af resten.
2) Andre
køretøjer, jf. dog §§ 5, 5 a og 6: 105
pct. af 64.500 kr. og 180 pct. af resten.
Stk. 2. For
benzindrevne personbiler nedsættes afgiften efter
stk. 1, nr. 2, med 4.000 kr. for hver kilometer, bilen
tilbagelægger ud over 16 km pr. liter brændstof. For
dieseldrevne personbiler nedsættes afgiften efter
stk. 1, nr. 2, med 4.000 kr. for hver kilometer, bilen
tilbagelægger ud over 18 km pr. liter brændstof.
Stk. 3. For
benzindrevne personbiler forhøjes afgiften efter
stk. 1, nr. 2, med 1.000 kr. for hver kilometer, bilen
tilbagelægger mindre end 16 km pr. liter brændstof. For
dieseldrevne personbiler forhøjes afgiften efter
stk. 1, nr. 2, med 1.000 kr. for hver kilometer, bilen
tilbagelægger mindre end 18 km pr. liter brændstof.
Stk. 4.
Brændstofforbrug efter stk. 2 og 3 opgøres efter
§ 2 i lov om afgift efter brændstofforbrug for
visse personbiler.
Stk. 5. For nye
biler omfattet af stk. 1, nr. 2, der ikke er forsynet med
sikkerhedspude, forhøjes den afgiftspligtige værdi med
7.450 kr. For nye biler omfattet af stk. 1, nr. 2, der er
forsynet med kun én sikkerhedspude, forhøjes den
afgiftspligtige værdi med 3.725 kr.
Stk. 6. For nye
personbiler skal afgiften efter nedsættelserne i stk. 2
og § 8, stk. 7, mindst udgøre 20.000 kr.
Stk. 7. Afgiften
for brugte køretøjer beregnes på samme
måde som for nye køretøjer. Beløb i
stk.1-3, 5 og 6, § 3, stk. 2, og § 8,
stk. 7, nedsættes med samme procentdel, som
køretøjets værdi inklusive afgift er
ændret, sammenholdt med et tilsvarende køretøj,
der er afgiftsberigtiget som nyt.
Stk. 8. Et brugt
køretøjs alder regnes fra første registrering.
Hvis et brugt køretøj ikke har været
registreret her i landet eller i udlandet, eller hvis første
registreringstidspunkt eller ibrugtagningstidspunkt ikke kan
fastslås, regnes køretøjets første
registreringstidspunkt eller ibrugtagning fra
køretøjets fremstillingstidspunkt.
Stk. 9.
Beløbsgrænserne i stk. 1 reguleres årligt med
2,0 pct. tillagt den af finansministeren bekendtgjorte
tilpasningsprocent for det pågældende finansår
efter lov om en satsreguleringsprocent. De således regulerede
beløb afrundes opad til nærmeste kronebeløb,
der er deleligt med 100. Regulering efter 1. pkt. foretages
første gang med virkning for 2003.«
Stk. 10. For brugte
personbiler og motorcykler med en alder under 1 år, jf.
stk. 8, kan afgiften fastsættes til den afgift, der
ville have været gældende ved bilens eller motorcyklens
afgiftsberigtigelse som ny, jf. § 9, stk. 2, med
fradrag af 1 pct. pr. 1.000 km, som køretøjet har
tilbagelagt efter registreringen eller ibrugtagningstidspunktet.
Fradraget kan dog højst udgøre 2 pct. pr. afsluttet
måned efter registrerings- eller ibrugtagningstidspunktet i
de første 3 måneder og højst 1 pct. pr.
afsluttet måned efter registrerings- eller
ibrugtagningstidspunktet for de efterfølgende måneder.
For biler og motorcykler, der her eller i udlandet har været
anvendt til formål omfattet af § 2, stk. 1,
eller anvendt under omstændigheder, der hverken her eller i
udlandet medfører registreringspligt, fradrages yderligere
5.000 kr., hvis bilen eller motorcyklen har været registreret
eller taget i anvendelse i mindst 2 måneder og kørt
mindst 5.000 km. Køretøjets alder regnes fra
første registrerings- eller ibrugtagningstidspunkt, jf.
stk. 8. Er der ikke anmeldt en pris for
køretøjet efter § 9, stk. 1,
fastsættes den afgiftspligtige værdi til den
værdi, der ville have været gældende ved
køretøjets afgiftsberigtigelse som nyt, jf.
§ 10, stk. 2.
Stk. 11. For hver
kalendermåned fastsættes en korrektion af de
afgiftssatser, der er fastsat i stk. 1, nr. 2.
Kalendermånedens korrektion beregnes på grundlag af
afvigelsen mellem prisudviklingen for personbiler og
prisudviklingen under ét. Prisudviklingen måles ved
det indeks for nettopriser, der offentliggøres af Danmarks
Statistik. Prisudviklingen for personbiler måles i procent
ved ændringen i nettoprisindekset for personbiler måned
for måned. Prisudviklingen under ét måles som
den gennemsnitlige procentvise ændring måned for
måned i det samlede nettoprisindeks de seneste 12
måneder. Prisafvigelsen beregnes herefter som forskellen
mellem prisudviklingen for personbiler og prisudviklingen under
ét. Den samlede prisafvigelse er summen af prisafvigelserne
siden marts 2003 og beregnes med to decimaler. Korrektionen
udgør det dobbelte af den samlede prisafvigelse 2
måneder tidligere. Positiv korrektion fradrages i
afgiftssatserne. Der bortses fra negativ korrektion.
Stk. 12.
Korrektioner af afgiftssatserne beregnet efter stk. 11 har for
personbiler, der afgiftsberigtiges i den kalendermåned, for
hvilken korrektionen er beregnet.
§ 5.
For nye biler og for biler, der har mistet deres identitet,
udgør afgiften 0 kr. af de første 13.800 kr. af den
afgiftspligtige værdi og 50 pct. af resten, hvis
1) bilen har en
tilladt totalvægt ikke over 4 t og
2) bilen utvivlsomt
er konstrueret og indrettet til godstransport.
Stk. 2. For nye
biler som nævnt i stk. 1 med tilladt totalvægt
over 2,5 t, som er enten åbne eller uden sideruder bag
førersædet i bilens venstre side, herunder uden
udskæring til sideruder bag førersædet i bilens
venstre side, udgør afgiften 0 kr. af de første
34.100 kr. af den afgiftspligtige værdi og 30 pct. af resten.
For biler som nævnt i 1. pkt. med en tilladt totalvægt
over 3 t kan afgiften dog højst udgøre 56.800 kr.
Stk. 3. Biler som
nævnt i stk. 1 og 2 må ikke benyttes til
befordring af personer uden for førerrummet. Det er dog
tilladt uden for førerrummet at befordre personer, som
arbejder i ejerens (brugerens) virksomhed, til eller fra den
arbejdsplads, hvor de skal anvende det medbragte materiel. Det er
endvidere tilladt at befordre personer uden for førerrummet,
hvis der er udstedt tilladelse til kørsel i optog eller med
elever, der har afsluttet en uddannelse.
Stk. 4. For
benzindrevne varebiler nedsættes afgiften efter stk. 1
med 4.000 kr. for hver kilometer, bilen tilbagelægger ud over
16 km pr. liter brændstof. For dieseldrevne varebiler
nedsættes afgiften efter stk. 1 med 4.000 kr. for hver
kilometer, bilen tilbagelægger ud over 18 km pr. liter
brændstof.
Stk. 5. For
benzindrevne varebiler forhøjes afgiften efter stk. 1
med 1.000 kr. for hver kilometer, bilen tilbagelægger mindre
end 16 km pr. liter brændstof. For dieseldrevne varebiler
forhøjes afgiften efter stk. 1 med 1.000 kr. for hver
kilometer, bilen tilbagelægger mindre end 18 km pr. liter
brændstof.
Stk. 6.
Brændstofforbrug efter stk. 4 og 5 opgøres efter
§ 2 i lov om afgift efter brændstofforbrug for
visse personbiler.
Stk. 7. Den
afgiftspligtige værdi efter stk. 1 forhøjes med
7.450 kr. for nye biler, der ikke er forsynet med sikkerhedspude,
og med 3.725 kr. for nye biler, der er forsynet med kun én
sikkerhedspude.
Stk. 8. Afgiften
for brugte biler beregnes på samme måde som afgiften
for nye biler. Beløbene i stk. 1, 2, 4, 5 og 7,
§ 3, stk. 2, og § 8, stk. 7,
nedsættes med samme procentdele, som bilens værdi
inklusive afgift er ændret, sammenholdt med tilsvarende
biler, der er afgiftsberigtiget som nye.
Stk. 9. Hvis en
brugt bil ikke har været registreret her i landet eller i
udlandet, eller hvis første registreringstidspunkt eller
ibrugtagningstidspunkt ikke kan fastslås, regnes bilens
første registrering eller ibrugtagning fra dens
fremstillingstidspunkt.
Stk. 10. For biler
mellem 2,5 og 4 t tilladt totalvægt, som er specielt
indrettet til erhvervsmæssigt formål, herunder
tandklinikker, udstillingsvogne, salgsvogne, mobile kontorer,
værkstedsvogne og lign., og anvendes hertil, finder
stk. 1-9 tilsvarende anvendelse.
Stk. 11. En bil,
som er berigtiget med afgift efter stk. 1-10,
afgiftsberigtiges efter § 4, når betingelserne for
den foretagne afgiftsberigtigelse ikke længere er opfyldt.
For biler, der er omhandlet af stk. 1, nedsættes
afgiften dog med 50 pct. af den del af bilens afgiftspligtige
værdi, der overstiger 12.100 kr., og for biler, der er
omhandlet af stk. 2, nedsættes afgiften med 30 pct. af
den del af bilens afgiftspligtige værdi, der overstiger
30.000 kr. For biler over 3 t kan nedsættelsen dog
højst udgøre 50.000 kr. For biler, som er berigtiget
med halv afgift efter tidligere lovgivning, nedsættes
afgiften med 40 pct.
Stk. 12.
Beløbene i stk. 1 reguleres årligt med 2,0 pct.
tillagt den af finansministeren bekendtgjorte tilpasningsprocent
for det pågældende finansår efter lov om en
satsreguleringsprocent. Procenten beregnes med én decimal.
De således regulerede beløb afrundes opad til
nærmeste kronebeløb, der er deleligt med 100.
Regulering efter 1. pkt. foretages første gang med virkning
for 2003.«
7.§ 7 b, stk. 2 og 3,
affattes således:
»Stk. 2.
Godtgørelsesbeløbet fastsættes i medfør
af § 10 således:
1) For motorcykler
afgiftsberigtiget efter § 4, stk. 1, nr. 1, eller
§ 4, stk. 7, som afgiften efter § 4,
stk. 7.
2) For personbiler
afgiftsberigtiget efter § 4, stk. 1, nr. 2, eller
§ 4, stk. 7, som afgiften efter § 4,
stk. 7.
3) For varebiler
afgiftsberigtiget efter § 5, stk. 1, 2 eller 8, som
afgiften efter § 5, stk. 8.
4) For autocampere
og busser afgiftsberigtiget efter § 5 a, stk. 1 og
2, som afgiften efter § 5 a, stk. 1 og 2.
5) For hyrevogne og
sygetransportkøretøjer afgiftsberigtiget efter
§ 6, stk. 1, som afgiften efter § 6,
stk. 1.
Stk. 3. I de
godtgørelsesbeløb, der er fastsat efter stk. 2,
fratrækkes 15 pct. af beløbet, dog mindst 7.500 kr.
for personbiler og 4.000 kr. for motorcykler og
varebiler.«
8. I
§ 7 b, stk. 5,
ændres »15 pct.« til: »15 pct., dog mindst
7.500 kr. for personbiler og 4.000 kr. for varebiler og
motorcykler.«
9. I
§ 10, stk. 4, 1. pkt.,
ændres »§ 4, stk. 10,« til:
»§ 4, stk. 8,«.
10.§§ 14-20 affattes
således:
Ȥ 14. En virksomhed kan
registreres hos told- og skatteforvaltningen, jf. § 15,
med den virkning, at virksomheden kan
1) angive afgiften
af et køretøj,
2) angive
godtgørelsen af afgift af et køretøj ved
eksport af køretøjet, jf. § 7 b, og
3) periodevis
betale afgiften af køretøjer, som virksomheden har
angivet afgiften af.
Stk. 2. Med henblik
på administration af §§ 15-18 kan skatteministeren
eller den, ministeren bemyndiger dertil, fastsætte
nærmere regler om:
1)
Fremgangsmåden ved registrering af virksomheder.
2) Hvilke
kategorier af køretøjer ordningen omfatter.
3) Hvilke typer af
oplysninger der skal gives om et køretøj.
4) Hvornår og
hvordan angivelser skal indgives til told- og skatteforvaltningen,
herunder om angivelsen skal gives elektronisk.
5) Hvem der for en
registreret virksomhed kan angive afgiften af et
køretøj.
§ 15.
En virksomhed, der opfylder følgende betingelser, kan
registreres:
1) Virksomheden
skal være hjemmehørende her i landet.
2) Virksomheden
skal erhvervsmæssigt handle med motorkøretøjer
eller påhængsvogne eller sættevogne til
motorkøretøjer eller erhvervsmæssigt udleje
sådanne køretøjer.
3) Virksomheden
må ikke have gæld til staten.
4) Virksomheden
må ikke være i betalingsstandsning eller under konkurs
eller likvidation.
5) Virksomheden
skal stille sikkerhed på mindst 200.000 kr. for betaling af
afgifter efter denne lov, herunder tilbagebetaling af for meget
udbetalt godtgørelse, samt renter og gebyrer
vedrørende disse afgifter og godtgørelser.
Stk. 2. En
registrering bringes til ophør, hvis virksomheden
ophører med at opfylde en af betingelserne i stk. 1
eller undlader at fremstille et køretøj efter
§ 18. Registreringen ophører i så fald fra
det tidspunkt, hvor told- og skatteforvaltningen meddeler
virksomheden, at registreringen er ophørt.
Stk. 3. En
virksomhed kan ikke registreres eller en registrering bringes til
ophør, hvis virksomheden, herunder virksomhedens ejer ved en
personligt drevet virksomhed, har udvist en sådan
adfærd, at det er nærliggende at antage, at
virksomheden ikke vil overholde registreringsordningen.
Stk. 4. Told- og
skatteforvaltningen udsteder et bevis for registreringen til
virksomheden.
§ 16.
En registreret virksomhed skal til told- og skatteforvaltningen
angive afgiften af de køretøjer, som virksomheden
anmelder til registrering i Centralregisteret for
Motorkøretøjer mod forevisning af bevis for
virksomhedens registrering, jf. § 15, stk. 4.
Stk. 2. En
registreret virksomhed kan til told- og skatteforvaltningen angive
godtgørelsen efter § 7 b af afgift af et
køretøj.
Stk. 3. En
angivelse skal indeholde de oplysninger, der er nødvendige
til kontrol af den angivne afgift eller godtgørelse.
§ 17.
En registreret virksomhed hæfter for afgiften af de
køretøjer, virksomheden angiver afgiften af efter
§ 16.
Stk. 2. Afgiften
betales for en afregningsperiode efter reglerne i lov om
opkrævning af skatter og afgifter m.v.
(opkrævningsloven).
Stk. 3. Afgiften af
et køretøj henføres til den afregningsperiode,
hvor køretøjet anmeldes til registrering i
Centralregisteret for Motorkøretøjer.
§ 18.
Told- og skatteforvaltningen kan inden for en frist på 14
dage fra modtagelsen af en angivelse efter § 16
begære køretøjet fremstillet for
forvaltningen.
Stk. 2. En
begæring er afsendt rettidigt, hvis forvaltningen har afsendt
begæringen inden fristens udløb til den adresse, som
den registrerede virksomhed har oplyst som led i
registreringen.
Stk. 3. Fristen
gælder ikke, hvis der i angivelsen er meddelt urigtige eller
mangelfulde oplysninger om køretøjet.
Afregning af afgift fra
ikkeregistrerede virksomheder m.v.
§ 19.
Afgiften skal være betalt, før køretøjet
anmeldes til registrering i Centralregisteret for
Motorkøretøjer, herunder anmeldes til registrering af
ejerskifte, eller inden køretøjet tages i brug efter
reparation eller ombygning. Dette gælder dog ikke i
tilfælde som nævnt i § 17 eller
tilfælde, hvor der er givet tilladelse til, at afgiften
betales løbende.
§ 20.
For betaling af afgiften hæfter ejeren eller den, i hvis navn
køretøjet er registreret. Dette gælder dog ikke
i tilfælde som nævnt i § 3 a,
stk. 4.
Stk. 2. Hvis
køretøjet i strid med færdselsloven ikke er
registreret, påhviler afgiften den, der har pligt til at lade
køretøjet registrere.
Stk. 3. Er et
køretøj repareret eller ombygget på en
sådan måde, at køretøjet i
afgiftsmæssig henseende ikke er identisk med et tidligere
afgiftsberigtiget køretøj, således at
køretøjet skal afgiftsberigtiges på ny, og er
køretøjet blevet registreret i Centralregisteret for
Motorkøretøjer med en ny ejer, kan krav om betaling
af afgiften tillige gøres gældende mod
reparatøren.
Stk. 4. Er et
køretøj, der er indført brugt her til landet,
blevet registreret i Centralregisteret for
Motorkøretøjer, uden at afgiften er betalt, kan krav
om betaling af afgiften tillige gøres gældende mod
den, der med henblik på køretøjets
første registrering i Centralregisteret for
Motorkøretøjer har afsat køretøjet til
den, i hvis navn køretøjet er registreret
første gang i dette register efter
indførelsen.«
11.
Før § 21 indsættes som ny overskrift:
»Regnskabskrav«
12.§ 21, stk. 1, 1. pkt.,
affattes således:
»Der skal udfærdiges skriftlig kontrakt
ved en registreret virksomheds salg af et
køretøj.«
13. I
§ 22, stk. 1,
indsættes efter »køretøjets
registrering«: », jf. dog stk. 2«.
14.§ 22, stk. 2, affattes
således:
»Stk. 2. Et
køretøj, der anmeldes eller foranlediges anmeldt til
registrering af en virksomhed, der er registreret efter
§ 14, kan dog registreres, mod at virksomheden for
registreringsmyndigheden fremlægger erklæring om
køretøjets afgiftsberigtigelse og bevis for
virksomhedens registrering.«
15. I
§ 23, stk. 1,
ændres »§ 5, stk. 1-9 og 13« til:
»§ 5«.
16. I
§ 27, stk. 1, nr. 2,
ændres »§ 16, stk. 1 og 3, § 19, stk.
1« til: »§ 16, § 17, stk. 3,
§ 19«.
17. I
§ 27, stk. 1, nr. 4,
ændres »§ 5, stk. 1-13 og 15« til:
»§ 5«.
18. I
§ 29 a, stk. 2, ændres
»§ 7 b, stk. 2, nr. 4« til: »§ 7 b,
stk. 2, nr. 3«.
19.§ 30 ophæves.
§ 2
I lov om vægtafgift af
motorkøretøjer m.v., jf. lovbekendtgørelse nr.
978 af 4. december 2003, som ændret bl.a. ved § 4 i lov
nr. 1583 af 20. december 2006 og senest ved § 2 i lov nr.
1537 af 19. december 2007, foretages følgende
ændring:
1.§ 1, stk. 2, affattes
således:
»Stk. 2.
Afgiftspligten efter stk. 1 omfatter ikke
køretøjer, der er afgiftspligtige efter lov om afgift
efter brændstofforbrug for visse personbiler, samt indtil den
31. december 2012 køretøjer, der alene anvender el
eller brint som drivmiddel.«
§ 3
I lov om afgift efter brændstofforbrug for
visse personbiler, jf. lovbekendtgørelse nr. 217 af 12.
marts 2007, foretages følgende ændring:
1.§ 1, stk. 2, affattes
således:
»Stk. 2.
Indtil den 31. december 2012 omfatter afgiftspligten efter
stk. 1 ikke biler, der alene anvender el eller brint som
drivmiddel.«
§ 4
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 27. april 2008.
Stk. 2. For
køretøjer, der efter den 24. april 2007 er
afgiftsberigtiget efter de hidtil gældende regler i
registreringsafgiftslovens § 4 og § 5 om afgift
af køretøjer med en alder over 1 år, kan der
efter ansøgning foretages omberegning af
registreringsafgiften efter registreringsafgiftsloven som affattet
ved denne lov. Ansøgning om omberegning skal være
modtaget hos told- og skatteforvaltningen inden den 30. april 2008.
Er det omberegnede beløb lavere end det opkrævede
beløb, udbetales forskellen.