L 41 (som fremsat): Forslag til lov om
ligebehandlingsnævnet.
Forslag
til
Lov om Ligebehandlingsnævnet
Kapitel 1
Kompetence og organisation
§ 1.
Ligebehandlingsnævnet behandler klager over
forskelsbehandling på grund af køn, race, hudfarve,
religion eller tro, politisk anskuelse, seksuel orientering, alder,
handicap eller national, social eller etnisk oprindelse, jf.
stk. 2-5.
Stk. 2.
Nævnet behandler klager over forskelsbehandling på
grund af køn efter:
1)
§§ 2 og 2 b i lov om ligestilling af kvinder og
mænd.
2) Lov om lige
løn til mænd og kvinder.
3) Lov om
ligebehandling af mænd og kvinder med hensyn til
beskæftigelse m.v.
4) Lov om
ligebehandling af mænd og kvinder inden for de
erhvervstilknyttede sikringsordninger.
5) Lov om
børnepasningsorlov.
6) Lov om ret til
orlov og dagpenge ved barsel.
Stk. 3.
Nævnet behandler klager over forskelsbehandling på
grund af race, hudfarve, religion eller tro, politisk anskuelse,
seksuel orientering, alder, handicap eller national, social eller
etnisk oprindelse efter lov om forbud mod forskelsbehandling
på arbejdsmarkedet m.v.
Stk. 4.
Nævnet behandler endvidere klager over forskelsbehandling
på grund af race eller etnisk oprindelse efter lov om etnisk
ligebehandling.
Stk. 5.
Ligebehandlingsnævnet kan behandle klager fra en
lønmodtager om brud på bestemmelser i kollektive
overenskomster, der indeholder tilsvarende pligt til ligebehandling
eller lige løn som lov om ligebehandling af mænd og
kvinder med hensyn til beskæftigelse m.v., jf. denne lovs
§ 1, stk. 9, lov om lige løn til mænd
og kvinder, jf. denne lovs § 1, stk. 5, eller lov om
ligebehandling af mænd og kvinder inden for de
erhvervstilknyttede sikringsordninger, jf. denne lovs
§ 2, eller tilsvarende pligt til ikke-forskelsbehandling
som lov om forbud mod forskelsbehandling på arbejdsmarkedet
m.v., jf. denne lovs § 1, stk. 6 og 7, hvis
lønmodtageren godtgør, at vedkommende faglige
organisation ikke agter at iværksætte fagretlig
behandling af kravet.
§ 2.
Nævnet kan tilkende godtgørelse og underkende
afskedigelse, i det omfang det følger af de love og
kollektive overenskomster, der er nævnt i § 1,
stk. 2-5.
§ 3.
Nævnet består af en formand, 2 næstformænd
og 9 øvrige medlemmer.
Stk. 2. Formanden
og næstformændene skal være dommere. Formanden og
næstformanden udpeges af retspræsidenten. Begge
køn skal være repræsenteret i nævnets
formandskab.
Stk. 3. De
øvrige medlemmer af nævnet udpeges af
beskæftigelsesministeren. Heraf indstiller ministeren for
flygtninge, indvandrere og integration 3 medlemmer og ministeren
for ligestilling 3 medlemmer. Nævnets medlemmer skal have
bestået juridisk kandidateksamen og udpeges blandt personer,
der har særlig kendskab til
kønsligestillingslovgivningen, lovgivningen om
ligebehandling af alle uanset race eller etnisk oprindelse eller
lovgivningen om forbud mod forskelsbehandling på
arbejdsmarkedet, samt kendskab til forholdene på
arbejdsmarkedet. Nævnets medlemmer skal være
uafhængige af den indstillende eller udpegende myndighed. Der
skal sikres en ligelig kønsfordeling blandt medlemmerne af
nævnet.
Stk. 4. Medlemmerne
af nævnet udpeges for 3 år ad gangen. Genudpegelse kan
finde sted.
Stk. 5.
Beskæftigelsesministeren kan udpege et antal suppleanter for
de medlemmer, der er udpeget efter stk. 3. Udpegningen sker i
overensstemmelse med stk. 3 og 4.
Stk. 6.
Beskæftigelsesministeren fastsætter nævnets
forretningsorden efter forhandling med ministeren for flygtninge,
indvandrere og integration og ministeren for ligestilling.
§ 4.
Nævnet kan ikke behandle klager, der kan indbringes for en
anden forvaltningsmyndighed, før denne har truffet
afgørelse i sagen.
Stk. 2.
Nævnet kan ikke behandle sager, der verserer ved
domstolene.
Stk. 3. Så
længe en sag verserer ved nævnet, kan sagens parter
ikke anlægge sagen ved domstolene.
Kapitel 2
Klagebehandling
§ 5.
Ankestyrelsen stiller sekretariat til rådighed for
nævnet.
Stk. 2.
Sekretariatet forbereder nævnets behandling af klager.
Klagerne behandles på skriftligt grundlag.
Stk. 3.
Sekretariatet kan anmode sagens parter om at medvirke til sagens
oplysning. Hvis en part ikke efterkommer anmodningen inden den
fastsatte frist, fastsættes en ny frist. Hvis opfordringen
til at svare ikke efterkommes, kan nævnet beslutte, at sagen
kan afgøres på det foreliggende grundlag.
Stk. 4.
Sekretariatet kan afvise klager, der ikke skønnes egnet til
behandling ved nævnet. Denne afgørelse kan indbringes
for nævnet.
§ 6.
Ved behandling af en klage i nævnet deltager et medlem af
formandskabet og to øvrige nævnsmedlemmer.
Nævnets afgørelse træffes ved stemmeflerhed.
Stk. 2. Formanden
kan beslutte, at der skal deltage yderligere to
nævnsmedlemmer ved behandlingen af principielle sager.
§ 7.
Nævnet kan indhente erklæringer fra sagkyndige i
forbindelse med behandlingen af en klage.
Stk. 2. Ved
behandling af sager om brud på bestemmelser i kollektive
overenskomster, jf. § 1, stk. 5, skal nævnet
indhente en udtalelse fra den pågældende overenskomsts
parter, inden der træffes afgørelse.
§ 8.
Nævnet kan afvise at behandle en klage, hvis det må
anses for åbenbart, at der ikke kan gives klageren medhold i
sagen.
§ 9.
Nævnets afgørelser kan ikke indbringes for anden
administrativ myndighed.
Stk. 2.
Nævnets afgørelser protokolleres og
offentliggøres i anonymiseret form. Begrundelsen for
afgørelsen skal fremgå af protokollatet. Er en
beslutning ikke enstemmig, indføres oplysning om
stemmeafgivningen og begrundelse for denne.
§ 10.
Nævnet kan bestemme, at en sag, hvori der er truffet
afgørelse, skal genoptages, hvis særlige grunde taler
derfor.
§ 11.
Klageren kan tilbagekalde sin klage, indtil der er truffet
afgørelse i sagen. Hvis den indklagede under
sagsbehandlingen opfylder klagerens krav, eller hvis der
indgås forlig mellem parterne om en endelig afgørelse
af sagen, bortfalder sagen.
§ 12.
Når nævnet har truffet afgørelse i en klagesag,
underretter sekretariatet parterne om muligheden for at indbringe
sagen for domstolene.
Stk. 2. Hvis
nævnets afgørelser og forlig, som er indgået for
nævnet, ikke efterleves, skal nævnet på klagerens
anmodning og på dennes vegne indbringe sagen for
domstolene.
§ 13.
Nævnet afgiver en gang årligt en beretning om sin
virksomhed.
Kapitel 3
Ikrafttræden m.v.
§ 14.
Loven træder i kraft den 1. januar 2009.
Stk. 2. Formanden
for nævnet udpeges første gang for en periode på
4 år.
Stk. 3. Sager, der
er indbragt for Ligestillingsnævnet eller
Klagekomitéen for Etnisk Ligebehandling på tidspunktet
for denne lovs ikrafttræden, overføres til videre
behandling i nævnet.
§ 15.
I lov om ligestilling af kvinder og mænd, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1095 af 19. september 2007, foretages
følgende ændringer:
1.
Efter § 3 c indsættes i kapitel 2:
»Klagebehandling
§ 3
d. Klager over overtrædelse af forbuddet mod
forskelsbehandling på grund af køn, jf.
§§ 2 og 2 b, behandles af
Ligebehandlingsnævnet.«
2.Kapitel 6 ophæves.
§ 16.
I lov nr. 374 af 28. maj 2003 om etnisk ligebehandling, som
ændret ved § 11 i lov nr. 554 af 24. juni 2005,
foretages følgende ændringer:
1.
Overskriften til kapitel 4 affattes
således:
»Kompetence- og
klageregler«
2.§ 10, stk. 2-4 ,
ophæves, og i stedet indsættes:
»Stk. 2.
Klager over overtrædelse af forbuddet mod forskelsbehandling
på grund af race eller etnisk oprindelse, jf. § 3,
og klager over overtrædelse af forbuddet mod repressalier,
jf. § 8, behandles af
Ligebehandlingsnævnet.«
§ 17.
I lov om forbud mod forskelsbehandling på arbejdsmarkedet
m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 31 af 12. januar 2005, som
ændret ved lov nr. 240 af 27. marts 2006 og lov nr. 1542 af
20. december 2006, foretages følgende ændring:
1.§ 8 a affattes
således:
Ȥ 8
a. Klager over overtrædelse af forbuddet mod
forskelsbehandling efter denne lov og over overtrædelse af
forbuddet mod repressalier i § 7, stk. 2, behandles
af Ligebehandlingsnævnet.«
§ 18.
Beskæftigelsesministeren fremsætter forslag til
revision af loven i folketingsåret 2011-2012.
§ 19.
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger
1. Indledning og baggrund
Dansk ret indeholder forbud mod forskelsbehandling på
grund af køn, race, etnisk oprindelse, religion, tro,
seksuel orientering, politisk anskuelse, social eller national
oprindelse, alder og handicap på en række
områder. Med lovforslaget foreslås det at oprette et
samlet nævn for ligebehandling (Ligebehandlingsnævnet),
der kan behandle klager om overtrædelse af forbuddet mod
forskelsbehandling på grund af køn, race, hudfarve,
religion eller tro, politisk anskuelse, seksuel orientering, alder,
handicap eller national, social eller etnisk oprindelse i en
række love. Det foreslås, at nævnet får
kompetence til at behandle klager over forskelsbehandling
både uden for arbejdsmarkedet og på arbejdsmarkedet,
på de områder, hvor der i dag gælder et forbud
mod forskelsbehandling.
På kønsligestillingsområdet gælder
der et bredt forbud mod forskelsbehandling på grund af
køn både på arbejdsmarkedet og uden for
arbejdsmarkedet for så vidt angår offentlig forvaltning
og erhvervsmæssig og almen virksomhed. Tilsvarende gør
sig gældende med hensyn til forbuddet mod forskelsbehandling
på grund af race eller etnisk oprindelse. Forskelsbehandling
på grund af religion, tro, alder, handicap, seksuel
orientering, politisk anskuelse, social eller national oprindelse
er forbudt på arbejdsmarkedet i medfør af lov om
forbud mod forskelsbehandling på arbejdsmarkedet m.v.
(forskelsbehandlingsloven). De beskyttede kriterier er
ligeværdige kriterier, men dette afspejler sig imidlertid
ikke i de nuværende muligheder for at klage over
forskelsbehandling.
I dag spænder håndhævelsesmulighederne fra,
at der på kønsligestillingsområdet er etableret
et egentligt administrativt klagenævn, der kan træffe
afgørelse i sager om forskelsbehandling, til at der i sager
om forskelsbehandling på arbejdsmarkedet, fx på grund
af alder, alene er mulighed for almindelig domstolsprøvelse
eller for prøvelse i det fagretlige system for de
organiserede lønmodtageres vedkommende. Efter regeringens
opfattelse er det uhensigtsmæssigt, at der er en sådan
uensartet adgang for den enkelte til at få behandlet en klage
over forskelsbehandling. Derudover er det regeringens opfattelse,
at det er hensigtsmæssigt at sikre en mere effektiv
retsbeskyttelse af de grupper, der er beskyttet mod
forskelsbehandling i lovgivningen, men hvor der ikke er
administrative klagemuligheder i dag. Med dette lovforslag
foreslår regeringen derfor, at der etableres et samlet
administrativt klagenævn for alle de beskyttede kriterier.
Ligebehandlingsnævnet skal kunne træffe
afgørelser og tilkende godtgørelser, i det omfang det
følger af den lovgivning, som omfattes af
Ligebehandlingsnævnets kompetence, således at der
fremover vil være ensartede klagemuligheder i sager om
overtrædelse af den gældende lovgivnings forbud mod
forskelsbehandling. Et samlet nævn for alle
diskriminationsgrundene vil endvidere kunne håndtere
situationer, der involverer flere beskyttelseskriterier, dvs. en
situation, hvor en person mener sig udsat for forskelsbehandling
på grund af flere diskriminationskriterier, fx køn,
etnisk oprindelse og alder.
Der foreslås ingen udvidelse af den materielle
beskyttelse mod forskelsbehandling, og der tilsigtes ingen
ændring heri.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Nuværende
klagemuligheder
2.1.1. Ligestillingsnævnet
Ligestillingsnævnet er et uafhængigt
administrativt klagenævn, der kan træffe
afgørelser i sager om forskelsbehandling på grund af
køn. Nævnet blev nedsat i 2000 efter en ændring
af ligestillingsloven, som betød en omorganisering af
ligestillingsarbejdet med bl.a. oprettelse af et uafhængigt
klagenævn (Ligestillingsnævnet) og nedlæggelse af
det daværende Ligestillingsråd, der
alene kunne udtale sig vejledende om
ligestillingsspørgsmål. Samtidig blev der oprettet et
selvstændigt ministerområde for ligestilling.
Nævnet blev i første omgang nedsat for en
2-årig forsøgsperiode. Efter udløbet af
forsøgsperioden blev nævnet evalueret, og gjort
permanent ved en lovændring i 2003. Af den eksterne
evaluering, der blev foretaget i forbindelse med, at nævnet
blev gjort permanent, fremgår det, at ". det er lykkedes at
skabe et troværdigt og kompetent ligestillingsnævn, der
overfor omverdenen fremstår som hævet over
særinteresser".
Nævnet består af en formand, der er dommer, og af
to juridiske medlemmer, der har viden om henholdsvis
arbejdsmarkedsforhold og om ligestilling. Formanden og medlemmerne
udpeges af ministeren for ligestilling, der også stiller
sekretariat til rådighed for nævnet.
Ligestillingsnævnet kan behandle sager og træffe
endelige administrative afgørelser om forskelsbehandling
på grund af køn både inden for og uden for
arbejdsmarkedet. Ligestillingsnævnet har kompetence til at
behandle sager efter §§ 2 og 2 b i
ligestillingsloven, samt efter lov om lige løn til
mænd og kvinder, lov om ligebehandling af mænd og
kvinder med hensyn til beskæftigelse m.v., lov om ret til
orlov og dagpenge ved barsel, lov om børnepasningsorlov og
lov om ligebehandling af mænd og kvinder inden for de
erhvervstilknyttede sikringsordninger. Nævnet kan herunder
tilkende godtgørelse og underkende afskedigelse, i det
omfang det følger af de nævnte love m.v.
Nævnets afgørelser kan ikke ankes, men hver af
parterne kan indbringe afgørelserne for domstolene. I
henhold til ligestillingslovens § 22, stk. 2, skal
nævnets sekretariat på klagerens anmodning indbringe
sagen for domstolene, hvis et for nævnet indgået forlig
eller en afgørelse ikke efterleves. Omkostninger i
forbindelse med dette afholdes af Ligestillingsnævnets
sekretariat. Siden nævnets oprettelse i 2000 har
Ligestillingsnævnet truffet afgørelse i 196 sager. Af
disse har 25 sager været overgivet til Kammeradvokaten med
henblik på indbringelse for domstolene. Nogle af sagerne er
dog forligt inden domsforhandlingen.
2.1.2. Klagekomitéen for
Etnisk Ligebehandling
Spørgsmålet om oprettelse af en administrativ
klageinstans blev drøftet i forbindelse med
gennemførelsen af Rådets direktiv 2000/43/EF om
gennemførelse af princippet om ligebehandling af alle uanset
race eller etnisk oprindelse (EF-Tidende 2000 nr. L 180, s. 22). I
forbindelse med implementeringen af ligebehandlingsdirektivet blev
klagekomitéen, der kan afgive udtalelser om, hvorvidt
forbuddet mod forskelsbehandling på grund af race eller
etnisk oprindelse er overtrådt, oprettet. Således er
Institut for Menneskerettigheder i medfør af § 10,
stk. 2, i lov om etnisk ligebehandling, tildelt kompetence til
at behandle klager over overtrædelse af forbuddet mod
forskelsbehandling på grund af race eller etnisk oprindelse
og overtrædelse af forbuddet mod repressalier. Instituttet
kan i den forbindelse give udtryk for sin opfattelse af, om der er
sket en overtrædelse af forbuddet mod forskelsbehandling. I
medfør af § 10, stk. 3, kan Instituttet
henstille, at der meddeles fri proces til klagere, der opfylder
betingelserne herfor, til at indbringe sagen for domstolene.
Instituttet afgør efter § 10, stk. 4, om en
klage giver tilstrækkelig anledning til undersøgelse.
Klagekomitéen behandler klager over forskelsbehandling
både uden for arbejdsmarkedet, jf. lov om etnisk
ligebehandling, og inden for arbejdsmarkedet, jf. § 8 a i
lov om forbud mod forskelsbehandling på arbejdsmarkedet
m.v.
2.1.3. EU-retlige forpligtelser om
uafhængige organer til fremme af ligebehandling
Institut for Menneskerettigheder varetager de forpligtelser,
der følger af artikel 13 i EU direktiv 2000/43/EF om
ligebehandling af alle uanset race eller etnisk oprindelse, og som
pålægger medlemsstaterne at oprette uafhængige
organer for fremme af ligebehandling af alle uden
forskelsbehandling på grund af race eller etnisk oprindelse.
Der foreslås ingen ændringer i Instituttets kompetence
for så vidt angår varetagelsen af disse opgaver, der er
lovfæstet i lov om oprettelse af Dansk Center for
Internationale Studier og Menneskerettigheder. Institut for
Menneskerettigheder vil således fortsat have til opgave at
fremme ligebehandling af alle uden forskelsbehandling på
grund af race eller etnisk oprindelse. Instituttet vil også
fortsat have det som sin opgave at bistå ofre for
forskelsbehandling med at få behandlet deres klager, ligesom
Instituttet vil have som opgave at indlede uafhængige
undersøgelser af forskelsbehandling, offentliggøre
rapporter om forskelsbehandling og fremsætte henstillinger om
spørgsmål vedrørende forskelsbehandling, jf.
§ 10, stk. 1, i lov om etnisk ligebehandling.
Det skal fremhæves, at der ikke er nogen internationale
krav om, at der skal etableres klagenævn til behandling af
sager om forskelsbehandling. Derimod kræver EU-retten, at der
oprettes uafhængige organer til fremme af ligebehandling af
alle uanset race eller etnisk oprindelse, jf. artikel 13 i direktiv
2000/43/EF. Bestemmelsen er gennemført i dansk ret ved
§ 2, stk. 2, i lov om etablering af Dansk Center for
Internationale Studier og Menneskerettigheder, jf. beskrivelsen
ovenfor.
En pligt til oprettelse af et eller flere organer til fremme
af ligebehandling af mænd og kvinder uden forskelsbehandling
på grund af køn følger af artikel 8 a i
direktiv 2002/73/EF og af artikel 12 i direktiv 2004/113/EF.
Ligestillingsnævnet og nævnets sekretariat, der yder
vejledning om klageadgang, udgør blot et af flere organer,
der varetager opgaver i forbindelse med Danmarks opfyldelse af
artikel 12 i EU-direktiv 2004/113/EF. Derudover varetager
følgende organer opgaver i relation til opfyldelse af
artikel 12: Kvinderådet overvåger ligestillingen mellem
kvinder og mænd og yder rådgivning. Institut for
Menneskerettigheder arbejder med menneskerettigheder blandt andet
på baggrund af FN konventionerne, herunder konventionen om
diskrimination af kvinder. Universiteterne,
Socialforskningsinstituttet og Center for information om kvinde- og
kønsforskning (KVINFO) indsamler oplysninger om ligestilling
og udarbejder undersøgelser og rapporter m.v. om
ligestilling. Universiteterne udfører uafhængig
forskning, hvor ligestilling af kønnene er forskningstema.
Danmarks Statistik leverer kønsopdelt statistik. Dertil
kommer mulighederne for at føre sager ved domstolene eller i
regi af faglig voldgift.
2.2. Beskrivelse af
Ligebehandlingsnævnets kompetencer og opbygning
Forslaget indebærer ingen ændring for så
vidt angår den administrative klageadgang i sager om
overtrædelse af forbuddet mod forskelsbehandling på
grund af køn. Ændringen for så vidt angår
Ligestillingsnævnet er alene af organisatorisk art.
Forslaget indebærer en udvidelse af klagemulighederne i
sager om overtrædelse af forbuddet mod forskelsbehandling
på grund af race eller etnisk oprindelse, der i dag kan
behandles af Klagekomitéen for Etnisk Ligebehandling under
Institut for Menneskerettigheder. Efter forslaget vil
Ligebehandlingsnævnet kunne træffe afgørelse i
sager om forskelsbehandling på grund af race eller etnisk
oprindelse og tilkende godtgørelse i henhold til lov om
etnisk ligebehandling og lov om forbud mod forskelsbehandling
på arbejdsmarkedet m.v. (forskelsbehandlingsloven).
Derudover indebærer forslaget, at der etableres en
administrativ klagemulighed i forhold til overtrædelse af
forbuddet mod forskelsbehandling på grund af de øvrige
kriterier i forskelsbehandlingsloven, dvs. religion, tro, seksuel
orientering, alder og handicap, social eller national oprindelse og
politisk anskuelse.
Sager om brud på kollektive overenskomster skal som
hidtil som udgangspunkt behandles i det fagretlige system. Det
foreslås imidlertid, at Ligebehandlingsnævnet -
således som det er tilfældet i dag i både
Ligestillingsnævnet og Klagekomitéen for Etnisk
Ligebehandling - kun skal kunne behandle sager om brud på
kollektive overenskomster, hvis lønmodtagerens faglige
organisation ikke agter at iværksætte fagretlig
behandling af sagen. Det betyder samtidigt, at
Ligebehandlingsnævnet ikke vil kunne behandle sagen, hvis
fagforeningen rent faktisk ønsker at føre sagen
fagretligt, fx i Afskedigelsesnævnet. Faglige organisationer
og andre organisationer kan indgive klager på vegne af deres
medlemmer og de personer, de repræsenterer.
Ligebehandlingsnævnet får ikke adgang til at tage
sager op af egen drift.
Det foreslås, at Ligebehandlingsnævnet med hensyn
til kompetencer og opbygning opbygges efter samme model som det
nuværende Ligestillingsnævn. Lovforslagets kapitel 2
indeholder bestemmelser om Ligebehandlingsnævnets behandling
af sagerne, der efter forslaget skal følge de samme
retningslinier, som i dag er gældende i
Ligestillingsnævnet. Det betyder bl.a., at
Ligebehandlingsnævnets sekretariat vil kunne rådgive
borgere, virksomheder, organisationer, myndigheder m.v. med hensyn
til, hvor og hvorledes en sag om forskelsbehandling på grund
af køn, race, etnisk oprindelse, religion, seksuel
orientering, alder, handicap m.v. kan indbringes, ligesom
Ligebehandlingsnævnets sekretariat kan rådgive om
nævnets praksis.
Det foreslås, at Ligebehandlingsnævnet får
kompetence inden for følgende lovgivninger:
1) Lov om
ligestilling af kvinder og mænd, jf. denne lovs
§§ 2 og 2 b.
2) Lov om
ligebehandling af mænd og kvinder med hensyn til
beskæftigelse m.v.
3) Lov om
ligeløn til mænd og kvinder.
4) Lov om
børnepasningsorlov.
5) Lov om
ligebehandling af mænd og kvinder inden for de
erhvervstilknyttede sikringsordninger.
6) Lov om ret til
orlov og dagpenge ved barsel.
7) Lov om etnisk
ligebehandling.
8) Lov om forbud
mod forskelsbehandling på arbejdsmarkedet m.v.
Det foreslås, at Ligebehandlingsnævnet får
kompetence til at tilkende godtgørelse for
overtrædelse af forbuddet mod forskelsbehandling, i det
omfang det følger af de pågældende love.
Ligebehandlingsnævnet skal afvise sager, der ikke er egnede
til behandling ved nævnet, for eksempel fordi behandlingen af
sagen vil forudsætte en egentlig bevisførelse,
herunder afhøring af vidner. Da Ligebehandlingsnævnets
afgørelser efter lovforslaget skal offentliggøres
anonymiseret, vil det være muligt at følge udviklingen
med hensyn til omfanget og arten af sager om forskelsbehandling.
Det foreslås endvidere, at hvis Ligebehandlingsnævnets
afgørelser ikke efterleves, skal Ligebehandlingsnævnet
på klagers anmodning og dennes vegne indbringe sagen for
domstolene.
Ligebehandlingsnævnet er underlagt reglerne i
forvaltningsloven og offentlighedsloven og dermed også
bestemmelser om partshøring, tavshedspligt, habilitet
m.v.
Forslaget om oprettelse af et samlet klagenævn for
ligebehandling indebærer ikke en udvidelse af den materielle
beskyttelse mod forskelsbehandling.
Som en konsekvens af forslaget foreslås
Ligestillingsnævnet nedlagt. Den del af Institut for
Menneskerettigheders aktiviteter, der vedrører
klagesagsbehandling efter § 10, stk. 2-4, i lov om
etnisk ligebehandling og § 8 a i lov om forbud mod
forskelsbehandling på arbejdsmarkedet m.v., foreslås
overført til det nyetablerede nævn for ligebehandling.
Der er derfor indsat en særlig overgangsbestemmelse for at
tage højde for de sager, der på lovens
ikrafttrædelsestidspunkt er indbragt for henholdsvis
Ligestillingsnævnet og Klagekomitéen.
2.3. Ligestillingsmæssige
konsekvenser
Forslaget skønnes at ville fremme ligebehandling af
både kvinder og mænd. Den udvidede klageadgang vurderes
at ville medvirke til fremme af ligebehandling af alle.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
De økonomiske konsekvenser for staten er beregnet ud
fra beslutningen om at placere Ligebehandlingsnævnets
sekretariat i Ankestyrelsen. Den samlede årlige udgift til
Ligebehandlingsnævnet er skønnet til 1,7 mio. kr., der
finansieres af de respektive ministerier i overensstemmelse med de
opgaver, der overføres fra de berørte
ministerier.
Der er ved opgørelsen af det forventede sagsantal taget
udgangspunkt i oplysninger fra henholdsvis
Ligestillingsnævnets og Klagekomitéen for Etnisk
Ligebehandlings årsberetninger.
Det fremgår af Ligestillingsnævnets
årsberetning for 2006, at der indkom 63 sager i 2006. I 2005
indkom 66 sager og i 2004 43 sager. Det fremgår desuden af
Ligestillingsnævnets årsberetning fra 2006, at der blev
registreret 42 skriftlige henvendelser og forespørgsler,
hvor der blev givet vejledning, men hvor henvendelserne ikke
førte til egentlig mødebehandling. Det
skønnes, at Ligebehandlingsnævnet vil modtage ca. 70
sager årligt på baggrund af overtagelse af opgaverne
fra Ligestillingsnævnet. Hertil kommer henvendelser og
forespørgsler. Klagekomitéen for Etnisk
Ligebehandling modtog i 2006 75 konkrete klager og havde 23 egen
drift-sager. Ifølge komitéens årsberetning fra
2005, blev der i 2005 behandlet 93 sager, hvoraf der var modtaget
77 klager og iværksat undersøgelser på eget
initiativ i 16 sager. I perioden fra sommeren 2003 til december
2004 behandlede komitéen 81 sager, heraf 11 sager på
eget initiativ. Det skønnes, at Ligebehandlingsnævnet
vil behandle ca. 80 sager årligt på baggrund af
overtagelsen af opgaverne fra Klagekomitéen for Etnisk
Ligebehandling. Det bemærkes, at Ligebehandlingsnævnet
ikke vil kunne tage sager op af egen drift.
Det foreslås desuden, at Ligebehandlingsnævnet
får kompetence til at behandle klagesager i forhold til
overtrædelse af forbuddet mod forskelsbehandling på
grund af de øvrige kriterier i forskelsbehandlingsloven,
dvs. religion, tro, seksuel orientering, alder, handicap, social
eller national oprindelse og politisk anskuelse. Der har ikke
tidligere været administrativ klageadgang på dette
område. Det skønnes, at Ligebehandlingsnævnet
vil modtage ca. 100 sager årligt om disse beskyttede
kriterier.
Samlet vurderes det, at Ligebehandlingsnævnet vil
modtage i alt ca. 250 sager årligt, der skal
mødebehandles. Hertil kommer et antal sager, der oprettes
på baggrund af henvendelser og forespørgsler, der ikke
fører til mødebehandling. Det skønnes, at det
årlige antal henvendelser vil være mindre end 200
sager, når der henses til antallet af henvendelser i de
allerede eksisterende klageinstanser.
Det vurderes, at det vil kræve 2 årsværk at
sagsbehandle de forventede 250 sager årligt, hvortil kommer
udgiften til vederlag til nævnets medlemmer, hjemmeside,
beretning m.v. I beregningen af antal årsværk er der
lagt vægt på, at sager om ligebehandling er mere
komplekse - ud fra en gennemsnitsbetragtning - end en
standardarbejdsskadesag, men mindre kompleks end en ankesag, som
Ankestyrelsen har antaget til principiel behandling.
Forslaget har ikke direkte administrative konsekvenser for
staten som følge af, at sekretariatet placeres i
Ankestyrelsen.
Forslaget har hverken administrative eller økonomiske
konsekvenser for regioner og kommuner.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget har været sendt til Erhvervs- og
Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i Erhvervsregulering (CKR)
med henblik på en vurdering af, om forslaget skal
forelægges Økonomi- og Erhvervsministeriets
virksomhedspanel. CKR vurderer, at forslaget ikke indeholder
administrative konsekvenser. Forslaget bør derfor ikke
forelægges et af Økonomi- og Erhvervsministeriets
virksomhedspaneler.
Forslaget skønnes ikke at have økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for
borgerne
Med forslaget lettes borgernes adgang til at få
behandlet klager over forskelsbehandling på grund af fx
alder, handicap, religion eller seksuel orientering betydeligt,
ligesom der gives mulighed for at få en administrativ
afgørelse i klager over forskelsbehandling på grund af
etnisk oprindelse.
6. De miljømæssige
konsekvenser
Forslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og
organisationer
Lovforslaget har været sendt i høring hos Dansk
Arbejdsgiverforening, Sammenslutningen af Landbrugets
Arbejdsgiverforeninger, Landsorganisationen i Danmark, FTF,
Akademikernes Centralorganisation, Finanssektorens
Arbejdsgiverforening, Ledernes Hovedorganisation, KL, Danske
Regioner, Kristelig Arbejdsgiverforening, Kristelig
Fagbevægelse, Centralorganisationernes Fællesudvalg og
Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte. Derudover har
forslaget været sendt til høring hos
Advokatrådet, Ankestyrelsen, Den Danske Dommerforening,
Dommerfuldmægtigforeningen, Institut for Menneskerettigheder,
Ældresagen, Ældremobiliseringen, Det Centrale
Handicapråd, Danske Handicaporganisationer og Center for
Ligebehandling af Handicappede, Dokumentations- og
rådgivningscentret om racediskrimination, Landsforeningen af
bøsser og lesbiske, Ligestillingsnævnet,
Kvinderådet, Koordinationen for Kønsforskning,
Netværk for Forskning om mænd, Foreningen Dadman,
Kvinfo, Amnesty International, AOF Danmark,
Beskæftigelsesrådet, Dansk Flygtningehjælp, Dansk
Folkeoplysnings Samråd, Dansk Oplysningsforbund, Dansk
Retspolitisk Forening, Dansk Røde Kors, Dansk
Socialrådgiverforening, Datatilsynet, Finansrådet,
Flygtningenævnet, Foreningen af Politimestre i Danmark,
Foreningen af Socialchefer i Danmark, Foreningen af
statsforvaltningsdirektører, Foreningen af
Statsamtsjurister, Foreningen for Etnisk Ligestilling, Foreningen
til integration af nydanskere på arbejdsmarkedet, FOF's
Landsorganisation, Jobrådgivernes Brancheforening,
Landsforeningen Adoption og Samfund, Liberalt Oplysningsforbund,
Mellemfolkeligt Samvirke, Politidirektøren i
København, Politiforbundet i Danmark,
Politifuldmægtigforeningen, Retssikkerhedsfonden,
Østre Landsret, Vestre Landsret, Rigsadvokaten,
Rigspolitichefen, Rådet for Etniske Minoriteter, Rådet
for Frivilligt Socialt Arbejde.
9. Sammenfattende skema
Vurdering af
konsekvenser af lovforslaget
| Positive
konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Stat: Etablering af
Ligebehandlingsnævnet indebærer udgifter for 1,7 mio.
kr. årligt. Udvidelsen af klageadgangen indebærer
øgede driftsudgifter. Regioner/kommuner: Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Forslaget har ikke direkte administrative
konsekvenser for staten som følge af, at sekretariatet
placeres i Ankestyrelsen. |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Med forslaget etableres der et alternativ
til almindelig domstolsbehandling af sager om forskelsbehandling.
Dette vil lette borgernes adgang til at få behandlet klager
over forskelsbehandling. | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
De beskyttelseskriterier, der omfattes af
Ligebehandlingsnævnets kompetence opregnes i stk. 1. Efter bestemmelsen kan
nævnet behandle klager over forskelsbehandling på grund
af køn, race, hudfarve, religion eller tro, politisk
anskuelse, seksuel orientering, alder, handicap eller national,
social eller etnisk oprindelse. Beskyttelseskriterierne er
nærmere defineret i de love og forarbejder hertil, som er
omfattet af nævnets kompetence, jf. nærmere
bestemmelsens stk. 3-5, der opregner, hvilket lovgrundlag
nævnet er kompetent til at behandle sager om.
Ligebehandlingsnævnet er en del af den offentlige
forvaltning og er dermed et forvaltningsorgan, som udover reglerne
i lovforslaget omfattes af de almindelige forvaltningsretlige
regler, herunder forvaltningsloven. Det indebærer blandt
andet, at Ligebehandlingsnævnet har pligt til at begrunde
sine afgørelser, ligesom Ligebehandlingsnævnet under
sin sagsbehandling skal foretage partshøring.
Ligebehandlingsnævnet bliver også underlagt det
såkaldte officialprincip, hvilket indebærer, at
Ligebehandlingsnævnet har pligt til at oplyse sagen i
fornødent omfang, før det træffer
afgørelse i en sag. Dette omfatter såvel sagens
retlige som faktiske forhold. Endelig er nævnet også
underlagt reglerne i lov om behandling af personoplysninger
(persondataloven). Det betyder, at behandlingen af
personoplysninger skal ske inden for rammerne af persondataloven og
bekendtgørelse om sikkerhedsforanstaltninger til beskyttelse
af personoplysninger, som behandles for den offentlige forvaltning
(sikkerhedsbekendtgørelsen). Der henvises til forslagets
kapitel 2, der indeholder de nærmere regler om nævnets
og sekretariatets behandling af sagerne. Omkostninger ved
Ligebehandlingsnævnets behandling af sagerne afholdes af
Ligebehandlingsnævnets midler. Nævnsbehandlingen er
således gratis for parterne. Hvis parterne selv har udgifter
i forbindelse med sagen, fx til advokatsalær, vil det dog
være nævnet uvedkommende. Ligebehandlingsnævnet
kan således heller ikke pålægge en tabende part
at godtgøre modpartens eventuelle omkostninger.
Ligebehandlingsnævnet træffer endelig administrativ
afgørelse i de sager, der rejses for
Ligebehandlingsnævnet, jf. nærmere herom i
§ 9, stk. 1.
Det foreslås i stk. 2,
at Ligebehandlingsnævnet kan behandle sager om
forskelsbehandling på grund af køn efter
følgende bestemmelser og love: §§ 2 og 2 b i
lov om ligestilling af kvinder og mænd, efter lov om lige
løn til mænd og kvinder, lov om ligebehandling af
mænd og kvinder med hensyn til beskæftigelse m.v., lov
om ligebehandling af mænd og kvinder inden for de
erhvervstilknyttede sikringsordninger, lov om
børnepasningsorlov og lov om ret til orlov og dagpenge ved
barsel. Dette svarer til den kompetence, der i dag er tillagt
Ligestillingsnævnet.
Det følger af stk. 3,
at Ligebehandlingsnævnet kan behandle sager om
forskelsbehandling på grund af race, hudfarve, religion eller
tro, politisk anskuelse, seksuel orientering, alder, handicap eller
national, social eller etnisk oprindelse efter lov om forbud mod
forskelsbehandling på arbejdsmarkedet m.v.
Endvidere foreslås det i stk. 4, at Ligebehandlingsnævnet
kan behandle sager om forskelsbehandling på grund af race
eller etnisk oprindelse efter lov om etnisk ligebehandling.
Det foreslås i stk. 5,
at Ligebehandlingsnævnet skal kunne behandle klager fra en
lønmodtager om brud på bestemmelser i kollektive
overenskomster om forbud mod forskelsbehandling på grund af
køn, race, hudfarve, religion eller tro, politisk anskuelse,
seksuel orientering, alder, handicap eller national, social eller
etnisk oprindelse, hvis klageren godtgør, at den relevante
faglige organisation ikke vil iværksætte fagretlig
behandling af klagen. Dette svarer til bestemmelsen i
arbejdsretslovens § 11, stk. 2, hvoraf det
fremgår, at en lønmodtager kan anlægge sag ved
de almindelige domstole om påståede
løntilgodehavender m.v., såfremt den
pågældende godtgør, at vedkommende faglige
organisation ikke agter at iværksætte fagretlig
behandling af kravet. Bestemmelsen svarer endvidere til
ligestillingslovens § 19, stk. 2, om
Ligestillingsnævnets kompetence og forskelsbehandlingslovens
§ 8 a, stk. 2, om Institut for Menneskerettigheders
kompetence i sager om forskelsbehandling på grund af race
eller etnisk oprindelse. Formålet med bestemmelsen er at
sikre, at personer, der mener sig forskelsbehandlet på grund
af køn, race, hudfarve, religion eller tro, politisk
anskuelse, seksuel orientering, alder, handicap eller national,
social eller etnisk oprindelse, kan få behandlet en sag ved
Ligebehandlingsnævnet, når sagen ikke vil blive
behandlet ad fagretlig vej. Ligebehandlingsnævnet har
mulighed for at rette henvendelse til den faglige organisation,
hvis der er tvivl om, hvorvidt organisationen selv fører
sagen.
Ligebehandlingsnævnet er således efter
lovforslaget ikke kompetent til at behandle sager om
forskelsbehandling, der kan behandles i det fagretlige system, og
fagforeningen rent faktisk ønsker at føre sagen
fagretligt. Hvis en sag fx behandles i Afskedigelsesnævnet i
medfør af Hovedaftalens § 4, stk. 3, vil der
ikke være mulighed for at få sagen behandlet i
Ligebehandlingsnævnet. Afskedigelsesnævnets
afgørelser er endelige, hvorfor Ligebehandlingsnævnet
heller ikke efterfølgende vil kunne behandle sagen.
Ligebehandlingsnævnet vil på samme måde som
domstolene skulle afvise at behandle sagen. Det samme vil
formentlig være tilfældet, hvis sagen afvises fra
behandling i Afskedigelsesnævnet på grund af
overskridelse af de formelle fristregler i forbindelse med
indgivelse af klage- og svarskrift. Det bemærkes, at det
nuværende Ligestillingsnævn har yderst begrænset
praksis på dette område, og at spørgsmålet
om nævnets kompetence derfor må bero på en
konkret vurdering i den enkelte sag.
Med hensyn til sager, der vedrører elevforhold, og som
kan indbringes for Tvistighedsnævnet, henvises til
bemærkningerne til § 4, stk. 1.
Afgrænsningen af Ligebehandlingsnævnets kompetence
betyder, at klager over overtrædelse af andre regler i
lovgivningen må afvises. Ligebehandlingsnævnet kan
alene tage stilling til spørgsmål om anvendelse og
fortolkning af den lovgivning m.v., som er omfattet af
Ligebehandlingsnævnets kompetenceområde. For så
vidt angår klager over afgørelser, som er truffet af
den offentlige forvaltning, må Ligebehandlingsnævnet
derfor tage stilling til, om klagen reelt vedrører
forskelsbehandling, eller om klagen alene drejer sig om anvendelse
og fortolkning af andre regler. Dette vil i almindelighed
indebære, at klager af den nævnte karakter normalt kun
kan behandles af Ligebehandlingsnævnet i det omfang, de
(også) kan forstås som klager over
myndighedsudøvelsen i forhold til klageren.
Til § 2
Det fastslås i § 2, at
Ligebehandlingsnævnet kan tilkende godtgørelse og
underkende afskedigelse i det omfang, det følger af de love
m.v., der er omfattet af Ligebehandlingsnævnets kompetence i
medfør af § 1, stk. 3-5, jf. fx
ligestillingslovens § 3 c, ligebehandlingslovens
§§ 14-16, forskelsbehandlingslovens § 7 og
lov om etnisk ligebehandling § 9.
For så vidt angår nævnets behandling af
sager om afskedigelse kan underkendelse kun finde sted, hvor en
lønmodtager er afskediget på grund af graviditet eller
barsel, eller fordi lønmodtageren har fremsat krav om lige
løn eller lønvilkår. Underkendelse kan
endvidere kun finde sted, hvis lønmodtageren direkte
nedlægger påstand herom, og det efter en afvejning af
parternes interesser ikke findes urimeligt, at
ansættelsesforholdet opretholdes, jf. ligebehandlingslovens
§ 16, stk.1, og ligelønslovens § 3,
stk. 3. I praksis forventes Ligebehandlingsnævnet kun
sjældent at skulle tage stilling til spørgsmålet
om underkendelse af afskedigelse, da arbejdsforholdet i mange
tilfælde vil være ødelagt, således at
parterne ikke er interesseret i, at ansættelsen
fortsætter.
I sager, hvor der ikke sker underkendelse af afskedigelsen,
kan der i stedet tilkendes en godtgørelse, hvis
størrelse afhænger af lønmodtagerens
anciennitet og sagens omstændigheder i øvrigt, jf.
ligebehandlingsloven § 16, stk. 2 og 3, og
ligelønsloven § 3, stk. 3.
Ved afgørelsen af den enkelte sag er det
bevisbyrdereglerne i det pågældende lovgrundlag, der
skal finde anvendelse.
Opregningen af Ligebehandlingsnævnets retsmidler er
udtømmende. Ligebehandlingsnævnet kan således
ikke træffe afgørelse om erstatning.
Ligebehandlingsnævnet har ikke mulighed for at annullere
eller rette hverken generelle administrative retsforskrifter eller
konkrete forvaltningsakter. En afgørelse fra
Ligebehandlingsnævnet, hvorved det konstateres, at der er
forekommet ulovlig forskelsbehandling i forbindelse med en
forvaltningsafgørelse, vil dog typisk have den konsekvens,
at den udstedende forvaltningsmyndighed har pligt til at genoptage
sagen og træffe en anden afgørelse i overensstemmelse
med almindelige forvaltningsretlige principper herom. Efter
omstændighederne kan der også være pligt til at
genoptage andre lignende sager end den, der er blevet forelagt
Ligebehandlingsnævnet. Forvaltningsmyndigheden har dog
også adgang til at indbringe et spørgsmål, som
er afgjort af nævnet for domstolene, hvis
forvaltningsmyndigheden måtte være uenig i
nævnets afgørelse.
Til § 3
Bestemmelsen indeholder regler for
Ligebehandlingsnævnets sammensætning og regler om
udpegning af Ligebehandlingsnævnets medlemmer. Bestemmelsen
svarer til ligestillingslovens § 18 og er en udvidelse
heraf for at tage højde for nævnets bredere
kompetence.
Det foreslås i stk. 1,
at Ligebehandlingsnævnet skal bestå af en formand, 2
næstformænd og 9 øvrige medlemmer.
I stk. 2 foreslås det,
at formanden og næstformændene udpeges af
retspræsidenten. Hermed følges retsplejelovens
§ 47a om udpegning af dommere til offentlige og private
nævn og råd. Både formanden og
næstformændene skal være dommere, og det
forudsættes, at de udpegede dommere har det fornødne
kendskab til diskriminationslovgivningen, samt kendskab til
arbejdsmarkedets forhold. Det er desuden en betingelse, at begge
køn er repræsenteret i Ligebehandlingsnævnets
formandskab.
Det foreslås i stk. 3,
at Ligebehandlingsnævnets øvrige medlemmer udpeges af
beskæftigelsesministeren efter indstilling fra henholdsvis
ministeren for flygtninge, indvandrere og integration og ministeren
for ligestilling med hver 3 medlemmer. Det følger af
bestemmelsen, at de menige medlemmer skal udpeges blandt personer,
der har særlig kendskab til enten
kønsligestillingslovgivningen, til lovgivningen om
ligebehandling uanset race eller etnisk oprindelse eller til
lovgivningen om forbud mod forskelsbehandling på
arbejdsmarkedet, samt kendskab til forholdene på
arbejdsmarkedet. Det forudsættes, at medlemmerne er
uafhængige af den indstillende og udpegende
forvaltningsmyndighed. Det forudsættes endvidere, at de
udpegede medlemmer sikrer, at Ligebehandlingsnævnet vil
være i stand til at udføre sine funktioner både
fagligt og tidsmæssigt forsvarligt. Det forudsættes
endeligt, at sammensætningen af nævnet med hensyn til
de enkelte nævnsmedlemmers kompetence skal være
afbalanceret og afspejle Ligebehandlingsnævnets kompetence.
Samtidig vil der ved udpegningen af medlemmer kunne tages hensyn
til omfanget og karakteren af de sager, der rejses for
Ligebehandlingsnævnet. Alle medlemmerne skal have
bestået juridisk kandidateksamen. Det er ligeledes et krav,
at der skal sikres en ligelig kønsfordeling blandt
medlemmerne af Ligebehandlingsnævnet, jf. også
princippet i ligestillingslovens § 8 om udpegning til
offentlige udvalg, kommissioner o. lign.
Det foreslås i stk. 4,
at Ligebehandlingsnævnets medlemmer udpeges for tre år
ad gangen. Dog udpeges formanden første gang for 4 år,
så der sikres en vis kontinuitet i
Ligebehandlingsnævnet med forskudte udpegningsperioder, jf.
§ 14, stk. 2. Alle medlemmerne kan genudpeges.
Det følger af stk. 5,
at der kan udpeges et antal suppleanter for
Ligebehandlingsnævnets medlemmer i overensstemmelse med de
udpegningsregler, der er fastsat i stk. 3. Udpegning af
suppleanter sker efter behov.
Det foreslås i stk. 6,
at beskæftigelsesministeren efter forhandling med ministeren
for flygtninge, indvandrere og integration og ministeren for
ligestilling fastsætter en forretningsorden for
Ligebehandlingsnævnet. Forretningsordenen skal bl.a.
indeholde de nærmere regler for Ligebehandlingsnævnets
sagsbehandling, jf. dog også bestemmelserne i forslagets
§§ 5-13.
Til § 4
Efter bestemmelsens stk. 1
kan Ligebehandlingsnævnet ikke behandle klager, der kan
indbringes for en anden forvaltningsmyndighed, før denne har
truffet afgørelse i sagen. Det indebærer fx, at en
afgørelse om afskedigelse m.v., der er truffet af en
selvstændig styrelse, ikke kan indbringes for
Ligebehandlingsnævnet, før vedkommende departement har
truffet afgørelse i sagen i det omfang, at der er
klageadgang hertil. I tilfælde, hvor der kan klages over
private institutioner m.v. til offentlige myndigheder, skal
også denne klagemulighed være udnyttet, før der
kan klages til Ligebehandlingsnævnet. Endelig indebærer
bestemmelsen, at Ligebehandlingsnævnet ikke er kompetent til
at behandle sager, der kan behandles i fx Tvistighedsnævnet,
som er nedsat i henhold til lov. Efter erhvervsuddannelseslovens
§ 64 kan tvistigheder mellem en elev og en
praktikvirksomhed indbringes for vedkommende faglige udvalg, og
hvis forlig ikke opnås her for Tvistighedsnævnet.
Det følger af stk. 2,
at Ligebehandlingsnævnet ikke kan behandle en sag, der
allerede verserer ved domstolene.
Efter stk. 3 kan sagens
parter ikke anlægge sag ved domstolene, så længe
sagen verserer for Ligebehandlingsnævnet. Bestemmelsen har
til formål at beskytte klageren mod at blive frataget den
mere lempelige adgang til prøvelse af sagen, som
nævnsordningen indebærer, ved at indklagede indbringer
sagen for domstolene. Bestemmelsen er selvsagt ikke til hinder for,
at klageren selv trækker sin klage tilbage og herefter
anlægger sag ved domstolene, jf. i øvrigt
§ 11.
Til § 5
Det foreslås i stk. 1,
at Ankestyrelsen stiller sekretariat til rådighed for
nævnet.
Det følger af bestemmelsens stk. 2, at sekretariatet forbereder
Ligebehandlingsnævnets behandling af klagerne over
forskelsbehandling, samt at nævnet skal udøve sin
virksomhed på skriftligt grundlag. Nævnet behandler
således kun skriftlige klager indgivet af den, der mener sig
forskelsbehandlet. Fagorganisationerne kan indgive klager på
vegne af de personer, de repræsenterer.
Behandling på skriftligt grundlag indebærer bl.a.,
at Ligebehandlingsnævnet ikke vil kunne foranstalte
bevisførelse i form af parts- og vidneforklaringer, jf.
også stk. 4, om afvisning af sager, der ikke
skønnes egnede til behandling ved nævnet.
Som led i sekretariatets arbejde med at oplyse sagen, kan
sekretariatet efter bestemmelsens stk. 3, anmode parterne om at medvirke
til sagens oplysning. Hvis en part ikke efterkommer en opfordring
fra sekretariatet, fremsendes en rykkerskrivelse med en ny frist
for afgivelse af de ønskede oplysninger. Det vil
fremgå af rykkerskrivelsen, at hvis parten heller ikke
reagerer på denne henvendelse, vil
Ligebehandlingsnævnet kunne beslutte, at sagen vil blive
afgjort på det foreliggende grundlag. Bestemmelsen skal
sikre, at en part, der ikke ønsker at medvirke til sagens
oplysning, ikke kan hindre, at sagen fremmes for
Ligebehandlingsnævnet. Bestemmelsen er udtryk for, at
manglende medvirken kan tillægges processuel
skadevirkning.
Det foreslås i stk. 4,
at nævnets sekretariat kan afvise klager, der ikke
skønnes egnet til behandling ved nævnet. Behandlingen
på skriftligt grundlag, jf. stk. 2, indebærer
bl.a., at Ligebehandlingsnævnet ikke vil kunne foranstalte
bevisførelse i form af parts- og vidneforklaringer.
Ligebehandlingsnævnet vil derfor skulle afvise klager, hvis
behandling forudsætter en egentlig bevisførelse.
Ligebehandlingsnævnet må også i øvrigt
afvise sager, som skønnes mere egnede til behandling ved
domstolene, eller som i øvrigt giver anledning til
betænkelighed at behandle i Ligebehandlingsnævnet. Det
følger af forvaltningsloven, at afvisning af en klagesag
skal ledsages af en begrundelse. Sekretariatets afgørelser
om afvisning kan indbringes for Ligebehandlingsnævnet.
Til § 6
Det følger af bestemmelsen, at der ved behandlingen af
den enkelte sag skal medvirke en formand eller næstformand og
to øvrige medlemmer. Udpegningen af de menige medlemmer sker
afhængigt af den enkelte sags karakter. Formanden beslutter
fordelingen af sager mellem formand og næstformænd,
samt hvilke medlemmer der skal deltage i behandlingen af en sag.
Det følger af bestemmelsen, at afgørelserne i
Ligebehandlingsnævnet træffes ved stemmeflerhed. Da der
kan blive tale om principielle sager, evt. sager der involverer
flere beskyttelseskriterier, foreslås det, at formanden for
Ligebehandlingsnævnet kan beslutte, at der skal deltage
yderligere to medlemmer ved behandlingen af en konkret klage. Hvis
et medlem, der er udvalgt til at deltage i behandlingen af en sag,
er inhabil i forhold til den konkrete sag, beslutter formanden,
hvem der træder ind i stedet.
Til § 7
Det foreslås i bestemmelsens stk. 1, at Ligebehandlingsnævnet
har mulighed for at indhente sagkyndige erklæringer, hvor
sagens karakter tilsiger dette. Det kunne fx være
tilfældet i sager om arbejdsgiverens pligt til at tilpasse
arbejdspladsen til en person med handicap, hvor der kan rejses
tekniske spørgsmål i relation til de konkrete
muligheder for tilpasning. Ligebehandlingsnævnet vil
ligeledes kunne indhente sagkyndige erklæringer fra fx
professorer, forskere, advokater, eller andre eksperter i sager,
hvor Ligebehandlingsnævnet finder, at der er behov for at
få yderligere viden om det pågældende
diskriminationsområde.
Det foreslås i stk. 2,
at Ligebehandlingsnævnet - inden der træffes
afgørelse - skal indhente en udtalelse fra den
pågældende overenskomsts parter, når nævnet
behandler sager om brud på bestemmelser i overenskomster.
Herved sikres, at Ligebehandlingsnævnet får kendskab
til de forudsætninger, der ligger bag overenskomstens
bestemmelser.
Til § 8
Det foreslås, at nævnet kan afvise at behandle en
sag, hvis det må anses for åbenbart, at der ikke kan
gives klageren medhold. En afgørelse om at afvise en
sådan sag kan ikke indbringes for nævnet igen, men kan
indbringes for de almindelige domstole. Der vil i
Ligebehandlingsnævnets forretningsorden kunne
fastsættes regler, hvorefter sekretariatet bemyndiges til at
træffe afgørelse om afvisning af klager i henhold til
§ 8.
Til § 9
Efter stk. 1 træffer
Ligebehandlingsnævnet administrativt endelige
afgørelser i sager om forskelsbehandling på grund af
køn, race, hudfarve, religion eller tro, alder, handicap
eller national, social eller etnisk oprindelse, politisk anskuelse
eller seksuel orientering. Når Ligebehandlingsnævnet
har afgjort en sag, kan den derfor ikke efterfølgende
prøves ved andet administrativt organ. Derimod vil sagen
kunne prøves ved domstolene, jf. nærmere herom i
§ 12 samt i bemærkningerne hertil.
Det foreslås i stk. 2,
at afgørelserne skal offentliggøres.
Ligebehandlingsnævnet er, som nævnt i
bemærkningerne til § 1, underlagt reglerne i
forvaltningsloven og dermed også reglerne om tavshedspligt.
Afgørelserne vil derfor blive anonymiseret inden
offentliggørelse. Afgørelserne skal endvidere i
henhold til forvaltningslovens § 22 være ledsaget
af en begrundelse. Det vil blive fastsat i forretningsordenen, at
afgørelserne skal indeholde oplysninger om stemmeafgivelsen,
hvis afgørelsen ikke er truffet enstemmigt for derved at
give sagens parter mulighed for at lade udfaldet af
stemmeafgivelsen indgå i overvejelserne om, hvorvidt sagen
skal indbringes for en domstol.
Til § 10
Efter bestemmelsen kan Ligebehandlingsnævnet beslutte at
genoptage en sag, hvis særlige grunde taler for, at sagen
genoptages. Det kan fx være, at der fremkommer nye
oplysninger af betydning for sagen, og at disse oplysninger ikke
har kunnet fremlægges forud for eller under behandlingen af
sagen. Sagsbehandlingsfejl kan også medføre
genoptagelse. Dette følger af de almindelige
forvaltningsretlige regler.
Til § 11
En klager kan altid trække sin klage tilbage og derved
stoppe nævnsbehandlingen, fx hvis klageren ønsker, at
sagen skal behandles i andet forum. Dette kan - hvis klageren
ønsker det - fx komme på tale, såfremt den
faglige organisation tilkendegiver, at den, uanset en tidligere
beslutning om ikke at ville føre sagen i det fagretlige
system, nu er indforstået med at iværksætte
fagretlig behandling.
Til § 12
Nævnsafgørelsen er administrativt endelig, jf.
§ 9, men sagen kan indbringes for domstolene, hvorved der
sker en ny prøvelse af sagens faktiske og retlige forhold,
uafhængigt af Ligebehandlingsnævnets afgørelse,
og hvor der eventuelt vil kunne fremlægges nye oplysninger.
Nævnets sekretariat skal efter bestemmelsens stk. 1 underrette parterne om muligheden
for at indbringe sagen for domstolene.
Da Ligebehandlingsnævnets afgørelser ikke er
eksigible og dermed ikke umiddelbart kan fuldbyrdes gennem
fogedretten, foreslås det i stk. 2, at hvis en afgørelse fra
Ligebehandlingsnævnet ikke efterleves, skal
Ligebehandlingsnævnet indbringe sagen for domstolene, hvis
klageren anmoder om det. Hensigten med bestemmelsen er at sikre en
effektiv gennemførelse af Ligebehandlingsnævnets
afgørelser. Klageren skal efter forslaget henvende sig til
Ligebehandlingsnævnet og anmode om, at sagen indbringes for
domstolene. Bestemmelsen svarer til ligestillingslovens
§ 22, stk. 2, og er dermed en videreførelse
af denne bestemmelse. Ligebehandlingsnævnet kan ikke af egen
drift indbringe en sag for domstolene.
Til § 13
Det foreslås, at Ligebehandlingsnævnet en gang
årligt afgiver en beretning om sin virksomhed, hvilket skal
medvirke til at synliggøre Ligebehandlingsnævnets
afgørelser samt arten og omfanget af sager om
forskelsbehandling på grund af køn, race, hudfarve,
religion eller tro, politisk anskuelse, seksuel orientering, alder,
handicap eller national, social eller etnisk oprindelse. Den
årlige beretning skal omhandle Ligebehandlingsnævnets
virksomhed generelt, hvorfor det ikke alene er afgørelser,
der vil indgå i beretningen, men tillige
Ligebehandlingsnævnets rådgivningsvirksomhed, afviste
klager og lignende.
Til § 14
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1.
januar 2009. Dette vil give de fornødne tidsmæssige
rammer til den faktiske etablering af
Ligebehandlingsnævnet.
Med henblik på at sikre den fornødne kontinuitet
i Ligebehandlingsnævnets arbejde foreslås det i stk. 2, at formanden for
Ligebehandlingsnævnet første gang udpeges for en
periode af 4 år.
Da der på lovens ikrafttrædelsestidspunkt vil
være tale om en del verserende sager for både
Ligestillingsnævnet og Klagekomitéen for Etnisk
Ligebehandling, foreslås det i stk. 3, at disse sager overføres
til det nye Ligebehandlingsnævn, dog således at sagerne
afgøres efter det retsgrundlag, der var tale om på det
tidspunkt, da sagen blev rejst for henholdsvis
Ligestillingsnævnet og Klagekomitéen. Det vil sige, at
der i sager, der på ikrafttrædelsestidspunktet verserer
for Klagekomitéen, alene vil kunne afgives en udtalelse om,
hvorvidt forbuddet mod forskelsbehandling på grund af race
eller etnisk oprindelse er overtrådt eller ej.
Til § 15
Til nr. 1.
Det foreslås, at der indsættes en overskrift om
klagebehandling i ligestillingslovens kapitel 2 samt en bestemmelse
om, at klager over forskelsbehandling på grund af køn
kan behandles af Ligebehandlingsnævnet efter reglerne i lov
om Ligebehandlingsnævnet. Det skal i den forbindelse
bemærkes, at muligheden for at få behandlet en sag i
Ligebehandlingsnævnet ikke afskærer den, der mener sig
forskelsbehandlet, fra i stedet at gå direkte til
domstolene.
Til nr. 2.
Som en konsekvens af, at Ligebehandlingsnævnet skal
være kompetent til at træffe afgørelse i de
sager, der i dag behandles i Ligestillingsnævnet,
foreslås det, at Ligestillingsnævnet nedlægges,
og at de relevante bestemmelser i ligestillingsloven derfor
ophæves.
Til § 16
Til nr. 1.
Det foreslås, at overskriften til kapitel 4 ændres
til »Kompetence- og klageregler«, da lovforslaget
medfører, at kompetencen til at behandle klager over
forskelsbehandling på grund af race eller etnisk oprindelse
og over repressalier henlægges til
Ligebehandlingsnævnet. Der henvises til den ved lovforslagets
§ 16, nr. 2, foreslåede bestemmelse om klageadgang
til Ligebehandlingsnævnet.
Til nr. 2.
Institut for Menneskerettigheder er i medfør af
§ 10, stk. 2, i lov om etnisk ligebehandling tildelt
kompetence til at behandle klager over overtrædelse af
forbuddet mod forskelsbehandling på grund af race eller
etnisk oprindelse og overtrædelse af forbuddet mod
repressalier. Instituttet kan i den forbindelse give udtryk for sin
opfattelse af, om der er sket en overtrædelse af forbuddet
mod forskelsbehandling. I medfør af § 10,
stk. 3, kan Instituttet henstille, at der meddeles fri proces
til klagere, der opfylder betingelserne herfor. Instituttet
afgør efter § 10, stk. 4, om en klage giver
tilstrækkelig anledning til undersøgelse. Som en
konsekvens af oprettelsen af det samlede klagenævn for
ligebehandling, der forbedrer klageadgangen i sager om
forskelsbehandling på grund af race eller etnisk oprindelse,
foreslås det, at § 10, stk. 2-4, i lov om
etnisk ligebehandling ophæves, således at Institut for
Menneskerettigheder fremover ikke skal have kompetence til at
behandle konkrete klager over forskelsbehandling, men at der i
stedet indsættes en bestemmelse i lov om etnisk
ligebehandling om, at klager over forskelsbehandling på grund
af race eller etnisk oprindelse behandles af
Ligebehandlingsnævnet efter reglerne i lov om
Ligebehandlingsnævnet. Det skal i den forbindelse
bemærkes, at muligheden for at få behandlet en sag i
Ligebehandlingsnævnet ikke afskærer den, der mener sig
forskelsbehandlet, fra i stedet at gå direkte til
domstolene.
Institut for Menneskerettigheder skal fortsat varetage de
opgaver, der følger af artikel 13 i EU direktiv 2000/43/EF
om ligebehandling af alle uanset race eller etnisk oprindelse.
Bestemmelsen pålægger medlemsstaterne at oprette
uafhængige organer for fremme af ligebehandling af alle uden
forskelsbehandling på grund af race eller etnisk oprindelse.
Der foreslås derfor ingen ændringer i Instituttets
kompetence for så vidt angår varetagelsen af disse
opgaver, der er lovfæstet i lov om oprettelse af Dansk Center
for Internationale Studier og Menneskerettigheder, jf. denne lovs
§ 2, stk. 2, nr. 4, samt gentaget i § 10,
stk. 1, i lov om etnisk ligebehandling.
Til § 17
Efter den nuværende § 8 a i
forskelsbehandlingsloven kan Institut for Menneskerettigheder
behandle klager over overtrædelse af forbuddet mod
forskelsbehandling på grund af race eller etnisk oprindelse i
forskelsbehandlingsloven efter reglerne i kapitel 4 i lov om etnisk
ligebehandling. Som konsekvens af oprettelsen af
Ligebehandlingsnævnet ophæves § 10,
stk. 2-4, i lov om etnisk ligebehandling. Det foreslås,
at § 8 a ændres således, at det fremgår
af forskelsbehandlingsloven, at klager over forskelsbehandling i
strid med loven kan behandles af Ligebehandlingsnævnet efter
reglerne i lov om Ligebehandlingsnævnet. Det skal i den
forbindelse bemærkes, at muligheden for at få behandlet
en sag i Ligebehandlingsnævnet ikke afskærer den, der
mener sig forskelsbehandlet, fra i stedet at gå direkte til
domstolene.
Til § 18
Det foreslås, at loven om Ligebehandlingsnævnet
revideres i folketingsåret 2011/2012.
Til § 19
Det foreslås, at loven ikke gælder for
Færøerne og Grønland. Der er i de eksisterende
love om forbud mod forskelsbehandling ikke adgang til ved kongelig
anordning at gennemføre disse love for Færøerne
og Grønland med afvigelser i forhold til den danske
lovgivning.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 15.
I lov om ligestilling af kvinder og mænd, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1095 af 19. september 2007, foretages
følgende ændringer: |
| | |
| | 1. Efter
§ 3 c indsættes i kapitel 2: |
| | »Klagebehandling |
| | § 3 d.
Klager over overtrædelse af forbuddet mod forskelsbehandling
på grund af køn, jf. §§ 2 og 2 b,
behandles af Ligebehandlingsnævnet.« |
Kapitel 6 Ligestillingsnævn § 18.
Ligestillingsnævnet består af en formand og to andre
medlemmer, der udpeges af ministeren for ligestilling for 3
år ad gangen. Genudpegning kan finde sted. Formanden skal
være dommer. De øvrige medlemmer skal have
bestået juridisk kandidateksamen, og et medlem skal have
viden om ligestilling, mens det andet medlem skal have viden om
arbejdsmarkedsforhold. Begge køn skal være
repræsenteret i nævnet. Ministeren for ligestilling
udpeger suppleanter for Ligestillingsnævnets medlemmer for 3
år ad gangen. | | 2. Kapitel 6 ophæves. |
Stk. 2.
Ministeren for ligestilling fastsætter nævnets
forretningsorden. | | |
Stk. 3.
Ministeren for ligestilling stiller sekretariat til rådighed
for nævnet. | | |
§ 19.
Nævnet kan behandle sager om forskelsbehandling på
grund af køn efter § 2 samt efter lov om lige
løn til mænd og kvinder, lov om ligebehandling af
mænd og kvinder med hensyn til beskæftigelse og
barselorlov m.v., lov om ligebehandling af mænd og kvinder
inden for de erhvervstilknyttede sikringsordninger og lov om
børnepasningsorlov. Nævnet kan herunder tilkende
godtgørelse og underkende afskedigelse, i det omfang det
følger af de nævnte love m.v. | | |
Stk. 2.
Nævnet kan endvidere behandle klager fra en
lønmodtager om brud på bestemmelser i kollektive
overenskomster, der indeholder tilsvarende pligt til ligebehandling
eller lige løn som lov om ligebehandling af mænd og
kvinder med hensyn til beskæftigelse og barselorlov m.v., jf.
denne lovs § 1, stk. 3, lov om lige løn til
mænd og kvinder, jf. denne lovs § 1, stk. 4,
eller lov om ligebehandling af mænd og kvinder inden for de
erhvervstilknyttede sikringsordninger, jf. denne lovs
§ 2, hvis den pågældende godtgør, at
vedkommende faglige organisation ikke agter at
iværksætte fagretlig behandling af kravet. | | |
Stk. 3.
Nævnet kan ikke behandle klager, der kan indbringes for en
anden forvaltningsmyndighed, før denne har truffet
afgørelse i sagen. | | |
Stk. 4.
Nævnet kan ikke behandle klager, der verserer ved
domstolene. | | |
Stk. 5.
Så længe en sag verserer ved nævnet, kan sagens
parter ikke anlægge sagen ved domstolene. | | |
§ 20.
Nævnet afviser klager, der ikke skønnes egnet til
behandling ved nævnet. | | |
Stk. 2.
Nævnet kan afvise at behandle en klage, hvis det må
anses for åbenbart, at der ikke kan gives klageren medhold i
sagen. | | |
§ 21.
Nævnets afgørelser kan ikke indbringes for anden
administrativ myndighed. | | |
Stk. 2.
Nævnets afgørelser protokolleres og
offentliggøres. Er en beslutning ikke enstemmig,
indføres tillige oplysning om stemmeafgivningen. | | |
§ 22.
Når nævnet har truffet en afgørelse i en
klagesag, kan hver af parterne indbringe sagen for
domstolene. | | |
Stk. 2.
Hvis nævnets afgørelser og forlig, som er
indgået for nævnet, ikke efterleves, skal
Ligestillingsnævnets sekretariat på klagerens anmodning
og på dennes vegne indbringe sagen for domstolene. | | |
§ 23.
Nævnet afgiver en gang årligt en beretning om sin
virksomhed. | | |
| | § 16.
I lov nr. 374 af 28. maj 2003 om etnisk ligebehandling, som
ændret ved § 11 i lov nr. 554 af 24. juni 2005,
foretages følgende ændringer: |
Kapitel 4 Institut for Menneskerettigheder | | 1. Overskriften
til kapitel 4 affattes
således: »Kompetence- og
klageregler« |
| | |
§ 10.
--- | | 2.§ 10, stk. 2-4, ophæves,
og i stedet indsættes: |
Stk. 2.
Institut for Menneskerettigheder kan behandle klager over
overtrædelse af forbuddet mod forskelsbehandling på
grund af race eller etnisk oprindelse, jf. § 3, og over
overtrædelse af forbuddet mod repressalier, jf.
§ 8, og give udtryk for sin opfattelse af, om der er sket
en overtrædelse af forbuddet mod forskelsbehandling på
grund af race eller etnisk oprindelse eller forbuddet mod
repressalier. Institut for Menneskerettigheders udtalelser efter
denne lov kan ikke indbringes for anden administrativ
myndighed. | | »Stk. 2. Klager over overtrædelse
af forbuddet mod forskelsbehandling på grund af race eller
etnisk oprindelse, jf. § 3, og klager over
overtrædelse af forbuddet mod repressalier, jf.
§ 8, behandles af
Ligebehandlingsnævnet.« |
Stk. 3.
Institut for Menneskerettigheder kan henstille, at der i sager
efter stk. 2, hvor instituttet finder, at der er sket en
overtrædelse af forbuddet mod forskelsbehandling på
grund af race eller etnisk oprindelse eller af forbuddet mod
repressalier, meddeles fri proces til klagere, der opfylder
betingelserne i retsplejelovens § 330, stk. 1, nr.
2. | | |
Stk. 4.
Institut for Menneskerettigheder afgør, om en klage giver
tilstrækkelig anledning til undersøgelse. | | |
| | § 17.
I lov om forbud mod forskelsbehandling på arbejdsmarkedet
m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 31 af 12. januar 2005, som
ændret ved lov nr. 240 af 27. marts 2006 og lov nr. 1542 af
20. december 2006, foretages følgende ændring: |
| | |
| | 1.§ 8 a affattes således: |
§ 8 a.
Klager over overtrædelse af forbuddet mod forskelsbehandling
på grund af race eller etnisk oprindelse efter denne lov og
over overtrædelse af forbuddet i § 7, stk. 2,
mod repressalier som følge af krav om ligebehandling uanset
race eller etnisk oprindelse behandles af Institut for
Menneskerettigheder efter reglerne i kapitel 4 i lov nr. 374 af 28.
maj 2003 om etnisk ligebehandling. | | Ȥ 8
a. Klager over overtrædelse af forbuddet mod
forskelsbehandling efter denne lov og over overtrædelse af
forbuddet mod repressalier i § 7, stk. 2, behandles
af Ligebehandlingsnævnet.« |
Stk. 2.
Institut for Menneskerettigheder kan endvidere efter reglerne i
kapitel 4 i lov om etnisk ligebehandling behandle klager fra en
lønmodtager om brud på bestemmelser i kollektive
overenskomster, der indeholder tilsvarende pligt til ligebehandling
uanset race eller etnisk oprindelse som efter denne lov, hvis den
pågældende godtgør, at vedkommende faglige
organisation ikke agter at iværksætte fagretlig
behandling af kravet. | | |