L 40 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension. (Optjeningsrente,
tarifgrundlag og fuldstændigt formuefællesskab).
Fremsat den 12. december 2007 af
beskæftigelsesministeren (Claus Hjort Frederiksen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om Arbejdsmarkedets
Tillægspension
(Optjeningsrente, tarifgrundlag og
fuldstændigt formuefællesskab)
§ 1
I lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension,
jf. lovbekendtgørelse nr. 848 af 21. juli 2006 som
ændret bl.a. ved lov nr. 1537 af 20. december 2006 og
§ 1 i lov nr. 1587 af 20. december 2006, senest
ændret ved § 5 i lov nr. 577 af 6. juni 2007,
foretages følgende ændringer:
1.§ 5 ophæves.
2.§ 8 b ophæves, og i
stedet indsættes:
Ȥ 8
b. Af bidrag, der vedrører tiden fra den 1. januar
2002 og indtil den 1. januar 2008, med fradrag af beløb
efter § 16, ydes pension som angivet i bilag A. Pensionen
fastsættes på grundlag af en rentesats på 2 pct.
p.a.
§ 8
c. Bidrag, der vedrører tiden fra den 1. januar 2008,
med fradrag af beløb efter § 16, opdeles i et
garantibidrag og et bonusbidrag. Medlemmer erhverver pension af
garantibidrag i overensstemmelse med den tarif, der
fastsættes en gang årligt for det følgende
år.
Stk. 2.
Beskæftigelsesministeren fastsætter efter indstilling
fra bestyrelsen for Arbejdsmarkedets Tillægspension
nærmere regler om principperne for fastsættelse af den
årlige tarif, jf. stk. 1. Beskæftigelsesministeren
fastsætter tariffen efter indstilling fra bestyrelsen for
Arbejdsmarkedets Tillægspension. Den indstillede årlige
tarif fastsættes på grundlag af en af bestyrelsen for
Arbejdsmarkedets Tillægspension fastsat
markedsværdibaseret optjeningsrente i overensstemmelse med
pensionsgrundlaget, jf. § 18.
Stk. 3.
Beskæftigelsesministeren fastsætter efter indstilling
fra bestyrelsen for Arbejdsmarkedets Tillægspension og efter
forhandling med Finanstilsynet det maksimale garantibidrags andel
af et årsbidrag samt regler om principperne for
fastsættelse af det faktisk anvendte årlige
garantibidrag. Beskæftigelsesministeren fastsætter
efter anmodning fra bestyrelsen for Arbejdsmarkedets
Tillægspension det faktisk anvendte garantibidrags
størrelse.«
3.§ 9 ophæves og i stedet
indsættes:
Ȥ 9.
Tillægspension i form af egenpension ydes efter anmodning fra
den 1. i måneden efter opnået folkepensionsalder, og
udbetales månedsvis forud. Fremsættes anmodning om
udbetaling ikke, udskydes udbetalingstidspunktet, og pensionen
reguleres efter reglerne i § 9 a. Bestyrelsen for
Arbejdsmarkedets Tillægspension kan dog bestemme, at mindre
pensionsbeløb med tillæg af bonuspension udbetales
enten for længere perioder ad gangen eller som kapitaliserede
engangsbeløb. Bestyrelsen for Arbejdsmarkedets
Tillægspension fastsætter regler om
kapitaliseringsværdier, jf. § 18. Ved
kapitaliseringen anvendes samme forventede restlevetid for
mænd og kvinder.
Stk. 2. Den
beregnede årlige pension med tillæg af bonuspension
afrundes til det nærmeste med 12 delelige
kronebeløb.
Stk. 3. For tiden
inden anmodningen kan der højest ydes 6 måneders
tillægspension.
§ 9
a. Udbetaling af tillægspensionen kan udskydes regnet
fra folkepensionsalderen. Udbetalingen kan dog ikke udskydes til ud
over det fyldte 75. år. Tillægspensionen
forhøjes for hver måned udbetalingen udskydes. Den
forhøjede pension erhverves i overensstemmelse med den
tarif, der fastsættes en gang om året for det
følgende år af beskæftigelsesministeren efter
indstilling fra bestyrelsen for Arbejdsmarkedets
Tillægspension. Den indstillede årlige tarif
fastsættes på grundlag af en af
markedsværdibaseret optjeningsrente, jf. § 8 c,
stk. 2.
Stk. 2. For
medlemmer født før 1. januar 1943, der vælger
at udskyde pensionen, forhøjes pensionen, for så vidt
angår pension optjent før 1. januar 2002, med en
forhøjelsesprocent på 0,8 pr. måned for hver
måned pensionen udskydes efter folkepensionsalderen, jf.
§ 9, stk. 1, og indtil det fyldte 70. år. For
så vidt angår pension optjent i perioden fra 1. januar
2002 og indtil 1. januar 2008 forhøjes pensionen med en
forhøjelsesprocent på 0,6 pr. måned for hver
måned pensionen udskydes efter folkepensionsalderen, jf.
§ 9, stk. 1, og indtil det fyldte 70. år.
Udsættelse fra det fyldte 70. år men ikke ud over det
fyldte 75. år sker efter stk. 1.«
4.§ 11, stk. 2, affattes
således:
»Stk. 2.
Beløbet svarer til den kapitaliserede værdi af en
pensionsydelse, der beregningsmæssigt forudsættes
udbetalt til en person, der er jævnaldrende med det
afdøde medlem. Pensionsydelsen forudsættes endvidere
udbetalt livsvarigt fra dødsfaldet, dog tidligst fra den
pågældendes 67. år. Hvis afdøde havde
påbegyndt pensionsudbetalingen før det 67. år,
jf. § 9, stk. 1, forudsættes pensionsydelsen
udbetalt fra dødsfaldet. Ved kapitaliseringen anvendes samme
forventede restlevetid for mænd og kvinder.«
5.§ 11 a, stk. 2, affattes
således:
»Stk. 2.
Beløbet udgør for hvert barn under 18 år
én gang den pensionsret i form af egenpension og
bonuspension fra det 67. år, eventuelt reguleret efter
§ 9, stk. 1, hvis afdøde havde
påbegyndt pensionsudbetalingen før det 67. år
eller udsat pensionsudbetalingen til et tidspunkt efter det 67.
år, jf. § 9 a, som medlemmet havde optjent ret til
ved dødsfaldet.«
6.§ 12, stk. 4, affattes
således:
»Stk. 4. Ved
kapitaliseringen medregnes fra den efterlevende
ægtefælles 67. år, eller fra det tidspunkt, hvor
vedkommende har påbegyndt pensionsudbetalingen før det
67. år, jf. § 9, stk. 1, kun den del af
pensionsydelsen efter stk. 3, der sammenlagt med
pensionsydelsen efter § 11, stk. 3, overstiger den
efterlevendes egenpension (inklusive bonuspension), jf. kapitel 3.
Er den efterlevende ved dødsfaldet ikke fyldt 67 år,
medregnes ved beregningen af egenpensionen bidrag vedrørende
tiden indtil 1. januar 2002.«
7.§ 13, stk. 5, affattes
således:
»Stk. 5. Ved
kapitaliseringen medregnes fra den efterlevende
ægtefælles 67. år, eller fra det tidspunkt, hvor
vedkommende har påbegyndt pensionsudbetalingen før det
67. år, jf. § 9, stk. 1, dog kun den del af
pensionsydelsen, jf. stk. 3, der overstiger
ægtefællens egenpension (inklusive bonuspension), jf.
kapitel 3. Er den efterlevende ægtefælle ved
dødsfaldet ikke fyldt 67 år, medregnes ved beregningen
af egenpension bidrag vedrørende tiden indtil 1. januar
2002.«
8. I
§ 14, stk. 3,
udgår »og 2«.
9.§ 15, stk. 6, affattes
således:
»Stk. 6.
Bidragsbetaling for et medlem ophører ved opnået
folkepensionsalder, hvis denne er over 67 år. Ellers
ophører bidragsbetalingen ved det fyldte 67. år eller
ved pensionering inden dette tidspunkt, jf. § 9,
stk. 1, og § 9 a.«
10. I
§ 16 ændres
»§ 8 b« til: »§ 8
c«.
11. I
§ 16, stk. 1, nr. 1 og
stk. 1, nr. 2, indsættes efter »§ 14
b«: »og § 14 e«.
12. I
§ 17 s, stk. 1,
ændres »§ 8 b« til:
»§ 8 c«.
13. I
§ 18, stk. 1, nr. 1,
ændres »egenpensionsoptjening« til:
»pension, herunder renteforudsætninger,
optjeningsrenter, tariffer, opdelingen i garanti- og bonusbidrag
m.v.«
14. I
§ 18, stk. 2,
udgår »om beregningselementerne«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. marts 2008.
§ 1, nr. 2 og 3 samt nr. 9-14, har virkning fra den 1.
januar 2008.
§ 3
Stk. 1. Uanset lov
om Arbejdsmarkedets Tillægspension § 9,
stk. 1, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 3, ydes
tillægspension i form af egenpension i perioden fra den 1.
januar 2008 til den 30. juni 2009 efter anmodning fra den 1. i
måneden, efter medlemmet har opnået sin
folkepensionsalder og udbetales månedsvis forud. Uanset lov
om social pension § 12, er folkepensionsalderen i
relation til beregning af tillægspensionen i perioden fra den
1. januar 2008 til den 30. juni 2009:
1) 65 år for
medlemmer, der er født før den 1. januar 1959,
2) 65 ½
år for medlemmer, der er født i perioden fra den 1.
januar 1959 til den 30. juni 1959,
3) 66 år for
medlemmer, der er født i perioden fra den 1. juli 1959 til
den 31. december 1959,
4) 66 ½
år for medlemmer, der er født i perioden fra den 1.
januar 1960 til den 30. juni 1960, og
5) 67 år for
medlemmer, der er født efter den 30. juni 1960.
Stk. 2.
Beskæftigelsesministeren fastsætter efter indstilling
fra bestyrelsen for Arbejdsmarkedets Tillægspension
nærmere regler om konvertering af pensionstilsagn fra det
fyldte 67. år til folkepensionsalderen, jf. stk. 1.
Stk. 3. Uanset lov
om Arbejdsmarkedets Tillægspension § 9 a,
stk. 1, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 3, kan
udbetaling af tillægspension indtil den 31. december 2008
ikke udskydes til ud over det fyldte 70. år.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget er en genfremsættelse af L 22 fra 1.
folketingssamling 2007/08, der bortfaldt på grund af
udskrivelse af valg til Folketinget den 13. november 2007.
Forslaget er identisk med det tidligere fremsatte lovforslag, men
indeholder imidlertid en ny ikrafttrædelsesbestemmelse, idet
det foreslås, at loven gives tilbagevirkende kraft.
Baggrunden herfor er, at der med lovforslaget vil kunne
løses en række påtrængende problemer i
ATP-ordningen omkring utilsigtede omfordelinger mellem
rettighedsgenerationerne, ligesom der vil blive indført
forbedrede pensionsreguleringsmuligheder. Samtidig er det af
tekniske og regnskabsmæssige årsager nødvendigt
at lade lovændringen følge et regnskabsår.
Lovændringen er begunstigende for ATP medlemmerne, og det er
således ikke forbundet med betænkeligheder at give
lovforslaget tilbagevirkende kraft.
Lovforslaget har til formål at sætte ATP i stand
til også fremadrettet bedst muligt at udfylde sin rolle som
livslangt væsentligt supplement til folkepensionen for den
helt overvejende del af befolkningen. Der er to overordnede
mål med at ændre loven. For det første at
gøre op med utilsigtede omfordelinger, hvorved der samtidig
tilvejebringes en mere enkel og gennemskuelig sammenhæng
mellem det betalte bidrag og den opnåede pension. For det
andet at sikre en løbende og stabil regulering af alle
pensioner i ATP.
1.1. Lovforslagets hovedindhold.
Med lovforslaget foreslås pensionsoptjeningsgrundlaget i ATP
ændret, således at der for fremtiden vil blive optjent
pension på grundlag af den aktuelle markedsrente og på
baggrund af en årligt fastsat tarif, der også
fastsættes ud fra aktuelle prognoser om fremtidig
dødelighedsudvikling. Det foreslås endvidere som led i
den ændrede optjeningsmodel, at fremtidige
bidragsindbetalinger deles i et fast garantibidrag, for hvilket der
optjenes garanteret pension, og et bonusbidrag, som tilgår
bonuspotentialet. Bonusbidraget forventes over tid at vende tilbage
til medlemmerne i form af bonus, og det kan derfor betragtes som en
betaling for fremtidig regulering af den optjente pension.
Ændringen betyder, at der optjenes garanteret pension for en
højere andel af bidraget end i dag.
Yderligere foreslås der etableret et fuldstændigt formuefællesskab i
stedet for det nuværende begrænsede
formuefællesskab. ATP har således siden 2002
været indrettet med et begrænset formuefællesskab
mellem rettigheder optjent før
2002 (gamle ATP-ordning) henholdsvis rettigheder optjent fra og med 2002 (nye
ATP-ordning). Dette begrænsede formuefællesskab
omfatter fælles investeringsstrategi for den samlede formue,
således at de to ordninger i fællesskab kan
påtage sig en større investeringsmæssig risiko,
end de hver for sig ville kunne, og derved opnå et
tilsvarende større afkast. På det meget lange sigt var
det forudsat, at den nye ordning ville opnå en
økonomisk styrke, der ville være en fordel for den
gamle ordning under afvikling. Indførelsen af de
markedsværdibaserede regnskabsregler har imidlertid
ændret på dette perspektiv, hvorfor det eksisterende
formuefællesskab foreslås udvidet til også at
omfatte et bonusfællesskab med ét fælles
bonuspotentiale for den samlede ordning. Dette indebærer, at
formue, investeringer, afkast, risici, og bonuspotentiale er
fælles for alle rettigheder i ATP. Der kan således
fremadrettet føres én fælles bonuspolitik
omfattende alle pensionsrettigheder i ATP.
ATP-loven er senest ændret i forbindelse med
velfærdsreformen. En række af de bestemmelser, der er
ændret eller ophævet i den forbindelse, berøres
også af dette lovforslag. Der er derfor indsat særlige
overgangsbestemmelser i forslagets § 3.
1.2. Baggrund for lovforslaget.
Det nuværende optjeningsgrundlag i ATP trådte i
kraft pr. 1. januar 2002 i medfør af en omfattende
lovændring. Lovændringen indebar en nedsættelse
af ATP's grundlagsrente og en overgang fra det hidtidige
aldersneutrale grundlag til et aldersdifferentieret tarifgrundlag -
det vil sige et grundlag, hvor pensionens pris beregnes
særskilt for hver fødselsårgang ud fra en
bestemt rentefod (grundlagsrente). Ændringerne omfattede den
fremtidige pensionsoptjening, hvorimod allerede optjente
pensionsrettigheder ikke blev berørt. Med ændringen
etableredes en ny ordning, således at ATP herefter i
realiteten bestod af to ordninger. Samtidig etableredes et
begrænset formuefællesskab, så de to ordninger
fik mulighed for at føre en fælles
investeringspolitik, men med separat bonuspolitik.
Den nuværende indretning af ATP er imidlertid udviklet
før indførelsen af de nye regnskabsregler i 2002, som
indebar, at ATP's pensionsforpligtelser for fremtiden skulle
opgøres til markedsværdi. Det nuværende
pensionsoptjeningsgrundlag blev således udviklet, før
der var klarhed over de nye regnskabsprincippers endelige
udformning og konsekvenser. Indførelsen af
markedsværdibaserede regnskabsprincipper satte nye
præmisser for, hvad det vil sige at administrere
pensionsordninger, og det har etableret markant ændrede
rammer for de pensionsprodukter, som »produceres«. I
forlængelse heraf har der vist sig en række
uhensigtsmæssigheder i ATP-ordningens nuværende
indretning.
Disse uhensigtsmæssigheder samler sig om fire
hovedtemaer:
- Systematiske, men
utilsigtede aldersbetingede omfordelinger
- Samspillet mellem
den nuværende gamle henholdsvis nye ATP-ordning
- Levetid og
levetidsudvikling
-
Realværdisikringen af pensioner i ATP.
Med lovforslaget sikres bedre muligheder for at regulere
ATP-pensionerne, ligesom de utilsigtede omfordelinger mellem
generationerne bringes til ophør. Dertil kommer, at der
sikres et fleksibelt udgangspunkt i forhold til fremtidige
ændringer.
1.3. Hovedlinierne i
lovforberedelsen, herunder udvalgsarbejde.
På baggrund af en henvendelse fra ATP's bestyrelse
nedsatte regeringen i marts 2007 et udvalg med deltagelse af
repræsentanter fra Beskæftigelsesministeriet,
Økonomi- og Erhvervsministeriet, Finansministeriet,
Finanstilsynet og ATP.
Udvalget skulle vurdere konsekvenserne af et forslag fra ATP
om:
1) etablering af en
ny optjeningsmodel og
2) ændringer
i formuefællesskabet.
Udvalget afsluttede sit arbejde med afgivelse af
betænkningen: »Betænkning fra udvalget om
ændring af ATP-ordningens optjeningsmodel og
formuefællesskab« af 11. juni 2007.
Om det af ATP udarbejdede oplæg til ændring af
optjeningsmodel, der blev forelagt for udvalget, fremgår
bl.a. følgende af udvalgets betænkning, jf.
betænkningens side 13:
»Efter udvalgets opfattelse, vil
den ovenfor skitserede model være egnet til at sikre, at der
skabes en klar og veldefineret sammenhæng mellem den enkeltes
bidragsbetaling og den herved erhvervede
pensionsret. Der ligger også
heri, at den fælles dækning af en række sociale
og finansielle risici, som er kernen i ATP-ordningen, på den
ene side bevares intakt, men at den samtidig på den anden
side målrettes mod sit egentlige sigte og gøres mere
veldefineret. Optjeningsmodellen
indebærer på den ene side optjening efter en tarif, som
varierer fra år til år, og på den anden side et
ens bidrag til bonuspotentialet - over tid såvel som på
tværs af alder. I og med at
optjeningen af ATP efter den ovenfor beskrevne model fremover vil
ske til markedsrente, vil prisen på pension svinge fra
år til år, og den vil altid indrette sig efter de
faktiske økonomiske vilkår.Det er udvalgets vurdering, at den ændrede
optjeningsmodel vil bidrage til at den utilsigtede omfordeling
mellem generationer bringes til ophør. Det skal understreges, at allerede optjente
pensionsrettigheder - nuværende såvel som fremtidige
ligger fast uanset fremtidige renteændringer.Udvalget finder endvidere anledning til at
bemærke, at der til stadighed sættes fokus
på at forbedre mulighederne for pensionskundernes
indsigt i diverse pensionsordninger.Udvalget finder, at den foreslåede enstrengede
pensionsmodel generelt vil give større gennemsigtighed og
derigennem forbedre det enkelte medlems indsigt i
ATP-ordningen. Selve omlægningen af ATP vil dog i sig
selv fordre en målrettet
medlemsinformation.«
Udvalget konkluderede endvidere følgende med hensyn til
forslaget om at etablere et fuldstændigt
formuefællesskab mellem rettighedsgenerationerne i
ATP-ordningen, jf. betænkningens s. 16:
»Udvalget finder, at det i lyset af
de ovenfor beskrevne problemstillinger og konsekvenser af det
delvise formuefællesskab samt af de
markedsværdibaserede regnskabsprincipper, jf. beskrivelsen i
kapitel 2, vil være hensigtsmæssigt at etablere et
fuldstændigt formuefællesskab i ATP-ordningen.Etablering af et fuldstændigt
formuefællesskab vil betyde, at der fremover ikke blot skal
deles investeringsrisiko, afkast og solvens, men også deles
risici i forhold til levetid og
realværdisikring. Fællesskabet omfatter dermed også bonus
og bonuspotentiale.
Efter udvalgets opfattelse vil etablering
af et fuldstændigt formuefællesskab bidrage til at
øge ATP-ordningens fleksibilitet og dens evne til at
modstå mulige risici.«
Udvalget tilkendegav endvidere, at der burde lægges
vægt på konklusionerne i de for udvalget
præsenterede analyser om effekterne af at ophæve den
nuværende, bonusmæssige adskillelse af den eksisterende
gamle henholdsvis nye ATP-ordning og oprette et fuldstændigt
formuefællesskab med fælles bonus politik. Analyserne
viste:
- at den separate
bonuspolitik er uden pensionsmæssig betydning i den
eksisterende ATP-ordning,
- at opretholdelsen
af en separat bonuspolitik er uden pensionsmæssig betydning
for de ældste og for de midaldrende, hvis der indføres
et nyt markedsværdibaseret optjeningsgrundlag for den
fremtidige pensionsoptjening,
- at en
fælles bonuspolitik vil have forholdsvis stor og positiv
betydning for de yngste, hvis der indføres et nyt
markedsværdibaseret optjeningsgrundlag,
- samt at denne
positive betydning for de yngste ikke fremkommer på
bekostning af andre generationer, men i stedet fremkommer på
baggrund af, at det markedsværdibaserede optjeningsgrundlag i
sammenhæng med en fælles bonuspolitik giver et bedre
samspil mellem den gamle og den ny ATP-ordning, og dermed et mere
optimalt investeringsmæssigt råderum.
Udvalget drøftede desuden muligheden for at adskille de
enkelte generationer af pensionsrettigheder helt og nedlægge
det eksisterende formuefællesskab. I den sammenhæng
tilkendegav udvalget følgende, jf. betænkningens s.
17:
»Udvalget finder derimod ikke, at
det vil være hensigtsmæssigt helt at opgive et
formuefællesskab mellem ATP's rettighedsgenerationer og
betragte de to generationer af rettigheder - og en eventuel ny
tredje generation - som selvstændige bestande, med egne
reserver, egen investeringspolitik, egen risiko og egen
bonuspolitik. Dette vil bl.a.
betyde, at de fordele, der for ATP's medlemmer er knyttet til
formuefællesskabet, sættes over styr. Det vil endvidere ikke kunne lade sig gøre at
fordele det nuværende bonuspotentiale i ATP på de
enkelte medlemmer/pensionister givet ATP's historik og
opbygning.«
Udvalget har således anbefalet, at ATP-loven
ændres med hensyn til optjeningsmodel og
formuefællesskab. Beskæftigelsesministeriet kan
tilslutte sig udvalgets overvejelser og anbefalinger. Lovforslaget
svarer derfor til det i udvalgsbetænkningen optrykte
lovforslag.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Ændret
pensionsoptjeningsgrundlag
Forslaget til ændring af optjeningsmodellen indeholder
følgende 4 centrale elementer:
-
Pensionsrettigheder optjenes fremadrettet med aktuel
markedsrente
- Prisen for at
erhverve pensionsrettigheder fastsættes for ét
år ad gangen
- Pensionsbidraget
opdeles i et garantibidrag og et bonusbidrag
- Dynamisk
tilpasning af de forsikringstekniske forudsætninger
vedrørende levetid.
Pensionsrettigheder optjenes
fremadrettet med aktuel markedsrente
Det eksisterende optjeningsgrundlag er et aldersdifferentieret
tarifgrundlag med en grundlagsrente på 2 pct. Det betyder, at
der optjenes pension under en fast renteforudsætning på
2 pct. uanset, hvordan renteudviklingen og den øvrige
økonomiske udvikling i samfundet tegner sig.
Når ATP skal hensætte midler som sikkerhed for de
optjente pensioner, skal det ske ud fra nutidsværdien af de
tilsagn om pension, ATP har givet. Som følge af de
markedsværdibaserede regnskabsregler, som blev indført
i 2002, anvendes en anden rente til denne opgørelse -
markedsrenten.
Hvis de to rentesatser - grundlagsrenten på 2 pct. og
markedsrenten - er sammenfaldende, vil hensættelsen netop
svare til de indbetalte bidrag. Er de derimod forskellige, vil den
nødvendige hensættelse være forskellig fra de
indbetalte bidrag. Hvis markedsrenten er højere end
grundlagsrenten vil det resultere i, at hensættelsen er
mindre end det betalte bidrag. Med det aktuelle markedsrenteniveau
er de pensionsmæssige hensættelser således
markant lavere, end de ville være, hvis de blev opgjort
på et 2 pct. grundlag.
Markedsrenten vil svinge med markedsudviklingen over tid, og
eftersom grundlagsrenten er en fast forsigtigt fastsat rentesats,
vil der som altovervejende hovedregel være tale om
bidragsoverskud. Jo større spændet er mellem de to
rentesatser, desto mere vil den nødvendige hensættelse
afvige fra det indbetalte bidrag. Bidragsoverskuddets
størrelse afhænger således af og svinger med
markedsrenten, men samspillet mellem grundlagsrente og markedsrente
resulterer samtidig i aldersafhængige forskelle med hensyn
til bidragsoverskuddenes størrelse. Jo yngre medlemmet er,
desto større vil bidragsoverskuddet være, og jo
højere markedsrenten er, desto stærkere vil
omfordelingen mellem generationer være.
De unge optjener dermed pension for en mindre del af det
løbende bidrag end de ældre, og de betaler tilsvarende
en større andel til det kollektive bonuspotentiale, end de
ældre gør. Dette forhold - som er en følge af
de markedsværdibaserede regnskabsregler - indebærer i
realiteten en omfordeling af midler fra de yngre til ældre
medlemmer.
Forholdet kan illustreres med følgende tabel, der
ligeledes er udarbejdet af ATP til brug for udvalget:
Alder | 20 | 30 | 40 | 50 | 60 | Markedsrente |
2002 | 77,0 | 69,7 | 60,1 | 47,5 | 31,1 | 5,70% |
2003 | 69,9 | 62,2 | 52,6 | 40,7 | 25,9 | 5,10% |
2004 | 74,8 | 67,3 | 57,7 | 45,3 | 29,4 | 5,50% |
2005 | 63,9 | 56,1 | 46,8 | 35,6 | 22,1 | 4,70% |
2006 | 50,3 | 43,0 | 34,8 | 25,4 | 14,9 | 4,00% |
Tabellen viser bidraget til bonuspotentialet i den
eksisterende ATP-ordning pr. indbetalte 100 kroner i bidrag.
Tabellen belyser denne andel afhængig af indbetalers alder og
af den faktiske markedsrente, idet andelen er beregnet for de
udvalgte aldre i hvert af årene 2002 til 2006 ud fra den
faktiske markedsrente primo de pågældende år.
Tabellen viser, at der er endog meget store aldersbetingede
forskelle i det enkelte år og betydelige årsvise
variationer indenfor én og samme aldersgruppe med hensyn til
den andel af det indbetalte bidrag, som tilgår
bonuspotentialet.
Det er ikke i sig selv problematisk, at der overføres
en andel af de indbetalte bidrag til bonuspotentialet. Det
problematiske består alene i, at overførslerne
varierer over tid og i øvrigt indebærer en
systematisk, men utilsigtet omfordeling mellem generationer.
Det foreslås derfor, at modellen for optjening af
pension i ATP ændres. Med forslaget baseres
pensionsoptjeningen fremadrettet på markedsrenten. Det
foreslås således, at pensionstariffen, som
fastlægger forholdet mellem bidragsindbetaling og garanteret
pensionsret for en given alder, baseres på den til enhver tid
værende markedsrentekurve. Herved opnås, at der
på indbetalingstidspunktet er overensstemmelse mellem
bidragsindbetalinger og hensættelser, og at de utilsigtede
omfordelinger mellem generationer, som præger den
nuværende model, elimineres.
Hertil kommer, at eftersom der efter den nye model optjenes
pension på grundlag af markedsrenten, vil medlemmerne i
gennemsnit optjene garanteret pension for en større andel af
bidraget end i dag. Tariffen foreslås fastlagt forud for
ét år ad gangen, således at
optjeningsvilkårene er kendte, når der betales bidrag
til ATP, jf. nedenfor.
Prisen for at erhverve
alderspensionsrettigheder (tariffen) fastsættes for ét
år ad gangen
Tariffen, dvs. prisen der kan erhverves pension for,
foreslås fastlagt forud for ét år ad gangen,
således at optjeningsvilkårene er kendte, når der
indbetales bidrag til ATP. Det foreslås, at
renteforudsætningen for tariffen fastsættes ud fra en
på forhånd defineret model og med inddragelse af kendte
parametre. På grundlag af modellen og ajourførte
parametre vil tariffen årligt blive beregnet af ATP's
ansvarshavende aktuar.
Tariffen fastlægges af beskæftigelsesministeren
efter indstilling fra ATP's bestyrelse og offentliggøres i
form af en bekendtgørelse.
Opdeling af pensionsbidrag i et
garantibidrag og et bonusbidrag
Det foreslås, at fremtidige bidragsindbetalinger deles i
et »garantibidrag« og et »bonusbidrag«.
Garantibidraget udgør en fast, høj andel af det
løbende bidrag, som umiddelbart resulterer i optjening af
garanteret pension, mens bonusbidraget overføres til
bonuspotentialet. Derved sikres, at bonusbidraget bliver ens for
alle.
Opdelingen i et garantibidrag og et bonusbidrag svarer
principielt til den eksisterende optjeningsmodel, hvor en del af
bidraget tilgår bonuspotentialet på grund af forskellen
mellem grundlagsrente og markedsrente. I den foreslåede model
vil alle medlemmer uanset alder og uanset markedsrente bidrage til
bonuspotentialet med den samme procentuelle andel af deres
indbetalte bidrag, i modsætning til i dag hvor deres bidrag
til bonuspotentialet varierer med både alder og
markedsrente.
Dynamisk tilpasning af de
forsikringstekniske forudsætninger vedrørende
levetid
Med henblik på at øge robustheden i forhold til
levetidsudviklingen foreslås det, at den årlige tarif
tager udgangspunkt i en opdateret prognose for den fremtidige
udvikling i levetiden. Det betyder, at der altid optjenes
pensionsret ud fra et grundlag, som baserer sig på det bedste
skøn for, hvordan levetiden vil udvikle sig for fremtiden. I
og med at tariffen foreslås ajourført én gang
årligt i forhold til udviklingen i markedsrenten, vil der i
den nye tarif indgå en opdateret prognose for den fremtidige
udvikling i levetiden. Målet er at sikre, at der kun
undtagelsesvis er behov for at anvende bonuspotentialet til at
finansiere levetidsændringer vedrørende tilsagn under
den nye pensionsoptjeningsmodel.
2.2. Fuldstændigt
formuefællesskab mellem alle rettighedsgenerationer
Med etablering af et nyt optjeningsgrundlag for de bidrag, der
modtages fra og med 2008 etableres en ny generation af
pensionsrettigheder. Dermed vil ATP-ordningen indeholde tre
generationer af pensionsrettigheder:
-
pensionsrettigheder optjent på grundlag af bidrag for
årene før 2002,
-
pensionsrettigheder optjent på grundlag af bidrag for
årene 2002-2007 og
-
pensionsrettigheder optjent på grundlag af bidrag for
årene fra og med 2008.
I mange år frem vil det store flertal af ATP-medlemmer
opleve at have rettigheder fra mere end en af de tre generationer.
I årtier frem vil det enkelte medlems ATP-pension typisk
være sammensat af tre bestanddele, der har hver sit
optjeningsgrundlag.
Det foreslås, at der nu etableres et fuldstændigt
formuefællesskab mellem alle generationer af
pensionsrettigheder i ATP. Ved fuldstændigt
formuefællesskab forstås et fællesskab, hvor der
føres en fælles investeringspolitik på
tværs af alle rettighedsgenerationerne, hvor risici
vedrørende investeringer, afkast, solvens, levetid og
realværdisikring deles og bæres i fællesskab, og
hvor der føres én fælles bonuspolitik med
udgangspunkt i ét fælles bonuspotentiale.
Deling af ensartede risici giver ud fra almindelige
forsikringsmæssige principper større sikkerhed og
øget stabilitet. Øget risikodeling inden for et
fuldstændigt formuefællesskab vil helt generelt
gøre ATP-ordningen mere robust i forhold til fremtidige
risici i almindelighed, ligesom det i særdeleshed vil styrke
ATP's værn i forhold til fortsat forøgelse af
medlemmernes levetid.
Udvidelsen af det eksisterende begrænsede
formuefællesskab til et fuldstændigt
formuefællesskab vil forenkle samspillet mellem gammel, ny og
fremtidig ordning, samtidig med, at risikoen generelt set reduceres
og mulighederne for realsikring af pensionerne forbedres.
Udvalgets konklusioner er baseret på en række
analyser af de fordelingsmæssige konsekvenser af et
fuldstændigt formuefællesskab. Det anføres i
udvalgets betænkning s. 16, at det bl.a. kan udledes af
analyserne, at en fælles bonuspolitik vil have forholdsvis
stor positiv betydning for de yngste, hvis der indføres et
nyt markedsværdibaseret optjeningsgrundlag, samt at denne
positive betydning for de yngste ikke fremkommer på
bekostning af andre generationer. Det fremgår sammesteds af
betænkningen, at den positive betydning i stedet fremkommer
»på baggrund af, at det
markedsværdibaserede optjeningsgrundlag i sammenhæng
med en fælles bonuspolitik giver et bedre samspil mellem den
gamle og den ny ATP-ordning og dermed et mere optimalt
investeringsmæssigt råderum, dvs. derved højere
forventede pensioner«.
Endelig vil det fuldstændige formuefællesskab
samlet set gøre ATP-ordningen betydelig mere fleksibel i
forhold til eventuelle tilpasninger, som der måtte blive
behov for i fremtiden.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner
Forslaget har ingen administrative eller økonomiske
konsekvenser for staten, kommunerne og regionerne.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ikke økonomiske konsekvenser eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet, idet forslaget ikke
berører ATP-bidragets størrelse, indberetnings-,
indbetalingsform og persongruppen, der skal betales ATP for.
5. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
6. Administrative konsekvenser for
borgere
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Høring
Lovforslaget har været sendt i høring i Dansk
Arbejdsgiverforening, Landsorganisationen i Danmark, FTF,
Akademikernes Centralorganisation, Sammenslutningen af Landbrugets
Arbejdsgiverforeninger, Finanssektorens Arbejdsgiverforening,
Ledernes Hovedorganisation, Kristelig Arbejdsgiverforening,
Kristelig Fagforening, KL, Danske Regioner, Advokatrådet,
ATP, Forsikring og Pension og Foreningen af
Firmapensionskasser.
9. Vurdering af konsekvenser af
lovforslaget
| Positive konsekvenser / mindre udgifter
(hvis ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser / merudgifter (hvis
ja, angiv omfang) |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
§ 5 blev i medfør af lov nr. 1587 af 20.
december 2006 om ændring af lov om Arbejdsmarkedets
Tillægspension (Udskydelse af udbetalingstidspunktet m.v.)
ophævet med virkning fra den 1. juli 2009. Ophævelsen
var en følge af en justering i ATP-lovens § 9 om
udbetalingsreglerne i ATP, der dækkede indholdet i
§ 5. Som konsekvens af lovforslagets § 1, nr.
3, om nyaffattelse af § 9 samt overgangsbestemmelsen i
§ 3, stk. 1, der præciserer tidspunktet for
udbetaling af ATP-pension, foreslås det, at § 5
ophæves allerede med virkning fra 1. januar 2008. Der
henvises i øvrigt til bemærkningerne til lovforslagets
§ 1, nr. 3 og til § 3.
Til nr. 2
Til § 8 b
Det følger af forslaget, at optjening af pensionsret
efter ATP-lovens § 8 b fremadrettet alene finder
anvendelse for bidrag, der vedrører tiden fra 1. januar 2002
og indtil 1. januar 2008.
Der er tale om tekniske ændringer som følge af
overgangen til en moderniseret tarif, der fastsættes på
grundlag af en markedsværdibaseret optjeningsrente, med
virkning for bidrag vedrørende perioden fra 1. januar 2008,
jf. forslaget til ny § 8 c.
Til § 8 c
Efter gældende regler optjenes pensionsretten i ATP
på grundlag af en aldersdifferentieret tarif baseret på
en grundlagsrente på 2 pct.
Med forslaget til ny § 8 c vil fremtidig optjening
af pensionsret i ATP fortsat ske efter en aldersdifferentieret
tarif, dog således at det for fremtiden sker på en
markedsværdibaseret optjeningsrente. Efter forslaget baseres
tariffen på den til enhver tid værende
markedsrentestruktur. Den optjeningsrente, som tariffen baseres
på, vil herved komme til at følge den markedsrente,
som anvendes til at opgøre værdien af de afgivne
pensionstilsagn. Med det foreslåede princip vil
optjeningsvilkårene komme til at afspejle de faktiske
økonomiske vilkår. Det nye pensionsgrundlag vil dermed
anvende en variabel optjeningsrente, hvilket har
pensionsmæssig betydning. Er markedsrenten høj, vil
der kunne opnås relativt høje tilsagn, mens der
opnås relativt mindre tilsagn, når markedsrenten er
lav. Pensionsret opnås således altid til markedspris
udtrykt ved den aktuelle markedsrente, og der vil efter de nye
principper kunne sikres pensionsoptjening for en større og
fast andel af de løbende bidrag.
Det foreslås i stk. 1, at fremtidige
bidragsindbetalinger deles i et »garantibidrag« og et
»bonusbidrag«. Garantibidraget udgør en fast
andel af det løbende bidrag, som umiddelbart resulterer i
optjening af garanteret pension, mens bonusbidraget
overføres til bonuspotentialet. Efter forslaget vil tariffen
blive baseret på en prognose for den fremtidige udvikling i
levetiden, hvor der hidtil alene er taget udgangspunkt i den
historiske levetid, således at der kun undtagelsesvist vil
være behov for at anvende bonuspotentialet til løbende
finansiering af levetidsændringer for disse tilsagn.
Det foreslås i stk. 2, 1. pkt., at
beskæftigelsesministeren efter indstilling fra ATP's
bestyrelse fastsætter nærmere regler om principperne
for fastsættelse af den årlige tarif. Det
foreslås videre i stk. 2, 2. pkt., at
beskæftigelsesministeren efter indstilling fra bestyrelsen
for ATP en gang om året fastsætter det følgende
års tarif i en bekendtgørelse. Da tariffen
foreslås ajourført én gang årligt, vil
den for fremtiden også baseres på de senest kendte
prognoser for levetidens udvikling. De beregningsmæssige
forudsætninger for fastlæggelse af tariffen
indgår som en integreret del af pensions- og
hensættelsesgrundlaget, jf. § 18, og er dermed
omfattet af Finanstilsynets kompetence, jf. § 27,
stk. 1 og 3. Dette indebærer bl.a., at Finanstilsynet
kan give Arbejdsmarkedets Tillægspension påbud om at
foretage de foranstaltninger, som Finanstilsynet skønner
nødvendige for at sikre overholdelsen af bestemmelsen. Det
bemærkes i den forbindelse, at kapitel 6 i loven ikke er
underlagt ATP's Ankenævns kompetence.
Det foreslås i stk. 3, 1. pkt., at
beskæftigelsesministeren fastlægger et maksimalt niveau
for den andel af det samlede bidrag (efter finansiering af
dødsfaldsydelser), garantibidraget kan udgøre, samt
efter hvilke principper det årligt anvendte garantibidrag
fastsættes. Dette sker efter indstilling fra ATP's bestyrelse
og efter forhandling med Finanstilsynet. Det maksimale
garantibidrag skal fastlægges på et niveau, der sikrer,
at ATP til enhver tid kan leve op til sine forpligtelser. Det
foreslås i stk. 3, 2. pkt., at
beskæftigelsesministeren efter indstilling fra ATP's
bestyrelse fastsætter det faktisk anvendte årlige
garantibidrag. Det faktisk anvendte garantibidrag tænkes som
udgangspunkt ikke ændret hvert år, men vil blandt andet
afhænge af den investeringsmæssige udvikling.
Muligheden for at foretage ændringer i det faktisk anvendte
garantibidrags størrelse skal sikre, at ATP får
mulighed for at føre en mere fleksibel investeringspolitik,
hvis det i perioder findes mest hensigtsmæssigt.
Til nr. 3
Til § 9
Der foreslås en ny affattelse af § 9. Den
nugældende ATP-lovs § 9, stk. 1, blev
ændret ved § 1 i lov nr. 1587 af 20. december 2006,
om ændring af lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension og
forskellige andre love (Ændringer som følge af gradvis
forhøjelse af efterløns- og folkepensionsalderen
m.v.), der indeholdt en række konsekvensrettelser i
forskellige love som følge af den gradvise forhøjelse
af efterløn- og folkepensionsalderen m.v. Denne
ændring af § 9, stk. 1, foreslås ikke
videreført med nyaffattelsen af § 9, og får
derfor ingen betydning. Den nye affattelse af § 9,
stk. 1, svarer indholdsmæssigt til ændringen i
medfør af lov nr. 1587 af 20. december 2006. Forslaget
præciserer, at udbetalingstidspunktet er den til enhver tid
værende folkepensionsalder. Forslaget skal ses i
sammenhæng med overgangsbestemmelsen i forslagets
§ 3, stk. 1, hvorefter den ændrede
folkepensionsalder som vedtaget ved lov nr. 1587 af 20. december
2006, foreslås anvendt beregningsteknisk i ATP-ordningen i
forbindelse med konverteringen af pensionstilsagn ved overgangen
til ny optjeningsmodel, jf. § 8 c.
Forslagets § 9, stk. 2 og 3 svarer til den
nugældende ATP-lovs § 9, stk. 2 og 3.
Den gældende § 9, stk. 4, foreslås
ikke videreført, idet reglerne om udskydelse af
udbetalingstidspunktet til henholdsvis det fyldte 70. år og
det fyldte 75. år i stedet foreslås fastsat i forslaget
til ny § 9 a samt i overgangsbestemmelsen i
§ 3, stk. 3. Denne bestemmelse fastsætter for
det første, hvilken alder medlemmet kan vælge at
udskyde udbetalingen til, og for det andet fastsætter regler
for beregning af pensionen ved udskydelse af
udbetalingstidspunktet, jf. nedenfor under bemærkningerne til
§ 9 a.
Den gældende § 9, stk. 5, om udbetaling
af ATP-pension før det 67. år foreslås ikke
videreført i forbindelse med nyaffattelsen af § 9,
idet denne bestemmelse fremover er dækket af forslaget til ny
§ 9, stk. 1, og af overgangsbestemmelsen i
§ 3.
Ændringerne til § 9, stk. 4 og 5, der
blev vedtaget ved § 1 i lov nr. 1587 af 20. december
2006, foreslås ikke videreført ved nyaffattelsen af
§ 9, og får derfor ingen betydning.
Som følge af forslaget til ændret affattelse af
§ 8 b og ny § 8 c er bestemmelsen i
§ 9, stk. 6, overflødig, og bestemmelsen
foreslås derfor ikke videreført.
Til § 9 a
Forslaget til ny § 9 a, sammenholdt med
overgangsbestemmelsen i § 3, stk. 3,
præciserer de nugældende og kommende regler om
udskydelse af udbetalingstidspunktet til henholdsvis det fyldte 70.
år og det fyldte 75. år. Som en konsekvens af
indførelse af en ny pensionsoptjeningsmodel med en
markedsværdibaseret optjeningsrente i § 8 c,
stk. 2, jf. forslagets § 1, nr. 2, er der behov for
nye regler om udsættelse, hvis medlemmet vælger at
udsætte udbetalingen af sin ATP-pension til et senere
tidspunkt efter overgang til folkepension. Efter den gældende
lovs § 9, stk. 4, sker udsættelse på
grundlag af faste procentsatser til brug for forhøjelse af
de eksisterende rettigheder i ATP.
Størrelsen af procentsatserne er forskellige alt efter
om rettighederne har været optjent før eller efter 1.
januar 2002 og er baseret på den grundlagsrente, der var
gældende på indbetalingstidspunktet. Da denne
fremgangsmåde imidlertid ikke harmonerer med den
foreslåede ændrede optjeningsmodel, hvor alle
rettigheder optjenes/videreføres ud fra den aktuelle
markedsrente og dermed ud fra rentesatser, som vil variere fra
år til år, foreslås udsættelsesmodellen
justeret.
Efter forslaget vil den pension, som man vælger at
udsætte, blive behandlet som fornyet indbetaling.
Udsættelsen af pensionsudbetalinger vil på denne
måde blive kompenseret i form af ny optjent pension i
overensstemmelse med den til enhver tid gældende
optjeningsrente, jf. forslag til ny § 8 c, stk. 2, i
forslagets § 1, nr. 2. Det foreslås, at
beskæftigelsesministeren efter indstilling fra ATP's
bestyrelse fastsætter den årlige tarif for optjening af
forhøjet pension ved udskydelse af
udbetalingstidspunktet.
I perioden fra 1. januar 2008 til 30. juni 2009
fastsættes folkepensionsalderen i relation til
udbetalingsreglerne i ATP-loven i overgangsbestemmelsen i
lovforslagets § 3, stk. 1. Adgangen til at udskyde
udbetalingstidspunktet og beregningen heraf skal derfor i denne
periode ses i sammenhæng med denne
overgangsbestemmelse.
I § 9 a, stk. 2, sikres det, at de hidtidige
regler om udsættelse frem til det fyldte 70. år
bibeholdes for medlemmer, der har udsat deres pension før 1.
januar 2008. Medlemmerne har udsat pensionen i forventning om en
månedlig forhøjelsesprocent på henholdsvis 0,8
og 0,6 for pension optjent henholdsvis før 1. januar 2002 og
i perioden fra 1. januar 2002 til 1. januar 2008. Bestemmelsen er
kun relevant for medlemmer født før 1. januar 1943,
da udsættelse først kan finde sted på det
faktiske folkepensioneringstidspunkt. Eventuel udsættelse ud
over det fyldte 70. år sker efter reglerne i § 9 a,
stk. 1.
Til nr. 4
Der er tale om en konsekvensrettelse som følge af
nyaffattelsen af lovens § 9, jf. lovforslagets
§ 1, nr. 3, om § 9 og § 9 a, og
hvormed den nugældende § 9, stk. 4 og 5, ikke
videreføres.
Reglerne i ATP-lovens kapitel 4 vedrører alene ydelser
ved dødsfald for ATP-bidrag vedrørende tiden
før den 1. januar 2002. Uanset indførelsen af det
ændrede udbetalingstidspunkt i ATP-loven, således at
udbetaling sker ved folkepensionsalderen, jf. § 9,
stk. 1, fastholdes 67 år som et beregningsteknisk
udgangspunkt i relation til beregning af ydelserne efter
§§ 11-13. Dette indebærer, at medlemmernes
pensionsret, for så vidt angår bidrag vedrørende
tiden før den 1. januar 2002, fortsat beregnes som
værdien opgjort ud fra det 67. år forud for
konverteringen af pensionsrettighederne pr. 1. januar 2008, jf.
§ 3, stk. 2, i dette lovforslag, forhøjet med
eventuelle senere bonustilskrivninger. Herved sikres, at
eksisterende rettigheder fastholdes.
Til nr. 5
Der henvises til bemærkningerne til nr. 4.
Til nr. 6
Der henvises til bemærkningerne til nr. 4.
Til nr. 7
Der henvises til bemærkningerne til nr. 4.
Til nr. 8
Ændringen er en konsekvens af nyaffattelsen af
§ 9, jf. lovforslagets § 1, nr. 3.
Til nr. 9
§ 15, stk. 6, blev ændret i medfør
af § 1 i lov nr. 1587 af 20. december 2006 om
ændring af lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension og
forskellige andre love (Ændringer som følge af gradvis
forhøjelse af efterløns- og folkepensionsalderen
m.v.). Ændringen træder først i kraft den 1.
juli 2009. Lovændringen fra 2006 indeholder en henvisning til
§ 9, stk. 5, der ikke er videreført i
forslaget til § 9 i denne lov, jf. lovforslagets
§ 1, nr. 3. Det er derfor nødvendigt at
ændre formuleringen i § 15, stk. 6, som
vedtaget i medfør af lov nr. 1587, ligesom det er
nødvendigt at ændre henvisningen i bestemmelsen fra
§ 9, stk. 5 til § 9, stk. 1.
Til nr. 10
Der er tale om en konsekvensrettelse som følge af
lovforslagets § 1, nr. 2, om overgangen til en ny model
for pensionsoptjening.
Til nr. 11
I de gældende regler finansieres børneydelser via
tariffen. Med bestemmelsen præciseres ordningens finansiering
af såvel ægtefælleydelsen og børneydelsen,
og det foreslås således, at børneydelserne i
lighed med dødsfaldsydelser til ægtefælle eller
samlever for fremtiden finansieres ved et forlods fradrag i det
indbetalte bidrag.
Til nr. 12
Ændringen er en konsekvens af den ændrede
optjeningsmodel i ATP-ordningen. Forslaget indebærer, at
opsparing i den supplerende arbejdsmarkedspension konverteres til
en løbende pension efter reglerne i § 8 c.
Førtidspensionister kan i henhold til lov om social pension
§ 33 b, spare op til en supplerende
arbejdsmarkedspension. De fleste har valgt at lade ATP administrere
deres opsparing i den supplerende arbejdsmarkedspension. Den
supplerende arbejdsmarkedspension er i bidragsperioden en
individuel opsparingsordning. De midler ATP administrerer,
administreres sammen med midlerne i SP-ordningen. Når
førtidspensionisten når folkepensionsalderen,
konverteres opsparingen i den supplerende arbejdsmarkedspension til
en livsvarig pensionsret i Arbejdsmarkedets
Tillægspension.
Konvertering af opsparingen til pensionsret sker til den til
en hver tid gældende tarif (pris for køb af
pensionsret i Arbejdsmarkedets Tillægspension). Som
følge af den ændrede optjeningsmodel i ATP
foreslås det, at reglerne for konvertering af opsparing i den
supplerende arbejdsmarkedspension fremover skal konverteres efter
den måde tariffen fremover skal fastsættes på,
jf. forslagets § 1 nr. 2, samt bemærkningerne
hertil.
Til nr. 13
Med forslaget etableres der et fuldstændigt
formuefællesskab mellem alle rettighedsgenerationer i
ATP.
Efter ATP-lovens §§ 18 og 19 skal ATP anmelde
et pensionsgrundlag og et hensættelsesgrundlag til
Finanstilsynet senest, når grundlagene tages i anvendelse. I
hensættelsesgrundlaget angives reglerne for beregning af
pensionshensættelserne, og i pensionsgrundlaget angives, hvor
stor en pensionsret det enkelte medlem i ATP optjener på
baggrund af de indbetalte bidrag, herunder grundlaget for
egenpension og regler for fordeling af det realiserede resultat til
medlemmerne og andre berettigede.
Med bestemmelsen præciseres en række af de
beregningselementer i pensionsgrundlaget, som dels indgår i
de nuværende optjeningsmodeller, dels vil indgå i den
nye pensionsoptjeningsmodel. Pensionsgrundlaget skal således
bl.a. baseres på markedsrente og forventet levetid.
Et fuldstændigt formuefællesskab indebærer,
at såvel risici som fordele deles blandt samtlige
medlemmer/pensionister. Ved etableringen af det fuldstændige
formuefællesskab bevarer det enkelte medlem/pensionist givne
og etablerede pensionsrettigheder, som er optjent på allerede
indbetalte bidrag.
Nye tilsagn, der afgives på grundlag af indbetalinger
efter lovens ikrafttræden, er undergivet de nye
markedsværdibaserede optjeningsprincipper og afdækkes
på indbetalingstidspunktet. Afdækningen etablerer
én gang for alle en forrentning svarende til markedsrenten,
hvilket neutraliserer den renterisiko, der er knyttet til ATP's
pensionsforpligtelser. Ændringer i værdien af ATP's
pensionsforpligtelser som følge af udsving i markedsrenten
vil med andre ord ikke belaste ATP's bonuspotentiale.
Etableringen af et fuldstændigt formuefællesskab
indebærer også en sammenlægning af
bonuspotentialerne for alle rettighedsgenerationer, og det
medfører dermed også en fusionering af de i dag
adskilte bonuspotentialer vedrørende henholdsvis ny og
gammel ordning.
ATP er alene underlagt en forpligtelse til at tilstræbe
en realværdissikring af pensionstilsagnene.
Det enkelte medlem/pensionist har krav på, at der sker
en rimelig fordeling af det realiserede resultat, herunder
også af den del af resultatet som over tid aflejres i
bonuspotentialet. En fælles bonuspolitik, hvor alle
medlemmer/pensionister - uanset hvornår de har optjent deres
rettighed - får den samme procentvise opskrivning af deres
tilsagn, er udtryk for en sådan rimelig fordeling.
Til nr. 14
Der er tale om en konsekvensrettelse som følge af
lovforslagets § 1, nr. 2. Efter gældende regler
optjenes pensionsret i ATP med udgangspunkt i en grundlagsrente
på 2 pct. Med forslaget i § 1, nr. 2, vil
pensionsret fremadrettet blive optjent på grundlag af en
markedsrente.
Med ændringen af optjeningsmodellen skal det anmeldte
pensionsgrundlag fortsat være betryggende. Ved vurdering af
om det anmeldte pensionsgrundlag er betryggende, skal der tages
hensyn til den samlede model, herunder opdelingen af bidraget i
garantibidrag og bonusbidrag. De enkelte beregningselementer i
garantibidraget (rente, levetid og omkostninger) fastsættes
med udgangspunkt i realistiske og aktuelle forhold.
Beregningselementerne fastsættes således, at der samlet
set ikke er underskud vedrørende garantibidraget på
tidspunktet for fastsættelse af tariffen. Renterisiko, som
vedrører optjeningen af nye pensionsrettigheder,
afdækkes i de finansielle markeder fra tidspunktet for
optjeningen og forbliver afdækket indtil udbetaling.
I betænkningen om ændring af ATP-ordningens
optjeningsmodel og formuefællesskab er optjeningsmodellen
beskrevet med en fordeling af bidraget i et garantibidrag på
80 % og et bonusbidrag på 20 %. Ved denne fordeling af bidrag
samt anvendelse af en markedsrente og en forventet faktisk levetid
vurderes modellen på nuværende tidspunkt at være
betryggende.
Ændringen er alene af forsikringsteknisk karakter og
berører ikke det enkelte medlem/pensionists udsigt til
pension samt realsikring heraf.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. marts
2008. Samtidig foreslås det, at loven for
størsteparten af bestemmelsernes vedkommende får
virkning allerede fra den 1. januar 2008. Det gør sig
gældende med hensyn til de bestemmelser, der vedrører
fastsættelse af ny tarif og etableringen af den ny
pensionsoptjeningsmodel. Reglerne i lovforslaget er begunstigende
for medlemmerne i ATP.
Udover at sætte ATP i stand til at anvende den nye
pensionsoptjeningsmodel allerede fra den 1. januar 2008 betyder
ikrafttrædelsesbestemmelsen i forhold til medlemmer, der
påbegynder pensionsudbetalingen i perioden fra den 1. januar
2008 og indtil den 29. februar 2008, at disses pensionsberegning
efter den 1. marts 2008 reguleres i overensstemmelse med lov om
Arbejdsmarkedets Tillægspension §§ 9 og 9 a,
som affattet ved denne lovs § 1, nr. 3.
I forhold til kontohavere, der har indbetalt til den
supplerende arbejdsmarkedspension, og som fylder 65 år i
perioden fra den 1. januar 2008 og indtil den 29. februar 2008,
betyder ikrafttrædelsesbestemmelsen, at pensionsretten for
disse medlemmers vedkommende efterfølgende reguleres i
overensstemmelse med lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension
§ 8 c som affattet ved denne lovs § 1, nr.
2.
Til § 3
Til stk. 1.
Som følge af forslaget om at indføre en ny
pensionsoptjeningsmodel med en markedsværdibaseret
optjeningsrente, jf. lovforslagets § 1, nr. 2, er det
nødvendigt at skabe overensstemmelse mellem det afgivne
pensionstilsagn og det faktiske udbetalingstidspunkt, også
for perioden fra 1. januar 2008 til 1. juli 2009, hvor der
opnås overensstemmelse mellem folkepensionsalderen og det
tidspunkt hvorfra ATP-pension kan udbetales. § 3,
stk. 1, der indtil 1. juli 2009 vil angive
folkepensionsalderen, skal tage højde herfor. Forslaget
indebærer, at der i relation til beregning af
tillægspension i ATP-ordningen sker en fremrykning af den
folkepensionsalder, der vil være gældende efter den 1.
juli 2009, hvor § 1 a i lov om social pension, som
vedtaget ved lov nr. 1587 af 20. december 2009 træder i
kraft. Bestemmelsen er nødvendig af beregningstekniske
årsager for perioden fra 1. januar 2008 til den 30. juni
2009. Det tilsigtes ikke på andre områder i
lovgivningen at fravige den nugældende folkepensionsalder, og
bestemmelsen er i øvrigt uden betydning for andre
bestemmelser om folkepensionsalderen.
Til stk. 2.
Det foreslås endvidere, at
beskæftigelsesministeren efter indstilling fra bestyrelsen
for Arbejdsmarkedets Tillægspension fastsætter
nærmere regler om konvertering af pensionstilsagn. Det
forudsættes, at der ved konvertering af pensionstilsagnene
fra det fyldte 67. år til den indekserede folkepensionsalder
anvendes en aktuarmæssig model, der sikrer, at værdien
af de afgivne pensionstilsagn fastholdes før og efter
konverteringen.
Efter gældende regler er pensionstilsagn og
udbetalingstidspunktet for tillægspensionen 67 år,
svarende til den tidligere fastsatte folkepensionsalder. Med
nedsættelsen af folkepensionsalderen til 65 år for
personer født efter 30. juni 1939, jf. gennemførelsen
af lovgivningen om den fleksible efterløn i 1999, blev der
åbnet mulighed for at medlemmer, der ønskede
tillægspensionen udbetalt før det fyldte 67. år,
kunne fremrykke udbetalings(pensionerings)tidspunktet til det
fyldte 65. år, jf. reglerne om nedsættelse i
(dagældende) § 9, stk. 5. De gældende
regler om nedsættelse er baseret på gældende
grundlagsrente for pension optjent henholdsvis før og efter
1. januar 2002. Disse nedsættelsesregler vil imidlertid ikke
kunne finde anvendelse i samspil med den foreslående nye
pensionsoptjeningsmodel i lovforslaget § 1, nr. 2.
Ved indførelse af den faktiske folkepensionsalder i
ATP-loven fra 1. januar 2008 i medfør af forslagets
§ 1, nr. 3, opnås, at fremtidige pensionstilsagn
bliver beregnet i forhold til den folkepensionsalder, der vil
være gældende, når medlemmerne går på
pension. Pr. 1. januar 2008 bliver de eksisterende pensionstilsagn,
der alle er givet til det fyldte 67. år, jf.
bekendtgørelse af lov om Arbejdsmarkedets
Tillægspension nr. 848 af 21. juli 2006, konverteret til den
faktiske folkepensionsalder for så vidt angår medlemmer
født før 1. juli 1960. Medlemmer født 1. juli
1960 eller seneres berøres ikke af konverteringen, da
pensionsalderen for disse medlemmer er 67 år og dermed i
overensstemmelse med de tidligere afgivne pensionstilsagn.
Mulighederne for at udsætte udbetalingstidspunktet for
de medlemmer, der går på pension i denne periode (1.
januar 2008 - 1. juli 2009) ændres ikke. Denne gruppe af
medlemmer har fortsat pensionsalder 65, og kan herefter eventuelt
udsætte til det tidspunkt, der passer den enkelte.
Til stk. 3.
Bestemmelsen skal tage højde for, at udskydelse af
udbetaling af tillægspensionen indtil den 31. december 2008
alene kan ske indtil det fyldte 70. år. Fra og med den 1.
januar 2009 kan udbetaling af tillægspension udskydes indtil
det fyldte 75. år, jf. lovforslagets § 1, nr. 3,
(forslaget til ny § 9 a) samt § 1, nr. 3,
(ATP-lovens § 9, stk. 4) i lov nr. 1527 af 20. december
2006.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 |
| | I lov om Arbejdsmarkedets
Tillægspension, jf. lovbekendtgørelse nr. 848 af 21.
juli 2006 som ændret bl.a. ved lov nr. 1537 af 20. december
2006 og § 1 i lov nr. 1587 af 20. december 2006, senest
ændret ved § 5 i lov nr. 577 af 6. juni 2007,
foretages følgende ændringer: |
| | |
§ 5.
Tillægspension i form af egenpension ydes efter dette kapitel
fra det fyldte 67. år, jf. dog § 9, stk. 4 og
5. | | 1. § 5
ophæves. |
| | |
| | 2. § 8
b ophæves, og i stedet indsættes: |
§ 8 b.
Af bidrag, der vedrører tiden fra den 1. januar 2002, med
fradrag af beløb efter § 16, ydes pension som
angivet i bilag A i overensstemmelse med Arbejdsmarkedets
Tillægspensions pensionsgrundlag, jf. § 18.
Bestyrelsen for Arbejdsmarkedets Tillægspension kan
ændre pensionsbeløbene, for så vidt angår
fremtidige bidrag. | | Ȥ 8
b. Af bidrag, der vedrører tiden fra den 1. januar
2002 og indtil den 1. januar 2008, med fradrag af beløb
efter § 16, ydes pension som angivet i bilag A. Pensionen
fastsættes på grundlag af en rentesats på 2 pct.
p.a.« |
Stk. 2.
Pensionen som nævnt i stk. 1 fastsættes på
grundlag af en rentesats på 2 pct. p.a. Efter indstilling af
bestyrelsen for Arbejdsmarkedets Tillægspension kan
beskæftigelsesministeren efter forhandling med Finanstilsynet
ændre satsen. | | |
| | Ȥ 8
c. Bidrag, der vedrører tiden fra den 1. januar 2008,
med fradrag af beløb efter § 16, opdeles i et
garantibidrag og et bonusbidrag. Medlemmer erhverver pension af
garantibidrag i overensstemmelse med den tarif, der
fastsættes en gang årligt for det følgende
år. |
| | Stk. 2.
Beskæftigelsesministeren fastsætter efter indstilling
fra bestyrelsen for Arbejdsmarkedets Tillægspension
nærmere regler om principperne for fastsættelse af den
årlige tarif, jf. stk. 1. Beskæftigelsesministeren
fastsætter tariffen efter indstilling fra bestyrelsen for
Arbejdsmarkedets Tillægspension. Den indstillede årlige
tarif fastsættes på grundlag af en af bestyrelsen for
Arbejdsmarkedets Tillægspension fastsat
markedsværdibaseret optjeningsrente i overensstemmelse med
pensionsgrundlaget, jf. § 18. |
| | Stk. 3.
Beskæftigelsesministeren fastsætter efter indstilling
fra bestyrelsen for Arbejdsmarkedets Tillægspension og efter
forhandling med Finanstilsynet det maksimale garantibidrags andel
af et årsbidrag samt regler om principperne for
fastsættelse af det faktisk anvendte årlige
garantibidrag. Beskæftigelsesministeren fastsætter
efter anmodning fra bestyrelsen for Arbejdsmarkedets
Tillægspension det faktisk anvendte garantibidrags
størrelse.« |
| | |
| | 3. § 9
ophæves og i stedet indsættes: |
§ 9.
Tillægspension i form af egenpension ydes efter anmodning fra
den 1. i måneden efter det fyldte 67. år, jf. dog
stk. 4 og 5, og udbetales månedsvis forud. Bestyrelsen
for Arbejdsmarkedets Tillægspension kan dog bestemme, at
mindre pensionsbeløb med tillæg af bonuspension, jf.
§ 19, stk. 2, udbetales enten for længere
perioder ad gangen eller som kapitaliserede engangsbeløb.
Regler til bestemmelse af kapitaliseringsværdier
fastsættes af bestyrelsen for Arbejdsmarkedets
Tillægspension, jf. § 18. Ved kapitaliseringen
anvendes samme forventede restlevetid for mænd og
kvinder. | | »§ 9. Tillægspension i
form af egenpension ydes efter anmodning fra den 1. i måneden
efter opnået folkepensionsalder, og udbetales månedsvis
forud. Fremsættes anmodning om udbetaling ikke, udskydes
udbetalingstidspunktet, og pensionen reguleres efter reglerne i
§ 9 a. Bestyrelsen for Arbejdsmarkedets
Tillægspension kan dog bestemme, at mindre
pensionsbeløb med tillæg af bonuspension udbetales
enten for længere perioder ad gangen eller som kapitaliserede
engangsbeløb. Bestyrelsen for Arbejdsmarkedets
Tillægspension fastsætter regler om
kapitaliseringsværdier, jf. § 18. Ved
kapitaliseringen anvendes samme forventede restlevetid for
mænd og kvinder. |
Stk. 2.
Den beregnede årlige pension med tillæg af bonuspension
afrundes til det nærmeste med 12 delelige
kronebeløb. | | Stk. 2.
Den beregnede årlige pension med tillæg af bonuspension
afrundes til det nærmeste med 12 delelige
kronebeløb. |
Stk. 3.
For tiden inden anmodningen kan der højest ydes 6
måneders tillægspension. | | Stk. 3.
For tiden inden anmodningen kan der højest ydes 6
måneders tillægspension. |
Stk. 4.
Ønskes tillægspensionen udbetalt fra et tidspunkt, der
ligger efter det fyldte 67. år, forhøjes pensionen med
en forhøjelsesprocent, for hver måned udbetalingen
udskydes, regnet fra det 67. år, dog ikke ud over det fyldte
70. år. Forhøjelsen beregnes i forhold til den
pension, medlemmet ville have været berettiget til for den
foregående måned. For pension optjent før 1.
januar 2002 er forhøjelsesprocenten 0,8 pr. måned. For
pension optjent fra 1. januar 2002 er forhøjelsesprocenten
0,6 pr. måned. | | |
Stk. 5.
Til personer, der er fyldt 60 år den 1. juli 1999 eller
senere, kan tillægspension efter anmodning udbetales
før det fyldte 67. år, dog ikke før det fyldte
65. år. Ønskes tillægspensionen udbetalt fra et
tidligere tidspunkt end det 67. år, nedsættes pensionen
med en nedsættelsesprocent, for hver måned pensionen
ønskes udbetalt før det 67. år.
Nedsættelsen beregnes i forhold til den pension, medlemmet
ville have været berettiget til for den efterfølgende
måned. For pension optjent før 1. januar 2002 er
nedsættelsesprocenten 0,8 pr. måned. For pension
optjent fra 1. januar 2002 er nedsættelsesprocenten 0,6 pr.
måned. | | |
Stk. 6.
Hvis beskæftigelsesministeren ændrer rentesatsen, jf.
§ 8 b, stk. 2, kan bestyrelsen for Arbejdsmarkedets
Tillægspension ændre forhøjelses- henholdsvis
nedsættelsesprocenten i stk. 4 og 5, for så vidt
angår pension optjent efter ændringen af
rentesatsen. | | |
| | |
| | § 9 a.
Udbetaling af tillægspensionen kan udskydes regnet fra
folkepensionsalderen. Udbetalingen kan dog ikke udskydes til ud
over det fyldte 75. år. Tillægspensionen
forhøjes for hver måned udbetalingen udskydes. Den
forhøjede pension erhverves i overensstemmelse med den
tarif, der fastsættes en gang om året for det
følgende år af beskæftigelsesministeren efter
indstilling fra bestyrelsen for Arbejdsmarkedets
Tillægspension. Den indstillede årlige tarif
fastsættes på grundlag af en af
markedsværdibaseret optjeningsrente, jf. § 8 c,
stk. 2. |
| | Stk. 2.
For medlemmer født før 1. januar 1943, der
vælger at udskyde pensionen, forhøjes pensionen, for
så vidt angår pension optjent før 1. januar
2002, med en forhøjelsesprocent på 0,8 pr. måned
for hver måned pensionen udskydes efter folkepensionsalderen,
jf. § 9, stk. 1, og indtil det fyldte 70. år.
For så vidt angår pension optjent i perioden fra 1.
januar 2002 og indtil 1. januar 2008 forhøjes pensionen med
en forhøjelsesprocent på 0,6 pr. måned for hver
måned pensionen udskydes efter folkepensionsalderen, jf.
§ 9, stk. 1, og indtil det fyldte 70. år.
Udsættelse fra det fyldte 70. år men ikke ud over det
fyldte 75. år sker efter stk. 1.« |
| | |
| | 4.
§ 11, stk. 2, affattes således: |
§ 11,
stk. 2. Beløbet svarer til den kapitaliserede
værdi af en pensionsydelse, der beregningsmæssigt
forudsættes udbetalt til en med det afdøde medlem
jævnaldrende person. Pensionsydelsen forudsættes
endvidere udbetalt livsvarigt fra dødsfaldet, dog tidligst
fra den pågældendes 67. år. Hvis afdøde
havde udnyttet retten efter § 9, stk. 5,
forudsættes pensionsydelsen udbetalt fra dødsfaldet.
Ved kapitaliseringen anvendes samme forventede restlevetid for
mænd og kvinder. | | »Stk. 2. Beløbet svarer til
den kapitaliserede værdi af en pensionsydelse, der
beregningsmæssigt forudsættes udbetalt til en person,
der er jævnaldrende med det afdøde medlem.
Pensionsydelsen forudsættes endvidere udbetalt livsvarigt fra
dødsfaldet, dog tidligst fra den pågældendes 67.
år. Hvis afdøde havde påbegyndt
pensionsudbetalingen før det 67. år, jf.
§ 9, stk. 1, forudsættes pensionsydelsen
udbetalt fra dødsfaldet. Ved kapitaliseringen anvendes samme
forventede restlevetid for mænd og kvinder.« |
| | |
| | 5.
§ 11 a, stk. 2, affattes således: |
§ 11 a,
stk. 2. Beløbet udgør for hvert barn
under 18 år én gang den pensionsret i form af
egenpension og bonuspension fra det 67. år, eventuelt
reguleret efter § 9, stk. 4 eller 5, som medlemmet
havde optjent ret til ved dødsfaldet. | | »Stk. 2. Beløbet
udgør for hvert barn under 18 år én gang den
pensionsret i form af egenpension og bonuspension fra det 67.
år, eventuelt reguleret efter § 9, stk. 1,
hvis afdøde havde påbegyndt pensionsudbetalingen
før det 67. år eller udsat pensionsudbetalingen til et
tidspunkt efter det 67. år, jf. § 9 a, som
medlemmet havde optjent ret til ved dødsfaldet.« |
| | |
| | 6.
§ 12, stk. 4, affattes således: |
§ 12,
stk. 4. Ved kapitaliseringen medregnes fra den
efterlevende ægtefælles 67. år, eller fra det
tidspunkt, hvor vedkommende har udnyttet retten efter
§ 9, stk. 5, kun den del af pensionsydelsen efter
stk. 3, der sammenlagt med pensionsydelsen efter
§ 11, stk. 3, overstiger den efterlevendes
eventuelle egenpension (inklusive bonuspension), jf. kapitel 3. Er
den efterlevende ved dødsfaldet ikke fyldt 67 år,
medregnes ved beregningen af egenpensionen bidrag vedrørende
tiden indtil 1. januar 2002. | | »Stk. 4. Ved kapitaliseringen
medregnes fra den efterlevende ægtefælles 67. år,
eller fra det tidspunkt, hvor vedkommende har påbegyndt
pensionsudbetalingen før det 67. år, jf.
§ 9, stk. 1, kun den del af pensionsydelsen efter
stk. 3, der sammenlagt med pensionsydelsen efter
§ 11, stk. 3, overstiger den efterlevendes
egenpension (inklusive bonuspension), jf. kapitel 3. Er den
efterlevende ved dødsfaldet ikke fyldt 67 år,
medregnes ved beregningen af egenpensionen bidrag vedrørende
tiden indtil 1. januar 2002.« |
| | |
| | 7.
§ 13, stk. 5, affattes således: |
§ 13,
stk. 5. Ved kapitaliseringen medregnes fra den
efterlevende ægtefælles 67. år eller fra det
tidspunkt, hvor vedkommende har udnyttet retten efter
§ 9, stk. 5, dog kun den del af pensionsydelsen, jf.
stk. 3, der overstiger ægtefællens egenpension
(inklusive bonuspension, jf. kapitel 3). Er den efterlevende
ægtefælle ved dødsfaldet ikke fyldt 67 år,
medregnes ved beregningen af egenpensionen bidrag vedrørende
tiden indtil 1. januar 2002. | | »Stk. 5. Ved kapitaliseringen
medregnes fra den efterlevende ægtefælles 67. år,
eller fra det tidspunkt, hvor vedkommende har påbegyndt
pensionsudbetalingen før det 67. år, jf.
§ 9, stk. 1, dog kun den del af pensionsydelsen, jf.
stk. 3, der overstiger ægtefællens egenpension
(inklusive bonuspension, jf. kapitel 3). Er den efterlevende
ægtefælle ved dødsfaldet ikke fyldt 67 år,
medregnes ved beregningen af egenpension bidrag vedrørende
tiden indtil 1. januar 2002.« |
| | |
§ 14,
stk. 3. Ægtefællepensionen udbetales i
øvrigt i overensstemmelse med reglerne i § 9,
stk. 1 og 2. | | 8. I
§ 14, stk. 3, udgår »og 2«. |
| | |
| | 9.
§ 15, stk. 6, affattes således: |
§ 15.
Stk. 6. Bidragsbetaling for et medlem ophører
ved dettes fyldte 67. år eller ved pensionering inden dette
tidspunkt, jf. § 9, stk. 5. | | »Stk. 6. Bidragsbetaling for et
medlem ophører ved opnået folkepensionsalder, hvis
denne er over 67 år. Ellers ophører bidragsbetalingen
ved det fyldte 67. år eller ved pensionering inden dette
tidspunkt, jf. § 9, stk. 1, og § 9
a.« |
| | |
§ 16.
For alle bidragsbetalende medlemmer beregnes årligt et
beløb, der fradrages forlods i det enkelte medlems
indbetalte pensionsbidrag før beregning af pension efter
§ 8 b. Det beregnede beløb er sammensat af | | 10. I
§ 16 ændres »§ 8 b« til:
»§ 8 c«. |
1) et beløb, der dækker
dødsfaldsydelsen efter § 14 b i det enkelte
bidragsår, og | | |
2) et beløb, der sikrer
opretholdelse af dækningen efter § 14 b i de
perioder, hvor der ikke betales tilstrækkelige bidrag til
dække det nævnte fradrag. | | |
| | |
§ 16.
For alle bidragsbetalende medlemmer beregnes årligt et
beløb, der fradrages forlods i det enkelte medlems
indbetalte pensionsbidrag før beregning af pension efter
§ 8 b. Det beregnede beløb er sammensat af | | |
1) et beløb, der dækker
dødsfaldsydelsen efter § 14 b i det enkelte
bidragsår, og | | 11. I
§ 16, stk. 1, nr. 1 og stk. 1, nr. 2,
indsættes efter »§ 14 b«: »og
§ 14 e«. |
2) et beløb, der sikrer
opretholdelse af dækningen efter § 14 b i de
perioder, hvor der ikke betales tilstrækkelige bidrag til
dække det nævnte fradrag. | | |
| | |
§ 17 s,
stk. 1. Når kontohaveren, der har indbetalt
bidrag til den supplerende arbejdsmarkedspension, fylder 65
år, anvendes indestående på kontoen opgjort efter
§ 17 h, stk. 5, til erhvervelse af pensionsret i
Arbejdsmarkedets Tillægspension, jf. § 8 b. | | 12. I
§ 17 s, stk. 1, ændres »§ 8
b« til: »§ 8 c«. |
| | |
§ 18.
Arbejdsmarkedets Tillægspension skal anmelde et
pensionsgrundlag til Finanstilsynet senest samtidig med, at
grundlaget tages i anvendelse. Det samme gælder enhver
efterfølgende ændring i grundlaget. Pensionsgrundlaget
skal indeholde angivelse af | | 13. I
§ 18, stk. 1, nr. 1, ændres
»egenpensionsoptjening« til: »pension, herunder
renteforudsætninger, optjeningsrenter, tariffer, opdelingen i
garanti- og bonusbidrag m.v.« |
1) grundlaget for beregning af
egenpensionsoptjening, jf. kapitel 3, | | |
2) grundlaget for beregning af ydelser ved
dødsfald, jf. kapitel 4 og 4 a, og | | |
3) regler for fordeling af det realiserede
resultat til medlemmerne og andre berettigede. | | |
Stk. 2.
Det anmeldte pensionsgrundlag skal baseres på betryggende
forudsætninger om beregningselementerne, og det skal
være rimeligt over for medlemmerne og andre
berettigede. | | 14. I
§ 18, stk. 2, udgår »om
beregningselementerne« |