L 40 Forslag til lov om ændring af lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension.

(Optjeningsrente, tarifgrundlag og fuldstændigt formuefællesskab).

Af: Beskæftigelsesminister Claus Hjort Frederiksen (V)
Udvalg: Arbejdsmarkedsudvalget
Samling: 2007-08 (2. samling)
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 12-12-2007

Fremsættelse: 12-12-2007

Fremsættelsestale af lovforslag

20072_l40_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (12. december 2007)

Beskæftigelsesministeren (Claus Hjort Frederiksen):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:


Forslag til lov om ændring af lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension (optjeningsrente, tarifgrundlag og fuldstændigt formuefællesskab)

(Lovforslag nr. L 40).

Formålet med lovforslaget er at sætte ATP i stand til også fremadrettet bedst muligt at udfylde sin rolle som livslangt væsentlig supplement til folkepensionen for den helt overvejende del af befolkningen. Herunder er formålet med forslaget at gøre op med utilsigtede omfordelinger i den nuværende ATP-ordning samt at sikre en løbende og stabil regulering af alle pensioner i ATP.


Pensionsoptjeningsgrundlaget i ATP-ordningen foreslås ændret, således at der for fremtiden vil blive optjent pension på grundlag af den aktuelle markedsrente og på baggrund af en årligt fastsat tarif, der også fastsættes ud fra aktuelle prognoser om fremtidig dødelighedsudvikling. Som led i den ændrede optjeningsmodel, foreslås det, at fremtidige bidragsindbetalinger deles i et fast garantibidrag, for hvilket der optjenes garanteret pension, og et bonusbidrag, som tilgår bonuspotentialet.


Der foreslås endvidere etableret et fuldstændigt formuefællesskab i ATP-ordningen i stedet for det nuværende begrænsede formuefællesskab mellem rettigheder optjent før 2002 henholdsvis rettigheder optjent fra og med 2002. Det fuldstændige formuefællesskab betyder, at formue, investeringer, afkast, risici, og bonuspotentiale bliver fælles for alle rettigheder i ATP, og at der fremadrettet kan føres én fælles bonuspolitik for alle pensionsrettigheder i ATP.


Lovforslaget har ingen erhvervsøkonomiske konsekvenser.


Lovforslaget er identisk med L 22, der blev fremsat i folketingssamling 2007/2008 1. samling, men som ikke nåede at blive vedtaget på grund af folketingsvalget den 13. november 2007. Dog har det været nødvendigt at ændre den foreslåede ikrafttræden, og det foreslås således, at lovforslaget træder i kraft den 1. marts 2008. Det foreslås endvidere, at størsteparten af bestemmelserne i loven får virkning fra den 1. januar 2008. Da lovændringen er begunstigende for ATP medlemmerne, er det ikke forbundet med betænkeligheder at give lovforslaget tilbagevirkende kraft.


Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og bemærkningerne hertil, skal jeg anbefale lovforslaget til Folketingets velvillige behandling.