Skriftlig fremsættelse (12.
december 2007)
Beskæftigelsesministeren (Claus Hjort
Frederiksen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
Arbejdsmarkedets Tillægspension (optjeningsrente,
tarifgrundlag og fuldstændigt formuefællesskab)
(Lovforslag nr. L 40).
Formålet med lovforslaget er at sætte ATP i stand
til også fremadrettet bedst muligt at udfylde sin rolle som
livslangt væsentlig supplement til folkepensionen for den
helt overvejende del af befolkningen. Herunder er formålet
med forslaget at gøre op med utilsigtede omfordelinger i den
nuværende ATP-ordning samt at sikre en løbende og
stabil regulering af alle pensioner i ATP.
Pensionsoptjeningsgrundlaget i ATP-ordningen foreslås
ændret, således at der for fremtiden vil blive optjent
pension på grundlag af den aktuelle markedsrente og på
baggrund af en årligt fastsat tarif, der også
fastsættes ud fra aktuelle prognoser om fremtidig
dødelighedsudvikling. Som led i den ændrede
optjeningsmodel, foreslås det, at fremtidige
bidragsindbetalinger deles i et fast garantibidrag, for hvilket der
optjenes garanteret pension, og et bonusbidrag, som tilgår
bonuspotentialet.
Der foreslås endvidere etableret et fuldstændigt
formuefællesskab i ATP-ordningen i stedet for det
nuværende begrænsede formuefællesskab mellem
rettigheder optjent før 2002 henholdsvis rettigheder optjent
fra og med 2002. Det fuldstændige formuefællesskab
betyder, at formue, investeringer, afkast, risici, og
bonuspotentiale bliver fælles for alle rettigheder i ATP, og
at der fremadrettet kan føres én fælles
bonuspolitik for alle pensionsrettigheder i ATP.
Lovforslaget har ingen erhvervsøkonomiske
konsekvenser.
Lovforslaget er identisk med L 22, der blev fremsat i
folketingssamling 2007/2008 1. samling, men som ikke nåede at
blive vedtaget på grund af folketingsvalget den 13.
november 2007. Dog har det været nødvendigt at
ændre den foreslåede ikrafttræden, og det
foreslås således, at lovforslaget træder i kraft
den 1. marts 2008. Det foreslås endvidere, at
størsteparten af bestemmelserne i loven får virkning
fra den 1. januar 2008. Da lovændringen er begunstigende for
ATP medlemmerne, er det ikke forbundet med betænkeligheder at
give lovforslaget tilbagevirkende kraft.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og
bemærkningerne hertil, skal jeg anbefale lovforslaget til
Folketingets velvillige behandling.